LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO

MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PASKOLŲ, FINANSUOJAMŲ IŠ GRĄŽINTŲ IR GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ, TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2016 m. rugsėjo 28 d. Nr. 3D-553

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 4 dalies ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugpjūčio 31 d. nutarimo Nr. 886 „Dėl Įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintų ir grąžintinų lėšų panaudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 5 punkto nuostatomis,

t v i r t i n u Paskolų, finansuojamų iš grąžintų ir grąžintinų lėšų, teikimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministrė                                                                                                Virginija Baltraitienė


 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2016 m. rugsėjo 28 d.

įsakymu Nr. 3D-553

 

 

paskolų, finansuojamų iš grąžintų ir grąžintinų lėšų, teikimo tvarkos aprašas

 

I SKYRIUS

Bendrosios nuostatos

 

 

1. Paskolų, finansuojamų iš grąžintų ir grąžintinų lėšų, teikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato finansinės priemonės, pagal kurią teikiamos paskolos ir kuri finansuojama iš įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintų ir grąžintinų lėšų (toliau – grąžintos ir grąžintinos lėšos) (toliau – paskolų teikimo priemonė), įgyvendinimo tvarką. Detali paskolų teikimo priemonės administravimo ir finansavimo tvarka nustatoma paskolų teikimo priemonės įgyvendinimo taisyklėse.

2. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

2.1. Galutinis naudos gavėjas – įgyvendinant paskolų teikimo priemonę finansuojamas fizinis ar juridinis asmuo.

2.2. Finansų tarpininkas – juridinis asmuo ar jo padalinys, kuriuos paskolų teikimo priemonei įgyvendinti atrenka UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondas (toliau – Bendrovė) ir jiems perveda paskolų teikimo priemonei įgyvendinti skirtas lėšas ir kurie prisiima įsipareigojimą šias lėšas paskirstyti galutiniams naudos gavėjams, teikti ataskaitas ir grąžinti lėšas Bendrovei su Bendrove sudarytoje sutartyje nustatyta tvarka.

3. Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugpjūčio 31 d. nutarime Nr. 886 „Dėl Įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintų ir grąžintinų lėšų panaudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir kituose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

FINANSŲ ĮSTAIGOS, ĮGYVENDINANČIOS PASKOLŲ TEIKIMO PRIEMONĘ, FUNKCIJOS IR UŽDAVINIAI

 

4. Žemės ūkio produktų gamybos ir perdirbimo srityse paskolų teikimo priemones įgyvendina Bendrovė.

5. Įgyvendindama paskolų teikimo priemonę, Bendrovė vykdo funkcijas, kurios apima:

5.1. finansų tarpininko atranką, sutarties dėl paskolos galutiniams naudos gavėjams išskolinti, skyrimo, jos naudojimo ir administravimo (toliau – tikslinės paskolos sutartis) su finansų tarpininku sudarymą ir priežiūrą, finansų tarpininko veiklos stebėseną vadovaujantis su finansų tarpininku pasirašytos tikslinės paskolos sutarties nuostatomis;

5.2. paskolų teikimo priemonei įgyvendinti skirtų lėšų išmokėjimą finansų tarpininkui, šių lėšų panaudojimo pagal paskirtį ir grąžinimo kontrolę ir lėšų apskaitą;

5.3. galutinių naudos gavėjų tinkamumo gauti paskolą vertinimą;

5.4. metinių administravimo išlaidų, susijusių su Bendrovės veikla įgyvendinant paskolų teikimo priemonę (toliau – administravimo išlaidos), sąmatos projektų, administravimo išlaidų ataskaitų ir paskolų teikimo priemonės įgyvendinimo ataskaitų teikimą;

5.5. paskolų teikimo priemonei įgyvendinti skirtų ir finansų tarpininkui nepervestų lėšų, finansų tarpininko sumokėtų palūkanų, delspinigių, baudų ir lėšų, finansų tarpininko grąžintų tikslinės paskolos sutartyje nustatyta tvarka, tvarkymą vadovaujantis Laikinai laisvų valstybės piniginių išteklių investavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. vasario 28 d. įsakymu Nr. 49 „Dėl Laikinai laisvų valstybės piniginių išteklių investavimo taisyklių patvirtinimo“;

5.6. kitus teisės aktais numatytus veiksmus.

 

III SKYRIUS

FINANSŲ TARPININKO ATRANKOS PRINCIPAI IR SĄLYGOS BEI REIKALAVIMAI ĮGYVENDINANT PASKOLŲ TEIKIMO PRIEMONĘ

 

6. Bendrovė, suderinusi su Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – Ministerija) lėšų pagal paskolų teikimo priemonę išskolinimo galutiniams naudos gavėjams paslaugos pirkimo sąlygas, atlieka finansų tarpininko atranką vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo ir (ar) kitų pirkimų vykdymą reglamentuojančių teisės aktų nuostatomis. Paskolų teikimo priemonei įgyvendinti atrenkamas vienas finansinis tarpininkas.

7. Bendrovė su finansų tarpininku sudaro dvišalę tikslinės paskolos sutartį.

8. Su finansų tarpininku sudaromoje tikslinės paskolos sutartyje inter alia turi būti nustatyta:

8.1. finansų tarpininko įsipareigojimas siekti tikslinės paskolos sutartyje nustatytų tikslų;

8.2. duomenų, reikalingų galutinio naudos gavėjo tinkamumui gauti pagalbą paskolomis įvertinti ir pagalbos dydžiui kiekvienam galutiniam naudos gavėjui apskaičiuoti, rengimo ir teikimo Bendrovei tvarka;

8.3. finansų tarpininko ataskaitų rengimo ir teikimo Bendrovei tvarka, sudarant galimybę Bendrovei vykdyti finansų tarpininkui pavestų funkcijų vykdymo priežiūrą, atliekant jo veiklos, susijusios su paskolų teikimo priemonės įgyvendinimu, patikrinimus;

8.4. prievolė saugoti dokumentus, susijusius su paskolų teikimo priemonės įgyvendinimu, siekiant užtikrinti paskolų teikimo priemonei įgyvendinti skirtų lėšų panaudojimo kontrolę.

9. Paskolų teikimo priemonei įgyvendinti skirtos lėšos finansų tarpininkui skolinamos ne ilgesniam kaip 5 metų laikotarpiui. Už naudojimąsi paskolos lėšomis finansų tarpininkas moka palūkanas, kurios apskaičiuojamos: prie 6 mėn. EURIBOR pridedant 0,1 proc. punkto (tuo atveju, jei EURIBOR neigiamas, jo reikšmė prilyginama nuliui). Finansų tarpininkas nustatyto dydžio palūkanas moka Bendrovei vieną kartą per ketvirtį. Įgyvendindamas paskolų teikimo priemonę, finansų tarpininkas gali prisidėti savo lėšomis.

10. Lėšos finansų tarpininkui pervedamos taikant išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdą. Avansas įskaitomas su paskutiniu finansų tarpininko mokėjimo prašymu Bendrovei.

11. Finansų tarpininkas prisiima visą lėšų perskolinimo riziką. Bendrovė neprisiima suteiktų paskolų galutiniams naudos gavėjams rizikos bei nedengia paskolų administravimo kaštų ar kitų su paskolos išdavimu, sutarties sudarymu ir (ar) kitų susijusių išlaidų.

12.  Finansų tarpininkas jam paskolintas lėšas Bendrovei grąžina tikslinėje paskolos sutartyje nustatyta tvarka. Visą pervestą tikslinės paskolos sumą finansų tarpininkas turi grąžinti Bendrovei paskutinę tikslinės paskolos sutarties galiojimo dieną.

13. Finansų tarpininkas grąžinamas paskolintas lėšas Bendrovei perveda į Bendrovės paskolų teikimo priemonės sąskaitą.

14. Bendrovė kaupia finansų tarpininko grąžintas lėšas ir sumokėtas palūkanas paskolų teikimo priemonės sąskaitoje ir, gavusi Bendrovės valdybos pritarimą, gali:

14.1. vykdyti naują finansų tarpininko atranką;

14.2. gavusi finansų tarpininko prašymą, pervesti finansų tarpininkui jo grąžintas Bendrovei lėšas ar jų dalį  galutiniams naudos gavėjams išskolinti;

14.3. tvarkyti šias lėšas, kaip tai nurodyta Aprašo 5.5 papunktyje.

15. Finansų tarpininko su galutiniais naudos gavėjais sudaromose sutartyse, pagal kurias teikiamos paskolos, turi būti numatyta, kad finansų tarpininkas suteikia paskolą galutiniam naudos gavėjui vadovaudamasis paskolų teikimo priemonės įgyvendinimo taisyklių nuostatomis.

16. Finansų tarpininkas lėšas galutiniams naudos gavėjams skolina taikydamas ne didesnes kaip 5 proc. kintamas metines palūkanas, kurias apskaičiuodamas taiko ne didesnę kaip 3 proc. maržą. Konkrečios paskolų galutiniams naudos gavėjams teikimo sąlygos nustatomos tikslinės paskolos sutartyje.

17. Paskolos galutiniams naudos gavėjams teikiamos eurais. Paskola negali būti skiriama esamiems galutinio naudos gavėjo įsipareigojimams finansų tarpininkui ar kitoms finansų įstaigoms refinansuoti.

18. Bendrovei nustačius, kad galutiniam naudos gavėjui suteiktos paskolos lėšos panaudotos ne pagal paskirtį, finansų tarpininkas moka Bendrovei 5 proc. palūkanas nuo finansų tarpininko ne pagal paskirtį pervestos tiekėjams, kurie parduoda turtą ir (ar) suteikia paslaugas galutiniam naudos gavėjui, lėšų sumos.

 

IV SKYRIUS

lėšų PASKOLŲ TEIKIMO priemonEI ĮGYVENDINtI skyrimas ir

pervedimas

 

19. Paskolų teikimo priemonei įgyvendinti skiriama iki 6 200 000 Eur (šeši milijonai du šimtai tūkstančių eurų) grąžintų ir grąžintinų lėšų suma.

20. Bendrovė įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintas lėšas perveda į paskolų teikimo priemonei atidarytą sąskaitą per 20 darbo dienų nuo šio Aprašo įsigaliojimo dienos, o grąžintinas lėšas perveda kiekvienam ketvirčiui pasibaigus ne vėliau kaip iki kito ketvirčio pirmojo mėnesio pabaigos.

21. Bendrovė perveda paskolų teikimo priemonei įgyvendinti skirtas lėšas Finansų tarpininkui tikslinės paskolos sutartyje nustatyta tvarka.

22. Finansų tarpininkas perveda lėšas tiekėjams už galutiniam naudos gavėjui parduodamą turtą ir (ar) teikiamas paslaugas sutartyje tarp finansų tarpininko ir galutinio naudos gavėjo nustatyta tvarka.

 

V SKYRIUS

ADMINISTRAVIMO IŠLAIDŲ APMOKĖJIMO PRINCIPAI IR GALIMI MAKSIMALŪS DYDŽIAI

 

23. Bendrovė administravimo išlaidoms naudoja atskirą administravimo išlaidų kredito įstaigos sąskaitą.

24. Bendrovės administravimo išlaidos laikomos tinkamomis finansuoti nuo šio Aprašo įsigaliojimo dienos iki paskolų teikimo priemonės įgyvendinimo galutinės ataskaitos pateikimo Ministerijai dienos.

25. Bendrovės administravimo išlaidos negali viršyti 5 proc. kvietime, kuris teikiamas lėšų pagal paskolų teikimo priemonę išskolinimo galutiniams naudos gavėjams paslaugai nupirkti, nurodytos sumos.

26. Tinkamos finansuoti administravimo išlaidos:

26.1. darbo užmokestis;

26.2. įmokos socialiniam draudimui, garantiniam fondui;

26.3. ryšių paslaugos;

26.4. transporto išlaikymas;

26.5. kitos prekės (ūkinės prekės, kanceliariniai reikmenys);

26.6. komandiruotės;

26.7. kvalifikacijos kėlimas;

26.8. komunalinės paslaugos;

26.9. apmokėjimas samdomiems konsultantams, auditoriams;

26.10. paslaugos, tiesiogiai susijusios su paskolų teikimo priemonės įgyvendinimu.

26.11. kompiuterinės programinės įrangos plėtros darbai.

27. Bendrovė ne vėliau kaip iki einamųjų metų lapkričio 15 d. Bendrovės valdybai teikia kitų kalendorinių metų metinės administravimo išlaidų sąmatos projektą. Bendrovės valdyba, atsižvelgusi į Bendrovės valdybos narių nuomonę ir pateiktus siūlymus, metinę administravimo išlaidų sąmatą patvirtina ne vėliau nei iki einamųjų metų gruodžio 15 d.

28. Bendrovės valdybai patvirtinus metinę administravimo išlaidų sąmatą, Bendrovė metinę administravimo išlaidų sumą iš paskolų teikimo priemonės kredito įstaigos sąskaitos perveda į administravimo išlaidų sąskaitą.

29. Bendrovės patiriamos išlaidos gali viršyti metinės administravimo išlaidų sąmatos atskiroje išlaidų grupėje numatytas lėšas iki 10 proc., neviršijant metinėje administravimo išlaidų sąmatoje numatytos bendros sumos. Tuo atveju, jei numatomos patirti išlaidos pagal atskirą išlaidų grupę viršytų 10 proc. toje išlaidų grupėje numatytų lėšų sumos, Bendrovė teikia Bendrovės valdybai patikslintą metinės administravimo išlaidų sąmatos projektą, nurodydama jos tikslinimo priežastis.

30. Pasibaigus kalendoriniams metams Bendrovė ne vėliau kaip iki kitų kalendorinių metų gegužės 1 d. Bendrovės valdybai pateikia administravimo išlaidų ataskaitą, kurioje nurodomos atitinkamais kalendoriniais metais Bendrovės patirtos metinės administravimo išlaidos pagal patvirtintoje metinėje administravimo išlaidų sąmatoje nurodytus išlaidų straipsnius ir pateikiamas patirtas išlaidas pagrindžiančių dokumentų sąrašas, kurią pasirašo Bendrovės direktorius ir vyriausiasis buhalteris.

31. Per 30 dienų nuo administravimo išlaidų ataskaitos gavimo dienos Bendrovės valdyba ją patvirtina arba grąžina patikslinti, nurodydama nepritarimo administravimo išlaidų ataskaitai priežastis.

32. Tuo atveju, jei atitinkamais metais Bendrovės patirtos administravimo išlaidos yra mažesnės nei tais metais metinėje administravimo išlaidų sąmatoje nurodyta suma, tais metais nepanaudota lėšų suma nėra grąžinama į paskolų teikimo priemonės sąskaitą, bet naudojama kitais kalendoriniais metais, atitinkamai šia lėšų suma sumažinant kitais metais į administravimo išlaidų sąskaitą pervedamą lėšų sumą.

 

 

 

 

 

VI SKYRIUS

PASKOLŲ TEIKIMO priemonĖS ĮGYVENDINIMo ATASKAITOS

 

33. Bendrovė rengia ir teikia Ministerijai:

33.1. pasibaigus ketvirčiui iki kito ketvirčio pirmojo mėnesio paskutinės darbo dienos ketvirtinę paskolų teikimo priemonės įgyvendinimo ataskaitą (priedas);

33.2. pasibaigus metams ne vėliau kaip iki kitų metų gegužės 1 d.:

33.2.1. metinę paskolų teikimo priemonės įgyvendinimo ataskaitą (priedas);

33.2.2. praėjusių kalendorinių metų metinę veiklos, susijusios su paskolų teikimo priemonės įgyvendinimu, ataskaitą, kurioje išsamiai aprašoma praėjusiais kalendoriniais metais atlikta veikla, įgyvendinant paskolų teikimo priemonę;

33.2.3. audito išvadą už praėjusius Bendrovės veiklos metus;

33.3. kitą jos prašomą informaciją, susijusią su paskolų teikimo priemonės įgyvendinimu.

 

Vii skyrius

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

34. Visi su paskolų teikimo priemonės įgyvendinimu susiję dokumentai saugomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu ir Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 „Dėl Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių patvirtinimo“.

35. Bendrovė ir finansų tarpininkai privalo užtikrinti su paskolų teikimo priemonės įgyvendinimu susijusių dokumentų saugumą ir prieinamumą institucijų, turinčių teisę audituoti ir kontroliuoti priemones, įgaliotiems asmenims.

36. Bendrovė ir finansų tarpininkas privalo saugoti:

36.1. sutarčių, sudarytų įgyvendinant paskolų teikimo priemonę, ir visų papildomų susitarimų originalus;

36.2. paskolų teikimo priemonės įgyvendinimo ataskaitų ir jų priedų kopijas ir kitus susijusius dokumentus;

36.3. išlaidų pagrindimo ir jų apmokėjimo įrodymo dokumentų, susijusių su mokėjimais Bendrovei ir (arba) finansų tarpininkui bei galutiniams naudos gavėjams suteiktų paskolų panaudojimu, originalus;

36.4. susirašinėjimo su Ministerija dokumentų kopijas;

36.5. atliktų patikrinimų ataskaitų originalus ir kitus susijusius dokumentus;

36.6. kitus su paskolų teikimo priemonės įgyvendinimu susijusius dokumentus.

37. Ministerija ar kita įgaliota institucija turi teisę siųsti kompetentingos audito institucijos ar savo pačių įgaliotus atstovus atlikti bet kokį su paskolų teikimo priemonės lėšų naudojimu susijusį patikrinimą, kurį laiko būtinu, iki pat galutinio naudos gavėjo lygmens.

38. Šių taisyklių nuostatos taikomos tiek, kiek jos neprieštarauja Europos Sąjungos teisės aktams.

______________________