Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PENSIJŲ KAUPIMO ĮSTATYMO NR. IX-1691 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-756
2017 m. liepos 26 d. Nr. 625
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. birželio 21 d. sprendimo Nr. SV-S-312 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 10 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-756 (toliau – Įstatymo projektas), nes siūloma teisinio reguliavimo priemonė – nustatyti teisę statutiniams valstybės tarnautojams gauti pensijų išmoką iš pensijų fondų sulaukus pensijos pagal tarnybos stažą – neatitiktų pensijų kaupimo paskirties: užtikrinti papildomas pajamas senatvėje (Lietuvos Respublikos pensijų sistemos reformos įstatymo 1 straipsnis, 2 straipsnio 9 dalis). Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymas numato galimybę kaupti dalį valstybinio socialinio draudimo įmokos pensijų fonde. Teisę gauti pensijų išmoką iš pensijų fondų dalyviai įgyja tik sukakę senatvės pensijos amžių arba tuomet, kai jiems paskiriama išankstinė valstybinė socialinio draudimo senatvės pensija. Asmeniui, dalyvaujančiam pensijų kaupimo sistemoje, paskirtoji valstybinė socialinio draudimo senatvės (išankstinė senatvės) pensija, mokama iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto, atitinkamai mažinama dėl to, kad dalis valstybinio socialinio draudimo įmokų buvo pervedama į asmens pasirinktą pensijų fondą (Lietuvos Respublikos pensijų sistemos reformos įstatymo 6 straipsnio 1 dalis, Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo 27 straipsnio 1dalis). Įstatymo projektu siūloma teisinio reguliavimo priemonė būtų taikoma statutiniams valstybės tarnautojams, kuriems pagal Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymą mokamos pareigūnų ir karių valstybinės pensijos. Tačiau šios pensijos nėra valstybinio socialinio draudimo sistemos dalis. Pareigūnų ir karių pensijos užtikrina papildomas socialines garantijas statutiniams pareigūnams ir yra finansuojamos valstybės biudžeto lėšomis, o jų dydis nepriklauso nuo to, ar asmuo dalyvauja pensijų kaupimo sistemoje, ar ne. Todėl pareigūnų ir karių valstybinė pensija neturėtų būti siejama su kaupiamosiomis pensijų išmokomis. Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomas teisinis reguliavimas išskirtų vieną asmenų grupę, numatydamas išimtį valstybinio socialinio draudimo sistemoje, ir galimai pažeistų asmenų lygiateisiškumo principą. Galimybė anksčiau Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo 23 straipsnyje nustatyto termino atsiimti pensijų fonde kauptą valstybinio socialinio pensijų draudimo įmokos dalį darbingo amžiaus statutiniams pareigūnams diskriminuotų visus kitus darbingo amžiaus asmenis, dalyvaujančius pensijų kaupimo sistemoje. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad konstitucinis asmenų lygiateisiškumo principas būtų pažeistas, jeigu tam tikri asmenys ar jų grupės būtų traktuojami skirtingai, nors tarp jų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2012 m. vasario 6 d. nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatų, kuriomis reguliuojamas pensijų perskaičiavimas ir mokėjimas valstybėje susidarius itin sunkiai ekonominei, finansinei padėčiai, atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“).