LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FINANSŲ MINISTRO 2008 M. GRUODŽIO 9 D. ĮSAKYMO NR. 1K-433
„DĖL VIEŠOJO SEKTORIAUS APSKAITOS IR FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS
15-OJO STANDARTO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2015 m. kovo 5 d. Nr. 1K-090

Vilnius

 

 

P a k e i č i u 15-ąjį viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartą „Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys ir investicijos į kontroliuojamus subjektus“, patvirtintą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. gruodžio 9 d. įsakymu Nr. 1K-433 „Dėl viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės 15-ojo standarto patvirtinimo“:

1.  Pakeičiu 6 punktą ir jį išdėstau taip:

„6. Kitos šiame standarte vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir kituose VSAFAS.“

2.  Pakeičiu 31.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

31.2. eliminuojamos visos ataskaitinio laikotarpio konsoliduojamų subjektų tarpusavio ūkinės operacijos:

31.2.1. viešojo sektoriaus subjektų grupės subjektų sandoriai (pajamos ir sąnaudos).

1 pavyzdys. 20XX m. biudžetinė ikimokyklinė įstaiga „X“, kurios finansinės ataskaitos yra konsoliduojamos į miesto savivaldybės konsoliduotąsias finansines ataskaitas, iš miesto savivaldybės iždo savo veiklai finansuoti gavo 150 000 eurų finansavimo sumų. Miesto savivaldybės iždas, 20XX m. ikimokyklinei įstaigai pervedęs finansavimo sumas, pripažino finansavimo sąnaudas. Biudžetinė ikimokyklinė įstaiga „X“ gautas finansavimo sumas 20XX m. pripažino finansavimo pajamomis, nes šios sumos buvo skirtos padarytoms sąnaudoms kompensuoti. Sudarant 20XX m. miesto savivaldybės konsoliduotąją veiklos rezultatų ataskaitą, iš finansavimo pajamų eliminuojama 150 000 eurų, o iš finansavimo sąnaudų – 150 000 eurų.

2 pavyzdys. Ūkio ministerija viešojo sektoriaus subjektui „A“, kurio finansinės ataskaitos konsoliduojamos į Ūkio ministerijos grupės konsoliduotąsias finansines ataskaitas, nuomoja patalpas. 20XX m. Ūkio ministerija gauna 100 000 eurų nuomos pajamų iš viešojo sektoriaus subjekto „A“, atitinkamai viešojo sektoriaus subjektas „A“ turi 100 000 eurų nuomos sąnaudų. Sudarant 20XX m. Ūkio ministerijos grupės konsoliduotąją veiklos rezultatų ataskaitą, iš kitos veiklos pajamų eliminuojama 100 000 eurų nuomos pajamų, o iš nuomos sąnaudų – 100 000 eurų;

31.2.2. prie viešojo sektoriaus subjektų grupės priklausančių subjektų išmokos kitiems tos grupės subjektams.

Pavyzdys. Savivaldybės iždas savivaldybės viešojo sektoriaus subjektui „X“ 20XX m. pervedė 200 000 eurų finansavimo sumų. Sudarant savivaldybės grupės 20XX m. konsoliduotąją pinigų srautų ataskaitą eliminuojamos savivaldybės pervestos lėšos ir viešojo sektoriaus subjekto „X“ įplaukos iš savivaldybės biudžeto – 200 000 eurų suma;

31.2.3. viešojo sektoriaus subjektų grupės subjektų tarpusavio gautinos ir mokėtinos sumos (įskaitant gautinas ir mokėtinas finansavimo sumas).

Pavyzdys. 20XX m. gruodžio 31 d. Sveikatos apsaugos ministerija turi mokėtiną sumą konsoliduojamai viešajai įstaigai „A“, atitinkamai viešoji įstaiga – gautiną sumą iš Sveikatos apsaugos ministerijos – 10 000 eurų. Sudarant Sveikatos apsaugos ministerijos grupės konsoliduotąją finansinės būklės ataskaitą eliminuojama Sveikatos apsaugos ministerijos mokėtina suma ir viešosios įstaigos gautina suma – 10 000 eurų;

31.2.4. grynasis perviršis ar deficitas, atsiradęs iš prie viešojo sektoriaus subjektų grupės priklausančių subjektų tarpusavio sandorių ir finansinės būklės ataskaitoje įskaičiuotas į turto ar įsipareigojimų vertę (t. y. grynasis perviršis ar deficitas nėra uždirbtas iš sandorio su trečiąja šalimi), ir pan.

Pavyzdys. 20XX metais Sveikatos apsaugos ministerija pardavė konsoliduojamai viešajai įstaigai „A“ prekių už 40 000 eurų ir iš šio pardavimo uždirbo 10 000 eurų grynojo perviršio. 40 proc., t. y. 16 000 eurų vertės, iš Sveikatos apsaugos ministerijos įsigytų prekių 20XX m. gruodžio 31 d. nebuvo viešosios įstaigos sunaudota ar perparduota. Bendras nerealizuotasis tarpusavio sandorių grynasis perviršis sudaro 4 000 eurų (10 000 x 40 proc. = 4 000). Sudarant 20XX m. gruodžio 31 d. Sveikatos apsaugos ministerijos konsoliduotąsias finansines ataskaitas, viešosios įstaigos atsargų likutis ir Sveikatos apsaugos ministerijos pripažintos pajamos iš prekių pardavimo sumažinamos 4 000 eurų;“.

3.  Pakeičiu 31.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

„31.3. eliminuojamos investicijos į prie viešojo sektoriaus subjektų grupės priklausančius konsoliduojamus subjektus, šių investicijų nuvertėjimo sumos ir konsoliduojamų subjektų dalininkų kapitalas.

Pavyzdys. Sveikatos apsaugos ministerija turi 20 000 eurų dalininko įnašą į viešąją įstaigą „A“. Viešosios įstaigos „A“ dalininkų kapitalas sudaro 20 000 eurų, t. y. Sveikatos apsaugos ministerija yra vienintelė viešosios įstaigos dalininkė. Sudarant Sveikatos apsaugos ministerijos grupės konsoliduotąsias finansines ataskaitas, eliminuojama Sveikatos apsaugos ministerijos investicija į viešąją įstaigą „A“ ir šios viešosios įstaigos dalininkų kapitalas;“.

4.  Pakeičiu 33.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

„33.2. mažumos daliai tenkanti grynojo turto pokyčio dalis nuo investicijų į konsoliduojamą subjektą įsigijimo dienos iki ataskaitinio laikotarpio paskutinės dienos.

Pavyzdys. Sveikatos apsaugos ministerija 20X8 m. gruodžio 31 d. įsigijo viešosios įstaigos „A“ dalininko įnašų, suteikiančių 80 proc. balsų įstaigos visuotiniame dalininkų susirinkime, ir sumokėjo 30 000 eurų. Viešosios įstaigos „A“ nuosavas kapitalas buvo lygus 35 000 eurų (turtas ir įsipareigojimai balanse buvo nurodyti tikrąja verte). Mažumos dalis 20X8 m. gruodžio 31 d. sudaro 20 proc. (100 proc. – 80 proc.). Mažumai tenkanti viešosios įstaigos „A“ nuosavo kapitalo dalis sudaro 7 000 eurų (35 000 eurų x 20 proc.). Sudarant 20X8 m. gruodžio 31 d. Sveikatos apsaugos ministerijos grupės konsoliduotąsias finansines ataskaitas, išskiriama mažumos dalis (finansinės būklės ataskaitos straipsnis), mažinant konsoliduotųjų finansinių ataskaitų grynąjį turtą 7 000 eurų suma. 20X8 m. konsoliduotojoje veiklos rezultatų ataskaitoje mažumos dalis neišskiriama, nes Sveikatos apsaugos ministerija įgyvendina teisę į viešosios įstaigos „A“ kontrolę tik metų pabaigoje.

20X9 m. viešosios įstaigos „A“ grynasis perviršis sudarė 10 000 eurų. 20X9 m. tarpusavio operacijų tarp Sveikatos apsaugos ministerijos ir viešosios įstaigos „A“ nebuvo. Sudarant 20X9 m. gruodžio 31 d. konsoliduotąsias finansines ataskaitas, mažumos dalis bus išskirta pripažįstant 2 000 eurų mažumos dalį finansinės būklės ataskaitoje ir veiklos rezultatų ataskaitoje. 20X9 m. gruodžio 31 d. mažumos dalis finansinės būklės ataskaitoje bus lygi 9 000 eurų (7 000 eurų + 2 000 eurų).“

5.  Pakeičiu 34 punktą ir jį išdėstau taip:

„34. Konsoliduotojoje finansinės būklės ataskaitoje rodoma konsoliduojamų subjektų mažumos dalis negali būti neigiama. Tačiau, kai konsoliduojamas subjektas per ataskaitinį laikotarpį turi grynąjį deficitą, dėl kurio finansinės būklės ataskaitoje rodoma to subjekto mažumos dalis taptų neigiama, susidaręs neigiamas skirtumas turi būti laikomas viešojo sektoriaus subjektų grupės grynuoju deficitu ir registruojamas nebalansinėse sąskaitose, išskyrus atvejus, kai mažumos dalies savininkai taip pat prisiima įsipareigojimą padengti konsoliduojamo subjekto grynąjį deficitą. Jeigu visas konsoliduojamo subjekto grynasis deficitas buvo priskirtas kontroliuojančiojo subjekto grupei, kai konsoliduojamas subjektas pradės dirbti pelningai, grupei priskirtas mažumos dalies grynasis deficitas turės būti padengiamas iš mažumos daliai tenkančios grynojo perviršio dalies. Mažumos daliai tenkantis grynasis perviršis bus registruojamas finansinės būklės ataskaitoje, kai visas deficitas, kuris buvo registruotas nebalansinėse sąskaitose, bus padengtas.

Pavyzdys. Miesto savivaldybės administracija turi viešosios įstaigos „A“ dalininko įnašų, suteikiančių 90 proc. balsų visuotiniame viešosios įstaigos dalininkų susirinkime. Viešosios įstaigos „A“ grynasis perviršis pagal 20X6 m. gruodžio 31 d. duomenis sudarė 10 000 eurų. Mažumos dalis 20X6 m. gruodžio 31 d. savivaldybės konsoliduotojoje finansinės būklės ataskaitoje sudarė 1 000 eurų (10 000 x 10 proc. = 1 000).

20X7 m. viešoji įstaiga patyrė 12 000 eurų nuostolį. Rengiant savivaldybės konsoliduotąsias finansines ataskaitas, mažumai tenkantis 20X7 m. deficitas sudarytų 1 200 eurų (12 000 x 10 proc. = 1 200), tačiau tokiu atveju mažumos dalis konsoliduotojoje finansinės būklės ataskaitoje taptų neigiama (1 000 – 1 200 = –200), todėl mažumos daliai tenkančiu deficitu yra pripažįstama 1 000 eurų. Likęs 11 000 eurų (12 000 – 1 000) deficitas konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose yra priskiriamas prie viešojo sektoriaus subjektų grupei tenkančio deficito.

20X8 m. viešoji įstaiga uždirbo 5 000 eurų grynojo perviršio, iš kurio 500 eurų tenka mažumos daliai (5 000 x 10 proc. = 500), tačiau 20X8 m. savivaldybės konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose ši suma yra mažinama anksčiau viešojo sektoriaus subjektų grupės prisiimtų mažumos dalies nuostolių suma (200 eurų), ir tik 300 eurų iš 5 000 eurų grynojo perviršio yra priskiriami prie mažumos dalies (500 – 200 = 300).“

 

 

 

Finansų ministras                                                                                                        Rimantas Šadžius