LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBĖS BIUDŽETO DOTACIJŲ SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETAMS KOMPLEKSINĖMS PASLAUGOMS ŠEIMAI ORGANIZUOTI PASKIRSTYMO, PERVEDIMO, TIKSLINIMO, NAUDOJIMO, KONTROLĖS IR ATSISKAITYMO UŽ JŲ PANAUDOJIMĄ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. gruodžio 12 d. Nr. A1-837
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 34 straipsnio 2 dalimi ir įgyvendindama Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.8 papunktį ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ 1.6.8 papunktį:
1. T v i r t i n u Valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti paskirstymo, pervedimo, tikslinimo, naudojimo, kontrolės ir atsiskaitymo už jų panaudojimą tvarkos aprašą (pridedama).
2. P a v e d u:
2.1. Socialinių paslaugų priežiūros departamentui prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos priimti sprendimus, susijusius su Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, skirtų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, naudojimu, juos suderinus su Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės
apsaugos ir darbo ministro
2022 m. gruodžio 12 d.
įsakymu Nr. A1-837
VALSTYBĖS BIUDŽETO DOTACIJŲ SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETAMS KOMPLEKSINĖMS PASLAUGOMS ŠEIMAI ORGANIZUOTI PASKIRSTYMO, PERVEDIMO, TIKSLINIMO, NAUDOJIMO, KONTROLĖS IR ATSISKAITYMO UŽ JŲ PANAUDOJIMĄ TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti paskirstymo, pervedimo, tikslinimo, naudojimo, kontrolės ir atsiskaitymo už jų panaudojimą tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams (toliau – lėšos), skirtų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, paskirstymo, pervedimo savivaldybių administracijoms, tikslinimo, naudojimo, kontrolės ir atsiskaitymo už jų panaudojimą tvarką.
2. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatyme (toliau – Apmokėjimo įstatymas) apibrėžtas sąvokas.
II SKYRIUS
LĖŠŲ KOMPLEKSINĖMS PASLAUGOMS ŠEIMAI ORGANIZUOTI PASKIRSTYMAS, SUTARČIŲ SUDARYMAS IR LĖŠŲ PERVEDIMAS
3. Lėšos kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti savivaldybių administracijoms paskirstomos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu (toliau – įsakymas dėl lėšų skyrimo) iki biudžetinių metų pradžios.
4. Savivaldybės administracijai skirtos lėšos kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti apskaičiuojamos pagal bendruomeninių šeimos namų darbuotojų pareigybių skaičių savivaldybėje, nustatytą vadovaujantis Tvarkos aprašo 5 punktu. Pagal Apmokėjimo įstatymą lėšų skiriama bendruomeninių šeimos namų darbuotojų pareiginių algų pastoviajai daliai (pareigybei taikomas minimalus pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientas, kurį nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras) mokėti ir 40 proc. nuo bendruomeninių šeimos namų darbuotojų pareiginių algų pastoviajai daliai skiriamų lėšų dydžio suma – už kvalifikacinę kategoriją, pareiginių algų kintamajai daliai bei kitoms išlaidoms, numatytoms Tvarkos aprašo 15 punkte, apmokėti.
5. Bendruomeninių šeimos namų darbuotojų pareigybių skaičius nustatomas atsižvelgiant į nuolatinių Lietuvos Respublikos gyventojų savivaldybėje skaičių pagal Lietuvos Respublikos statistikos departamento skelbiamus kalendorinių metų, buvusių prieš kalendorinius metus, kuriems skirtos lėšos kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, pradžios duomenis:
5.3. savivaldybėse, kuriose nuolatinių gyventojų skaičius yra nuo 50 000 iki 99 999, –1,5 pareigybės;
5.4. savivaldybėse, kuriose nuolatinių gyventojų skaičius yra nuo 100 000 iki 149 999, – 2 pareigybės;
5.5. savivaldybėse, kuriose nuolatinių gyventojų skaičius yra nuo 150 000 iki 199 999, – 2,5 pareigybės;
5.6. savivaldybėse, kuriose nuolatinių gyventojų skaičius yra nuo 200 000 iki 249 999, – 3 pareigybės;
5.7. savivaldybėse, kuriose nuolatinių gyventojų skaičius yra nuo 250 000 iki 299 999, – 3,5 pareigybės;
5.8. savivaldybėse, kuriose nuolatinių gyventojų skaičius yra nuo 300 000 iki 349 999, – 4 pareigybės;
5.9. savivaldybėse, kuriose nuolatinių gyventojų skaičius yra nuo 350 000 iki 399 999, – 4,5 pareigybės;
5.10. savivaldybėse, kuriose nuolatinių gyventojų skaičius yra nuo 400 000 iki 449 999, – 5 pareigybės;
5.11. savivaldybėse, kuriose nuolatinių gyventojų skaičius yra nuo 450 000 iki 499 999, – 5,5 pareigybės;
5.12. savivaldybėse, kuriose nuolatinių gyventojų skaičius yra nuo 500 000 iki 549 999, – 6 pareigybės;
6. Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – departamentas) organizuoja valstybės biudžeto lėšų, skirtų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, naudojimo sutarties (toliau – Sutartis) su savivaldybės administracija sudarymą ir pasirašymą. Sutartyje turi būti nustatyti lėšų, skirtų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, pervedimo, grąžinimo, naudojimo, atsiskaitymo už jų panaudojimą tvarka ir terminai, kitos Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“, 61 punkte numatytos sąlygos. Prie Sutarties turi būti pridėta išlaidų sąmata.
7. Įsigaliojus įsakymui dėl lėšų skyrimo, savivaldybių administracijos parengia, su departamentu suderina išlaidų sąmatas ir prireikus jas tikslina Tvarkos aprašo III skyriuje nustatyta tvarka.
III SKYRIUS
IŠLAIDŲ SĄMATŲ TIKSLINIMAS
9. Savivaldybės administracija turi teisę tikslinti išlaidų sąmatą, nekeisdama įsakymu dėl lėšų skyrimo atitinkamiems biudžetiniams metams savivaldybės administracijai skirtos lėšų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti sumos, pateikdama departamentui motyvuotą prašymą ir išlaidų sąmatos pakeitimo projektą dėl lėšų, skirtų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, perskirstymo būsimiems ketvirčiams kartą per ketvirtį iki einamojo ketvirčio paskutinio mėnesio 16 dienos.
10. Departamentas, išnagrinėjęs savivaldybės administracijos Tvarkos aprašo 9 punkte nurodytą motyvuotą prašymą ir pritaręs išlaidų sąmatos projekto tikslinimams, pasirašo patikslintą išlaidų sąmatą ir apie tai informuoja savivaldybės administraciją. Jei išlaidų sąmatos projekte departamentas nustato netikslumų, jis apie tai elektroniniu paštu informuoja savivaldybės administraciją.
11. Įsakyme dėl lėšų skyrimo nustatytas lėšų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti paskirstymas gali būti keičiamas atsiradus papildomam lėšų poreikiui ir (ar) paaiškėjus, kad savivaldybės administracija, įvertinusi papildomų ar nepanaudotų lėšų dydį, lėšų nepanaudos. Apie lėšų nepanaudojimą, nurodydama lėšų nepanaudojimo priežastis, savivaldybės administracija informuoja Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministeriją (toliau – ministerija). Esant papildomam lėšų poreikiui, savivaldybės administracija ministerijai pateikia motyvuotą prašymą patikslinti lėšų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti paskirstymą.
12. Ministerija, atsižvelgdama į atsiradusį papildomų lėšų poreikį ar likusią nepanaudotų lėšų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti sumą, išnagrinėja savivaldybės administracijos pateiktą motyvuotą prašymą patikslinti lėšų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti paskirstymą ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo jo gavimo dienos. Pritarus savivaldybės administracijos siūlymui patikslinti lėšų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti paskirstymą, keičiamas įsakymas dėl lėšų skyrimo. Jei ministerija nepritaria savivaldybės administracijos siūlymui patikslinti lėšų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti paskirstymą, ji apie tai savivaldybės administraciją informuoja elektroniniu paštu.
13. Savivaldybės administracija per 5 darbo dienas nuo įsakymo dėl lėšų skyrimo pakeitimo įsigaliojimo dienos pateikia departamentui motyvuotą prašymą patikslinti išlaidų sąmatą ir išlaidų sąmatos projektą. Departamentas, išnagrinėjęs savivaldybės administracijos pateiktą motyvuotą prašymą ir pritaręs išlaidų sąmatos patikslinimams, pasirašo patikslintą išlaidų sąmatą ir apie tai informuoja savivaldybės administraciją. Jei departamentas nustato netikslumų išlaidų sąmatos projekte, jis apie tai savivaldybės administraciją informuoja elektroniniu paštu.
IV SKYRIUS
LĖŠŲ NAUDOJIMAS IR ATSISKAITYMAS UŽ JŲ PANAUDOJIMĄ
14. Savivaldybės administracija bendruomeniniams šeimos namams perveda pagal Sutartį gautas, kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti skirtas lėšas (jeigu bendruomeninių šeimos namų savininko teises ir pareigas įgyvendina ne savivaldybės administracija, lėšos pervedamos pagal valstybės biudžeto lėšų, skirtų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, skyrimo ir pervedimo sutartis (toliau – lėšų pervedimo sutartis) tarp savivaldybės administracijos ir juridinio asmens, vykdančio bendruomeninių šeimos namų funkcijas).
15. Savivaldybės administracijai skirtos lėšos kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti naudojamos bendruomeninių šeimos namų darbuotojų darbo užmokesčiui, socialinio draudimo įmokoms ir kitoms šiame punkte numatytoms išlaidoms finansuoti. Už lėšų panaudojimą atsiskaitoma vadovaujantis šiais Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 1K-184 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacijos patvirtinimo“, papunkčiais:
15.1. „2.1.1.1.1.1. Darbo užmokestis pinigais“. Šiame papunktyje nurodytos išlaidos – bendruomeninių šeimos namų darbuotojų, kurių pareigybių aprašymuose nustatytos su kompleksinių paslaugų šeimai organizavimu susijusios funkcijos, darbo užmokestis;
15.2. „2.1.2.1.1.1. Socialinio draudimo įmokos“. Šiame papunktyje nurodytos išlaidos – socialinio draudimo įmokos, mokamos nuo bendruomeninių šeimos namų darbuotojams, kurių pareigybių aprašymuose nustatytos su kompleksinių paslaugų šeimai organizavimu susijusios funkcijos, apskaičiuoto darbo užmokesčio;
15.3. „2.2.1.1.1.05. Ryšių įrangos ir ryšių paslaugų įsigijimo išlaidos“. Šiame papunktyje nurodytos išlaidos – ryšių įrangos ir ryšių paslaugų, reikalingų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, įsigijimo išlaidos;
15.4. „2.2.1.1.1.06. Transporto išlaikymo ir transporto paslaugų įsigijimo išlaidos“. Šiame papunktyje nurodytos išlaidos – transporto išlaikymo ir transporto paslaugų, reikalingų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, įsigijimo išlaidos (nuosavybės, patikėjimo teise valdomų, naudojamų pagal nuomos arba panaudos sutartis automobilių ir kitų transporto priemonių degalų, nuomos, eksploatavimo, remonto bei prekių, susijusių su transporto priemonių remontu, įsigijimo, transporto draudimo, parkavimo išlaidos);
15.5. „2.2.1.1.1.11. Komandiruočių išlaidos“. Šiame papunktyje nurodytos išlaidos – komandiruočių, susijusių su kompleksinių paslaugų šeimai organizavimu, šalies viduje išlaidos;
15.6. „2.2.1.1.1.14. Materialiojo turto nuomos išlaidos“. Šiame papunktyje nurodytos išlaidos – patalpų, skirtų kompleksinėms paslaugoms organizuoti, nuomos išlaidos;
15.7. „2.2.1.1.1.16. Kvalifikacijos kėlimo išlaidos“. Šiame papunktyje nurodytos išlaidos – bendruomeninių šeimos namų darbuotojų, kurių pareigybių aprašymuose nustatytos su kompleksinių paslaugų šeimai organizavimu susijusios funkcijos, profesinės kvalifikacijos, įgūdžių, žinių tobulinimo išlaidos;
15.8. „2.2.1.1.1.20. Komunalinių paslaugų įsigijimo išlaidos“. Šiame papunktyje nurodytos išlaidos – patalpų, skirtų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, komunalinės išlaidos (šildymo, elektros energijos tiekimo, vandentiekio ir kanalizacijos paslaugų apmokėjimo, šiukšlių išvežimo išlaidos);
15.9. „2.2.1.1.1.21. Informacinių technologijų prekių ir paslaugų įsigijimo išlaidos“. Šiame papunktyje nurodytos išlaidos – informacinių technologijų prekių ir paslaugų, reikalingų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, įsigijimo išlaidos (kompiuterinės technikos ir kompiuterinės technikos dalių įsigijimo išlaidos, monitorių, spausdintuvų, kopijavimo ir daugiafunkcių aparatų, spausdintuvų dažų, USB laikmenų, išmaniųjų telefonų ir kitų informacinių technologijų prekių įsigijimo išlaidos, informacinių technologijų prekių nuomos ir remonto išlaidos);
15.10. „2.2.1.1.1.30. Kitų prekių ir paslaugų įsigijimo išlaidos“. Šiame papunktyje nurodytos išlaidos – kitų prekių ir paslaugų, reikalingų kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti, įsigijimo išlaidos;
16. Savivaldybės administracija departamentui teikia lėšų panaudojimo ataskaitas Sutartyje nustatyta tvarka ir terminais.
17. Biudžetiniams metams savivaldybių administracijoms skirtos lėšos kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti naudojamos iki biudžetinių metų gruodžio 31 d.
18. Savivaldybių administracijos biudžetiniais metais nepanaudotas lėšas, skirtas kompleksinėms paslaugoms organizuoti, privalo grąžinti departamentui iki kitų metų sausio 5 d., pervesdamos jas į Sutartyje nurodytą atsiskaitomąją sąskaitą.
V SKYRIUS
LĖŠŲ NAUDOJIMO KONTROLĖ
20. Savivaldybių administracijos privalo užtikrinti, kad kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti skirtos lėšos būtų naudojamos pagal tikslinę paskirtį, vadovaujantis šių lėšų naudojimą reglamentuojančių teisės aktų, Sutarčių ir lėšų pervedimo sutarčių, sudarytų su bendruomeniniais šeimos namais, nuostatomis.
21. Departamentas koordinuoja ir kontroliuoja Sutarčių vykdymą, kad savivaldybių administracijoms skirtos lėšos kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti būtų naudojamos pagal tikslinę paskirtį.
22. Savivaldybės administracija privalo pateikti dokumentus ir visą informaciją, susijusią su kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti skirtų lėšų naudojimu ir lėšų, reikalingą kontrolei atlikti, naudojimu, Sutarčių galiojimo metu ir visą Tvarkos aprašo 27 punkte nurodytą laikotarpį.
23. Savivaldybių administracijos jų sprendimu pagal poreikį tikrina ir vertina, ar kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti skirtos lėšos naudojamos tinkamai ir teisėtai.
24. Bendruomeniniai šeimos namai, atsižvelgdami į lėšų naudojimą reglamentuojančių teisės aktų ir lėšų pervedimo sutarčių su savivaldybių administracijomis nuostatas, užtikrina, kad pagal lėšų pervedimo sutartis su savivaldybių administracijomis skirtos lėšos būtų naudojamos pagal tikslinę paskirtį, laikantis Lietuvos Respublikos teisės aktų ir lėšų pervedimo sutarčių reikalavimų. Lėšas, panaudotas ne pagal tikslinę paskirtį ir (ar) netinkamai, (ar) neteisėtai, nesilaikant lėšų pervedimo sutarčių, bendruomeniniai šeimos namai privalo nedelsdami grąžinti savivaldybių administracijoms. Šiame Tvarkos aprašo punkte nurodytų lėšų negrąžinus, jos išieškomos Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
25. Kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti skirtas lėšas, panaudotas ne pagal tikslinę paskirtį ir (ar) nesilaikant Sutarčių, lėšų naudojimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, savivaldybių administracijos grąžina departamentui. Negrąžinus lėšų, jos išieškomos Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
26. Dokumentai saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatytais terminais.
27. Dokumentus, susijusius su kompleksinėms paslaugoms šeimai organizuoti lėšų paskirstymu, pervedimu, tikslinimu, naudojimu, kontrole ir atsiskaitymu už jų panaudojimą, savivaldybės administracija saugo 2 metus nuo Sutarties pabaigos, jeigu kiti teisės aktai nenustato ilgesnio dokumentų saugojimo termino.
28. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų teisinę apsaugą.