hERBAS_bmp

 

DRUSKININKŲ SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL DRUSKININKŲ SAVIVALDYBĖS 2014 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO TVIRTINIMO

 

2014 m. kovo 28 d. Nr. T1-67

Druskininkai

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, Socialinių paslaugų metodikos 33 punktu, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimo Nr. 1132, Druskininkų savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

Patvirtinti Druskininkų savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų planą (pridedama).

Sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                    Ričardas Malinauskas                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

PATVIRTINTA

Druskininkų savivaldybės tarybos

2014 m. kovo 28 d. sprendimu Nr.T1-67

 

 

 

 

 

 

 

DRUSKININKŲ SAVIVALDYBĖS

 

2014 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS

 

 

Turinys

 

I.

 

Įvadas ..............................................................................................................................

 

 

1. Bendra informacija .......................................................................................................

 

 

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai ...............................................................

 

 

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai ..............................................................................

 

II.

Būklės analizė .................................................................................................................

 

 

4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas ..............

 

 

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis ..................................................

 

 

4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai ........................

 

 

4.2.1. Gyventojų apklausos duomenys........................................................................

 

 

4.3. Kiti rodikliai ........................................................................................................

 

 

4.3.1. Gyventojų migracija..........................................................................................

 

 

4.3.2. Nedarbo lygis ...................................................................................................

 

 

4.3.3. Bedarbiai...........................................................................................................

 

 

5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje analizė .............................

 

 

5.1 Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis ...............................................

 

 

6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas ...................................................................................................................

 

 

6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė ..................................

 

 

7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje .........

 

 

8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga

 

III.

Uždaviniai ir priemonių planas ....................................................................................

 

 

9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys............................................

 

 

10. 2014 metų priemonių planas .....................................................................................

 

 

11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2014 metais.................................................

 

IV.

Finansavimo planas .......................................................................................................

 

 

12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai ..................................................................

 

 

12.1. Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas .......................................

 

 

13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai .............................

 

 

14. Lėšos, reikalingos žmoniškųjų išteklių plėtrai ............. .............................................

 

 

15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu ................................................................................................................

 

 

15.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas .........................

 

V.

Plėtros vizija ir prognozė ...............................................................................................

 

 

16. Socialinių paslaugų plėtros vizija ir prognozuojamos socialinės paslaugos...............

 

 

17. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis...........................

 

 

18. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams ..................................................................

 

 

19. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas .........................................................................................................................

 

VI.

Plano įgyvendinimo priežiūra .......................................................................................

 

 

20. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai, įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai, pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas .........................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. ĮVADAS

 

1. Bendra informacija

 

Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymas socialines paslaugas apibrėžia taip:

„Socialinės paslaugos – yra paslaugos, kuriomis suteikiama pagalba asmeniui (šeimai), dėl amžiaus, neįgalumo, socialinių problemų iš dalies ar visiškai neturinčiam, neįgijusiam arba praradusiam gebėjimus ar galimybes savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

Socialinių paslaugų tikslassudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ar stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti ryšius su visuomene, taip pat padėti įveikti socialinę atskirtį“.

Socialinių paslaugų įstatymas numato, kad pagrindiniai socialinių paslaugų teikimo organizatoriai yra savivaldybės. Druskininkų savivaldybė, siekdama organizuoti ir teikti geros kokybės socialines paslaugas gyventojams, kasmet sistemingai ir kompleksiškai vertina savivaldybės gyventojų poreikius socialinėms paslaugoms, planuoja realias jų plėtros apimtis bei etapus, nustato savivaldybės socialinių paslaugų sistemos plėtros prioritetus. Tuo tikslu nuo 2008 metų rengiamas savivaldybės socialinių paslaugų planas.

Druskininkų savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų planas (toliau – Planas) parengtas vadovaujantis Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr.1132, ir yra suderintas su savivaldybės 2014 metų biudžetu.

Planas atitinka:

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XII-51, uždavinius „Gerinti socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę, socialinių darbuotojų darbo sąlygas“ ir „Stiprinti darbą su probleminėmis šeimomis, gerinti jų kokybę ir efektyvumą“.

2. Valstybės ilgalaikės raidos strategijos, patvirtintos  Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. IX-1187, pagrindinį tikslą „Sukurti aplinką plėtoti šalies materialinei ir dvasinei gerovei, kurią apibendrintai nusako žinių visuomenė, saugi visuomenė ir konkurencinga ekonomika“, kryptį „Socialinės paramos plėtra ir skurdo bei socialinės atskirties įveikimas“ ir jos pagrindinius veiksmus „Teikti prevencines ir reabilitacines socialines paslaugas socialinės atskirties grupėms, prievartą ir išnaudojimą patyrusiems, sergantiems priklausomybės ligomis, grįžusiems iš įkalinimo vietų ir kitiems asmenims“, „Geriau panaudoti nevyriausybinių organizacijų išteklius ir gebėjimus socialinei paramai tobulinti“ bei kitus veiksmus.

3. Alytaus regiono plėtros 2010-2020 metų plano įgyvendinimo priemonių sąrašo, patvirtinto Alytaus regiono plėtros tarybos 2010 m. birželio 3 d. nutarimu Nr.(10.18)-4R-1, tikslą „Gerinti sveikatos ir socialinių paslaugų kokybę ir prieinamumą“, uždavinius „Renovuoti, modernizuoti ir plėsti sveikatos, socialinių paslaugų ir paslaugų neįgaliesiems įstaigų infrastruktūrą“, „Didinti teikiamų sveikatos, socialinių paslaugų ir paslaugų neįgaliesiems kokybę“ ir priemones „Regiono sveikatos ir socialinių paslaugų bei paslaugų neįgaliesiems įstaigų rekonstrukcija, renovacija ir plėtra bei materialinės bazės atnaujinimas“, „Socialinių paslaugų centrų kūrimas, plėtra ir jų teikiamų paslaugų kokybės gerinimas“ bei „Sveikatos, socialinių paslaugų ir paslaugų neįgaliesiems kokybės gerinimo ir prieinamumo didinimo projektų įgyvendinimas“. 

4. Druskininkų savivaldybės 2014-2016 metų strateginio veiklos plano, patvirtinto Druskininkų savivaldybės tarybos 2014 m. vasario 28 d. sprendimu Nr. T1-28, tikslą „Teikti socialinę paramą ir paslaugas Druskininkų savivaldybės žmonėms“ ir uždavinius „Skatinti savivaldybės ir nevyriausybinių organizacijų partnerystę, iniciatyvą bei atsakomybę teikiant socialines paslaugas“ bei „Modernizuoti socialinių paslaugų infrastruktūrą“.

Rengiant Socialinių paslaugų planą naudoti Lietuvos statistikos departamento, Lietuvos gyventojų ir būstų surašymo, Lietuvos darbo biržos, Lietuvos socialinio žemėlapio, Druskininkų savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių, Druskininkų savivaldybės Socialinių paslaugų centro ir kitų įstaigų bei organizacijų duomenys.

Šiame Plane vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

 

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai

 

Pagrindiniai socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai:

1. Vykdant valstybės ir savivaldybės socialinę politiką, organizuoti socialinių paslaugų teikimą atsižvelgiant gyventojų poreikį.

2. Užtikrinti kokybiškas socialines paslaugas Druskininkų savivaldybės teritorijoje gyvenantiems asmenims (šeimoms), dėl amžiaus, neįgalumo, socialinių problemų iš dalies ar visiškai neturintiems, neįgijusiems arba praradusiems gebėjimus ar galimybes savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

3. Plėsti socialinių paslaugų tinklą Druskininkų savivaldybėje.

4. Bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis bei įstaigomis, organizuojant

socialines paslaugas Druskininkų savivaldybės gyventojams.

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai

 

Planą rengė Druskininkų savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus, kuris yra atsakingas už socialinių paslaugų planavimą ir jų organizavimo administravimą, tarnautojai:

1. Marytė Sasnauskaitė, skyriaus vedėja.

2. Bronė Petrikienė, skyriaus vyriausioji specialistė.

Plano rengimą koordinavo:

1. Violeta Grigorienė, savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja.

2. Irena Lynikienė, savivaldybės mero patarėja.

Rengiant Planą dalyvavo:

1. Asta Aleksienė, Druskininkų savivaldybės Socialinių paslaugų centro direktorė.

2. Savivaldybės nevyriausybinių organizacijų, vykdančių socialinę veiklą, atstovai.

 

I. BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas

 

Druskininkų savivaldybė - viena iš penkių Alytaus apskrities savivaldybių. Savivaldybė ribojasi su Varėnos, Alytaus ir Lazdijų rajonais. Jos plotas siekia 453,92 km². Savivaldybę sudaro Druskininkų miestas, Leipalingio miestelis ir 63 kaimai. 2013 m. sausio 1 d. duomenimis savivaldybėje gyveno 21221 gyventojai[1] . Iš jų Druskininkų mieste – 14128, kaimiškose vietovėse – 7093 gyventojai. Per metus gyventojų skaičius savivaldybėje sumažėjo 311, mieste 334, o kaime padidėjo 22 .

Druskininkų miestas – vienas seniausių gydomųjų kurortų Lietuvoje. Po Lietuvos nepriklausomybės atgavimo nutrūkus turistų srautams iš buvusios TSRS, o vėliau vis mažėjant teritorinių ligonių kasų finansuojamų ligonių srautams iš kitų Lietuvos miestų, Druskininkai  išgyveno ekonominę – socialinę krizę, nulėmusią aukščiausią nedarbo lygį lyginant su kitais Lietuvos regionais. Tačiau nuo 2000 metų, Druskininkų savivaldybei nustačius savivaldybės plėtros prioritetus ir ėmus kryptingai gaivinti Druskininkus kaip kurortą, skatinti ir inicijuoti turistų traukos centrų kūrimą bei teikti lengvatas verslo plėtrai, kurortas pradėjo atsigauti. Šiandien Druskininkai -  modernus ir savitas tarptautinis kurortas su išvystyta šiuolaikine paslaugų infrastruktūra, teikiantis aukštos kokybės sveikatinimo, turizmo ir rekreacijos paslaugas.

Šiandieninis Druskininkų savivaldybės pavaldume esantis administracinis vienetas buvo suformuotas vykdant administracinę teritorinę reformą 2000 metais, prie Druskininkų miesto prijungus Leipalingio ir Viečiūnų seniūnijas[2]:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 pav. Druskininkų savivaldybės teritorija

 

Prijungtos seniūnijos, skirtingai nei Druskininkų miestas, orientuotos ne tik į turizmo, bet ir į ūkio veiklas. Todėl vykdant savivaldybės plėtrą, atsižvelgiama ir į tai, kad beveik trečdalis savivaldybės gyventojų gyvena kaime ir užsiima žemės ūkio ar su juo susijusia veikla.

2008 metų šalies ekonominė ir finansinė krizė pasibaigė, ekonomika atsigauna ir gyventojų pajamos pamažu didėja, tačiau gyventojų užimtumas didėja ne itin sparčiai. Ekonominiai sunkumai lemia įvairias socialines problemas (nedarbo, priklausomybės nuo alkoholio, narkotikų, savižudybių ir kitų problemų). Šios problemos aktualios ir Druskininkų savivaldybei.

Toliau Plane apžvelgiama savivaldybės socialinė, ekonominė ir demografinė situacija. Žemiau esančioje lentelėje pateikiami 2012-2014 metų savivaldybės gyventojų sudėties ir skaičiaus rodikliai: 

 

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis

 

Eil.

Nr.

Rodiklis

Gyventojų (šeimų) skaičius

2012-01-01

2013-01-01

2014-01-01

Pokytis +,-

(lyginant su praėjusiais metais)

1

2

3

4

5

6

1.

Gyventojų skaičius

21495

21221

20947

-274

 

iš jų:

 

 

 

 

1.1.

mieste

14434

14128

-[3]

-306

1.2.

kaime

7061

7093

-

22

 

Iš bendro gyventojų skaičiaus:

 

 

 

 

2.1.

pensinio amžiaus   

gyventojai

5477

5465

-

-12

2.2.

suaugę asmenys su negalia

1884

1971

-

87

2.3.

vaikai

3859

3658

-

-201

2.4.

vaikai su negalia

80

92

-

12

2.5.

socialinės rizikos vaikai

143

115

108

-7

3.

Socialinės rizikos šeimos

48

45

47

2

4.

Vaikų skaičius socialinės rizikos šeimose

84

70

76

6

5.

Šeimų, globojančių vaikus, skaičius

38

39

39

0

6.

Šeimose globojamų vaikų skaičius

45

45

44

-1

7.

Darbingo amžiaus gyventojai

13122

12952

-

-170

8.

Bedarbiai

2037

1939

1830

-109

 

 

4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai

 

Kaip ir kitų šalies savivaldybių, Druskininkų savivaldybės gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygoja panašūs veiksniai. Dažniausi jų šie:

Ø Senatvė.

Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, didelę dalį gyventojų sudaro pagyvenę, tai yra 60 metų ir vyresni žmonės. 2013 metų pradžioje Lietuvoje gyveno 667,1 tūkst. pensinio amžiaus gyventojų. Tai sudarė 22,4 procentus visų šalies gyventojų. Tuo tarpu Druskininkų savivaldybėje gyveno 5,5 tūkst. pensinio amžiaus gyventojų arba 25,7 procentai visų savivaldybės gyventojų.

Vyresnio amžiaus žmones vargina įvairūs sveikatos sutrikimai. Dažniausiai jiems nustatomas pagalbos į namus, socialinės globos, transporto paslaugų poreikis, reikalingos techninės pagalbos priemonės (vežimėliai, lazdelės, vaikštynės ir kita).

Ø Negalia.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, 2012 metais Lietuvoje gyveno daugiau kaip 255,7 tūkst. neįgaliųjų. Tai sudarė 8,5 procentus visų Lietuvos gyventojų. 2011 m. Lietuvos gyventojų ir būstų surašymo duomenimis, Druskininkų savivaldybėje gyveno 1884 suaugę asmenys ir 80 vaikų su negalia. Tai sudarė 9 procentus visų savivaldybės gyventojų. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis 2013 m. Druskininkų savivaldybėje gyveno 1971 suaugęs neįgalusis ir 92 vaikai su negalia.

Dažniausiai suaugę asmenys pripažįstami neįgaliaisiais dėl jungiamojo audinio ir skeleto - raumenų sistemos ligų, vaikai - dėl psichikos ir elgesio sutrikimų.    

Neįgaliesiems reikalingos panašios socialinės paslaugos kaip ir senyvo amžiaus asmenims. Tai pagalbos į namus, socialinės globos, transporto, aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis, būsto pritaikymo neįgaliųjų poreikiams ir kitos paslaugos pagal poreikį.

Ø Piktnaudžiavimas alkoholiu, narkotinėmis ir kitomis medžiagomis, smurtas šeimoje, valkatavimas, elgetavimas bei psichologinė, fizinė ar seksualinė prievarta.

Šie veiksniai lemia vaikų, suaugusių asmenų ir šeimų priskyrimą socialinės rizikos grupei. Socialinėmis paslaugomis (tokiomis kaip socialinių įgūdžių ugdymas, laikinas apnakvindinimas, tarpininkavimas ir kitomis) mažinamos neigiamos socialinių problemų pasekmės vaikams ir šeimoms bei vykdoma prevencija.

2014 m. sausio 1 d. duomenimis savivaldybėje gyveno 47 socialinės rizikos šeimos, kuriose augo 76 vaikai, ir 108 socialinės rizikos vaikai.

Ø Nedarbas.

Šiuo metu darbo neturi kas vienuoliktas darbingo amžiaus savivaldybės gyventojas. Nedarbas siejasi su asmens ir jo šeimos negebėjimu apsirūpinti pirmos būtinybės (maistu, drabužiais) ir kitomis prekėmis, apmokėti būsto, komunalines paslaugas, už vaikų ir (ar) savo mokslą, sveikatos draudimo nebuvimu. Dažniausiai šiai socialinei grupei reikalingos tarpininkavimo ir atstovavimo, maitinimo, aprūpinimo drabužiais ir kitos socialinės paslaugos.

 

4.2.1. Gyventojų apklausos duomenys

 

2013 metais Socialinės paramos skyrius atliko besikreipiančių į skyrių savivaldybės gyventojų, anketinę apklausą. Apklausos tikslas buvo surinkti informaciją apie teikiamų paslaugų kokybę bei prieinamumą. Apklausoje dalyvavo 53 įvairaus amžiaus respondentai.

 

Pagrindiniai anketinės apklausos rezultatai:

Ø 17 procentai apklaustųjų nurodė (respondentams buvo leista rinktis kelis atsakymų variantus), kad socialinės paramos skyriaus darbuotojų profesinės žinios yra labai geros, 9 procentai – patenkinamos, 2 procentų – įvertino vidutiniškai.

Ø 15 procentų respondentų nurodė, kad socialinės paramos skyriaus darbuotojai atsakė į visus klausimus apie socialinės paramos skyriuje teikiamas paslaugas dar daugiau nei pareiškėjai tikėjosi, 2 procentai išgirdo atsakymus ne į visus užduotus klausimus.

Ø 21 procentas, tai yra dauguma apklaustųjų Druskininkų savivaldybės Socialinės paramos skyriaus darbe problemų neįžvelgė.

2013 metų pabaigoje Druskininkų savivaldybės Socialinių paslaugų centras atliko socialinių paslaugų poreikio tyrimą Druskininkų savivaldybėje. Anketinėje apklausoje dalyvavo 150 vyresnio amžiaus Druskininkų savivaldybės gyventojų, iš jų 105 moterys ir 45 vyrai. Tyrime dalyvavo ne tik socialines paslaugas namuose gaunantys senjorai (jie sudaro 42 proc. visų apklausoje dalyvavusiųjų), bet ir „Bočių“ sąjungos, Neįgaliųjų sąjungos nariai ir kiti sutikę dalyvauti apklausoje gyventojai. Visiškai savimi pasirūpinti gali atsakė 48 asmenys. Kitiems respondentams skirtingose veiklose reikia pagalbos ar papildomų priemonių. Pasirūpinti asmens higiena pilnai gali 68 respondentai, 26-iems reikia papildomų pastangų, 17-ai – pagalbinių priemonių, 21-am kito žmogaus pagalbos, 3 respondentai visiškai negali patys tuo pasirūpinti. Panašūs skaičiai ir dėl maisto gaminimo bei pavalgymo (66, 28, 11, 25, 5). Kiek mažesni skaičiai dėl namų ruošos, kur pagalbos jau reikėtų 37-iems respondentams. Pilnai savimi pasirūpinti, tvarkytis namuose ir judėti gali mažiau nei 50 apklaustųjų, kitiems vienokios ar kitokios pagalbos reikia tvarkantis namuose.

 

4.3. Kiti rodikliai

 

4.3.1. Gyventojų migracija

 

Lietuvos statistikos departamento duomenimis per pastaruosius penkis metus Druskininkų savivaldybėje gyventojų skaičius mažėjimas sumažėjo nuo 24,2 iki 21,2 tūkstančio arba daugiau nei 12 procentų. Viena priežasčių – migracija. Labiausiai migraciją sąlygojo darbo arba geresnių ir patrauklesnių gyvenimo sąlygų paieška. Nuo 2009 metų iš Druskininkų savivaldybės išvyko 4914, atvyko - 3595 gyventojai:

 

 

Išvykstančių ir atvykstančių gyventojų skaičius Druskininkų savivaldybėje ir Lietuvoje 2009-2013 metais

 

 

2009 m.

2010 m.

2011 m.

2012 m.

2013 m.

Vidaus ir tarptautinė migracija

Lietuvos respublika

 

 

 

 

 

Atvyko

56051

55009

67884

79896

80886

Išvyko

71534

132953

106062

101153

97634

Druskininkų savivaldybė

 

 

 

 

 

Atvyko

576

530

826

785

878

Išvyko

660

1182

1090

965

1017

+/-

-84

-652

-264

-180

-139

 

Staigus išvykusių padidėjimas 2010 metais yra sąlyginis ir sietinas su prievole mokėti sveikatos draudimo įmokas gyvenamąją vietą deklaravusiems Lietuvoje. Nuo 2011 metų sąlyginis išvykusių gyventojų skaičius mažėja.

 

4.3.2. Nedarbo lygis

 

Lietuvos darbo biržos duomenimis 2014 m. vasario 1 d. šalies teritorinėse darbo biržose buvo registruota 210,9 tūkst. bedarbių, kurie sudarė 11,5 procento šalies darbingo amžiaus gyventojų. Alytaus apskrityje nedarbo lygis siekė 16,3 procento, Druskininkų savivaldybėje - 14,9 procento. Nuo 2002 metų Druskininkų savivaldybėje nedarbo lygis sumažėjo 15,5 procentinio punkto:

 

 

 

Nedarbo lygio pokytis savivaldybėje ir Lietuvoje 2002-2014 metais, proc.

 

 

4.3.3. Bedarbiai

 

2014 m. sausio 1 d. Alytaus teritorinės darbo biržos Druskininkų skyriuje buvo registruoti 1830 bedarbių. Tai 109 asmenimis arba 6 procentais mažiau nei praėjusių metų tą patį laikotarpį:

Bedarbių skaičiaus pokytis 2005-2014 metais

 

 

5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje analizė

 

2013 metais savivaldybės įvairiose socialinės paskirties įstaigose paslaugas gavo 3,4 tūkst. gyventojų. Lyginant praėjusius metus su 2012 metais, socialinių paslaugų gavėjų skaičius sumažėjo 12 procentų:

Paslaugų gavėjų skaičiaus pokytis savivaldybėje 2006-2013 metais

(tūkst.)  

 

Druskininkų savivaldybėje didžiausia socialinių paslaugų teikėja yra biudžetinė įstaiga Druskininkų savivaldybės Socialinių paslaugų centras (toliau – Socialinių paslaugų centras). Įstaiga buvo įsteigta Savivaldybės tarybos sprendimu 2001 metais, nesant savivaldybėje kitų tam tikrų rūšių socialinių paslaugų teikėjų.

Įgyvendinant projektą „Pastato Druskininkai, Veisiejų g. 17, pritaikymas nestacionarių socialinių paslaugų plėtrai Druskininkų savivaldybėje“, Europos Sąjungos fondų ir savivaldybės lėšomis Socialinių paslaugų centro klientams įrengtos dušo patalpos, skalbimo patalpa, užimtumo ir paramos drabužiais bei avalyne kambariai. Iki 2007 metų vidurio rekonstruota kita buvusios miesto katilinės pastato dalis, kurioje įrengtos administracinės patalpos, dienos užimtumo kambariai asmenims su negalia, socialinės rizikos šeimų vaikams ir jų šeimoms, virtuvė, neįgaliesiems pritaikyti tualetai ir dušai. Projekto vertė - 1 052 tūkst. Lt. ES parama projektui - 967 tūkst. Lt.

Minėtose patalpose PHARE subsidijos lėšomis įrengta mokymo klasė, turinti 37 mokymo vietas, iš jų – 7 kompiuterizuotos. Klasės remonto darbams Druskininkų savivaldybės taryba skyrė 40 tūkst. Lt. Taip pat įrengta sporto salė neįgaliųjų ir kitų bendruomenės narių poreikiams. Salės rekonstrukcijai skirta 614 tūkst. Lt savivaldybės biudžeto lėšų.

Šiuo metu Socialinių paslaugų centras teikia daugumą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintame Socialinių paslaugų kataloge numatytų paslaugų (dienos globos, aprūpinimo drabužiais, transporto, asmens higienos, pagalbos į namus, skalbimo, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, tarpininkavimo ir atstovavimo, apgyvendinimo, sociokultūrines paslaugas), aprūpina gyventojus kompensacine technika, organizuoja akcijas ir vykdo programas įvairioms savivaldybės gyventojų socialinėms grupėms. Įstaiga bendradarbiauja su savivaldybės administracijos skyriais bei tarnybomis, socialinės veiklos nevyriausybinėmis organizacijomis, teisėsaugos ir teisėtvarkos institucijomis, švietimo, gydymo ir sveikatos priežiūros bei kitomis įstaigomis.

2011 metų pradžioje įkurtas Socialinių paslaugų centro Viečiūnų skyrius. Padalinys teikia apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose senyvo amžiaus asmenims ir neįgaliesiems, laikino apnakvindinimo, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas socialinės rizikos šeimoms ir vaikams.

Šiuo metu savivaldybėje veikia 9 socialinę veiklą vykdančios asociacijos: Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Druskininkų viltis“, Druskininkų neįgaliųjų draugija, Druskininkų šeimos paramos centras, Druskininkų cukrinio diabeto klubas „Atgaja“, Lietuvos pensininkų sąjungos „Bočiai“ Druskininkų skyrius, Lietuvos specialiosios kūrybos draugijos „Guboja“ Druskininkų skyrius, Invalidų sveikatingumo-sporto klubas „Lemtis“, VšĮ Vilniaus ir Alytaus regionų aklųjų centras bei Lietuvos judėjimo „Černobylis“ Druskininkų miesto komitetas. Asociacijos įsikūrę „po vienu stogu“ šalia Socialinių paslaugų centro, patalpose Veisiejų 17, Druskininkuose.

Savivaldybėje veikia ir tradicinė religinė bendruomenė Vilniaus arkivyskupijos Caritas. 2013 metais bendruomenė dirbo su nuteistaisiais ir grįžusiais iš įkalinimo įstaigų bei lankė namuose senyvo amžiaus asmenis ir neįgaliuosius bei dalyvavo socialinės reabilitacijos neįgaliesiems bendruomenėje projektinėje veikloje.

Taip pat savivaldybėje vykdo veiklą viešoji socialinių paslaugų įstaiga „Gelbėkit vaikus“ Druskininkų vaikų dienos centras. VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Druskininkų vaikų dienos centrą kasdien lanko vaikai, augantys socialinės rizikos šeimose ir šeimose, turinčiose socialinių, psichologinių ar materialinių problemų. Įstaiga turi pakankamus administracinius gebėjimus kokybiškai teikti socialines ir kitas paslaugas socialinės rizikos vaikams, socialiai remtinose šeimose bei socialinių, psichologinių ir kitokių problemų turinčiose šeimose augantiems vaikams ir jų šeimos nariams. Vaikų dienos centro darbuotojų sistemingas, įvairiapusis darbas su lankančiais dienos centrą vaikais ir jų šeimomis gerina Druskininkų savivaldybės socialinę situaciją, sudaro sąlygas vaikams augti šeimose ir padeda šeimoms spręsti problemas. Centras gauna finansavimą iš Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Taip pat kiekvienais metais, atsižvelgiant į finansines galimybes, vaikų dienos centro veiklai lėšų skiria ir Druskininkų savivaldybė.

Bendruomeninės įstaigos suteikia didelę pagalbą sprendžiant gyventojų socialines problemas ir talkina vykdant socialines akcijas bei programas. Nevyriausybinės organizacijos yra sukurtos bendruomenės narių ir atstovauja jų interesams, todėl turi gyventojų pasitikėjimą ir palaikymą priimant svarbius socialinių problemų sprendimus. Jų nesudėtingos struktūros leidžia dirbti lanksčiai, greitai reaguoti į gyventojų problemas. Taip pat jose mažesnis dokumentų, kuriuos klientui reikia pateikti ar užpildyti, kiekis, teikiamos paslaugos nemokamos, organizuojamas savanoriškas darbas. Skatinti naujų nevyriausybinių organizacijų kūrimąsi yra vienas iš pagrindinių savivaldybės socialinių tikslų.

Druskininkų savivaldybėje veikiančios socialinių paslaugų įstaigos

 

2013 metų duomenys:

Eil.

Nr.

Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes[4]

Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas

Pavaldumas

Vietų (gavėjų[5]) skaičius per dieną

iš viso

iš jų finansuojamų savivaldybės

1

2

3

4

5

6

1.

Socialinės priežiūros centrai

VšĮ “Gelbėkit vaikus” Druskininkų vaikų dienos centras

Viešoji įstaiga (Steigėjai-fiziniai asmenys)

15

1

2.

Bendruomeninės įstaigos

Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Druskininkų viltis“

Asociacija

16

1

 

 

 

Druskininkų šeimos paramos centras

Asociacija

12

5

 

 

Druskininkų savivaldybės neįgaliųjų draugija

Asociacija

16

1

 

 

 

Lietuvos pensininkų sąjungos „Bočiai“ Druskininkų miesto bendrija

Asociacija

51

7

 

 

Lietuvos specialiosios kūrybos draugijos „Guboja“ Druskininkų skyrius

Asociacija

10

1

 

 

VšĮ Vilniaus ir Alytaus regionų aklųjų centras

Asociacija

2

1

 

 

Vilniaus arkivyskupijos Caritas

Tradicinė religinė bendruomenė

43

4

 

 

Invalidų sveikatingumo-sporto klubas „Lemtis“

Asociacija

1[6]

0

 

 

Druskininkų cukrinio diabeto klubas „Atgaja“

Asociacija

30

0

 

 

Lietuvos judėjimo „Černobylis“ Druskininkų miesto komitetas

Asociacija

1[7]

0

3.

Kitos socialinių paslaugų įstaigos

Druskininkų savivaldybės Socialinių paslaugų centras

Savivaldybės biudžetinė įstaiga

108

70

 

5.1. Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis

 

Dauguma Druskininkų savivaldybės socialinių paslaugų įstaigų yra išsidėstę Druskininkų mieste. Tačiau atsižvelgiant į gyventojų poreikius, pagrindinės paslaugos yra teikiamos ir seniūnijose.

Socialinių paslaugų centras ir dauguma nevyriausybinių organizacijų yra įsikūrę pastate Veisiejų 17, Druskininkuose, - vienoje iš Druskininkų miesto pagrindinių gatvių, kur yra patogus privažiavimas ir maršrutinio autobuso stotelė. Toks daugelio socialinių paslaugų koncentravimas vienoje kompaktiškoje teritorijoje efektyvus, kadangi gyventojai gali gauti jiems reikalingas paslaugas vienoje vietoje. Šiame pastate veikiančių socialinių paslaugų įstaigų infrastruktūra yra gera, patalpos atitinka higienines normas, saugumo ir technikos reikalavimus, yra pritaikytos neįgalių žmonių poreikiams.

2011 metais naujai duris atvėręs Socialinių paslaugų centro Viečiūnų skyrius įsikūrė Viečiūnų kaimo centrinėje dalyje. Naujos patalpos pilnai atitinka higienos ir kitus reikalavimus bei yra pritaikytos neįgaliųjų poreikiams.

Lietuvos vaiko teisių gynimo organizacijos „Gelbėkit vaikus“ Druskininkų vaikų dienos centras įsikūręs tankiai gyvenamoje miesto dalyje, kurioje gyvena nemaža dalis socialinės rizikos šeimų. Vilniaus arkivyskupijos Carito ir jo vaikų dienos centro patalpos yra miesto centre - Druskininkų parapijos namuose. Šių minėtų įstaigų patalpoms reikalingi remonto darbai. Taip pat trūksta kompiuterinės technikos.

2010 metais įsikūręs ir sparčiai besiplečiantis Druskininkų šeimos paramos centras turi patalpas Druskininkų mieste ir Viečiūnų seniūnijoje.

Dideli atstumai tarp Druskininkų miesto bei savivaldybės seniūnijų gyvenviečių ir kaimų sąlygoja, kad socialinės paslaugos ir informacija apie jas vis dar nepakankamai pasiekiama atokiau gyvenantiems savivaldybės gyventojams.

 

6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas

 

Bazinė Druskininkų savivaldybės socialinių paslaugų infrastruktūra sukurta, socialinių problemų kokybiškam sprendimui skiriama vis daugiau lėšų, dirba vis daugiau organizacijų, tačiau socialinių paslaugų poreikis tam tikroms gyventojų grupėms dar yra – savivaldybėje vis dar trūksta apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose paslaugų:

 

2013  metų duomenys:

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes[8]

Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis

1000 gyventojų tenka vietų

Iš jų finansuoja savivaldybė (įskaitant VB tikslinę dotaciją ir neįskaitant asmens mokėjimų)

įvertintas

nepatenkintas

1

2

3

4

5

6

1.

Ilgalaikė socialinė globa

50

1

2,4

2,4

2.

Trumpalaikė socialinė globa

0

0

0

0

3.

Dienos socialinė globa institucijoje

0

0

0

0

4.

Dienos socialinė globa asmens namuose

15

1

0,6

0,6

5.

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

46

20

1,1

1,1

6.

Pagalba į namus ir atskiros paslaugos iš pagalbos į namus paslaugų

83

0

4,0

4,0

7.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje (dienos centruose)

80

0

3,8

0,38

8.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas (asmens (šeimos) namuose)

187

0

8,9

0,9

9.

Laikinas apnakvindinimas

10

0

0,5

0,5

10.

Kitos socialinės priežiūros paslaugos

40

0

1,9

1,9

11.

Bendrosios socialinės paslaugos

2898

0

138,3

40

 

6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė

 

Pagrindiniai socialinių paslaugų gavėjai savivaldybėje yra senyvo amžiaus asmenys, asmenys su negalia ir socialinės rizikos šeimos bei jose augantys vaikai. Kiti gavėjai - socialinės rizikos asmenys, likę be tėvų globos vaikai bei kiti asmenys, turintys socialinių problemų.

Savivaldybės administracijos padalinių (Socialinės paramos skyriaus, Vaiko teisių apsaugos tarnybos, seniūnijų ir kt.), socialinės paskirties įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų pastangomis dauguma gyventojų gauna pagal poreikį reikalingas socialines paslaugas.

2013 m. Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektus vykdė 7 Druskininkų miesto nevyriausybinės organizacijos, kurių veikoje dalyvavo 261 neįgalieji bei 81 šeimos narys. Įgyvendinant projektuose numatytus tikslus, Druskininkų miesto nevyriausybinės organizacijos sėkmingai teikė įvairias socialinės reabilitacijos paslaugas asmenims su negalia ir jų šeimos nariams: socialinių ir savarankiško gyvenimo įgūdžių ugdymo, palaikymo ar atkūrimo, asmeninio asistento pagalbos, užimtumo įvairiuose būreliuose ir klubuose, meninių, sportinių bei kitų gebėjimų lavinimo meno, kultūros, sporto būreliuose, kolektyvuose ir klubuose paslaugas. Projektų metu vykdoma veikla gerina neįgaliųjų socialinę integraciją į visuomenę, didina neįgaliųjų savarankiškumą ir užimtumą, gerina neįgaliųjų ir jų šeimos narių gyvenimo kokybę.

Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų išvystymą atspindi Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtinti šalies socialinių paslaugų išvystymo normatyvai. Kai kurie savivaldybės socialinių paslaugų išvystymo normatyvai neatitinka patvirtintų normatyvų – nesant socialinių paslaugų poreikio, savivaldybė neorganizuoja dienos socialinės globos institucijoje, trumpalaikės globos, ilgalaikės globos vaikams su negalia ar pagalbos į namus vaikams su negalia. Savivaldybės socialinės priežiūros ir bendrųjų paslaugų normatyvai didesni nei šalies, kadangi prioritetas skiriamas nestacionarių socialinių paslaugų teikimui.

 

Savivaldybės socialinių paslaugų išvystymo normatyvai

2013 metų duomenys:

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Patvirtintas socialinių paslaugų išvystymo normatyvas – 10000 gyventojų tenka

Savivaldybės socialinių paslaugų išvystymas– 10000 gyventojų tenka

vietų [9]

gavėjų[10]

vietų

gavėjų

1

2

3

4

5

1. Dienos socialinė globa institucijoje:

1.1. suaugusiems asmenims su negalia

1.2. vaikams su negalia

1.3. senyvo amžiaus asmenims

 

 

5,0

0,4

4,0

 

x

x

x

 

-

-

-

 

x

x

x

2. Dienos socialinė globa asmens namuose:

2.1. suaugusiems asmenims su negalia

2.2. vaikams su negalia

2.3. senyvo amžiaus asmenims

 

 

x

x

x

 

3,0

0,3

4,0

 

x

x

x

 

1,0

-

5,7

3. Trumpalaikė socialinė globa institucijoje

3.1. suaugusiems asmenims su negalia

3.2. vaikams su negalia

3.3. likusiems be tėvų globos vaikams, kuriems nustatyta laikinoji globa, ir socialinės rizikos vaikams

3.4. senyvo amžiaus asmenims

3.5. socialinės rizikos suaugusiems asmenims

3.5.1. nakvynės namuose

3.5.2. krizių centruose

3.5.3. psichologinės bei socialinės reabilitacijos įstaigose

 

 

0,5

1,1

5,0

 

0,3

4,6

2,9

1,0

0,7

 

x

x

x

 

x

x

x

x

x

 

-

-

-

 

-

-

-

-

-

 

x

x

x

 

x

x

x

x

x

4. Ilgalaikė socialinė globa institucijoje

4.1. suaugusiems asmenims su negalia

4.2. vaikams su negalia

4.3. likusiems be tėvų globos vaikams, kuriems nustatyta nuolatinė globa

4.4. senyvo amžiaus asmenims

 

7,0

1,0

8,5

 

10,0

 

x

x

x

 

x

 

5,7

-

3,3

 

14,8

 

x

x

x

 

x

5. Socialinė priežiūra asmens (šeimos) namuose

5.1. pagalba į namus

5.1.1. suaugusiems asmenims su negalia

5.1.2. vaikams su negalia

5.1.2. senyvo amžiaus asmenims

5.2. socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas

5.2.1. socialinės rizikos šeimoms ir vaikams

5.2.2. socialinės rizikos suaugusiems asmenims

 

 

x

x

x

 

x

x

 

 

2,0

0,5

22,0

 

50,0

4,8

 

 

x

x

x

 

x

x

 

 

-

-

38,2

 

63

11,9

6. Socialinė priežiūra savarankiško gyvenimo namuose, laikino apnakvindinimo įstaigose

6.1. suaugusiems asmenims su negalia

6.2. senyvo amžiaus asmenims

6.3. socialinės rizikos suaugusiems asmenims ir jų šeimoms

6.4. socialinės rizikos šeimoms

 

 

x

x

x

x

 

 

2

2

1

1

 

 

x

x

x

x

 

 

10

0,2

0,9

2,2

7. Socialinė priežiūra socialinės priežiūros centruose

7.1. socialinės rizikos vaikams, vaikams iš socialinės rizikos  ir kitų šeimų

7.2. suaugusiems asmenims su negalia

7.3. socialinės rizikos suaugusiems asmenims

 

x

 

x

x

 

27,3

 

19,0

25,8

 

x

 

x

x

 

28,6

 

13,4

-

5. Bendrosios socialinės paslaugos

5.1. sociokultūrinės paslaugos

5.2. transporto organizavimas

5.3. kitos bendrosios socialinės paslaugos (pagal savivaldybių poreikį)

 

x

x

x

 

240,0

13,0

pagal gyventojų poreikį

 

x

x

x

 

670,7

32,5

515,9

 

Savivaldybė socialines paslaugas finansuoja tiesiogiai (biudžetinę įstaigą) arba pagal sutartis (asmens pasirinktus arba teismo paskirtus globos namus bei konkurso būdu atrinktas organizacijas) ir perka viešuosius pirkimus reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Kadangi mažoje savivaldybėje neekonomiška kurti socialines paslaugų įstaigas dėl mažo ir tuo pačiu nepakankamo socialinių paslaugų įstaigos veiklai užtikrinti paslaugų gavėjaus skaičiaus, paslaugų pirkimas pasiteisina.

 

7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje

 

2013 metais Druskininkų savivaldybės paslaugų, sveikatos įstaigose buvo 8 etatai socialinių darbuotojų ir 8,5 etato socialinių darbuotojų padėjėjų (arba lankomosios priežiūros darbuotojų):

 

2013  metų duomenys:

Eil. Nr.

Įstaigos

Socialinių darbuotojų skaičius

Soc. darbuotojų padėjėjų skaičius

Iš viso

Iš viso

iš jų finansuojamų iš VB (įskaitant tikslinių dotacijų lėšas ir Ligonių kasų lėšas)

1.

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose:

 

 

 

 

1.1.

biudžetinėse

5

4

8,5

13,5

1.2.

viešosiose

-

-

-

-

1.3

asociacijose ir religinėse bendrijose

-

-

-

-

2.

Sveikatos priežiūros įstaigose

2

2

-

2

3.

Savivaldybės administracijoje

1

1

-

1

 

Iš viso

8

7

8,5

16,5

 

8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga

 

Vykdant 2013 metų Plano priemones, įvairiose socialinių paslaugų įstaigose socialinės paslaugos suteiktos 3408 savivaldybės gyventojams:

· Socialinių paslaugų centre 2280 gyventojai gavo nestacionarias socialines paslaugas: dienos globos asmens namuose (14), aprūpinimo drabužiais (910), transporto  (68), asmens higienos (45), pagalbos į namus (80), skalbimo (2), socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo (164), tarpininkavimo ir atstovavimo (108), apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose (26), sociokultūrines paslaugas (855), laikino apnakvindinimo krizių kambaryje (8).

· VšĮ Druskininkų ligoninėje laikinai apnakvindinta 2 vaikai iš socialinių problemų turinčių šeimų ir 1 socialinės rizikos asmuo.

· Maitinimo įstaigose nemokamai pamaitinti 4 sunkioje socialinėje situacijoje esantys savivaldybės gyventojai.

· Į socialinės globos namus išvyko 16 senyvo amžiaus asmenų. Iš viso 2013 metų pabaigoje globos namuose gyveno 50 savivaldybės gyventojai. Iš jų 6 be tėvų globos likę vaikai.

· VšĮ „Gelbėkit vaikus“ ir Socialinių paslaugų centro dienos centruose socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas gavo 59 vaikai, Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Druskininkų viltis“ centre - 16 vaikų ir suaugusių asmenų su proto negalia.

· Bendruomeninės įstaigos sociokultūrines, aprūpinimo drabužiais, tarpininkavimo ir kitas paslaugas suteikė 998 gyventojų.

2013 metais socialinių paslaugų skaičius sumažėjo 472 paslaugomis lyginant su 2012 metais, 352 paslaugomis sumažėjo sockultūrinių paslaugų ir 232 transporto paslaugų, kitų paslaugų skaičius didėjo.

 

II. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS

 

9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys

 

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Valstybės kontrolės 2009 m. vasario 27 d. audito ataskaitoje „Socialinių paslaugų teikimas“ nurodytas išvadas, socialinės paslaugos asmeniui (šeimai) turi būti teikiamos atsižvelgiant į individualius jo interesus ir poreikius. Auditorių nuomone, neturi būti išskiriami socialinių paslaugų teikimo prioritetai – asmenims turi būti suteiktos visos reikiamos socialinės paslaugos. Todėl Plane prioritetinės atskirų paslaugų kryptys nenustatomos, tačiau planuojama plėsti nestacionarias paslaugas.

 

10.  2014 metų priemonių planas

 

1 tikslas:

Užtikrinti kokybiškas socialines paslaugas Druskininkų savivaldybės teritorijoje gyvenantiems asmenims (šeimoms), dėl amžiaus, neįgalumo, socialinių problemų iš dalies ar visiškai neturintiems, neįgijusiems arba praradusiems gebėjimus ar galimybes savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

 

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos,

tūkst. Lt,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

1

2

3

4

5

Organizuoti socialines paslaugas įvairioms savivaldybės gyventojų grupėms

 

Teikti pagalbos į namus, transporto, aprūpinimo drabužiais, asmens higienos, skalbimo, sociokultūrines, tarpininkavimo ir atstovavimo, apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose, laikino apnakvindinimo ir kitas paslaugas

461,0

(417,0 SB lėšos „SPC veiklos programa“ +44,0 (“SPC plėtros programa” už teikiamas paslaugas gautos lėšos) 

 

Socialinių paslaugų centras

2,9 tūkst. savivaldybės gyventojų gaus pagalbos į namus, transporto, aprūpinimo drabužiais, asmens higienos, skalbimo, sociokultūrines, tarpininkavimo ir atstovavimo, apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose, laikino apnakvindinimo ir kitas paslaugas.

 

Teikti socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas socialinių problemų turinčioms šeimoms (asmenims) ir jų vaikams (namuose ir vaikų dienos centruose)

 

 

 

 

 

161,8

(99,7

VB STD SB lėšos+49,9 VB+12,4 SB)

 

 

 

 

 

Socialinių paslaugų centras

 

 

 

 

40 vaikų, augančių socialinių problemų turinčiose šeimose gaus socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas 3 vaikų dienos centruose.

50 šeimų gaus socialinių įgūdžių paslaugas.

36,8

(28,4 VB+2,4 SB, 6,0 kitos lėšos)

 

 

VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Druskininkų vaikų dienos centras

 

15 vaikų, augančių socialinių problemų turinčiose šeimose gaus socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas vaikų dienos centre.

20 šeimų gaus socialinių įgūdžių paslaugas.

 

Teikti dienos socialinės globos paslaugas asmens namuose

85,4

(VB STD SB lėšos)

Socialinių paslaugų centras

14 asmenų su sunkia negalia gaus dienos socialinės globos paslaugas savo namuose.

 

Organizuoti laikino apnakvindinimo paslaugas be tėvų globos likusiems vaikams

1,0

(SB lėšos)

Savivaldybės administracija

10 be tėvų globos likusių vaikų bus laikinai apnakvindinti, esant krizinei situacijai šeimoje

 

 

Organizuoti maitinimo paslaugas

1,0

(SB lėšos)

Savivaldybės administracija

15 sunkioje socialinėje situacijoje atsidūrusių asmenų gaus nemokamus pietus valgykloje.

 

 

Organizuoti ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugas be tėvų globos likusiems vaikams, asmenims su

negalia, senyvo amžiaus asmenims.

764,6

(33,1 SB vaikams+138 SB be sunkios negalios asmenims+

334 VB vaikų globos išmokoms+

259,5 VB STD SB lėšos asmenims su sunkia negalia)

Savivaldybės administracija

56 gyventojams bus organizuota socialinė globa globos namuose.

 

Teikti laisvalaikio organizavimo paslaugas, skatinti aktyvesnį parapijiečių įsitraukimą į parapijinės bendruomenės gyvenimą dalyvaujant Parapijos namų veikloje

3,6

(SB lėšos)

Vilniaus arkivyskupijos Caritas

Paslaugas gaus 64 šeimų nariai

 

Teikti socialinių įgūdžių ugdymo paslaugas asmenims su negalia Šeimos paramos centrui organizuojant filmavimo ir fotografavimo užsiėmimus

10,8 (10 VB +0,8 kitos lėšos)

Druskininkų šeimos paramos centras

Paslaugas gaus 14 asmenys su negalia.

 

Teikti paslaugas asmenims su proto negalia dienos centre

35,0

(22,6 VB ir 10,4 SB, 2,0 kitos lėšos)

Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Druskininkų viltis“

35 asmenys su proto negalia gaus socialines paslaugas dienos centre ir 39 jų šeimos nariai. 

 

Teikti paslaugas asmenims su negalia, organizuojant meninius ir kultūrinius užsiėmimus

 

15,2

(14,2 VB ir 1 kitos lėšos)

LSKD „Guboja“ Druskininkų skyrius

Paslaugas gaus 10asmenų su negalia.

 

Teikti paslaugas asmenims su negalia, organizuojant pagalbą buityje ir meninius bei kultūrinius užsiėmimus

 

15,44

(15 VB ir 0,44 kitos lėšos)

Druskininkų savivaldybės neįgaliųjų draugija

Paslaugas gaus 55 asmenų su negalia.

 

Teikti paslaugas asmenims su regėjimo negalia, organizuojant asmeninio asistento pagalbą

 

3,0

(3,0 VB lėšos)

VšĮ Vilniaus ir Alytaus regionų aklųjų centras

Paslaugas gaus 27 asmenys su regėjimo negalia

 

Teikti paslaugas asmenims su negalia, organizuojant meninius, sportinius bei kultūrinius užsiėmimus

27,0

(27,0 VB lėšos)

LPS „Bočiai“ Druskininkų miesto bendrija

Paslaugas gaus 53 asmenys su negalia ir 6 jų šeimos nariai. 

 

Teikti pagalbos į namus paslaugas senyvo amžiaus asmenims

15,8

(12,2 VB ir 3,6 kitos lėšos)

Vilniaus arkivyskupijos Caritas

Paslaugas gaus 16 asmenys su negalia.

 

Teikti informaciją gyventojams apie socialines paslaugas per įvairias sklaidos priemones

-

Savivaldybės administracija, Socialinių paslaugų centras, organizacijos

Gyventojai nuolat gaus aktualią informaciją apie socialines paslaugas.

 

2 tikslas:

Plėsti socialinių paslaugų tinklą Druskininkų savivaldybėje

 

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos,

tūks.Lt,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

Steigti naujas socialinių paslaugų įstaigas

Pasirašyti finansavimo sutartį dėl savarankiško gyvenamo namų Leipalingio seniūnijoje įkūrimo ir parengti techninį projektą

651,9

(554,1 ES ir 97,8 SB lėšos)

Savivaldybės administracija, Socialinių paslaugų centras

Pasirašyta sutartis dėl savarankiško gyvenimo namų įkūrimo Leipalingio seniūnijoje ir parengtas techninis projektas)

 

Bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis, teikiant socialines paslaugas

Organizuoti susitikimus su nevyriausybinėmis organizacijomis socialinių paslaugų teikimo klausimais

-

Savivaldybės administracija, Socialinių paslaugų centras

Pagerės socialinių paslaugų kokybė ir informacijos apie socialines paslaugas perdavimas.

 

 

11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2014 metais

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Socialinės globos įstaiga

Mastas

(vietų sk.)

1

2

3

4

1.

Ilgalaikė socialinė globa

Veisiejų socialinės globos namai

10

 

 

Alytaus vaikų globos namai

1

 

 

Valkininkų vaikų globos namai “Spengla”

1

 

 

Didvyžių socialinės globos namai,

Kalvarijos socialinės globos namais,

Suvalkijos socialinės globos namai ir kiti psichoneurologinio pobūdžio globos namai

2

 

 

 

2.

Trumpalaikė socialinė globa

Veisiejų socialinės globos namai

1

 

 

Alytaus vaikų globos namai

1

 

 

Valkininkų vaikų globos namai “Spengla”

1

3.

Kitos socialinės paslaugos

-

-

 

III. FINANSAVIMO PLANAS

 

12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

 

Eil. Nr.

 

Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

Pagal faktines išlaidas, tūkst.Lt

Pagal planines išlaidas, tūkst.Lt

2012 metai

2013 metai

2014 metai

1

2

3

4

5

1.

Savivaldybės biudžeto išlaidos soc. paslaugoms

527,2

(365,8

SPC veiklos programai +17 NVO projektams+0,8 maitinimo p.+142,8 soc.globos p.+0,8laikino apnakvindinimo p.)

540,0

(393,8

SPC veiklos programai +16,8 NVO projektams+0,2 maitinimo p.+129,2 soc.globos p.)

706,8

(417,0

SPC veiklos programai +16,4 NVO projektams+1 maitinimo p.+173,6 soc. globos p.+1 laikino apnakvindinimo p. 97,8 savarankiško gyv.n.)

1.1.

palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc.

0,8 proc.

(67756,5)

0,9 proc.

(59861,6)

1,2 proc.

(59521,1)

2.

LR valstybės biudžeto spec. tikslinės dotacijos, tūkst. Lt

368,4

410,9

444,6

 

iš jų:

 

 

 

2.1.

socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti

99,5

99,5

99,7

2.2.

asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti

268,9

(91,5 dienos globai +177,4 ilg.ir trump. globai)

311,4

(92,6 dienos globai +218,8 ilg.ir trump. globai)

344,9

(85,4 dienos globai +259,5 ilg.ir trump. globai)

3.

Vaikų globos (rūpybos) išmokoms iš VB (po 520 Lt) (šeimoje ir globos įstaigoje), tūkst.Lt

289,1

288,2

334,0

4.

ES struktūrinių fondų lėšos, tūkst. Lt

-

-

554,1

5.

Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas, tūkst. Lt

36,0

44,0

44,0

6.

Kitos lėšos, tūkst. Lt

210,06

(59,7 SPC lėšos iš VB+107,4 VB NVO projektams +31,96 NVO lėšos iš VB +11 GPM ir rėmėjų lėšos)

202,66

(49,9 SPC lėšos iš VB+108 VB NVO projektams +28,4 NVO lėšos iš VB +16,36 GPM ir rėmėjų lėšos)

209,5

(49,9 SPC lėšos iš VB+12,2 SB+104 VB NVO projektams +28,4 NVO lėšos iš VB +15 GPM ir rėmėjų lėšos)

7.

Savivaldybės disponuojamos lėšos, tūkst.Lt

-

-

 

 

Iš viso, tūkst. Lt

1430,76

1485,76

2293,0

 

12.1. Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas

 

Pagrindinis socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje finansavimo šaltinis – savivaldybės ir valstybės lėšos bei parama iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų. Nevyriausybinės organizacijos savo veiklą vykdo naudodamos ir kitus finansavimo šaltinius – organizacijos narių mokestį, iki 2 procentų gyventojo pajamų mokesčio paramai, savanorių darbą, rėmėjų lėšas ir kt.

2013 metų faktinės socialinių paslaugų teikimo išlaidos, lyginant su 2012 metais, padidėjo 55 tūkst. Lt. arba 4 procentais ir sudarė 1485,76 tūkst. Lt. 2013 metų didžiausias lėšų augimas buvo susijęs su Druskininkų savivaldybės Socialinių paslaugų centro veiklos programos ir asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti išlaidų padidėjimu.

Planuojama, kad 2014 metais socialinėms paslaugoms lėšos išaugs 807,24 tūkst. Lt. arba 35 procentais ir sieks 2293 tūkst.Lt. Didesnės lėšos numatytos savarankiško gyvenimo namų Leipalingio seniūnijoje įsteigimui ir ilgalaikės socialinės globos finansavimui bei vaikų globos (rūpybos) išmokoms.

 

13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai

 

Eil. Nr.

Finansavimo būdai

Lėšos, tūkst. Lt

2012 m. (faktas)

2013 m.

(faktas)

2014 m.

(planas)

1.

Socialinių paslaugų pirkimas

1,6

(0,8 maitinimo p.+0,8 laikino apnakvindinimo p.)

0,6

(0,2 maitinimo p.+0,4 laikino apnakvindinimo p.)

2,0

(1 maitinimo p.+1 laikino apnakvindinimo p.)

2.

Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas

877,0

933,9

1035,2

 

iš jo:

 

 

 

2.1.

savivaldybės pavaldumo įstaigoms (Socialinių paslaugų centro įstaigos veiklos, soc. įgūdžių ugdymo ir dienos globos programoms)

556,8

 

585,9

602,1

2.1.1.

Iš jų VDF savivaldybės biudžetui

191

192,1

185,1

2.2.

Socialinės globos įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis 

320,2

348,0

433,1

2.2.1

Iš jų VDF savivaldybės biudžetui

177,4

218,8

259,5

2.3.

nevyriausybinių organizacijų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis

-

-

-

3.

Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms

-

-

-

4.

Finansavimas vykdant socialinių paslaugų programas

17,0

16,8

16,4

 

Iš viso

895,6

950,7

1051,6

 

14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai

 

Atsižvelgiant į socialinių paslaugų įstaigų ribotas finansines galimybes, 2014 metais socialinių darbuotojų ir lankomosios priežiūros darbuotojų mokymui bei kvalifikacijai kelti lėšų nenumatoma, darbo užmokesčiui padidinti numatyta 24,8 tūkst. Lt iš savivaldybės biudžeto lėšų.

 

15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu

 

Druskininkų miesto savivaldybėje socialinės paslaugos organizuojamos pagal gyventojų poreikius. Druskininkų savivaldybė siekia savo gyventojams užtikrinti aukštos kokybės paslaugas ir plėsti esamas bei teikti naujas socialines paslaugas.

2013 metais socialinių paslaugų teikimui skirtų lėšų pakako. Druskininkų savivaldybės finansinės galimybės atitinka su numatytų Plane priemonių finansavimu. Socialinių paslaugų vystymui, teikimo kokybės gerinimui reikia didinti šiai sričiai skiriamą finansavimą pritraukiant lėšas iš ES struktūrinių fondų ir kitų šaltinių.

 

15.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas

 

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu, savivaldybėje socialinės paslaugos organizuojamos visiems gyventojams, atsižvelgiant į jų individualius interesus ir poreikius. Nesant socialinių paslaugų poreikio, savivaldybė neorganizuoja dienos socialinės globos institucijoje, trumpalaikės globos neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims ir rizikos asmenims, ilgalaikės globos vaikams su negalia bei pagalbos į namus vaikams su negalia. Todėl kai kurie savivaldybės socialinių paslaugų išvystymo normatyvai neatitinka Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintų šalies socialinių paslaugų išvystymo normatyvų.

 

IV. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ

 

16. Socialinių paslaugų plėtros vizija ir prognozuojamos socialinės paslaugos

 

Įvertinus Druskininkų savivaldybės gyventojams teikiamas socialines paslaugas pagal Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008 m. gegužės 9 d. įsakymu Nr. A1-153 patvirtintus Socialinių paslaugų išvystymo normatyvus ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2014 m. sausio 20 d. įsakymu Nr. A1-23 patvirtintus nuo 2014 m. sausio 22 d. įsigaliojančius naujus normatyvus bei socialinių paslaugų gavėjų poreikius, per ateinančius 3 metus reikėtų ir toliau gerinti socialinės priežiūros paslaugų kokybę, plėtoti socialinės globos paslaugas, didinti bendrųjų socialinių paslaugų įvairovę ir aprėptį.

Per ateinančius 3 metus Druskininkų savivaldybėje prognozuojama plėsti šias socialines paslaugas:

1. Bendrąsias socialines paslaugas:

1.1. telkti nevyriausybines organizacijas darbui teikiant pagalbą žmonėms, patiriantiems socialinę atskirtį dėl neįgalumo;

1.2. plėtoti atskiras paslaugas iš pagalbos į namus paslaugų ir didinti jų aprėptį.

2. Specialiąsias paslaugas:

2.1. socialinės priežiūros paslaugas:

2.1.1. didinti apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose apimtis ir aprėptį;

2.2. socialinės globos paslaugas:

2.2.1. plėtoti dienos socialinės globos paslaugas asmens namuose.

Druskininkų savivaldybės ateinančių 3 metų socialinių paslaugų plėtros vizija – užtikrinti, kad kiekvienas savivaldybės gyventojas pagal jam nustatytą socialinių paslaugų poreikį gautų jam reikalingas kokybiškas socialines paslaugas.

 

 

17. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis

 

Plečiant socialinių paslaugų įvairovę, numatoma, kad per ateinančius 3 metus savivaldybės biudžetas ir jo dalis socialinėms paslaugoms augs. Lėšų augimą įtakoja tai, kad nuo 2007 metų savivaldybė dalinai moka už siunčiamus į socialines globos įstaigas savo gyventojus. Taip pat papildomų lėšų pareikalaus dar vienų savarankiško gyvenimo namų statyba.

Numatomos savivaldybės biudžeto augimo per ateinančius 3 metus perspektyvos:

 

Metai

Savivaldybės biudžeto perspektyva, tūkst.Lt

Savivaldybės biudžeto dalis, skiriama socialinėms paslaugoms, proc.

Šios dalies pokytis, proc.

2014

59861,6

1,0

0,1

2015

66000

1,1

0,1

2016

72000

1,2

0,1

 

18. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams

 

Ateinantiems 3 metams geresnį socialinių paslaugų poreikio tenkinimą leistų šie ištekliai:

1. Išlaidų, skiriamų socialinėms paslaugoms, didėjimui (savarankiško gyvenimo namų įkūrimui) – 929,8 tūkst. Lt.

2. Druskininkų savivaldybės Socialinių paslaugų centro 2014 m. veiklos programai- 23,2 tūkst. Lt

 

19. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas

 

Socialinių paslaugų rūšys (nurodomos pagal žmonių socialines grupes)

Mastas (vietų skaičius)

Socialinė globa suaugusiems asmenims su proto negalia

3

 

V. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

20. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai, įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai, pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas

 

Plano įgyvendinimo priežiūrą vykdo Druskininkų savivaldybės administracijos padalinys - Socialinės paramos skyrius. Planas peržiūrimas pagal poreikį. Plano vertinimo rezultatai aptariami su savivaldybės ir socialinių paslaugų įstaigų vadovais, socialiniais darbuotojais.

Vertinant Planą analizuojama, ar pasiekti rezultatai, tikslai ir uždaviniai. Jei jie nepasiekti, aiškinamasi, kokie veiksniai galėjo turėti reikšmės rezultatams, numatomos priemonės jiems pašalinti ar minimalizuoti. Planas gali būti tikslinamas pagal kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos socialinių paslaugų plano įgyvendinimui bei tikslų pasiekimui.

Vykdomų numatytų priemonių efektyvumas yra vertinamas pagal Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamus socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijus.

_______________________

 

 



[1]     Statistikos departamento prie LR Vyriausybės duomenys

 

[2]     Druskininkų savivaldybės plėtros 2004-2013 metų strateginis planas.

[3]     Vėlesnių duomenų nėra.

[4]        Lentelė užpildyta pagal Socialinių paslaugų kataloge numatytus socialinių paslaugų įstaigų tipus.

[5]        Maksimalus lankytojų skaičius per dieną.

[6]        2011 m. duomenys (organizacija nepateikė duomenų už 2013 m.)

[7]        2011 m. duomenys (organizacija nepateikė duomenų už 2013 m.)

 

[8]        Lentelė užpildyta pagal Socialinių paslaugų kataloge (Žin., 2006, Nr. 43-1570) žmonių socialinėms grupėms numatytas socialinių paslaugų rūšis.

[9]     Stacionariose socialinės globos paslaugų įstaigose ir savarankiško gyvenimo namuose – planinis vietų skaičius, nestacionariose socialinės globos įstaigose – maksimalus lankytojų skaičius per dieną.

[10]    Dienos socialinės globos namuose, pagalbos į namus gavėjų skaičius ir socialinių paslaugų gavėjų skaičius įstaigose, kurios teikia socialinę priežiūrą ir bendrąsias socialines paslaugas.