Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1025

 

2017 m. gruodžio 20 d. Nr. 1087

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. rugsėjo 27 d. sprendimo Nr. SV - S- 393 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.20 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1025 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad Įstatymo projekto tikslas – sumažinti keliais važiuojančių ir akivaizdžiai techninių reikalavimų dėl išmetamųjų dujų neatitinkančių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų skaičių. Be to, akcentuojama, kad šiuo metu Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme (toliau – Įstatymas) nėra numatyta, jog policija keliuose tikrina keliais važiuojančių ir akivaizdžiai techninių reikalavimų neatitinkančių (t. y. teršiančių aplinką išmetamosiomis dujomis) motorinių transporto priemonių ir jų priekabų atitiktį techniniams reikalavimams.

Pažymėtina, kad pagal Įstatymo 10 straipsnio 9 dalies 6 punktą, policija yra įpareigota, užtikrindama eismo saugumą, kontroliuoti transporto priemonių techninę būklę.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lietuvos Respublikos kelių eisme dalyvaujančios motorinės transporto priemonės ir jų priekabos turi atitikti Techninius motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimus, patvirtintus Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 2B-290 „Dėl Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų“ (toliau – Techniniai reikalavimai). Techninių reikalavimų 2 priedo „Transporto priemonių techninė būklė ir būklės vertinimas“ 8.2 papunktyje „Išmetamosios dujos“ yra numatyti automobilio dujų išmetimo sistemos reikalavimai ir kenksmingųjų medžiagų išmetamosiose dujose ribinės vertės. Kenksmingųjų medžiagų kiekis transporto priemonės išmetamosiose dujose yra vienas iš motorinės transporto priemonės techninę būklę apibūdinančių rodiklių.

Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – Kodeksas) 307 straipsnyje numatyta atsakomybė už transporto priemonių, ne keliais judančių mechanizmų ir įrengimų, kurių į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekis viršija nustatytus ribinius dydžius, eksploatavimą. Vadovaujantis Kodekso 589 straipsnio 49 punkto nuostatomis tokių administracinių nusižengimų tyrimą, be kitų institucijų, pavesta atlikti ir policijai. Policijos pareigūnai, nustatę tokį nusižengimą, pradeda administracinio nusižengimo teiseną ir surašo administracinio nusižengimo protokolą. Pagal Kodekso 569 straipsnį, tiriant administracinį nusižengimą ir nagrinėjant administracinio nusižengimo bylą, įstatymų nustatyta tvarka surenkami faktiniai duomenys, kuriais remdamiesi administracinio nusižengimo tyrimą atliekantys pareigūnai nustato administracinio nusižengimo padarymo faktą. Tokio pobūdžio administracinio nusižengimo padarymo faktai nustatomi naudojant išmetamųjų dujų matavimo prietaisą.

Be to, nuo 2018  m. sausio 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 10, 25, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymui Nr. XIII-107, panaikinti techninių reikalavimų (taip pat dėl išmetamųjų dujų) neatitinkančių motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą turės teisę policijos pareigūnai, Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai – motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3 500 kg, arba motorinių transporto priemonių, kurios skirtos ir suprojektuotos vežti daugiau kaip aštuonis keleivius, neįskaitant vairuotojo, muitinės įstaigų pareigūnai – motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų, kurios pritaikytos neteisėtam prekių (daiktų) gabenimui.

Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 2BE-110 „Dėl Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2014 m. gegužės 9 d. įsakymo Nr. 2B-91 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų, kurios neatitinka techninių reikalavimų ir kelia grėsmę eismo saugumui, privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimo panaikinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“, kuris įsigalios 2018 m. sausio 1 d., pakeistas Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų, kurios neatitinka techninių reikalavimų ir kelia grėsmę eismo saugumui, privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimo panaikinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas). Aprašo 4.10 papunktyje nustatyta, kad jeigu techninės būklės patikrinimo metu nustatoma, kad motorinėje transporto priemonėje nėra dujų išmetimo sistemos ir (arba) dujų išmetimo sistemoje trūksta sudėtinių dalių, pareigūnai, kuriems suteikta teisė tikrinti motorinių transporto priemonių ir jų priekabų techninę būklę (įskaitant ir policijos pareigūnus), panaikina privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą.

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo nuostatos policijai tiesiogiai nustato funkciją, užtikrinant eismo saugumą, kontroliuoti transporto priemonių techninę būklę (įskaitant ir išmetamųjų dujų kontrolę), taip pat į Įstatyme ir Kodekse įtvirtintas galimybes taikyti skirtingas poveikio priemones techninės būklės reikalavimų neatitinkančių motorinių transporto priemonių valdytojams, darytina išvada, kad šiuo metu nustatytas teisinis reguliavimas yra pakankamas tam, kad policija galėtų vykdyti motorinių transporto priemonių išmetamųjų dujų kontrolę keliuose.

Policija nėra pavaldi Susisiekimo ministerijai, todėl Susisiekimo ministerija negalėtų suteikti teisės policijai ir įgaliotiems policijos pareigūnams atlikti keliais važiuojančių ir akivaizdžiai techninių reikalavimų (įskaitant techninius reikalavimus dėl išmetamųjų dujų) neatitinkančių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų patikrinimą keliuose, šios teisės sustabdyti, atnaujinti ar panaikinti. Lietuvos Respublikos policijos įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad policijos veiklą įstatymų nustatyta tvarka kontroliuoja vidaus reikalų ministras ir tam įgaliotos institucijos, šio įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad policijos generalinis komisaras yra tiesiogiai pavaldus vidaus reikalų ministrui ir atskaitingas Lietuvos Respublikos Prezidentui. Be to, pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ 1.13.1 papunktį, viešojo saugumo valdymo sritis (taigi ir policijos valdymas) priklauso tik vidaus reikalų ministro kompetencijai.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Saulius Skvernelis

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                      Rokas Masiulis