herbas-L_spalvotas

 

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL Lietuvos banko valdybos 2012 m. liepos 12 d. nutarimo Nr. 03-144 „Dėl Valdymo įmonių veiklos organizavimo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

2014 m. gegužės 15 d. Nr. 03-79

Vilnius

 

 

Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

1. Pakeisti Valdymo įmonių veiklos organizavimo ir vykdymo taisykles, patvirtintas Lietuvos banko valdybos 2012 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. 03-144 „Dėl Valdymo įmonių veiklos organizavimo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės):

1.1. Išdėstyti 2 punktą taip:

2. Taisyklių teisinis pagrindas – Įstatymo 15 straipsnis ir Papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo 9 straipsnis. Taisyklės detalizuoja Įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 13 punkte, 7 straipsnio 1 dalies 6 punkte, 11 straipsnio 1 dalyje, 12 ir 13 straipsniuose, 17 straipsnyje, 32 straipsnio 7 dalyje, 43 straipsnyje ir 80 straipsnio 2 dalyje bei Papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo 6 straipsnio 3 punkte nustatytus reikalavimus. Taisyklėmis įgyvendinama 2010 m. liepos 1 d. Europos Komisijos direktyva 2010/43/ES, kuria įgyvendinamos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2009/65/EB nuostatos dėl organizacinių reikalavimų, interesų konfliktų, veiklos vykdymo, rizikos valdymo ir dėl depozitoriumo ir valdymo įmonės susitarimo turinio (OL 2010 L 176, p. 42–61), ir 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2010/76/ES, kuria iš dalies keičiamos direktyvų 2006/48/EB ir 2006/49/EB nuostatos, susijusios su kapitalo poreikiu prekybos knygai ir pakartotiniam pakeitimui vertybiniais popieriais, taip pat su atlyginimų nustatymo politikos priežiūriniu tikrinimu (OL 2010 L 329, p. 3), 2012 m. birželio 25 d. Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijos (toliau – ESMA) Gairės dėl tam tikrų FPRPD atitikties funkcijai nustatytų reikalavimų aspektų (ESMA/2012/388).“

1.2. Išdėstyti 3 punktą taip:

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. asmuo, su kuriuo susijusį asmenį sieja šeimos ryšiai:

3.1.1. susijusio asmens sutuoktinis arba partneris;

3.1.2. susijusio asmens išlaikomas vaikas arba įvaikis;

3.1.3. kitas susijusio asmens giminaitis, su kuriuo susijęs asmuo iki atitinkamo asmeninio sandorio sudarymo dienos vedė bendrą ūkį ne trumpiau kaip vienus metus;

3.2. atitikties rizika – rizika, kad valdymo įmonės veikla neatitiks Įstatymo, kitų valdymo įmonių veiklą reguliuojančių teisės aktų, ESMA ir Lietuvos banko gairių ir pozicijų.   

3.3. atitikties funkcija – valdymo įmonės funkcija, apimanti atitikties rizikos identifikavimą, vertinimą, stebėseną ir su tuo susijusį konsultavimą bei ataskaitų teikimą.

3.4. klientas – fizinis ar juridinis asmuo arba bet kuris kitas subjektas (įskaitant kolektyvinio investavimo subjektą), kuriam valdymo įmonė arba investicinė bendrovė, kurios valdymas neperduotas valdymo įmonei, teikia paslaugas;

3.5. likvidumo rizika – tikimybė, kad bus neįmanoma parduoti, realizuoti arba protingomis sąnaudomis per pagrįstai trumpą laiką uždaryti kolektyvinio investavimo subjekto portfelio pozicijų ir dėl to bus nesilaikoma Įstatyme nustatyto reikalavimo išpirkti šio subjekto investicinius vienetus jų turėtojo reikalavimu;

3.6. operacinė rizika – tikimybė, kad kolektyvinio investavimo subjektas turės nuostolių dėl netinkamų vidaus procesų ir sutrikimų, susijusių su valdymo įmonės darbuotojais ir naudojamomis sistemomis, arba dėl išorės įvykių, įskaitant teisinę ir dokumentacijos riziką bei riziką, kylančią dėl kolektyvinio investavimo subjekto sąskaita sudaromų sandorių, atsiskaitymo ir vertinimo procedūrų;

3.7. priežiūros funkciją vykdantis asmuo ar padalinys – su valdymo įmone susijęs asmuo arba asmenys, atsakingi už valdymo įmonės vyresniosios vadovybės priežiūrą, taip pat už rizikos valdymo proceso ir politikos, priemonių bei procedūrų, patvirtintų arba sudarytų laikantis Įstatyme nustatytų reikalavimų, tinkamumo ir veiksmingumo vertinimą bei periodišką jų tikrinimą;

3.8. rinkos rizika – tikimybė, kad kolektyvinio investavimo subjektas turės nuostolių dėl šio subjekto portfelio pozicijų rinkos vertės svyravimo, susijusio su palūkanų normos, valiutų kursų, nuosavybės vertybinių popierių ir biržos prekių kainų arba emitento kreditingumo pokyčiais;

3.9. sandorio šalies rizika – tikimybė, kad kolektyvinio investavimo subjektas turės nuostolių dėl sandorio šalies nesugebėjimo iki galutinio atsiskaitymo momento įvykdyti finansinius įsipareigojimus, prisiimtus sudarant sandorį;

3.10. su valdymo įmone susijęs asmuo (toliau – susijęs asmuo):

3.10.1. įmonės vadovas, partneris arba kitas panašią padėtį valdymo įmonėje užimantis asmuo;

3.10.2. valdymo įmonės darbuotojas arba bet kuris kitas asmuo, dalyvaujantis valdymo įmonei valdant kolektyvinio investavimo subjektą, vykdantis veiklą valdymo įmonės vardu ir jos kontroliuojamas;

3.10.3. fizinis asmuo, kuris tiesiogiai dalyvauja valdymo įmonei teikiant paslaugas pagal susitarimą dėl tam tikrų valdymo įmonės valdymo funkcijų pavedimo atlikti kitai įmonei, kai siekiama užtikrinti, kad valdymo įmonė galėtų valdyti kolektyvinio investavimo subjektą;

3.11. vidaus kontrolė nenutrūkstamas procesas, kurio metu ir kuriam darydama įtaką valdymo įmonės vyresnioji vadovybė ir kiti darbuotojai užtikrina, kad:

3.11.1. valdymo įmonės veikla, naudojant valdymo įmonės turtą ir kitus išteklius, bus veiksminga, valdymo įmonė bus apsaugota nuo galimų nuostolių;

3.11.2. finansinė ir kita informacija, naudojama tiek įmonės viduje, tiek priežiūros tikslais ar kitų trečiųjų asmenų, bus patikima, tinkama ir pateikiama laiku;

3.11.3. valdymo įmonės veikla atitiks įstatymus, Lietuvos banko ir kitus teisės aktus, valdymo įmonės strategiją ir vidaus politiką.

3.12. vykdymo vieta – reguliuojama rinka, daugiašalė prekybos sistema, sisteminę prekybą vykdanti finansų maklerio įmonė arba rinkos formuotojas, kaip tai apibrėžta Finansinių priemonių rinkų įstatyme, kitas likvidumą palaikantis subjektas arba subjektas, kuris trečiojoje šalyje vykdo bet kurio iš minėtų subjektų vykdomoms funkcijoms analogiškas funkcijas;

3.13. vyresnioji vadovybė – asmuo arba asmenys, kurie veiksmingai vadovauja valdymo įmonės veiklai, kaip tai nurodyta Įstatymo 2 straipsnio 49 dalyje.“

1.3. Išdėstyti 10 punktą taip:

10. Valdymo įmonė privalo nuolat stebėti ir reguliariai vertinti, ar pagal Taisyklių 6–9 punktų reikalavimus patvirtintos arba sudarytos valdymo įmonės naudojamos sistemos ir priemonės yra tinkamos ir veiksmingos, ir prireikus imtis tinkamų priemonių nustatytiems trūkumams šalinti. Valdymo įmonės vidaus kontrolės veiksmingumas turi būti vertinamas tiek nuolat (darbuotojams atliekant pareigas), tiek periodiškai (atliekant vidaus, išorės auditą, savęs vertinimą).“

1.4. Išdėstyti 28.3 papunktį taip:

28.3. yra atsakinga už tai, kad valdymo įmonė, vadovaudamasi Taisyklių VII skyriuje nustatytais reikalavimais, vykdytų atitikties funkciją ir stebėtų, kad ši funkcija nuolat ir veiksmingai veiktų, net jei atitikties funkciją vykdo trečiasis asmuo;“.

1.5. Išdėstyti 30 punktą taip:

30. Valdymo įmonė privalo užtikrinti, kad įmonės vyresniajai vadovybei reguliariai, bet ne rečiau kaip kartą per metus būtų teikiamos rašytinės ataskaitos, kaip laikomasi Taisyklėse nustatytų atitikties užtikrinimo, vidaus audito ir rizikos valdymo reikalavimų. Šiose ataskaitose, be kita ko, turi būti nurodomos priemonės, kurių imtasi nustatytiems trūkumams šalinti.“

1.6. Išdėstyti Taisyklių VII skyrių taip:

 

VII. ATITIKTIES UŽTIKRINIMAS

 

33. Valdymo įmonė privalo patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti tinkamą politiką ir procedūras, skirtas atitikties rizikai ir kitai su tuo susijusiai rizikai nustatyti, taip pat turėti ir naudoti tinkamas šią riziką mažinančias priemones ir procedūras, užtikrinančias Lietuvos bankui galimybę vykdyti veiksmingą priežiūrą.

34. Valdymo įmonė, laikydamasi Taisyklių 33 punkte nustatytų reikalavimų, turi atsižvelgti į valdymo įmonės vykdomos veiklos pobūdį, mastą ir sudėtingumą bei teikiamų paslaugų ir vykdomos veiklos pobūdį ir įvairovę.

35. Valdymo įmonė turi įgyvendinti ir vykdyti atitikties funkciją bei stebėti, kad ji nuolat ir veiksmingai veiktų. Atitikties funkcija turi būti savarankiška ir ją vykdant privaloma:

35.1. stebėti ir nuolat vertinti, ar priemonės, politikos ir procedūros, kurių buvo imtasi pagal Taisyklių 33 punkto reikalavimus, bei veiksmai nustatytiems trūkumams šalinti yra tinkami ir veiksmingi;

35.2. konsultuoti ir teikti pagalbą susijusiems asmenims, atsakingiems už paslaugų teikimą ir veiklos vykdymą, siekiant užtikrinti, kad būtų laikomasi Įstatyme nustatytų reikalavimų valdymo įmonei.

36. Valdymo įmonė, siekdama sudaryti sąlygas tinkamai ir nepriklausomai vykdyti atitikties funkciją, privalo užtikrinti, kad:

36.1 būtų paskirtas atitikties pareigūnas arba įsteigtas atskiras valdymo įmonės atitikties padalinys, atsakingas už atitikties funkcijos vykdymą ir informacijos teikimą, kaip tai nustatyta Taisyklių 30 punkte;

36.2. atitikties pareigūnas arba atitikties padalinio darbuotojai turėtų reikiamus įgaliojimus, pakankamai išteklių, žinių, patirties ir prieigą prie visos reikalingos informacijos;

36.3. atitikties pareigūnas arba atitikties padalinio darbuotojai nedalyvautų teikiant paslaugas ar vykdant veiklą, kurios yra jų pačių prižiūrimos;

36.4. atitikties pareigūno arba atitikties padalinio darbuotojų darbo užmokesčio nustatymo metodika nekeltų grėsmės šių asmenų objektyvumui ir nesudarytų prielaidų šiai grėsmei kilti.

37. Valdymo įmonė gali nesilaikyti Taisyklių 36.3 ir 36.4 papunkčiuose nustatytų reikalavimų, jeigu įrodo, kad, atsižvelgiant į įmonės vykdomos veiklos pobūdį, mastą ir sudėtingumą bei teikiamų paslaugų ir vykdomos veiklos pobūdį ir įvairovę, šiuose papunkčiuose nustatyti reikalavimai yra neproporcingi, o jų nesilaikymas nedaro įtakos atitikties funkcijos veiksmingumui.

38. Atitikties funkciją sujungti su kitomis kontrolės funkcijomis galima tik tada, jeigu tai nekenkia atitikties funkcijos veiksmingumui ir nepriklausomumui. Toks funkcijų sujungimas turi būti pagrįstas dokumentais nurodant priežastis, kad Lietuvos bankas galėtų įvertinti, ar konkrečiomis aplinkybėmis toks funkcijų sujungimas yra tinkamas.

39. Atitikties pareigūną arba atitikties padalinio vadovą, kai toks padalinys įsteigtas (toliau – atitikties pareigūnas), skiria ir atleidžia valdymo įmonės administracijos vadovas, valdyba arba stebėtojų taryba.

40. Valdymo įmonė turi nustatyti tvarką, kuria būtų užtikrinama, kad atitikties funkcija bus vykdoma nuolat ir kad atitikties pareigūno pareigos bus vykdomos ir tada, kai jo nebus darbo vietoje.

41. Jei valdymo įmonė nusprendžia visą atitikties funkciją arba jos dalį perduoti vykdyti kitam asmeniui, mutatis mutandis taikomi Taisyklių 47 ir 153–159 punktų reikalavimai.

42. Valdymo įmonė turi užtikrinti, kad atitikties pareigūnas reguliariai atliktų atitikties rizikos vertinimą ir taikytų rizikos vertinimu pagrįstą metodą (angl. risk-based approach), siekiant nustatyti pagrindinius atitikties priežiūros ir konsultavimo atitikties klausimais aspektus.

43. Valdymo įmonė turi užtikrinti, kad atitikties pareigūnas parengtų atitikties priežiūros planą, kurį rengiant būtų atsižvelgiama į visas valdymo įmonės veiklos sritis. Priežiūros plane turi būti nustatyti atitikties rizikos vertinimu pagrįsti prioritetai.

44. Valdymo įmonė turi užtikrinti, kad atitikties pareigūnas konsultuotų darbuotojus atitikties klausimais, padėtų rengti darbuotojų mokymus ir dalyvautų rengiant ir įgyvendinant naujas vidaus tvarkas ir procedūras valdymo įmonėje.

45. Valdymo įmonė privalo užtikrinti, kad įmonės vyresniajai vadovybei reguliariai, bet ne rečiau kaip vieną kartą per metus būtų teikiamos rašytinės atitikties ataskaitos. Šiose ataskaitose pateikiama informacija apie bendros atitikties kontrolės aplinkos įgyvendinimą ir veiksmingumą, nurodomos nustatytos rizikos priemonės, kurių imtasi arba ketinama imtis nustatytiems trūkumams šalinti, ir kita reikšminga informacija. Kai vykdant atitikties funkciją nustatoma reikšmingų pažeidimų, atitikties pareigūnas apie šiuos pažeidimus privalo nedelsdamas pranešti vyresniajai vadovybei.

46. Taisyklių 45 punkte nurodytas atitikties ataskaitas valdymo įmonė pateikia Lietuvos bankui ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų pasibaigus pagal Taisyklių 45 punktą pasirinktam atitinkamam ataskaitiniam laikotarpiui. Apie reikšmingus pažeidimus valdymo įmonė privalo nedelsdama pranešti Lietuvos bankui. Pažeidimo reikšmingumas vertinamas pagal galimą jo poveikį reguliavimo tikslams, valdymo įmonės pajėgumui vykdyti veiklą ir (arba) teikti paslaugas, taip pat pagal daromų pažeidimų dažnumą ir žalą investuotojams ir (arba) klientams.

47. Duomenys apie atitikties pareigūną arba valdymo įmonės atitikties padalinio vadovą pateikiami Lietuvos bankui Lietuvos banko valdybos 2012 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. 03-152 „Dėl Valdymo įmonės ir investicinės bendrovės veiklos licencijų išdavimo, keitimo ir jų galiojimo panaikinimo taisyklių patvirtinimo“ patvirtintų Valdymo įmonės ir investicinės bendrovės veiklos licencijų išdavimo, keitimo ir jų galiojimo panaikinimo taisyklių nustatyta tvarka.“

1.7. Išdėstyti 94 punktą taip:

„94. Valdymo įmonė privalo parengti finansinių priemonių, dėl kurių vykdant valdymo įmonės veiklą, teikiant paslaugas arba sudarant sandorius galimas interesų konfliktas, sąrašą. Su šiuo sąrašu supažindinami visi valdymo įmonės darbuotojai, dalyvaujantys vykdant valdymo įmonės veiklą, teikiantys paslaugas investuotojams ir (arba) klientams ar turintys teisę sudaryti sandorius valdymo įmonės sąskaita.“

1.8. Išdėstyti 96 punktą taip:

„96. Valdymo įmonė privalo patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti priemones ir procedūras, užtikrinančias, kad finansinių priemonių sandoriai, dėl kurių galimas interesų konfliktas, būtų nuolat stebimi. Apie užfiksuotus nustatytos tvarkos pažeidimus nedelsiant raštu informuojamas valdymo įmonės administracijos vadovas ir vidaus auditorius.“

1.9. Išdėstyti 97 punktą taip:

„97. Valdymo įmonė turi imtis priemonių, kad būtų nustatyti pasinaudojimo viešai neatskleista informacija atvejai.“

1.10. Išdėstyti 98 punktą taip:

„98. Valdymo įmonė turi parengti sąrašą finansinių priemonių, kurias pirkti, parduoti (arba sudaryti kitokius sandorius) valdymo įmonės darbuotojams, akcininkams, valdymo organų nariams yra draudžiama dėl valdymo įmonės turimos (žinomos) viešai neatskleistos informacijos.“

1.11. Išdėstyti 99 punktą taip:

„99. Valdymo įmonė turi parengti sąrašą asmenų, kurie dėl einamų pareigų, vykdomų funkcijų ar atliekamų konkrečių darbų žino arba turi teisę žinoti viešai neatskleistą informaciją.“

1.12. Išdėstyti 100 punktą taip:

„100. Valdymo įmonė privalo patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti priemones ir procedūras, užtikrinančias, kad būtų nuolat stebimi sandoriai, susiję su finansinėmis priemonėmis, dėl kurių įmonės darbuotojams ir kitiems su ja susijusiems asmenims draudžiama sudaryti sandorius, kai valdymo įmonė turi (žino) viešai neatskleistos informacijos. Apie nustatytus pažeidimus nedelsiant raštu informuojamas valdymo įmonės administracijos direktorius, vidaus auditorius ir Lietuvos bankas.“

2. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2014 m. rugsėjo 1 d.

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                                                                Vitas Vasiliauskas