Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-3214, LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 7 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4695 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-571

 

2017 m. rugsėjo 20 d. Nr. 760

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. gegužės 12 d. sprendimo Nr. SV-S-250 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.2, 1.3 ir 1.8 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3214 (toliau – projektas Nr. XIIP-3214) dėl šių priežasčių:

1.1. Projektu Nr. XIIP-3214 būtų išplėstas asmenų, turinčių teisę įsigyti važiavimo bilietą su nuolaida, ratas ir tam reikėtų papildomai tiek savivaldybių biudžetų, tiek valstybės biudžeto lėšų. Papildomai iš valstybės biudžeto reikėtų apie 3,82 mln. eurų. Skaičiuojama, kad asmenų, kurie įgis teisę į šią kompensaciją, kasmet bus apie 150 tūkst.

Atsižvelgiant į tai, kad būtina vykdyti atsakingą infliacijos nedidinančią anticiklinę fiskalinę politiką, neprisiimti naujų įsipareigojimų, projektui Nr. XIIP-3214 įgyvendinti reikalingos lėšos galėtų būti skiriamos tik iš sutaupytų transporto lengvatoms numatytų lėšų, atlikus lengvatinio keleivių vežimo vietiniais maršrutais kompensavimo tvarkos peržiūrą, kuri vykdoma įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybei atskaitingų institucijų funkcijų peržiūros 2016 metų planą, kuriam pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. gegužės 30 d. pasitarimo protokolu Nr. 33. Lengvatinio keleivių vežimo kompensacijų skaičiavimo ir mokėjimo bei priežiūros funkcijos peržiūrą pavesta atlikti Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai, Lietuvos Respublikos finansų ministerijai ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai iki 2017 m. III ketvirčio pabaigos. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime „Dėl kai kurių teisės aktų, kuriais reguliuojami valstybės tarnybos ir su ja susiję santykiai, atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams“ konstatuota, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai.

1.2. Projekto Nr. XIIP-3214 aiškinamajame rašte nurodyta, kad projekto Nr. XIIP-3214 rengimą paskatino tai, kad aštuoniasdešimtmečiai ir vyresni senoliai neretai būna silpnos sveikatos, sunkiau orientuojasi aplinkoje, todėl lydintis asmuo jiems labai palengvintų kelionę. Pagal Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punktą asmenys, lydintys asmenis, kurie yra sukakę senatvės pensijos amžių ir kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis, turi teisę įsigyti važiavimo bilietą su 80 procentų nuolaida, todėl projektu Nr. XIIP-3214 siūlomas reguliavimas būtų perteklinis.

2. Nepritarti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4695 (toliau – projektas Nr. XIIP-4695), nes siūlomas teisinis reglamentavimas išplėstų asmenų, turinčių teisę gauti lengvųjų automobilių įsigijimo išlaidų kompensaciją, ratą ir tam papildomai reikėtų valstybės biudžeto lėšų. Projektu Nr. XIIP-4695 būtų nustatoma teisė vieną kartą per 6 metus iki 32 bazinės socialinės išmokos dydžio lengvųjų automobilių įsigijimo išlaidų kompensaciją gauti šeimoms, auginančioms ir globojančioms 3 ir daugiau vaikų, ir šeimynoms. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, šiuo metu yra 29 400 šeimų, auginančių 3 ir daugiau vaikų, 208 šeimos, globojančios 3 ir daugiau vaikų, ir 53 šeimynos. Bendras šeimų ir šeimynų skaičius yra 29 661. Lietuvos Respublikos Seimui priėmus projektą Nr. XIIP-4695, visos šios šeimos ir šeimynos įgytų teisę kartą per 6 metus gauti iki 32 bazinės socialinės išmokos dydžio (iki 1 216 eurų) lengvųjų automobilių įsigijimo išlaidų kompensaciją. Tam per pirmus 6 metus papildomai reikėtų apie 36 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų, kurių skirti atsižvelgiant į valstybės finansinę būklę šiuo metu nėra galimybės. Atkreiptinas dėmesys, kad galimi atvejai, kai tam tikros grupės asmenų turėtų teisę į automobilių įsigijimo išlaidų kompensaciją pagal kelias projekto Nr. XIIP-4695 1 straipsnio 1 ir 2 dalyse siūlomas nuostatas, todėl neaišku, kurios nuostatos konkrečiu atveju turėtų būti taikomos, taip pat neaišku, kiek valstybės biudžeto lėšų prireiktų šioms nuostatoms įgyvendinti. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime „Dėl kai kurių teisės aktų, kuriais reguliuojami valstybės tarnybos ir su ja susiję santykiai, atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams“ konstatuota, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai.

3. Nepritarti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-571 (toliau – projektas Nr. XIIP-571), nes siūlomam teisiniam reguliavimui įgyvendinti reikėtų papildomai skirti ir savivaldybių biudžetų, ir valstybės biudžeto lėšų. Papildomai iš valstybės biudžeto reikėtų apie 1,14 mln. eurų. Skaičiuojama, kad asmenų, kurie įgytų teisę į šią kompensaciją, kasmet būtų apie 50 489.

Atsižvelgiant į tai, kad būtina vykdyti atsakingą infliacijos nedidinančią anticiklinę fiskalinę politiką, neprisiimti naujų įsipareigojimų, projektui Nr. XIIIP-571 įgyvendinti reikalingos lėšos galėtų būti skiriamos tik iš sutaupytų transporto lengvatoms numatytų lėšų, atlikus lengvatinio keleivių vežimo vietiniais maršrutais kompensavimo tvarkos peržiūrą, kuri vykdoma įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybei atskaitingų institucijų funkcijų peržiūros 2016 metų planą, kuriam pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. gegužės 30 d. pasitarimo protokolu Nr. 33. Lengvatinio keleivių vežimo kompensacijų skaičiavimo ir mokėjimo bei priežiūros funkcijos peržiūrą pavesta atlikti Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai, Lietuvos Respublikos finansų ministerijai ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai iki 2017 m. III ketvirčio pabaigos. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime „Dėl kai kurių teisės aktų, kuriais reguliuojami valstybės tarnybos ir su ja susiję santykiai, atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams“ konstatuota, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Saulius Skvernelis

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                      Rokas Masiulis