HERB21

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

 

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS JURIDINIŲ ASMENŲ NEGYVENAMOSIOS PASKIRTIES PASTATŲ ATNAUJINIMAS (MODERNIZAVIMAS)“ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2022 m. gruodžio 14 d. Nr. D1-405

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 1 punktu, įgyvendindamas 2022–2025 metų klimato kaitos programos investicijų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 383 „Dėl  2022–2025 m. Klimato kaitos programos investicijų plano patvirtinimo“, 5.1 papunktį, 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. D1-160 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo patvirtinimo“, III skyriaus 1.2 papunktį,

t v i r t i n u Klimato kaitos programos priemonės Juridinių asmenų negyvenamosios paskirties pastatų atnaujinimas (modernizavimas) tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                           Simonas Gentvilas

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2022 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. D1-405

 

 

 

KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „JURIDINIŲ ASMENŲ NEGYVENAMOSIOS PASKIRTIES PASTATŲ ATNAUJINIMAS (MODERNIZAVIMAS)“ TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.    Klimato kaitos programos priemonės „Juridinių asmenų negyvenamosios paskirties pastatų atnaujinimas (modernizavimas)“ tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato paraiškų teikimo, vertinimo, subsidijų skyrimo ir juridinių asmenų negyvenamosios paskirties pastatų atnaujinimo (modernizavimo) projektų (toliau – projektas) priežiūros tvarką ir sąlygas.

2.    Subsidijos teikiamos pagal Klimato kaitos programos (toliau – Programa) ir 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. D1-160 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo patvirtinimo“ (toliau – pažangos priemonės aprašas), priemonę Juridinių asmenų negyvenamosios paskirties pastatų atnaujinimas (modernizavimas)“, skirtą juridinių asmenų negyvenamosios paskirties pastatų atnaujinimui (modernizavimui) (toliau – priemonė), siekiant mažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (toliau – ŠESD) kiekį ir negyvenamosios paskirties pastatų šiluminės energijos pastatui šildyti ir karštam vandeniui ruošti suvartojimo sąnaudas.

3.    Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – Ministerija) nustato finansavimo sąlygas ir skiria lėšas subsidijoms.

4.    Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – Agentūra) skelbia kvietimus teikti paraiškas, vykdo projektų atranką, vertinimą, subsidijų skyrimą ir projektų įgyvendinimo priežiūrą vadovaudamasi Tvarkos aprašu ir pažangos priemonės aprašu.

5.    Ministerija, skirdama Programos lėšas subsidijoms, Agentūra, vykdydama paraiškų vertinimą, subsidijų skyrimą ir paramos gavėjų įsipareigojimų įgyvendinimo priežiūrą, tvarko asmens duomenis. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) su visais pakeitimais ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu. Dokumentai, kuriuose yra asmens duomenų, tvarkomi ir saugomi 10 metų po subsidijos skyrimo vadovaujantis Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 „Dėl Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių patvirtinimo“. Kiti dokumentai saugomi ir valdomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu ir kitais dokumentų valdymą reglamentuojančiais teisės aktais. Pasibaigus saugojimo terminui, visi dokumentai, tarp jų ir tie, kuriuose yra asmens duomenų, sunaikinami, išskyrus tuos, kurie įstatymų ar kitų teisės aktų, reglamentuojančių duomenų saugojimą, nustatytais atvejais turi būti perduoti saugoti pagal Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymą, jo įgyvendinamuosius ir kitus teisės aktus, reglamentuojančius tokių dokumentų saugojimą.

 

II SKYRIUS

SĄVOKOS

 

6.    Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

6.1. Paramos gavėjas – negyvenamosios paskirties pastato, kuris nuosavybės teise priklauso juridiniam asmeniui, išskyrus valstybės ir savivaldybės institucijas, savininkas arba valdytojas.

6.2. Kitos Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. liepos 23 d. Komisijos reglamentu (ES) 2021/1237 (toliau – Bendrasis bendrosios išimties reglamentas), ir 2012 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2012/27/ES dėl energijos vartojimo efektyvumo, kuria iš dalies keičiamos direktyvos 2009/125/EB ir 2010/30/ES bei kuria panaikinamos direktyvos 2004/8/EB ir 2006/32/EB.

 

III SKYRIUS

SĄLYGOS NORINT GAUTI SUBSIDIJĄ

 

7.    Subsidija teikiama 30 procentų tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Maksimalus subsidijos dydis pagal faktiškas išlaidas perskaičiuojamas su galutiniu mokėjimo prašymu, neviršijant Agentūros sprendime skirti finansavimą nurodyto maksimalaus projektui skirtos subsidijos dydžio.

8.    Pagal Tvarkos aprašą paraišką gali teikti negyvenamosios paskirties pastato, kuris nuosavybės teise priklauso juridiniam asmeniui, išskyrus valstybės ir savivaldybės institucijas, savininkas arba valdytojas ar jų pagal jungtinės veiklos sutartį įgaliotas asmuo (toliau – pareiškėjas),  įgyvendinantis negyvenamosios paskirties pastato atnaujinimo (modernizavimo) projektą, po atnaujinimo (modernizavimo) pasiekiant ne mažesnę kaip B pastato energinio naudingumo klasę ir sumažinant skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudas pastatui šildyti ir karštam vandeniui ruošti ne mažiau kaip 40 proc., palyginti su skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudomis pastatui šildyti ir karštam vandeniui ruošti iki atnaujinimo (modernizavimo). Skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudų pastatui šildyti ir karštam vandeniui ruošti sumažėjimas apskaičiuojamas pagal energinio naudingumo sertifikato duomenis.

9.    Projektas turi būti įgyvendintas Lietuvos Respublikos teritorijoje nuosavybės ar kitokia teise valdomo negyvenamosios paskirties pastate, kurio statyba teisės aktų nustatyta tvarka yra užbaigta, pastatas įregistruotas VĮ Registrų centro Nekilnojamojo turto registre (pastato baigtumo procentas nurodytas ne mažesnis kaip 100 proc.) iki kvietimo teikti projekto paraiškas dienos.

10Pastatas, kuriame įgyvendinamas projektas, negali būti areštuotas (įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis taikomas priverstinis juridinio asmens nuosavybės teisės į turtą arba atskirų jos sudedamųjų dalių – valdymo, naudojimosi ar disponavimo – laikinas apribojimas siekiant užtikrinti įrodymus, civilinį ieškinį, galimą turto konfiskavimą, taip pat baudų ir nesumokėtų įmokų išieškojimą, kreditorių reikalavimų patenkinimą ar kitų asmens įsipareigojimų įvykdymą).

11Įgyvendinant projektą turi būti atnaujintas (modernizuotas) pastatas (po atnaujinimo (modernizavimo) pasiekta ne mažesnė kaip B pastato energinio naudingumo klasė ir sumažintos skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudos pastatui šildyti ir karštam vandeniui ruošti (kWh/vienam kvadratiniam metrui pastato (jo dalies) naudingo ploto per metus) ne mažiau kaip 40 proc., lyginant su skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudomis pastatui šildyti ir karštam vandeniui ruošti iki atnaujinimo (modernizavimo)) ir per Aplinkos projektų valdymo informacinę sistemą (toliau – APVIS) Agentūrai pateiktas tinkamai užpildytas mokėjimo prašymas su Tvarkos aprašo 50 punkte nurodytais privalomais dokumentais. Duomenys apie pastato skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudas pastatui šildyti ir karštam vandeniui ruošti iki atnaujinimo (modernizavimo) ir po atnaujinimo (modernizavimo) turi būti registruoti Pastatų energinio naudingumo sertifikatų registre.

12Pagal Tvarkos aprašą teikiama subsidija yra valstybės pagalba, teikiama pagal Bendrojo bendrosios išimties reglamento III skyriaus 7 skirsnio 38 straipsnį. Valstybės pagalbos energijos vartojimo efektyvumo priemonėms teikimo sąlygos, kurios atitinka Bendrojo bendrosios išimties reglamento nuostatas, suderinamos su vidaus rinka.

13Agentūra tikrina projekto atitiktį Bendrojo bendrosios išimties reglamento I skyriuje nustatytiems bendriesiems reikalavimams ir III skyriaus 7 skirsnio 38 straipsnyje nustatytiems reikalavimams. 

14Valstybės pagalba neteikiama:

14.1.    Jeigu paramos gavėjas yra gavęs pagalbą, kuri Europos Komisijos sprendimu (dėl individualios pagalbos arba pagalbos schemos) pripažinta nesuderinama su bendrąja rinka, kol jis negrąžino visos neteisėtos ir nesuderinamos pagalbos sumos, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka.

14.2.    Jei paramos gavėjas yra sunkumų patirianti įmonė kaip apibrėžta Bendrojo bendrosios išimties reglamento 2 straipsnio 18 punkte.

14.3.    Jei paramos gavėjas yra bankrutavęs, bankrutuojantis, likviduojamas ir (arba) restruktūrizuojamas, turi mokestinę nepriemoką valstybės ir (arba) savivaldybės biudžetui arba kitiems valstybės fondams (išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas). Jeigu paramos gavėjas yra įsiskolinęs, valstybės pagalba gali būti teikiama, jei paramos gavėjas apmokės visus įsiskolinimus valstybei ir apie tai bus gauta informacija iš valstybės informacinių sistemų.

15Teikiant valstybės pagalbą, turi būti laikomasi skaidrumo reikalavimų, nustatytų Bendrojo bendrosios išimties reglamento 5 straipsnyje.

16Valstybės pagalba, kurios tinkamas finansuoti išlaidas galima nustatyti ir kuriai pagal Bendrąjį bendrosios išimties reglamentą taikoma išimtis, gali būti sumuojama su bet kokia kita valstybės pagalba, susijusia su tomis pačiomis tinkamomis finansuoti išlaidomis, kurios iš dalies arba visiškai sutampa, tik jeigu taip susumavus neviršijama didžiausia pagalbos suma ar pagalbos suma, pagal Bendrąjį bendrosios išimties reglamentą taikoma šiai pagalbai. 

17Agentūra, vertindama paraišką, patikrina paramos gavėjo teisę gauti valstybės pagalbą pagal Bendrąjį bendrosios išimties reglamentą. Priėmusi sprendimą finansuoti projektą, Agentūra registruoja suteiktos valstybės pagalbos sumą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų, patvirtintų  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“, nustatyta tvarkaKai skiriama valstybės pagalbos suma viršija Bendrojo bendrosios išimties reglamento 9 straipsnio 1 dalies c punkte nustatytas ribas, Agentūra apie tai informuoja Ministeriją, ši informaciją apie skirtą pagalbą per šešis mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos turi pateikti į Europos Komisijos Valstybės pagalbos skaidrumo svetainę.

18Tikrindama paramos gavėjo atitiktį Tvarkos apraše keliamiems reikalavimams, Agentūra gali naudotis prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais. Jeigu patikrai Agentūros funkcinių galimybių nepakanka ir (ar) jos laikinai neužtikrinamos, Agentūrai paprašius, pareiškėjas privalo pateikti dokumentus.

19Paramos gavėjas pagal priemonę gali gauti tik vieną subsidiją ir tik vienam pastatui atnaujinti (modernizuoti).

20Subsidija nerezervuojama ir neteikiama:

20.1.    kai subsidijos prašoma tuo pačiu unikaliu numeriu registruotam negyvenamosios paskirties pastatui, kuriam jau rezervuota ar išmokėta subsidija iš Programos priemonių lėšų ankstesniais metais;

20.2.    kai negyvenamosios paskirties pastatui iki kvietimo teikti projekto paraiškas paskelbimo dienos yra (ar) buvo išduotas B ar aukštesnės klasės energinio naudingumo sertifikatas;

20.3.    kai negyvenamosios paskirties pastatui iki projekto paraiškos pateikimo Agentūrai dienos, nenustatyta energinio naudingumo klasė (neišduotas energinio naudingumo sertifikatas);

20.4.    kai negyvenamosios paskirties pastato bendrasavininkas (bendraturtis) yra fizinis asmuo, valstybės ir (ar) savivaldybės institucija.

21Projekto trukmės reikalavimai:

21.1.    projekto įgyvendinimo laikotarpis turi būti ne ilgesnis kaip 36 mėnesiai nuo finansavimo projekto įgyvendinimui Agentūros direktoriaus įsakymu skyrimo dienos iki projekto įgyvendinimo pabaigos. Projekto įgyvendinimo pabaiga laikoma data iki kurios baigtos visos projekto veiklos, visos su projekto įgyvendinimu susijusios išlaidos ir per APVIS pateiktas galutinis mokėjimo prašymas.

21.2.    Agentūra gali pratęsti projekto įgyvendinimo laikotarpį neviršydama pusės nustatyto projekto įgyvendinimo laikotarpio dėl objektyvių nuo pareiškėjo nepriklausančių priežasčių, kurių pareiškėjas negalėjo numatyti pateikdamas paraišką. Prašymas pratęsti projekto įgyvendinimo terminą pateikiamas Agentūrai ne vėliau kaip likus 30 dienų iki Tvarkos aprašo 21.1 papunktyje nurodyto termino pabaigos. Priėmusi sprendimą pratęsti projekto įgyvendinimo laikotarpį, Agentūra apie šį sprendimą per 10 darbo dienų informuoja pareiškėją per APVIS.

21.3.    Projekto įgyvendinimo laikotarpis, įskaitant projekto įgyvendinimo termino pratęsimą, pagal Tvarkos aprašo 21.2 papunktį negali būti ilgesnis kaip 54 mėnesiai nuo finansavimo projekto įgyvendinimui skyrimo dienos.

 

IV SKYRIUS

REIKALAVIMAI PROJEKTO IŠLAIDOMS

 

22Projekto išlaidos juridinių asmenų negyvenamosios paskirties pastatams atnaujinti (modernizuoti) laikomos tinkamomis, kai jos padarytos po paraiškos pateikimo dienos ir atitinka skatinamojo pobūdžio reikalavimus nurodytus, Bendrojo bendrosios išimties reglamento 6 straipsnyje. Projekto išlaidos iki finansavimo projektui skyrimo daromos paramos gavėjo rizika.

23Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti susijusios su paramos gavėjui nuosavybės ar kitokia teise valdomo negyvenamosios paskirties pastato atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimu, kurį įgyvendinus pasiekiama ne mažesnė kaip B pastato energinio naudingumo klasė ir sutaupoma ne mažiau kaip 40 proc. skaičiuojamosios šiluminės energijos pastatui šildyti ir karštam vandeniui ruošti.

24Tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos:

24.1.    šildymo ir karšto vandens sistemos modernizavimas, sujungimas į bendrą sistemą arba keitimas naujomis efektyvesnėmis sistemomis, taip pat talpyklų surinkti perteklinę energiją ar akumuliacinės katilinės įrengimas;

24.2.    atitvarų (sienų, lubų, grindų, cokolio, grindų ant grunto) šiltinimas termoizoliacine medžiaga ar naudojamas kitas atitvarų šilumos laidumo sumažinimo būda, siekiant išlaikyti šilumą pastate ar pastato dalyje;

24.3.    išorės durų pakeitimas, įskaitant tambūro duris, panduso įrengimas, vartų pakeitimas naujais energiškai efektyvesniais vartais, langų ir kitų skaidrių ar varstomų pastato dalių keitimas, langų ploto naikinimas (mažinant šilumos nuostolius) ar langų perkėlimas į šiltinamąjį sluoksnį;

24.4.    plokščio ar šlaitinio stogo šiltinimas, įskaitant naujo šlaitinio stogo įrengimą (išskyrus patalpų pastogėje įrengimą);

24.5.    vidinių pertvarų šiltinimas, gerinant kai kurių patalpų šilumines charakteristikas;

24.6.    vėdinimo sistemos įrengimas ar modernizavimas ar sujungimas su šildymo sistemomis, įskaitant rekuperacijos įrengimą.

25Netinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos:

25.1.    žemės pirkimo arba nuomos ir su tuo susijusios išlaidos;

25.2.    nekilnojamojo turto (pastatų, kitų statinių ar patalpų ir žemės, ant kurios jie pastatyti) pirkimo, nuomos arba lizingo (finansinės nuomos) ir eksploatavimo išlaidos;

25.3.    transporto priemonių lizingo (finansinės nuomos), eksploatavimo ir su tuo susijusios išlaidos;

25.4.    paskolos suteikimas ar grąžinimas, palūkanos už gautą paskolą;

25.5.    naudoto turto įsigijimo išlaidos;

25.6.    išlaidos, tiesiogiai nesusijusios su projektu;

25.7.    išlaidos, kurios anksčiau finansuotos (apmokėtos) ar priimtas sprendimas jas finansuoti iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų;

25.8.    sutarčių administravimo mokesčiai;

25.9.    išlaidos, kurias apmokėjo ne paramos gavėjas (jo įgaliotas asmuo);

25.10sąskaitos už išlaidas, išrašytos ne paramos gavėjo vardu, išskyrus atvejus, jei paramos gavėjai yra turto bendrasavininkiai;

25.11pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokestis, kurį paramos gavėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus turi teisę susigrąžinti (atskaityti);

25.12fizinių asmenų, nevykdančių savarankiškos prekių, paslaugų ar darbų pardavimo veiklos pagal verslo liudijimą ar individualios veiklos pažymą, prekių, paslaugų ar darbų pardavimo ar kitokio perleidimo nuosavybėn išlaidos;

25.13projektavimo ir projekto dokumentacijos parengimo, projekto vykdymo ir (ar) techninės priežiūros, dokumentacijos atidavimo kitoms institucijoms, vadovaujantis teisės aktų reikalavimais, išlaidos.

26Subsidijos dydis nustatomas atsižvelgiant į projekto išlaidų pagrįstumą, būtinumą įgyvendinti reikalavimus, keliamus tinkamoms finansuoti išlaidoms. Tinkamų išlaidų dalį, kurių nepadengia paramos lėšos, paramos gavėjas privalo apmokėti pats.

 

V SKYRIUS

PARAIŠKŲ TEIKIMAS, VERTINIMAS IR SPRENDIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO

 

27Ministerijai patvirtinus pažangos priemonės aprašą, Agentūra suderina su Ministerija kvietimo datą, savo interneto svetainėje www.apva.lt skelbia kvietimą (toliau – kvietimas) teikti paraiškas ir reikalingą informaciją.

28Paraiškos ir privalomų pateikti dokumentų elektroninės versijos teikiamos ir tikslinamos per APVIS.

29Pareiškėjai APVIS paraiškos formoje turi užpildyti visą prašomą informaciją ir pridėti Tvarkos aprašo 32 punkte nurodytus su paraiška privalomus pateikti dokumentus.

30Pareiškėjas teikdamas paraišką Agentūrai, užtikrina, kad projekto išlaidos nebus finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų, kitų nacionalinių programų.

31Pareiškėjas įgyvendindamas projektą įsipareigoja laikytis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo, kitų Lietuvos Respublikos įstatymų ir teisės aktų reikalavimų, gauti visus reikiamus leidimus, sutikimus, pritarimus ir (ar) kitus dokumentus. Kilus įtarimų, kad pareiškėjas neįvykdė teisės aktų reikalavimų ir (ar) negavo minėtų leidimų, sutikimų, pritarimų ir (ar) kitų dokumentų, Agentūra turi teisę prašyti pareiškėjo juos pateikti

32Pareiškėjas su paraiška privalo pateikti:

32.1.    įgaliojimą įgyvendinti projektą (teikti paraišką, pasirašyti deklaraciją, teikti mokėjimo prašymus, ataskaitas ir kt., jei paraiška ir kt. dokumentai pasirašyti ne pareiškėjo vadovo) arba pavedimo sutartį, jeigu projektą įgyvendina ne pastato savininkas (-ai), o įgyvendinti paveda kitam asmeniui;

32.2.    Agentūros kvietime nurodytą deklaraciją (toliau – deklaracija);

32.3.    visų pastato bendrasavininkių jungtinės veiklos sutartį dėl projekto įgyvendinimo, jei pastatas nuosavybės teise priklauso keliems savininkams;

32.4.    ataskaitą apie kontroliuojamus ir kontroliuojančius vienetus bei asmenis FR0438 forma, patvirtinta Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2002 m. gruodžio 24 d. įsakymu Nr. 376 „Dėl Ataskaitos apie kontroliuojamuosius ir kontroliuojančius vienetus bei asmenis FR0438 formos bei jos užpildymo taisyklių patvirtinimo“;

32.5.    pastato esamos būklės energinio naudingumo sertifikatą;

32.6.    projekto įgyvendinimo planą, kur nurodomi planuojami įvykdymo terminai, pirkimo vertę pagrindžiantys dokumentai (pirkimų planas ar suvestinė) ir planuojamą projekto biudžetą pagrindžiantys dokumentai – statybos skaičiuojamąją kainą pagal techninį darbo projektą arba ne mažiau kaip 3 komerciniai pasiūlymai (jeigu pateikiama mažiau, pateikiamos tiekėjams siųstos užklausos ir paaiškinimas, kodėl pateikiama mažiau komercinių pasiūlymų);

32.7.    projektavimo dokumentą (techninį darbo projektą), jei paraiškos teikimo metu jis parengtas. Jei dokumentas neparengtas, projekto įgyvendinimo plane įrašomas planuojamas projekto parengimo terminas. Techninis darbo projektas turi būti parengtas ir pateiktas per 120 dienų nuo paraiškos pateikimo dienos;

32.8.    preliminarų projekto įgyvendinimo planą (pateikiant pagrindinių projekto etapų išdėstymą mėnesiais), kuris rengiamas projekto pradžia laikant Agentūros direktoriaus įsakymo įsigaliojimo datą, kuriuo priimtas sprendimas pareiškėjui skirti finansavimą, ir bus koreguojamas skyrus finansavimą. Preliminariame projekto įgyvendinimo plane turi būti nurodyti šie etapai (įrašomi būtini etapai):

32.8.1. pirkimo procedūrų vykdymo planas;

32.8.2. projektavimas;

32.8.3. statybos leidimo gavimas;

32.8.4. statybos darbai;

32.8.5. statybos užbaigimo dokumento gavimas;

32.8.6. mokėjimo prašymo pateikimas Agentūrai.

33Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškas Agentūra priima nuo kvietime nurodytos datos, kol pakanka lėšų pagal priemonę, bet ne ilgiau kaip 12 mėnesių nuo kvietimo teikti paraiškas paskelbimo dienos. Paraiškos, gautos pasibaigus paraiškų priėmimo terminui, nevertinamos.

34Paraiškas Agentūra vertina eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Viena paraiška negali būti vertinama ilgiau kaip 60 darbo dienų nuo paraiškos registravimo APVIS. Paraiškos vertinimo metu nustatoma, ar paraiška tinkamai užpildyta, ar pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas gali gauti subsidiją. Paraiškos, kurios neatitinka Tvarkos aprašo III skyriuje nustatytų reikalavimų, atmetamos. Pareiškėjui Agentūra per APVIS nurodo paraiškos atmetimo priežastis.

35Jeigu vertinant paraišką nustatoma, kad ji užpildyta netinkamai, nepateikti arba netinkamai užpildyti visi su paraiška privalomi pateikti dokumentai, nurodyti Tvarkos apraše, prašomos lėšos nepagrįstos, pareiškėjui per APVIS siunčiamas pranešimas per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos, bet ne ilgesnį kaip 15 darbo dienų, patikslinti paraišką, pateikti trūkstamus dokumentus ar informaciją.

36Jei per APVIS siunčiamame pranešime nurodytą paraiškos patikslinimo terminą paraiška nepatikslinama ir (ar) nepateikiami trūkstami dokumentai ir priežastys, kodėl nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti paraiškos, nepripažįstamos svarbiomis (pavyzdžiui, ligos atvejis), paraiška atmetama. Paraiškos atmetimo priežastys nurodomos per APVIS.

37Paraiškoje nurodyti duomenys be Agentūros paklausimo po pateikimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami.

38Agentūra ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo paraiškos vertinimo pabaigos priima sprendimą dėl projekto finansavimo ar nefinansavimo ir jei finansuoja, įtraukia į finansuojamų projektų sąrašą. Agentūros priimti sprendimai įforminami Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka. Sprendimas skirti finansavimą skelbiamas Teisės aktų registre ir Agentūros interneto svetainėje www.apva.lt. Skelbiamoje informacijoje nurodomi paramos gavėjai, projektų pavadinimai, skirta subsidija. Agentūra per APVIS informuoja pareiškėjus apie priimtus sprendimus finansuoti ar nefinansuoti projektą.

39Paramos gavėjas bet kuriuo metu po finansavimo skyrimo turi teisę atsisakyti skirto finansavimo. Apie tai jis informuoja Agentūrą pateikdamas prašymą per APVIS, nurodydamas atsisakymo aplinkybes ir (ar) priežastis, kurių nebuvo galima numatyti teikiant ir vertinant paraišką

40Paramos gavėjas ar (ir) pareiškėjas privalo laikytis įsipareigojimų, kurie nurodyti paraiškoje, deklaracijoje ir Tvarkos apraše. Paramos gavėjui ir (ar) pareiškėjui nevykdant deklaracijoje, paraiškoje ir Tvarkos apraše nustatytų reikalavimų, Agentūra priima sprendimą nesuteikti subsidijos, sustabdyti subsidijos teikimą, sumažinti išmokamą subsidiją, susigrąžinti išmokėtą subsidiją arba taikyti finansines pataisas Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka.

41Paramos gavėjas ar (ir) pareiškėjas prekių, paslaugų ar darbų pirkimus, susijusius su projekto įgyvendinimu, turi atlikti vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, kai pareiškėjas yra perkančioji organizacija ar perkantysis subjektas, ir Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 14 d. įsakymu Nr. D1-762 „Dėl Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą ir nėra perkantieji subjektai pagal Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, kai paramos gavėjas ar (ir) pareiškėjas nėra perkančioji organizacija.

42Paramos gavėjas ar (ir) pareiškėjas turi vykdyti žaliuosius pirkimus vadovaudamiesi Aplinkos apsaugos kriterijų, kuriuos perkančiosios organizacijos ir perkantieji subjektai turi taikyti pirkdami prekes, paslaugas ar darbus, taikymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. D1-508 „Dėl Produktų, kurių viešiesiems pirkimams taikytini aplinkos apsaugos kriterijai, sąrašų, Aplinkos apsaugos kriterijų ir Aplinkos apsaugos kriterijų, kuriuos perkančiosios organizacijos turi taikyti pirkdamos prekes, paslaugas ar darbus, taikymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

43Paramos gavėjas ar (ir) pareiškėjas prieš atlikdamas pirkimus pateikia Agentūrai pirkimo dokumentus (pirkimų skelbimą, pirkimo sąlygas (kvalifikaciniai reikalavimai tiekėjams, įrangos ar medžiagų techninės specifikacijos, pasiūlymo forma ir kt.)) išankstinei patikrai atlikti ir gavęs Agentūros pritarimą pirkimo dokumentams pradeda pirkimo procedūras. Paramos gavėjas ir (ar) pareiškėjas, įvykdę pirkimus, iki sutarties su laimėtoju sudarymo Agentūrai vertinti pateikia pirkimo dokumentus (pirkimų skelbimą, pirkimo sąlygas (kvalifikaciniai reikalavimai tiekėjams, įrangos ar medžiagų techninės specifikacijos, pasiūlymo forma ir kt.)), jei jų nepateikė anksčiau, ir pirkimo procedūrų dokumentus (apklausos dokumentus, rangovų ar tiekėjų pasiūlymus, rangovų ar tiekėjų pasirinkimo protokolus, pirkimų sutartis ir sutartis, pagrindžiančias sąmatas, arba sukuria prieigą prie šių dokumentų per centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą (toliau – CVPIS)), iš kurių galima įsitikinti, kad perkamos prekės, paslaugos ir darbai atitinka teisės aktuose reglamentuojamus pirkimus.

44Agentūra, atlikdama pirkimų patikrą, vadovaujasi Agentūros procedūrų vadovu, patvirtintu Agentūros direktoriaus įsakymu.

45Skyrus finansavimą projekto įgyvendinimui, pareiškėjas ar (ir) paramos gavėjas, Agentūrai pritarus raštu, gali pakeisti projekto techninius sprendimus, kurių nebuvo galima numatyti paraiškos teikimo ar vertinimo metu, jeigu juos pakeitus tebegalioja sąlygos pasiekti numatytus projekto rodiklius.

46Pareiškėjui ar (ir) paramos gavėjui atlikus pirkimus ir padidėjus projekto įgyvendinimo išlaidoms, subsidijos suma negali viršyti Agentūros direktoriaus įsakyme nustatytos maksimalios subsidijos sumos. Jeigu atlikus pirkimus projekto įgyvendinimo išlaidos mažėja, subsidijos suma perskaičiuojama proporcingai nuo tinkamų finansuoti išlaidų.

 

VI SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR APMOKĖJIMAS

 

47Subsidija teikiama kompensuojant apmokėtas projekto įgyvendinimo išlaidas, pateikus Agentūrai mokėjimo prašymą su išlaidas pagrindžiančiais dokumentais.

48Pareiškėjo ar (ir) paramos gavėjo prašymu, Agentūra gali priimti sprendimą skirti iki 30 procentų subsidijos dydžio avansinį mokėjimą. Avansinis mokėjimas atliekamas per APVIS pateikus avansinio mokėjimo prašymą ir finansų įstaigos ar draudimo įmonės garantiją, laidavimo raštą ar laidavimo draudimo raštą dėl avanso sumos. Sumokėta avansinė lėšų suma proporcingai atskaitoma iš galutinio mokėjimo. Tinkamai užpildytą avansinio mokėjimo prašymą Agentūra patikrina per 15 darbo dienų ir perduoda Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui prašyme nurodytą avansinio mokėjimo sumą išmokėti į prašyme nurodytą paramos gavėjo (ar vieno iš jų) banko sąskaitą arba nurodo pareiškėjui ar (ir) paramos gavėjui finansų įstaigos ar draudimo įmonės garantijos, laidavimo rašto ar laidavimo draudimo rašto trūkumus, kuriuos pareiškėjas turi ištaisyti per 5 darbo dienas.

49Pareiškėjas ar (ir) paramos gavėjas iki projekto įgyvendinimo termino pabaigos per APVIS Agentūrai pateikia galutinį mokėjimo prašymą su Tvarkos aprašo 50 punkte nurodytais pateikti dokumentais.

50Su galutiniu mokėjimo prašymu būtina pateikti:

50.1.    dokumentų, pagrindžiančių Tvarkos aprašo 24.1–24.6 papunkčiuose nurodytų priemonių įsigijimo išlaidas ir jų apmokėjimą įrodančių dokumentų kopijas;

50.2.    rangos darbų sutarčių kopijas;

50.3.    pirkimų procedūrų dokumentų kopijas (jei nepateiktos kartu su paraiška) arba prisijungimą prie šių dokumentų per CVPIS;

50.4.    Techninio darbo projekto kopiją (jei nepateikta anksčiau).

50.5.    Statybos užbaigimą patvirtinančių dokumentų kopijas.

50.6.    Pastato energinio naudingumo sertifikatą, gautą atnaujinus pastatą;

50.7.    Kitus Agentūros prašomus dokumentus, jų nuorašus (kopijas) arba informaciją, reikalingą įvertinti išlaidų tinkamumą ir projekto įgyvendinimą.

51Agentūra patikrina mokėjimo prašymą vadovaudamasi pateiktais projekto įgyvendinimą, darbų atlikimą ir išlaidas įrodančiais dokumentais, vizualiai įvertina darbų atlikimo faktą projekto įgyvendinimo vietoje.

52Jeigu su galutiniu mokėjimo prašymu pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (arba) mokėjimo prašymas užpildytas netinkamai, nenurodant duomenų, be kurių Agentūra negali išmokėti pareiškėjui subsidijos, pareiškėjui per APVIS siunčiamas pranešimas. Per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos, bet ne ilgesnį kaip 15 darbo dienų nuo Agentūros pranešimo, pareiškėjas, turi pateikti trūkstamus dokumentus ir (ar) patikslinti mokėjimo prašymą. Jei per nustatytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodomos priežastys, dėl kurių nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti mokėjimo prašymo, nepripažįstamos svarbiomis, mokėjimo prašymas atmetamas.

53Subsidiją Agentūra sumoka į paramos gavėjo (ar vieno iš jų) sąskaitą ne vėliau kaip per 50 darbo dienų nuo tinkamai įforminto mokėjimo prašymo ir visų privalomų dokumentų registravimo APVIS dienos, ir jei Agentūra, atlikus patikrą projekto įgyvendinimo vietoje, neranda trūkumų. Patikrą vietoje atlieka Agentūros darbuotojas (-ai) Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka.

54Neteisingai apskaičiuotą ir paramos gavėjui (ar vienam iš jų) pervestą subsidiją paramos gavėjas (ar paramos gavėjai) privalo grąžinti Agentūrai per 10 darbo dienų nuo pareikalavimo dienos.

55Paramos gavėjas (ar paramos gavėjai), įgyvendinęs (-ę) projektą, ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo projekto įgyvendinimo pabaigos privalo matomoje vietoje – pastate ar prie jo – įrengti informacinę lentą (projekto pavadinimas, Ministerijos ir Agentūros logotipai, nurodyta, kad projektas finansuotas Programos lėšomis, projekto užbaigimo metai). Rekomenduojamas lentos dydis – 800 x 600 mm. Paramos gavėjas privalo apie įgyvendintą projektą ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo jo įgyvendinimo pabaigos paskelbti informaciją (savo ar žiniasklaidos interneto svetainėje), nurodyti projekto pavadinimą, įgyvendintą veiklą, gautą lėšų kiekį, finansavimo šaltinį. Informacinė lenta ir informacijos skelbimas interneto svetainėje turi būti matomi ne trumpiau kaip penkerius metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMŲ, ATSIRADUSIŲ GAVUS SUBSIDIJAS, PRIEŽIŪRA

 

56Agentūra kaupia informaciją apie kiekvieno projekto sutaupytos energijos ir ŠESD kiekį. Pastato sutaupytos energijos kiekis ir ŠESD kiekis vertinamas pagal pastato energinio naudingumo sertifikate pateiktus duomenis apie šiluminės energijos pastatui šildyti ir karštam vandeniui ruošti sąnaudas ir pastato išmetamą CO2 kiekį. Agentūra informaciją apie projektų įgyvendinimo rezultatus (sutaupytą energijos ir ŠESD kiekį) gali teikti su projekto įgyvendinimu susijusioms institucijoms.

57Ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio mėnesio 20 dienos Agentūra pateikia Ministerijai apibendrintą informaciją apie Programos lėšomis finansuotus projektus, ŠESD sutaupymus.

58Jeigu pareiškėjas ar (ir) paramos gavėjas nesilaiko deklaracijos sąlygų, Agentūra priima sprendimą dėl išmokėtų lėšų ar jų dalies susigrąžinimo ir (ar) subsidijos teikimo nutraukimo arba finansinių pataisų taikymo Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka.

59Agentūra per penkerius metus nuo galutinio mokėjimo prašymo apmokėjimo dienos turi teisę bet kada atlikti patikras projekto įgyvendinimo vietoje. Paramos gavėjui nevykdant Tvarkos apraše nustatytų reikalavimų, Agentūra turi teisę iš pareiškėjo pareikalauti grąžinti jam išmokėtą subsidiją.

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

60Materialųjį turtą už suteiktas subsidijos lėšas paramos gavėjas įsigyja savo nuosavybėn (arba tampa valdytoju), naudoja paraiškoje ir deklaracijoje nustatytais tikslais ir neperleidžia, neparduoda, neįkeičia ar kitokiu būdu nesuvaržo daiktinių teisių į turtą projekto įgyvendinimo metu ir 5 metus pasibaigus projekto įgyvendinimo terminui. Paramos gavėjui pažeidus šį punktą, Agentūra susigrąžina subsidiją proporcingai neišlaikytam investicijų tęstinumo laikotarpiui (metais) išskyrus, kai turtas prarandamas dėl nenumatytų aplinkybių ir (ar) nenugalimos jėgos sunaikinamas neatstatomai.

61Paaiškėjus, kad pareiškėjas ar (ir) paramos gavėjas teisei į subsidiją ir (ar) jos dydžiui nustatyti pateikė klaidingus duomenis arba yra kitų aplinkybių, dėl kurių išmokėta per didelė subsidija, arba subsidija negalėjo būti suteikta, arba projektas neįgyvendintas per nustatytą laikotarpį, Agentūra priima sprendimą dėl išmokėtų ir (ar) permokėtų lėšų sugrąžinimo. Apie tai ji raštu praneša paramos gavėjui (ar paramos gavėjams). Paramos gavėjas (ar gavėjai) privalo per sprendime nurodytą terminą grąžinti sprendime nurodytą lėšų sumą. Per nustatytą laiką negrąžinta išmokėta ir (ar) permokėta suma iš paramos gavėjo (ar gavėjų) išieškoma Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

62Visi su projekto įgyvendinimu susiję dokumentai saugomi 10 finansinių metų nuo datos, kada paskutinį kartą pagal schemą buvo suteikta individuali pagalba.

63Ginčai, kilę dėl Tvarkos aprašo reikalavimų vykdymo, taikymo ir aiškinimo, sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

64Pareiškėjai ir (ar) paramos gavėjai turi teisę skųsti Agentūros veiksmus ar neveikimą, susijusius su projekto paraiškų vertinimu, atranka, sprendimo dėl subsidijos skyrimo ar neskyrimo, sprendimo dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo ir projekto įgyvendinimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.

____________________

part_741f64b906ac48fca2aac66691d25d86_end