LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA

 

 

SPRENDIMAS

DĖL 2014 M. GEGUŽĖS 11 D. RESPUBLIKOS PREZIDENTO RINKIMŲ IR 2014 M. GEGUŽĖS 25 D. RINKIMŲ Į EUROPOS PARLAMENTĄ POLITINĖS REKLAMOS STEBĖSENOS TVARKOS APRAŠO

PATVIRTINIMO

 

2014 m. vasario 12 d. Nr. Sp-26

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 14 straipsnio 9 punktu, Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 16 straipsnio 9 punktu, Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymo 22 straipsniu, nusprendžia:

1. Patvirtinti Politinės reklamos stebėsenos tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pavesti savivaldybių rinkimų komisijoms atlikti savo savivaldybės teritorijoje viešai skleidžiamos politinės reklamos stebėseną.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pirmininkas                                                                                                          Zenonas Vaigauskas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

vyriausiosios rinkimų komisijos

2014 m. vasario 12 d. sprendimu Nr. Sp-26

 

 

2014 M. GEGUŽĖS 11 D. RESPUBLIKOS PREZIDENTO RINKIMŲ IR 2014 M. GEGUŽĖS 25 D. RINKIMŲ Į EUROPOS PARLAMENTĄ POLITINĖS REKLAMOS STEBĖSENOS TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

1. Politinės reklamos stebėsenos tvarkos apraše (toliau – Aprašas) nustatoma 2014 m. gegužės 11 d. Respublikos Prezidento rinkimų ir 2014 m. gegužės 25 d. rinkimų į Europos Parlamentą politinės reklamos stebėsenos ir jos metu sukauptų duomenų teikimo Lietuvos Respublikos vyriausiajai rinkimų komisijai (toliau – VRK) tvarka.

2. Šis aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės, Prezidento rinkimų ir Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymais.

3. Šiame apraše vartojamos sąvokos:

3.1. Politinė reklama – valstybės politiko, politinės partijos, jos nario, politinės kampanijos dalyvio vardu ir (ar) interesais bet kokia forma ir priemonėmis už užmokestį ar neatlygintinai politinės kampanijos laikotarpiu ar tarp politinių kampanijų skleidžiama informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose ar referendume arba kurios skleidimu propaguojamas valstybės politikas, politinė partija, politinės partijos narys ar politinės kampanijos dalyvis, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa. Politinė reklama, politinės kampanijos laikotarpiu nepažymėta pagal teisės aktų reikalavimus arba pažymėta nesilaikant teisės aktų reikalavimų, laikoma paslėpta politine reklama ir yra draudžiama.

3.2. Politinės reklamos stebėsena (toliau – stebėsena) – duomenų apie politinę reklamą, jos apimtį, žymėjimą ir įkainius rinkimas, kaupimas, analizė, vertinimas ir fiksavimas šiame apraše nustatyta tvarka.

            3.3. Politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaita – VRK sprendimu patvirtintos formos ataskaita, kurioje pateikiama informacija apie vietinėse ir regioninėse visuomenės informavimo priemonėse (spaudoje, radijuje, televizijoje, internete) bei kitomis priemonėmis (lankstinukais, plakatais) paskleistą politinę reklamą, jos apimtį, galimą kainą ir kuri pildoma informacinėje sistemoje.

            3.4. Politinės reklamos stebėsenos suvestinė – politinės reklamos stebėsenos grupės pagal šio aprašo 15 punktą parengtas laisvos formos dokumentas apie atliktą politinės reklamos stebėseną.

3.5. Išorinė politinė reklama suprantama kaip vaizdo ar garso priemonėmis viešai skleidžiama politinė reklama. Išorine politine reklama taip pat laikoma politinė reklama, skelbiama viešose vietose, pastatuose, transporto priemonėse.

3.6. Visuomenės informavimo priemonė – laikraštis, žurnalas, biuletenis ar kitas leidinys, knyga, televizijos, radijo programa, kino ar kita garso ir vaizdo studijų produkcija, informacinės visuomenės informavimo priemonė ir kita priemonė, kuria viešai skleidžiama informacija.

 

II. STEBĖSENOS VYKDYTOJAS IR OBJEKTAS

4. Savivaldybės rinkimų komisija (toliau – rinkimų komisija) savo savivaldybės teritorijoje atlieka viešai skleidžiamos politinės reklamos stebėseną ir fiksuoja rinkimų politinės reklamos faktus Politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaitoje.

5. Politinės reklamos stebėsena atliekama nuo rinkimų komisijos sudarymo iki balsavimo pabaigos rinkimų apylinkėse.

            6. Skleidžiamos politinės reklamos stebėseną atlieka rinkimų komisijos pirmame posėdyje protokoliniu sprendimu patvirtinta Stebėsenos grupė, kurią sudaro ne mažiau kaip 2 rinkimų komisijos nariai. Stebėsenos grupė atskaitinga rinkimų komisijos pirmininkui. Stebėsenos grupės darbo laiko apskaita tvarkoma Rinkimų komisijos darbo laiko apskaitos žiniaraštyje.

7. Rinkimų komisijos pirmininkas Stebėsenos grupės narių vardus, pavardes, telefonų numerius, elektroninio pašto adresus nedelsdamas turi pranešti VRK el. paštu finkontrole@vrk.lt.

8. Politinės reklamos stebėsenos objektai:

8.1. vietinėse ir regioninėse visuomenės informavimo priemonėse (spaudoje, radijuje, televizijoje, internete) skleidžiama politinė reklama;

8.2. kita politinė reklama, kuri vertinama pagal apie jos platinimą gaunamą informaciją:

8.2.1. išorinė politinė reklama;

8.2.3. informacija apie susitikimus su rinkėjais (kvietimai į susitikimus, susitikimų organizavimas: salių nuoma, susitikimų metu platinama informacija, dalyviai ir kita);

            8.2.4. informacija apie kandidatų, kandidatų sąrašų spausdintos medžiagos (programos, biografijų ar kitokių informacinio turinio lankstinukų, kalendorių, atvirukų, lipdukų) ir ženkliukų, skirtų politinei partijai ar kandidatui propaguoti, platinamą rinkėjams;

8.2.5. kitomis priemonėmis ar būdais skleidžiama politinė reklama.

 

III. STEBĖSENOS GRUPĖS FUNKCIJOS

9. Stebėsenos grupė atlieka šias funkcijas:

9.1. nustato, ar viešai skleidžiama informacija turi politinės reklamos požymių. Kilus ginčams, neaiškumams dėl informacijos turinio vertinimo, kreipiasi į ją sudariusią rinkimų komisiją dėl sprendimo priėmimo;

9.2. fiksuoja viešai skleidžiamos politinės reklamos faktus;

9.3. kontroliuoja, ar savarankiški politinės kampanijos dalyviai ir viešosios informacijos rengėjai ir (ar) skleidėjai laikosi:

9.3.1. VRK nustatytos politinės reklamos žymėjimo tvarkos (2010 m. rugsėjo 7 d. VRK sprendimas Nr. Sp-58 Dėl Politinės reklamos žymėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“);

9.3.2. Politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatyme nustatytų draudimų skleisti politinę reklamą (16 straipsnio 1 ir 2 dalys):

9.3.2.1. paslėptą politinę reklamą (15 straipsnio 2 dalis);

9.3.2.2. neatlygintinai, išskyrus diskusijų laidas;

            9.3.2.3. per televiziją, išskyrus diskusijų laidas ir ne trumpesnius kaip 30 sekundžių agitacinius siužetus, kuriuose politinės kampanijos dalyvis informuoja apie politinę programą arba kalba aktualiais visuomenei klausimais;

9.3.2.4. pirmame periodinio spaudos leidinio puslapyje;

9.3.2.5. jeigu jos paskleidimas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams;

9.3.3. Prezidento rinkimų įstatyme (46 straipsnio 8, 9 dalys) ir Rinkimų į Europos Parlamentą įstatyme (52 straipsnio 8, 9 dalys) numatytų draudimų įrengti ir skleisti išorinę politinę reklamą bei 2014 m. vasario 12 d. VRK sprendimu Sp-27 patvirtintų Išorinės politinės reklamos skleidimo taisyklių;

9.3.4. draudimo vykdyti rinkimų agitaciją, neatsižvelgiant į jos būdus, formas ir priemones, likus 30 valandų iki rinkimų pradžios ir rinkimų dieną iki balsavimo pabaigos, išskyrus nuolatinę vaizdinę agitaciją, jeigu ji iškabinta iki prasidedant šiam rinkimų agitacijos draudimui. Rinkimų agitacijos draudimo laikotarpiu ir balsavimo iš anksto metu jokių vaizdinių rinkimų agitacijos priemonių (išskyrus tas, kurias išleido VRK) negali būti balsavimo patalpoje ir 50 metrų atstumu aplink pastatą, kuriame yra balsavimo patalpa, bei pastate, kuriame balsuojama specialiu paštu;

9.4. fiksuoja viešai skleidžiamos politinės reklamos apimtį ir įvertina jos kainą;

9.5. informuoja rinkimų komisiją apie savo veiklą;

9.6. rengia Politinės reklamos stebėsenos suvestinę pagal šio aprašo 15 punktą;

9.7. teikia VRK periodinius leidinius (ar jų kopijas), kuriuose buvo paskleista politinė reklama, stebėsenos metu surinktos kitos spausdintos politinės reklamos (lankstinukų, plakatų, lipdukų ir pan.) pavyzdžius laikydamasi šio aprašo V dalyje nustatytų reikalavimų.

10. Stebėsenos grupė, atlikdama šio aprašo 9.3.2–9.3.3 punktuose nurodytas funkcijas ir nustačiusi pažeidimą, informuoja rinkimų komisiją. Rinkimų komisija imasi priemonių, kad pažeidimas būtų pašalintas. Prireikus surašomas administracinio teisės pažeidimo protokolas. Rinkimų komisijos pirmininkas apie priimtą sprendimą, pažeidimo pašalinimą ir taikytas poveikio priemones nedelsdamas informuoja VRK (faksu (8 5) 239 6960 arba el. p. finkontrole@vrk.lt). Surašytų ir perduotų teismui administracinių teisės pažeidimų protokolų kopijos taip pat siunčiamos VRK.

11. Administracinio teisės pažeidimo protokolą dėl visų politinės reklamos skleidimo pažeidimų turi teisę surašyti kiekvienas rinkimų komisijos narys, pirmininkas.

 

IV. STEBĖSENOS DUOMENŲ ATASKAITOS PILDYMAS

12. Stebėsenos metu sukaupti duomenys apie šio aprašo 8.1 punkte nurodytą politinę reklamą turi būti nedelsiant įvedami į VRK informacinės sistemos Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės posistemę (toliau – Finansavimo posistemė), kuri pagal įvestus duomenis formuoja VRK nustatytos formos Stebėsenos duomenų ataskaitą.

13. VRK Stebėsenos grupei suteikia prisijungimui prie Finansavimo posistemės reikalingą informaciją.

14. Stebėsenos grupė:

14.1. kiekvieną politinės reklamos, nurodytos šio aprašo 8.1 punkte, faktą Politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaitoje pildo atskira eilute;

14.2. užpildo visus ataskaitos stulpelius. Jei nėra įkainio, stulpelis paliekamas tuščias;

14.3. politinės reklamos kainą nustato atsižvelgdama į Viešosios informacijos skleidėjų VRK pateiktus įkainius, esančius Finansavimo posistemėje ir skelbiamus VRK interneto svetainėje;

14.4. apskaičiuoja paskelbtos politinės reklamos kainą: nustatytą politinės reklamos apimtį daugina iš pateikto įkainio. Stebėtojų grupės nustatyta politinės reklamos kaina nebūtinai turi sutapti su Viešosios informacijos skleidėjo deklaruota kaina;

14.5. nustačiusi galimus politinės reklamos skleidimo pažeidimus (pirmame leidinio puslapyje, nepažymėta ar netinkamai pažymėta politinė reklama, per televiziją transliuota politinė reklama, išskyrus diskusijų laidas ar ne trumpesnius kaip 30 sekundžių agitacinius siužetus, kuriuose politinės kampanijos dalyvis informuoja apie politinę programą arba pasisako aktualiais visuomenei klausimais ir kt.), pildo Politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaitos skiltį „Pastabos / Komentarai“.

15. Duomenys apie šio aprašo 8.2 punkte nurodytą politinę reklamą kaupiami per visą stebėsenos laikotarpį.

16. Pasibaigus rinkimams, Stebėsenos grupė apibendrina stebėsenos laikotarpiu sukauptus duomenis ir juos pateikia Politinės reklamos stebėsenos suvestinėje, kurioje nurodoma:

16.1. Politinės reklamos duomenų ataskaitoje nurodytų eilučių skaičius, bendra paskleistos politinės reklamos kaina;

16.2. trumpas kiekvieno politinės kampanijos dalyvio vardu ar interesais paskleistos šio aprašo 8.2 punkte nurodytos politinės reklamos aprašymas ir vertinimas, kiek tai galėjo kainuoti pagal kiekvieną šio aprašo 8.2.1–0 punktą;

16.3. informacija apie stebėsenos metu nustatytus politinės reklamos skleidimo reikalavimų, nurodytų šio aprašo 00 punktuose, pažeidimus ir priemones, kurių imtasi pažeidimams pašalinti pagal kiekvieną papunktį;

16.4. gautų skundų dėl politinės reklamos skleidimo skaičius ir kiek iš jų rinkimų komisija pripažino pagrįstais;

16.5. rinkimų komisijos pirmininko ar narių surašytų ir perduotų teismui administracinių teisės pažeidimų protokolų dėl politinės reklamos skleidimo reikalavimų nesilaikymo skaičius;

16.6. pagal šio aprašo 170 punktą VRK pateikiamų bylų skaičius;

16.7. pasiūlymai dėl politinės reklamos stebėsenos efektyvumo didinimo (jei politinės reklamos stebėsenos grupė jų turi).

 

V. LEIDINIŲ IR DOKUMENTŲ BYLŲ SUDARYMAS

            17. Stebėsenos metu surinkti leidiniai (ar jų kopijos), kiti spausdintos politinės reklamos (lankstinukų, plakatų, lipdukų ir pan.) pavyzdžiai ir dokumentai dedami į atskiras bylas.

18. Periodiniai leidiniai (laikraščiai ir žurnalai), kuriuose buvo paskleista politinė reklama, į bylą dedami chronologine tvarka (byla pradedama anksčiausiu dokumentu, baigiama – vėliausiu). Dedami tik pirmi ir paskutiniai puslapiai ir puslapiai, kuriuose buvo politinė reklama. Politinės reklamos skelbimai pažymimi ryškios spalvos žymekliu, apibraukiant ar kitu būdu.

19. Į dokumentų bylą chronologine tvarka (byla pradedama anksčiausiu dokumentu, baigiama – vėliausiu) dedami:

19.1. rinkimų komisijos posėdžių, kuriuose nagrinėti klausimai, susiję su politinės reklamos skleidimu ir stebėsena, protokolai, raštai, skundai, iš kitų įstaigų gauti dokumentai, susiję su politinės reklamos skleidimu;

19.2. rinkimų komisijos pirmininko ar narių surašytų administracinių teisės pažeidimų protokolų dėl politinės reklamos skleidimo reikalavimų nesilaikymo kopijos ir teismų nutarimai.

 

VI. ATASKAITŲ IR KITŲ DOKUMENTŲ PATEIKIMAS

20. Politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaita teikiama iš Finansavimo posistemės atspausdinta, patikrinta, rinkimų komisijos pirmininko ir Stebėsenos grupės narių pasirašyta bei patvirtinta rinkimų komisijos antspaudu.

21. Ne vėliau kaip likus 10 dienų iki rinkimų, tai yra ne vėliau kaip 2014 m. gegužės 1 d., teikiama Respublikos Prezidento rinkimų politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaita ir ne vėliau kaip 2014 m. gegužės 15 d. – rinkimų į Europos Parlamentą politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaita. Jeigu vyks pakartotinis balsavimas, Respublikos Prezidento politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaitos turės būti pateiktos ne vėliau kaip likus 5 dienoms iki pakartotinio balsavimo, tai yra iki 2014 m. gegužės 20 d. Rinkimų komisijos pirmininko ir Stebėsenos grupės narių pasirašyta Politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaita teikiama VRK (el. p. finkontrole@vrk.lt).  

22. Pasibaigus rinkimams, VRK (el. p. finkontrole@vrk.lt) pateikiamos rinkimų komisijos pirmininko ir Stebėsenos grupės narių pasirašytos Politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaita ir Politinės reklamos stebėsenos suvestinė.

23. Pasibaigus rinkimams, bet ne vėliau kaip per 25 dienas nuo rinkimų rezultatų paskelbimo dienos, tai yra birželio 12 d. – Respublikos Prezidento rinkimų (jei vyks pakartotinis  balsavimas, – iki birželio 26 d.)  ir birželio 26 d. –  rinkimų į Europos Parlamentą,  VRK (Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriui) (Gynėjų g. 8, Vilnius) pateikiami pasirašyti Politinės reklamos stebėsenos duomenų ataskaitos ir Politinės reklamos stebėsenos suvestinės originalai kartu su leidiniais (arba jų kopijomis) ir kitais dokumentais, kaip nurodyta šio aprašo V dalyje.

____________________________