TRAKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL TRAKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS NARKOTIKŲ KONTROLĖS IR NARKOMANIJOS PREVENCIJOS 2018–2020 METŲ PROGRAMOS BEI NARKOMANIJOS PREVENCIJOS 2018–2020 M. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANO 2018 METAMS PATVIRTINIMO

 

2018 m. balandžio 5 d. Nr. S1E-89

Trakai

                                                                 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 17 ir 40 punktais, Lietuvos Respublikos Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 217 „Dėl Lietuvos Respublikos narkotikų, tabako ir alkoholio prevencijos tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“, Trakų rajono savivaldybės tarybos 2011 m. sausio 27 d. sprendimu Nr. S1-19 patvirtintais Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisijos nuostatais, Trakų rajono savivaldybės tarybos 2018 m. vasario 22 d. sprendimu Nr. S1E-22 „Dėl Trakų rajono savivaldybės 2018 metų biudžeto patvirtinimo“ bei siekdama užtikrinti veiksmų dėl narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos koordinavimą Trakų rajono savivaldybės taryba  n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Trakų rajono savivaldybės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2018–2020 metų programą bei Narkomanijos prevencijos 2018–2020 m. programos įgyvendinimo priemonių planą 2018 metams (pridedama).

2. Pavesti šios programos įgyvendinimą organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisijai.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės merė                                                                                                    Edita Rudelienė

 

PATVIRTINTA

Trakų rajono savivaldybės tarybos

2018 m. balandžio 5 d. sprendimu Nr. S1E-89

 

TRAKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS Narkotikų kontrolės ir

NARKOMANIJOS PREVENCIJOS 2018–2020 M. programa

 

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Trakų rajono savivaldybės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2018–2020 metų programos (toliau – Programa) paskirtis – nustatyti tikslus ir uždavinius, koordinuotus veiksmus ir priemones (prevencijos, intervencijos) susijusius su narkotikų kontrole ir narkomanijos prevencija.

2. Programos tikslai, uždaviniai ir priemonės nustatytos atsižvelgiant į situaciją Trakų rajone bei Lietuvoje, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo paplitimo tendencijas, specialistų ir institucijų, dirbančių psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos srityje, rekomendacijas, Trakų rajono savivaldybės patirtį šioje srityje.

3. Siekiant įgyvendinti narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos priemones, kompleksiškai šalinti šio neigiamo reiškinio priežastis, būtina stiprinti teisėsaugos, sveikatos priežiūros, švietimo, socialinės apsaugos, kontrolės ir kitų valstybės institucijų sistemas, skatinti glaudesnį jų tarpusavio bendradarbiavimą ir bendradarbiavimą su visuomene, nevyriausybinėmis organizacijomis, ugdyti visuomenės nepakantumą neteisėtam narkotinių ir psichotropinių medžiagų platinimui ir vartojimui.

4. Programa parengta vadovaujantis šiais teisės aktais:

4.1Lietuvos Respublikos Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymu;

4.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 217 „Dėl Lietuvos Respublikos narkotikų, tabako ir alkoholio prevencijos tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“;

4.3. Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymu;

4.4. Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymu.

5. Programa parengta atsižvelgiant į narkotikų kontrolės politikos sritis: vaikų, jaunimo ir visuomenės švietimą, pasiūlos ir paklausos mažinimą, informacijos rinkimą ir analizę, bendradarbiavimą ir koordinavimą. Programa pagrįsta nuolatiniu narkotikų kontrolės politikos stiprinimu, teisinės bazės tobulinimu, stebėsena ir vertinimu, koordinuotu tarpinstitucinių programų įgyvendinimu. Programai būtinas politinis dėmesys ir tikslinis priemonių plano finansavimas (kiekvienus metus).

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ IR PROBLEMOS AKTUALUMAS

 

6. Šiuo metu Lietuvoje rūko 1 iš 3 15–64 metų amžiaus gyventojų. Kartais rūko 5 proc. gyventojų (6 proc. vyrų ir 3 proc. moterų). Teigiančių, kad nerūko, gyventojų buvo 75 proc. (88 proc. moterų ir 60 proc. vyrų). Rūkymas labiau paplitęs tarp jaunesnio ir vidutinio amžiaus gyventojų. Daugiausia kasdien rūkančiųjų yra tarp 25–54 metų amžiaus gyventojų (42 proc. vyrų ir 14 proc. moterų). Tai, kad kasdien rūko, nurodė 8 proc. 15–24 metų amžiaus merginų ir 19 proc. to paties amžiaus vaikinų.

Mažiausiai kasdien rūkančių yra tarp žemo ir aukšto lygio išsilavinimą turinčių gyventojų. Daugiausia – 43 proc. vyrų ir 12 proc. moterų – kasdien rūkančių yra tarp gyventojų, turinčių vidutinio lygio išsilavinimą

Vertinant rūkymo įpročius mieste ir kaime nustatyta, kad kasdien rūkančiųjų kaimo gyventojų dalis yra didesnė nei miesto – atitinkamai 25 ir 18 proc. Kaip parodė tyrimo rezultatai, 2015 m. kasdien rūkantis 15 metų ir vyresnis gyventojas per dieną surūkė vidutiniškai 14 cigarečių: vyrai – 15,4, moterys – 9,9. Palyginti su 2012 m. tyrimo rezultatais, cigarečių suvartojimas šiek tiek sumažėjo. Anksčiau vienas kasdien rūkantis gyventojas surūkydavo vidutiniškai 15,4 cigaretės (vyrai – 16,6 ir moterys – 10,9).

Beveik du trečdaliai (62 proc.) kasdien rūkančių vyrų surūko vidutiniškai 11–20 cigarečių per dieną, tarp moterų tokių buvo 23 proc. Moterys rūko rečiau nei vyrai. Iki pusės pakelio cigarečių per dieną surūko 33 proc. vyrų ir 76 proc. moterų, daugiau nei vieną pakelį – atitinkamai 5 proc. vyrų ir 1 proc. moterų.

Pasyvus rūkymas taip pat kelia pavojų sveikatai. Dažnai būnant prirūkytose patalpose didėja rizika susirgti vėžiu bei kvėpavimo, širdies ir kraujagyslių ligomis. Kaip parodė tyrimo rezultatai, 68 proc. 15 metų ir vyresnių vyrų ir 87 proc. šio amžiaus moterų nurodė, kad niekada arba beveik niekada netenka būti prirūkytose patalpose, 20 proc. vyrų ir 9 proc. moterų tenka būti trumpiau nei 1 val. per dieną, atitinkamai 12 ir 4 proc. – 1 val. arba ilgiau. Didžiausia tiek vyrų, tiek moterų dalis, kuriems nuolat tenka būti prirūkytose patalpose, buvo 25–54 metų amžiaus grupėje. Tai, kad nuolat tenka būti prirūkytose patalpose, nurodė 20 proc. miesto ir 25 proc. kaimo gyventojų.

Lietuvoje 2016 m. nuo su rūkymu susijusių piktybinių navikų mirė 1 640 žmonių, 54 daugiau nei 2015 m. Dauguma (81,3 proc.) nuo šių piktybinių navikų mirusių asmenų buvo vyrai. 2016 m. 100 tūkst. gyventojų teko 56,5 mirusiojo nuo su rūkymu susijusių piktybinių navikų (mieste – 51,4, kaime – 66,9).

 

7. Valstybinio psichikos sveikatos centro duomenimis, 2017 m. 491 asmenys pirmą kartą kreipėsi į sveikatos priežiūros įstaigas dėl alkoholinės psichozės (30 asmenimis mažiau nei 2016 m.) ir 1,3 tūkst. asmenų – dėl lėtinio alkoholizmo (168 asmenimis mažiau nei 2016 m.).

Higienos instituto Sveikatos informacijos centro duomenimis 2016 m. Lietuvoje dėl alkoholio vartojimo mirė 758 asmenys, 2017 m. - 732 žmonės (26 mažiau negu 2016 m.). Dažniausios alkoholio vartojimo sukeltos mirties priežastys buvo alkoholinė kepenų liga (43,6 proc. visų mirusiųjų dėl alkoholio vartojimo), atsitiktinis apsinuodijimas alkoholiu (34,6 proc.) ir alkoholinė kardiomiopatija (11,9 proc.).

2017 m. vyrų mirtingumas dėl alkoholio vartojimo 3,7 karto viršijo moterų. 2016 m. 100 tūkst. miesto gyventojų teko 24 mirusiojo dėl alkoholio vartojimo (2015 m. – 25,3), kaime – 25 (2016 m. – 30).

1 pav. Vyrų ir moterų rizikingo (gausaus) alkoholinių gėrimų vartojimo dažnumas 2016 m.

 

bc69dfeb-8dc2-4214-be69-a87d7df73509?t=1465549098702

 

 

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, 2017 m. Lietuvoje vyru mirtingumas nuo su alkoholiu susijusiu mirties priežasčių (alkoholines kepenų ligos, kepenų cirozės ir fibrozės, ir apsinuodijimu alkoholiu) buvo net 3 kartus didesnis nei Europos Sąjungos vidurkis, 2 kartus didesnis nei Čekijos Respublikoje ir 1,5 karto nei Lenkijoje. Lietuvos vyrai nuo apsinuodijimo alkoholiu miršta beveik 10 kartų dažniau nei vidutiniškai Europos Sąjungoje.

Valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, 2017 m. nuo nelaimingų atsitikimų darbe nukentėjo 32 neblaivūs ir apsvaigę asmenys (2016 m. – 30), iš kurių 8 žuvo (2016 m. – 41). Dar 7 neblaivūs ir apsvaigę asmenys nukentėjo kelyje į ar iš darbo (2015 m. – 1).

8. Mirusiųjų nuo alkoholio sąlygotų priežasčių skaičius Trakų rajono savivaldybėje kito gana įvairiai per 2006-2017 m. laikotarpį, bet palyginti su Lietuvos vidurkiu (kuris lieka pastovus), mirusiųjų nuo alkoholio sąlygotų priežasčių skaičiaus tendencija savivaldybėje rodo mažėjimą.

2016 m. Trakų rajono savivaldybėje dėl atsitiktinio apsinuodijimo alkoholiu bei nuo jo poveikio mirė 4 gyventojai. Lyginant pagal lytį užregistruoti 4 mirties atvejai tarp vyrų ir 1 mirties atvejis tarp moterų. Visi mirusieji buvo darbingo amžiaus asmenys. Daugiau miršta kaimo gyventojų negu miesto. Mirtingumas dėl apsinuodijimo alkoholiu Trakų rajono savivaldybėje kito gana įvairiai per 2006-2016 m. laikotarpį, bet tendencija rodo mažėjimą. Analizuojant standartizuotą mirtingumą nuo alkoholinės kepenų ligos rodiklis Trakų rajone nors ir žymiai sumažėjo, bet tendencija išlieka pastovi.

Apibendrinant analizę galima teigti, kad, nors mirusiųjų dėl alkoholinių priežasčių skaičius savivaldybėje nėra didelis, tačiau santykinis skirtumas, palyginti su Lietuvos vidurkiu, ir nepalanki kitimo tendencija reikalauja ir toliau stebėti esamą situaciją, siekiant išvengti situacijos prastėjimo. 

Vertinant alkoholinių gaminių prieinamumą, svarbu atsižvelgti į tai, kiek vienai licencijai tenka gyventojų. Iš viso 2015 m. išduotų ir galiojančių licencijų verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gaminiais buvo 19 090 (150 gyv./1–ai licencijai), tuo tarpu Trakų rajono savivaldybėje verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gaminiais sudarė 129 gyv./1-ai licencijai (viso išduota 95 licencijos). Daugiau gyventojų vienai licencijai yra Šiaurės Lietuvos savivaldybėse bei Rytuose.

2 pav. Gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais 2017 m.

Mažiausi rodikliai

Didžiausi rodikliai

Savivaldybė

Asmenų sk. 1-ai licencijai

Savivaldybė

Asmenų sk. 1-ai licencijai

Trakų r. sav.

129

Visagino sav.

319

Prienų r. sav.

109

Panevėžio m. sav.

277

Ignalinos sav.

159

Vilniaus r. sav.

210

Vilkaviškio r. sav.

127

Šiaulių m. sav.

248

Šalčininkų r. sav.

120

Akmenės r. sav.

321

Lietuvos rodiklis 177 gyv. 1-ai licencijai

 

3 pav. Gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais.

https://www.e-tar.lt/rs/legalact/780f8e60bc8011e688d0ed775a2e782a/content_files/image005.jpg

Apibendrinant analizę galima teigti, kad situacija yra gana panaši ir aplinkiniuose rajonuose, tačiau reikėtu mažinti licencijų skaičių, kad sumažėtų mirtingumas dėl priežasčių, susijusių su alkoholio vartojimu.

 

4 pav. Legalaus alkoholio suvartojimas, tenkantis vienam 15 metų ir vyresniam gyventojui absoliutaus (100 proc.) alkoholio.
Litrai

 

76fd5ce5-2271-404c-ba6e-d6229dab0e95?t=1465549058206

 

 

9. Valstybinio psichikos sveikatos centro duomenimis, narkomanijos ir toksikomanijos naujų ligos atvejų skaičius 2016 m. Trakų rajone buvo 2,8 atv./100 000 gyv., kai Lietuvoje buvo didesnis (7,1 atv./100 000 gyv.).

VšĮ Trakų psichikos sveikatos centro duomenimis dėl priklausomybės nuo alkoholio dispanserizuota 2012 m. – 463 gyventojų, 2013 m. – 475 gyv., 2014 m. – 444 gyv., 2015 m.- 458 gyv., 2016 m. - 428 gyv,  2017 m. -  352. Dėl priklausomybės nuo narkotikų dispanserizuota 2012 m. – 41 gyv., 2013 m. – 42 gyv., 2014 m. – 33 gyv., 2015 m. - 33gyv., 2016 m. – 32 gyv. 2017 m. – 28 gyv. Trakų rajone sergančių priklausomybe nuo alkoholio 2012 m. buvo 119 gyv., 2013 m. – 100 gyv., 2014 m. – 161 gyv., 2015 m. – 392 gyv., 2016 m. – 359 gyv. 2017 m. – 380 gyv.

Analizuojant pagal lytį Trakų rajono savivaldybėje per pastaruosius du metus dažniausias mirtingumas dėl apsinuodijimo alkoholiu buvo registruojamas vyrų tarpe. Trakų rajono savivaldybėje mirtingumas dėl apsinuodijimo alkoholiu buvo tarp 35-54 metų amžiaus grupės asmenų.

Valstybinio psichikos sveikatos centro pateiktais duomenimis, 2016 m. gruodžio 31 d. asmens sveikatos priežiūros įstaigose dėl psichikos ir elgesio sutrikimų vartojant narkotines ir psichotropines medžiagas viso registruoti 5 635 asmenys (2015m. - 5816 asmenys, 2014 m.  – 5847 asmenys, 2013 m.  – 5 935 asmenys, 2012 m. – 5 890 asmenų, 2011 m. – 6 056 asmenys). 2016 m. ligotumas narkomanija sudarė 197,6 atv. 100 tūkst. gyventojų (2015 m. – 199,2 atv. 2014 m. – 198,8 atv. 100 tūkst. gyventojų, 2013 m. – 199,8 atv. / 100 tūkst. gyv., 2012 m. – 196,1 atv. / tūkst. gyv., 2011 m. - 198,4 atv. / 100 tūkst. gyv.)

2016 m. asmens sveikatos priežiūros įstaigose pirmą kartą dėl psichikos ir elgesio sutrikimų, vartojant narkotines ar psichotropines medžiagas, buvo registruoti 415 asmenų (2015 m. – 246 asmenys, 2014 m. – 223 asmenys, 2013 m. – 212 asmenų, 2012 m. – 251 asmuo, 2011 m. – 328). 2016 m. sergamumas narkomanija sudarė 9,2 atv. 100 tūkst. gyventojų (2015 m. – 8,5 atv. 2014 m. – 7,6 atv. 100 tūkst. gyventojų, 2013 m.  – 7,2 atv  / 100 tūkst. gyv., 2012 m. – 8,3 atv. / 100 tūkst. gyv., 2011 m. 10,6 atv. / 100 tūkst. gyv.).

Lietuvos statistikos departamento duomenimis, legalaus alkoholio vartojimas (absoliutaus alkoholio vienam gyventojui 2016 m. – 11,3 l. ( 2015 m. – 12,0 l. 2014 m. – 12,1 l., 2013 m. - 12,4 l. 2012 m. - 12, 6 l. 2011 m. – 12,5 l.)

Vilniaus priklausomybės ligų centro duomenimis, 2016 metų gruodžio 31 d. Lietuvoje pakaitinio gydymo programose opioidiniais vaistiniais preparatais dalyvavo 598 asmenys (2016 m. gruodžio 31 d. – 585, 2015 m. gruodžio 31 d. – 539, 2013 m. gruodžio 31 d. – 451 asmuo,  2012 metų gruodžio 31 d. -  513 asmenų , 2011 metų gruodžio 31 d. - 676 asmenys).

Iš viso, iki šių metų sausio 1 d., Lietuvoje ŽIV infekcija diagnozuota 3012 asmenų. Daugiausiai užsikrėtusiųjų ŽIV registruota 25 - 44 metų amžiaus grupėje; daugiausiai (59 proc.) visų registruotų užsikrėtusiųjų ŽIV, šia infekcija užsikrėtė per švirkščiamųjų narkotikų vartojimą. Kas penktas ŽIV užsikrėtęs asmuo Lietuvoje susirgo paskutine ŽIV ligos stadija - AIDS ir kas septintas asmuo, kuriam diagnozuota ŽIV infekcija Lietuvoje, yra jau miręs nuo įvairių priežasčių, įskaitant AIDS. 2016 metais Lietuvoje užregistruota 214 naujų užsikrėtimo žmogaus imunodeficito virusu (ŽIV) atvejų, iš kurių 165 vyrams ir 49 moterims. Pagal užsikrėtimo ŽIV būdą, dauguma - 91 (42,5 proc.) - pernai ŽIV užsikrėtusių asmenų užsikrėtė ŽIV lytinių santykių metu:  30,4 proc. (65 asmenys) – heteroseksualių ir 12,1 proc. (26 asmenys) – homoseksualių. 38,8 proc. (83 asmenys) ŽIV užsikrėtė vartodamas švirkščiamuosius narkotikus. 18,2 proc. (39 asmenų) – užsikrėtimo būdas nenustatytas.

5 pav. Asmenų, kurie užsikrėtė ŽIV neteisėtai vartodami švirkščiamąsias narkotines ir psichotropines medžiagas, dalis 2001 – 2015 metais (proc.)

 

http://old.ntakd.lt/images/2.png

10. Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras 2014 m. atliko tyrimą „Trakų rajono mokyklinio amžiaus vaikų gyvensena“. Tyrimo tikslas – įvertinti Trakų rajono mokinių gyvenseną, išanalizuoti jų mitybos įpročius ir fizinį aktyvumą, nustatyti rūkymo, alkoholinių gėrimų vartojimo bei patyčių paplitimą. Apklausoje dalyvavo 599 atsitiktinai atrinktų šešių Trakų rajono ugdymo įstaigų 5,7,9 ir 11 klasių mokiniai.

Tyrimo duomenimis, rūkė ar bandė rūkyti daugiau negu pusė (57,8 proc.) mokinių. Reguliariai rūkė 21,6 proc. mokinių. Svarbiausi veiksniai, lemiantys tabako vartojimą tarp vaikų ir jaunimo, yra: tėvų rūkymas, rūkančių bendraamžių įtaka, žiniasklaidos priemonėse vaizduojamas teigiamas rūkančių žmonių įvaizdis.

Alkoholis yra labiausiai paplitusi psichiką veikianti ir priklausomybę sukelianti medžiaga. Pradėjus vartoti alkoholį 13-15 metų amžiaus paaugliams potraukis atsiranda trumpiau nei per metus, 15-17 metų amžiaus – per 2-3 metus.

Tyrimo duomenimis, alkoholinius gėrimus vartoja jau vienuolikmečiai (5-tų klasių mokiniai). Alkoholinių gėrimų vartojimas didėja didėjant amžiui: 23,0 proc. – 5-tų klasių mokinių, 61,8 proc. – 7-tų klasių, 81,1 proc. – 9 klasių ir 91,4 proc. – 11-tų klasių. Kiekvieną mėnesį ar dažniau alkoholinius gėrimus vartojo vidutiniškai 21,7 proc. mokinių, iš jų 2,1 proc. 5-tų klasių mokinių, 11,5 proc. – 7-tų klasių, 28,0 proc. – 9-tų klasių ir 45,4 proc. – 11-tų klasių mokinių. Nemaža dalis (21,8 proc.)vaikų pirmą kartą alkoholinių gėrimų paragavo dar būdami pradinėse klasėse. Alkoholinius gėrimus kartu su energetiniais gėrimais vartojo 14,2 proc. mokinių.

11. Neteisėta narkotinių ir psichotropinių medžiagų apyvarta ir vartojimas yra visuotinis reiškinys, kurį lemia įvairūs socialiniai, ekonominiai veiksniai, paveldimumas, narkotinių ir psichotropinių medžiagų prieinamumas. Trakų rajono savivaldybėje narkotikų kontrolė ir narkomanijos prevencija vykdoma nuo 2001 m. Šiam tikslui sudaryta Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija, į kurios sudėtį įtraukiami įvairiausių institucijų atstovai: švietimo, darbo biržos, sveikatos, socialinės apsaugos, policijos pareigūnai ir visuomenės. Komisija rengia Trakų rajono Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos programą ir priemonių planą programai įgyvendinti. Šios programos paskirtis – nustatyti kompleksinius ir koordinuotus veiksmus, taip pat priemones (prevencijos, intervencijos) narkotikų kontrolėsir narkomanijos prevencijos vykdymuiTrakų rajono savivaldybėje. Nuo 2001 metų Trakų rajono savivaldybėje parengtos ir įgyvendintos penkios narkomanijos prevencijos programos: pirmoji programa buvo įgyvendinama 2001-2004, antroji – 2005-2008, trečioji 2011-2013, ketvirtoji 2015-2016 metais, penktoji - 2017 metais. Įgyvendinant programose numatytas priemones buvo vykdoma sveikatos ugdymo bei stiprinimo veikla, organizuoti jaunimo užimtumo renginiai, stovyklos socialinės rizikos šeimų vaikams, popietės, paskaitos, įvairūs konkursai, projektai, vykdytas švietėjiškas ir prevencinis darbas su girtaujančiais tėvais, globėjais, sukurtos savipagalbos grupės ir panašiai. Pradėtas darbas tęsiamas ir toliau.

Kasmet iš institucijų, organizuojančių prevencinį darbą, renkama informacija, statistiniai duomenys bei kita medžiaga  apie programos įgyvendinimą, esančias problemas bei jų sprendimo būdus.

12. 2017 m. rugsėjo-lapkričio mėn. Trakų rajono policijos komisariate (toliau- Trakų r. PK) užregistruota 154 nusikalstamos veikos:  Lentvario mieste - 44, Trakų mieste  – 27.

2016 m. rugsėjo-lapkričio mėn. Trakų r. PK teritorijoje registruota 191 nusikalstama veika.

Lyginant 2016-2017 m. tą patį laikotarpį, galima  konstatuoti, kad 2017 metais registruota 37 nusikalstamomis veikomis mažiau. Tai sudaro 19,4 procento. 

 

 

Analizuojant rūšinę struktūrą, daugiausia registruojama vagysčių. 2017 m. per rugsėjo-lapkričio mėn. registruotos 47 vagystės (2016 m. - 56). Tai sudaro 30,5 procento (2016 m. - 29,3%) nuo bendrai registruotų nusikalstamų veikų skaičiaus Palyginus vagysčių skaičių 2017 m., Trakų r. PK stebimas jų sumažėjimas 16,1 procento. Dėl įvykdytų vagysčių Lentvario m. 2017 m. buvo pradėta ženkliai daugiau IT-15 (2016 m. - 5) ir tai sudaro 31 proc. (2016 m. - 26,8nuo Trakų r. PK  bendrai registruotų vagysčių skaičiaus. Trakų m. įvykdytos 7 (2016 m. - 5 ) vagystės.

2017 m. Trakų r. PK per analizuojamą laikotarpį buvo pradėta 20 IT pagal LR BK 187 str. (Turto sunaikinimas ar sugadinimas), kai tuo tarpu 2016 m. - 26 ikiteisminiai tyrimai.  2017 m. minimu laikotarpiu Lentvario mieste pradėtas 1 ikiteisminis tyrimas, 2016 m. - 4 ikiteisminiai tyrimai, Trakų mieste i2017 m. ir 2016 m. po 2 ikiteisminius tyrimus.

Lyginant 2017 m. ir 2016 m. rugsėjo-lapkričio mėnesius galima teigti, jog užregistruotų nusikalstamų veikų, susijusių su turto sunaikinimu ar sugadinimu, sumažėjo.

Dėl viešosios tvarkos pažeidimų 2017 metais per rugsėjo-lapkričio mėn. registruotos 5 nusikalstamos veikos (2016 m - 6). Iš jų Lentvaryje 3, (2016 m. – 0), Trakuose - 1 (2016 m. - 0). 2017 m. III ketv. Trakų r. PK aptarnaujamoje teritorijoje užregistruoti 2 sunkūs ir labai sunkūs nusikaltimai, II ketv. – 5, I ketv. – 3.

Įgyvendinant Lietuvos Respublikos Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo nuostatas, Vilniaus apskrities VPK Trakų r. PK 2017 m. per rugsėjo-lapkričio mėn registruotos 22 (2016 m. - 29) nusikalstamos veikos, tai sudaro 14,3 proc. (2016- 15,2 proc.) nuo Trakų r. PK  bendrai registruotų nusikalstamų veikų skaičiaus. Lentvario mieste 2017 m. pradėti 6 ikiteisminiai tyrimai (2016 m. - 3). Ikiteisminiai tyrimai dėl smurto artimoje aplinkoje atliekami per kuo trumpiausią laiką, dažniausiai supaprastinto proceso tvarka.

Analizuojant nusikalstamumo statistiką pagal seniūnijas, konstatuotina, kad daugiausiai nusikalstamų veikų užregistruota Lentvario ir Trakų seniūnijų teritorijose. Lentvario seniūnija yra labiausiai urbanizuota, todėl natūralu, kad ten teisės pažeidimų padaroma daugiausia. Vykdant bendrąją prevenciją Lentvario m. saugios kaimynystės grupių atstovams perduodama informacija apie naujai įsigaliojusius teisės aktus, patariama kaip apsaugoti savo turtą nuo nusikalstamų veikų.

chart       Per 2017 m. rugsėjo - lapkričio mėn. laikotarpį Vilniaus aps. VPK Trakų r. PK surašyti 388 administracinio nusižengimo protokolai (toliau- ANP), iš jų už viešosios tvarkos pažeidimus – 134. Lentvario teritorijoje už viešosios tvarkos pažeidimus surašyta 70 ANP, Trakų m. - 31. Analizuojant duomenis stebima, jog Lentvario mieste už viešosios tvarkos pažeidimus surašytų protokolų skaičius sudaro 52,2 proc. nuo bendro PK ANP skaičiaus. Didžiausia dalis ANP surašoma už smulkų svetimo turto pagrobimą. Lentvario teritorijoje už tokio pobūdžio administracinius nusižengimus surašyti 25 ANP, Trakų mieste - 11. Už nedidelį viešosios tvarkos pažeidimą ( ANK 481 str.) Trakų r. surašyti 42 protokolai, Lentvario mieste - 17, Trakų mieste - 11. 2016 metais per tą patį laikotarpį Trakų r. PK surašyti 343 protokolai (iš jų Lentvario teritorijoje- 103). 

Vilniaus aps. VPK Trakų r. PK pareigūnų darbas organizuojamas taip, kad tiek dienos, tiek nakties metu į įvykius reaguoja ne mažiau kaip po du Reagavimo skyriaus ( toliau- RS) pareigūnų ekipažus. Lentvaryje, atsižvelgiant į teritorijos specifiką, nuolatos patruliuoja 1-2 RS ekipažai. Veiklos skyriaus pareigūnų, vykdančių pavedimų funkciją darbas organizuojamas dviem pamainomis, pareigūnai įtraukiami į bendrą pajėgų išdėstymo planą ir reaguoja į įvykius, tokiu būdu padidinant reaguojančių į įvykius ekipažų skaičių.

2016 m. nepilnamečiai įvykdė 28 nusikalstamas veikas, iš kurių l4 buvo nutrauktos, kadangi nepilnamečiai nusikaltimo padarymo dieną neturėjo tokio amžiaus nuo kurio asmuo atsako pagal įstatymą. Nepilnamečių nusikalstamumas sudaro 5,38 procento nuo bendro PK registruotų nusikaltimų skaičiaus. Nepilnamečių nusikalstamumas yra latentinis, todėl siekiant mažinti nepilnamečių nusikaltimų lygį, būtina vykdyti ankstyvąją prevenciją ugdymo įstaigose, suteikiant nepilnamečiams žinių apie atsakomybę už administracinės ir baudžiamosios teisės pažeidimus, skatinti nepilnamečius dalyvauti papildomoje užklasinėje veikloje. Nepilnamečių nusikalstamumą lemia neužimtumas, bendravimas su teistais asmenimis, nepakankama tėvų kontrolė.

Trakų rajono PK vienas pirmųjų pradėjo įgyvendinti naująjį policijos veiklos modelį.

2015 metų gegužės 1 d. Lietuvos Respublikoje įsigaliojo Lietuvos Respublikos Tabako kontrolės įstatymo Nr. I-1143 19 straipsnio pakeitimas, kuris papildytas 5 dalimi: „5. Lietuvos Respublikoje draudžiama asmenims iki 18 metų rūkyti (vartoti) tabako gaminius ar jų turėti. “Lietuvos Respublikos Administracinių teisės pažeidimų kodekse nuo gegužės 1 d. įtvirtinama : „1856 straipsnis. Jaunesnių kaip aštuoniolikos metų asmenų tabako gaminių ar susijusių gaminių rūkymas (vartojimas) ar jų turėjimas, už tai yra numatyta administracinė atsakomybė.

 

Trakų rajono Pataisos inspekcija, vykdydama jai įstatymų numatytas funkcijas bei uždavinius, savo veikloje bendradarbiauja su valstybės ir savivaldybės įmonėmis ir įstaigomis. Jų atstovai kviečiami ir visuomet aktyviai dalyvauja inspekcijos renginiuose ar organizuojamuose susitikimuose su nuteistaisiais, sprendžiant jų užimtumo problemas, socialinės paramos gavimo bei informacijos suteikimo klausimais. Bendradarbiaujama su nevyriausybinėmis organizacijomis, ypač su Lentvario Caritu.

13. Vaiko teisių apsauga. 2017 metais siekiant užtikrinti rajono vaikų gerovę, ypatingas dėmesys skiriamas savivaldybės struktūrinių padalinių, įstaigų, teisėsaugos institucijų ir nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimui. 2015 m. Trakų rajono savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos ir Socialinės paramos skyriai, Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centras, VšĮ Trakų psichikos sveikatos centras bei Trakų krašto moterų veiklos centras  pasirašė sutartis dėl bendradarbiavimo teikiant kompleksinę pagalbą smurto šeimoje aukoms. Bendradarbiaujant su Vilniaus apygardos probacijos skyriumi veikiančiu Trakų rajono savivaldybės teritorijoje organizuota prevencinė priemonė „Teistų asmenų priežiūra 2017“, siekiant probacijos skyriaus priežiūroje esančių nepilnamečių teisės pažeidimų prevencijos.

Vaiko teisių apsaugos skyriaus apskaitoje yra 126 socialinės rizikos šeimos, jose auga 251 vaikas. Šių šeimų vaikai sudaro 4.8 proc. nuo bendro rajono vaikų skaičiaus.

 

2017 metais iš Vaiko teisių apsaugos skyriaus (toliau – VTAS) socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitos buvo išbrauktos 23 šeimos. Per 2016 m. į Vaiko teisių apsaugos skyriaus socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitą buvo įrašyta 23 socialinės rizikos šeimų: 13 – dėl girtavimo, psichotropinių medžiagų vartojimo, 3 – dėl socialinių įgūdžių stokos, 2 – dėl smurto, 4 - dėl to, kad vaikams nustatyta laikinoji globa, 1 – dėl to, kad 4 tėvams laikinai apribota tėvų valdžia. VTAS turi teisę lankytis minėtose šeimose. Per 2017 metus užregistruota 166 šeimos aplankymo aktai. Šeimoms teikiama ir pagal poreikį organizuojama emocinė, informacinė pagalba, su jomis vedamas individualus prevencinis darbas, edukacinio pobūdžio pokalbiai, šeimos konsultuojamos rūpimais socialiniais klausimais.

Šiandieninėje visuomenėje vykstantis moralinių vertybių bei idealų vertinimas pirmiausia atsiliepia jautriausiems – vaikams bei jų elgesiui. Tokiu būdu, vaikų delinkventinis elgesys yra sąlygotas ne vien šeimos gyvenimo būdu. Trakų policijos komisariato duomenimis, yra  27 vaikai, kurio elgesiu domisi policija (2016 m. – 58, 2015 m.- 61, 2014 m.- 63, 2013 m.- 65, 2012 m.- 60).

Skyriuje užfiksuota, kad  alkoholį vartojusiems nepilnamečiams ir jų tėvams policijos pareigūnai surašė 59 protokolus.  

Nelankantys mokyklos vaikai yra nuolatinis rezervas socialinės atskirties grupėms pasipildyti. Vaiko teisių apsaugos skyrius, gavęs mokymo įstaigos, policijos pranešimą, kad moksleivis nelanko mokyklos, aiškinasi priežastis, įtakojančias mokyklos nelankymą, dirbamas individualus socialinis darbas su moksleivio šeima, numatomos intervencijos į problemą ribos, planuojami problemos sprendimo būdai, įtraukiant tokius socialinius partnerius, kaip mokyklų socialinius pedagogus (mokytojus), psichologus, Trakų psichikos sveikatos centro specialistus, policijos specialistus, dirbančius su nepilnamečiais, ir socialinius darbuotojus arba kreipiamasi į prevencinio darbo koordinavimo grupę dėl minimalios ar vidutinės priežiūros skyrimo.

Trečdalis naujai įrašytų šeimų į Vaiko teisių apsaugos skyriaus akiratį pateko dėl tėvų piktnaudžiavimo alkoholiu ar psichotropinėmis medžiagomis; trečdalis – dėl socialinių įgūdžių stokos, dėl negebėjimo tinkamai rūpintis vaikais, likusios šeimos – dėl kitų priežasčių. Šeimoms teikiama ir pagal poreikį organizuojama emocinė, informacinė pagalba, su jomis vedamas individualus socialinis prevencinis darbas, šeimos konsultuojamos jos rūpimais socialiniais klausimais. Esant reikalui sukviečiama tarpdisciplininė komanda, sudaromas darbo su socialinės rizikos šeima veiksmų planas ir jis įgyvendinamas, koordinuojamas komandinis darbas. Nelankantys mokyklos vaikai yra nuolatinis rezervas socialinės atskirties grupėms pasipildyti. Per metus, kaip ir praėjusiais metais, skyriuje gauta informacija dėl 11 nereguliariai lankančių mokyklą  Kodėl moksleivis nelanko mokyklos, aiškinasi priežastis, įtakojančias mokyklos nelankymą, dirbamas individualus socialinis darbas su moksleivio šeima, numatomos intervencijos į problemą ribos, planuojami problemos sprendimo būdai, įtraukiant tokius socialinius partnerius, kaip mokyklų socialinius pedagogus (mokytojus), psichologus, Trakų psichikos sveikatos centro specialistus, policijos specialistus, dirbančius su nepilnamečiais, ir seniūnijų socialinius darbuotojus arba kreipiamasi į prevencinio darbo koordinavimo grupę dėl minimalios ar vidutinės priežiūros skyrimo.

 

Psichoaktyvių medžiagų vartojimą lemia įvairūs socialiniai, ekonominiai veiksniai, paveldimumas. Pastebėta, kad nelankantys mokyklos, prastai besimokantys, augantys socialinės rizikos šeimose vaikai dažniau linkę vartoti narkotines medžiagas, alkoholį, tabaką.

14. Švietimas ir ugdymas. 2017 metais Trakų rajono savivaldybės švietimo įstaigų tinklą sudaro: 17 bendrojo ugdymo mokyklų (iš jų: gimnazijos – 10, pagrindinės mokyklos – 2, pradinės mokyklos – 2, suaugusiųjų mokykla – 1, mokykla-darželis – 1, daugiafunkcis centras - 1), 11 neformaliojo švietimo įstaigų (iš jų: ikimokyklinio ugdymo įstaigos – 9, muzikos mokykla – 1, meno mokykla – 1, daugiafunkcis centras - 1.

Rajono švietimo įstaigose 2017 m. mokėsi 4925 mokiniai. Lyginant su praėjusiais mokslo metais mokinių skaičius mažėjo, daugiausia iš jų suaugusiųjų mokykloje, tačiau išaugo vaikų skaičius ikimokyklinio ugdymo įstaigose.

Didžiausia nesimokančių vaikų priežastis yra išvykimas gyventi į užsienį, mokinių mokymosi motyvacijos stoka, probleminis elgesys, šeimos aplinka (socialinės rizikos šeimose).

Trakų rajono savivaldybės administracija nuolat gerina vaikų ugdymo prieinamumą. Kiekvienais metais steigia ikimokyklines, priešmokyklines grupes bendrojo ugdymo mokyklose.

Alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos temos integruojamos į bendrojo lavinimo mokyklų bendrąsias programas. Visų amžiaus tarpsnių formaliojo ugdymo dalykų programose integruojamos sveikos gyvensenos temos būdingos tam amžiaus tarpsniui. Giliausiai alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų problematika nagrinėjama dorinio, gamtamokslinio ir socialinio ugdymo pamokose. Įgyvendinant formalųjį ir neformalųjį ugdymą mokyklose vykdomos: Alkoholio, tabako, ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos programa ir Gyvenimo įgūdžių programa, kurios tikslas – parengti vaikus ir jaunuolius gyvenimui už mokyklos ribų be suaugusiųjų gyvenimui greitai besikeičiančioje visuomenėje. Abi programos skirtos ne tik bendrojo lavinimo mokyklose besimokantiems vaikams, bet ir ikimokyklinių ugdymo įstaigų ugdytiniams.

Pradinio ir pagrindinio ugdymo programose daugiau dėmesio skiriama alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos temų integravimui.

Bendrąjį ugdymą teikiančiose mokyklose visiems vaikams ir jaunimui sudarytos galimybės tenkinti pažinimo, lavinimosi ir saviraiškos poreikius per neformaliojo ugdymo užsiėmimus po pamokų. Vadovaujantis Trakų rajono savivaldybės tarybos 2009 m. rugpjūčio 27 d. sprendimu Nr. S1-252 patvirtintu Neformaliojo vaikų švietimo programų vykdymo mokinių atostogų metu tvarkos aprašu, neformaliojo vaikų švietimo programos vykdomos ir mokinių atostogų metu.

Įgyvendinant Trakų rajono savivaldybės Švietimo programą, Švietimo skyrius organizuoja Vaikų socializacijos programų rėmimo konkursą. Atsižvelgiant į tai, kad labiausiai pozityvaus užimtumo stokojama vasaros atostogų metu, visos lėšos skiriamos vaikų vasaros poilsiui organizuoti. Rajono bendrojo lavinimo mokyklų ir ikimokyklinio ugdymo įstaigų duomenimis, per 2017 m. prieš alkoholio, narkotinių medžiagų ir tabako vartojimą organizuoti 54 renginiai.

Pirminė psichoaktyvių medžiagų prevencija pradedama vykdyti ikimokyklinio ugdymo įstaigose, kurios savo veiklą nukreipia į sveikos gyvensenos įgūdžių ugdymą per žaidimą. Rajono ikimokyklinio ugdymo įstaigos organizuoja: piešinių, lankstinukų parodas, viktorinas, sporto šventes, susitikimus su policijos pareigūnais. Prevencinė veikla tęsiama bendrojo lavinimo mokyklose. Kai kurios mokyklos įgyvendina jų pačių parengtas sveikos gyvensenos programas. Pagrindinės, vidurinės mokyklos ir gimnazijos vykdo mokinių anoniminius anketavimus. Naudojantis gautomis išvadomis planuojamos prevencinės priemonės. Gimnazijų bendruomenėms kelia nerimą alkoholio vartojimo paplitimas ankstyvame amžiuje, t. y. nuo 11 m.

Bendradarbiaujant su Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Trakų rajono policijos komisariatu nuo 2009 m. iki 2018 m. kasmet organizuotas ir vykdytas tęstinis nacionalinis 9-12 kl. mokinių teisinių žinių konkursas-viktorina „Temidė“. Šiame konkurse aktyviai dalyvauja rajono bendrojo lavinimo mokyklų komandos. Konkurso tikslas – spręsti mokinių nusikalstamumo problemą, propaguoti sveiką gyvenseną, suteikti paaugliams žinių ir praktinių įgūdžių kuriant saugią aplinką, organizuoti prasmingą ir turiningą laisvalaikį.

Visose rajono bendrojo lavinimo mokyklose veikia vaiko gerovės komisijos, kurios sprendžia prevencinio darbo klausimus mokykloje, vykdant mokyklos nelankymo, socialinės pedagoginės pagalbos, teisės pažeidimų, alkoholio, tabako, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, smurto, nusikalstamumo ir kitus projektus. Nuo 2008 m. rajone veikia prevencinio darbo koordinavimo grupė (nuo 2011 m. Trakų rajono savivaldybės Vaiko gerovės komisija), kuri koordinuoja tarpinstitucinio bendradarbiavimo prevencinio darbo srityje įgyvendinimą rajono savivaldybės teritorijoje, mokyklų vaiko gerovės komisijų veiklą, taip pat vykdo kitas funkcijas, nustatytas Vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatyme. Trakų rajono savivaldybės administracijos Vaiko gerovės komisija bendradarbiauja su vaikų tėvais, mokyklomis, specialistais darbui su socialinės rizikos šeimomis, dirbančiais seniūnijose, Vaikų teisių apsaugos skyriumi, Trakų švietimo pagalbos tarnyba, policija.

Vaiko gerovės komisija nagrinėja vis sudėtingesnius atvejus, didėja nepilnamečių nusikalstamumas, susiduriama su vis sunkesniais elgesio pažeidimais (vagystės, turto sugadinimai, alkoholio vartojimas, bėgimas iš namų, mokyklos nelankymas, kitų vaikų skriaudimas).

15. Socialinė parama. Trakų rajono seniūnijose su socialinės rizikos šeimomis dirba 21 socialinis darbuotojas. Jų pagrindinis tikslas, dirbant su socialinės rizikos šeima - padėti šeimos nariams įveikti socialines problemas, ugdyti jų socialinius įgūdžius, stiprinti motyvaciją integruotis į darbo rinką, bendruomenės veiklą, tampant visaverčiais visuomenės nariais.

Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Trakų policijos komisariatas kartu su seniūnijų socialiniais darbuotojais bei Vaiko teisių apsaugos skyriumi organizavo prevencinę priemonę, kurios tikslas – išsiaiškinti kokios pagalbos tikisi smurto aukos, išaiškinti jų teises, informuoti apie pagalbos smurto aukoms galimybes. Įgyvendinant priemonę buvo aplankytos socialinės rizikos šeimos, kuriose įtariamos smurto, piktnaudžiavimo alkoholiu, vaikų nepriežiūros ir kitos panašios problemos.

Trakų rajono savivaldybėje, siekiant užtikrinti vaikų poreikiams skirtų išmokų tikslinį panaudojimą, socialinės rizikos šeimoms socialinės išmokos skiriamos nepinigine forma, tai gali būti – socialinės paslaugos, prekių įsigijimo kortelė, naujagimio kraitelis, vaikų išlaikymo ikimokyklinėse įstaigose išlaidų apmokėjimas ir pan. 2013 metais socialinės išmokos nepinigine forma buvo skirtos 116 socialinės rizikos šeimų, 2014 metais - 115 socialinės rizikos šeimų, 2015 metais - 140 socialinės rizikos šeimų, 2016 metais -130 socialinės rizikos šeimų, o 2017 m. -

Siekiant socialinio darbo efektyvumo, socialiniai darbuotojai kasmet dalyvauja mokymuose.

2017 metais daugiausia šeimų gaunančių išmokas nepinigine forma buvo Lentvario seniūnijoje. Tai 26,9 proc. visų socialinės rizikos šeimų, 2017 metais gavusių išmokas nepinigine forma.

2017 metais išmokoms nepinigine forma panaudota 68,2 tūkst. Eur. Asmenims (šeimoms) patyrusiems socialinę riziką 2017 metais šildymo išlaidų kompensacijos (kietas kuras – anglys, malkos) buvo teikiamos nepinigine forma, nuperkant šeimai kieto kuro arba socialiniam darbuotojui kontroliuojant kieto kuro įsigijimo procedūras.

2015 m. duris atvėręs Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centras, teikia nestacionarias socialines paslaugas socialinės rizikos šeimoms, jose augantiems vaikams, nepilnametėms motinoms bei socialinės rizikos suaugusiems asmenims. Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos skyrius perdavė centrui funkcijas susijusias su socialinės rizikos šeimomis. Šiame centre teikiamos kompleksinės paslaugos ir pagalba tikslinėms socialinėms grupėms, leis padidinti jų socializaciją, integraciją į darbo rinką, padėti įveikti krizes, suteikti apsaugą smurtą patyrusiems asmenims, pagerinti vaikų užimtumą, fizinę bei psichinę sveikatą, sumažinti socialinę įtampą Trakų rajono savivaldybėje. Centro veiklos dėka pastebimas ženklus socialinę riziką patiriančių asmenų savivaldybėje skaičiaus mažėjimas.

Trakų rajono savivaldybėje stebimas socialinės rizikos asmenų, kurie neturi nuolatinės gyvenamosios vietos (benamių), skaičiaus augimas.

16. Visuomenės sveikata. Trakų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras  buvo įkurtas 2017 m. sausio 2 d.  Sveikatos biuras organizavo ir įgyvendino visuomenės sveikatos stiprinimą ir stebėseną. 2017 m. strateginis visuomenės sveikatos biuro tikslas - mokyti Trakų rajono savivaldybės gyventojus rūpintis savo sveikata, vykdant savivaldybės teritorijoje Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais reglamentuojamą savivaldybių visuomenės sveikatos priežiūrą, siekiant mažinti gyventojų sergamumą ir mirtingumą, teikiant kokybiškas visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas. Visuomenės sveikatos biuro  uždaviniai:

16.1. Teikti visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas saugant ir stiprinant vaikų ir jaunimo sveikatą, formuojant teisingą požiūrį į savo sveikatą ir ugdant sveikos gyvensenos įgūdžius Trakų rajono savivaldybės teritorijoje esančiose ugdymo įstaigose ugdomiems mokiniams, aktyviai bendradarbiaujant su jų tėvais (globėjais).

16.2. Teikti visuomenės sveikatos stiprinimo paslaugas, didinant gyventojų informuotumą apie infekcinių ligų ir lėtinių neinfekcinių ligų pagrindinius rizikos veiksnius ir ligų profilaktiką, formuojant sveikos gyvensenos įgūdžius, teikiant konsultacijas visuomenės sveikatos priežiūros klausimais, vykdant visuomenės sveikatos mokymus.

16.3. Vykdyti Trakų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos stebėseną.

16.4. Tobulinti visuomenės sveikatos priežiūrą, gerinant įstaigos veiklos organizavimą ir visuomenės sveikatos paslaugų kokybę.

Sveikos gyvensenos ir fizinio aktyvumo propagavimas išskirta, kaip prioritetinės kryptys Trakų rajono savivaldybės 2017 m. visuomenės sveikatos rėmimo specialiojoje programoje. Narkomanijos prevencijai iš programos lėšų skirta 3 000 eurų.

Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija vykdydama narkotinių ir kitų psichotropinių medžiagų bei alkoholio vartojimo prevenciją rajone bendradarbiauja su Trakų rajono policijos komisariatu, Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centru, Trakų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuru,  Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centru, Trakų rajono sveikatos apsaugos bei ugdymo įstaigomis, nevyriausybinėmis organizacijomis.

Siekiant supažindinti moksleivius su narkotinių medžiagų keliamu pavojumi ir žala sveikatai bei griaunantį poveikį žmogaus gyvenimui 2017 metais Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos komisija bendradarbiaudama su Trakų rajono policijos komisariatu organizavo vyresniųjų klasių moksleiviams paskaitas „Psichoaktyvios medžiagos: pavojai ir pagalba”. Mokyklose buvo atlikti aplinkos tyrimai su narkotinių medžiagų aptikimo testais D4D.

Vykdant narkomanijos prevenciją savivaldybėje kartu su Trakų rajono policijos komisariatu buvo organizuojami reidai jaunimo pasilinksminimo, susibūrimo vietose. 

Paminint Lietuvos valstybės atkūrimo dieną moksleiviams buvo organizuotas istorinių žinių protų ringas.

Specialistai iš Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento moksleivių tėvams skaitė mokomąją paskaitą “Psichoaktyvios medžiagos: pavojai ir pagalba”.

Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centro teritorijoje buvo organizuotas renginys Trakų rajono Šeimų sporto šventė.

2017 m. buvo organizuoti vaikų dienos centrų bei vaikų socializacijos projektų rėmimo konkursai.

Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centre šeimoms, auginančioms nepilnamečius vaikus teikiamos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos. Dažniausiai šias paslaugas gauna šeimos, stokojančios įgūdžių tvarkantis buityje, prižiūrint ir auklėjant vaikus, tvarkant šeimos biudžetą, apsiperkant. Socialiniai darbuotojai vykdo individualias konsultacijas asmenims, suteikia tėvams informaciją bei konsultuoja esant problematiškiems santykiams su vaikais, padeda planuoti išlaidas, pildant pinigų panaudojimo ataskaitą ar palydint į parduotuvę.

Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centre organizuojamos socialinės priežiūros paslaugos socialinės rizikos šeimų vaikams. Centre vykdomi įvairūs užsiėmimai, pamokų ruoša, žaidimai.

Minint tarptautinę nerūkymo dieną bendrojo ugdymo įstaigų mokiniams buvo organizuotas renginys „Protų mūšis - sidabrinis protas“.

Minint Pasaulinę dieną be tabako parengtas ir patalpintas savivaldybės internetinėje svetainėje bei rajoninėje spaudoje informacinis straipsnis „Pasaulinė diena be tabako”. Šiuo straipsniu buvo priminta, jog tiek aktyvus, tiek pasyvus rūkymas yra svarbiausias faktorius, sukeliantis lėtines neinfekcines ligas. Taip pat moksleiviams buvo organizuotas prevencinis renginys „Ką žinai apie žalingus įpročius”.

Už programai skirtas lėšas buvo pagaminti 5 nerūkymo zonos ženklai, kurie buvo panaudoti nerūkymo zonų teritorijų pažymėjimui.

Savivaldybės socialiniai darbuotojai supažindino rizikos asmenis su galimybe nemokamai gydytis nuo alkoholizmo pagal „Minesotos“ programą. „Minesotos“ programa – tai kompleksinė priklausomybių gydymo programa, skirta priklausomybės ligomis sergantiems asmenims padėti sveikti, keičiant mąstymą, jausmus, elgesį, siekiant blaivaus, sveiko gyvenimo. „Minesotos“ programos pagrindą sudaro supažindinimas su 12 žingsnių programa, grupinė psichoterapija, socialinių įgūdžių lavinimas bei informacijos suteikimas apie ligą.

Už programai skirtas lėšas buvo nupirkti ir panaudoti narkotikų bei alkoholio nustatymo testai, pagamintos moksleiviams informacinės priemonės (atšvaitai, tušinukai) su užrašu „Mes už gyvenimą be narkotikų – prisijunk ir tu...“. Šie atšvaitai ir tušinukai buvo dalinami moksleiviams renginių metu.

Pasaulinei AIDS dienai paminėti buvo organizuotos moksleivių išvykos į policijos žirgyną, kinologijos centrą ir policijos muziejų. Moksleiviai buvo supažindinti su policijos veikla.

Per 2017 m., vykdant Trakų rajono savivaldybės Narkomanijos prevencijos programą, buvo įsisavinta 3 000,00 Eur Trakų rajono savivaldybės Narkomanijos prevencijos programai skirtų lėšų.

Esamos būklės analizė atskleidžia ir nepalankius veiksnius narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos vykdymui. Dauguma institucijų, dalyvaujančių prevencinėje veikloje, kaip vieną iš neigiamų veiksnių išskiria, jog trūksta bendradarbiavimo su seniūnijų bendruomenėmis, nevyriausybinėmis organizacijomis.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

17. Programos tikslas – stabdyti ir mažinti narkomanijos plitimą, stiprinant asmens ir visuomenės švietimą, sveikatą ir saugumą. Nustatyti pagrindines veiklos kryptis bei padidinti veiksmingumą narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos srityse Trakų rajono savivaldybėje.

18. Programos uždaviniai:

18.1. mažinti neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų bei jų pirmtakų (prekursorių) pasiūlą stiprinant šių medžiagų apyvartos kontrolę;

18.2. stabdyti ir mažinti neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimą ir jų paklausą ugdant neigiamą požiūrį į narkotines ir psichotropines medžiagas tarp vaikų ir jaunimo, šeimose, bendruomenėse ir visuomenėje, diegiant žmogaus gyvenimo reikšmės ir vertybinių nuostatų bei sveikos gyvensenos sampratą;

18.3. užtikrinti ir stiprinti tarpinstitucinį ir tarptautinį bendradarbiavimą ir koordinavimą narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos srityse;

18.4. atlikti neteisėto narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, jo padarinių, pasiūlos ir paklausos mažinimo priemonių stebėseną bei vertinimą.

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR ATSKAITOMYBĖ

 

19. Trakų rajono savivaldybės taryba lėšas Programos įgyvendinimui numato rengdama atitinkamų metų savivaldybės biudžeto patvirtinimo sprendimo projektą, atsižvelgdama į finansavimo galimybes. Programai įgyvendinti taip pat gali būti naudojamos Valstybės investicijų programos, Privalomojo sveikatos draudimo fondo, Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų ir kitos teisės aktų nustatyta tvarka gautos lėšos.

20. Programos įgyvendinimą organizuoja ir koordinuoja Trakų rajono savivaldybės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija, kuri:

 

20.1. kasmet rengia Programos įgyvendinimo priemonių planą ir teikia jį tvirtinti Trakų rajono savivaldybės tarybai;

 

20.2. organizuoja pirminės psichoaktyvių medžiagų prevencijos projektų rėmimo konkursus (jei tokia priemonė numatoma Programos įgyvendinimo priemonių plane);

20.3. koordinuoja Programos įgyvendinimo priemonių vykdymą;

21. Programos įgyvendinimo priemonių plano vykdytojai:

21.1. Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija;

21.2. Trakų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras;

21.3. Trakų rajono savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyrius;

21.4. Trakų rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius;

21.5. Trakų rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyrius;

21.6. Seniūnijos;

21.7. Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centras;

21.8. VšĮ Trakų psichikos sveikatos centras;

21.9. Trakų policijos komisariatas;

21.10. Vilniaus apygardos probacijos tarnybos Savivaldybių probacijos skyrius;

21.11. Trakų darbo birža;

21.12. Trakų švietimo centras;

21.13. Lentvario kompleksinių paslaugų šeimos centras;

21.14. Kūno kultūros ir sporto centras;

21.15. Bendrojo lavinimo mokyklos;

21.16. Bendruomenės tarybos.

22. Atsakingos institucijos ir įstaigos, vykdančios Programos įgyvendinimo priemones, kiekvienais metais iki sausio 15 dienos pateikia Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisijai informaciją apie praėjusių metų Programos įgyvendinimo priemonių vykdymą.

23. Institucijos, įgyvendindamos narkotinių ir psichotropinių medžiagų bei jų pirmtakų (prekursorių) pasiūlos ir paklausos mažinimo priemones, bendradarbiauja su sveikatos apsaugos, socialinių paslaugų teikimo, kultūros, švietimo, teisėsaugos įstaigomis, teritorinėmis darbo biržomis, asociacijomis, bendruomenėmis.

24. Trakų rajono savivaldybės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija kiekvienais metais iki kovo 1 dienos parengia Programos įgyvendinimo priemonių vykdymo ataskaitą ir teikia viešam visuomenės svarstymui (internete, spaudoje).

___________________

 

PATVIRTINTA                           

Trakų rajono savivaldybės tarybos

2018 m. balandžio 5 d. sprendimu Nr. S1E-89

NARKOMANIJOS PREVENCIJOS 2018–2020 M. programOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANas 2018 METAMS

 

 

Eil.

Nr.

 

Priemonės

Įgyvendinimo laikotarpis

2018 m.

(ketvirčiai )

 

Vykdytojai

Reikiamos lėšos (Eur)

Savivaldybės biudžetas

 

 

Kitų šaltinių

Lėšos

 

Kitų savivaldybės biudžeto programų

lėšos

Narkomanijos prevencijos progra

mos

lėšos

1.

Organizuoti mokymus ir seminarus moksleivių tėvams psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencijos srityje.

II-IV

Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija, Trakų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras, Trakų rajono policijos komisariatas

-

100

-

2.

Užtikrinti, kad vaikai, jaunimas ir rizikos šeimos gautų reikiamą socialinę, teisinę ir psichologinę pagalbą.

II-IV

Trakų rajono savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyrius, Trakų švietimo pagalbos tarnyba, bendro ugdymo mokyklos, Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centras, Trakų psichikos sveikatos centras, Trakų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras

-

-

-

3.

Inicijuoti ir organizuoti vaikų dienos centrų, skatinančių socialinės rizikos vaikų užimtumą, projektų rėmimo konkursą.

II-IV

Trakų rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, Švietimo skyrius

Lėšos numatytos Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos paslaugų kokybės gerinimo programose

-

-

4.

Inicijuoti ir organizuoti vaikų socializacijos programų rėmimo konkursą.

II

Trakų rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyrius

Lėšos numatytos Ugdymo kokybės ir mokymosi aplinkos užtikrinimo programoje

-

-

5.

Organizuoti bendrojo ugdymo mokyklų mokiniams teisinių žinių viktorinas - konkursus

(teisinių žinių viktoriną – konkursą „Temidė“; konkursą „Mes policijos bičiuliai“ ir kita).

I-IV

 

 

 

Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija, Trakų švietimo pagalbos tarnyba ir bendro ugdymo mokyklos, Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija Trakų rajono policijos komisariatas

111111111111101110

-

 

 

300

 

-

6.

Sporto centro veiklos sporto programų ir kitų sporto rėmimo programų vykdymas.

II-IV

Trakų rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyrius, Kultūros ir turizmo skyrius, Socialinės paramos skyrius, Trakų kūno kultūros ir sporto centras, Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras, Trakų rajono jaunimo turizmo ir laisvalaikio centras

Lėšos numatytos Sveikos gyvensenos ugdymo ir visuomenės sveikatos programoje

(sporto rėmimo programoms numatytos lėšos)

-

-

7.

Kultūros programų realizavimas, renginių organizavimas ir atstovavimas (renginys „Gatvės ritmu – laisvalaikis kitaip“, “Judėjimas ir tobulėjimas” skirti jaunimui, renginiai skirti rizikos grupės vaikų užimtumui).

II-IV

Trakų rajono savivaldybės administracijos Kultūros ir turizmo skyrius, Trakų rajono jaunimo turizmo ir laisvalaikio centras, Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija, Trakų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras

Kultūros ir turizmo, sporto, jaunimo ir bendruomenių veiklos aktyvinimo programos lėšos

-

-

8.

Organizuoti ir teikti socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas rajono socialinės rizikos šeimoms, auginančioms vaikus.

I-IV

Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centras

-

-

-

9.

Skatinti Trakų rajono gyventojus gydytis nuo alkoholizmo ir kitų priklausomybės ligų ir tokiu būdu savivaldybėje mažinti sergamumą šiomis ligomis.

II-IV

Trakų rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, Trakų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras, Anoniminių alkoholikų draugija, Trakų psichikos sveikatos centras, Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centras, Savivaldybių probacijos skyrius (Trakų rajono savivaldybėje), Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija

-

-

-

10.

Vykdyti psichotropinių medžiagų vartojimo prevencijos programą („Greitas narkotikų nustatymas organizmo terpėse“).

I-IV

Trakų psichikos sveikatos centras, Trakų ligoninė

-

150

-

11.

Vykdyti alkoholio vartojimo prevencijos programą („Greitas alkoholio kiekio nustatymas”).

I-IV

Trakų psichikos sveikatos centras, Trakų ligoninė

-

450

-

12.

Vykdyti psichotropinių medžiagų vartojimo prevenciją atliekant aplinkos tyrimus narkotinių medžiagų aptikimo testais

I-V

Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija, Trakų rajono policijos komisariatas

-

300

-

13.

Rengti ir įgyvendinti priemones, mažinančias psichoaktyvių medžiagų pasiūlą ir paklausą.

Organizuoti reidus jaunimo pasilinksminimo, susibūrimo vietose. Išanalizuoti situacijas apie pažeidimus, nusikalstamas veikas jaunimo pasilinksminimo, susibūrimo vietose. Nustatyti asmenis, platinančius narkotines, psichotropines medžiagas

I-IV

Trakų rajono policijos komisariatas, Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija

-

200

-

14.

Informuoti visuomenę apie vykdomą narkomanijos prevenciją rajono savivaldybėje. Pagaminti atšvaitus, rašymo priemones su žodžiais „Mes už gyvenimą be narkotikų – prisijunk ir tu...“, kurie bus dalinami moksleiviams renginių metu. 

 

III-IV

Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija, Socialinės paramos skyrius

-

600

-

15.

Skatinti jaunimo turizmą ir užimtumą.    

II-IV

Trakų rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyrius, Kultūros ir turizmo skyrius, Trakų rajono jaunimo turizmo ir laisvalaikio centras

Kultūros ir turizmo, sporto, jaunimo ir bendruomenių veiklos aktyvinimo programos lėšos

-

-

16.

Skatinti savivaldybės institucijų, nevyriausybinių organizacijų ir bendruomenių iniciatyvas bei „Saugios kaimynystės“ grupių kūrimąs.

I-IV

Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija, Socialinės paramos skyrius, Trakų krašto VVG, seniūnijos

-

200

-

17.

Rengti renginius kviečiant žymius žmones skatinančius vaikus ir jaunimą sekti geraisiais pavyzdžiais, gyventi sveiką gyvenimo būdą, išmokti turiningai leisti laisvalaikį ir motyvuojančius siekti savo tikslų.

I-IV

Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centras,

Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija

-

400

-

18.

Kultūros, švietimo įstaigose organizuoti atmintinų dienų:

Lietuvos valstybės atkūrimo diena (vasario 16 d.);

Saugaus eismo diena (balandžio 6 d.);

Tarptautinė šeimos diena (gegužės 15 d);

Pasaulinės dienos be tabako (gegužės 31 d.);

Tarptautinė vaikų gynimo diena (birželio 1 d.);

Tarptautinės kovos su narkomanija ir narkotikų kontrabanda diena (birželio 26 d.);

Tarptautinės nerūkymo dienos (lapkričio 15 d.);

Pasaulinės AIDS dienos (gruodžio 1 d)

paminėjimą, renginius bei viešinimą.

 

II-IV

Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija, Trakų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras, Trakų rajono policijos komisariatas, Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centras

-

1050

-

19.

Pagaminti nerūkymo zonos ženklus ir įrengti juos savivaldybės teritorijoje pažymint nerūkymo zonų ribas.

II-IV

Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija, seniūnijos

-

 

250

-

20.

Parengti spaudai straipsnius apie alkoholio, tabako bei narkotikų vartojimo daromą socialinę ir ekonominę žalą sveikatai

I-IV

Trakų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras, Trakų rajono savivaldybės Narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos komisija

-

-

-

Narkomanijos prevencijos programos lėšos viso: 4 000 Eur

 

 

_______________________________