UTENOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

 

SPRENDIMAS

DĖL UTENOS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2017 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2017 m. birželio 29 d. Nr. TS-195

Utena

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 16 punktu, 7 straipsnio 18 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu ir 4 dalimi, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 2 punktu, 17 straipsniu, 48 straipsniu, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 2 ir 8 punktais, Utenos rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1Patvirtinti Utenos rajono savivaldybės 2017 metų užimtumo didinimo programą (pridedama).

2Nustatyti, kad šis sprendimas įsigalioja 2017 m. liepos 1 d.

3Nurodyti, kad šis sprendimas turi būti paskelbtas Teisės aktų registre ir savivaldybės interneto svetainėje www.utena.lt.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                  Alvydas Katinas


 

PATVIRTINTA

Utenos rajono savivaldybės tarybos

2017 m. birželio 29 d.

sprendimu Nr. TS-195

 

UTENOS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2017 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

ĮVADAS

 

1Utenos rajono savivaldybės 2017 metų užimtumo didinimo programa (toliau - Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymu, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas), bei kitais teisės aktais.

2Programa skirta įgyvendinti Utenos rajono savivaldybei (toliau – Savivaldybė) numatytą valstybinę (valstybės perduotą savivaldybėms) funkciją - dalyvavimą rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones ir gyventojų užimtumo programas bei savivaldybės savarankišką funkciją - dalyvavimą sprendžiant gyventojų užimtumo, kvalifikacijos įgijimo ir perkvalifikavimo klausimus, laikinųjų ir sezoninių darbų organizavimą.

3Programa atitinka Utenos rajono savivaldybės 2017-2019 m. strateginio veiklos plano, patvirtinto Utenos rajono savivaldybės tarybos 2017 m. sausio 28 d. sprendimu Nr. TS-1 „Dėl Utenos rajono savivaldybės 2017-2019 metų strateginio veiklos plano patvirtinimo“, Socialinės apsaugos plėtojimo programoje Nr. 10 numatyto strateginio tikslo „Užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą ir plėtotę bei socialinė integraciją“ priemonę 10.1.1.05 „Darbo rinkos politikos įgyvendinimas (miesto ir rajono seniūnijos) seniūnijose“ ir jai įgyvendinti numatytas lėšas bei pasiekimo rodiklius.

4Programos tikslas – kompleksiškai spręsti Savivaldybės teritorijoje gyvenančių Programos dalyvių užimtumo problemas, atsižvelgiant į individualius jų poreikius, kvalifikaciją bei motyvaciją dirbti, ir padėti rasti jų galimybes atitinkantį darbą, sudaryti sąlygas laikinai jiems įsidarbinti ir užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų.

5Programa parengta konsultuojantis ir bendradarbiaujant su Utenos teritorine darbo birža, nevyriausybinėmis organizacijomis, vietos bendruomenių atstovais.

6Programa parengta vadovaujantis šiais principais:

6.1.   bendradarbiavimo – aktyvus gyvenamosios vietos bendruomenės įtraukimas į veiklą, skatinant jos iniciatyvą, bendradarbiavimas su visomis suinteresuotomis institucijomis ir organizacijomis;

6.2.   kompleksiškumo – įgyvendinant Programą turi būti kompleksiškai sprendžiamos asmenų užimtumo problemos, įtraukiant Savivaldybę, Utenos teritorinę darbo biržą, socialinius partnerius ir organizacijas;

6.3.   individualumo – Programoje numatytos priemonės turi būti organizuojamos ir paslaugos teikiamos atsižvelgiant į individualius asmenų poreikius bei jų motyvaciją integruotis į darbo rinką;

6.4.   tęstinumo – Programoje numatytų veiklų tęstinumas, nuolatinė Programos įgyvendinimo priežiūra ir tikslinimas pagal kintančias aplinkybes;

6.5.   efektyvumo – pagrindinis Programos priemonių ir paslaugų teikimo rezultatas ir vertinimo kriterijus yra asmens įsidarbinimas pagal darbo sutartį arba darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu, savarankiškos ar neatlygintinos veiklos vykdymas;

6.6.   ekonomiškumo – maksimalus Programai įgyvendinti skirtų lėšų panaudojimas, vadovaujantis ekonominio naudingumo principu tiek rengiant Programą, tiek ją įgyvendinant;

6.7.   viešumo – Programos rezultatų viešinimas.  

7.      Programos dalyviai:

7.1.   rūpintiniai, kuriems iki pilnametystės buvo nustatyta rūpyba, kol jiems sukaks 25 metai;

7.2.   nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;

7.3.   asmenys, grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į teritorinę darbo biržą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;

7.4.   piniginės socialinės paramos gavėjai;

7.5.   asmenys, priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Utenos teritorinę darbo biržą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;

7.6.   prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į Utenos teritorinę darbo biržą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;

7.7.   grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Utenos teritorinę darbo biržą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;

7.8.   turintys pabėgėlio statusą ar kuriems yra suteikta papildoma ar laikinoji apsauga;

7.9.   asmenys, patiriantys socialinę riziką;

7.10.  asmenys, vyresni kaip 40 metų.

 

II SKYRIUS

BŪKLĖS ANALIZĖ

 

8.      Darbo rinkos ir asmenų užimtumo būklę parodo registruotas nedarbas. 2017 m. gegužės 1 d. Lietuvos teritorinėse darbo biržose buvo registruoti 141,2 tūkst. bedarbių. Nedarbas šalyje siekė 7,9 procento. Pastaraisiais metais registruotas nedarbas mažėja. Tam įtakos turi didėjančios ekonomikos augimo tendencijos. 2016 m. Lietuvos ekonomika augo - Lietuvos statistikos departamento duomenimis, bendrasis vidaus produktas (BVP) 2016 metais, palyginti su 2015-aisiais, padidėjo 2,3 proc., 2015 metais BVP pokytis buvo 1,7 proc. Prognozuojama, kad 2017 m. BVP gali augti dar sparčiau - 2,7 proc. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2016 metais 2 proc. (26,4 tūkst. asmenų), arba iki 1 361 tūkst., didėjo užimtų gyventojų skaičius. Tačiau dėl blogėjančios demografinės situacijos – gyventojų senėjimo ir emigracijos - užimtų gyventojų skaičius 4,6 proc. buvo mažesnis negu 2008 metais. Užimtumas nuosekliai augo nuo 2011 m. ir 2016 m. pasiekė aukščiausią lygį – 70,0 proc.

9.      Utenos regione fiksuojamas aukštesnis nedarbo lygis nei yra valstybės vidurkis. 2017 m. gegužės 1 d. Utenos teritorinėje darbo biržoje buvo registruoti 9577 darbo ieškantys asmenys (638 mažiau nei prieš mėnesį), kurie sudarė 11,5 proc. darbingo amžiaus gyventojų. Aukščiausias nedarbas regione - Ignalinos rajono savivaldybėje – 14,6 proc., žemiausias - Utenos rajono savivaldybėje – 9,3 proc. Jaunimo iki 29 m. nedarbas, Utenos teritorinės darbo biržos duomenimis, – 5,6 proc. Aukščiausias jaunuolių iki 29 m. nedarbas (7,1 proc.) Visagino savivaldybėje, žemiausias (4,9 proc.) - Anykščių rajono savivaldybėje.

10.    Utenos rajone per 2017 m. balandį registruota 220 bedarbių, ir tai yra 40 asmenų mažiau nei jų buvo registruota 2016 m. tuo pačiu laikotarpiu. Nuo metų pradžios Utenos teritorinės darbo biržos Utenos skyriuje registruoti 1344 bedarbiai, t. y. 9,7 proc. mažiau nei jų buvo 2016 m. tuo pačiu laikotarpiu. 2017 m. birželio 1 d. rajone registruoti 2068 asmenys, ieškantys darbo, ir tai yra 315 asmenų, arba 8,67 proc., mažiau nei jų buvo registruota 2016 m. birželio 1 d. Iš ieškančių darbo asmenų 46 proc. sudaro moterys, 41,3 proc. registruotų bedarbių gyvena kaimo vietovėje (daugiausiai Leliūnų seniūnijoje – 153 asmenys, Utenos seniūnijoje – 113, Tauragnų seniūnijoje – 102 asmenys). Per 2017 m. sausio–gegužės mėn. registruota 946 laisvos darbo vietos, nuo metų pradžios įdarbinta 930 bedarbių (450 asmenų įsidarbinti padėjo darbo birža, 480 bedarbių įsidarbino savarankiškai (viena iš bedarbio pareigų – savarankiška darbo paieška). Aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse 2017 m. dalyvavo 360 asmenų, trečdalis jų dalyvavo viešųjų darbų priemonėje.

11.    Vertinant atskiras bedarbių grupes, matoma, kad sparčiai mažėja vyrų ir  jaunimo nedarbo rodikliai: vyrų – nuo 9,5 iki 8,9 proc., jaunimo – nuo 5,1 iki 4,5 proc. Panašios tendencijos buvo fiksuojamos ir ankstesniais metais prasidedant pavasario sezonui. Vyrų registruotas nedarbas labiau priklausomas nuo darbo rinkos sezoniškumo ir metų eigoje jo svyravimai yra gerokai didesni. Jaunimo nedarbą mažino taikomos integracijos į darbo rinką priemonės. Mažėja ilgalaikių bedarbių. Keletą pastarųjų metų nuosekliai mažėjo ilgalaikis nedarbas. Tam prielaidas sudarė ne tik auganti darbo jėgos paklausa ir jaučiamas tam tikrų profesijų trūkumas, bet ir darbo biržos įgyvendinamos priemonės, siekiant ilgą laiką nedirbusiems asmenims padėti integruotis į darbo rinką. Beveik kas trečias bedarbiu tapęs žmogus neturi profesinio pasirengimo. Dėl to jiems sunku įsitvirtinti darbo rinkoje. Teigiama tendencija, kad bedarbių, neturinčių profesinės kvalifikacijos, dalis tarp darbo ieškančių asmenų kelerius metus nuosekliai mažėja. Tai iš dalies sąlygoja ir profesinio mokymo priemonių įgyvendinimas. Augant žmonių aktyvumo lygiui, labiausiai keitėsi neturinčių darbo patirties dalis, daugiau buvusių neaktyvių žmonių grįžo į darbo rinką.

12.    Analizuojant situacijos Utenos rajone pagal potencialius Programos dalyvius perspektyvas, matyti, kad didžiąją jų dalį sudarys bedarbiai - socialinės pašalpos gavėjai. Nors ir čia ryškėja teigiamos tendencijos: 2015 m. socialinių pašalpų gavėjai sudarė 3,48 proc. nuo bendro Utenos rajono gyventojų skaičiaus, 2016 m. tokių asmenų buvo jau tik 2,92 proc. 2016 m. pabaigoje socialines pašalpas Utenos rajone gavo 1329 šeimos, 2015 m. pabaigoje tokių šeimų buvo 1653. Asmenų, gaunančių socialines pašalpas, skaičius turi tendenciją mažėti ir toliau. 2017 m. birželio 1 d. socialines pašalpas gavo 834 šeimos, arba 1193 asmenys. 58 proc. visų socialinių pašalpų gavėjų gyveno Utenos mieste. Pastebima, kad socialinės pašalpos gavėjų skaičius mažėja ne vien dėl Utenos rajono gyventojų skaičiaus mažėjimo, bet ir kitų veiksnių (bedarbių skaičiaus mažėjimo, gyventojų pajamų augimo, sugriežtintos socialinių pašalpų skyrimo ir mokėjimo tvarkos ir pan.).  Kiti galimi Programos 7.1-7.3 ir 7.5-7.9 papunkčiuose nurodyti asmenys sudaro nežymią Utenos rajono gyventojų dalį (darbo biržos duomenimis, iš šiuo metu registruotų bedarbių 4 asmenys grįžę iš įkalinimo įstaigų, 92 moterys augina vaikus ir pan.) arba apie juos duomenų nėra. Atsiradus poreikiui, jų užimtumo problemos, įtraukiant į laikinuosius darbus. bus sprendžiamos atskirai. Didesnė grupė potencialių Programos dalyvių yra bedarbiai asmenys - vyresni kaip 40 metų amžiaus. Tarp registruotų Utenos teritorinėje darbo biržoje 2017 m. birželio 1 d. tokių asmenų buvo 1561 arba 65,5 proc. visų Utenos teritorinės darbo biržos Utenos skyriuje registruotų bedarbių, 468 iš jų buvo  socialinės pašalpos gavėjai.

 

III SKYRIUS

PRIEMONIŲ PLANAS

 

13.    Įvertinus tai, kad visuomenė senėja, trūksta kvalifikuotų darbuotojų, emigracija mažina šalies darbo jėgos potencialą, būtina sutelkti visus darbingo amžiaus gyventojus, skatinti juos aktyviai dalyvauti ekonominėje veikloje, integruotis į darbo rinką ir kuo ilgiau joje išlikti. Vyresnio amžiaus asmenims trūksta kvalifikacijos ir motyvacijos likti darbo rinkoje. Šių asmenų padėtis darbo rinkoje nėra stabili, jų išsilavinimas ar bendrieji gebėjimai dažnai neatitinka darbo rinkos poreikių, jiems trūksta pasitikėjimo ir motyvacijos tobulinti žinias ir gebėjimus siekiant ilgiau išlaikyti profesinę kvalifikaciją. Darbo rinkoje neišnaudojamas ir ilgalaikių bedarbių potencialas.

14.    Siekiant laisvus darbo rinkos išteklius integruoti į darbo rinką ir joje išlaikyti, rengiamos aktyvios darbo rinkos politikos priemonės. Programa numato, kad viena iš veiksmingiausių priemonių - užimtumo didinimas organizuojant laikinuosius darbus. Jais būtų siekiama:

14.1suteikti laikiną darbą ilgalaikiams bedarbiams ir kitiems ieškantiems darbo asmenims, padėti jiems greičiau integruotis į darbo rinką bei sudaryti jiems sąlygas užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų;

14.2sušvelninti socialinę įtampą ir nedarbo pasekmes organizuojant laikinuosius socialiai naudingus darbus taip siekiant palaikyti ir (ar) plėtoti vietos socialinę infrastruktūrą.

15.     Įgyvendinant Programoje numatytus laikinuosius darbus, bus sudarytos galimybės bedarbiams, ypač ilgalaikiams ir žemos kvalifikacijos, grįžti į darbo rinką, patobulinti darbo įgūdžius atsižvelgiant į jų individualius poreikius, skatinti juos pradėti savarankiškai dirbti. Įdarbinant pirmenybė bus teikiama:

15.1Programos 7.1-7.3 ir 7.5 bei 7.9 papunkčiuose nurodytiems Programos dalyviams (jeigu tokių asmenų atsirastų) ;

15.2piniginės socialinės paramos gavėjams - ilgalaikiams bedarbiams;

15.3.  piniginės socialinės paramos gavėjams - vyresniems kaip 40 metų amžiaus darbingiems asmenims.

16.     2017 metams numatomos šios priemonės laikinam užimtumui didinti:

16.1Savivaldybei priskirtos valstybinės žemės ir kito priskirto valstybės turto laikino pobūdžio tvarkymo darbai (pakelėse esančių krūmų šalinimas, žolės šienavimas, šiukšlių rinkimas, gėlių sodinimas, priežiūra ir t. t.);

16.2valstybinėje žemėje esančių žaliųjų plotų, gėlynų, želdinių ir kitų viešųjų erdvių valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai;

16.3upių, ežerų ir kitų vandens telkinių pakrančių, poilsio zonų, maudyklų valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai;

16.4istorijos ir kultūros paveldo, kitų saugomų bei turinčių išliekamąją vertę objektų, valstybinėje žemėje esančių neveikiančių kapinių priežiūros laikino pobūdžio darbai;

16.5pagalbiniai maisto ruošimo, slaugymo ir kiti socialinės globos teikimo asmenims su sunkia negalia laikino pobūdžio darbai socialines paslaugas teikiančiose įstaigose ir organizacijose. Socialinės globos teikimo asmenims su sunkia negalia užtikrinimo laikino pobūdžio darbai (malkų ruoša neįgalumą turintiems vienišiems žmonėms).

17Laikinuosius darbus organizuoja Savivaldybė, atstovaujama Utenos rajono savivaldybės administracijos (toliau – Administracija), ir darbdaviai.

18Dirbti laikinuosius darbus siunčiami asmenys, numatyti Programos 7 punkte, jei jie yra įsiregistravę darbo biržoje kaip darbo ieškantys asmenys. Bedarbius ir kitus ieškančius darbo asmenis į laikinuosius darbus siunčia Utenos rajono savivaldybės administracijos Socialinių reikalų ir sveikatos apsaugos skyrius (toliau – Socialinių reikalų ir sveikatos apsaugos skyrius), suderinęs su seniūnijos, kurios teritorijoje deklaravęs Programos dalyvis savo gyvenamąją vietą, socialinės paramos teikimo komisija ir seniūnu.

19Darbų trukmė su kiekvienu Programos dalyviu pagal jo individualius poreikius ir galimybes derinama atskirai, tačiau bendra laikinųjų darbų trukmė per 12 mėnesių laikotarpį negali būti ilgesnė kaip 6 mėnesiai. Darbų trukmė skaičiuojama nuo darbo ieškančio asmens darbo sutartyje laikiniems darbams atlikti nurodytos pirmos darbo dienos iki jo atleidimo iš darbo dienos. Kasdienė darbo laiko trukmė kartu su darbo laiku, atliekant savo tiesiogines darbo funkcijas, neturi viršyti aštuonių darbo valandų. Laikinieji darbai negali būti dirbami naktį ir švenčių dienomis.

20Darbdavių, pageidaujančių dalyvauti įgyvendinant Programą, atranka vykdoma Savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.

21Priemonių planas 2017 metų užimtumo didinimo programai įgyvendinti pateikiamas Programos 1 priede.

 

IV SKYRIUS

FINANSAVIMO PLANAS

 

22.     Užimtumo didinimo programa gali būti finansuojama iš šių šaltinių:

22.1Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų, kurių poreikis apskaičiuojamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. A1-193 „Dėl specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“ patvirtinta Specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodika;

22.2.    Savivaldybės biudžeto lėšų;

22.3.    Europos Sąjungos struktūrinių fondų, Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo bei kitų Europos Sąjungos ir tarptautinių fondų lėšų;

22.4.    darbdavių lėšų;

22.5.    kitų teisėtai gautų lėšų.

23Programa patvirtinama kiekvienais metais ne vėliau kaip iki biudžetinių metų pradžios. Jeigu Savivaldybės biudžetas laiku nepatvirtinamas, lėšos Programai finansuoti nuo biudžetinių metų pradžios iki Savivaldybės biudžeto patvirtinimo kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų Savivaldybės biudžete Programai skirtų lėšų. Programos finansavimo galimybės atsižvelgiant į 22 punkte įvardintus galimus finansavimo šaltinius, įvertinamos rengiant Savivaldybės strateginius veiklos planus.

24Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, skirtos Programai įgyvendinti, paskirstomos, pervedamos, naudojamos ir už jas atsiskaitoma vadovaujantis Savivaldybių funkcijoms atlikti skirtų lėšų paskirstymo, pervedimo, naudojimo ir duomenų pateikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. birželio 9 d. įsakymu Nr. A1-381 „Dėl Savivaldybių funkcijoms atlikti skirtų lėšų paskirstymo, pervedimo, naudojimo ir duomenų pateikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

25Administracija atsako už tinkamą lėšų, skirtų laikiniesiems darbams pagal Programą finansuoti, panaudojimą.

26Darbdaviai, įdarbinantys Programoje dalyvaujančius asmenis, užtikrina tikslingą laikiniesiems darbams skirtų lėšų panaudojimą.

272017 m. Programa finansuojama, atsižvelgiant į 2017 m. paskirtas likusias Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšas -92,4 tūkst. eurų.

28Finansavimo planas 2017 metų užimtumo didinimo programai įgyvendinti ir lėšų poreikis pagal kiekvieną priemonę pateikiamas Programos 2 priede.

 

V SKYRIUS

PROGRAMOS TĘSTINUMO ANALIZĖ IR PROGNOZĖ

 

29.    Pagal Lietuvos darbo biržos parengtas trumpalaikes (vienerių metų trukmės) darbo rinkos prognozes 2017 m. registruotų bedarbių skaičius mažės. Numatoma įregistruoti 245 tūkst. bedarbių – vidutiniškai po 19-21 tūkst. bedarbių per mėnesį , t. y. 4-5 proc. mažiau nei 2016 metais. Prognozuojama, kad vidutinis metinis registruotų bedarbių skaičius sumažės 4 proc. ir sieks 139-141 tūkst. Bedarbių struktūroje pagal išsilavinimą nenumatoma ryškių pokyčių. 1-2 proc. punktais turėtų sumažėti nekvalifikuotų bedarbių dalis, atitinkamai padidės aukštąjį ir profesinį išsilavinimą turinčių bedarbių – 23 proc. sudarys asmenys su aukštuoju išsilavinimu, 41 proc. – su profesiniu išsilavinimu, 36 proc. – jokios profesinės kvalifikacijos neturintys bedarbiai. Tarp bedarbių 78 proc. bus darbo rinkoje papildomai remiami asmenys, vyresni kaip 50 metų bedarbiai sudarys 39 proc., jaunimas iki 29 metų – 17 proc. Ilgalaikių bedarbių skaičius turėtų sumažėti 2–3 proc. punktais ir siekti 25 proc. Kvalifikuotos darbo jėgos emigracija ir struktūrinis nedarbas pastaraisiais metais buvo pagrindiniai iššūkiai Lietuvos darbo rinkai. Prognozuojama, kad tai bus svarbu ir 2017 m. bei 2018-2019 m. Didės įsidarbinimo galimybės. 2017 m. 75 proc. visų darbo pasiūlymų bus skirti kvalifikuotai darbo jėgai, t. y. 1 proc. punktu daugiau nei 2016 m. Nekvalifikuotos darbo jėgos paklausa mažės.

30.    Utenos teritorinės darbo biržos prognozė sutampa su Lietuvos darbo biržos prognozėmis. Vidutinis Utenos rajono bedarbių skaičius ir jo santykis su darbingo amžiaus gyventojais mažės: 2017 m. – 2270 asmenų (vidutinis nedarbo lygis – 9,5 proc.), 2018 m. - 2220 asmenų (vidutinis nedarbo lygis - 9,2 proc.), 2019 m.- 2150 asmenų (vidutinis nedarbo lygis - 9,0 proc.). Įsidarbinimo galimybės didės kvalifikuotai darbo jėgai ir mažės nekvalifikuotai.

31.    Atsižvelgiant į Lietuvos darbo biržos ir Utenos teritorinės darbo biržos prognozes ir ateityje Utenos rajone nedarbas bus didesnis arba artimas nedarbo lygio Lietuvoje vidurkiui. Didėjanti paklausa kvalifikuotai darbo jėgai santykinai didins nekvalifikuotų ir ilgalaikių bedarbių skaičių. Didžioji jų dalis išliks ir socialinių pašalpų gavėjais. Laikinieji darbai pagal Programą ir 2018 - 2019 m. išliks pagrindine jų užimtumo didinimo priemone, padedančia jiems greičiau integruotis į darbo rinką bei sudaryti sąlygas užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų. Numatoma, kad Programa bus tęstinė. Ji orientuota į trejų metų laikotarpį, kasmet galės būti tikslinama atsižvelgiant į pasiektus rezultatus ir  poreikį.

32.    2018-2019 m. planuojamos laikino užimtumo priemonės bus panašios į numatytąsias 2017 m. Programoje. Potencialių Programos dalyvių skaičius bus panašus kaip ir 2017 m. Siekiant, kad bent 25 proc. pašalpų gavėjų (2018 m.- 271, 2019 m.- 270) būtų įtraukti į Programą bent dvejiems mėnesiams, planuojamas lėšų poreikis Programai įgyvendinti 2018 m. būtų – 296,37 tūkst. eurų, 2019 m.- 295,30 tūkst. eurų.

 

VI SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR ĮVERTINIMAS

 

33.     Programos įgyvendinimą koordinuoja Administracija.

34.     Programos įgyvendinimo priežiūrą vykdo ir pasiektos pažangos vertinimą atlieka Administracija. Informaciją apie priemonių įgyvendinimą ir rezultatų pasiekimą teikia seniūnijos ir Administracijos Socialinių reikalų ir sveikatos apsaugos skyrius.

35.     Vertinant rezultatus atsižvelgiama į:

35.1nukreiptų į laikinuosius darbus asmenų skaičių, jų atidirbtą darbo laiką (mėnesiais);

35.2laikinuosiuose darbuose dalyvavusių ilgalaikių bedarbių ir vyresnių nei 40 m. amžiaus asmenų skaičių.

36.     Siekiant įvertinti Programai skirtų lėšų panaudojimo tinkamumą ir efektyvumą, Programos einamųjų metų įvykdymo prognozės, ateinančių metų Programos projektas teikiamas svarstyti Trišalei tarybai prie Utenos teritorinės darbo biržos (toliau – Trišalė taryba). Svarstymo metu įvertinamas ir Programoje pasirinktų įgyvendinimo priemonių tikslingumas.

37.     Gavus Trišalės tarybos teigiamą pritarimą, Programa teikiama svarstyti Savivaldybės tarybai.

 

VII SKYRIUS

VIEŠINIMAS

 

38.    Parengta Programa, jos įgyvendinimo metu pasiekti rezultatai, skelbimai dėl laikinųjų darbų organizavimo, darbdavių atrankos rezultatai skelbiami viešai Savivaldybės interneto svetainėje www.utena.lt.

39.    Programai skirtų lėšų panaudojimo ir asmenų užimtumo vertinimo Trišalėje taryboje rezultatai už kiekvienus Programos vykdymo metus skelbiami viešai Savivaldybės interneto svetainėje www.utena.lt.

40.    Programa keičiama, papildoma Savivaldybės tarybos sprendimu.

 

__________________________

 

Utenos rajono savivaldybės 2017 metų

užimtumo didinimo programos

1 priedas

 

PRIEMONIŲ PLANAS UTENOS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2017 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMAI ĮGYVENDINTI

 

Priemonės Utenos rajono savivaldybės 2017 m. užimtumo didinimo programos (toliau – Programa) tikslams pasiekti

Tikslinė

grupė

Darbų atlikimo laikotarpis

Už paslaugų teikimą ir priemonių įgyvendinimą atsakingi asmenys

Planuojamas rezultatas

Utenos rajono savivaldybei (toliau – Savivaldybė) priskirtos valstybinės žemės ir kito priskirto valstybės turto laikino pobūdžio tvarkymo darbai (pakelėse esančių krūmų šalinimas, žolės šienavimas, šiukšlių rinkimas, gėlių sodinimas, priežiūra ir t. t.)

Asmenys, įrašyti Programos 7.4, 7.9 ir 7.10 papunkčiuose

2017 m. liepos 10 d. – 2017 m. gruodžio 25 d.

Utenos rajono savivaldybės administracija (toliau –Administracija), darbdaviai

Sutvarkyta 205,25 km vietinės reikšmės viešųjų kelių pakelių seniūnijų teritorijose, daugiau kaip 30 Utenos rajono bendro naudojimo objektų (buvusių Vyžuonų ir Vyžuonėlių dvarų parkai (Vyžuonų seniūnija), Smėlynės parkas, Aukštakalnio pušynėlis (Utenos miestas), Kuktiškių parkas (Kuktiškių seniūnija), senasis Vilniaus kelias ir kitos teritorijos).

Valstybinėje žemėje esančių žaliųjų plotų, gėlynų, želdinių ir kitų viešųjų erdvių valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai

 

Asmenys, įrašyti Programos 7.2, 7.4, 7.9 ir 7.10 papunkčiuose

2017 m. liepos 10 d.–2017 m. spalio 31 d.

Administracija, darbdaviai

Sutvarkytos Utenos miesto daugiabučių gyvenamųjų namų kvartalų teritorijas (20,6 ha ploto arba 25 proc. viso gyvenamųjų kvartalų teritorijų ploto), kaimiškųjų seniūnijų Vilučių, Ilčiukų, Gaižiūnų, Šiaudinių, Kaliekių, Radeikių, Juknėnų, Grybelių bei kitų gyvenviečių pagrindinės gatvės. Valstybinėje žemėje esančiose teritorijose nuvalyti šaligatviai, prižiūrėti želdiniai, gėlės, surinktos komunalinės atliekos.

Upių, ežerų ir kitų vandens telkinių pakrančių, poilsio zonų, maudyklų valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai

 

Asmenys, įrašyti Programos 7.2, 7.4, 7.9 ir 7.10 papunkčiuose

2017 m. liepos 10 d. - 2016 m. rugsėjo 30 d.

Administracija, darbdaviai

Prižiūrėta 35 paplūdimių ir maudyklų (18,69 ha bendro naudojimo vietų prie vandens telkinių) teritorijos (šienavimas, komunalinių atliekų rinkimas, sisteminga poilsio zonų pakrančių priežiūra). Suremontuotas inventorius viešose poilsiavietėse ir maudyklose prie Alaušo, Ilgio, Aiseto, Pakaso, Lamesto,  Tauragno, Labės, Klykių, Balčio, Dusyno ir kitų ežerų, Šventosios, Vyžintos upių, Kaniūkų, Aukštuolių, Užpalių Antalgės, Pakalnių, Leliūnų, Sirutėnų, Klovinių, Nemeikščių, Biliakienio ir kitų kaimų poilsiavietėse.

Istorijos ir kultūros paveldo, kitų saugomų bei turinčių išliekamąją vertę objektų, valstybinėje žemėje esančių neveikiančių kapinių priežiūros laikino pobūdžio darbai

 

Asmenys, įrašyti Programos 7.4, 7.9 ir 7.10 papunkčiuose

2017 m. liepos 10 d. - 2017 m. spalio 31 d.

Administracija, darbdaviai

Sutvarkyti kaimiškose seniūnijose esantys Spitrėnų, Jaurelių, Vaikutėnų, Vyžuonų, Šiaudinių, Sprakšių, Daugailių ir kiti piliakalniai, laisvės kovų dalyvių - partizanų, istoriniai, archeologiniai bei kultūros paminklai (A. Šapokos, Vytauto Didžiojo, „Arklio“ paminklai, Rašytojų kalnelis, (Vyžuonų sen.), J. Šimkevičiaus kapas Taukelių kapinėse (Daugailių sen.) ir kt.). Sutvarkytos 163 neveikiančių kapinių teritorijos (13,26 ha plotas).

Pagalbiniai maisto ruošimo, slaugymo ir kiti socialinės globos teikimo asmenims su sunkia negalia laikino pobūdžio darbai socialines paslaugas teikiančiose įstaigose ir organizacijose

 

Asmenys, įrašyti Programos 7.2, 7.4, 7.9 ir 7.10 papunkčiuose

2017 m. liepos 10 d. – 2017 m. gruodžio 25 d.

Administracija, darbdaviai

VšĮ Šv. Klaros palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninėje, VšĮ „Sveikatą į namus“, Utenos krašto su negalia sąjungoje sukurtos 4 laikinos darbo vietos patalpų ir aplinkos priežiūrai bei senyvo amžiaus asmenų priežiūros pagalbiniams darbams bei 3 darbo vietos VšĮ Utenos Kristaus žengimo į dangų parapijos globos namuose ir VšĮ krizių centro „Angelų pieva“ labdaros valgykloje pagalbiniams maisto ruošimo, patalpų tvarkymo darbams.

Socialinės globos teikimo asmenims su sunkia negalia užtikrinimo laikino pobūdžio darbai (malkų ruoša neįgalumą turintiems vienišiems žmonėms).

 

Asmenys, įrašyti Programos 7.4, 7.9 ir 7.10 papunkčiuose

2017 m. liepos 10 d. – 2017 m. rugpjūčio 31 d.

Administracija, darbdaviai

Padėta pasiruošti malkų neįgalumą turintiems vienišiems asmenims.

 

 

_________________________


 

Utenos rajono savivaldybės 2017 metų

užimtumo didinimo programos

2 priedas

 

FINANSAVIMO PLANAS UTENOS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2017 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMAI ĮGYVENDINTI

 

Priemonės Utenos rajono savivaldybės 2017 m. užimtumo didinimo programos (toliau –Programa) tikslams pasiekti

Planuojamas lėšų poreikis

(tūkst. eurų)

Priemonės kaina 1 asmeniui (eurais)

Planuojamas dalyvių skaičius priemonėje 

Priemonės finansavimo būdas

Utenos rajono savivaldybei (toliau – Savivaldybė) priskirtos valstybinės žemės ir kito priskirto valstybės turto laikino pobūdžio tvarkymo darbai (pakelėse esančių krūmų šalinimas, žolės šienavimas, šiukšlių rinkimas, gėlių sodinimas, priežiūra ir t. t.)

29,43

1 635

18 asmenų, dirbant vidutiniškai po 3 mėn.

Laikino pobūdžio pagalbiniai darbai

Valstybinėje žemėje esančių žaliųjų plotų, gėlynų, želdinių ir kitų viešųjų erdvių valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai

28,34

2 180

13 asmenų, dirbant vidutiniškai po 4 mėn.

 

Laikino pobūdžio pagalbiniai darbai

Upių, ežerų ir kitų vandens telkinių pakrančių, poilsio zonų, maudyklų valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai

14,715

1 635

9 asmenys, dirbant vidutiniškai po 3 mėn.

 

Laikino pobūdžio pagalbiniai darbai

Istorijos ir kultūros paveldo, kitų saugomų bei turinčių išliekamąją vertę objektų, valstybinėje žemėje esančių neveikiančių kapinių priežiūros laikino pobūdžio darbai

 

8,72

1 090

8 asmenys,

dirbant po 2 mėn.

 

Laikino pobūdžio pagalbiniai darbai

Pagalbiniai maisto ruošimo, slaugymo ir kiti socialinės globos teikimo asmenims su sunkia negalia laikino pobūdžio darbai socialines paslaugas teikiančiose įstaigose ir organizacijose

 

7,63

1 090

7 asmenys, dirbant vidutiniškai po 2 mėn.

 

Laikino pobūdžio pagalbiniai darbai

Socialinės globos teikimo asmenims su sunkia negalia užtikrinimo laikino pobūdžio darbai (malkų ruoša neįgalumą turintiems vienišiems žmonėms).

 

3,27

545

6 asmenys, dirbant po 1 mėn.

 

Laikino pobūdžio pagalbiniai darbai

 

 

_________________________