LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL 2022-2033 METŲ NACIONALINĖS DARBOTVARKĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS KLAUSIMAIS ĮGYVENDINIMO PAŽANGOS STEBĖSENOS IR VERTINIMO METODIKOS PATVIRTINIMO
2024 m. birželio 27 d. Nr. 2-95
Vilnius
Siekdamas užtikrinti 2022-2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2022 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. XIV-1178 „Dėl 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais patvirtinimo“, įgyvendinimo pažangos stebėsenos ir vertinimo atlikimą ir atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 20 straipsnio 3 dalies 3 punktą, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo 15 straipsnio 3 dalį, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 2 punktą, 2022-2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais 198 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. gegužės 3 d. nutarimo Nr. 324 „Dėl 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais koordinatoriaus paskyrimo ir 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais įgyvendinimo 2023–2025 metų plano patvirtinimo" 1 punktą, Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“, V skyrių,
1. T v i r t i n u 2022-2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais įgyvendinimo pažangos stebėsenos ir vertinimo metodiką (pridedama).
2. Skelbiu šį įsakymą:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų
tarnybos direktoriaus
2024 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. 2-95
2022-2033 METŲ NACIONALINĖS DARBOTVARKĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS KLAUSIMAIS ĮGYVENDINIMO PAŽANGOS STEBĖSENOS IR VERTINIMO METODIKA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. 2022-2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais įgyvendinimo pažangos stebėsenos ir vertinimo metodika (toliau – Metodika) nustato Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos (toliau – STT) atliekamų 2022-2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais (toliau – Darbotvarkė) įgyvendinimo pažangos stebėsenos ir vertinimo tvarką, taip pat reikalavimus Darbotvarkės įgyvendinimo pažangos stebėsenos ir vertinimo ataskaitai.
2. Darbotvarkės įgyvendinimo pažangos stebėsenos tikslas – sistemingai rinkti informaciją apie Darbotvarkės ir jos įgyvendinimo planų (toliau – Planas) įgyvendinimą pagal nustatytus stebėsenos rodiklius ir analizuoti pasiektus rezultatus, siekiant laiku priimti reikiamus sprendimus pažangos ir tęstinės veiklos efektyvumui užtikrinti, taip pat stebėti ir analizuoti kitą su Darbotvarkės įgyvendinimo veiklos rezultatais susijusią informaciją.
3. Darbotvarkės įgyvendinimo pažangos vertinimo tikslas – atlikti Darbotvarkės įgyvendinimui numatytų vykdyti, vykdomų ar baigtų vykdyti priemonių analizę, siekiant nustatyti jų tinkamumą, efektyvumą, veiksmingumą ir poveikį Darbotvarkės tikslų, pažangos uždavinių ir rodiklių pasiekimui, ar Planai prisidėjo prie Darbotvarkėje išskirtų krypčių, užsibrėžtų tikslų ir pažangos uždavinių įgyvendinimo.
II SKYRIUS
DARBOTVARKĖS ĮGYVENDINIMO PAŽANGOS STEBĖSENA
4. Darbotvarkės įgyvendinimo pažangos stebėsena atliekama sistemingai renkant ir analizuojant informaciją apie Planuose numatytų priemonių ir jų veiklų įgyvendinimą bei rodiklių pasiekimą.
5. STT, per Darbotvarkės Plane nustatytą terminą raštu gavusi iš už priemonės įgyvendinimą atsakingos (nurodytos pirmuoju vykdytoju) institucijos (toliau – atsakinga institucija) informaciją pagal Metodikos priede pateiktą rekomenduojamą formą apie Plano priemonės vykdymą, priemonės rezultato rodiklių (ne)pasiekimą, reikalingą Darbotvarkės ir jos Plano stebėsenai atlikti, įvertina, ar:
5.1. pateikta informacija yra išsami ir pakankama priemonės įgyvendinimo ir rodiklio pasiekimo analizei atlikti;
5.2. pateiktas strateginis ir (ar) meninis veiklos planas (prireikus – papildomai parengtas veiksmų planas), kuriame numatytos priemonių įgyvendinimui skirtos veiklos ir jų įgyvendinimo rodikliai, jeigu yra numatyta tokį planą rengti;
5.6. yra informacijos apie problematiką, priežastis dėl kurių nepasiekta rezultato rodiklio faktinė reikšmė, priemonės vykdymas atidėtas, nepradėtas ar priemonė negali būti įgyvendinta;
6. Jeigu įvertinus informaciją Metodikos 5 punkte nustatyta tvarka ji nėra pakankama stebėsenai atlikti, STT kreipiasi į informaciją pateikusį subjektą (atsakingą instituciją raštu arba į šios institucijos rašte nurodytą informacijos rengėją rašte nurodytu el. paštu) su prašymu patikslinti pateiktą ar pateikti papildomą informaciją. Prireikus, gali būti kreipiamasi dėl informacijos patikslinimo ar papildomos informacijos pateikimo ir į kitus priemonės vykdytojus, jeigu už šios Plane numatytos priemonės įgyvendinimą atsakingais pagal kompetenciją paskirti keli vykdytojai.
7. Jeigu Metodikos 5 punkte nurodyta informacija nėra gaunama nustatytais terminais, STT raštu kreipiasi į atsakingą instituciją dėl informacijos apie Plano priemonių įvykdymą, priemonių rezultato rodiklių (ne)pasiekimą pateikimo.
8. Įvertinant pateiktą informaciją apie Plano priemonių įgyvendinimą ir rodiklių (ne)pasiekimą, bei nustatant priemonės įgyvendinimo pažangą papildomai įvertinama:
8.1. priemonės formuluotės ir siekiamo tikslo, parinkto rodiklio ir už priemonės įgyvendinimą atsakingo vykdytojo suderinamumas, galintis turėti poveikį priemonės įgyvendinimo vertinimui;
8.3. institucijos Plano priemonių įgyvendinimo plane numatytų veiklų apimtis ir turinio atitikimas Plane numatytai priemonei, veiksmo rodiklio aktualumas ir pasiekimas;
9. STT atlikus pateiktos ir kitos nustatytos reikšmingos informacijos apie Plano priemonių įgyvendinimą ir rodiklių faktinės reikšmės (ne)pasiekimą analizę, priemonė gali būti laikoma:
9.1. nepradėta įgyvendinti (priemonės įgyvendinimas numatytas einamaisiais metais, tačiau priemonė nepradėta įgyvendinti dėl objektyvių aplinkybių, pavyzdžiui, negautas finansavimas, kuris būtinas priemonės vykdymui ir pan.);
9.2. įgyvendinama (priemonė pradėta įgyvendinti, tačiau jos tęstinio įgyvendinimo terminas numatytas ne vieniems metams ir jis nėra suėjęs tais metais, dėl kurių atliekama Plano stebėsena, išskyrus kai yra numatyti tarpinio atsiskaitymo rodikliai, pagal kuriuos vertinamas priemonės įgyvendinimas);
9.3. įgyvendinta iš dalies (atlikta dalis veiksmų priemonei įgyvendinti, tačiau atitinkamiems metams numatytas rezultatas visumoje nėra pasiektas);
9.4. įgyvendinta (pasiekti priemonės rezultato rodikliai, tai yra pasiekta priemonės rezultato rodiklio faktinė reikšmė sutampa su nustatytąja);
9.5. neįgyvendinta (terminas priemonei įgyvendinti yra pasibaigęs, tačiau neatlikti jokie veiksmai priemonei įgyvendinti arba atlikti veiksmai neatitiko priemonės tikslo ir turinio, neprisidėjo prie priemonės rezultato rodiklių pasiekimo ir priemonės įgyvendinimo);
10. Kai priemonė neįgyvendinta tais metais, kuriais buvo numatytas jos įgyvendinimas, pasibaigus kitiems Plano įgyvendinimo metams arba visam Plano įgyvendinimo laikotarpiui ir atliekant metinę Darbotvarkės stebėseną, šios priemonės įgyvendinimo pažanga vertinama Metodikos 9 punkte nustatyta tvarka.
11. Jeigu Plane nėra numatyti atitinkamos priemonės įgyvendinimo rezultato rodikliai, tokios priemonės įgyvendinimas vertinamas Metodikos 9 punkto nustatyta tvarka, atsižvelgiant į už priemonės įgyvendinimą atsakingos institucijos parengtą Plano priemonių įgyvendinimo planą ir jame numatytų veiklų įgyvendinimą ir jų rodiklių pasiekimą, o nesant patvirtinto už priemonės įgyvendinimą atsakingos institucijos Plano priemonių įgyvendinimo plano ar nesant jame įvertinimui reikšmingos informacijos – pagal priemonės formuluotę, priemonės esmę ir siekiamą tikslą.
III SKYRIUS
DARBOTVARKĖS ĮGYVENDINIMO PAŽANGOS VERTINIMAS
13. Darbotvarkės krypčių ir pažangos uždavinių įgyvendinimo pažangos vertinimas atliekamas vadovaujantis Darbotvarkės stebėsenos rodikliais, atitinkančiais Nacionalinio pažangos plano bendruosius stebėsenos rodiklius (toliau – Darbotvarkės stebėsenos rodikliai), ir poveikio rodikliais, pateikiamais Darbotvarkės 2 priede, šių rodiklių pasiekimo terminais.
14. Vertinant Darbotvarkės krypčių ir pažangos uždavinių įgyvendinimo pažangą ir numatytų rodiklių faktinės reikšmės pasiekimą, kiekvienais Darbotvarkės stebėsenos rodiklių vertinimo metais (atitinkamai paskutiniais Plano įgyvendinimo metais) taip pat įvertinama:
14.1 . Plane numatytų priemonių aktualumas (ar priemonė gali prisidėti prie atitinkamo pažangos uždavinio įgyvendinimo) ir jų visumos pakankamumas Darbotvarkės krypčių ir pažangos uždavinių įgyvendinimo pažangai pasiekti, įgyvendinimo veiksmingumas;
14.3 . ar Plane numatyti poveikio rodikliai yra tinkami, siekiant pamatuoti atitinkamo pažangos uždavinio įgyvendinimą;
14.4 . kokie pokyčiai Darbotvarkėje numatytose kryptyse ir pažangos uždaviniuose įvyko įgyvendinant Planą;
14.5 . Plano ir (ar) jo įgyvendinimo proceso trūkumai, įskaitant dėl kurių nebuvo pasiekti išsikelti pažangos uždaviniai ir rodikliai;
15. Jeigu atliekant Darbotvarkės krypčių ir pažangos uždavinių įgyvendinimo pažangos vertinimą nepakanka informacijos Darbotvarkėje ar Plane numatytam stebėsenos ar poveikio rodikliui įvertinti (rodiklių matavimo dažnumas nesuderintas su vertinimų atlikimo dažnumu ar kt.), pažangai analizuoti ir vertinti papildomai gali būti naudojamasi kita su Darbotvarkėje ir Planuose nustatytais siektinais rezultatais susijusia informacija (mišrus vertinimo metodas):
15.1. su krypties ar pažangos uždavinio pažanga susijusiais kitais valstybės ir (ar) tarptautiniais rodikliais;
IV SKYRIUS
DARBOTVARKĖS STEBĖSENOS IR VERTINIMO ATASKAITOS RENGIMAS IR PATEIKIMAS
16. STT, gavusi informaciją iš atsakingų institucijų apie Plano priemonių įgyvendinimą bei rodiklių (ne)pasiekimą ir ją įvertinusi, parengia:
16.1. Darbotvarkės metinę stebėsenos ataskaitą – kiekvieniems praėjusiems, išskyrus paskutinius, Plano įgyvendinimo metams;
16.2. Darbotvarkės metinę stebėsenos ir vertinimo ataskaitą – dėl praėjusių paskutinių Plano įgyvendinimo metų ir ataskaitinių Darbotvarkės stebėsenos rodiklių ir poveikio rodiklių vertinimo metų;
17. Siekdama įtraukti pilietinę visuomenę ir privataus sektoriaus atstovus į Darbotvarkės įgyvendinimo pažangos stebėseną ir vertinimą, skatinti teikti Darbotvarkės įgyvendinimo pažangai reikšmingą informaciją, STT parengtą Darbotvarkės metinės stebėsenos ar stebėsenos ir vertinimo, galutinės stebėsenos ir vertinimo ataskaitos (toliau visos kartu vadinamos Darbotvarkės ataskaita) projektą paskelbia STT interneto svetainėje ar pateikia kitu būdu, kviesdama pilietinę visuomenę ir privataus sektoriaus atstovus ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Darbotvarkės ataskaitos projekto.
18. Parengtoje Darbotvarkės ataskaitoje pateikiama:
18.1. duomenys apie priemonių įgyvendinimą ir rezultato rodiklių (ne)pasiekimą, nepasiekimo priežastis;
18.2. Darbotvarkės stebėsenos rodiklių ir Darbotvarkės poveikio rodiklių reikšmės – atlikus paskutinių Plano įgyvendinimo metų ir ataskaitinių Darbotvarkės stebėsenos rodiklių ir poveikio rodiklių vertinimą;
18.3. informacija apie Darbotvarkės ir (ar) jos Planų įgyvendinimo problematiką pagal aktualius stebėsenos ir (ar) vertinimo duomenis, nustatytus įgyvendinimo ar atsiskaitymo procesų trūkumus;
18.4. informacija apie STT atliekant savo funkcijas nustatytas sisteminio pobūdžio korupcijos rizikas (pagal Darbotvarkės pažangos uždavinius) – atlikus priešpaskutinių Plano įgyvendinimo metų stebėseną;
18.5. prireikus – informacija sprendimus turintiems teisę priimti subjektams apie priemonių įgyvendinimo pažangos trūkumą ar nustatytą problematiką, kad būtų imtasi veiksmų dėl įgyvendinimo tobulinimo;
19. Ne vėliau kaip iki einamųjų metų II ketvirčio pabaigos parengtas Darbotvarkės ataskaitas STT pateikia Lietuvos Respublikos Prezidentui, Lietuvos Respublikos Seimui ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei.
20. Kartu su Darbotvarkės ataskaitomis STT parengia ir viešai paskelbia Darbotvarkės ataskaitos santrauką, kurioje pateikiama reikšminga informacija apie Darbotvarkės įgyvendinimą.