LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL FARMACINĖS RŪPYBOS PASLAUGOS ĮKVEPIAMUOSIUS VAISTINIUS PREPARATUS VARTOJANTIEMS PACIENTAMS TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2016 m. birželio 6 d. Nr. V-716
Vilnius
1. T v i r t i n u Farmacinės rūpybos paslaugos įkvepiamuosius vaistinius preparatus vartojantiems pacientams teikimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos
apsaugos ministro 2016 m. birželio 6 d.
įsakymu Nr. V-716
FARMACINĖS RŪPYBOS PASLAUGOS ĮKVEPIAMUOSIUS VAISTINIUS PREPARATUS VARTOJANTIEMS PACIENTAMS TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Farmacinės rūpybos paslaugos įkvepiamuosius vaistinius preparatus vartojantiems pacientams teikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato reikalavimus vaistininkui, teikiančiam farmacinės rūpybos paslaugą įkvepiamuosius vaistinius preparatus vartojantiems pacientams (toliau – ĮVPV farmacinės rūpybos paslauga), vaistinei, kurioje teikiama ši farmacinės rūpybos paslauga, bei šios farmacinės rūpybos paslaugos teikimo tvarką.
2. ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos gavėjai – pacientai, sergantys astma ir lėtine obstrukcine plaučių liga (toliau – LOPL), kuriems paskirtas gydymas įkvepiamaisiais vaistiniais preparatais (tiek pirmą kartą, tiek pakartotinai) (toliau – pacientas).
3. Apraše vartojamos sąvokos ir jų apibrėžtys:
3.1. ĮVPV farmacinės rūpybos paslauga – vaistininko teikiama individuali konsultacija pacientui, kuriam paskirtas gydymas įkvepiamaisiais vaistiniais preparatais, kurios metu vertinama, ar pacientas laikosi gydytojo rekomendacijų dėl paskirtų įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo, ar vienu metu nevartoja kelių vienodo veikimo įkvepiamųjų vaistinių preparatų, ar teisinga įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo technika, nustatomos su šių vaistinių preparatų vartojimu susijusios problemos ir bendradarbiaujant su gydytoju siekiama šias problemas išspręsti.
4. ĮVPV farmacinės rūpybos paslauga turi atitikti bendruosius reikalavimus, nustatytus Farmacinės rūpybos paslaugų teikimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. V-1490 „Dėl Farmacinės rūpybos paslaugų teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir šiame Apraše nustatytus reikalavimus.
5. ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos teikimo tikslas – pagerinti pacientų gyvenimo kokybę sprendžiant su įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimu susijusias problemas.
6. ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos uždaviniai:
6.1. nustatyti problemas, susijusias su pacientui paskirtų įkvepiamųjų vaistinių preparatų netinkamu vartojimu;
6.2. pacientui aiškiai ir suprantamai pateikti informaciją apie astmą ar LOPL, galimas su vaistinių preparatų, skirtų šioms ligoms gydyti, vartojimu kylančias problemas;
6.3. konsultuoti pacientą, kaip, atsižvelgiant į gydytojo rekomendacijas ir įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo techniką, tinkamai vartoti jam paskirtus įkvepiamuosius vaistinius preparatus, padėti pacientui išspręsti nustatytas problemas, susijusias su įkvepiamųjų vaistinių preparatų netinkamu vartojimu.
II SKYRIUS
REIKALAVIMAI VAISTININKUI, TEIKIANČIAM ĮVPV FARMACINĖS RŪPYBOS PASLAUGĄ
7. ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugą teikiantis vaistininkas turi būti įgijęs šių specialiųjų kompetencijų:
7.3. žino ir geba paaiškinti apie įregistruotų Lietuvos Respublikos vaistinių preparatų registre, Bendrijos vaistinių preparatų registre arba Lygiagrečiai importuojamų vaistinių preparatų sąraše įkvepiamųjų vaistinių preparatų metabolizmo procesus, nepageidaujamą poveikį, sąveikas su kitais vaistiniais preparatais, dozavimą ir vartojimo būdą; geba juos palyginti;
7.4. geba pacientui pateikti tinkamus klausimus, siekdamas surinkti šiai farmacinei paslaugai teikti reikalingą informaciją;
7.6. geba įvertinti surinktą informaciją apie įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimą, nustatyti vartojimo problemas bei teikti individualias konsultacijas pacientams apie įkvepiamųjų vaistinių preparatų tinkamą vartojimą;
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI VAISTINEI, KURIOJE TEIKIAMA ĮVPV FARMACINĖS RŪPYBOS PASLAUGA
8. ĮVPV farmacinės rūpybos paslauga teikiama vaistinėje atskiroje patalpoje, įrengtoje vadovaujantis Vaistinių patalpų ir įrengimų reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. sausio 7 d. įsakymu Nr. V-7 „Dėl Vaistinių patalpų ir įrengimų reikalavimų patvirtinimo“, ar pertvara (gali būti mobili) atskirtoje vietoje, skirtoje kitoms paslaugoms teikti vaistinėje, užtikrinant ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos teikimo konfidencialumą.
9. ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos teikimo vietoje turi būti:
9.1. vietos vaistininkui ir pacientui (-ams) atsisėsti ir vieta (-os), skirta pasidėti reikiamas šiai farmacinės rūpybos paslaugai teikti priemones;
9.4. vienkartiniai antgaliai arba daugkartiniai antgaliai, kurie turi būti valomi, dezinfekuojami ir sterilizuojami vadovaujantis Lietuvos higienos norma HN 47-1:2012 „Sveikatos priežiūros įstaigos. Infekcijų kontrolės reikalavimai“, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. spalio 19 d. įsakymu Nr. V-946 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 47-1:2012 „Sveikatos priežiūros įstaigos. Infekcijų kontrolės reikalavimai“ patvirtinimo“.
10. ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos teikimo metu susidariusios medicininės atliekos tvarkomos vadovaujantis Lietuvos higienos norma HN 66:2013 „Medicininių atliekų tvarkymo saugos reikalavimai“, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2013 m. liepos 18 d. įsakymu Nr. V-706 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 66:2013 „Medicininių atliekų tvarkymo saugos reikalavimai“ patvirtinimo“.
IV SKYRIUS
ĮVPV FARMACINĖS RŪPYBOS PASLAUGOS TEIKIMAS
11. Pacientui pageidaujant, kad jam būtų suteikta ĮVPV farmacinės rūpybos paslauga, vaistininkas informuoja pacientą apie vaistinėje teikiamos ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos tikslą, uždavinius, priemones rezultatui pasiekti, galimą duomenų apie įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo vertinimą perdavimą asmens sveikatos priežiūros įstaigai.
12. Jei, gavęs Aprašo 11 punkte nurodytą informaciją, pacientas sutinka, kad jam būtų suteikta ĮVPV farmacinės rūpybos paslauga, vaistininkas, teikiantis šią farmacinės rūpybos paslaugą, pirmo vizito metu turi:
12.1. surinkti ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugai teikti reikalingus duomenis užpildydamas Farmacinės rūpybos paslaugos įkvepiamuosius vaistinius preparatus vartojantiems pacientams klausimyną (1 priedas) (toliau – Klausimynas);
12.2. išanalizuoti Klausimyne surinktą informaciją, įvertinti paciento praktinius įgūdžius vartojant įkvepiamuosius vaistinius preparatus ir nustatyti įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo problemas:
12.2.1. pacientas nesilaiko gydytojo rekomendacijų dėl paskirtų įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo dažnio, periodiškumo, vienkartinių dozių;
12.3. paaiškinti pacientui nustatytas įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo problemas; pademonstruoti pacientui teisingą jam paskirtų įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo techniką, jei reikia, pateikti mokomąją medžiagą;
12.4. suteikti pacientui aiškią, suprantamą ir išsamią informaciją:
12.4.1. apie astmą ir (ar) LOPL, pacientui paskirtų įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo ypatumus, kontraindikacijas, sąveiką su kitais vaistiniais preparatais ir kitą paciento pageidaujamą informaciją (pvz., tinkamumo vartoti terminus, laikymo sąlygas);
12.5. sudaryti ir aptarti su pacientu ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos planą, numatyti bendravimo su pacientu būdą ir laiką (jei pacientui įkvepiamieji vaistiniai preparatai paskirti pirmą kartą, rekomenduojama skirti mažiausiai du vizitus, trečias vizitas paskiriamas pagal poreikį; jei pacientui įkvepiamieji vaistiniai preparatai paskirti ne pirmą kartą, vizitų skaičius nustatomas pagal poreikį).
14. Pakartotinų vizitų metu vykdomos sudaryto ĮVPV farmacinės rūpybos plano priemonės ir vertinama ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos siekiamo rezultato atitiktis nustatytiems tikslams. Jei reikia, ĮVPV farmacinės rūpybos planas koreguojamas.
16. Įgyvendinus nustatytą ĮVPV farmacinės rūpybos planą:
16.1. vertinamas ir su pacientu aptariamas ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos metu pasiektas rezultatas (išspręstos visos su įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimu susijusios problemos; su įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimu susijusios problemos išspręstos iš dalies (nurodoma, kurios problemos neišspręstos); su įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimu susijusios problemos neišspręstos);
16.2. pacientui pateikiamas įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo vertinimas (2 priedas), nurodant galutinę išvadą. Pacientui pageidaujant, jam gali būti pateikiamas įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo vertinimas, nurodant tarpinio vertinimo rezultatus;
17. Jei pacientui įkvepiamieji vaistiniai preparatai paskirti pirmą kartą, gydantis gydytojas informuojamas apie nustatytas įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo problemas po pirmojo paciento vizito ir įgyvendinus ĮVPV farmacinės rūpybos planą, jei su įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimu susijusios problemos išspręstos iš dalies arba neišspręstos.
18. Jei pacientui įkvepiamieji vaistiniai preparatai paskirti ne pirmą kartą, gydantis gydytojas informuojamas įgyvendinus ĮVPV farmacinės rūpybos planą, jei su įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimu susijusios problemos išspręstos iš dalies arba neišspręstos.
19. Aprašo 17 ir 18 punktuose nurodytais atvejais, gydantis gydytojas informuojamas pateikiant įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo vertinimą (2 priedas), kuriame nurodomi tarpinio vertinimo rezultatai ar galutinė išvada. Informacija gydančiam gydytojui pateikiama vaistinės nustatytu būdu (raštu, elektroninio ryšio priemonėmis ar kitomis vaistinės ir asmens sveikatos priežiūros įstaigos aptartomis priemonėmis).
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
20. ĮVPV Farmacinės rūpybos paslauga dokumentuojama raštu arba vaistinės informacinėje sistemoje, užtikrinant kiekvieno paciento duomenų ir šios farmacinės rūpybos paslaugos metu atliekamų veiksmų atsekamumą.
21. Vaistinė ir vaistininkas neatsako už tai, kad pacientas nesilaiko ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos plano.
Farmacinės rūpybos paslaugos įkvepiamuosius vaistinius preparatus vartojantiems pacientams teikimo tvarkos aprašo
1 priedas
(Farmacinės rūpybos paslaugos įkvepiamuosius vaistinius preparatus vartojantiems pacientams klausimyno forma)
FARMACINĖS RŪPYBOS PASLAUGOS ĮKVEPIAMUOSIUS VAISTINIUS PREPARATUS VARTOJANTIEMS PACIENTAMS KLAUSIMYNAS
_____________________
(pildymo data)
1. |
Lytis |
Vyras ☐ Moteris ☐ |
2. |
Amžius |
|
3. |
Svoris |
|
4. |
Nustatyta liga |
Astma ☐ LOPL ☐ |
5. |
Ar įkvepiamieji vaistai paskirti |
Pirmą kartą ☐ Ne pirmą kartą ☐ |
6. |
Kiek laiko vartojate įkvepiamuosius vaistus (jei vaistai paskirti ne pirmą kartą) |
|
7. |
Kokius įkvepiamuosius vaistus vartojate / Kokie įkvepiamieji vaistai paskirti |
|
8. |
Kaip vartojate įkvepiamuosius vaistus (vaistinio preparato vartojimo dažnis, periodiškumas, vienkartinės dozės) / Gydytojo rekomendacijos (vaistinio preparato vartojimo dažnis, periodiškumas, vienkartinės dozės) |
|
9. |
Ar prisiminti vaistų vartojimo periodiškumą |
Lengva ☐ Sunku ☐ Nežinau ☐ |
10. |
Ar naudoti inhaliatorių |
Lengva ☐ Sunku ☐ Nežinau ☐ |
11. |
Prašom parodyti, kaip vartojate Jums paskirtus įkvepiamuosius vaistus |
Rezultatai pažymimi Įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo vertinimo formoje |
12. |
Kiti klausimai (jei reikia) |
|
_______________________________________________ ________
(Vaistininko, teikiančio farmacinės rūpybos paslaugą, vardas, pavardė) (parašas)
Farmacinės rūpybos paslaugos įkvepiamuosius vaistinius preparatus vartojantiems pacientams teikimo tvarkos aprašo
2 priedas
(Įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimo vertinimo forma)
________________________________________
(Vaistinės pavadinimas)
__________________________________________
(Adresas)
________________________________________
(Vaistininko (-ų), teikiančio farmacinės rūpybos paslaugą, vardas, pavardė)
ĮKVEPIAMŲJŲ VAISTINIŲ PREPARATŲ VARTOJIMO VERTINIMAS
Informacija apie pacientą:
________________________________________
(Vardas, pavardė, amžius)
_________________________________
(Kontaktiniai duomenys)
ĮVPV Farmacinės rūpybos planas:_______________________________________
________________________________________________________________________
I. ĮKVEPIAMŲJŲ VAISTINIŲ PREPARATŲ VARTOJIMO TECHNIKOS VERTINIMAS
|
Pirmo vizito data / vizito metu nustatytos paciento daromos klaidos |
Kito vizito data / vizito metu nustatytos paciento daromos klaidos |
Kito vizito data / vizito metu nustatytos paciento daromos klaidos |
|
Eil. Nr. |
Žingsniai (žymimi priklausomai nuo naudojamo inhaliatoriaus tipo) |
|
|
|
1. |
Inhaliatoriaus tinkamas laikymas (priklausomai nuo inhaliatoriaus tipo), atidarymas |
|
|
|
2. |
Inhaliatoriaus supurtymas |
|
|
|
3. |
Vienos vaistinio preparato dozės paruošimas |
|
|
|
4. |
Iškvėpimas |
|
|
|
5. |
Inhaliatoriaus apžiojimas |
|
|
|
6. |
Įkvepiamųjų vaistų įkvėpimas: |
|
|
|
6.1. |
įkvėpimas lėtas ir gilus, sutampa su vaisto įpurškimu |
|
|
|
6.2. |
įkvėpimas greitas ir gilus ( veiksmų koordinacija nereikalinga) |
|
|
|
7. |
Kvėpavimo sulaikymas (jei reikia) |
|
|
|
8. |
Iškvėpimas |
|
|
|
9. |
Inhaliatoriaus uždarymas |
|
|
|
10. |
Burnos išskalavimas (jei reikia) |
|
|
|
|
Rezultatas |
|
|
|
II. GYDYTOJO REKOMENDACIJŲ DĖL VAISTINIO PREPARATO VARTOJIMO DAŽNIO, PERIODIŠKUMO, VIENKARTINIŲ DOZIŲ LAIKYMASIS (laikosi / nesilaiko) |
|
|
|
|
III. VIENU METU VARTOJA KELIS VIENODO VEIKIMO ĮKVEPIAMUOSIUS VAISTINIUS PREPARATUS (taip/ne) |
|
|
|
Pastaba. Pildomi konkretaus inhaliatioriaus vartojimo žingsniai. Klaidingas žingsnis ar kitos daromos klaidos pažymimi varnele.
Tarpinis vertinimas:
Rezultatas (teisinga / neteisinga vartojimo technika, kokias klaidas daro; laikosi / nesilaiko gydytojo rekomendacijų dėl vaistinio preparato vartojimo dažnio, periodiškumo, vienkartinių dozių; vienu metu vartoja kelis vienodo veikimo įkvepiamuosius vaistinius preparatus):
Kitas planuojamas vizitas (data):
Įvertino (Vaistininko vardas pavardė):
Pildymo data:
Pastaba. Vertinama kiekvieno vizito metu.
Išvada įgyvendinus ĮVPV farmacinės rūpybos planą: (išspręstos visos su įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimu susijusios problemos; su įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimu susijusios problemos išspręstos iš dalies (nurodoma, kurios problemos neišspręstos); su įkvepiamųjų vaistinių preparatų vartojimu susijusios problemos neišspręstos)
Paciento įsivertinimas: (kaip pacientas vertina savo būklę, gebėjimą naudoti įkvepiamuosius vaistinius preparatus)
Siūlymas: (papildomas vizitas / koreguoti ĮVPV farmacinės rūpybos paslaugos planą / kreiptis į gydytoją)
Įvertino (Vaistininko vardas pavardė):
Pildymo data: