BIRŽŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL BIRŽŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO

PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2022 m. sausio 28 d. Nr. T-15

Biržai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 17 straipsniu, 48 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir šiuo įsakymu patvirtintu Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašu, patvirtintu  Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. A1-715 „Dėl Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Biržų rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

Patvirtinti Biržų rajono savivaldybės 2022 metų užimtumo didinimo programą (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                             Vytas Jareckas

 

 

PATVIRTINTA

Biržų rajono savivaldybės tarybos

2022 m. sausio 28 d.

sprendimu Nr. T-15

 

 

BIRŽŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA

 

I SKYRiUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Biržų rajono savivaldybės 2022 metų užimtumo didinimo programa (toliau – Programa), parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymu, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. gruodžio 12 d. įsakymas Nr. A1-715 „Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas).

2. Programa prisideda prie Biržų rajono savivaldybės 2021–2023 m. strateginio veiklos plano 1 strateginio tikslo „Gerinti švietimo, sveikatos apsaugos ir socialinės paramos paslaugų kokybę ir prieinamumą“ 2 programos „Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos paslaugų kokybės ir prieinamumo gerinimo programa“ priemonės „Darbo politikos formavimas ir įgyvendinimas“ įgyvendinimo.

3. Programos tikslai:

3.1. didinti savivaldybės gyventojų užimtumą, skatinti juos darbinei veiklai, ugdyti darbo įgūdžius ir užtikrinti tinkamą pragyvenimo lygį, mažinti gyventojų socialinę atskirtį dėl negaunamų ar nepakankamų piniginių lėšų;

3.2. palengvinti ilgą laiką nedirbusių asmenų perėjimą nuo nedarbo prie užimtumo darbo rinkoje;

3.3. suderinti užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų bei piniginės socialinės paramos teikimą, integruojant ilgą laiką nedirbusius asmenis į darbo rinką;

3.4. užtikrinti valstybės ir Savivaldybės institucijų, įstaigų ir (ar) organizacijų, teikiančių užimtumo skatinimo, motyvavimo paslaugas ir piniginę socialinę paramą nedirbantiems asmenims, veiklos koordinavimą ir skatinti jų bendradarbiavimą.

4. Programos tikslinės grupės – užimtumo tarnyboje registruoti Biržų rajono savivaldybės bedarbiai ir nedarbingi asmenys, patenkantys į Užimtumo įstatyme nurodytas užimtumo didinimo programos tikslines asmenų grupes:          

4.1. vyresni kaip 40 metų;

4.2. piniginės socialinės paramos gavėjai;

4.3. asmenys, patiriantys socialinę riziką;

4.4. rūpintiniai, kuriems iki pilnametystės buvo nustatyta rūpyba, kol jiems sukaks 25 metai;

4.5. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;

4.6. grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;

4.7. priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;

4.8. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;

4.9. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimos nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;

4.10. turintys pabėgėlio statusą ar kuriems yra suteikta papildoma ar laikinoji apsauga.

5. Pirmenybė dirbti laikinuosius darbus teikiama vyresnio amžiaus, nekvalifikuotiems, gyvenantiems kaime, ilgalaikiams bedarbiams.

6. Savivaldybė 2022 m. toliau įgyvendins Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modelį (toliau – Modelis). Vadovaujantis Aprašo 5 punktu, Modelio tikslinės grupės asmenys yra atitinkantys visus šiuos kriterijus: ilgą laiką nedirbęs asmuo (apie 12 ir daugiau mėnesių); asmuo, kuris priklauso Užimtumo įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 4 punkte nurodytai asmenų grupei; asmuo, priklauso bent vienai iš Užimtumo įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 1–3, 5–10 punktuose nurodytų asmenų grupių.

 

II SKYRIUS

BŪKLĖS ANALIZĖ

 

7. Darbingo amžiaus asmenys Biržų rajono savivaldybėje 2021 metų pradžioje sudarė 61,8  proc. nuo visų gyventojų (2020 m. pradžioje šis rodiklis buvo 62,1 proc., 2018 m. ir 2019 m. – 62,2 proc.). Mažėjant darbingo amžiaus asmenų skaičiui, didėjo senatvės pensijos amžiaus sulaukusių asmenų skaičius: nuo 25,6 proc. visų gyventojų 2020 m. pradžioje iki 25,8 proc. – 2021 m. pradžioje.

8. Pastarųjų metų bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų 2021 m. rugsėjo 1 d. duomenimis pavaizduotas lentelėje:

Vidutinis metinis bedarbių proc. nuo darbingo amžiaus gyventojų

2018 m.

2019 m.

2020 m.

2021 m.

Biržų rajono savivaldybėje

10,8

10,6

15,4

16,1

Šalyje

8,5

8,4

12,6

13,3

 

9. Didelė dalis bedarbių yra žemos kvalifikacijos arba jos neturi visai. Iš 2587 bedarbių, 2021 m. sausio 1 d. registruotų užimtumo tarnyboje, 1037 asmenys (40,1 proc.) buvo be profesinio pasirengimo.

10. Bedarbių asmenų pasiskirstymas pagal tikslines grupes 2021 m. sausio 1 d. sudarė:

10.1. 40–49 m. amžiaus asmenys – 19 procentų (503 asmenys);

10.2. vyresni nei 50 m. asmenys – 41 procentas (1069 asmuo).

11. Užimtumo tarnybos duomenimis, 2021 m. gruodžio 1 d. Biržų rajono savivaldybėje buvo registruota 1439 asmenys, ieškantys darbo, iš jų 455 – ilgalaikiai bedarbiai, arba 32 proc. nuo visų registruotų užimtumo tarnyboje asmenų. 734 asmenys, arba 51 proc. nuo visų registruotų bedarbių, buvo vyresni kaip 50 metų.

12. Užimtumo tarnybos duomenimis, nuo 2021 metų pradžios iki 2021 m. gruodžio 1 d. įsidarbino 1397 Biržų rajono savivaldybėje darbo ieškantys asmenys, iš jų 1238 asmenys įsidarbino neterminuotam darbui, 91 asmuo buvo nusiųstas dirbti užimtumo didinimo programoje numatytus laikino pobūdžio terminuotus darbus seniūnijose.

13. Užimtumo tarnybos duomenimis, savivaldybės teritorijoje registruotų darbo ieškančių asmenų užimtumo problemas labiausiai įtakoja žema kvalifikacija arba nepaklausi profesija (27,5 proc.), sveikatos problemos (20,3 proc.), susiekimo problemos (20,4 proc.), asmenų žalingi įpročiai (7,1 proc.), nepilnamečių vaikų priežiūra ar šeimos narių slauga (5,2 proc.) ir kt., todėl tikslinga tokiems bedarbiams teikti atvejo vadybininko užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugas (toliau – Paslaugos), organizuoti kvalifikacijos nereikalaujančius laikinuosius darbus, teikiančius socialinę naudą vietos bendruomenei, prisidedančius prie socialinės infrastruktūros palaikymo ir plėtojimo.  

 

III SKYRIUS

PRIEMONIŲ PLANAS

 

14. Programos uždavinys – sukurti laikinas darbo vietas darbo neturintiems su sunkumais darbo rinkoje susiduriantiems, žemą išsilavinimą turintiems,  skurdo ir socialinės atskirties riziką patiriantiems asmenis, sudaryti sąlygas jiems įgyti darbinių įgūdžių ir užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų bei teikti užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugas nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims.

15. Programos priemonės:

15.1. laikinųjų darbų organizavimas;

15.2. užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų teikimas nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims.

16. Įgyvendinant programos 15.1 punkte nurodytą priemonę organizuojami laikinieji darbai:

16.1. seniūnijų prižiūrimų valstybinėje žemėje esančių visuomeninės, bendruomeninės paskirties teritorijų ir objektų tvarkymas ir priežiūra;

16.2. savivaldybės rekreacinės ir turizmo paskirties teritorijų ir objektų, esančių valstybinėje žemėje, tvarkymas ir priežiūra.

17. Vieno asmens laikinųjų darbų trukmė negali būti didesnė kaip 6 mėn., planuojama vieno asmens vidutinė laikinųjų darbų trukmė – 4 mėn.

18. Asmenų, dirbančių laikinuosius darbus, skaičius nustatomas atsižvelgiant į esamą Programos finansavimą ir darbdavių poreikį vykdyti laikinus darbus.

19. Laikinuosius darbus vykdo darbdaviai – Biržų rajono savivaldybės administracijos seniūnijos, biudžetinės įstaigos, viešosios įstaigos, kurių steigėjas yra valstybė ar savivaldybė (toliau – Darbdaviai).

20. Apie galimybę dalyvauti Programoje Savivaldybės administracija skelbia vietos spaudoje ir savivaldybės interneto puslapyje.      

21. Darbdaviai, pageidaujantys dalyvauti Programoje, Savivaldybės administracijai pateikia paraiškas, nurodydami planuojamų vykdyti darbų pavadinimą, pobūdį, numatomų sukurti laikinų darbo vietų ir į jas įdarbinti asmenų skaičių, reikalavimus jų kvalifikacijai ar kompetencijai, laikinųjų darbų apimtis ir trukmę, lėšų poreikį, darbo ir darbo apmokėjimo sąlygas.

22. Darbdavių pateiktas 21 punkte nurodytas paraiškas vertina ir Programoje numatytų laikinųjų darbų finansavimą Darbdaviams paskirsto Biržų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaryta komisija.

23. Asmenys dirbti Programoje numatytus laikinuosius darbus parenkami Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 3 punkte nustatyta tvarka. 

24. Seniūnijos pagal poreikį gali asmenis nusiųsti dirbti laikinuosius darbus į seniūnijos teritorijoje esančias Savivaldybės biudžetines ugdymo, švietimo, kultūros, globos įstaigas, kaimų bendruomenes.

25. Darbdaviai su laikinųjų darbų darbuotojais sudaro terminuotas darbo sutartis.

26. Už laikinųjų darbų organizavimą ir vykdymą atsakinga Biržų rajono savivaldybės administracija. Laikinųjų darbų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašą tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius.

27. Įgyvendinant programos 15.2 punkte nurodytą priemonę įgyvendinami Modelio etapai:

27.1. pirminis asmens vertinimas;

27.2. asmens poreikių ir galimybių vertinimas, profiliavimas;

27.3. atvejo komandos darbo organizavimas;

27.4. susitarimo dėl integracijos į darbo rinką (toliau – Susitarimas) parengimas ir pasirašymas;

27.5. Susitarimo įgyvendinimas;

27.6. sprendimas dėl pasirengimo darbo rinkai.

 

IV SKYRIUS

FINANSAVIMO PLANAS

 

28.  Programos lėšų suma – 318,2 tūkst. Eur. Programa finansuojama:

28.1. 178,2 tūkst. Eur iš savivaldybės biudžetui skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų dalyvavimui rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones ir gyventojų užimtumo programas lėšų, iš jų: 87,0 tūkst. Eur Modeliui įgyvendinti;

28.2. 140 tūkst. Eur iš savivaldybės biudžeto lėšų.

29. Vidutiniškai vienam asmeniui, dirbančiam laikinuosius darbus, per mėnesį planuojama skirti iki 842,40 Eur (810 Eur darbo užmokesčiui ir 32,40 Eur kitoms, šios programos 32.4 punkte nurodytoms išlaidoms).

30. Programos administravimo išlaidoms planuojama skirti ne daugiau kaip 4 proc. nuo 28.1 punkte nurodytų lėšų (išskyrus Modeliui įgyvendinti skirtas lėšas).

31. Programos lėšų paskirstymą Darbdaviams, atsižvelgdamas į šios Programos 22 punkte nurodytos komisijos pasiūlymą, tvirtina Biržų rajono savivaldybės administracijos direktorius.

32. Iš Programos lėšų gali būti finansuojamos šios laikinųjų darbų išlaidos:

32.1. darbo užmokesčio už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką, apskaičiuoto pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimalųjį valandinį atlygį arba minimalią mėnesinę algą;

32.2. draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokų, apskaičiuotų nuo darbo užmokesčio;

32.3. piniginės kompensacijos už išmokėtą laikinuosius darbus dirbusiam asmeniui kompensaciją už nepanaudotas atostogas, įskaitant draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokų sumą;

32.4. kitos, su laikinųjų darbų atlikimu susijusios, išlaidos ( ne daugiau kaip 4 proc. nuo 32.1–32.3 punktuose nurodytų išlaidų sumos):

32.4.1. bedarbių pavėžėjimo į darbo vietą;

32.4.2. laikinuosius darbus dirbančių asmenų aprūpinimo darbo priemonėmis;

32.4.3. nedarbingumo pašalpų, iš Darbdavio lėšų mokamų įdarbintam asmeniui tapus laikinai nedarbingam dėl ligos ar traumos;

32.4.4. visos privalomojo sveikatos tikrinimo ir skiepijimo nuo užkrečiamųjų ligų, jeigu tai numatyta darbuotojų saugą ir sveikatą darbe reglamentuojančiuose teisės aktuose (pagal pateiktus šias išlaidas pateisinančius dokumentus).        

33. Modeliui įgyvendinti planuojama skirti:

33.1. ne mažiau kaip 14,0 tūkst. eurų nedirbančių asmenų atvejo vadybininko darbo užmokesčiui;

33.2. ne daugiau kaip 73,0 tūkst. eurų nedirbančių ir socialinę paramą gaunančių asmenų užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugoms teikti;

34. Iš Modelio lėšų gali būti finansuojamos šios išlaidos:

34.1. nedirbančių asmenų atvejo vadybininko darbo užmokestis;

34.2. lydimoji pagalba – pagalba, teikiama asmeniui, siekiant padėti jam gauti Susitarime numatytas socialines, sveikatos, švietimo ar su įdarbinimu susijusias paslaugas, įskaitant ir palaikymą darbo vietoje, reikalingą siekiant padėti rasti būdų, kaip išspręsti darbe kylančias problemas;

34.3. socialinės paslaugos, nurodytos Socialinių paslaugų kataloge, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“;

34.4. kitos paslaugos, palengvinančios asmens perėjimą nuo nedarbo prie užimtumo darbo rinkoje.

35. Įgyvendinant Modelį planuojama suteikti iki 100 Modelio tikslinės grupės asmenų užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų, vienam asmeniui skiriant vidutiniškai ne daugiau kaip 700 eurų sumą.

 

V SKYRIUS

TĘSTINUMO ANALIZĖ IR PROGNOZĖS

 

36.  Prognozuojama, kad 2022 m. Programos:

36.1. 15.1 priemonėje dalyvaus 67 Programos tikslinių grupių bedarbiai, dauguma iš jų bus vyresnio amžiaus, nekvalifikuoti, gyvenantys kaime, ilgalaikiai bedarbiai;

36.2. Programos 15.2 priemonėje dalyvaus iki 100 Modelio tikslinės grupės asmenų. Įgyvendinant Modelį planuojama nuolatiniam darbui įdarbinti iki 30 proc. priemonėje dalyvavusių asmenų.

37. Programa bus tęstinė. Atsižvelgiant į ieškančių darbo užimtumo didinimo poreikius, pasibaigus Programai,  2023 m. planuojama toliau tęsti laikino pobūdžio, aukštos kvalifikacijos nereikalaujančius, laikinuosius darbus ir užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugas nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims.

38. Prognozuojama, kad laikino užimtumo priemonių taikymas leis iš dalies sumažinti registruotą nedarbą bei suteiks 67 bedarbiams pagalbą įgyjant darbo praktikos, paskatins įsitvirtinti darbo rinkoje, o iki 30 proc. Modelio tikslinės grupės asmenų gaus nuolatinį darbą.

 

VI SKYRIUS

ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR ĮVERTINIMAS

 

39. Programos įgyvendinimo stebėseną vykdo ir pasiektos pažangos vertinimą atlieka Biržų rajono savivaldybės administracijos Strateginio planavimo ir turto valdymo skyrius ir Socialinės paramos skyrius. Programoje dalyvaujantys Darbdaviai teikia informaciją apie priemonės įgyvendinimą ir rezultatų pasiekimą.

 

VII SKYRIUS

VIEŠINIMAS

 

40. Informacija apie Programą, jos įgyvendinimo metu pasiektus rezultatus, gerosios patirties pavyzdžius skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje, Užimtumo tarnybos atviro informavimo zonose.

_________________