LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 M. STRATEGINIO PLANO SEKTORINIŲ INTERVENCINIŲ PRIEMONIŲ VAISIŲ IR DARŽOVIŲ SEKTORIUJE ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2023 m. gegužės 24 d. Nr. 3D-343
Vilnius
Įgyvendindamas 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, 2021 m. gruodžio 7 d. Komisijos deleguotąjį reglamentą (ES) 2022/126, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/2115 papildomas tam tikroms intervencinių priemonių rūšims, kurias valstybės narės nurodė pagal tą reglamentą parengtuose 2023–2027 m. BŽŪP strateginiuose planuose, taikomais papildomais reikalavimais ir taisyklėmis dėl santykio, susijusio su 1-uoju geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės (GAAB) standartu, 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 1308/2013, kuriuo nustatomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas ir panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 922/72, (EEB) Nr. 234/79, (EB) Nr. 1037/2001 ir (EB) Nr. 1234/2007, su visais pakeitimais, 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 8.1 ir 8.2 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos fondų lėšas“ 3 punktą,
tvirtinu Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano sektorinių intervencinių priemonių vaisių ir daržovių sektoriuje įgyvendinimo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2023 m. gegužės 24 d. įsakymu Nr. 3D-343
LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 M. STRATEGINIO PLANO SEKTORINIŲ INTERVENCINIŲ PRIEMONIŲ VAISIŲ IR DARŽOVIŲ SEKTORIUJE ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano sektorinių intervencinių priemonių vaisių ir daržovių sektoriuje įgyvendinimo taisyklės (toliau – taisyklės) parengtos vadovaujantis 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, 2021 m. gruodžio 7 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2022/126, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/2115 papildomas tam tikroms intervencinių priemonių rūšims, kurias valstybės narės nurodė pagal tą reglamentą parengtuose 2023–2027 m. BŽŪP strateginiuose planuose, taikomais papildomais reikalavimais ir taisyklėmis dėl santykio, susijusio su 1-uoju geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės (GAAB) standartu, 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1308/2013, kuriuo nustatomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas ir panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 922/72, (EEB) Nr. 234/79, (EB) Nr. 1037/2001 ir (EB) Nr. 1234/2007, su visais pakeitimais, 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamo nutarimo „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“, Lietuvos 2023– 2027 metų BŽŪP strateginio plano, patvirtinto 2022 m. lapkričio 21 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272, pagal kurį teikiama iš Europos žemės ūkio garantijų fondo ir Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai finansuojama Sąjungos parama (toliau – Strateginis planas), nuostatomis ir atsižvelgiant į Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).
2. Pagrindinės sąvokos, vartojamos šiose taisyklėse, apibrėžtos reglamente (ES) Nr. 2021/2015, reglamente (ES) 2022/126, reglamente (ES) Nr. 2022/1475, Strateginiame plane, Administravimo taisyklėse, Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme.
4. Šios taisyklės nustato paramos pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano sektorinių intervencinių priemonių vaisių ir daržovių sektoriuje „Investicijos į ilgalaikį turtą, tyrimus, eksperimentinę ir inovatyvią gamybą ir kitus veiksmus“, „Produktų pardavimų skatinimas ir komercinės vertės didinimas“, „Atsekamumo ir sertifikavimo sistemų įgyvendinimas, produktų kokybės stebėsena“, „Produktų pašalinimas iš rinkos“ (toliau – Priemonės) teikimo ir administravimo tvarką. Taisyklėmis turi vadovautis Vaisių ir daržovių gamintojų organizacijų pripažinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. 3D-738 „Dėl Vaisių ir daržovių gamintojų organizacijų pripažinimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka pripažintos gamintojų organizacijos (toliau – gamintojų organizacijos), rengdamos ir teikdamos gamintojų organizacijų veiksmų programų paraiškas, įgyvendindamos pagal šias taisykles patvirtintas veiksmų programas, taip pat institucijos, atliekančios veiksmų programų paraiškų vertinimą ir jų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kiek to nereglamentuoja šios taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.
II SKYRIUS
TIKSLAI IR POREIKIAI
5. Priemonių tikslas – didinti sektoriaus konkurencingumą ir rinkodaros bei gamybos procesų optimizavimą, skatinti naujų gamintojų organizacijų steigimą ir jų veiklą.
6. Priemonių specialieji tikslai ir poreikiai nurodyti Strateginio plano vaisių ir daržovių sektorinėje intervencinėje priemonėje. Priemonės prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:
III SKYRIUS
REMIAMA VEIKLA, PARAMOS FORMA IR INTENSYVUMAS
7. Parama teikiama gamintojų organizacijų įgyvendinamoms patvirtintoms 3–5 metų veiksmų programoms, apimančioms vieną ar daugiau taisyklių 4 punkte nurodytų Priemonių, finansuoti.
8. Gamintojų organizacijos veiksmų programas parengia pagal reglamento (ES) Nr. 2021/2015 50 straipsnyje nurodytus reikalavimus.
9. Parama teikiama negrąžintinos subsidijos forma, kompensuojant gamintojų organizacijos faktiškai patirtas tinkamas finansuoti išlaidas be pridėtinės vertės mokesčio. Faktiškai patirtos ir įtrauktos į gamintojų organizacijos apskaitą išlaidos turi būti pagrįstos gamintojų organizacijos pateiktais dokumentais.
10. Parama negali viršyti 50 proc. arba, kaip tai numatyta reglamento (ES) Nr. 2021/2115 52 straipsnio 3 dalyje, 60 proc. faktinių veiksmų programos išlaidų, arba 80 proc. ir 100 proc. atskirų veiksmų programos išlaidų, kaip tai numatyta atitinkamai reglamento (ES) Nr. 2021/2115 52 straipsnio 4, 5 ir 6 dalyse, tačiau negali būti didesnė nei 4,1 proc. gamintojų organizacijos parduodamos produkcijos vertės. Šis procentinis dydis gali būti padidintas iki 4,6 proc., jeigu suma, viršijanti 4,1 proc., naudojama tik reglamento (ES) Nr. 2021/2115 52 straipsnio 2 dalies 2 pastraipoje nurodytais atvejais.
IV SKYRIUS
TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI
11. Gamintojų organizacijų veiksmų programos paraiškos (toliau – paraiška) tinkamumas gauti paramą vertinamas pagal paramos paraiškos pateikimo dieną gamintojų organizacijos pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, viešuosiuose registruose esančius duomenis, taip pat pagal dokumentus ir informaciją, gautą iš gamintojų organizacijos po Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Mokėjimo agentūra) paklausimo (-ų). Jei šie duomenys skiriasi nuo viešuosiuose registruose esančių duomenų, vadovaujamasi registrų duomenimis.
12. Gamintojų organizacija laikoma tinkama gauti paramą, jei atitinka tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus:
12.2. veiksmų programa atitinka taisyklių 8 punkto reikalavimus ir II skyriuje nurodytus tikslus ir poreikius;
12.3. gamintojų organizacija užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų nacionalinių fondų ir ES programų lėšų;
12.4. veiksmų programose numatyti trys ar daugiau veiksmų, skirtų reglamento (ES) Nr. 2021/2115 46 straipsnio e, f punktuose nurodytų tikslų įgyvendinimui ir jiems skiriama ne mažiau nei 15 proc. veiksmų programos išlaidų, kaip nurodyta reglamento (ES) Nr. 2021/2115 50 straipsnio 7 dalies a, b punktuose;
12.5. veiksmų programose skiriama ne mažiau kaip 2 proc. veiksmų programos išlaidų, susijusių su Reglamento (ES) 2021/2115 46 straipsnio d punkte nurodytais tikslais, kaip nurodyta reglamento (ES) 2021/2115 50 straipsnio 7 dalies c punkte;
12.6. administracinėms išlaidoms gali būti skiriama ne daugiau kaip 4 proc. veiksmų programos lėšų, kaip numatyta reglamento (ES) 2022/126 23 straipsnio 2 dalyje;
12.7. jeigu ne mažiau nei 80 proc. gamintojų organizacijos gamintojų narių turi vieną ar daugiau vienodų įsipareigojimų pagal Lietuvos 2023–2027 metų BŽŪP strateginio plano priemonę „Ekologinis ūkininkavimas“ (vaisiai, uogos, daržovės, vaistažolės ir prieskoniniai augalai) ir (ar) priemonę „Tausojanti vaisių, uogų ir daržovių programa“ arba dalyvauja Nacionalinės kokybės programoje ir tai nurodo veiksmų programoje, tuomet kiekvienas iš šių įsipareigojimų laikomas aplinkosaugos veiksmu, kaip nurodyta reglamento (ES) 2021/2115 50 straipsnio 7 dalyje;
12.8. veiksmų programos finansuojamos iš tam tikslui įkurto ir atskiroje gamintojų organizacijos banko sąskaitoje laikomo fondo (toliau – veiklos fondas), finansuojamo taip, kaip numatyta reglamento (ES) Nr. 2021/2115 51 straipsnio 1 dalyje;
13. Parama neteikiama, jei remiantis Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27 d. įsakymu Nr. 3D-889 „Dėl Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikos patvirtinimo“, nustatoma, kad pareiškėjas arba paramos gavėjas dirbtinai sukūrė paramai gauti reikalingas sąlygas.
V SKYRIUS
VEIKSMŲ PROGRAMŲ IR VEIKLOS FONDŲ PATVIRTINIMAS
14. Per ministerijos patvirtintame paramos paraiškų teikimo tvarkaraštyje nustatytą laikotarpį gamintojų organizacija Mokėjimo agentūrai pateikia Gamintojų organizacijų veiksmų programos paraišką (1 priedas), kurią planuojama įgyvendinti nuo kitų metų sausio 1 d. Pirmaisiais Strateginio plano įgyvendinimo metais veiksmų programa gali būti pradėta įgyvendinti po paraiškos pateikimo.
15. Prie paraiškos pridedama:
15.1. gamintojų organizacijos visuotinio susirinkimo sprendimas dėl veiklos fondo sukūrimo, nurodant atitinkamą banko sąskaitos numerį;
16. Mokėjimo agentūrai per du mėnesius nuo gamintojų organizacijos pateiktos veiksmų programos paraiškos gavimo įvertinus veiksmų programos paraišką ir šių taisyklių 15 punkte minimus dokumentus, atlikus patikrinimus, nurodytus šių taisyklių 17 punkte, direktoriaus įsakymu patvirtinamas vienas iš šių sprendimų:
17. Atliekant patikras, įskaitant patikras vietoje, tikrinama:
17.4. veiksmų programos nuoseklumas ir techninė kokybė, skaičiavimų teisingumas ir jos įgyvendinimo planavimas;
17.7. ar tikslai yra kiekybiškai įvertinami, juos galima stebėti ir pasiekti įgyvendinant pasiūlytus veiksmus;
18. Gamintojų organizacija iki kiekvienų metų spalio 15 d. pateikia Mokėjimo agentūrai informaciją apie planuojamą veiklos fondo sumą kitiems veiksmų programos metams, siekdama nustatyti maksimalią paramos sumą pagal reglamento (ES) Nr. 2021/2015 52 straipsnį.
19. Gamintojų organizacijų parduodamos produkcijos vertė apskaičiuojama taip, kaip nurodyta reglamento (ES) 2022/126 31 straipsnyje. Į parduotų produktų vertę įtraukiami ir šių produktų realizuoti šalutiniai produktai.
20. Referenciniai laikotarpiai, nurodyti reglamento (ES) 2022/126 32 straipsnio 1 dalyje, taikomi nustatant gamintojų organizacijos parduodamos produkcijos vertę, nuo kurios skaičiuojamas paramos dydis, yra šie:
21. Gamintojų organizacija pasirenka vieną iš 20 punkte nurodytų referencinių laikotarpių parduotos produkcijos vertei apskaičiuoti. Jis negali būti keičiamas veiksmų programos vykdymo metu. Jei naujai pripažintos gamintojų organizacijos neturi pakankamai ankstesnių duomenų apie parduodamą produkciją, parduodamos produkcijos verte laikoma tinkamos parduoti produkcijos vertė, gamintojų organizacijos nurodyta prašant pripažinimo.
VI SKYRIUS
PARAMOS SUTARTIES SUDARYMAS
22. Mokėjimo agentūra, priėmusi sprendimą dėl gamintojų organizacijos pateiktos veiksmų programos patvirtinimo, su gamintojų organizacija sudaro paramos sutartį Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
23. Gamintojų organizacijai per Mokėjimo agentūros nustatytą terminą nepasirašius paramos sutarties, parama neskiriama.
VII SKYRIUS
VEIKSMŲ PROGRAMOS IR SUTARTIES PAKEITIMAI
25. Jokie su Mokėjimo agentūra raštu nesuderinti pakeitimai nuo priimto gamintojų organizacijos veiksmų programos įgyvendinimo, keičiantys programos apimtį, programoje numatytas išlaidas, pratęsiantys programos įgyvendinimo laikotarpį ar kitaip keičiantys programą ar paramos sutartyje ir (arba) paraiškoje nustatytus gamintojų organizacijos įsipareigojimus, nėra leidžiami. Gamintojų organizacija privalo informuoti Mokėjimo agentūrą apie visus numatomus pakeitimus, susijusius su veiksmų programos įgyvendinimu, ir juos vykdyti tik gavusi rašytinį Mokėjimo agentūros sutikimą.
26. Gamintojų organizacija iki rugsėjo 15 d. gali pateikti Mokėjimo agentūrai motyvuotą prašymą dėl veiksmų programos vėlesniems metams pakeitimo ir dokumentus, kuriuose nurodoma šių pakeitimų priežastis, pobūdis ir pasekmės. Mokėjimo agentūra gali papildomai reikalauti papildomos informacijos ar dokumentų, reikalingų sprendimui dėl veiksmų programos kitiems metams pakeitimo priimti.
27. Mokėjimo agentūra, įvertinusi motyvuotą prašymą dėl veiksmų programos vėlesniems metams pakeitimo ir ar tokiu pakeitimu bus pasiekti numatyti rezultatai ir tikslai, sprendimą dėl prašymo pakeisti veiksmų programą priima iki gruodžio 15 d. Priimdama sprendimą dėl gamintojų organizacijos prašymo keisti veiksmų programą, Mokėjimo agentūra taip pat atsižvelgia į tas aplinkybes, kurių gamintojų organizacija negalėjo numatyti teikdama paraišką, ir aplinkybes, nepriklausančias nuo jos.
28. Gamintojų organizacija iki rugsėjo 15 d. gali pateikti Mokėjimo agentūrai motyvuotą prašymą dėl veiksmų programos pakeitimo jos vykdymo metais, kuriame gali būti prašoma:
29. Su prašymais leisti padaryti pakeitimus pateikiami patvirtinamieji dokumentai, kuriuose nurodoma šių pakeitimų priežastis, pobūdis ir pasekmės. Mokėjimo agentūra gali papildomai reikalauti bet kokios informacijos ar dokumentų, reikalingų sprendimui dėl veiksmų programų pakeitimo jų vykdymo metais priimti.
30. Mokėjimo agentūra, įvertinusi motyvuotą prašymą dėl veiksmų programos jos vykdymo metais pakeitimo ir ar toks pakeitimas duos didesnę naudą ir leis efektyviau siekti veiksmų programoje numatytų tikslų, sprendimą dėl prašymo pakeisti veiksmų programą priima iki sausio 20 d. po tų metų, kuriais paprašyta padaryti pakeitimų. Priimdama sprendimą dėl gamintojų organizacijos prašymo keisti veiksmų programą, Mokėjimo agentūra taip pat atsižvelgia į tas aplinkybes, kurių gamintojų organizacija negalėjo numatyti teikdama paraišką, ir aplinkybes, nepriklausančias nuo jos.
31. Gamintojų organizacija gali keisti veiksmų programą jos vykdymo metais iš anksto negavusi Mokėjimo agentūros patvirtinimo, su sąlyga, kad bendra padarytų pakeitimų išlaidų suma neviršys 5 procentų veiksmų programoje tiems metams patvirtintos išlaidų sumos.
32. Apie šių taisyklių 31 punkte nurodytus veiksmų programų jų vykdymo metais pakeitimus gamintojų organizacijos raštu informuoja Mokėjimo agentūrą per 14 d. nuo įvykdyto pakeitimo. Neinformavusi Mokėjimo agentūros per šiame punkte nurodytą terminą, gamintojų organizacija praranda galimybę į patirtų išlaidų, susijusių su veiksmų programos pakeitimais jos vykdymo metais, kompensavimą.
33. Mokėjimo agentūra per 10 darbo dienų informuoja gamintojų organizacijas apie padarytų išlaidų, susijusių su šių taisyklių 31 punkte nurodytų veiksmų programų jų vykdymo metais pakeitimais, tinkamumą finansinei paramai.
34. Priėmusi sprendimą dėl gamintojų organizacijos prašymo keisti paramos sutartį, Mokėjimo agentūra:
34.1. apie tai raštu, telefonu arba elektroniniu paštu nedelsdama informuoja gamintojų organizaciją;
34.2. tuo atveju, jei paramos sutartis nėra keičiama, per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo Administravimo taisyklėse nurodytu būdu informuoja gamintojų organizaciją;
34.3. tuo atveju, jei keičiama paramos sutartis, per 10 darbo dienų parengia, suderina su gamintojų organizacija ir išsiunčia arba kviečia gamintojų organizaciją atvykti į Mokėjimo agentūrą pasirašyti suderinto paramos sutarties pakeitimo bei nurodo pasiūlymo pasirašyti paramos sutarties pakeitimą galiojimo terminą, kuris bendruoju atveju negali būti ilgesnis nei 10 darbo dienų. Šalims susitarus, šis terminas gali būti pratęstas.
VIII SKYRIUS
TINKAMOS IŠLAIDOS
35. Tinkamomis išlaidomis pripažįstamos gamintojų organizacijos faktiškai patirtos ir atitinkančios veiksmų programą išlaidos be pridėtinės vertės mokesčio. Faktiškai patirtos ir įtrauktos į gamintojų organizacijos apskaitą išlaidos turi būti pagrįstos patvirtintomis dokumentų kopijomis.
36. Tinkamos finansuoti išlaidos:
36.1. pagal intervencinę priemonę „Investicijos į ilgalaikį turtą, tyrimus, eksperimentinę ir inovatyvią gamybą ir kitus veiksmus“:
36.1.1. su gamybos planavimu susijusios išlaidos:
36.1.1.1. daugiamečių augalų (krūmai, medeliai, daugiamečiai sodinukai, išskyrus braškių daigus) įsigijimui ir jų įveisimui (stulpeliai, svarmenys, virvės, uždangalai, apsaugantys medžių kamienus), įskaitant naujų veislių įsigijimą, išlaidos;
36.1.1.2. dirvos gerinimo, specializuotos sėjos, sodinimo, priežiūros, laistymo ir derliaus nuėmimo technikos ir įrangos įsigijimo išlaidos;
36.1.1.3. krovininės transportavimo technikos vidiniam produktų arba gamybos technologiniame procese naudojamų žaliavų ir medžiagų pervežimui įsigijimo išlaidos. Šiose taisyklėse vidinis pervežimas yra produktų pervežimas iš gamintojų organizacijos nario ūkio į gamintojų organizaciją arba į kito nario ūkį, o gamybos technologiniame procese naudojamų žaliavų ir medžiagų pervežimas yra žaliavų ir medžiagų atvežimas į gamintojų organizacijos nario ūkį arba į gamintojų organizaciją. Krovininės transportavimo technikos ne vidiniam produktų pervežimui įsigijimas nefinansuojamas;
36.1.1.4. auginimo sistemų, tokių kaip žemi / aukšti foliniai tuneliai, ir priemonių jiems montuoti, hidrofoninių sistemų, jų priedų įsigijimo ir įrengimo, šildomų ir nešildomų šiltnamių rekonstrukcijos, kapitalinio remonto ar statybos, šiltnamių technologinės įrangos įsigijimo ir montavimo išlaidos;
36.1.2. su produktų kokybės gerinimu susijusios išlaidos:
36.1.2.1. produkcijos saugyklų, sandėliavimo patalpų rekonstrukcijos, kapitalinio remonto ar statybos išlaidos;
36.1.2.2. produkcijos saugyklų, sandėliavimo patalpų šaldymo, reguliuojamo klimato ir kondicionavimo sistemų įsigijimo ir montavimo išlaidos;
36.1.2.3. papildomos sunkvežimių įrangos, skirtos transporto priemonėms su šaldymo patalpa arba transporto priemonėms, turinčioms reguliuojamą klimato sistemą, įsigijimo išlaidos;
36.1.2.4. konteinerių produktų trumpalaikiam sandėliavimui ir transportavimui, transporterių sistemos sandėlių darbui automatizuoti, kitos sandėliavimo įrangos įsigijimo išlaidos;
36.1.2.5. mobiliųjų ir stacionarių svarstyklių ir laboratorijų įsigijimo ir montavimo, įskaitant patalpų statybą, rekonstrukciją ar kapitalinį remontą, jei tai būtina svarstyklių ar laboratorijų funkcionavimui, išlaidos;
36.1.3. su produktų komercinės vertės didinimu susijusios išlaidos:
36.1.3.1. valymo, plovimo, pjaustymo, lupimo, skutimo, apipjaustymo, kauliukų išėmimo, lukštenimo ir džiovinimo technikos ir įrangos įsigijimo ir montavimo išlaidos;
36.1.3.2. pripažinimo produktų pakavimo ir rūšiavimo technikos ir įrangos įsigijimo ir montavimo išlaidos;
36.1.3.3. etikečių gamybos, svėrimo ir produktų vienodumą užtikrinančios įrangos, leidžiančios sumažinti iš rinkos grąžinamų produktų kiekį, įsigijimo išlaidos;
36.1.3.4. duomenų bazių, sistemų kūrimo, siekiant koordinuoti pasiūlą ir produktų pardavimus, išlaidos;
36.1.4. su tyrimais, inovatyvia ir eksperimentine gamyba susijusios išlaidos:
36.1.4.1. priemonių, reikalingų moksliniams tyrimams ir eksperimentiniams gamybos bandymams atlikti, įsigijimo išlaidos;
36.1.5. su aplinkosauga ir klimato kaitos švelninimu susijusios išlaidos:
36.1.5.1. kogeneracinių sistemų, atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių sistemų (saulės, vėjo, geoterminių) įsigijimo, montavimo ir projektavimo, įskaitant pastatų statybą, rekonstrukciją ar kapitalinį remontą, jei tai būtina sistemų funkcionavimui, išlaidos;
36.1.5.2. naujų termoekranų, didesnės šilumos izoliacijos medžiagų įsigijimo ir montavimo šiltnamiuose, grybų auginimo ar pakavimo patalpose ir kitose gamybinėse patalpose išlaidos;
36.1.5.4. naujų atsinaujinančios energijos šaltinius naudojančių šildymo įrangos / konstrukcijų, sistemų, įrangos ir technikos, skirtos šioms sistemoms prižiūrėti (kuro ruošimo, deginimo, šilumos akumuliavimo, pelenų utilizavimo ir kt.) įsigijimo, montavimo ir projektavimo, įskaitant pastatų statybą, rekonstrukciją ar kapitalinį remontą, jei tai būtina įrangos ar sistemų funkcionavimui, išlaidos;
36.1.5.5. naujos įrangos / konstrukcijų ir įrenginių, skirtų lietaus vandeniui nuo šiltnamių stogų surinkti ir jam panaudoti šiltnamiuose auginamiems augalams drėkinti, įsigijimo ir įrengimo / montavimo išlaidos;
36.1.5.6. naujos įrangos / konstrukcijų, skirtos uždarai drėkinimo sistemai sukurti, įsigijimo ir įrengimo / montavimo išlaidos;
36.1.5.7. naujų vandenį taupančių drėkinimo sistemų įsigijimo ir įrengimo, pakeičiant senas sistemas, išlaidos;
36.1.5.8. naujos įrangos, mažinančios vandens naudojimą esamose drėkinimo sistemose, įsigijimo ir įrengimo / montavimo išlaidos;
36.1.5.9. vandens, skirto vaisiams ir daržovėms plauti, surinkimo, saugojimo, dezinfekavimo ir antrinio panaudojimo naujos įrangos ir įrenginių ar sistemų įsigijimo ir įrengimo / montavimo išlaidos;
36.1.5.10. naujų specializuotų mašinų ir įrangos, skirtos dirvožemio gerai būklei, viršijančiai privalomuosius reikalavimus, nustatytus nacionalinės teisės aktuose, palaikyti (mulčiavimo mašinos, šakų smulkintuvai ir kt.), įsigijimo išlaidos;
35.1.5.11. kompostavimo sistemų projektų, įrangos ir įrenginių, reikalingų organinių atliekų kompostavimo sistemoms įrengti, įsigijimo ir įrengimo, įskaitant medžiagas ir įrenginius, skirtus požeminio vandens ir dirvožemio apsaugai nuo teršalų patekimo, įsigijimo ir įrengimo / montavimo išlaidos. Įdiegtos kompostavimo sistemos pajėgumai turi būti proporcingi organinių likučių ir šalutinių produktų kiekiui, kurį išgauna gamintojų organizacija arba jos nariai;
36.1.5.12. bioskaidžios mulčiavimo polietileninės dangos ir rišamųjų medžiagų, bioskaidaus augalų auginimo substrato įsigijimo išlaidos. Parama teikiama tik skirtumui tarp biologiškai skaidžių medžiagų kainos ir standartinės medžiagos kainos kompensuoti;
36.1.5.13. biologinių augalų apsaugos produktų ir priemonių ir (arba) kenkėjų natūralių priešų įsigijimo ir naudojimo pagal paskirtį (feromonai, feromoniniai spąstai, vabzdžiai ir kt.) išlaidos;
36.1.5.14. produktų, medžiagų ir įrangos, reikalingos sprendimų priėmimo sistemai (įskaitant prognozavimo sistemas, meteorologines stoteles ir reikiamą programinę įrangą) sukurti, įsigijimo ir įrengimo, siekiant optimizuoti augalų apsaugos produktų purškimą, išlaidos;
36.1.5.15. naujų, aplinkai nekenksmingų augalų apsaugos purškimo priemonių ir jų komponentų įsigijimo (tik keičiant senas purškimo priemones) išlaidos;
36.1.5.16. naujos purškimo įrangos arba jos komponentų, pakeičiančių esamą, kurios naudojimas turi teigiamą poveikį aplinkai, įsigijimo išlaidos. Senos įrangos pakeitimas nauja įranga su tokiomis pat techninėmis specifikacijomis negalimas;
36.1.6. kitos išlaidos:
36.1.6.1. žemės be statinių pirkimo, kai pirkti žemę būtina, kad būtų galima atlikti veiksmų programoje numatytą investiciją, išlaidos;
36.1.6.2. išlaidos personalui, kontroliuojančiam ir koordinuojančiam sėjos ir sodinimo grafikus, vykdančiam pirminę augalų ir derliaus nuėmimo kontrolę siekiant, kad produktai atitiktų rinkos ir vartotojų reikalavimus;
36.1.6.3. išlaidos personalui, koordinuojančiam gamybos planavimą, derliaus saugojimą ir patiekimą rinkai;
36.1.6.4. papildomo kvalifikuoto personalo darbo laiko apmokėjimo už mokymus, konsultacijas ir (arba) techninę pagalbą veiklai, kuri papildo (t. y. susijusi) vieną ar kelis įgyvendinamus aplinkosaugos veiksmus ir yra skirta šių veiksmų poveikiui sustiprinti, išlaidos. Turi būti saugomi išsamūs įrašai apie gamintojų organizacijos narių, kuriems buvo suteiktas mokymas, konsultacijos ir (arba) techninė pagalba, skaičių ir konkrečias užduotis, kurias atliko kvalifikuotas personalas;
36.1.6.5. mokymo kursų gamintojų organizacijų nariams ir darbuotojams apie kokybės užtikrinimą, augalų apsaugos produktų valdymą, derliaus nuėmimo būdus, gamybos planavimą ir rizikos valdymą, IT įgūdžius, reikalingus veiksmų programai įgyvendinti arba administruoti, išlaidos;
36.2. pagal intervencinę priemonę „Produktų pardavimų skatinimas ir komercinės vertės didinimas“:
36.2.1. produktų pardavimų skatinimo, įskaitant pristatymus ar degustacijas parduotuvėse ir bendradarbiavimą su prekybos tinklais, kad produktas būtų įvardytas kaip gamintojų organizacijos produkcija, išlaidos;
36.2.2. gamintojų organizacijų prekės ženklų registravimo, jų populiarinimo ir žinomumo didinimo išlaidos;
36.2.3. dalyvavimo parodose, mugėse, kituose renginiuose išlaidos (pvz.: dalyvio mokesčiai, stendai, bukletai, degustacijos ir kt.);
36.2.4. rinkodaros strategijų, skirtų gamintojų organizacijų produktams, parengimo ir diegimo, įskaitant išlaidas personalui (pvz.: rinkodaros tyrimų atlikimas, tarp jų vartotojų apklausos, dalyvavimas parodose, kokybės ženklų populiarinimas), išlaidos;
36.2.6. išlaidos personalui, vykdančiam stebėseną ir teikiančiam konsultacijas apie naujų produktų vystymą, auginimą ir kokybę;
36.3. pagal intervencinę priemonę „Atsekamumo ir sertifikavimo sistemų įgyvendinimas, produktų kokybės stebėsena“:
36.3.1. gamintojų organizacijų vidaus kokybės sistemų sukūrimo ir produktų sertifikavimo, jų sertifikatų išlaikymo ir audito, siekiant išlaikyti kokybės standartus, atitinkančius sertifikatų reikalavimus, išlaidos;
36.3.2. kompiuterizuotos duomenų bazės produktų atsekamumo užtikrinimo ir gamybos duomenų registravimo programinės įrangos įsigijimo, diegimo, licencijų įsigijimo išlaidos;
36.3.3. gamintojų organizacijos darbuotojų / narių mokymų, susijusių su kompiuterizuotų duomenų bazių ir konkrečių sistemų naudojimu, išlaidos;
36.3.4. išlaidos personalui ir konsultantams, vykdantiems stebėseną ir teikiantiems konsultacijas apie gamybą, derliaus nuėmimą, patikras, saugojimą ir kokybę;
36.3.5. mėginių ėmimo ir laboratorinių tyrimų siekiant stebėti kenksmingųjų medžiagų liekanas išlaidos;
37. Nefinansuojamos į veiksmų programą įtrauktos reglamento (ES) 2022/126 II priede nurodytos išlaidos.
38. Mokymo ir konsultavimo priemonės netaikomos atskiriems gamintojų organizacijos nariams, nebent atitinkamas narys yra vienintelis atitinkamo produkto gamintojas gamintojų organizacijoje.
39. Šių taisyklių 36.1.6.2–36.1.6.6, 36.2.3, 36.2.6, 36.3.3, 35.3.4 papunkčiuose nurodytų priemonių dienpinigių, transporto ir apgyvendinimo išlaidos padengiamos pagal įstatymus ir kitus teisės aktus, reglamentuojančius komandiruočių išlaidų kompensavimą.
40. Šių taisyklių 36.2.1 ir 36.2.3 papunkčiuose nurodytų priemonių išlaidos yra tinkamos finansuoti, jei reikalavimus atitinkančio produkto skatinimas ir su juo susijusios informavimo veiklos yra grindžiamos būdingais atitinkamo produkto ypatumais. Bet kokia nuoroda į reikalavimus atitinkančių produktų kilmę ir gamintoją yra antrinė, palyginti su pagrindiniu produkto skatinimo ir komunikacijos renginio tikslu.
41. Šių taisyklių 36.1 papunktyje nurodytų priemonių išlaidos yra tinkamos finansuoti, jei per visą investicijos mokestinio nusidėvėjimo laikotarpį bendrai sumažina kuro, vandens ar energijos suvartojimą arba CO2 emisiją ne mažiau kaip 5 proc., palyginti su padėtimi prieš investiciją, ir investiciją naudoja gamintojų organizacija.
42. Šių taisyklių 36.1 papunktyje nurodytas kuro ar energijos suvartojimo arba CO2 emisijos sumažinimas įrodomi ex ante projekto specifikacijomis arba kitais techniniais dokumentais, kuriuos gamintojų organizacija pateikia teikdama tvirtinti veiksmų programą arba jos pakeitimus ir kuriuose nurodomi tikėtini investicijos rezultatai, patvirtinti techniniuose dokumentuose arba nepriklausomos kvalifikuotos įstaigos ar eksperto.
43. Parama teikiama tik naujos, atitinkančios nustatytus reikalavimus, technikos, įrengimų ir įrangos (įskaitant programinę) įsigijimui.
44. Patvirtintoje gamintojų organizacijos veiksmų programoje nurodytos investicijos turi priklausyti gamintojų organizacijai nuosavybės teise ne trumpiau, nei iki investicijos mokestinio nusidėvėjimo laikotarpio pabaigos arba per visą kontrolės laikotarpį.
45. Jeigu gamintojų organizacijos narys, kurio ūkyje ar patalpose buvo įvykdytos veiksmų programoje numatytos investicijos, išstoja iš gamintojų organizacijos, jis gamintojų organizacijai grąžina investiciją arba jos likutinę vertę, ją įtraukdamas į veiklos fondą. Investicijos gali būti perduotos išstojančiam iš gamintojų organizacijos nariui, jeigu jis grąžina išmokėtą paramą, proporcingą likusiai investicijos mokestinio nusidėvėjimo daliai.
46. Jeigu gamintojų organizacija naudoja išperkamąją (finansinę) nuomą veiksmų programoje numatytoms investicijoms įsigyti, investicijos turi tapti gamintojų organizacijos nuosavybe iki veiksmų programos įgyvendinimo pabaigos.
47. Gamintojų organizacija prekes, paslaugas ir darbus turi įsigyti pagal žemės ūkio ministro tvirtinamas projekto vykdytojo prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisykles.
48. Jeigu pasikeičia nacionaliniuose ar Europos Sąjungos teisės aktuose nustatyti bet kokie atitinkami privalomi standartai, reikalavimai ar įpareigojimai, susiję su agrarine aplinkosauga ir klimatu, gamintojų organizacija privalo pakeisti veiksmų programoje numatytas priemones taip, kad jų įgyvendinimas atitiktų naujus reikalavimus.
49. Gamintojų organizacija, tuo atveju, jei jos veiksmų programoje numatyti statybos (rekonstravimo, kapitalinio remonto) darbai, turi pateikti statinio techninį projektą arba projektinius pasiūlymus su statybos (rekonstravimo, kapitalinio remonto) vertės skaičiavimu. Statinių techninis projektas (pateikiamos statinio techninio projekto, bendroji, sklypo sutvarkymo (sklypo plano), architektūros, technologijos, statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo dalys) ir statybą (rekonstravimą, kapitalinį remontą), leidžiantis dokumentas turi būti pateikti kartu su paramos paraiška arba, negavus statybą leidžiančio dokumento iki paramos paraiškos pateikimo, vėliausiai su pirmuoju mokėjimo prašymu, išskyrus nesudėtingus (taip pat ir laikinus) statinius ir įrenginius (Statybos techninis reglamentas STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ patvirtinimo“). Jei nėra galimybės nurodytų dokumentų pateikti kartu su paramos paraiška, paramos paraiškos pateikimo momentu turi būti pateiktas projektinis pasiūlymas (brėžinys, sklypo planas su pažymėtais esamais ir projektuojamais statiniais, jų eksplikacija ir projektuojamų statinių pagrindiniais matmenimis plane ir aukščiais, aiškinamasis raštas) su statybos išlaidų vertės skaičiavimu. Žemės ūkio paskirties statinių projektams, kurių sąmatinė vertė 145 tūkst. eurų ir daugiau, turi būti atlikta statinio techninio projekto statybos skaičiuojamosios kainos dalies ekspertizė, vadovaujantis Statybos techniniu reglamentu STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. lapkričio 7 d. įsakymu Nr. D1-738 „Dėl statybos techninio reglamento STR1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“. Ekspertizės išvada turi būti parengta įstaigos, turinčios teisę užsiimti šia veikla. Užbaigus statybos darbus, bet ne vėliau kaip su paskutiniu mokėjimo prašymu, Mokėjimo agentūrai pateikiami statybos užbaigimo dokumentai, kai jie privalomi pagal teisės aktų nuostatas.
50. Nekilnojamasis turtas, į kurį investuojama, gamintojo organizacijos valdomas teisėtais pagrindais šia tvarka:
50.1. pastatai, statiniai ir (arba) patalpos, kuriuose pagal veiksmų programą atliekami kapitalinio remonto darbai ir (arba) kuriuose numatyta vykdyti investicijas, priklauso gamintojų organizacijai arba jos nariams nuosavybės teise arba yra nuomojami, arba kitaip užtikrinamas teisėtas naudojimasis jais per visą kontrolės laikotarpį. Pastatų, statinių ir (arba) patalpų nuomos, taip pat ir žemės po pastatais nuomos ar kito teisėto naudojimosi jais sutartis paraiškos pateikimo dieną turi būti įregistruota Nekilnojamojo turto registre;
50.2. naujai statomi ir (arba) rekonstruojami pastatai, statiniai ir (arba) patalpos priklauso gamintojų organizacijai nuosavybės teise. Naujai statomi, rekonstruojami pastatai, statiniai ir (arba) patalpos negali bendrai priklausyti gamintojų organizacijai ir kitiems asmenims. Žemė po naujai statomais ir (arba) rekonstruojamais pastatais, statiniais ir (arba) patalpomis priklauso gamintojų organizacijai nuosavybės teise arba yra gamintojų organizacijos nuomojama, arba kitaip užtikrinamas teisėtas naudojimasis ja per visą kontrolės laikotarpį. Žemės nuomos ar kito teisėto naudojimosi ja sutartis, taip pat rekonstruojamų pastatų, statinių ir (arba) patalpų nuosavybės dokumentai paraiškos pateikimo dieną turi būti įregistruoti Nekilnojamojo turto registre.
51. Veiksmų programoje numatytos investicijos turi atitikti taikytinus ES ir nacionalinius standartus (nustatant atitiktį taikytiniems ES ir nacionaliniams standartams vadovaujamasi techniniu reglamentu „Mašinų sauga“, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2000 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 28 „Dėl techninio reglamento „Mašinų sauga“ patvirtinimo“).
52. Gamintojų organizacija turi apdrausti turtą, kuriam įsigyti ar sukurti panaudota parama, nuo mokėjimo prašymo, kuriame prašoma paramos kompensuoti įsigytą ar sukurtą turtą, pateikimo dienos ir ne trumpesniam nei nustatytam laikotarpiui: veiksmų programos įgyvendinimo laikotarpiu – didžiausiu turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų, o įgyvendinus veiksmų programą – likutine verte, atsižvelgiant į atitinkamos rūšies turto naudojimo laiką ir taikomas turto nusidėvėjimo normas, esant draudimo paslaugų prieinamumui. Reikalavimas apdrausti turtą gali būti netaikomas, jei gamintojų organizacija įrodo, kad apdrausti paramos lėšomis įgytą ar sukurtą turtą nėra galimybių, ir kartu su mokėjimo prašymu pateikia bent 3 (tris) skirtingų draudimo įmonių arba brokerių atsisakymo suteikti draudimo paslaugas raštus. Įvykus draudžiamajam įvykiui, gamintojų organizacija įsipareigoja kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per 10 darbo dienų apie tai pranešti Mokėjimo agentūrai. Įvykus įvykiui, kurio metu sunaikintas / sugadintas turtas, gamintojų organizacija įsipareigoja turtą atkurti savo lėšomis, ne mažesne negu atkuriamąja turto verte ir ne blogesnių techninių parametrų.
53. Tinkamų finansuoti išlaidų (išskyrus autorinių sutarčių, darbo užmokesčio, kuro, pašto, elektros, šildymo, interneto ir ryšių išlaidų) sumoms pagrįsti turi būti pateikti trys skirtingų tiekėjų komerciniai pasiūlymai (su lygiaverčiais (gali skirtis ne daugiau kaip 10 procentų, lyginant su mažiausios kainos pasiūlyme nurodytais parametrais) išlaidų pagrindines technines savybes apibūdinančiais techniniais parametrais, kai paslaugas teikia ar prekes tiekia tik vienas tiekėjas – užtenka vieno komercinio pasiūlymo) iš prekių tiekėjų, paslaugų teikėjų ar rangovų arba viešai tiekėjų pateikta informacija (internete, reklaminėje medžiagoje ir pan.). Tinkama finansuoti išlaidų suma nustatoma pagal mažiausią pasiūlytą kainą. Tuo atveju, kai pareiškėjo pateiktuose komerciniuose pasiūlymuose nurodyta prekės, paslaugos arba darbų kaina yra 10 proc. didesnė nei atitinkamų prekių, paslaugų, darbų vidutinė rinkos kaina, atliekami Administravimo taisyklių 113 punkte nurodyti veiksmai.
IX SKYRIUS
GAMINTOJŲ ORGANIZACIJOS VEIKSMŲ PROGRAMOS PARAIŠKOS PILDYMO IR TEIKIMO TVARKA
57. Gamintojų organizacija gali pateikti papildomą informaciją be paklausimo, jei ji yra svarbi objektyviam veiksmų programos paraiškos įvertinimui, tačiau dėl objektyvių priežasčių negalėjo būti pateikta teikiant veiksmų programos paraišką (pvz., pateikiami finansiniai dokumentai, atlikta nekilnojamojo turto teisinė registracija, kiti dokumentai, turintys įtakos tinkamumui paramai gauti, ir pan.).
X SKYRIUS
MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, TIKRINIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA
58. Gamintojų organizacija, siekdama gauti šių taisyklių 35 punkte minimą paramą, Mokėjimo agentūrai pateikia nustatytos formos mokėjimo prašymą iki metų, einančių po metų, kuriems prašoma skirti paramą, vasario 15 d. Kartu su mokėjimo prašymu pateikiami išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentai, pastarųjų pasibaigusių finansinių metų finansinės atskaitomybės dokumentų patvirtintos kopijos bei metinė / galutinė veiksmų programos įgyvendinimo ataskaita (5 priedas).
59. Mokėjimo prašymas teikiamas ir administruojamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Gamintojų organizacija mokėjimo prašymą kartu su reikiamais priedais turi pateikti per Žemės ūkio ministerijos informacinę sistemą (ŽŪMIS).
60. Pavėluotai teikiami mokėjimo prašymai priimami 60 darbo dienų nuo nustatytos datos. Vėliau pateikti mokėjimo prašymai nepriimami.
61. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių, gamintojų organizacija per 20 darbo dienų nuo force majeure aplinkybių atsiradimo turi Mokėjimo agentūrai raštu paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti dokumentus, pagrindžiančius vėlavimo priežastis.
62. Įvertinus mokėjimo prašyme nurodytų patirtų išlaidų tinkamumą, paramos lėšos užsakomos ir išmokamos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Paramos lėšas Mokėjimo agentūra išmoka gamintojų organizacijai per 3 mėnesius nuo mokėjimo prašymo pateikimo dienos (mokėjimo prašymo vertinimas atitinkamai pratęsiamas, jei gamintojų organizacijos prašoma pateikti trūkstamą informaciją ar ištaisyti nurodytus mokėjimo prašymo trūkumus, prekių, paslaugų, darbų pirkimų vertinimo (tiek darbo dienų, kiek buvo vėluota pateikti Mokėjimo agentūrai prekių, paslaugų, darbų pirkimo dokumentus), patikros vietoje atlikimo bei pažeidimo tyrimo laikotarpiui).
63. Pasibaigus veiksmų programos įgyvendinimo laikotarpiui, gamintojų organizacija pateikia Mokėjimo agentūrai galutinį mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja visas per laikotarpį nuo paskutinio mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas.
XI SKYRIUS
PRODUKTŲ PAŠALINIMAS IŠ RINKOS
65. Gamintojų organizacija už pripažintų produktų pašalinimą iš rinkos (intervencinė priemonė „Produktų pašalinimas iš rinkos“), nurodytą reglamento (ES) Nr. 2021/2115 47 straipsnio 2 dalies f punkte, gali gauti paramą, nurodytą reglamento (ES) 2022/126 26 straipsnyje.
66. Pašalinti iš rinkos produktai, nurodyti reglamento (ES) Nr. 2021/2115 52 straipsnio 6 dalyje, gali būti nemokamai paskirstomi:
67. Pašalinami iš rinkos produktai turi atitikti prekybos standartus ir turi būti paženklinti taip, kaip nurodyta reglamento (ES) 2022/126 25 straipsnio 3 dalies a punkte.
68. Gamintojų organizacija, norėdama vykdyti nurodytų produktų pašalinimą iš rinkos, iš anksto VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūrai (toliau – KVRPA) paštu, elektroniniu paštu (info@litfood.lt) arba tiesiogiai pateikia informacinį pranešimą (3 priedas). Vykdydama produktų pašalinimą iš rinkos, gamintojų organizacija kartu su informaciniu pranešimu pateikia pažymą, kurioje patvirtina, kad pašalinami produktai atitinka prekybos standartus, nurodytus šių taisyklių 67 punkte, ir preliminarų susitarimą su taisyklių 66 punkte nurodytomis įstaigomis ir organizacijomis dėl produktų priėmimo. Prireikus KVRPA gali pareikalauti papildomų dokumentų. Informacinis pranešimas laikomas pateiktu nuo jo įregistravimo KVRPA dienos.
69. KVRPA per vieną darbo dieną nuo taisyklių 68 punkte nurodyto informacinio pranešimo gavimo dienos informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą (toliau – Tarnyba) apie numatomą produktų pašalinimą iš rinkos tam, kad būtų atlikta pašalinamų iš rinkos produktų atitikties nustatytiems prekybos standartams patikra, nurodydama gamintojų organizaciją, vietą, kur toks patikrinimas gali būti atliekamas, ir pridėdama informacinio pranešimo kopiją.
70. Per tris darbo dienas nuo šių taisyklių 68 punkte nurodyto informacinio pranešimo gavimo dienos atliekama patikra vietoje:
70.1. KVRPA patikrina produktų ir jų kiekio atitiktį informaciniame pranešime nurodytiems produktams ir kiekiui;
73. Atlikus patikras ir nenustačius pažeidimų, KVRPA per 1 darbo dieną informuoja gamintojų organizaciją, kad ji gali vykdyti produktų pašalinimą iš rinkos.
74. Siekdama gauti išmokas už pašalintus iš rinkos produktus, gamintojų organizacija pateikia KVRPA jos nustatytos formos mokėjimo prašymą.
75. Kartu su mokėjimo prašymu gamintojų organizacija pateikia kiekvieno produkto paskirties patvirtinamuosius dokumentus, t. y. perdavimo‒perėmimo aktą (ar lygiavertį dokumentą), kuriuo patvirtinama, kad trečioji šalis perėmė iš rinkos pašalintus produktus, kad juos nemokamai paskirstytų, bei PVM sąskaitą faktūrą, kai neatlygintinis produktų perdavimas neatitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 12 d. nutarimu Nr. 861 „Dėl Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo įgyvendinimo“ nustatytų sąlygų ir apribojimų.
76. Prieš išmokėdama paramos lėšas, KVRPA atlieka patikras, kurių metu tikrinama:
76.1. atsargų ir apskaitos dokumentai, kuriuos turi turėti visos gamintojų organizacijos, atliekančios produktų pašalinimo iš rinkos operacijas per atitinkamus prekybos metus;
76.2. paramos paraiškose deklaruotas parduotų produktų kiekis, vertinant atsargų ir apskaitos dokumentus, sąskaitas faktūras ir taip užtikrinant, kad deklaracijos sutaptų su gamintojų organizacijos apskaitos ir mokesčių duomenimis;
77. Per kiekvieną patikrą tikrinamas ėminys, atitinkantis ne mažiau kaip 5 proc. produktų, kuriuos gamintojų organizacija pašalino iš rinkos prekybos metais, kiekio.
78. 76.1 papunktyje nurodytuose atsargų ir apskaitos dokumentuose kiekvieno iš rinkos pašalinto produkto atveju turi būti nurodytas tūriu išreikštas pašalintas kiekis:
78.1. produkcijos, kurią pagamino gamintojų organizacijos nariai ir kitų gamintojų organizacijų nariai pagal Deleguotojo reglamento (ES) 2017/891 12 straipsnio 1 dalies b ir c punktus;
78.2. gamintojų organizacijos parduotų produktų, nurodant šviežių produktų rinkai skirtus produktus ir perdirbti skirtus produktus;
79. KVRPA, gavusi teisingai užpildytą mokėjimo prašymą ir atlikusi šių taisyklių 76 punkte nurodytas patikras, Mokėjimo agentūrai per 25 darbo dienas elektroniniu būdu pateikia duomenis apie gamintojų organizaciją ir jai priskaičiuotas išmokas ir dokumentus, kuriais patvirtinama, kad visi privalomi patikrinimai atlikti ir garantuojami teigiami atliktų patikrinimų rezultatai, numatyti Mokėjimo agentūros ir KVRPA bendradarbiavimo sutartyje.
80. Didžiausia parama už iš rinkos pašalintus produktus neviršija didžiausios paramos sumos, nurodytos reglamento (ES) 2022/126 V priede ir šių taisyklių 4 priede, o rūšiavimo ir pakavimo išlaidos reglamento (ES) 2022/126 VII priede. Reglamento (ES) 2022/126 V ir VII prieduose nurodytų produktų didžiausią sumą sudaro ir Europos Sąjungos, ir gamintojų organizacijos lėšos.
XII SKYRIUS
GAMINTOJŲ ORGANIZACIJŲ VEIKLOS KONTROLĖ
81. Mokėjimo agentūra kontroliuoja:
83. Šių taisyklių 81 ir 82 punktuose nurodytą kontrolę vykdantys Mokėjimo agentūros ir KVRPA darbuotojai ir (ar) valstybės tarnautojai turi teisę:
83.1. įeiti į pastatus, objektus, patalpas ar jų dalis, priklausančias gamintojų organizacijai ir (arba) jos nariams ir naudojamas gamintojų organizacijos arba jos narių veiklai;
84. Mokėjimo agentūra atlieka visų gamintojų organizacijos pateiktų mokėjimo prašymų administracines patikras, taip pat patikras vietoje, ir, nustačiusi pažeidimų, susigrąžina gamintojų grupės neteisėtai gautas paramos lėšas bei taiko reglamento (ES) 2017/891 V skyriaus 3 skirsnyje nurodytas sankcijas. Patikra vietoje atliekama Agentūros nustatyta tvarka. Patikros gali būti atliekamos nevykstant į projekto įgyvendinimo ir (ar) administravimo vietą, o tikrinant dokumentus ir kaip papildomą medžiagą naudojant „NMA Agro“ mobiliosios programėlės geografiniu žymeniu pažymėtas nuotraukas ir (ar) kitus fakto įrodymus. Mokėjimo agentūra turi teisę paprašyti paramos gavėjų atsiųsti reikiamą informaciją per „NMA Agro“ mobiliąją programėlę.
XIII SKYRIUS
GAMINTOJŲ ORGANIZACIJOS VEIKSMŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
85. Gamintojų organizacija metinę veiksmų programos įgyvendinimo ataskaitą (5 priedas) už pastaruosius praėjusius finansinius metus pateikia kartu su mokėjimo prašymu.
86. Galutinę veiksmų programos įgyvendinimo ataskaitą (5 priedas) gamintojų organizacija turi pateikti Mokėjimo agentūrai kartu su galutiniu mokėjimo prašymu.
XIV SKYRIUS
SANKCIJOS
88. Netinkamai įgyvendinančiai (įgyvendinusiai) veiksmų programą gamintojų organizacijai taikomos ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytos sankcijos. Gali būti taikomos tokios sankcijos: paramos sumažinimas, paramos teikimo sustabdymas ir (ar) nutraukimas, ir (ar) reikalavimas grąžinti visą ar dalį sumokėtos paramos, baudos; kitos poveikio priemonės dėl su gauta arba prašoma parama susijusių įsipareigojimų nevykdymo ir (ar) nustatytų reikalavimų nesilaikymo. Paramos susigrąžinimas vykdomas pagal Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 137 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“.
89. Jei per patikras nustatoma šių taisyklių 66 punkte nurodytiems pašalintų iš rinkos produktų gavėjams priskiriamų pažeidimų, jie netenka teisės gauti iš rinkos pašalintų produktų ir grąžinti gautų produktų vertės ir susijusių rūšiavimo, pakavimo bei transporto išlaidų dydžio sumą (patikrinimus atlieka ir sankcijas taiko KVRPA).
90. Jei veiksmų programos pabaigoje neįvykdytos šių taisyklių 13.4 ir (arba) 13.5 papunkčiuose nurodytos sąlygos, bendra paramos paėjusių metų veiksmų programai suma sumažinama proporcingai numatytiems veiksmams skirtų nesusidariusių išlaidų sumai.
91. Jei gamintojų organizacija nepateikia šių taisyklių 85 ar 86 punktuose minimų ataskaitų, arba, jei yra žinoma, kad ataskaitos yra klaidingos, taikomos sankcijos, nustatytos reglamento (ES) 2017/891 59 straipsnio 1–5 dalyse.
92. Už kitus pažeidimus, nei nustatytus Taisyklių 89–91 punktuose, taikomos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“, nurodytos sankcijos.
XV SKYRIUS
ATSAKOMYBĖ
93. Už gamintojų organizacijos pateiktos paraiškos ir kitų dokumentų priėmimą ir registravimą bei jų patikrą, paramos skaičiavimą, išmokėjimą ir išmokėtų lėšų apskaitą, už neteisėtai išmokėtos paramos susigrąžinimą, ataskaitų teikimą atsako Mokėjimo agentūra.
94. Už informacinių pranešimų, mokėjimo prašymų ir kitų dokumentų, susijusių su produktų pašalinimu iš rinkos, priėmimą, jų patikrą bei tokiai paramai išmokėti reikalingų duomenų pateikimą Mokėjimo agentūrai atsako KVRPA.
95. Gamintojų organizacija, pažeidusi reglamento (ES) Nr. 1308/2013, reglamento (ES) 2017/891, reglamento (ES) 2017/892, reglamento (ES) Nr. 2021/2015, reglamento (ES) 2022/126 ir šių taisyklių reikalavimus ir gavusi paramą neteisėtai arba prisidėjusi prie neteisėtos paramos gavimo (sąmoningai patvirtino klaidingus duomenis), atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
96. Gamintojų organizacija privalo užtikrinti su veiksmų programos įgyvendinimu susijusių dokumentų saugumą ir prieinamumą Finansų ministerijos, Žemės ūkio ministerijos, Valstybės kontrolės, Europos Komisijos ir ES Audito rūmų įgaliotiems atstovams.
XVI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
98. Mokėjimo agentūra teikia Europos Komisijai pranešimus ir informaciją, nurodytus Reglamento (ES) 2022/1475 V priedo 2, 8 punktuose, 15 straipsnio 3 dalyje numatytu dažnumu (kopijas –Žemės ūkio ministerijai).
99. Ministerija teikia Europos Komisijai pranešimus ir informaciją, nurodytus Reglamento (ES) 2022/1475 V priedo 1 punkte, 15 straipsnio 3 dalies a papunktyje numatytu dažnumu.
100. Visa Europos Komisijai pateikta informacija saugoma Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
101. Gamintojų organizacijos su gauta parama ir vykdyta veikla susijusius dokumentus saugo Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.