LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2012 M. SAUSIO 31 D. ĮSAKYMO NR. 3-81 „DĖL KELIŲ ŠVIESOFORŲ ĮRENGIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2022 m. gegužės 31 d. Nr. 3-286
Vilnius
1. P a k e i č i u Kelių šviesoforų įrengimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 3-81 „Dėl Kelių šviesoforų įrengimo taisyklių patvirtinimo“:
1.1. Papildau 121 punktu:
„121. Maršrutiniam transportui skirti trijų sekcijų šviesoforai yra baltos spalvos ir turi šią signalų seką: rodyklės (rodyklių) formos signalas – horizontalaus brūkšnio formos signalas – S formos signalas – kartu įjungti S formos ir horizontalaus brūkšnio formos signalai – rodyklės (rodyklių) formos signalas. Kai įjungiamas šviesoforų postas, signalų seka yra tokia: išjungti signalai – horizontalaus brūkšnio formos signalas – S formos signalas – darbinis režimas.“
1.2. Papildau 122 punktu:
1.3. Papildau 151 punktu:
„151. Šviesoforų signalai turi būti stebimi automatiniu būdu. Šviesoforuose įjungti geltoną mirksintį signalą arba išjungti šviesoforus privaloma nedelsiant, nustojus veikti:
151.1. raudonam signalui bent viename pagrindiniame transporto šviesofore, įrengtame šalia važiuojamosios dalies;
1.4. Pakeičiu 19 punktą ir jį išdėstau taip:
„19. Jeigu kuriai nors judėjimo krypčiai dega žalias rodyklės (-ių) formos signalas (-ai) tamsiame fone (įskaitant ir papildomos sekcijos signalą) arba baltas rodyklės (-ių) formos signalas, tos (-ų) krypties (-ių) judėjimo trajektoriją (-as) kertantiems eismo dalyviams privalo degti raudonas šviesoforo signalas (įskaitant pėsčiuosius ir dviratininkus). Ši nuostata netaikoma, kai dega žalias rodyklės (-ių) į kairę formos signalas (-ai) tamsiame fone, skirtas į kairę sukančiam ir apsisukančiam transportui, o eismo dalyviai, judantys iš kitų krypčių pagal žalią signalą, kerta tik apsisukančio transporto trajektoriją (žr. 1 pav.).
1 pav. Transporto judėjimo schema, kai judėjimo krypčiai dega žalias signalas.“
1.5. Pakeičiu 22 punktą ir jį išdėstau taip:
1.6. Pakeičiu 48 punktą ir jį išdėstau taip:
„48. Atskiras pėsčiųjų ir transporto priemonių reguliavimas, kai visiems pėstiesiems įjungtas žalias signalas, o visoms transporto priemonėms raudonas signalas, užtikrina visišką saugą. Tačiau šis reguliavimo būdas pailgina visų eismo dalyvių laukimo trukmę, todėl naudotinas tik išskirtiniais atvejais.“
1.7. Pakeičiu 54 punktą ir jį išdėstau taip:
„54. Ne sankryžoje įrengti šviesoforais reguliuojamą pėsčiųjų perėją tikslinga tik tada, kai visos kitos priemonės nėra veiksmingos. Įrengiant šviesoforais reguliuojamas pėsčiųjų perėjas privaloma vadovautis Pėsčiųjų perėjimo per kelius ir gatves organizavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2020 m. rugpjūčio 28 d. įsakymu Nr. 3-487 „Dėl Pėsčiųjų perėjimo per kelius ir gatves organizavimo taisyklių patvirtinimo“.“
1.8. Pakeičiu 55 punktą ir jį išdėstau taip:
„55. Rekomenduojama, kad šviesoforais reguliuojamos pėsčiųjų perėjos būtų įrengtos ne per tankiai. Jeigu poreikis pereiti kelią yra visame kelio ruože, šviesoforais reguliuojamas pėsčiųjų perėjas galima įrengti ir mažesniu atstumu viena nuo kitos, tačiau ne mažesniu kaip nustatyta Pėsčiųjų perėjimo per kelius ir gatves organizavimo taisyklėse. Dėl saugumo reikia vengti viena po kitos pasikartojančių reguliuojamų ir nereguliuojamų pėsčiųjų perėjų. Kad pėstieji naudotųsi šviesoforais reguliuojamomis pėsčiųjų perėjomis, kitų priemonių, lengvinančių kelio kirtimą (pavyzdžiui, salelių), arti šių perėjų neturėtų būti.“
1.9. Pakeičiu 56 punktą ir jį išdėstau taip:
„56. Šviesoforais reguliuojamos pėsčiųjų perėjos paprastai valdomos jungikliais iškviečiant signalą, tai yra pėsčiasis duoda signalą valdymo sistemai. Pėsčiųjų laukimo trukmė turi būti kiek galima trumpesnė. Rekomenduojama šalia jungiklio pėsčiajam pateikti informacinį signalą apie priimtą komandą. Būtina įrengti jungiklius ir iškiliojoje saugumo salelėje ar skiriamojoje juostoje, jeigu šviesoforais reguliuojamoje pėsčiųjų perėjoje žalias signalas iškviečiamas jungikliu. Priešingu atveju pėstieji, nespėję pereiti visos šviesoforais reguliuojamos pėsčiųjų perėjos ir sustoję iškiliojoje saugumo salelėje ar skiriamojoje juostoje, neturės galimybės iškviesti žalią signalą.“
1.10. Pakeičiu 77 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„77. Sankryžose, kurios įrengtos, rekonstruotos arba kurių kapitalinis ar paprastasis remontas atliktas iki 2020 m. sausio 1 d., kol bus atlikti infrastruktūros ir (arba) šviesoforų reguliavimo pakeitimai dešiniojo posūkio pralaidumui užtikrinti (dešiniojo posūkio eismo juosta, atskirta nuo kitų eismo juostų trikampe salele, jutiklinis šviesoforų valdymas, papildoma dešiniojo posūkio eismo juosta, papildoma šviesoforo sekcija su žalia rodykle dešiniajam posūkiui, žiedinė sankryža ir kiti sprendiniai), prie transporto šviesoforų raudono signalo leidžiama įrengti ir naudoti lentelę su žalia rodykle, kai tenkinamos toliau nurodytos sąlygos:“.
1.11. Pakeičiu 771 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
1.12. Pakeičiu 771.9 papunktį ir jį išdėstau taip:
1.13. Pakeičiu 772 punktą ir jį išdėstau taip:
„772. Sprendimas įrengti prie transporto šviesoforo raudono signalo lentelę su žalia rodykle privalo būti suderintas su viešąja įstaiga Transporto kompetencijų agentūra. Viešoji įstaiga Transporto kompetencijų agentūra pagal savo patvirtintą metodiką, suderintą su Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, atlieka sprendimo įrengti prie transporto šviesoforo raudono signalo lentelę su žalia rodykle vertinimą eismo saugumo ir pralaidumo požiūriu. Lentelę su žalia rodykle naudoti draudžiama, jei sprendimas įrengti lentelę su žalia rodykle nėra suderintas su viešąja įstaiga Transporto kompetencijų agentūra. Jeigu sprendimas įrengti lentelę su žalia rodykle su viešąja įstaiga Transporto kompetencijų agentūra buvo suderintas iki sankryžos rekonstravimo, kapitalinio ar paprastojo remonto, sprendimą įrengti lentelę su žalia rodykle būtina suderinti iš naujo, norint toliau naudoti lentelę po sankryžos rekonstravimo, kapitalinio ar paprastojo remonto.“
1.14. Pakeičiu 83 punktą ir jį išdėstau taip:
„83. Siekiant, kad eismo dalyviai atlaisvintų sankryžos arba šviesoforais reguliuojamos pėsčiųjų perėjos zoną, naudojamas draudžiamasis šviesoforo signalas besikertančioms eismo kryptims, kurio trukmę lemia saugos laikas. Saugos laiku vadinamas laiko intervalas tarp vienos signalinės šviesoforų grupės leidžiamojo signalo pabaigos ir kitos su ja susikertančios signalinės šviesoforų grupės leidžiamojo signalo pradžios. Saugos laiko metu draudžiamieji signalai dega vienu metu sankryžą arba šviesoforais reguliuojamą pėsčiųjų perėją atlaisvinantiems ir į juos ketinantiems įvažiuoti arba įžengti eismo dalyviams. Saugos laikas turi būti apskaičiuojamas atsižvelgiant į Europos Sąjungos valstybių narių gerąją patirtį (pavyzdžiui, vadovaujantis šviesoforų gairėmis RiLSA Guidelines for Traffic Signals).
83.1. Apskaičiuotas saugos laikas, sankryžą arba šviesoforais reguliuojamą pėsčiųjų perėją atlaisvinant transporto priemonėms, maršrutiniam transportui ir dviračiams, turi būti ne trumpesnis kaip atitinkamo transporto geltono signalo trukmė.
83.2. Prieš įjungiant leidžiamą signalą į sankryžą arba šviesoforais reguliuojamą pėsčiųjų perėją ketinantiems įžengti pėstiesiems, apskaičiuotas saugos laikas turi būti ne trumpesnis kaip sankryžą arba šviesoforais reguliuojamą pėsčiųjų perėją atlaisvinančio atitinkamo transporto geltono signalo trukmė pridėjus 1 s.
1.15. Pakeičiu 85 punktą ir jį išdėstau taip:
„85. Mažiausia žalio signalo trukmė transporto priemonių eismui turėtų būti 5 s. Transporto priemonių šviesoforų signalų seka be žalio mirksinčio signalo (ypač naudojant jutiklinį šviesoforų valdymą) leidžia sumažinti nereikalingą eismo dalyvių laukimo trukmę – gaištį, todėl naudoti transporto priemonių šviesoforų žalią mirksintį signalą nerekomenduojama. Sprendimą dėl žalio mirksinčio signalo naudojimo priima kelio savininkas (valdytojas). Gaištis sumažėja, pavyzdžiui, šiais atvejais:
85.1. kai transporto priemonės atlaisvina sankryžą ir tai užfiksuoja jutikliai, geltonas signalas gali būti įjungtas iš karto, išvengus žalio mirksinčio signalo, todėl į sankryžą ketinantiems įvažiuoti vairuotojams ir laukiantiems pėstiesiems žalias signalas gali būti įjungtas anksčiau;
1.16. Pakeičiu 86 punktą ir jį išdėstau taip:
„86. Mažiausia žalio signalo trukmė pėstiesiems (įskaitant žalią mirksintį signalą) ir dviratininkams parenkama pagal kertamos važiuojamosios dalies plotį, tačiau negali būti trumpesnė kaip 5 s. Taip pat turi būti užtikrinta, kad degant žaliam signalui pėstieji spėtų pereiti pusę važiuojamosios kelio dalies (išsamiau žr. Taisyklių 46 punktą). Siekiant sumažinti nereikalingą eismo dalyvių laukimo trukmę – gaištį, rekomenduojama, kad žalio mirksinčio signalo pėstiesiems trukmė būtų ne ilgesnė kaip 2 s.“
1.17. Papildau 861 punktu:
1.18. Pakeičiu 89 punktą ir jį išdėstau taip:
„89. Šviesoforų skaičius šviesoforų poste priklauso nuo atskirai reguliuojamų važiavimo krypčių, eismo juostų kiekio ir kelio elementų. Pagrindinis transporto šviesoforas įrengiamas dešinėje arba kairėje kelio pusėje. Papildomi transporto šviesoforai įrengiami virš važiuojamosios dalies. Jeigu sankryžoje važiavimui viena kryptimi yra trys arba daugiau eismo juostų, pagrindinį transporto šviesoforą rekomenduojama dubliuoti kairėje arba dešinėje kelio pusėje priklausomai nuo eismo organizavimo.“
1.19. Pakeičiu 91.3 papunktį ir jį išdėstau taip:
„91.3. ne mažiau kaip du transporto šviesoforai važiuoti tiesiai:
91.3.1. be krypties rodyklių, jeigu tais pačiais transporto šviesoforais reguliuojamas kairysis arba dešinysis neapsaugotas posūkis;
1.20. Pakeičiu 94 punktą ir jį išdėstau taip:
„94. Šviesoforų įrengimo aukštį ir padėtį virš važiuojamosios dalies galima koreguoti, jeigu tai neišvengiama dėl techninių sankryžos sąlygų, tačiau būtina išlaikyti šviesoforų virš važiuojamosios dalies įrengimo reikalavimus ir bendrus šviesoforų išdėstymo principus (žr. 6–9 pav. ir priedo 12 pav.). „Stop“ liniją rekomenduojama ženklinti priklausomai nuo eismo organizavimo, apie 3,5–10 m atstumu nuo pagrindinio transporto šviesoforo, tačiau visais atvejais būtina užtikrinti dešinėje ir (arba) kairėje kelio pusėje esančių pagrindinių transporto šviesoforų, taip pat virš važiuojamosios dalies esančių papildomų šviesoforų matomumą prieš „Stop“ liniją stovinčių transporto priemonių vairuotojams.“
1.21. Pakeičiu 95 punkto 6 paveikslą ir jį išdėstau taip:
1.22. Pakeičiu 97 punktą ir jį išdėstau taip:
„97. Pėsčiųjų šviesoforai turi būti įrengti visose šviesoforais reguliuojamose pėsčiųjų perėjose už konfliktinės zonos (pėsčiųjų perėjos) pagal pėsčiojo judėjimo kryptį. Pėsčiųjų šviesoforai turi būti įrengti ir iškiliojoje saugumo salelėje ar skiriamojoje juostoje, jeigu važiavimui kiekviena kryptimi yra ne mažiau kaip trys eismo juostos. Atramas rekomenduojama išdėstyti vienoje eilėje, sutampančioje su šviesoforais reguliuojamos pėsčiųjų perėjos ribomis arba ašimi. Jeigu saugumo salelė arba skiriamoji juosta nesiekia 4 m pločio ir atskirose važiuojamosiose dalyse pėsčiųjų šviesoforai reguliuojami atskirai, visos pėsčiųjų šviesoforų atramos turi būti įrengtos vienoje eilėje pagal pėsčiojo judėjimo kryptį (išsamiau žr. Taisyklių 52 punktą). Jeigu pėsčiųjų ir dviračių eismas reguliuojamas kartu, tai šviesoforai su pėsčiojo ir dviračio simboliais turi būti įrengti viduryje tarp šviesoforais reguliuojamos pėsčiųjų perėjos ir dviračių pervažos (žr. 10 pav.).“
1.23. Pakeičiu 100 punktą ir jį išdėstau taip:
„100. Kelio savininkas (valdytojas) privalo užtikrinti, kad šviesoforų neužstotų kelio ženklai, apšvietimo atramos, medžiai ir pan., o eismo dalyviams būtų užtikrintas šviesoforų matomumas. Įprastinėje situacijoje transporto šviesoforų signalai turi būti matomi visų rūšių transporto priemonių vairuotojams iš bet kurios eismo juostos:
1.24. Pakeičiu 102 punktą ir jį išdėstau taip:
„102. Visų tipų šviesoforai turėtų būti įrengiami su 200 mm skersmens optiniu elementu. Nerekomenduojama virš važiuojamosios dalies įrengti mažesnio skersmens šviesoforus, nei įrengiami šalia važiuojamosios dalies. Šalia važiuojamosios dalies rekomenduojama įrengti 200 mm skersmens transporto šviesoforus, nes juos geriau mato arti „Stop“ linijos stovintys vairuotojai, kadangi šių šviesoforų raudonas signalas yra žemiau nei šviesoforų, kurių skersmuo 300 mm. Transporto šviesoforus (ypač įrengiamus virš važiuojamosios dalies) su 300 mm skersmens optiniu elementu rekomenduojama įrengti:
1.25. Papildau 1021 punktu:
„1021. Dviračių šviesoforai gali būti įrengiami su 100 mm arba 200 mm optiniu elementu:
1021.1. 200 mm skersmens dviračių šviesoforai gali būti naudojami tada, kai dviračių takas įrengtas prie pat važiuojamosios dalies arba kai važiuojamojoje dalyje įrengta dviračių juosta, o kitam transportui skirti šviesoforai įrengiami dešinėje dviračių tako arba dviračių juostos pusėje;
1.26. Papildau 1041 punktu:
1.27. Papildau III skyrių dvyliktuoju skirsniu:
„DVYLIKTASIS SKIRSNIS
MARŠRUTINIAM TRANSPORTUI SKIRTI ŠVIESOFORAI
1071. Maršrutiniam transportui skirti šviesoforai gali būti naudojami siekiant suteikti prioritetą maršrutinio transporto eismui. Maršrutiniam transportui skirti šviesoforai gali būti įrengiami kelio (gatvės) ruože, pažymėtame nurodomuoju kelio ženklu „Eismo juosta maršrutiniam transportui“ arba „Kelias su eismo juosta maršrutiniam transportui“ ir horizontaliuoju ženklinimu – raide „A“, taip pat kitais pagrįstais atvejais.
1072. Maršrutiniam transportui skirti trijų sekcijų šviesoforai naudojami, kai maršrutinio transporto eismą reikia reguliuoti atskirai nuo kitų transporto priemonių eismo. Šiuo atveju maršrutiniam transportui skirtoje eismo juostoje negalimas kitų transporto priemonių eismas. Toks reguliavimo būdas naudojamas:
1072.1. kai maršrutiniam transportui norima suteikti prioritetą kitų transporto priemonių atžvilgiu (12 pav.);
1072.2. kai kartu leisti maršrutinį ir kitą transportą yra nesaugu dėl pavojingai susikertančių trajektorijų arba bendras reguliavimas su kitomis transporto priemonėmis negalimas dėl vietos trūkumo (13 pav.);
1072.3. kitais individualiais atvejais, kai to reikia eismo saugumui užtikrinti ar maršrutinio transporto eismo kokybės lygiui pagerinti.
12 pav. Maršrutiniam transportui skirtų trijų sekcijų šviesoforų naudojimo pavyzdys, kai maršrutiniam transportui norima suteikti prioritetą kitų transporto priemonių atžvilgiu
13 pav. Maršrutiniam transportui skirtų trijų sekcijų šviesoforų naudojimo pavyzdys, kai bendras reguliavimas su kitomis transporto priemonėmis negalimas dėl vietos trūkumo
1073. Maršrutiniam transportui skirti vienos sekcijos šviesoforai naudojami, kai maršrutiniam transportui norima suteikti prioritetą kitų transporto priemonių atžvilgiu ir nereikalingi maršrutiniam transportui skirti draudžiamieji šviesoforo signalai. Toks reguliavimo būdas naudojamas:
1073.1. kai maršrutinio transporto eismą norima leisti anksčiau nei kitų transporto priemonių eismą, o vėliau maršrutinio transporto eismas reguliuojamas įprastais transporto šviesoforais (14 pav.);
1073.2. kai iš pradžių maršrutinio transporto eismas reguliuojamas transporto šviesoforais, o vėliau maršrutinio transporto eismą norima leisti ilgiau nei kitų transporto priemonių eismą (baigus degti žaliam transporto šviesoforo signalui) (14 pav.);
1073.3. kai maršrutinio transporto eismą norima leisti kartu su iš šoninio kelio sukančių transporto priemonių eismu (15 pav.);
1073.4. kitais individualiais atvejais, kai to reikia eismo saugumui užtikrinti ar maršrutinio transporto eismo kokybės lygiui pagerinti.
14 pav. Maršrutiniam transportui skirtų vienos sekcijos šviesoforų naudojimo pavyzdys, kai maršrutinio transporto eismą norima leisti anksčiau nei kitų transporto priemonių eismą arba (ir) kai maršrutinio transporto eismą norima leisti ilgiau nei kitų transporto priemonių eismą
15 pav. Maršrutiniam transportui skirtų vienos sekcijos šviesoforų naudojimo pavyzdys, kai maršrutinio transporto eismą norima leisti kartu su iš šoninio kelio sukančių transporto priemonių eismu
1.28. Pakeičiu priedo 2 punktą ir jį išdėstau taip:
„2. Tamsiame fone šviečiančios rodyklės signalas pastebimas geriau, tačiau tokio signalo šviesos intensyvumas mažesnis nei šviečiančio signalo su juoda rodykle. Todėl geltoname ir raudoname signaluose turi būti juodos rodyklės (1, 8 pav.). Žaliame ir baltame signaluose turi būti šviečiančios rodyklės tamsiame fone (2, 9, 17 pav.).“
1.29. Pakeičiu priedo 7 punktą ir jį išdėstau taip:
„7. Šviesoforų signalų rodyklių ir simbolių matmenys turi atitikti nurodytuosius 1–3, 5–9, 15–17 pav. Signalų skersmens, signalų rodyklių ir simbolių matmenys keičiami proporcingai, pavyzdžiui, naudojant 300 mm skersmens optinius elementus, 1–3, 5–9, 15–17 pav. pateikti matmenys padidinami 1,5 karto.“
1.30. Pakeičiu priedo 7 punkto 5–9 paveikslus ir juos išdėstau taip:
„
1.31. Pakeičiu priedo 10 punktą ir jį išdėstau taip:
„10. Šviesoforai gali būti montuojami ant stovų, išsikišančių stiebų ar gembių, kai kuriais atvejais – ant signalinių portalų ar ištemptų lynų. Šviesoforai prie atramų tvirtinami jiems pritaikytais laikikliais. Papildomos šviesoforų sekcijos turėtų būti tvirtinamos joms skirtais laikikliais (111 pav.). Siekiant užtikrinti gamyklinę šviesoforų apsaugos nuo dulkių ir drėgmės klasę, šviesoforų korpusai neturėtų būti pažeisti šviesoforų gamintojo nenumatytais pašaliniais varžtais ir (ar) kitomis tvirtinimo detalėmis. Maršrutiniam transportui skirtas vienos sekcijos šviesoforas tvirtinamas šalia pagrindinio transporto šviesoforo žalio signalo sekcijos iš dešinės pusės. Maršrutiniam transportui skirtas šviesoforas turi būti pritvirtintas per atstumą nuo įprasto transporto šviesoforo (112 pav.), tačiau prireikus gali būti montuojamas ant atskiros atramos.
111 pav. Papildomos sekcijos įrengimo pavyzdys
112 pav. Maršrutiniam transportui skirtų šviesoforų įrengimo pavyzdys.“
1.32. Pakeičiu priedo 11 punktą ir jį išdėstau taip:
„11. Apatinė šviesoforų sekcijos dalis turi būti ne žemiau kaip 2,10 m virš šaligatvio, 2,20 m – virš dviračių tako ir 4,50 m – virš važiuojamosios dalies. Dviračių šviesoforai su 100 mm optiniu elementu turi būti įrengiami žemiau nei transporto šviesoforai ir jiems 2,10 m aukščio virš šaligatvio bei 2,20 m aukščio virš dviračių tako apribojimai netaikomi. Dviračių šviesoforų su 100 mm optiniu elementu apatinė šviesoforų sekcijos dalis turėtų būti ne žemiau kaip 1,10–1,50 m virš šaligatvio ar dviračio tako. Rekomenduojama, kad apatinė transporto šviesoforų sekcijos dalis būtų ne aukščiau kaip 6,00 m virš važiuojamosios dalies, išskyrus atvejus, kai tai neįmanoma dėl kelio ar gatvės ypatumų (pavyzdžiui, yra troleibusų kontaktinis tinklas).“
1.33. Pakeičiu priedo 15 punktą ir jį išdėstau taip:
1.34. Papildau priedą 16 punktu:
„16. Maršrutiniam transportui skirtų šviesoforų signalų simboliai pateikti 15–17 pav.
15 pav. Maršrutiniam transportui skirto šviesoforo S formos baltas signalas
16 pav. Maršrutiniam transportui skirto šviesoforo horizontalaus brūkšnio formos baltas signalas
17 pav. Maršrutiniam transportui skirto šviesoforo rodyklės (rodyklių) formos balti signalai.“