KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS ETIKOS IR ANTIKORUPCINIO ELGESIO KODEKSO PATVIRTINIMO

 

 

2024 m. vasario 5 d. Nr. ADV-60

Kupiškis

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 34 straipsnio 1 dalimi, 6 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 2 straipsnio 12 dalimi, 13 straipsnio 1 dalimi:

1. T v i r t i n u Kupiškio rajono savivaldybės administracijos etikos ir antikorupcinio elgesio kodeksą (pridedama).

2. N u r o d a u:  

2.1. Vidaus administravimo skyriui supažindinti su šiuo įsakymu Kupiškio rajono savivaldybės administracijos darbuotojus.

2.2. Vidaus administravimo skyriui šį įsakymą paskelbti Teisės aktų registre ir Savivaldybės interneto svetainėje www.kupiskis.lt korupcijos prevencijos skyriuje.

3. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Kupiškio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2021 m. gruodžio 31 d. įsakymą Nr. ADV-1008 „Dėl Kupiškio rajono savivaldybės administracijos etikos ir antikorupcinio elgesio kodekso patvirtinimo“.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                          Arūnas Valintėlis

 

PATVIRTINTA

Kupiškio rajono savivaldybės

administracijos direktoriaus

2024 m. vasario 5 d.

įsakymu Nr. ADV-60

 

KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS ETIKOS IR ANTIKORUPCINIO ELGESIO KODEKSAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Kupiškio rajono savivaldybės administracijos etikos ir antikorupcinio elgesio kodekso (toliau – Kodeksas) tikslas – apibrėžti veiklos ir elgesio principus, kurių privalo laikytis Kupiškio rajono savivaldybės administracijos (toliau – Administracija) darbuotojai, t. y. valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis (toliau visi kartu – darbuotojai), kad vykdant jiems nustatytas funkcijas ir pareigas būtų užtikrintas jų nepriklausomumas, užkertamas kelias atsirasti ir plisti korupcijai, sukurta tinkama ir geranoriška darbo aplinka, būtų gerinamas Administracijos įvaizdis bei didinamas Administracijos darbuotojų atsakomybės siekis prieš visuomenę.

2. Kodekso paskirtis – apibrėžti elgesio ir etikos normas, kurių pagrindu užtikrinamas konstitucinio valdžios įstaigų tarnavimo žmonėms principas, tobulinama korupcinių nusižengimų prevencija, stiprinamas asmenų, dirbančių Administracijoje, nepriklausomumas, autoritetas, skatinama atsakomybė už savo veiksmus, ugdoma pagarba bendradarbiams ir kitiems asmenims, didinamas Administracijos autoritetas visuomenėje ir formuojamas teigiamas vietos valdžios įvaizdis, užkertamas kelias atsirasti ir plisti korupcijai.

3. Kodekse nustatomi pagrindiniai Administracijos darbuotojų skaidrios veiklos ir antikorupcinio elgesio standartai, kuriais siekiama užtikrinti sąžiningumą, atsakingumą, korupcijos netoleravimą, taip pat aprašomi pavyzdiniai galimos korupcinio pobūdžio rizikos atvejai ir Administracijos darbuotojų veiksmai su jais susidūrus.

4. Kodekso nuostatos ir normos taikomos ir yra privalomos be išimties visiems Administracijos darbuotojams – tiek atliekantiems savo pareigas darbo metu, tiek veikiantiems ne darbo metu, tokiose situacijose, kuriose jų netinkamas elgesys galėtų būti siejamas su Administracija bei jos reputacija.

5. Kodeksas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu ir kitais teisės aktais.

6. Kodeksas skelbiamas Administracijos interneto svetainėje (www.kupiskis.lt).

 

II SKYRIUS

ADMINISTRACIJOS DARBUOTOJŲ ANTIKORUPCINIO ELGESIO PRINCIPAI

 

7. Administracijos darbuotojai, įgyvendindami savo teises, vykdydami teisės aktuose ir pareigybės aprašyme nustatytas pareigas ir funkcijas bei didindami pasitikėjimą Administracijos veikla, privalo vadovautis šiais elgesio principais:

7.1. Teisėtumo – atliekant savo pareigas, laikytis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų ir, užtikrinant asmens teisių ir laisvių apsaugą, užtikrinti, kad savo veiksmais ar neveikimu jie nesudarys sąlygų korupcinio pobūdžio teisės pažeidimams;

7.2. Visuotinumo – prisiminti, kad korupcijos prevencijos subjektais gali būti visi asmenys;

7.3. Sąveikos – užtikrinti korupcijai atsparios aplinkos sukurtų priemonių veiksmingumą, derinti veiksmus su kolegomis bei vadovybe, keistis reikalinga informacija ir teikti vienas kitam reikalingą pagalbą;

7.4. Nuolatinumo – nuolat užtikrinti korupcijai atsparios aplinkos sukurtų priemonių veiksmingumą, tikrinti ir peržiūrėti korupcijai atsparios aplinkos sukurtų priemonių įgyvendinimo rezultatus bei teikti pasiūlymus dėl atitinkamų priemonių veiksmingumo didinimo tiesioginiam vadovui ar asmeniui, kuris pagal savo kompetenciją įgaliotas įgyvendinti tokius pasiūlymus;

7.5. Proporcingos korupcijos prevencijos veiklos – vykdant sukurtas korupcijai atsparios aplinkos priemones, atsižvelgiant į Administracijos administracinius pajėgumus, taikyti tik tas priemones, kurios būtinos korupcijai atspariai aplinkai sukurti konkrečiu atveju, siekiant kuo mažesnės administracinės naštos;

7.6. Subsidiarumo – už korupcijos rizikos valdymą, korupcijai atsparios aplinkos priemonių įgyvendinimą atsakingi visi Administracijos darbuotojai, vykdantys jiems pavestas funkcijas, paskirti atsakingi asmenys už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą Administracijoje, Administracijos vadovai. Kiekvienas Administracijos darbuotojas, vykdydamas jam pavestas funkcijas, užtikrina savo lygmenyje korupcijai atsparios aplinkos sukurtų priemonių veiksmingumą, korupcijai atsparios aplinkos sukurtų priemonių įgyvendinimo rezultatus;

7.7. Skaidrumo – Administracijos darbuotojai privalo elgtis teisingai ir teisėtai, nagrinėdami prašymus, skundus, pareiškimus, nepiktnaudžiauti jiems suteiktomis galiomis, priimti motyvuotus sprendimus, veikla turi būti vieša ir suprantama, atvira visuomenei;

7.8. Asmens teisių apsaugos – korupcijos prevencijos veikla turi būti vykdoma užtikrinant teisinio reguliavimo tikrumą ir stabilumą, apsaugant asmenų teises ir teisėtus interesus, vadovaujantis asmens duomenų teisinės apsaugos reikalavimais;

7.9. Įtraukimo – kiekvienas Administracijos darbuotojas stengiasi nuolat didinti savo antikorupcinį sąmoningumą, vykdydamas pareigybės aprašyme nurodytas funkcijas, susitikdamas su išorės subjektais, teikdamas paslaugas privalo elgtis taip, kad didėtų visuomenės pasitikėjimas Administracijos vykdoma veikla ir Administracijos darbuotojais;

7.10. Teisingumo – kuriuo vadovaudamiesi Administracijos darbuotojai privalo vienodai tarnauti visiems žmonėms, nepaisydami jų tautybės, rasės, lyties, kalbos, kilmės, socialinės padėties, religinių įsitikinimų ir politinių pažiūrų ar kitokių nuostatų, elgtis teisingai ir teisėtai nagrinėdami prašymus, skundus, pareiškimus, nepiktnaudžiauti jiems suteiktomis galiomis, priimti motyvuotus sprendimus;

7.11. Nesavanaudiškumo – kuriuo vadovaudamiesi Administracijos darbuotojai privalo atstovauti visuomenės interesams, nesinaudoti Administracijos turtu ir teikiamomis galimybėmis ne tarnybinei veiklai, taip pat nesinaudoti ir neleisti naudotis tarnybine ar su tarnyba susijusia informacija kitaip, negu nustato įstatymai ar kiti teisės aktai, neturėti asmeninių interesų ir nesiekti naudos sau, savo šeimai, artimiesiems, draugams, verslo, materialiniams ar kitiems poreikiams tenkinti bei nesinaudoti savo tarnybine padėtimi ir nereikalauti kitų Administracijos darbuotojų pagalbos, siekiant naudos sau, savo šeimai, artimiesiems ar draugams;

7.12. Padorumo – kuriuo vadovaudamiesi Administracijos darbuotojai privalo elgtis nepriekaištingai, būti nepaperkami, nepriimti dovanų, pinigų ar paslaugų, išskirtinių lengvatų ir nuolaidų iš asmenų ar organizacijų, būti lojalūs ir paslaugūs besikreipiantiems asmenims, iš anksto nežadėti jokių sprendimų, elgtis sąžiningai ir padoriai, savo pavyzdžiu formuoti nepriekaištingą Administracijos darbuotojo reputaciją, padarius klaidą, atsiprašyti ir ją ištaisyti, vengti elgesio, kuris gali būti suprastas kaip reikalavimas duoti kyšį, ar atlikti kitus veiksmus, nesusijusius su tarnybinėmis pareigomis, bei informuoti tiesioginį vadovą apie daromą ar patiriamą neteisėtą poveikį;

7.13. Sąžiningumo – kuriuo vadovaudamiesi Administracijos darbuotojai privalo elgtis sąžiningai, nepriimti dovanų, kai tai susiję su Administracijos darbuotojo tarnybine padėtimi ar tarnybinėmis pareigomis, nesiimti apgaulės, sukčiavimo, korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų ar kitų teisės aktais uždraustų veikų, Administracijos darbuotojai privalo deklaruoti savo privačius interesus;

7.14. Nešališkumo – kuriuo vadovaudamiesi Administracijos darbuotojai privalo nešališkai atlikti savo tarnybines pareigas, vengti viešųjų ir privačių interesų konflikto, laikytis Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatų, o apie iškilusį interesų konfliktą informuoti savo tiesioginį vadovą ir specialistą, paskirtą atsakingu už viešųjų privačių interesų deklaravimą Administracijoje ir pateikti Administracijos direktoriui pranešimą apie nusišalinimą. Jeigu kyla pagrindas manyti, kad Administracijos darbuotojo dalyvavimas rengiant, svarstant ar priimant sprendimą sukels interesų konfliktą, Administracijos direktorius priima sprendimą dėl Administracijos darbuotojo nušalinimo nuo konkretaus sprendimo rengimo, svarstymo ar priėmimo procedūros ar kitų pareigų atlikimo, būti objektyvūs ir nešališki bei neturėti asmeninio išankstinio nusistatymo priimdami sprendimus, nesinaudoti kitų žmonių klaidomis ir nežinojimu, nepasiduoti kitų valstybės valdžios institucijų ir įstaigų tarnautojų, visuomenės informavimo priemonių, visuomenės bei kitų asmenų neteisėtai įtakai, išklausyti ir pateikti tokią informaciją, kuri padėtų besikreipiantiems asmenims priimti tinkamiausią sprendimą, viešai nereikšti politinių pažiūrų, neužsiimti agitacija;

7.15. Atsakomybės – kuriuo vadovaudamiesi Administracijos darbuotojai privalo atsakyti už naudojamos informacijos, dokumentų tinkamą naudojimą ir konfidencialumą;

7.16. Viešumo – kuriuo vadovaudamiesi Administracijos darbuotojai privalo užtikrinti teisės aktuose nustatytą savo veiksmų, priimamų sprendimų ir atliekamų darbų viešumą, teisės aktuose nustatyta tvarka teikti informaciją vienas kitam ir kitų valstybės valdžios institucijų ir įstaigų tarnautojams ir visuomenei (informacijos teikimas ribojamas teisės aktuose nustatytais atvejais), siekiant išvengti interesų konflikto bei užtikrinti savivaldybės vykdomos veiklos skaidrumą. Vadovų darbotvarkės skelbiamos savivaldybės interneto svetainėje;

7.17. Pavyzdingumo – kuriuo vadovaudamiesi Administracijos darbuotojai privalo išlaikyti nepriekaištingą reputaciją, vykdyti savo pareigas atsakingai, profesionaliai, tinkamai atlikti pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas, vadovautis visuotinai priimtomis moralės normomis, savo elgesiu ir drausme stengtis būti pavyzdžiu kitiems asmenims.

 

III SKYRIUS

ADMINISTRACIJOS DARBUOTOJŲ TARPUSAVIO SANTYKIAI

 

8. Administracijos darbuotojas tarnybos metu privalo:

8.1. su bendradarbiais bendrauti pagarbiai ir taktiškai, vadovaudamasis principu, kad kiekvienas asmuo turi teisę turėti savo nuomonę visais klausimais;

8.2. stengtis, kad kolektyve vyrautų savitarpio pasitikėjimas, vengti bet kokių priekabiavimo formų: žeminimo, įžeidimo, kolegos darbo ar nuosavybės menkinimo, apkalbų ir šmeižimo, reputacijos menkinimo ir pan.;

8.3. taktiškai informuoti kolegas apie pastebėtas jų padarytas klaidas, taip pat pateikti savo pastabas ar siūlymus dėl jų ištaisymo;

8.4. darbo metu kilusius tarpusavio nesutarimus su kitais Administracijos darbuotojais geranoriškai spręsti savo pastangomis, o nepavykus – kreiptis į tiesioginį vadovą;

8.5. laiku ir tiksliai vykdyti savo tiesioginio vadovo nurodymus ir pavedimus. Apie pavedimus ir nurodymus, prieštaraujančius Lietuvos Respublikos Konstitucijai, įstatymams, kitiems teisės aktams, tarnybiniu raštu pranešti Administracijos vadovui arba jo įgaliotam atstovui (tuo atveju, jei neteisėtą poveikį daro institucijos vadovas, gali kreiptis į Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją ar kitas institucijas);

8.6. būti solidarus su kolegomis, ginti juos nuo nepagrįstos kritikos.

9. Administracijos darbuotojas, užimantis vadovaujamas pareigas, privalo:

9.1. duoti aiškius, suprantamus ir nedviprasmiškus pavedimus su aiškiai nustatytais jų įvykdymo terminais;

9.2. mandagiai bendrauti su pavaldiniais, netoleruoti asmens įžeidinėjimo ar žeminimo;

9.3. sukurti vadovaujamame kolektyve darbingą aplinką, užkirsti kelią konfliktams, šalinti nesutarimų priežastis;

9.4. pastabas dėl pavaldinių klaidų ir darbo trūkumų reikšti korektiškai, jei įmanoma, nedalyvaujant kitiems asmenims;

9.5. stengtis paskirstyti tolygiai darbą kolektyve, kad būtų efektyviai panaudotos kiekvieno pavaldinio galimybės ir profesinė kvalifikacija;

9.6. viešai nereikšti savo simpatijų ir antipatijų pavaldiniams ir kitiems asmenims, dirbantiems Administracijoje;

9.7. skatinti pavaldinius rodyti iniciatyvą, reikšti savo nuomonę ir ją išklausyti;

9.8. objektyviai vertinti pavaldinių darbo rezultatus, deramai įvertinti pavaldinių darbo pasiekimus.

IV SKYRIUS

ADMINISTRACIJOS DARBUOTOJŲ ELGESYS NE TARNYBOS METU

 

10. Ne tarnybos metu Administracijos darbuotojai privalo elgtis pagal visuotinai priimtas elgesio normas, visada prisiminti, kad pagal jų elgesį sprendžiama apie visą Administraciją ir jos darbuotojus, nepiktnaudžiauti einamomis pareigomis, nenaudoti dokumentų, patvirtinančių einamas pareigas ir suteiktus įgaliojimus, siekiant paveikti kitus asmenis priimti jiems palankų sprendimą.

V SKYRIUS

VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ VALDYMAS

 

11. Interesų konfliktas – situacija, kai Administracijos darbuotojas, atlikdamas tarnybines pareigas ar vykdydamas tarnybinį pavedimą, turi priimti ar dalyvauti priimant sprendimą arba įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais.

12. Administracijos darbuotojai vengia siekti asmeninės naudos arba Administracijos sąskaita dengti asmenines išlaidas, naudodamiesi savo padėtimi, samdyti šeimos narius darbui Administracijoje, dirbti kitų įmonių, įstaigų ir organizacijų naudai darbo Administracijoje laiku.

Vengiama situacijų, kai Administracijos darbuotojų asmeniniai, šeimos ar finansiniai interesai galėtų susikirsti su Administracijos interesais ir būtina elgtis taip, kad nekiltų abejonių dėl asmeninio suinteresuotumo.

13. Darbuotojai pateikia duomenis apie savo privačius interesus Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nustatyta tvarka.

14. Administracijos darbuotojai, turintys deklaruoti privačius interesus, juos deklaruoja VTEK Privačių interesų deklaracijos pildymo, tikslinimo, papildymo ir pateikimo taisyklių nustatyta tvarka ir PINREG priemonėmis.

15. Atsiradus interesų konflikto prielaidai ar pačiam konfliktui, Administracijos darbuotojai informuoja asmenis, kurie kartu atlieka tarnybines pareigas, apie interesų konflikto situaciją, žodžiu pareiškia nusišalinimą ir jokia forma nedalyvauja toliau atliekant tarnybines pareigas. Apie nusišalinimą raštiškai informuoja Administracijos vadovą.

16. Administracijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo, vadovaudamiesi Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos nustatytais kriterijais, motyvuotu rašytiniu sprendimu gali nepriimti deklaruojančio asmens pareikšto nusišalinimo ir įpareigoti jį toliau atlikti tarnybines pareigas.

17. Administracijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo motyvuotu rašytiniu sprendimu gali nušalinti Administracijos darbuotoją nuo pareigų atlikimo, jeigu yra pakankamas pagrindas manyti, kad šio asmens dalyvavimas yra susijęs su jo privačiais interesais ir gali sukelti interesų konfliktą.

18. Administracijos vadovo įgaliotas asmuo, remdamasis viešųjų ir privačių interesų deklaracijomis arba asmens prašymu, gali parengti išankstines rekomendacijas, nuo kokių tarnybinių pareigų atlikimo Administracijos darbuotojai privalo nusišalinti, kurias privaloma vykdyti.

 

VI SKYRIUS

DOVANOS IR KITOS PRIVILEGIJOS

 

19. Dovana – bet koks neatlygintinai perduodamas turtas, suteikta paslauga, gauta nauda arba pranašumą suteikiančios sąlygos.

20. Administracijos darbuotojai, negali priimti dovanų, jeigu tai gali sukelti Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje numatytą viešųjų ir privačių interesų konfliktą. Apribojimas netaikomas Administracijos darbuotojams, gavusiems dovanų ar paslaugų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, kurios įprastai yra susijusios su asmens, dirbančio valstybinėje tarnyboje, pareigomis, taip pat reprezentacijai skirtoms dovanoms (valstybės, įstaigos ir kitokia simbolika, kalendoriai, knygos ir kitokie informacinio pobūdžio spaudiniai), kurių vertė neviršija 150 Eur. Tokios dovanos įregistruojamos ir saugomos kaip numatyta Kupiškio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2019 m. balandžio 29 d. įsakyme Nr. ADV-326 patvirtintame apraše „Dėl Kupiškio rajono savivaldybės darbuotojų pagal tarptautinį protokolą, etiketą ar tradicijas gautų dovanų apskaitos ir laikymo tvarkos aprašas“. Gautą dovaną vertina nuolat veikianti Komisija Savivaldybės turtui inventorizuoti (toliau – Komisija), kuri įvertina dovaną, nustato vertę. Komisijai nustačius, kad dovanos vertė didesnė negu 150 Eur, ši dovana laikoma Kupiškio rajono savivaldybės nuosavybe. Jeigu nustatoma, kad dovanos vertė mažesnė kaip 150 Eur, Komisija dovaną grąžina Administracijos darbuotojui.

21. Administracijoje draudžiamas užmokesčių, pažadų užmokėti ar pinigų, dovanų ar kitų paslaugų, skirtų daryti įtaką teisingų sprendimų priėmimui ir objektyviems sprendimams, siūlymas ir (ar) priėmimas.

22. Administracijoje draudžiamas bet kokios formos tiesioginis ar netiesioginis kyšio siūlymas, žadėjimas ar jo priėmimas. Apie tokius atvejus Administracijos darbuotojas nedelsiant turi pranešti savo tiesioginiam vadovui.

23. Administracijos darbuotojai gali vykti į su Administracijos veikla susijusius priėmimus, kultūrinius renginius ar kitokio pobūdžio priėmimus, jeigu tokie veiksmai neprivers jų įsipareigoti tretiesiems asmenims.

24. Administracijos darbuotojas negali prašyti ir priimti dovanų iš asmenų, siekiančių tam tikrų Administracijos veiksmų, turinčių bet kokių reikalų su Administracija ar jos institucijomis. Galima priimti tik tokias nereikšmingos vertės dovanas, kurios pasiūlytos įprastai bendradarbiaujant ir kurių negalima būtų atsisakyti nesukeliant priešiškumo ar neįžeidžiant.

25. Administracijos darbuotojas privalo informuoti tiesioginį vadovą apie kiekvieną atvejį, kuris gali būti susijęs su korupcija, sukčiavimu ar mėginimu daryti neteisėtą poveikį.

 

VII SKYRIUS

ELGESIO REIKALAVIMAI, KAI YRA SIŪLOMAS AR DUODAMAS KYŠIS

 

26. Administracijos darbuotojas, gavęs pasiūlymą priimti kyšį, taip pat gavęs pasiūlymą paveikti kitą Administracijos darbuotoją, kad šis veiktų arba neveiktų, privalo:

26.1. nepriimti kyšio, nepriklausomai nuo jo vertės;

26.2. aiškiai pareikšti ir savo elgesiu parodyti interesantui, kad netoleruoja jokių nepagrįstų atlygių ir dovanų;

26.3. paaiškinti interesantui, kad jo veiksmai gali būti vertinami kaip nusikalstami ir užtraukti baudžiamąją atsakomybę;

26.4. įspėti interesantą, kad apie kyšio siūlymą bus informuota policija ar Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau ‒ STT), interesantui neatsisakius savo ketinimų, jei yra galimybė, neleisti pasišalinti ir skubiai telefonu informuoti tiesioginį vadovą arba policiją, arba STT.

27. Jei neteisėtas atlygis buvo pasiūlytas ar pažadėtas elektroniniu paštu, telefonu ar kitomis ryšio priemonėmis (socialinių tinklų paskyrose), darbuotojas privalo imtis priemonių įrodymams išsaugoti, neištrinti elektroninio laiško, SMS pranešimų, padaryti monitoriaus nuotrauką su matomu tekstu, jei yra galimybė, padaryti pokalbių su neteisėtą atlygį siūlančiu asmeniu garso įrašus. Apie tai informuoti tiesioginį vadovą ir (ar) asmenį, atsakingą už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą Administracijoje.

28. Jei neteisėtas atlygis buvo atsiųstas anonimiškai pašto siunta ar per kurjerį, asmuo, dirbantis Administracijoje, privalo padaryti siuntos išpakavimo ir jos turinio nuotraukas. Apie tai informuoti tiesioginį vadovą.

29. Administracijos darbuotojo tiesioginis vadovas, gavęs iš pavaldinio informaciją apie tai, kad jam yra siūlomas arba duotas kyšis arba siūloma paveikti kitą asmenį, dirbantį Administracijoje, kad šis veiktų arba neveiktų, privalo:

29.1. skubiai imtis priemonių, kad interesantas negalėtų pasišalinti;

29.2. telefonu informuoti policiją ar STT;

29.3. sudaryti pavaldiniui galimybę iki atvykstant policijos ar STT pareigūnams laikinai neaptarnauti kitų interesantų, esant galimybei, parašyti trumpą paaiškinimą.

30. Savivaldybės Administracijos darbuotojo tiesioginis vadovas, gavęs iš pavaldinio informaciją apie tai, kad neteisėtas atlygis buvo pasiūlytas ar pažadėtas elektroniniu paštu, telefonu ar kitomis ryšio priemonėmis, telefonu ar raštu informuoja apie tai policiją ar STT.

VIII SKYRIUS

KONFIDENCIALI INFORMACIJA

 

31. Administracijos darbuotojai privalo atsakingai naudotis kompiuteriais, informacinių technologijų tinklais, mobiliaisiais telefonais, internetu ir elektroniniu paštu.

32. Administracijos darbuotojai, naudodamiesi informacinėmis technologijomis, atsako už Administracijos informacijos apsaugojimą, praradimą, pakenkimą ar sugadinimą.

33. Administracijos darbuotojas negali atskleisti informacijos kitiems asmenims, kurie nesaistomi darbinių santykių su Administracija, išskyrus atvejus, kai turi tam leidimą. Administracijos darbuotojams taip pat draudžiama atskleisti konfidencialią informaciją savo šeimos nariams, giminėms, draugams ar kitiems, su Administracijos darbuotoju susijusiems asmenims.

34. Tais atvejais, kai asmenys, nedirbantys Administracijoje, yra supažindinami su konfidencialia informacija, turi būti užtikrintas tolesnis šios informacijos saugumas. Administracijos viduje konfidenciali informacija turi būti atskleidžiama tik tada, kai tai yra būtina.

35. Atlikdamas pavestas užduotis ir nurodymus, Administracijos darbuotojas gali teikti kolegoms tik jiems pagal pareigines funkcijas (konkrečiai funkcijai atlikti) reikalingą žinoti informaciją.

36. Administracijos konfidencialios informacijos apsauga turi būti nuolat užtikrinama. Administracijos darbuotojas, abejojantis dėl informacijos konfidencialumo, prieš ją atskleisdamas privalo išsiaiškinti su už ją atsakingais Administracijos darbuotojais.

37. Administracijos darbuotojas privalo pasirašytinai įsipareigoti neskelbti informacijos, kuri jam patikima tvarkyti (naudotis) tarnybos metu, jos neatskleisti, neprarasti ir neperduoti asmenims, neįgaliotiems jos sužinoti.

38. Administracijos darbuotojas privalo griežtai laikytis valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančios ir kitos neskelbtinos informacijos apsaugos reikalavimų.

39. Administracijos darbuotojas privalo teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais saugoti bet kokią su asmens duomenimis susijusią informaciją ir, nesant teisinio pagrindo, jokia forma šios informacijos neviešinti ir neplatinti, net ir pasibaigus valstybės tarnybos ar darbo santykiams, išskyrus įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytus atvejus.

 

IX SKYRIUS

ATSAKOMYBĖ UŽ KODEKSO REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMUS

 

40. Jeigu Administracijos darbuotojas pažeidžia šio Kodekso reikalavimus, jam taikoma Lietuvos Respublikos įstatymuose numatyta tarnybinė, drausminė atsakomybė.

41. Gavęs informaciją žodžiu ar raštu, ar pats nustatęs, kad Administracijos darbuotojas galimai pažeidė šio kodekso reikalavimus, tiesioginis vadovas ar Administracijos direktorius inicijuoja tarnybinio nusižengimo ar darbo drausmės pažeidimo tyrimą.

42. Nusižengimų tyrimas atliekamas Lietuvos Respublikos darbo kodekso, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

X SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

43. Kodekso priede „Pavyzdiniai galimos korupcinio pobūdžio rizikos atvejai ir darbuotojų veiksmai su jais susidūrus“ Administracijos darbuotojams pateikiamos rekomendacijos dėl korupcinio ar neskaidraus elgesio situacijų valdymo.

44. Kodeksas tvirtinamas, keičiamas ir pripažįstamas netekusiu galios Administracijos direktoriaus įsakymu.

45. Visi Administracijos darbuotojai privalo su Kodekso nuostatomis susipažinti per Administracijos dokumentų valdymo sistemą „KONTORA“.

46. Tais atvejais, kai Administracijos darbuotojo elgesio nereguliuoja šis Kodeksas, jis privalo laikytis kitų teisės aktų, reglamentuojančių etikos reikalavimus ir visuotinai pripažintų dorovės normų.

 

________________

 

Kupiškio rajono savivaldybės administracijos

etikos ir antikorupcinio elgesio kodekso

priedas

 

PAVYZDINIAI GALIMOS KORUPCINIO POBŪDŽIO RIZIKOS ATVEJAI

IR DARBUOTOJŲ VEIKSMAI SU JAIS SUSIDŪRUS

 

1. Kodekso priede pateikiami pavyzdiniai galimos korupcinio pobūdžio rizikos atvejai ir darbuotojų veiksmai su jais susidūrus.

2. Korupcija – žalinga visiems, ji daro žalą valstybės ir jai dirbančių žmonių reputacijai. Tai nėra menkas nusižengimas. Korupcija veda prie baudžiamosios atsakomybės. Ji prasideda nuo smulkių palankumo apraiškų.

3. Vadovaujantis šiuo Kodeksu, vienas iš svarbiausių Administracijos tikslų – kurti antikorupcinę aplinką, nustatyti pagrindinius darbuotojų skaidrios veiklos ir antikorupcinio elgesio standartus.

4. Darbuotojai privalo savo elgesiu rodyti, kad netoleruoja ir nepalaiko korupcijos, iškart atsisakyti bet kokio bandymo įtraukti į korupcines veikas.

5. Apie ydingus darbo organizavimo aspektus, galinčius prisidėti prie korupcijos, privaloma pranešti aukštesnio lygio vadovui.

6. Darbuotojai turi griežtai atskirti savo tarnybines pareigas nuo privataus gyvenimo.

7. Dėl visų korupcinio ar neskaidraus elgesio situacijų darbuotojai gali ir turi konsultuotis su Administracijos direktoriumi, tiesioginiu vadovu ar asmeniu, atsakingu už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą Administracijoje.

 

SITUACIJA

DARBUOTOJO ELGESYS

Darbuotojas socialiniuose tinkluose išreiškia

savo nepasitenkinimą Savivaldybės vadovybės

priimamais sprendimais, agituoja per rinkimus

rinkti kitos politinės partijos atstovus.

Darbuotojas turi susilaikyti nuo viešo savo

politinių įsitikinimų išsakymo. Asmeninių

politinių pažiūrų viešas reiškimas gali sukelti

pavojų įstaigos reputacijai ir pasitikėjimui jos

veikla.

Darbuotojas, kilus šeimyniniam konfliktui ir

iškvietus policijos pareigūnus, pradeda jiems

grasinti savo einamomis pareigomis.

Toks darbuotojo elgesys ir veiksmai nėra

suderinami su visuotinai priimtomis moralės

bei dorovės normomis. Darbuotojas privalo

suvokti savo poelgių moralinę vertę ir

atsakomybę.

Darbuotojui, nuvykusiam į Savivaldybės

įstaigą, kurios veiklos sričių koordinavimą

vykdo Savivaldybė, siūloma išskirtinės sąlygos

pasinaudoti šios įstaigos paslaugomis.

Darbuotojas privalo nepiktnaudžiauti savo

padėtimi ir atsisakyti bet kokių jam siūlomų

privilegijų, kurios susijusios su atliekamomis

pareigomis ir kurios galėtų paveikti jo

nepriklausomumą.

Vadovaujančias pareigas einantis darbuotojas

kitų darbuotojų akivaizdoje menkina jo atliktą

darbą.

Vadovaujančias pareigas einantis darbuotojas

pastabas dėl darbuotojo klaidų privalo reikšti

korektiškai, nedalyvaujant kitiems

darbuotojams. Vadovaujančias pareigas

einantis darbuotojas privalo vadovaujamame

kolektyve kurti draugišką aplinką, užkertančią

kelią konfliktams.

Darbuotojas pretendento į pareigas paprašo

pateikti papildomus dokumentus. Asmuo

darbuotojui atneša trūkstamus dokumentus ir

kartu įteikia saldainių dėžutę.

Tokios dovanos darbuotojas priimti negali, nes

tai susiję su jo tarnybine padėtimi – darbuotojas

priims sprendimą asmens atžvilgiu.

Ar darbuotojai gali priimti dovanas, kurias

švenčių proga teikia paslaugų teikėjai?

 

Negali, nes tokia dovana būtų teikiama dėl

darbuotojo einamų pareigų. Darbuotojo

priimtos dovanos keltų abejonių dėl jo vėliau

priimamų sprendimų šališkumo.

Moksleivių grupė darbuotojui, kuris vedė

Savivaldybėje ekskursiją, supažindino su

įstaigos darbu, padovanojo mokymo įstaigos

suvenyrą. Ar gali darbuotojas priimti tokią

dovaną?

Gali. Darbuotojas nepriims jokių sprendimų,

susijusių su moksleiviais. Tokia dovana gali

būti vertinama kaip įteikta pagal tradicijas.

Dovana teikiama vertinimui, registravimui,

viešinimui. Didesnės nei 150 eurų vertės

dovana taptų Savivaldybės nuosavybe.

Užsienio šalies delegacija oficialaus susitikimo

metu darbuotojui kartu su kitomis

reprezentacijai skirtomis dovanomis įteikė ir

alkoholio butelį, reprezentuojantį tos šalies

tradicijas. Ar gali darbuotojas priimti alkoholio

butelį?

Gali. Alkoholis, jei jo etiketės dizainas yra

reprezentacinio pobūdžio, reprezentuojanti tos

šalies tradicijas, gali būti vertinama kaip

reprezentacinio pobūdžio dovana, gauta pagal

tarptautinį protokolą. Dovana turi būti teikiama

vertinimui ir registravimui.

Savivaldybės lėšomis finansuojamas renginys,

kuriame gali dalyvauti viešai paskelbtame

kvietime užsiregistravę dalyviai. Renginyje

dalyvauja įstaigos vadovybė, kuri renginio

metu viešai pasisako, ir darbuotojai, kurie yra

tik dalyviai. Ar gali tokio renginio metu

Savivaldybės atstovai priimti maitinimo

paslaugą – vaišintis gaiviaisiais gėrimais ir

užkandžiais kavos pertraukos metu ar

karštaisiais patiekalais pietų metu?

Gali, nes dalyvavimas Savivaldybės

organizuojamame ir visuomenei atvirame

renginyje Savivaldybės vadovybei ir su vadovu

suderinusiems darbuotojams būtų susijęs su

einamų pareigų atlikimu. Tai būtų laikytina

naudojimuisi paslaugomis tarnybiniais tikslais.

Vietos savivaldos dienos proga darbuotojai

kviečiami į Savivaldybės administracijos

suorganizuotą šventę. Jos metu siūloma lengvų

užkandžių, gėrimų. Ar galima vaišintis?

Galima. Toks renginys susijęs su tam tikrų

tradicijų puoselėjimu, visuotinių vertybių

propagavimu. Darbuotojai į tokį renginį

kviečiami dėl savo einamų pareigų, siekiama

tradiciškai pagerbti įstaigoje dirbančius

asmenis.

Vyksta mokymai, kurių metu į mokymus

deleguoti darbuotojai asmeniniam naudojimui

gauna rašiklių su mokymų organizatoriaus

logotipais. Ar galima priimti tokią dovaną?

 

Galima. Darbuotojai šiuose mokymuose

dalyvauja dėl tarnybinės padėties, o dovana

vertinama kaip reprezentacinė.

Darbuotojas gauna kokios nors įmonės (salono,

degalinių tinklo, maitinimo paslaugas

teikiančios ir pan.) pasiūlymus dėl konkrečių

nuolaidų taikymo tik darbuotojui pasinaudoti

šių įmonių paslaugomis.

 

Tokių pasiūlymų priimti negalima. Pasiūlymą

pateikusiai įmonei privaloma mandagiai

padėkoti ir informuoti apie Savivaldybėje

taikomą dovanų politiką.

Darbuotojas paskiriamas 10–20 dienų

laikotarpiui pavaduoti padalinio vadovą. Ar

darbuotojas gali nedeklaruoti laikino

pavadavimo, jei jis trumpesnis nei 30

kalendorinių dienų?

Gali. Paskirtam eiti pareigas (įskaitant ir

laikinas) asmeniui atsiranda pareiga deklaruoti

privačius interesus ar papildyti deklaraciją

naujais duomenimis. Deklaruojantis asmuo šią

pareigą turi įvykdyti nedelsdamas, bet ne vėliau

kaip per 30 kalendorinių dienų. Duomenys turi

būti aktualūs privačių interesų deklaracijos

pildymo momentu. Tokiu atveju, kai asmens

vadavimas truko 10 dienų, deklaravimo

terminas pavadavimo pabaigoje dar

nepasibaigęs, todėl reikalauti iš asmens

deklaruoti privačius interesus anksčiau, nei tai

nustatyta Viešųjų ir privačių interesų derinimo

įstatyme, nėra pagrindo.

Darbuotojo, kurio tiesioginės funkcijos yra

susijusios su teisės aktų, formuojančių tam

tikros srities politiką, projektų rengimu, artimas

asmuo užsiima lobistine veikla. Ar gali

darbuotojas toliau atlikti savo tiesiogines

funkcijas?

Gali. Darbuotojas privalo ne vėliau kaip per 30

kalendorinių dienų deklaruoti artimo asmens

veiklą, patikslinti arba papildyti deklaraciją,

nurodydamas šią informaciją, ir apie tai

informuoti savo tiesioginį vadovą, kuris

privalės neskirti užduočių, galinčių sukelti

interesų konfliktą.

Darbuotojas, esantis darbo grupės ar komisijos

nariu, posėdžio metu sužino, kad vienas iš

posėdžio metu nagrinėjamų klausimų yra

susijęs su jo artimo asmens vykdoma veikla. Ar

gali darbuotojas, apie tai informavęs darbo

grupę ar komisiją, pasiūlyti išbraukti klausimo

svarstymą iš darbotvarkės, už tai balsuoti ir

toliau dalyvauti posėdyje?

Negali. Darbuotojas privalo nusišalinti nuo

klausimo sprendimo: informuoti apie

nusišalinimą, nedelsdamas palikti posėdžių

salę, apie nusišalinimą informuoti tiesioginį

vadovą. Suinteresuoto asmens dalyvavimas gali

daryti įtaką nešališko sprendimo priėmimui.

Darbuotojas nusipirko naują automobilį, kurio

nedeklaravo savo privačių interesų

deklaracijoje. Ar darbuotojas gali nedeklaruoti

naujai įsigyto automobilio ar kito turto?

Gali. Deklaruoti reikia tik tada, jei darbuotojui,

atliekančiam tarnybines pareigas, gali tekti

spręsti klausimus dėl šio sandorio šalies. Jei

tokios tikimybės nėra, privačių interesų

deklaracijoje šių duomenų nurodyti nereikia.

Pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo

įstatymo nuostatas, pats deklaruojantis asmuo

turi įvertinti, ar dėl sandorio šalies jam kyla ar

galėtų kilti interesų konfliktas atliekant

tarnybines pareigas.

Asmuo, įrašytas į lobistų sąrašą, kreipiasi į

darbuotoją susitikimui, siekiant jam daryti įtaką

dėl teisės aktų priėmimo ar nepriėmimo.

Jo atžvilgiu reikia deklaruoti vykdytą lobistinę

veiklą, pateikti ją susipažinti tiesioginiam

vadovui.

Darbuotojas gavo lobisto pasiūlymą dėl

rengiamo teisės akto, nors darbuotojas nėra jo

rengėjas. Ar darbuotojas privalo deklaruoti

patirtą lobistinę veiklą?

Darbuotojas privalo deklaruoti jo atžvilgiu

vykdytą lobistinę veiklą.

Darbuotojas gauna asmeninį kvietimą po darbo

valandų dalyvauti lobistų organizuojamame

renginyje.

Tokio kvietimo privaloma atsisakyti.

Savivaldybė bendruoju elektroniniu paštu

gauna kvietimą dalyvauti oficialiame lobistų

organizuojamame renginyje, kuriame dalyvaus

ir kitų įstaigų atstovai. Šio renginio metu

lobistai planuoja iškelti esamo teisės akto

problemą ir pateikti pasiūlymus dėl jo

pakeitimo.

Tokiame renginyje dalyvauti galima.

Deklaracijos dėl vykdytos lobistinės veiklos

pildyti nereikia.

Konkretų tam tikrą lobisto pasiūlymą dėl teisės

akto projekto elektroniniu paštu ar raštu gavo

keli Savivaldybės darbuotojai.

Tokiu atveju deklaraciją turi pateikti atskirai

kiekviena darbuotojas, atlikęs tam tikrus

veiksmus (pateiktą projektą užregistravo

dokumentų valdymo sistemoje, atsakė lobistui

elektroniniu paštu, kalbėjo su lobistu telefonu ir

aptarė siūlomus teisinio reguliavimo

pakeitimus, susitiko su lobistu ir kt.).

Lobistas kreipiasi su prašymu atskleisti jį

dominančią informaciją, nors darbuotojas tam

neturi įgaliojimų.

Privaloma atsisakyti tai daryti. Tokiu atveju

reikia deklaruoti jo atžvilgiu vykdytą lobistinę

veiklą, pateikti ją susipažinti tiesioginiam

vadovui.

Lobistas siūlo darbuotojui dovanų ar kitokį

atlygį už teisės akto priėmimą / nepriėmimą.

Dovanos ar kitokio atlygio priimti negalima.

Apie tai reikia pranešti VTEK.