ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PAGAL GRIPO PANDEMIJOS ETAPUS ORGANIZACINIŲ PRIEMONIŲ PLANO TVIRTINIMO

 

2016 m. spalio 24 d. Nr. DV-982

Alytus

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 26 straipsnio 2 dalies 1 punktu ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. sausio 30 d. įsakymu Nr. V-58 patvirtintomis Gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinės priežiūros taisyklėmis, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 12 d. įsakymu Nr. V-106 patvirtintu Pasirengimo gripo pandemijai veiksmų planu pagal gripo pandemijos etapus, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2016 m. balandžio 15 d. įsakymu Nr. 501 patvirtintu Pasirengimo gripo pandemijai 2016–2018 metų veiksmų planu:

1. T v i r t i n u Alytaus miesto savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai pagal gripo pandemijos etapus organizacinių priemonių planą (pridedamas).

2.Įpareigoju Alytaus miesto savivaldybės administracijos Viešosios tvarkos skyriaus vedėją Alytaus miesto savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai pagal gripo pandemijos etapus organizacinių priemonių planą įtraukti į Alytaus miesto savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo planą.

3. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2017 m. sausio 1 d.

4. S k e l b i u šį įsakymą Teisės aktų registre.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                  Vytautas Jastremskas


 

ALYTAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PAGAL GRIPO PANDEMIJOS ETAPUS ORGANIZACINIŲ PRIEMONIŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Alytaus miesto savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai pagal gripo pandemijos etapus organizacinių priemonių planas (toliau – planas) yra strateginio planavimo dokumentas, nustatantis gripo pandemijos etapus ir lygius, pasirengimo gripo pandemijai veiksmus.

2. Veiksmų plane vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatyme ir Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme.

3. Alytaus miesto savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai pagal gripo pandemijos etapus organizacinių priemonių planas (toliau – planas) reglamentuoja asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų veiksmus.

4. Šis planas yra Alytaus miesto savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plano dalis.

5. Šiame plane vartojamos sąvokos:

5.1. ASPĮ – asmens sveikatos priežiūros įstaigos.

5.2. AMSVSB – Alytaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras.

5.3. NVSC prie SAM Alytaus departamentas Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Alytaus departamentas.

5.4. AMSESVC – Alytaus miesto savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo centras.

5.5. PSO – Pasaulio sveikatos organizacija.

 

II SKYRIUS

ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

6.  Gripo pandemija siejama su sergančių asmenų gausa, dideliu sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūviu, sutrikdytu kasdieniu gyvenimo ritmu, dideliu ligos komplikacijų ir mirčių skaičiumi.

7.  Pagrindinės gripo pandemijos poveikio kryptys:

7.1. sveikatos sektorius – padaugėjus susirgimo atvejų, didėja sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūvis, reikia vis daugiau vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, dėl didelio sergamumo gripu sutrinka planinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimas;

7.2. paslaugų sektorius – dėl sergančių darbuotojų sutrinka paslaugų sektoriaus veikla, gali būti neužtikrinamas gyvybiškai svarbių paslaugų teikimas gyventojams;

7.3. darbo rinka ir ekonomika – daugėjant sergančių gripu asmenų, sutrinka daugelio pramonės šakų veikla;

7.4.  valstybės valdymas – sutrinka valstybės institucijų, savivaldybių funkcijų ir priemonių vykdymas;

7.5.  švietimo ir kultūros sektorius – susirgus mokytojams ir mokiniams, nutrūksta arba kurį laiką sutrinka mokymo procesas, ribojami masiniai renginiai, tai veikia ir kultūros sektoriaus veiklą;

7.6.  socialinis sektorius – reikia vis daugiau socialinių paslaugų (pagyvenusių, neįgalių asmenų slauga, vaikų priežiūra, padidėjęs socialinės ir finansinės paramos poreikis).

8.  Planavimas ir koordinavimas, situacijos stebėjimas ir vertinimas, prevencija ir lokalizavimas, sveikatos sistemos atsakas, visuomenės informavimas ir keitimasis informacija tarp valstybės institucijų vyksta atsižvelgiant į Pasaulio sveikatos organizacijos (toliau – PSO) nustatytus gripo pandemijos etapų apibrėžimus ir yra būtini visais gripo pandemijos etapais. Jie turi būti svarstomi kiekvieną kartą, kai pereinama į kitą etapą.

9.  Pasirengimo gripo pandemijai etapai ir lygiai pagal PSO bei Europos ligų kontrolės ir prevencijos centro rekomendacijas dėl pasirengimo gripo pandemijai planų peržiūros (2012 m.):

9.1. tarppandeminis periodas, 1-asis etapas. Naujas gripo viruso potipis nenustatytas. Gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams;

9.2. gripo pandemijos pavojaus periodas, 2-asis etapas. Naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms;

9.3. gripo pandemija, 3-iasis etapas. Naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje;

9.4. pereinamasis laikotarpis, 4-asis etapas. Rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja.

10. Dažniausiai pandeminis gripo virusas atsiranda staiga, sergamumas per 2–3 savaites pasiekia aukščiausią lygį, suserga iki 50 procentų populiacijos (rizikos grupių asmenų – net iki 80 procentų). Dėl glaudžių tarptautinių ryšių ir išplėtoto transporto priemonių tinklo pandeminis gripo virusas greitai išplinta visame pasaulyje.

11. Gripo pandemija gali kilti kas 10–50 m. Ją sukelia naujo potipio gripo virusas, kuriam pasaulio gyventojai neturi imuniteto. Gripo pandemiją lemia trys pagrindiniai veiksniai:

11.1. anksčiau tarp žmonių neplitusio naujo potipio gripo viruso atsiradimas;

11.2. naujo potipio gripo viruso plitimas žmonių populiacijoje;

11.3. didelis naujo potipio gripo viruso virulentiškumas (gebėjimas sukelti sunkius susirgimus).

12. Pagal socialinę svarbą, žalą gyventojų sveikatai, ekonominius nuostolius gripas ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos pirmauja tarp užkrečiamųjų ligų. Per įprastinį gripo sezoną suserga 5–10 procentų gyventojų. Lietuvoje kasmet registruojama vidutiniškai apie 40 tūkst. gripo ir nuo 200 iki 700 tūkst. ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų. Gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejai dažniau serga vaikai (0-17 m.). 2005-2015 m. laikotarpiu Lietuvoje ženkliai keitėsi susirgimų gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis rodikliai: nuo 2005 m. registruojama vis daugiau susirgimo gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų  infekcijomis atvejų.

13. Gripo epidemija dažniausiai skelbiama, kai sergamumo gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis rodiklis yra ne mažesnis kaip 100 atvejų 10 tūkst. gyventojų per savaitę, o klinikinių gripo atvejų skaičius sudaro apie 30 procentų visų registruotų gripo ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų. 

14.  Lietuvoje kiekvieną gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600-4000 asmenų, dauguma jų – vaikai. Per gripo epidemijas mirtingumas didėja dėl gripo komplikacijų (dažniausiai plaučių uždegimo) ir paūmėjusių kitų lėtinių ligų. PSO duomenimis, dažniausiai per gripo epidemijas miršta vyresnio amžiaus žmonės (80 procentų visų mirčių), o Lietuvoje daugiau kaip 500 tūkst. gyventojų, sulaukusių 65 metų ir vyresnių (tai sudaro apie 15 procentų visų gyventojų). 17.  PSO pripažintas Nacionalinis gripo centras Lietuvoje (Nacionalinė visuomenės sveikatos priežiūros laboratorija) saugo, daugina ir siunčia į regioninę PSO laboratoriją išskirtas gripo viruso padermes. Iš 2005-2014 m. laikotarpiu Lietuvoje nustatytų gripo viruso tipų 86 procentus sudaro A tipo gripo virusas.

15.  Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo naštą gyventojų sveikatai bei užkertančių kelią gripo plitimui ir taip mažinančių tiesiogines sveikatos priežiūros ir netiesiogines išlaidas, patiriamas dėl gydymo, nedarbingumo ir slaugymo. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo – ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad tarp skiepytų asmenų 34–44 procentais sumažėjo vizitų pas gydytojus, 32–45 procentais – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 procentais – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Tyrimų rezultatai rodo, kad pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 procentais sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 procentų – bendrą jų mirtingumą.

16.  Įvairiose Europos valstybėse kasmet nuo gripo pasiskiepija nuo kelių iki maždaug 80 procentų gyventojų.  Alytaus mieste gripo sezono metu nemokama ir mokama gripo vakcina pasiskiepija labai maža dalis Alytaus miesto gyventojų: 2011–2012 m. gripo sezono metu – 4,7 proc.,  2012–2013 m. – 5,4 proc., 2013–2014 m. – 5,3 proc., 2014–2015 m. – 5,5 proc.,  2015–2016 m. – 5,4 proc.

17.  Siekiant apsaugoti nuo gripo ir jo sukeliamų komplikacijų, rizikos grupėms priklausančių asmenų skiepijimas sezoninio gripo vakcina yra viena svarbiausių pasirengimo gripo pandemijai priemonių. PSO ir ES Taryba rekomenduoja paskiepyti 75 procentus rizikos grupėms priklausančių asmenų, kuriems gripas pavojingiausias ir dažniausiai komplikuojasi.

18.  PSO rekomenduoja paskiepyti nuo sezoninio gripo kuo daugiau nėščiųjų, nes pasiskiepijimas apsaugo nuo gripo komplikacijų tiek pačią nėščiąją, tiek vaisių. Pasiskiepijus nėščiajai, atsparumą gripo virusui įgyja ir naujagimis.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

19.  Plano tikslas – sumažinti gripo pandemijos poveikio mastą ir stiprumą.

20aspį skiepyti gripo rizikos grupes, organizuoti sveikatos priežiūros specialistų mokymą, racionaliai ir efektyviai propaguoti skiepijimą, visuomenei teikti mokslo įrodymais pagrįstą informaciją per visuomenės informavimo priemones apie skiepijimą nuo gripo siekiant didinti skiepijimo sezoninio gripo skiepais apimtis.

21. Nuolat informuoti gyventojus apie asmeninės apsaugos priemonių naudojimą, nes šių priemonių naudojimas yra vienas iš būdų, galinčių apsaugoti nuo infekcijos, ir rengti, reguliariai atnaujinti ir platinti rankų higienos, per orą ir tiesioginio bei netiesioginio kontakto keliu plintančių užkrečiamųjų ligų bendrosios apsaugos rekomendacijas, rekomendacijas keliautojams, kurie atvyksta iš gripo paveiktų regionų arba vyksta į juos, informaciją apie oro, jūrų uostuose, valstybės sienos perėjimo punktuose taikomas priemones, karantino priemonių organizavimą, gyventojų masinių susibūrimų, renginių organizavimo apribojimus ir mokyklų uždarymą. Informacija apie asmeninės apsaugos priemones turi būti skleidžiama įvairiais būdais, kad būtų prieinama įvairioms gyventojų grupėms.

22. ASPĮ, atlikdamos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizę, turi įvertinti gripo pandemijos pavojų ir etapą bei pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatyti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, kai sergančiųjų labai daug, ir priemones asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos tęstinumui užtikrinti.

 

 

IV SKYRIUS

GRIPO PANDEMIJOS ETAPŲ ORGANIZACINIŲ PRIEMONIŲ PLANAS

 

Etapas

Veiksmai

Vykdytojai

1

2

3

1-asis etapas.

 

Naujas gripo viruso potipis žmonėms nenustatytas.

Gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių ir gali būti nustatomas ir gyvūnams.

 

Planavimas ir koordinavimas

1. Parengti ir reguliariai atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai priemonių planus – civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms planų sudedamąsias dalis arba priedus ir juose nurodyti institucijas, pagal kompetenciją apibrėžti jų atsakomybę ir funkcijas rengiantis gripo pandemijai ir jos metu.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

2. Koordinuoti savivaldos institucijų bei asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą gripo pandemijai.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

NVSC prie SAM Alytaus departamentas

3. Organizuoti stalo pratybas pagal parengtus pasirengimo gripo pandemijai planus, remtis jų rezultatais tobulinant planus ir gerinant pasirengimą gripo pandemijai.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

AMSVSB, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

4. Numatyti asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų personalą, kuris bus mobilizuotas dirbti nustačius naujo gripo viruso potipį šalyje, ir iš anksto reguliariai jį mokyti.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

AMSVSB, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

5. Sukaupti būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, atsargas pagal sveikatos apsaugos ministro patvirtintą sąrašą, numatyti jų paskirstymą, atsiradus tokiam poreikiui

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

ASPĮ

6. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

 

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

7. Įvertinti sezoninio gripo poveikį visiems sektoriams, siekiant numatyti papildomų priemonių poreikį gripo pandemijos metu.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

8. Pagal Sveikatos apsaugos ministerijos pateiktą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse atitinkamai koreguoti valstybiniame ir administracinių teritorijų pasirengimo gripo pandemijai priemonių planuose numatytas priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

Prevencija ir lokalizavimas

9. Įvertinti pandeminės vakcinos logistikos problemas (vakcinų sandėliavimas, saugojimo sąlygų („šalčio grandinės“) užtikrinimas, paskirstymo pajėgumas, vakcinacijos centrų organizavimas, aprūpinimas personalu).

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

10. Peržiūrėti ir tobulinti teisinę bazę dėl bendrųjų prevencijos priemonių įgyvendinimo ir numatyti reikiamus išteklius.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

Sveikatos sistemos atsakas

11. Patikrinti sveikatos sistemos pasirengimą pagal Pasaulio sveikatos organizacijos pasirengimo gripo pandemijai planavimo kontrolinį sąrašą (WHO /CDS/CSR/GIP/2005.4), nustatyti nacionalinių išteklių trūkumus ir numatyti jų šalinimo priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

12. Svarstyti ir prireikus atnaujinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų – infekcijų kontrolės, ligonių hospitalizacijos, ligonių srautų valdymo ir aprūpinimo personalu rekomendacijas.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

13. Numatyti alternatyvias, sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančias patalpas (mokyklos, viešbučiai ir kt.) papildomai ligonių hospitalizacijai esant dideliam ligonių srautui.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

14. Aprūpinti sveikatos priežiūros įstaigas asmens apsaugos priemonėmis.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

15. Įvertinti medicininių priemonių (vakcinų, antivirusinių vaistų, kitų vaistinių preparatų, asmens apsaugos priemonių ir kt.) poreikį ir numatyti aprūpinimą jomis.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

ASPĮ

16. Ne mažiau kaip kartą per metus organizuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų mokymus, kaip valdyti susirgimus, sukeltus gripo A(H5N1) viruso, ir pandemiją.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

17. Rinkti sergamumo gripu ir ŪVKTI duomenis, vertinti dinamiką.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSVSB

18. Rekomenduoti švietimo mokyklų vadovams laikiną ugdymo proceso veiklos nutraukimą, jeigu dėl ligos nelanko pamokų 50 proc. ir daugiau mokinių (priešepideminiu laikotarpiu).

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, formaliojo švietimo mokyklų vadovai

19. Sergamumui pasiekus epideminį lygį, teikti informaciją ir rekomenduoti savivaldybės administracijos direktoriui skelbti epidemijos pradžią.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

20. Rekomenduoti nutraukti užsiėmimus mokyklose, jeigu dėl gripo ir ŪVKTI nelanko daugiau nei 20 proc. mokinių (esant paskelbtai gripo epidemijai).

Alytaus miesto savivaldybės administracija

21. Rekomenduoti gripo epidemijos metu riboti masinius renginius ir neplanuoti naujų.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

22. Riboti ligonių lankymą gripo epidemijos metu.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, Alytaus apskrities S. Kudirkos ligoninė

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

 

23. Įvertinti esamą informacijos teikimą ir užtikrinti, kad jis būtų adekvatus pandemijos metu.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

24. Numatyti, kaip bus teikiama informacija visuomenei ir įvairioms tikslinėms grupėms (spaudai, radijui, televizijai, sveikatos priežiūros specialistams, rizikos grupėms) skirtingais pandemijos etapais.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

 

25. Teikti informaciją visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai. Skelbti patikimą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, AMSVSB

2-asis etapas.

 

Naujo potipio gripo virusas žmonėms nenustatytas.

Plintantis gyvūnų gripo viruso potipis kelia žmonėms grėsmę.

Planavimas ir koordinavimas

 

26. Periodiškai tikrinti ir atnaujinti savivaldybės svarbiausių tarnybų, asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus).

Alytaus miesto savivaldybės administracija

27. Koordinuoti asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą gripo pandemijai.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

28. Įvertinti sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą pagal Pasaulio sveikatos organizacijos pasirengimo gripo pandemijai planavimo kontrolinį sąrašą (WHO /CDS/CSR/GIP/2005.4), nustatyti trūkumus ir juos pašalinti.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

29. Organizuoti stalo pratybas pagal parengtus pasirengimo gripo pandemijai planus ir remtis jų rezultatais tobulinant planus ir gerinant pasirengimą gripo pandemijai.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

30. Ne mažiau kaip kartą per metus organizuoti pratybas asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų, greitosios medicinos pagalbos tarnybų darbuotojams, imituojant situaciją, kai nustatomi pavieniai susirgimai, sukelti gripo A(H5N1) viruso, ir gripo pandemija.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ, AMSVSB

31. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

32. Vadovautis Europos Komisijos, Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro bei Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis ir informacija apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse; atitinkamai koreguoti valstybiniame ir administracinių teritorijų pasirengimo gripo pandemijai priemonių planuose numatytas priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

33. Teikti informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse visuomenės sveikatos centrams apskrityse, asmens sveikatos priežiūros įstaigoms, įvairioms žinyboms ir žiniasklaidai.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, AMSVSB

Prevencija ir lokalizavimas

34. Kaupti antivirusinių vaistų, vakcinų, asmeninių apsaugos priemonių atsargas.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

35. Įvertinti rizikos grupių vakcinacijos nuo pneumokokinės infekcijos poreikį.

Alytaus miesto savivaldybės administracija,

ASPĮ

Sveikatos sistemos atsakas

36. Įvertinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų galimybes izoliuoti, gydyti pavienius ligonius, užsikrėtusius nauju gripo viruso potipiu, taikyti priešepidemines priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

37. Įvertinti gebėjimą nustatyti ir valdyti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų protrūkius asmens sveikatos priežiūros įstaigose.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

38. Skelbti patikimą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją, gripo pandemijos keliamą grėsmę ir planuojamas prevencines priemones visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

3-iasis etapas.

 

Žmonėms nustatytas naujo potipio viruso sukeltas gripas, tačiau neįrodyta, kad šiuo virusu žmogus gali užsikrėsti nuo žmogaus.

 

Planavimas ir koordinavimas

39. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti, ir numatyti jų poreikį.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

40. Sustiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą ir protrūkių išaiškinimą žmonių ir gyvūnų populiacijose.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

Prevencija ir lokalizavimas

41. Įvertinti gripo epidemiologinę priežiūrą priemonių tinkamumą, jei būtina, atnaujinti rekomendacijas.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ, AMSVSB

42. Užtikrinti sveikatos sektoriaus, kitų žinybų veiklos koordinavimą, nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą gripo atvejį (-us).

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ, AMSVSB, AMSESVC

Sveikatos sistemos atsakas

43. Vertinti pasirengimo gripo pandemijai planus, atkreipiant dėmesį į ligonių srautų valdymą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, ASPĮ,

44. Užtikrinti gripo kontrolę, siekiant užkirsti kelią hospitalinės infekcijos plitimui.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

45. Parengti visuomenės informavimo ir keitimosi informacija tarp valstybės valdymo ir savivaldybės administracijos planą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

46. Teikti naujausią informaciją apie pasaulinę gripo epidemiologinę situaciją ir ligos pobūdį institucijoms, kurios būtų įtrauktos į pandemijos valdymą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

4-asis etapas.

 

Nustatomi nedideli grupiniai susirgimai, sukelti naujo gripo viruso potipio, tačiau infekcijos plitimas labai ribotas ir tai rodo, kad virusas nėra gerai prisitaikęs žmonių populiacijoje. Europos Sąjungos šalyse narėse žmonės neužsikrėtę, bet didėja infekcijos įvežimo arba pasireiškimo Europos Sąjungos šalyse narėse pavojus.

 

Planavimas ir koordinavimas

47. Patikrinti pasirengimo gripo pandemijai būklę, prireikus pasirengimą tobulinti.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

48. Įvertinti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti, ir numatyti jų poreikį.

 

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

49. Sustiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą mieste ir rizikos asmenų grupėse

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ

50. Nustatyti išteklių poreikį naujo tipo gripo viruso plitimui valdyti.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ

Prevencija ir lokalizavimas

51. Įgyvendinti numatytas priemones. Prireikus taikyti naujas Pasaulio sveikatos organizacijos rekomenduojamas priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

52. Įvertinti pasirengimą operatyviai naudoti turimas antivirusinių vaistų, skirtų gripo gydymui ir profilaktikai, atsargas.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ

53. Įvertinti prioritetinių grupių, kurių gydymui ir profilaktikai bus naudojami antivirusiniai vaistai nuo gripo, sąrašą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ

Sveikatos sistemos atsakas

54. Patikrinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą darbui esant dideliam ligonių srautui. Įvertinti pacientų izoliavimo ir priežiūros galimybes.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ

55. Numatyti sveikatos priežiūros įstaigų darbą, esant dideliam darbuotojų trūkumui.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ

56. Įvertinti infekcijų kontrolės priemonių ir asmeninių apsaugos priemonių atsargas asmens sveikatos priežiūros įstaigose.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

57. Informuoti asmens sveikatos priežiūros įstaigas, globos institucijas apie infekcijos kontrolės priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

5-asis etapas.

 

Užkratas plinta didesnėse žmonių grupėse, jo paplitimas lokalus, gripo virusas geriau prisitaikęs žmonių populiacijoje. Didelė gripo pandemijos rizika. Lokalizuoti protrūkiai ne Europos valstybėse, bet nepatvirtinta, kad infekcija plinta tarptautiniu mastu. Didėja infekcijos įvežimo arba pasireiškimo Europos Sąjungoje rizika.

 

Planavimas ir koordinavimas

58. Peržiūrėti kiekvienos žinybos turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijos valdymui ar lokalizavimui, ir, jei reikia, juos padidinti.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

59. Užtikrinti įstaigų, institucijų ir kitų subjektų, kurių veiklos tęstinumas ir atliekamos funkcijos būtini viešajam saugumui palaikyti ir būtiniesiems visuomenės poreikiams tenkinti, apskričių ir savivaldybių institucijų pasirengimą gripo pandemijai.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

60. Koordinuoti pandeminio gripo viruso plitimą stabdančių priemonių organizavimą ir įvertinti jų veiksmingumą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

61. Tęsti gripo pandemijos periodo 2–4 etape numatytų veiksmų įgyvendinimą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

62. Vykdyti naudojamų gyvybiškai svarbių išteklių stebėseną (medicininių priemonių, vakcinų, žmogiškųjų išteklių ir kt.).

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

 

 

Prevencija ir lokalizavimas

63. Taikyti gripo infekcijos plitimą ribojančias priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

64. Planuoti pandeminės gripo vakcinos paskirstymą, pasirengti masiniam žmonių skiepijimui (personalo mokymas, atitinkamų teisės aktų rengimas).

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

65. Apsvarstyti ir esant reikalui koreguoti pandemine gripo vakcina skiepijamų prioritetinių grupių sąrašą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

66. Esant galimybei pradėti skiepyti pandemine gripo vakcina asmenis, priklausančius prioritetinėms grupėms.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ

Sveikatos sistemos atsakas

67. Visuomenės ir asmens sveikatos priežiūros darbuotojams pateikti atnaujintą gripo atvejo apibrėžtį, atnaujintus gripo atvejų nustatymo, diagnostikos, gydymo ir infekcijos kontrolės protokolus ir metodikas.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC, AMSVSB

68. Asmens sveikatos priežiūros įstaigose vykdyti infekcijos kontrolės priemones pagal Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

69. Patikrinti pasirengimo gripo pandemijai planuose numatytas visų lygių sveikatos sistemos atsako priemones, pasirengimą masinei hospitalizacijai, ligonių izoliacijai ir gydymui.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, Alytaus apskrities S. Kudirkos ligoninė, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

70. Įvertinti turimą informaciją, prireikus ją tobulinti; numatyti visuomenei rūpimus klausimus; informuoti visuomenę apie bendrąsias prevencijos priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, Alytaus apskrities S. Kudirkos ligoninė, AMSESVC, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

71. Informuoti visuomenę apie priemones, kurios gali būti aktualios pandemijos metu (prioritetų keitimas, judėjimo apribojimas, svarbiausių produktų trūkumas).

Alytaus miesto savivaldybės administracija, Alytaus apskrities S. Kudirkos ligoninė, AMSESVC, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

6-asis etapas.

 

Stiprėja ir nuolat plinta naujas gripo viruso potipis bendroje populiacijoje. Šis etapas Europos Komisijos papildomai skirstomas į 4 lygius:

1-asis lygis, kai nė vienoje Europos Sąjungos šalyje narėje nėra patvirtintų žmogaus užsikrėtimo pandeminio gripo virusu atvejų.

 

 

 

2-asis lygis, kai bent vienoje Europos Sąjungos šalyje narėje yra vienas arba daugiau patvirtintų žmogaus užsikrėtimo pandeminio gripo virusu atvejų.

 

1-ame ir 2- ame lygiuose vykdyti tuos pačius veiksmus

Alytaus miesto savivaldybės administracija

Planavimas ir koordinavimas

72. Metodiškai vadovauti sveikatos priežiūros įstaigoms diegiant ir vertinant atsako į gripo pandemiją priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, Alytaus apskrities S. Kudirkos ligoninė, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

73. Įvertinti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus valdyti ar lokalizuoti gripo pandemiją, ir, jei reikia, juos padidinti.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, Alytaus apskrities S. Kudirkos ligoninė, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

 

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

74. Tęsti sustiprintą gripo epidemiologinę priežiūrą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

Prevencija ir lokalizavimas

75. Atnaujinti gripo vakcinų atsargas.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ

76. Atsižvelgiant į naujas Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas, tikslinti pasirengimo gripo pandemijai programoje numatytas priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

77. Atnaujinti turimas antivirusinių vaistų atsargas.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

78. Organizuoti antivirusinių vaistų paskirstymą, aprūpinimo stebėseną pagal antivirusinių vaistų paskirstymo ir aprūpinimo stebėsenos aprašą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

Sveikatos sistemos atsakas

79. Atsižvelgiant į naujausias Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas nuolat sveikatos priežiūros įstaigoms teikti informaciją apie atnaujintą gripo atvejo apibrėžtį, atvejo valdymo, diagnostikos ir gydymo metodikas.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

80. Numatyti būdus teikti medikamentus ir sveikatos priežiūros paslaugas, įsigytus iš valstybės biudžeto lėšų (ar sveikatos draudimo), pacientams ir sveikatos priežiūros įstaigoms.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, AMSESVC

81. Vykdyti infekcijos plitimo tarp sergančiųjų asmenų kontrolės priemones, atitinkančias naujausias Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas; mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas,  AMSESVC

82. Užtikrinti, kad atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planai būtų vykdomi visais sveikatos priežiūros lygiais; parengti naudoti turimus išteklius; užtikrinti greitą gripo pandemijos atsako priemonių taikymą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas,  AMSESVC

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

83. Atsižvelgiant į Europos Komisijos ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijas įvertinti turimą informaciją ir rengti pranešimus žiniasklaidai, visuomenei, specialistams; nuolat teikti naujausią informaciją apie gripo pandemijos plitimą paveiktose šalyse.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

84. Informuoti visuomenę apie priemones, kurios priklausomai nuo situacijos gali pasikeisti ar būti vykdomos, t. y. sveikatos priežiūros paslaugų teikimo prioritetų nustatymas, gyventojų judėjimo šalyje ir už jos ribų apribojimas, gyvybiškai svarbių produktų trūkumo mažinimas ir kt.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

3-iasis

lygis, kai bent vienoje Europos Sąjungos šalyje narėje patvirtintas pandeminio gripo viruso protrūkis.

Vykdyti numatytas ankstesnių lygių priemones

3-iasis

lygis.

 

Planavimas ir koordinavimas

 

85. Taikyti ir koordinuoti visas priemones, numatytas Valstybinėje pasirengimo gripo pandemijai programoje ir pasirengimo gripo pandemijai planuose.

 

Alytaus miesto savivaldybės administracija

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

86. Stebėti gripo epidemiologinę situaciją Alytaus miesto savivaldybės teritorijoje ir šalyje.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

87. Vykdyti pandeminio gripo stebėseną ir įvertinti jo poveikį: sergamumą, mirštamumą, praleistų dėl ligos dienų skaičių, sveikatos priežiūros darbuotojų ir kitų svarbių sričių darbuotojų skaičių, sveikatos priežiūros įstaigų išteklius, lovadienius, priėmimo skyrių apkrovą, alternatyvių sveikatos priežiūros priemonių naudojimo galimybes, lavoninių talpą ir kt.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC, AMSVSB

88. Įvertinti turimus išteklius, reikalingus gripo pandemijai valdyti, ir numatyti jų poreikį.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

89. Įvertinti gydymo ir atsako priemonių naudojimo mastą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

90. Pandeminiam gripui aktyvėjant ir labiau plintant, koreguoti gripo epidemiologinės priežiūros sistemą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

Prevencija ir lokalizavimas

91. Atsižvelgiant į Europos ligų prevencijos ir kontrolės ir Pasaulio sveikatos organizacijos naujas rekomendacijas taikyti numatytas atsako į gripo pandemiją priemones.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

92. Pakartotinai vertinti antivirusinių vaistų naudojimą, remiantis klinikinių tyrimų ir viruso atsparumo vaistams duomenimis bei rekomendacijomis.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas

Sveikatos sistemos atsakas

93. Paveiktose teritorijose taikyti pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatytų sveikatos priežiūros bei būtinųjų paslaugų teikimo priemones (nacionaliniu, apskričių lygiu); stebėti sveikatos priežiūros įstaigų būklę; jeigu reikia, keisti skubios pagalbos teikimo sistemą; paskirstyti papildomus žmogiškuosius išteklius; teikti medicinines ir nemedicinines paslaugas pacientams, gydomiems alternatyviose sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančiose patalpose (viešbučiuose, mokyklose ir kt.); teikti psichologinę ir socialinę paramą sveikatos priežiūros darbuotojams, nukentėjusiems asmenims ir bendruomenėms.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC, AMSVSB

94. Pradėti skiepyti vakcina nuo pandeminio gripo atsižvelgiant į numatytus prioritetus ir vakcinų išteklius.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, AMSESVC, ASPĮ

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

95. Taikyti visas priemones, numatytas informacijos teikimo plane.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC, AMSVSB

96. Vertinti informacijos perdavimo rezultatus, siekiant ateityje tobulinti informacijos perdavimą ir būti pasiruošusiems kitam pasirengimo gripo pandemijai etapui.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC, AMSVSB

4-asis lygis,

kai Europos Sąjungos šalyse narėse dideliu mastu išplinta pandeminis gripas.

Vykdyti numatytas ankstesnio lygio priemones

Periodas tarp pandemijos bangų.

 

 

 

Planavimas ir koordinavimas

97. Nustatyti papildomų išteklių poreikį galimoms artėjančioms gripo pandemijos bangoms.

Alytaus miesto savivaldybės administracija

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

98. Vykdyti sustiprintą pandeminio gripo epidemiologinę priežiūrą, siekiant iš anksto numatyti artėjančią gripo pandemijos bangą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC, AMSVSB

Prevencija ir lokalizavimas

99. Teikti siūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Lietuvos Respublikos ekstremalių situacijų komisijai, Valstybinei gripo pandemijos komisijai dėl gripo pandemijos valdymo priemonių įgyvendinimo.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

100. Pradėti skiepyti anksčiau dėl plane numatytų prioritetų ar kitų priežasčių neskiepytus asmenis.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, AMSESVC

Sveikatos sistemos atsakas

101. Papildyti medicinines atsargas; atnaujinti ir pristatyti būtinuosius reikmenis.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, AMSESVC

102. Numatant kitą pandemijos bangą patikrinti ir esant poreikiui atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus).

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC, AMSVSB

103. Tęsti skiepijimo programą, vadovaujantis planuose numatytais prioritetais ir atsižvelgiant į turimas atsargas.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

104. Įvertinti informacijos sklaidą, apžvelgti gautą patirtį.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC, AMSVSB

105. Informuoti visuomenę apie galimą artėjančią kitą pandemijos bangą.

Alytaus miesto savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Alytaus departamentas, AMSESVC, AMSVSB

___________________________________