PANEVĖŽIO APYLINKĖS TEISMO PIRMININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL PANEVĖŽIO APYLINKĖS TEISMO DOVANŲ, GAUTŲ PAGAL TARPTAUTINĮ PROTOKOLĄ AR TRADICIJAS, TAIP PAT REPREZENTACIJAI SKIRTŲ DOVANŲ, PERDAVIMO, VERTINIMO, REGISTRAVIMO, SAUGOJIMO IR EKSPONAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2021 m. birželio 17 d. Nr. TV-137-2021
Panevėžys
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 103 straipsniu, Administravimo teismuose nuostatų, patvirtintų Teisėjų tarybos 2015 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 13P-157-(7.1.2), 5 punktu, Panevėžio apylinkės teismo pirmininko 2021 m. balandžio 23 d. įsakymu Nr. TV-86-2021 patvirtintų Panevėžio apylinkės teismo nuostatų 25 punktu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 13 straipsniu, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymu bei atsižvelgdama į Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos rekomendacines gaires dėl dovanų ir paslaugų priėmimo apribojimų:
1. T v i r t i n u Panevėžio apylinkės teismo dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas taip pat reprezentacijai skirtų dovanų, perdavimo, vertinimo, registravimo, saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašą (pridedama).
3. Į p a r e i g o j u vyresniąją specialistę (viešiesiems pirkimams) Renatą Raupelienę įsakymą pateikti Teisės aktų registrui (TAR) ir perduoti susipažinti teismo darbuotojams dokumentų valdymo sistemoje LITEKO2.
PATVIRTINTA
Panevėžio apylinkės teismo pirmininko
2021 m. birželio 17 d. įsakymu Nr. TV-137-2021
PANEVĖŽIO APYLINKĖS TEISMO DOVANŲ, GAUTŲ PAGAL TARPTAUTINĮ PROTOKOLĄ AR TRADICIJAS, TAIP PAT REPREZENTACIJAI SKIRTŲ DOVANŲ, PERDAVIMO, VERTINIMO, REGISTRAVIMO, SAUGOJIMO IR EKSPONAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Panevėžio apylinkės teismo (toliau – Teismas) dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas taip pat reprezentacijai skirtų dovanų, perdavimo, vertinimo, registravimo saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, kurios įprastai yra susijusios su valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens pareigomis, taip pat reprezentacijai skirtų dovanų su valstybės, įstaigos ir kitokia simbolika, kurias gali gauti deklaruojantys asmenys, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme (toliau – darbuotojai), perdavimo, vertinimo, registravimo, apskaitos, saugojimo ir eksponavimo tvarką, apima dovanų priimtinumo gaires (Aprašo 6 priedas) ir apibrėžia sritis, kuriose tikimybė kilti viešųjų ir privačių interesų konfliktui gali būti didžiausia (Aprašo 7 priedas). Asmeninės ir kitos dovanos, kurios gaunamos ne pagal Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies nuostatas, nepatenka į šio Aprašo reguliavimo sritį.
2. Tvarkos aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymu, kitais teisės aktais, reglamentuojančiais turto apskaitą, nurašymą, saugojimą, vertės nustatymą ir Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (toliau – VTEK) Rekomendacinėmis gairėmis dėl dovanų ir paslaugų priėmimo apribojimų.
3. Pagal šį Aprašą registruotinos dovanos yra tik tos, kurias darbuotojai gauna pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, kurios įprastai yra susijusios su valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens tarnybine padėtimi ar tarnybinėmis pareigomis, taip pat reprezentacijai skirtos dovanos, kurių vertė yra didesnė nei 150 eurų.
4. Aprašo nuostatos privalomai taikomos visiems Teismo darbuotojams, įskaitant praktiką atliekančius asmenis.
5. Apraše vartojamos šios pagrindinės sąvokos:
5.1. Dovana – bet koks neatlygintinai perduodamas turtas ar turtinė teisė. Dovanos sąvoka apima viską, ką galima įvertinti pinigais, t. y. daiktus, paslaugas, įvairias pramogas, nuolaidas, dovanų čekius, svetingumą, paskolas (Dovanos suprantamos taip, kaip jų samprata pateikiama VTEK Rekomendacinėse gairėse dėl dovanų ir paslaugų priėmimo apribojimų (https://vtek.lt/images/Duomenys/VTEK_Rekomendacines_gaires_del_dovanu_ir_paslaugu_priemimo_apribojimu_20200312_fin.pdf));
5.2. Tretieji asmenys – visi asmenys (tiek juridiniai, tiek fiziniai), kurie nėra Teismo darbuotojai;
5.3. Tarptautinis protokolas ir tradicijos – tai yra tarptautinės mandagumo taisyklės, kurių valstybė ir jos atstovai laikosi, norėdami parodyti deramą pagarbą kitai valstybei ir jos atstovams, kartu išlaikydami savo valstybės prestižą bei nacionalinį orumą. Tarptautinės tradicijos yra istoriškai įsitvirtinusios kultūros formos – apeigos, ritualai, papročiai, simboliai, vertybės, vaizdiniai, elgsena ir kt., perduodami iš kartos į kartą.
II SKYRIUS
PRANEŠIMAS APIE DOVANAS, DOVANŲ PERDAVIMAS
7. Darbuotojas, gavęs ar įteikęs dovaną, kuri susijusi su jo atliekamomis funkcijomis ar užimamomis pareigomis, ir manydamas, kad jos vertė gali viršyti 150 eurų turi nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas raštu ar elektroniniu paštu informuoti savo tiesioginį vadovą ir užpildyti Pranešimo apie gautą ar teiktą dovaną formą (Aprašo 1 priedas) bei pateikti ją įstaigoje nuolat veikiančiai Antikorupcinei komisijai. Gauta dovana kartu su užpildytu Dovanos perdavimo aktu (Aprašo 2 priedas) perduodama Antikorupcinei komisijai.
8. Jeigu darbuotojas gautos dovanos, kurios vertė galimai viršija 150 eurų, neturi galimybių perduoti per nustatytą terminą dėl komandiruotės, ligos, atostogų ar kito laikino nebuvimo darbe atvejo, jis Aprašo 7 punkte nurodytus veiksmus privalo atlikti ne vėliau, kaip per 3 darbo dienas nuo komandiruotės, ligos, atostogų ar kito laikino nebuvimo darbe pabaigos.
9. Pagal šį Aprašą tai, kas perduodama darbuotojui, kai tai susiję su jo tarnybine padėtimi ar tarnybinėmis pareigomis bei neatitinka Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies nuostatų, yra neteisėtas atlygis. Jeigu darbuotojui norima įteikti neteisėtą atlygį, turi būti atsisakoma jį priimti. Apie tokius atvejus darbuotojas privalo informuoti tiesioginį vadovą ir nuolat veikiančią Antikorupcinę komisiją šio Aprašo 7 punkte nustatyta tvarka.
III SKYRIUS
DOVANŲ VERTINIMAS IR TVARKYMAS
10. Perduotų dovanų vertinimą atlieka Teismo Antikorupcijos komisija, kuri savo sprendimus įformina protokolu.
11. Dovanos vertė nustatoma vadovaujantis šiuose teisės aktuose nurodytais vertinimo kriterijais:
12. Dovanos vertės nustatymas gali būti atliekamas atsižvelgiant į tapačių daiktų ar jų atitikmenų rinkos vertę pagal elektroninėje erdvėje ar kituose informacijos šaltiniuose esančius duomenis ar vadovaujantis kita informacija.
13. Atlikus dovanos vertinimą, dovana yra užregistruojama: Antikorupcinė komisija surašo Dovanos vertinimo aktą (Aprašo 3 priedas), kurį pasirašo visi vertinime dalyvavę asmenys, tvirtina Teismo pirmininkas ar kitas jo įgaliotas atsakingas asmuo.
14. Gautos dovanos vertei nustatyti Antikorupcijos komisija gali kviesti turto vertinimo specialistus, ekspertus.
15. Jeigu dovanos vertė yra akivaizdi, ją galima nustatyti iš tiesiogiai nurodytos kainos (pavyzdžiui, kainos žymos, priklijuotos etiketės ar pan.), tokiu atveju dovanos vertinimas neatliekamas. Antikorupcinė komisija, surašydama Dovanos vertinimo aktą, pastabose pažymi, kokiu būdu buvo nustatyta vertė.
16. Kiekviena dovana vertinama eiliškumo tvarka individualiai. Kai dovaną sudaro keletas skirtingų daiktų, jų vertė yra sumuojama ir į dovanos vertinimo aktą įrašoma bendra dovanos vertė vienu registracijos numeriu.
17. Jeigu vertinimo metu nustatoma, kad dovanos vertė neviršija 150 eurų, tokia dovana į apskaitą netraukiama. Į apskaitą neįtraukta dovana Teismo pirmininko sprendimu gali būti panaudota vienu iš žemiau nurodytų būdų:
17.1. dovana Dovanos grąžinimo aktu (Aprašo 4 priedas) grąžinama dovanos gavėjui ir ji tampa jo nuosavybe. Apie šį sprendimą pažymima Gautų ar teiktų dovanų registracijos žurnale (Aprašo 5 priedas). Darbuotojas gali su dovana elgtis taip, kaip jam atrodo priimtina. Darbuotojo pageidavimu dovana gali būti užregistruojama ir perduodama Teismui (naudoti, eksponuoti ir pan.);
17.2. dovana (išskyrus vardines dovanas) lieka Teisme ir, jeigu yra galimybė, naudojama darbo reikmėms;
18. Teismo Antikorupcijos komisija gali pareikalauti darbuotojo pateikti dovaną vertinti, jeigu kyla įtarimų, kad jos vertė didesnė nei 150 eurų, arba gauta daugiau dovanų, nei pateikta vertinti, ir pan.
19. Jei dovanos vertė yra didesnė nei 150 eurų, ji laikoma valstybės ar savivaldybės nuosavybe. Kai dovanos vertė viršija 150 eurų:
19.1. ji įtraukiama į įstaigos apskaitą, vadovaujantis Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais;
19.2. gali būti nurašoma turto apskaitą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka ir tais atvejais, kai ji yra sunaikinta, nepataisomai sugadinta dėl stichinės nelaimės, gaisro ar kitų priežasčių arba pagrobta ar kitaip neteisėtai pasisavinta;
20. Dovanos nepataisomo sugadinimo ar sunaikinimo faktas nustatomas Tvarkos aprašo 10 punkte nurodytų subjektų sprendimu.
21. Kiti dovanos, kurios vertė viršija 150 eurų, apskaitos ir saugojimo klausimai sprendžiami vadovaujantis bendraisiais materialinių vertybių apskaitą ir saugojimą reglamentuojančiais teisės aktais.
IV SKYRIUS
DOVANŲ SAUGOJIMAS IR EKSPONAVIMAS
23. Dovana, kurios vertė viršija 150 eurų:
23.1. naudojama bendroms Teismo reikmėms, jei tai atitinka dovanos paskirtį, ir tai pažymima dovanos vertinimo akto pastabų skiltyje;
Panevėžio apylinkės teismo dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, taip pat reprezentacijai skirtų dovanų perdavimo, vertinimo, registravimo, saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašo
1 priedas
(Pranešimo apie gautą/teiktą dovaną forma)
PRANEŠIMAS APIE GAUTĄ AR TEIKTĄ DOVANĄ
Dovanos gavimo/teikimo data
|
Dovana (dovanos aprašymas ir galima vertė)
|
Gauta/teikta (nurodyti vardą, pavardę ar juridinio asmens pavadinimą)
|
Dovanos gavimo/teikimo tikslas
|
Dovanos gavimo/teikimo aplinkybės
|
Informuotas tiesioginis vadovas
|
Pastabos
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
Pranešimą užpildžiusio darbuotojo vardas, pavardė, pareigos:
________________________________________________________________________________
Užpildymo data: _______________
______________
Panevėžio apylinkės teismo dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, taip pat reprezentacijai skirtų dovanų perdavimo, vertinimo, registravimo, saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašo
2 priedas
DOVANOS PERDAVIMO AKTAS
_______________ Nr._____
(data)
Eil. Nr. |
Dovanos pavadinimas ar apibūdinimas |
Dovanos gavimo laikas, aplinkybės |
Kiekis |
Pastabos |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Dovaną perdavė |
___________________ (pareigos) |
___________ (parašas) |
____________________ (vardas, pavardė)
|
Dovaną priėmė |
___________________ (pareigos) |
___________ (parašas) |
____________________ (vardas, pavardė) |
______________
Panevėžio apylinkės teismo dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, taip pat reprezentacijai skirtų dovanų perdavimo, vertinimo, registravimo, saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašo
3 priedas
TVIRTINU
(Pareigų pavadinimas)
(parašas)
(vardas, pavardė)
DOVANOS VERTINIMO AKTAS
________________ Nr._____
(data)
Antikorupcinė komisija:
Komisijos pirmininkas ________________________
Komisijos nariai ________________________
________________________
________________________
________________________
remiantis ________________________________________________________________________
(Pagrindas, kuriuo remiantis vertintos materialinės vertybės)
Įvertino:
Eil. Nr. |
Dovanos pavadinimas, apibūdinimas |
Matavimo vnt., kiekis |
Kaina, Eur |
Suma, Eur |
Saugojimo vieta ar darbuotojo, kuriam perduodama naudoti dovana pareigos, vardas, pavardė |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sprendimas dėl įtraukimo į buhalterinę apskaitą: ___________________________________
Komisijos pirmininkas |
___________ (parašas) |
____________________ (vardas, pavardė)
|
Komisijos nariai |
___________ (parašas) |
____________________ (vardas, pavardė)
|
|
___________ (parašas) |
____________________ (vardas, pavardė)
|
|
___________ (parašas) |
____________________ (vardas, pavardė) |
______________
Panevėžio apylinkės teismo dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, taip pat reprezentacijai skirtų dovanų perdavimo, vertinimo, registravimo, saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašo
4 priedas
DOVANOS GRĄŽINIMO AKTAS
________________ Nr._____
(data)
Eil. Nr. |
Dovanos pavadinimas ar apibūdinimas |
Kiekis |
Priežastis |
Pastabos |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Dovaną perdavė |
___________________ (pareigos) |
___________ (parašas) |
____________________ (vardas, pavardė)
|
Dovaną priėmė |
___________________ (pareigos) |
___________ (parašas) |
____________________ (vardas, pavardė) |
______________
Panevėžio apylinkės teismo dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, taip pat reprezentacijai skirtų dovanų perdavimo, vertinimo, registravimo, saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašo
5 priedas
(Gautų/teiktų dovanų registracijos žurnalo forma)
GAUTŲ AR TEIKTŲ DOVANŲ REGISTRACIJOS ŽURNALAS
Eil. Nr.
|
Data
|
Dovaną teikusio/gavusio fizinio asmens vardas, pavardė, juridinio asmens pavadinimas
|
Darbuotojas, gavęs/teikęs dovaną
|
Dovana (dovanos pavadinimas ar aprašymas ir vertė)
|
Dovanos teikimo ar gavimo tikslas
|
Dovanos teikimo ar gavimo aplinkybės
|
Dovanos statusas (priimta, atsisakyta priimti, grąžinta, saugoma)
|
Antikorupcinės komisijos rekomendacija
|
1. 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
______________
Panevėžio apylinkės teismo dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, taip pat reprezentacijai skirtų dovanų perdavimo, vertinimo, registravimo, saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašo
6 priedas
DOVANŲ PRIIMTINUMO GAIRĖS
(kokios dovanos nelaikytinos gautomis pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas ir kada gautos dovanos nelaikytinos reprezentacinėmis. Pateikiamos galimos situacijos, tačiau tai nėra baigtinis sąrašas. Priimtinumas turi būti sprendžiamas kiekvienu konkrečiu atveju, įvertinus visas aplinkybes ir galimas rizikas)
1. Dovana gali būti priimtina (kilus klausimams dėl priimtinumo, rekomenduojame kreiptis į tiesioginį vadovą ar Antikorupcinę komisiją arba atsakingą Antikorupcinės komisijos narį):
1.1. simbolinės dovanos, gautos iš kolegų asmeninių ar valstybinių švenčių proga (pvz., gėlės, atvirukai ar pan.);
1.3. simbolinės reprezentacinės dovanos (pvz., rašikliai, kalendoriai su įmonės/įstaigos/organizacijos ženklu, knygos ir pan.);
1.4. įprastinis vaišingumas dalykinių susitikimų, derybų metu (pvz., mineralinis vanduo, kava, arbata, saldumynai ir pan.);
2. Atidžiai apsvarstyti galimybę atsisakyti dovanos (reikalingas tiesioginio vadovo ir Antikorupcinės komisijos arba atsakingo Antikorupcinės komisijos nario pritarimas):
3. Nepriimtinos dovanos (venkite tokių situacijų):
3.4. dovana, kuria siekiama daryti įtaką deryboms ir (ar) sprendimo priėmimui, viešiesiems pirkimams ir (ar) atsidėkoti už palankų sprendimą ar kuri kitaip gali sukelti interesų konfliktą;
DOVANŲ PRIIMTINUMO VERTINIMO KRITERIJAI
Prieš apsisprendžiant priimti/teikti dovaną, turėtų būti įvertinti tokie kriterijai dėl dovanų priimtinumo:
3. Dovanojimo dažnumas ir periodiškumas (net ir smulkios, simbolinės dovanos, jei jos dovanojamos dažnai, turėtų kelti susirūpinimą).
4. Dovaną teikiančio asmens ketinimai Jūsų atžvilgiu (tai jis daro iš mandagumo ar pagarbos Jums, o gal turėdamas ketinimų palankiu sau būdu paveikti Jūsų būsimus sprendimus, tiesiogiai ar netiesiogiai atsidėkoti už priimamus ar ankstesnius sprendimus).
5. Ar su dovanotoju nesielgėte dviprasmiškai, savo elgesiu leisdami jam susidaryti klaidingą nuomonę, jog dovanos (atsidėkojimo) iš jo laukiate ir tikitės?
6. Ar priėmęs (įteikęs) dovaną galėsite jaustis laisvas nuo bet kokių galimų įsipareigojimų dovanotojui (apdovanotajam)?
7. Galbūt didžioji ar net absoliuti Jūsų tarnybinių funkcijų dalis yra susijusi su būsimu dovanotoju (apdovanotuoju), todėl, priėmus iš jo dovaną ar ją įteikus, tektų nusišalinti nuo atitinkamų tarnybinių klausimų sprendimo (pvz. dovana teikiama vykstant viešiesiems pirkimams, deryboms su atitinkamu tiekėju ar iš karto po sutarties sudarymo, pirkimų laimėjimo ir pan.).
8. Ar Jums būtų patogu ir nekeltų jokio psichologinio diskomforto (rūpesčių) tai, jog dovanos gavimo (įteikimo) faktas taps viešai visiems (kolegoms, interesantams, žiniasklaidai, plačiajai visuomenei) žinomas?
Panevėžio apylinkės teismo dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, taip pat reprezentacijai skirtų dovanų perdavimo, vertinimo, registravimo, saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašo
7 priedas
PAVYZDINIS SĄRAŠAS SRIČIŲ, KURIOSE TIKIMYBĖ KILTI VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ KONFLIKTUI GALI BŪTI DIDŽIAUSIA
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu (toliau – Įstatymas), Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2019 m. lapkričio 13 d. Nr. KS-291 patvirtinta Rekomendacijos dėl Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatų laikymosi kontrolės vykdymo (toliau –Rekomendacija) III dalies 6 punktu ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nurodytus kriterijus, vertinant kurios Teismo veiklos sritys priskiriamos prie sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė,
Nustatau Panevėžio apylinkės teismo tarnybinės veiklos sritis, kuriose tikimybė kilti Įstatyme numatytai viešųjų ir privačių interesų situacijai gali būti didžiausia: