LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL SIENŲ VALDYMO IR VIZŲ POLITIKOS FINANSINĖS PARAMOS PRIEMONĖS, ĮTRAUKTOS Į INTEGRUOTO SIENŲ VALDYMO FONDĄ, BEI VIDAUS SAUGUMO FONDO 2021–2027 M. PROGRAMŲ VALDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2022 m. rugsėjo 22 d. Nr. 1V-610
Vilnius
Vadovaudamasis 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės, 69 straipsniu bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimo Nr. 164 „Dėl institucijų, atsakingų už Sienų valdymo ir vizų finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, programos ir Vidaus saugumo fondo programos valdymą ir kontrolę Lietuvoje, paskyrimo“ 2 punktu,
tvirtinu Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, bei Vidaus saugumo fondo 2021–2027 m. programų valdymo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro
2022 m. rugsėjo 22 d. įsakymu Nr. 1V-610
SIENŲ VALDYMO IR VIZŲ POLITIKOS FINANSINĖS PARAMOS PRIEMONĖS, ĮTRAUKTOS Į INTEGRUOTO SIENŲ VALDYMO FONDĄ, BEI VIDAUS SAUGUMO FONDO 2021–2027 M. PROGRAMŲ VALDYMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, bei Vidaus saugumo fondo 2021–2027 m. programų valdymo taisyklėse (toliau – Taisyklės) reglamentuojama Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą (toliau – SVVP programa), bei Vidaus saugumo fondo (toliau – VSF programa) 2021–2027 m. programų (toliau kartu – Programos) valdymo tvarka.
2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
2.1. Ataskaitiniai metai – laikotarpis nuo liepos 1 d. iki kitų metų birželio 30 d., išskyrus pirmuosius programavimo laikotarpio ataskaitinius metus (laikotarpis nuo 2021 m. sausio 1 d. iki 2022 m. birželio 30 d.); paskutiniai ataskaitiniai metai – laikotarpis nuo 2029 m. liepos 1 d. iki 2030 m. birželio 30 d.
2.2. Galutinis vertinimas – Programų vertinimas, atliekamas vadovaujantis BNR 44 straipsnio 2 dalimi ir turi būti atliktas iki 2029 m. birželio 30 d.
2.3. Laikotarpio vidurio vertinimas – Programų vertinimas, atliekamas vadovaujantis BNR 44 straipsnio 5 dalimi ir turi būti atliktas iki 2024 m. kovo 31 d.
2.4. Patikinimo dokumentų rinkinys – 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklių (toliau – BNR) 98 straipsnio 1 dalyje nurodyti dokumentai, kurie Europos Komisijai teikiami ne vėliau kaip vasario 15 d. dėl kiekvienų ataskaitinių metų, dėl kurių pateiktos mokėjimo paraiškos, apimantys ankstesnius ataskaitinius metus.
2.5. Patikimo finansų valdymo principas – ekonomiškumu, veiksmingumu, efektyvumu, orientacija į veiklos rezultatus ir veiksminga biudžeto vykdymo vidaus kontrole pagrįstas finansų valdymo principas, reglamentuojamas 2018 m. liepos 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES, Euratomas) Nr. 2018/1046 dėl Sąjungos bendrajam biudžetui taikomų finansinių taisyklių, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 ir Sprendimas Nr. 541/2014/ES, bei panaikinamas reglamentas (ES, Euratomas) Nr. 966/2012, 33–36 straipsniuose.
2.6. Pažeidimų kontrolierius – vadovaujančiosios institucijos vadovo arba jo įgalioto asmens paskirtas darbuotojas, pagal kompetenciją atsakingas už jam pavestų funkcijų, apimančių informacijos apie pažeidimus kaupimą, sisteminimą ir atnaujinimą, vykdymą.
3. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos BNR, 2021 m. liepos 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1148, kuriuo sukuriama sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonė, įtraukta į Integruoto sienų valdymo fondą (toliau – SVVP reglamentas), 2021 m. liepos 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1149, kuriuo nustatomas Vidaus saugumo fondas (toliau – VSF reglamentas), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimo Nr. 164 „Dėl institucijų, atsakingų už Sienų valdymo ir vizų finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, programos ir Vidaus saugumo fondo programos valdymą ir kontrolę Lietuvoje, paskyrimo“ (toliau – Vyriausybės nutarimas Nr. 164), Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 14¹ straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“ (toliau – Strateginio valdymo metodika), Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, finansinės paramos lėšų skyrimo projektams papildomoms veiklos sąnaudoms finansuoti, mokėjimo ir jų apskaitos taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2020 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. 1V-928 „Dėl Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, finansinės paramos lėšų skyrimo projektams papildomoms veiklos sąnaudoms finansuoti, mokėjimo ir jų apskaitos taisyklių patvirtinimo“, Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, ir Vidaus saugumo fondo 2021–2027 m. programas, tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2021 m. rugsėjo 2 d. įsakymu Nr. 1V-705 „Dėl Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, ir Vidaus saugumo fondo 2021–2027 m. programas, tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Funkcijų aprašas), Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, bei Vidaus saugumo fondo projektų valdymo ir finansavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2022 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 1V-467 „Dėl Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, bei Vidaus saugumo fondo projektų valdymo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Projektų valdymo ir finansavimo taisyklės), Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą bei Vidaus saugumo fondo 2021–2027 m. programų techninės paramos administravimo taisyklėse, tvirtinamose Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro įsakymu (toliau – Techninės paramos taisyklės), ir kituose Programų valdymą reglamentuojančiuose teisės aktuose.
II SKYRIUS
PROGRAMŲ VALDYMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
PROGRAMŲ VALDYMO IR KONTROLĖS SISTEMA
4. Vadovaujančioji institucija yra atsakinga už Programų valdymo ir kontrolės sistemos sukūrimą: reikalingų teisės aktų parengimą ir jų suderinimą su tarpine ir audito (kai tai susiję su audito institucijos funkcijomis) institucijomis.
5. Vadovaujančioji institucija parengia Programų valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą iki pirmųjų ataskaitinių metų galutinės mokėjimo paraiškos pateikimo dienos, bet ne vėliau kaip 2023 m. birželio 30 d.
6. Valdymo ir kontrolės sistema kuriama laikantis Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijoje (toliau – Chartija) nustatytų teisių ir principų: lygybės (lygybė prieš įstatymą), laisvės (asmens duomenų apsaugos), pilietinių teisių (teisė į gerą administravimą, teisė susipažinti su dokumentais), teisingumo (teisė į gynybą ir teisingą bylos nagrinėjimą, nusikalstamos veiklos ir bausmės proporcingumo).
7. Programų valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą vadovaujančioji institucija rengia ir (ar) atnaujina kartu su tarpine institucija, vadovaudamasi BNR 69 straipsniu.
8. Vadovaujančiosios institucijos prašymu tarpinė institucija informuoja vadovaujančiąją instituciją apie savo vidaus procedūras, susijusias su tarpinei institucijai pavestų funkcijų ir užduočių vykdymu, ir pateikia vidaus procedūrų teisės aktų kopijas.
9. Tarpinė institucija, planuodama vidinius struktūrinius pakeitimus, kurie galėtų daryti poveikį Programų valdymo ir kontrolės sistemos veikimui, vadovaujančiajai institucijai pateikia informaciją apie pakeitimų esmę ir atlikimo terminus. Vadovaujančioji institucija įvertina planuojamų vidinių struktūrinių pakeitimų poveikį Programų valdymo ir kontrolės sistemos veikimui bei atliekamų funkcijų įgyvendinimui ir, jeigu planuojami vidiniai struktūriniai pakeitimai, vadovaujančiosios institucijos nuomone, gali turėti neigiamą poveikį valdymo ir kontrolės sistemos veikimui, per 10 darbo dienų pateikia savo nuomonę tarpinei institucijai.
10. Audito institucija užtikrina, kad BNR 77 straipsnyje nustatyta tvarka būtų atliekamas Programų valdymo ir kontrolės sistemos auditas.
11. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos audito institucijos prašymu jos nurodytais terminais ir forma teikia audito institucijai informaciją apie vadovaujančiosios ir tarpinės institucijų atliekamas funkcijas ir procedūras, užtikrinančias tinkamą Programų įgyvendinimą.
12. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos pagal kompetenciją atsako už valdymo ir kontrolės sistemos veikimo trūkumų pašalinimą ir jos tobulinimą.
13. Vadovaujančioji institucija, atlikdama valdymo ir kontrolės sistemos veikimo priežiūrą, siekdama pašalinti jos trūkumus ir ją tobulinti:
13.1. pagal kompetenciją analizuoja audito institucijos, Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos ir kitų institucijų atliktų valdymo ir kontrolės sistemos auditų ataskaitas, teikia audito institucijai, Europos Audito Rūmams, Europos Komisijos ir kitoms institucijoms pasiūlymus dėl šiose ataskaitose pateiktų pastebėjimų ir rekomendacijų įgyvendinimo priemonių ir prižiūri, kaip šios priemonės įgyvendinamos; pagal kompetenciją imasi teisės aktuose nustatytų veiksmų dėl audito institucijos, Europos Audito Rūmų ir Europos Komisijos atliktų valdymo ir kontrolės sistemos ir Europos Komisijai deklaruotų išlaidų auditų metu pateiktų pastebėjimų, rekomendacijų įgyvendinimo;
14. Tarpinė institucija prireikus imasi teisės aktuose, reglamentuojančiuose Programų valdymą ir kontrolę, nustatytų veiksmų dėl audito institucijos, Europos Audito Rūmų ir Europos Komisijos atliktų valdymo ir kontrolės sistemos ir Europos Komisijos deklaruotų išlaidų audito metu pateiktų rekomendacijų įgyvendinimo, taip pat imasi nustatytų veiksmų dėl vadovaujančiosios institucijos jai pateiktų valdymo ir kontrolės sistemos tobulinimo rekomendacijų įgyvendinimo.
ANTRASIS SKIRSNIS
TARPINEI INSTITUCIJAI SKIRTŲ FUNKCIJŲ PRIEŽIŪRA IR KONTROLĖ
15. Tarpinei institucijai Funkcijų apraše skirtų funkcijų vykdymo priežiūrą ir kontrolę atlieka vadovaujančioji institucija.
16. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos sudaro bendradarbiavimo sutartį, pagal kurią tarpinė institucija įsipareigoja tinkamai vykdyti jai skirtas funkcijas ir už jas atsiskaityti vadovaujančiajai institucijai bendradarbiavimo sutartyje nustatyta tvarka.
17. Vadovaujančioji institucija, užtikrindama tarpinei institucijai skirtų funkcijų vykdymo priežiūrą ir kontrolę, gali tarpinėje institucijoje atlikti tikrinimus, susijusius su tarpinei institucijai skirtų funkcijų vykdymu, vadovaujančios ir tarpinės institucijos sudarytoje bendradarbiavimo sutartyje nustatyta tvarka.
18. Vadovaujančioji institucija, atlikdama tarpinei institucijai skirtų funkcijų vykdymo priežiūrą ir siekdama, kad, vykdant projektus, būtų įgyvendinti Programų tikslai, kartą per metus, prireikus – dažniau, inicijuoja dvišalius susitikimus su tarpine institucija. Susitikimų metu tarpinė institucija pristato projektų įgyvendinimo eigą, taip pat aptariamos iškilusios problemos, galimi jų sprendimo būdai ir kiti klausimai.
III SKYRIUS
PROGRAMŲ FINANSŲ VALDYMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
FINANSAVIMO PLANAVIMAS
19. Finansavimas 2021–2027 m. programavimo laikotarpiui planuojamas vadovaujantis Programomis ir detalizuojamas Programų veiksmų įgyvendinimo planuose.
20. Vadovaujančioji institucija rengia Programų projektus bei jų pakeitimus ir teikia juos tvirtinti Europos Komisijai, vadovaudamasi BNR 21–24 straipsnių, VSF reglamento 13 straipsnio ir SVVP reglamento 13 straipsnio nuostatomis.
21. Vadovaujančioji institucija per 30 darbo dienų nuo Europos Komisijos sprendimo, kuriuo patvirtinama VSF arba SVVP programa, priėmimo dienos parengia atitinkamos programos veiksmų įgyvendinimo plano projektą.
23. Programos veiksmų įgyvendinimo plano projekte nurodoma:
24. Vadovaujančioji institucija parengtą VSF ar SVVP programos veiksmų įgyvendinimo plano projektą teikia svarstyti Stebėsenos komitetui.
25. Stebėsenos komitetas per Stebėsenos komiteto darbo reglamente nustatytą terminą vadovaujančiajai institucijai teikia rekomendaciją dėl veiksmų įgyvendinimo plano projekto.
26. Stebėsenos komitetas gali prašyti vadovaujančiosios institucijos pateikti papildomos informacijos ir duomenų, kurių reikia VSF arba SVVP programos veiksmų įgyvendinimo plano projektui svarstyti. Papildoma informacija ir duomenys teikiami Stebėsenos komitetui šio komiteto darbo reglamente nustatyta tvarka.
27. Vadovaujančioji institucija, gavusi Stebėsenos komiteto rekomendacijas dėl VSF arba SVVP programos veiksmų įgyvendinimo plano projekto, ne ilgiau kaip per 25 darbo dienas jas išnagrinėja, įvertina ir vidaus reikalų ministro įsakymu tvirtina VSF arba SVVP programos veiksmų įgyvendinimo planą.
28. Vadovaujančioji institucija, siekdama užtikrinti sklandų ir nenutrūkstamą Specialiosios tranzito schemos funkcionavimą pagal 2003 m. balandžio 14 d. Tarybos reglamentą (EB) Nr. 693/2003, nustatantį specialų supaprastinto tranzito dokumentą (STD), supaprastinto tranzito geležinkeliu dokumentą (STGD) ir iš dalies pakeičiantį Bendrąją konsulinę instrukciją ir Bendrąjį vadovą bei 2003 m. balandžio 14 d. Tarybos reglamentą (EB) Nr. 694/2003 dėl supaprastinto tranzito dokumentų (STD) ir supaprastinto tranzito geležinkeliu dokumentų (STGD), numatytų Reglamente (EB) Nr. 693/2003, vienodos formos, taip pat dėl ypatingos svarbos projektų, gali rengti ir tvirtinti SVVP programos veiksmų įgyvendinimo planą dalimis (ES lėšų dalies paskirstymą gali parengti ir pateikti vidaus reikalų ministrui tvirtinti anksčiau nei patvirtinta SVVP programa).
29. Programų veiksmų įgyvendinimo planų pakeitimai atliekami vadovaujantis Programų pakeitimais ir (ar) Stebėsenos komiteto rekomendacijomis dėl projektams skiriamų finansavimo lėšų perskirstymo. Apie redakcinio pobūdžio Programų veiksmų įgyvendinimo planų pakeitimus Stebėsenos komitetas neinformuojamas.
30. Vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip per 25 darbo dienas nuo rekomendacijų dėl VSF arba SVVP programos įgyvendinimo plano pakeitimo gavimo iš Stebėsenos komiteto dienos išnagrinėja pateiktas rekomendacijas, jas įvertina ir tvirtina VSF arba SVVP programos veiksmų įgyvendinimo plano pakeitimus vidaus reikalų ministro įsakymu.
31. Apie VSF arba SVVP programos veiksmų įgyvendinimo plano patvirtinimą ir jo pakeitimus ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo (jų) patvirtinimo dienos skelbiama interneto svetainėje www.vsfsvvp.lt, elektroninių ryšių priemonėmis informuojama tarpinė institucija ir atnaujinami duomenys Vidaus saugumo fondo bei Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, elektroninio keitimosi duomenimis sistemoje.
ANTRASIS SKIRSNIS
MOKĖJIMO PARAIŠKŲ IR SĄSKAITŲ RENGIMAS IR TEIKIMAS EUROPOS KOMISIJAI
32. Vadovaujančioji institucija pateikia Europos Komisijai sumos, kurią numatyta nurodyti einamųjų ir ateinančių kalendorinių metų mokėjimo paraiškose, prognozes kasmet iki sausio 31 d. ir liepos 31 d., kaip nurodyta BNR 69 straipsnyje.
33. Vadovaujančioji institucija kiekvienais metais rengia ir Europos Komisijai pateikia ne mažiau kaip vieną, bet ne daugiau kaip šešias mokėjimo paraiškas, susijusias su VSF arba SVVP programa, BNR 91 straipsnyje nustatyta tvarka.
34. Paskutinė, ne vėliau kaip liepos 31 d. pateikta, mokėjimo paraiška laikoma galutine ataskaitinių metų, pasibaigusių birželio 30 d., mokėjimo paraiška.
35. Vadovaudamasi BNR 98 straipsniu, dėl kiekvienų ataskaitinių metų, dėl kurių pateiktos mokėjimo paraiškos, vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip vasario 15 d. pateikia Komisijai praėjusius ataskaitinius metus apimantį patikinimo dokumentų rinkinį (ataskaitinių metų sąskaitas, valdymo pareiškimus, metinio audito nuomonę, metinę kontrolės ataskaitą).
36. Vadovaujančioji institucija turi teisę pateikti prašymą Europos Komisijai dėl Taisyklių 35 papunktyje nurodyto termino pratęsimo.
37. Paaiškėjus, kad į ataskaitinių metų sąskaitas neįtrauktos atitinkamų ataskaitinių metų išlaidos yra tinkamos finansuoti ir deklaruoti Europos Komisijai, jos įtraukiamos į kitų ataskaitinių metų sąskaitas taip, kaip nurodyta BNR 98 straipsnyje.
38. Palūkanos, priskaičiuotos nuo Europos Komisijos pervestos finansavimo sumos ir nuo lėšų sumos, pervestos į projekto vykdytojo sąskaitą, laikomos nacionaliniu valstybės finansiniu įnašu.
39. Iš Europos Komisijos finansavimo gautos palūkanos panaudojamos Programoms ir įtraukiamos į paskutinių ataskaitinių metų sąskaitas.
40. Prieš pateikdama Taisyklių 35 papunktyje nurodytus dokumentus Europos Komisijai, vadovaujančioji institucija, vadovaudamasis BNR 98 straipsnio nuostatomis, parengia ataskaitinių metų sąskaitas ir teikia svarstyti Stebėsenos komitetui:
40.1. Stebėsenos komitetas teikia savo rekomendacijas dėl ataskaitinių metų sąskaitų vadovaujančiajai institucijai Stebėsenos komiteto darbo reglamento nustatytais terminais.
TREČIASIS SKIRSNIS
IŠLAIDŲ DEKLARAVIMAS EUROPOS KOMISIJAI
41. Išlaidos, patirtos įgyvendinant projektus, bei negautų tranzito vizų mokesčių išlaidos yra tinkamos finansuoti teikiant finansavimo lėšas pagal VSF ir SVVP reglamentus, jeigu jos patirtos ir apmokėtos nuo 2021 m. sausio 1 d. iki 2029 m. gruodžio 31 d.
42. Visos projektų ir negautų tranzito vizų mokesčių tinkamos finansuoti išlaidos turi būti pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai ne vėliau kaip iki 2029 m. gruodžio 31 d.
43. Atsižvelgiant į išlaidų apmokėjimo būdą, pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai šios išmokėtos lėšos:
43.1. apmokėtos sąskaitų apmokėjimo būdu ir išlaidų kompensavimo būdu lėšos pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tą dieną, kai Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės iždo departamentas perveda projekto vykdytojui lėšas;
43.2. avansu išmokėtos lėšos pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tą dieną, kai tarpinė institucija pateikia vadovaujančiajai institucijai išvadą dėl išlaidų tinkamumo;
43.3. negauti tranzito vizų mokesčiai pripažįstami deklaruotini Europos Komisijai tą dieną, kai Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentas iš finansavimo lėšoms skirtos sąskaitos perveda tarpinės institucijos pripažintus tinkamais kompensuoti negautus tranzito vizų mokesčius į teisės aktuose nurodytą valstybės iždo sąskaitą.
IV SKYRIUS
PROGRAMŲ ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA, STEBĖSENA IR VALDYMO PATIKRINIMAI
PIRMASIS SKIRSNIS
PROGRAMŲ ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
44. Vadovaujančioji institucija vykdo Programų įgyvendinimo priežiūrą per tarpinę instituciją, kuriai skirta projektų įgyvendinimo priežiūros funkcija.
45. Tarpinė institucija, siekdama užtikrinti tinkamą projektų įgyvendinimo priežiūrą, privalo laiku imtis šių priemonių:
45.1. bendradarbiauti su projektų vykdytojais sprendžiant su projektų įgyvendinimu susijusias problemas;
45.2. vertinti projektų įgyvendinimo rizikas, inicijuoti reikalingus veiksmus rizikų poveikiui sumažinti ar rizikoms pašalinti;
45.3. pagal vadovaujančiosios institucijos poreikį analizuoti turimus duomenis ir teikti informaciją, reikalingą programų įgyvendinimo stebėsenai ir vertinimui atlikti;
46. Jeigu vadovaujančioji institucija gauna informacijos, kad kyla rizika dėl tinkamo Programų įgyvendinimo, privalo laiku imtis šių priemonių:
46.1. įvertinti Programų įgyvendinimo riziką ir imtis veiksmų rizikai valdyti, inicijuoti reikalingus veiksmus rizikų poveikiui sumažinti ar rizikoms pašalinti ar imtis tokių veiksmų;
46.3. prireikus sudaryti komisijas ir (arba) darbo grupes, skirtas padėti vadovaujančiajai institucijai užtikrinti tinkamą finansavimo lėšų panaudojimo priežiūrą;
ANTRASIS SKIRSNIS
VALDYMO PATIKRINIMAI
47. Vadovaudamosi BNR 74 straipsniu ir siekdamos užtikrinti efektyvią projektų veiklų įgyvendinimo ir finansavimo lėšų panaudojimo kontrolę, vadovaujančioji ir tarpinė institucijos atlieka valdymo patikrinimus.
48. Valdymo patikrinimus sudaro mokėjimų prašymų ir kitų, su jais susijusių dokumentų, administraciniai patikrinimai ir patikros vietoje (veiklos ir finansinės patikros).
TREČIASIS SKIRSNIS
PROGRAMŲ RODIKLIŲ STEBĖSENA
50. Programų įgyvendinimo stebėsenai atlikti vadovaujančioji institucija Programose numato Programų rodiklius su siektinomis reikšmėmis visam programavimo laikotarpiui.
51. Programų rodiklių stebėsena vykdoma, vadovaujantis Strateginio valdymo metodika, Veiklos peržiūros planu ir Veiklos peržiūros plano rengimo metodika taip, kaip nurodyta BNR 16 ir 17 straipsniuose.
52. Vadovaujančioji institucija parengia Programų veiklos peržiūros planus, kurie apima visus Programų rodiklius, tarpines ir siektinas jų reikšmes, skirtas Programų įgyvendinimo rezultatams stebėti, pranešti ir vertinti.
53. Veiklos peržiūros planų rengimo metodikas vadovaujančioji institucija rengia kartu su tarpine institucija.
54. Vadovaujančioji institucija atsiskaito Europos Komisijai už Programų rodiklių pasiekimą, teikiant duomenų ataskaitas, metines veiklos rezultatų ataskaitas BNR, VSF ir SVVP reglamentuose nustatyta tvarka.
55. Tarpinė institucija pagal kompetenciją privalo įsitikinti, kad Programos rodiklių yra siekiama projekto lygmeniu.
56. Tarpinė institucija nuo 2023 m. kasmet, bet ne vėliau kaip iki kiekvienų metų sausio 20 d. ir liepos 20 d., prireikus ir kitais, vadovaujančiosios institucijos nurodytais, terminais rengia ir teikia vadovaujančiajai institucijai Programų rodiklių pasiekimo ataskaitas pagal Taisyklių priedą.
57. Vadovaujančioji institucija, būdama atsakinga už atitinkamai valstybės veiklos sričiai priskirtus Nacionalinio pažangos plano uždavinius, atsiskaito už stebėsenos rodiklių pasiekimą Strateginio valdymo metodikoje nustatyta tvarka.
58. Tarpinė institucija vadovaujančiosios institucijos nurodytais terminais teikia vadovaujančiajai institucijai informaciją apie Viešojo saugumo stiprinimo 2022–2030 metų plėtros programos pažangos priemonių Nr. 07-018-10-06-01 „Stiprinti ES išorės sienos ir neteisėtos migracijos kontrolės pajėgumus ir gebėjimus“ ir 07-019-10- 07-01 Sudaryti prielaidas veiksmingai nusikaltimų ir terorizmo prevencijai ir kontrolei“ projektų, finansuojamų pagal Programas, įgyvendinimo pažangą. Vadovaujančioji institucija už gautą informaciją atsiskaito Strateginio valdymo metodikos 222–225 punktuose nustatyta tvarka.
59. Vadovaujančioji institucija, atsižvelgdama į Programų 2021–2027 metų laikotarpio vidurio peržiūrą, inicijuoja veiklos peržiūros planų peržiūrą ir gali atlikti atitinkamus jų pakeitimus. Į veiklos peržiūros planus gali būti įtraukiami nauji Programų rodikliai ir (ar) naujos siektinos Programų rodiklių reikšmės.
V SKYRIUS
DUOMENŲ IR ATASKAITŲ TEIKIMAS EUROPOS KOMISIJAI, PROGRAMŲ VERTINIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
DUOMENŲ TEIKIMAS IR PERDAVIMAS EUROPOS KOMISIJAI PER SFC2021
60. Duomenų ir informacijos apie Programų vykdymą elektroniniai mainai tarp Lietuvos Respublikos ir Europos Komisijos atliekami per SFC2021, skirtą valstybėms narėms ir Europos Komisijai oficialiai keistis informacija, vadovaujantis BNR nustatyta tvarka.
61. Vadovaujančioji institucija pagal kompetenciją teikia ir atnaujina Europos Komisijai reikalingą informaciją per SFC2021 teisės aktuose nustatyta tvarka ir paskiria asmenį ar asmenis, atsakingą (-us) už SFC2021 prieigos teisių valdymą, kaip nurodyta BNR XV priede.
ANTRASIS SKIRSNIS
METINĖS VEIKLOS REZULTATŲ ATASKAITOS
63. Vadovaujančioji institucija atsiskaito Europos Komisijai apie Programų įgyvendinimą, teikdama metines veiklos rezultatų ataskaitas, kurios rengiamos už ataskaitinius metus ir teikiamos Europos Komisijai nuo 2023 m. iki 2031 m., vadovaujantis VSF reglamento 30 straipsnyje ir SVVP reglamento 29 straipsnyje nustatyta tvarka.
64. Vadovaujančioji institucija rengia ir teikia metinių veikos rezultatų ataskaitų projektus svarstyti ir tvirtinti Stebėsenos komitetui ne vėliau kaip kiekvienų metų vasario 5 d.
65. Tarpinė institucija kasmet iki sausio 20 d., prireikus ir kitais, vadovaujančiosios institucijos nurodytais, terminais pateikia vadovaujančiajai institucijai informaciją apie horizontaliųjų reikiamų sąlygų (veiksmingo Pagrindinių teisių chartijos taikymo ir įgyvendinimo bei Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos (toliau – JT NTK) įgyvendinimo ir taikymo pagal Tarybos sprendimą 2010/48/EB) įvykdymą per praėjusius ataskaitinius metus: pateikiama informacija apie gautus skundus dėl Chartijos, JT NTK pažeidimų.
66. Vadovaujančioji institucija, gavusi tarpinės institucijos ar kitų atsakingų institucijų informaciją apie skundus dėl Chartijos, JT NTK pažeidimų, šią informaciją įtraukia į metinės veiklos rezultatų ataskaitos projektą, kaip numatyta VSF reglamento 30 straipsnyje ir SVVP reglamento 29 straipsnyje.
67. Stebėsenos komitetas svarsto ir tvirtina metines veiklos rezultatų ataskaitas Stebėsenos komiteto darbo reglamente nustatyta tvarka.
68. Vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip iki kiekvienų metų vasario 15 d. (išskyrus pirmuosius ir paskutinius programavimo laikotarpio ataskaitinius metus, kaip nurodyta VSF reglamento 30 straipsnyje ir SVVP reglamento 29 straipsnyje), pateikia metinę veiklos rezultatų ataskaitą Europos Komisijai.
69. Europos Komisijai pateikus pastabas dėl metinės veiklos rezultatų ataskaitos, vadovaujančioji institucija organizuoja papildomos informacijos parengimą ir (ar) rengia patikslintą metinę veiklos rezultatų ataskaitą ir teikia Europos Komisijai. Jei Europos Komisija pastabų nepateikia, metinė veiklos rezultatų ataskaita laikoma priimta.
TREČIASIS SKIRSNIS
DUOMENŲ ATASKAITOS
71. Vadovaujančioji institucija rengia ir per SFC2021 teikia Europos Komisijai duomenų ataskaitas taip, kaip nustatyta BNR 42 straipsnyje:
71.1. finansinius duomenis Europos Komisijai teikia ne vėliau kaip iki kiekvienų metų sausio 31 d., balandžio 30 d., liepos 31 d., rugsėjo 30 d. ir lapkričio 30 d.;
VI SKYRIUS
PROGRAMŲ VERTINIMAS
73. Programų vertinimas (toliau – vertinimas) atliekamas vadovaujantis BNR 44 straipsniu, Strateginio valdymo metodika ir Programų veiksmų įgyvendinimo planais, siekiant įvertinti Programų įgyvendinimo poveikį.
74. Vadovaudamasi BNR 44 straipsnio nuostatomis, vadovaujančioji institucija parengia Programų vertinimo planus, kurie apima Programų laikotarpio vidurio vertinimą ir galutinį vertinimą.
75. Vadovaujančioji institucija pateikia Programų vertinimo planus tvirtinti Stebėsenos komitetui ne vėliau kaip per metus nuo sprendimo, kuriuo patvirtinama VSF arba SVVP programa, priėmimo.
76. Programų vertinimus atlieka ekspertai, funkciniu ir organizaciniu požiūriu nepriklausomi nuo vadovaujančiosios ir tarpinės institucijų. Ekspertų paslaugos perkamos vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka.
77. Programų vertinimus atliekančių ekspertų prašymu vadovaujančioji, tarpinė institucijos ir projektų vykdytojai pagal kompetenciją teikia duomenis, reikalingus Programų vertinimams atlikti.
78. Programų vertinimą atliekantys ekspertai teikia vadovaujančiajai institucijai Programų vertinimo ataskaitas ir jų santraukas.
79. Vadovaujančioji institucija išanalizuoja Taisyklių 78 punkte nurodytas Programų vertinimo ataskaitas, atlieka vertinimo rekomendacijų įgyvendinimo analizę ir pateikia vertinimo ataskaitą Europos Komisijai. Taip pat ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Taisyklių 78 punkte nurodytų vertinimo ataskaitų gavimo dienos pateikia Stebėsenos komitetui informaciją apie Programų vertinimo rezultatus.
VII SKYRIUS
PAŽEIDIMŲ ADMINISTRAVIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
PAŽEIDIMŲ PREVENCIJA
81. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos privalo užtikrinti, kad Programų valdymo ir kontrolės sistemą reglamentuojantys teisės aktai būtų taikomi veiksmingai, t. y. būtų sėkmingai vykdoma pažeidimų, įskaitant sukčiavimą, (toliau – pažeidimai) prevencija, nustatymas ir ištaisymas.
82. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos, atlikdamos Funkcijų apraše joms pavestas funkcijas dėl pažeidimų administravimo, pagal kompetenciją vadovaujasi Taisyklėmis, Projektų valdymo ir finansavimo taisyklėmis, Techninės paramos taisyklėmis.
83. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos pagal savo kompetenciją vykdo pažeidimų prevenciją – sistemina informaciją, susijusią su nustatytais pažeidimais, ją analizuoja, atsižvelgdamos į ją, inicijuoja Programų valdymo ir kontrolės sistemos ir ją reglamentuojančių teisės aktų tobulinimą, atlieka kitus pažeidimų prevencijos veiksmus.
ANTRASIS SKIRSNIS
PAŽEIDIMŲ ADMINISTRAVIMAS IR INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS TEIKIMAS EUROPOS KOMISIJAI
84. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos pagal kompetenciją tiria ir nustato pažeidimus, vadovaudamosi Projektų valdymo ir finansavimo taisyklėse bei Techninės paramos taisyklėse nustatyta tvarka.
85. Pažeidimas gali būti nustatomas ir tada, kai finansavimo lėšas administruojanti institucija neatlieka arba netinkamai atlieka jai pavestas finansavimo lėšų administravimo funkcijas.
86. Audito institucija, nustačiusi Programų valdymo ir kontrolės sistemos trūkumų ar pažeidimų, apie tai raštu informuoja vadovaujančiąją instituciją. Vadovaujančioji institucija imasi visų priemonių, siekdama ištaisyti šiuos trūkumus ar pažeidimą, ir organizuoja nustatytų Programų valdymo ir kontrolės sistemos funkcionavimo trūkumų šalinimą.
87. Jeigu vadovaujančioji institucija įtaria pažeidimą ir (arba) gauna informacijos apie įtariamus pažeidimus iš Europos Komisijos, Europos kovos su sukčiavimu tarnybos, Europos Audito Rūmų, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos, Viešųjų pirkimų tarnybos, audito institucijos ir (ar) kitų šaltinių, šią informaciją ji persiunčia tarpinei institucijai, kuri atlieka pažeidimo tyrimą Projektų valdymo ir finansavimo taisyklėse nustatyta tvarka.
88. Pažeidimų kontrolierius administruoja pažeidimus, kaupia, sistemina ir atnaujina informaciją apie nustatytus Programų lėšų panaudojimo pažeidimus Lietuvos Respublikos teisės aktų ir BNR nustatyta tvarka.
89. Tarpinė institucija įtariamo pažeidimo tyrimus atlieka vadovaudamasi Projektų valdymo ir finansavimo taisyklėse ir vidaus procedūrų apraše nustatyta tvarka.
90. Vadovaujančioji institucija apie pažeidimus Europos Komisijai praneša BNR 69 straipsnyje nustatyta tvarka. Informacija apie pažeidimus Europos Komisijai teikiama elektroninių ryšių priemonėmis per Europos Komisijos įsteigtą Pažeidimų valdymo sistemą (IMS), užpildant pranešimo formą, nustatytą BNR reglamento XII priede, ar kitais Europos Komisijos nurodytais būdais.
91. Tuo atveju, jei pažeidimai galėtų turėti padarinių ne tik Lietuvos Respublikos teritorijoje, vadovaujančioji institucija apie nustatytus pažeidimus arba apie tariamai padarytus pažeidimus, nurodydama ir kitas susijusias valstybes nares, nedelsdama elektroninių ryšių priemonėmis praneša Europos Komisijai.
VIII SKYRIUS
INFORMAVIMAS, MATOMUMAS IR KOMUNIKACIJA
92. Programų ir projektų matomumas (visų pirma viešinami projektai ir jų rezultatai), skaidrumas ir komunikacija vykdomi vadovaujantis BNR 46–50 straipsnių nuostatomis.
93. Vadovaujančioji institucija pagal poreikį rengia informavimo kampanijas, kuriose visuomenė ir projektų vykdytojai supažindinami su pradedamomis vykdyti Programomis arba jas vykdant – su pasiektais rezultatais.
94. Vadovaujančioji institucija interneto svetainėje www.vsfsvvp.lt skelbia, reguliariai atnaujina informaciją apie Programas, veiksmų įgyvendinimo planus, finansuotinų projektų sąrašus, Europos Komisijai teikiamus duomenis (dokumentus) ir tinkamai bei laiku teikia informaciją, skirtą projektų vykdytojams, visuomenei, ir vykdo kitas matomumo ir informavimo veiklas.
95. Tarpinė institucija pagal kompetenciją dalyvauja vykdant informavimą apie Programas ir užtikrina, kad projektų vykdytojai laikytųsi matomumo ir informavimo apie projektus reikalavimų, prireikus organizuoja mokymus, seminarus ar kitus informacinius renginius pareiškėjams ir (ar) projektų vykdytojams.
96. Programų veiksmų įgyvendinimo planai ir finansuotinų projektų sąrašai vadovaujančiosios institucijos svetainėje www.vsfsvvp.lt atnaujinami taip, kaip nustatyta BNR 49 straipsnyje.
IX SKYRIUS
PROGRAMŲ UŽBAIGIMAS
98. Programų užbaigimą koordinuoja vadovaujančioji institucija. Užbaigiant Programas, pagal kompetenciją dalyvauja visos institucijos, kurių atsakomybė, funkcijos ir teisės yra nustatytos Funkcijų apraše.
99. Vadovaujančioji institucija, užbaigdama Programų įgyvendinimą, atsiskaito su Europos Komisija šia tvarka:
X SKYRIUS
DOKUMENTŲ SAUGOJIMAS
100. Vadovaujančioji, tarpinė ir audito institucijos visų su Programų įgyvendinimu susijusių dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamosi Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodykle, patvirtinta Lietuvos Respublikos vyriausiojo archyvaro 2011 m. kovo 9 d. įsakymu Nr. V-100 „Dėl Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės patvirtinimo“.
101. Vadovaujančioji, tarpinė ir audito institucijos privalo užtikrinti, kad visi su Programų valdymu susiję dokumentai būtų prieinami Europos Komisijos, Europos Audito Rūmų, audito institucijos ir kitų institucijų, turinčių teisę juos tikrinti, atsakingiems asmenims ne trumpiau kaip 10 metų nuo Europos Komisijos galutinio likučio išmokėjimo dienos.
XI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
103. Vadovaujančioji, tarpinė ir audito institucijos, kurių atsakomybė, funkcijos ir teisės yra nustatytos Funkcijų apraše, vadovaudamosi Funkcijų aprašu, Taisyklėmis, Projektų valdymo ir finansavimo taisyklėmis, Techninės paramos taisyklėmis, kitais teisės aktais ir dokumentais, pagal kompetenciją rengia ir tvirtina vidaus procedūrų aprašus, užtikrina jų atitiktį minėtiems teisės aktams ir vadovavimąsi jais.
104. Institucijos, kurių atsakomybė, funkcijos ir teisės yra nustatytos Funkcijų apraše, atlikdamos Funkcijų apraše joms pavestas funkcijas, turi užtikrinti profesionalumo ir efektyvumo, konfidencialumo, nešališkumo, patikimo finansų valdymo, skaidrumo, viešųjų ir privačių interesų derinimo, objektyvumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo, darnaus vystymosi principų įgyvendinimą ir proporcingumo principo laikymąsi.