Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1403
2018 m. balandžio 25 d. Nr. 389
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. gruodžio 20 d. sprendimo Nr. SV-S-531 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1403 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1. Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas prisidėtų prie Lietuvos miškų ir juose esančių gamtinių vertybių nykimo.
Pažymėtina, kad miško žemę paverčiant kitomis naudmenomis miško aplinka iš esmės sunaikinama. Kai miško žemė paverčiama kitomis naudmenomis tokiuose miškuose, kurie dėl juose esančių gamtinių vertybių ar kitų svarbių priežasčių bei tikslų, tokių kaip palankios žmonių gyvenamosios aplinkos kūrimas, rekreacinių miško funkcijų išsaugojimas, priskirti II ar III miškų grupės miškams, sunaikinama ypatingos vertės miško aplinka.
Siekiant vietoje sunaikintų miškų plotų įveisti ir išauginti atitinkamos ekologinės, ekonominės ir socialinės vertės miškus kitoje, iki tol mišku neapaugusioje, žemėje ir užtikrinti nuoseklų šalies miškų ploto didėjimą, Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 11 straipsnyje įtvirtintas kompensacinis mechanizmas, kuris numato dvigubo ar trigubo dydžio pinigines kompensacijas už miško žemės pavertimą kitomis naudmenomis atitinkamai III ir II miškų grupės miškuose. Diferencijuotų piniginių kompensacijų taikymas atsižvelgiant į kitomis naudmenomis paverčiamų miškų ekologinę, socialinę, ekonominę ir visuomeninę vertę užtikrina vertingiausių miškų apsaugą, nes skatina rinktis kitoms miškų grupėms priskirtas teritorijas.
2. Įstatymo projekte numatytas teisinis reguliavimas turėtų neigiamos įtakos valstybės biudžetui, nes būtų sumokama mažiau piniginių kompensacijų už miško žemės pavertimą kitomis naudmenomis. Sumažėjus valstybės biudžeto pajamoms, atitinkamai ta pačia apimtimi sumažėtų ir miškų plotų plėtros darbai, kurie finansuojami Bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo programos lėšomis.
3. Išimtinis atvejis, numatantis galimybę miško žemę paversti kitomis naudmenomis gyvenamosioms teritorijoms formuoti, susijęs ne tik su viešuoju interesu, bet ir su privačiais interesais, t. y. siekiu kitomis naudmenomis paverstuose miško žemės plotuose statyti gyvenamuosius pastatus. Todėl priėmus Įstatymo projektu siūlomus pakeitimus ir atsisakius piniginių kompensacijų diferencijavimo, savivaldybės, taip pat ir privatūs asmenys, kurie suinteresuoti gyvenamųjų teritorijų formavimu, būtų suinteresuoti gyvenamąsias teritorijas formuoti kuo patrauklesnėse miškų teritorijose.