ŠAKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ŠAKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2019 m. kovo 22 d. Nr. T-100
Šakiai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 7 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 6 straipsnio 3 dalimi bei Šakių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento, patvirtinto Šakių rajono savivaldybės tarybos 2017 m. birželio 20 d. sprendimu Nr. T-191 „Dėl Šakių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento patvirtinimo“, 140 punktu, Šakių rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Pripažinti netekusiu galios Šakių rajono savivaldybės tarybos 2009 m. liepos 30 d. sprendimą Nr. T-257 „Dėl rajono savivaldybės tarybos etikos komisijos nuostatų tvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
Šis sprendimas per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo dienos gali būti skundžiamas Lietuvos administracinių ginčų komisijos Kauno apygardos skyriui adresu: Laisvės al. 36, Kaunas, arba Regionų apygardos administracinio teismo Kauno rūmams adresu: A. Mickevičiaus g. 8A, Kaunas.
PATVIRTINTA
Šakių rajono savivaldybės tarybos
2019 m. kovo 22 d. sprendimu Nr. T-100
ŠAKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS
NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatai (toliau – nuostatai) reglamentuoja rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos (toliau – Komisija) tikslus, funkcijas, darbo organizavimo ir sprendimų priėmimo tvarką, teises ir pareigas ir kitus su komisijos veikla susijusius klausimus.
2. Komisija savo darbe vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu, Vietos savivaldos įstatymu, Valstybės tarnybos įstatymu, rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentu, kitais rajono savivaldybės tarybos sprendimais, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais politikų elgesį, rūpinasi, kad šių teisės aktų būtų tiksliai laikomasi, vadovaujasi Lietuvos žmonių visuotinai priimtomis moralės, etikos ir prigimtinės teisės nuostatomis.
II. KOMISIJOS SUDARYMAS
3. Komisiją savivaldybės tarybos įgaliojimų laikui sudaro rajono savivaldybės taryba (toliau – Taryba). Komisijos įgaliojimai pasibaigia, kai į pirmąjį posėdį susirenka naujai kadencijai išrinkti tarybos nariai.
4. Komisija sudaroma per du mėnesius nuo pirmojo išrinktos naujos Tarybos posėdžio sušaukimo dienos arba nuo tiesiogiai išrinkto mero priesaikos priėmimo dienos iš Tarybos narių ir gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų (seniūnaičių, išplėstinės seniūnaičių sueigos deleguotų atstovų, visuomenės atstovų (Šakių rajono savivaldybės teritorijoje įregistruotų viešųjų juridinių asmenų, išskyrus valstybės ar savivaldybės institucijas ar įstaigas, įgaliotų atstovų), bendruomeninių organizacijų atstovų, kitų savivaldybės gyventojų). Kiekviena partija ir visuomeninis rinkimų komitetas, išrinkti į Tarybą, pasiūlo po vieną kandidatą į Komisijos narius. Siūlymas gali būti pateiktas pirmame išrinktos naujos Tarybos posėdyje arba ne vėliau kaip per mėnesį nuo pirmojo išrinktos naujos Tarybos posėdžio sušaukimo dienos. Komisijoje seniūnaičiai arba seniūnaičiai ir visuomenės atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 komisijos narių.
Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas Bendrųjų reikalų skyriaus valstybės tarnautojas, šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą. Komisijos atsakingasis sekretorius nėra komisijos narys.
5. Komisijos pirmininką skiria Taryba mero teikimu iš savivaldybės tarybos narių. Jeigu yra paskelbta tarybos opozicija, Komisijos pirmininko kandidatūrą meras teikia tarybos opozicijos siūlymu.
Tarybos opozicija pirmininko kandidatūrą merui turi pateikti raštu iki komitetų posėdžių dienos. Jeigu nėra paskelbta tarybos opozicija, komisijos pirmininką skiria Taryba mero siūlymu. Komisijos pirmininkas laikomas paskirtu, jei už jo kandidatūrą balsavo išrinktų Tarybos narių dauguma.
III. KOMISIJOS TIKSLAI
7. Komisijos tikslai:
- vadovaujantis etinėmis nuostatomis ir teisės aktų reikalavimais padėti savivaldybės politikams ugdyti demokratiškumą, politinę kultūrą, derinti įvairius požiūrius ir įsitikinimus, siekti santarvės, humaniškų tarpusavio santykių;
- skatinti rajono savivaldybės mero, mero pavaduotojo, Tarybos narių (toliau – savivaldybės politikai) atsakomybę už savo veiklą ir atskaitomybę visuomenei, nagrinėjant klausimus, susijusius su savivaldybės politikų elgesio viešajame gyvenime principų ir reikalavimų laikymusi, užtikrinant savivaldybės politikų elgesio kontrolę ir atsakomybę už Valstybės politikų elgesio kodekso (toliau – Kodeksas) nuostatų pažeidimus bei tinkamą Vietos savivaldos įstatyme ir Tarybos veiklos reglamente komisijai priskirtų funkcijų vykdymą.
IV. KOMISIJOS FUNKCIJOS
8. Komisija vykdo šias funkcijas:
8.1. prižiūri, kaip Tarybos nariai laikosi Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
8.2. analizuoja savivaldybės politikų nedalyvavimo Tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Vietos savivaldos įstatyme nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
8.3. tiria ir priima sprendimus dėl Tarybos narių veiklos atitikties Vietos savivaldos, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, Tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
8.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės ir savivaldybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl savivaldybės politikų veiklos skaidrumo;
8.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl Tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis savivaldybės politikas yra praleidęs iš eilės tris Tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties. Nebuvimo Tarybos posėdžiuose priežastys nagrinėjamos Tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka ir terminais;
V. KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
9. Savivaldybės politiko elgesio tyrimas gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
9.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie savivaldybės politiko galimai padarytą Kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose savivaldybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);
10. Savivaldybės politikų nedalyvavimo Tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose priežastys nagrinėjamos Tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka ir terminais.
11. Esant pagrindui savivaldybės politiko elgesį tirti Komisijoje, Komisijos atsakingasis sekretorius privalo apie tai nedelsiant pranešti Komisijos pirmininkui, o jam nesant dėl svarbių priežasčių (komandiruotės, ligos ar atostogų metu) – pirmininko pavaduotojui. Komisijos pirmininkui (Komisijos pirmininko pavaduotojui) nustačius šaukiamo Komisijos posėdžio datą, atsakingasis sekretorius informuoja Komisijos narius apie šaukiamą posėdį ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki Komisijos posėdžio.
Savivaldybės politiko elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo Kodekse nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip vieneri metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai politikas yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams, pratęsti šioje straipsnio dalyje nustatytą tyrimo terminą.
Komisijos atsakingasis sekretorius Komisijos pavedimu per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja savivaldybės politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo savivaldybės politiko iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisijos atsakingasis sekretorius šį pranešimą savivaldybės politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.
Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima 16 punkte numatytą sprendimą (arba sprendimus).
Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta savivaldybės politikui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.
VI. KOMISIJOS POSĖDŽIAI, SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS IR ĮFORMINIMAS, TYRIMO NUTRAUKIMAS, INFORMAVIMAS APIE KOMISIJOS POSĖDŽIUS IR PRIIMTUS SPRENDIMUS
12. Komisijos posėdis teisėtas, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip pusė komisijos narių. Komisijos sprendimai priimami dalyvaujančių posėdyje balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas.
13. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jam negalint dalyvauti – pirmininko pavaduotojas. Jeigu Komisijos darbe negali dalyvauti nei Komisijos pirmininkas, nei pavaduotojas, daugumos Komisijos posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių sutarimu posėdžiui gali pirmininkauti vienas iš Komisijos narių.
14. Posėdžio darbotvarkę sudaro Komisijos pirmininkas, o jam nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas. Ji tvirtinama posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių dauguma.
15. Komisijos posėdžiai protokoluojami. Protokolus pasirašo posėdžiui pirmininkavęs asmuo ir komisijos atsakingasis sekretorius. Komisijos atsakingajam sekretoriui dėl svarbių priežasčių negalint dalyvauti komisijos posėdyje, savivaldybės administracijos direktorius laikinai jo funkcijoms vykdyti paskiria kitą valstybės tarnautoją.
16. Savivaldybės politiko elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
16.1. konstatuoti, kad savivaldybės politikas nepažeidė Kodekse ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų savivaldybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
16.2. konstatuoti, kad savivaldybės politikas pažeidė Kodekse ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus savivaldybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
16.3. rekomenduoti savivaldybės politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su Kodekse ar institucijos, kurioje savivaldybės politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais savivaldybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
17. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos savivaldybės politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.
18. Sprendimai dėl savivaldybės politikų nedalyvavimo Tarybos, komitetų ar komisijų posėdžiuose priimami vadovaujantis Tarybos veiklos reglamentu.
19. Komisijos sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo savivaldybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, dienos. Pakartotiniai skundai apie galimą politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šių nuostatų V ir VI skyriuose nustatytas procedūras.
20. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas žiniasklaidai. Informaciją žiniasklaidai raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.
Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.
21. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami rajono savivaldybės interneto svetainėje.
VII. KOMISIJOS BEI KOMISIJOS NARIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
23. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
23.1. apklausti savivaldybės politiką, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su savivaldybės politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;
23.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti apie jo žinomą informaciją apie savivaldybės politiko galimai padarytą Kodekse nustatytų savivaldybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose savivaldybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
23.3. reikalauti visų su komisijos įgaliojimų vykdymu susijusių duomenų, dokumentų, kitos informacijos (iš jų duomenų ir dokumentų, pagrindžiančių nebuvimo Tarybos, komisijų posėdžiuose priežastis), teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
24. Komisijos narys turi teisę:
24.6. pareikšti atskirąją nuomonę, pateikiant ją raštu, kuri pridedama prie komisijos posėdžio protokolo;
25. Komisijos narys privalo:
25.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
26. Šio skirsnio 25 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
27. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės ir savivaldybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.
28. Komisijos nariui, praleidusiam iš eilės tris Komisijos posėdžius, Komisijos atsakingasis sekretorius elektroniniu paštu išsiunčia laisvos formos priminimą apie prievolę dalyvauti Komisijos darbe. Apie posėdžių nelankantį Komisijos narį Komisijos atsakingasis sekretorius papildomai elektroniniu paštu informuoja ir Komisijos narį į Komisiją delegavusį subjektą ar jo oficialų atstovą. Kai Komisijos narys praleidžia iš eilės penkis Komisijos posėdžius, Komisija turi teisę svarstyti klausimą dėl kreipimosi į posėdžių nelankantį Komisijos narį delegavusį subjektą ar jo oficialų atstovą su prašymu vietoje nedalyvaujančio Komisijos darbe nario deleguoti naują asmenį.
VIII. VALSTYBĖS POLITIKO, KURIO ELGESYS TIRIAMAS, TEISĖS
29. Savivaldybės politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
IX. KOMISIJOS ATSKAITOMYBĖ IR KOMISIJOS NARIŲ ATSAKOMYBĖ
31. Komisija yra atsakinga ir atskaitinga Tarybai. Komisija kasmet iki kovo 1 d. pateikia savo veiklos ataskaitą Tarybai.
32. Komisijos pirmininkas, pirmininko pavaduotojas, nariai atsako už tinkamą šiuose Nuostatuose priskirtų funkcijų vykdymą, o už nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
33. Komisija negali būti asmeninių sąskaitų suvedinėjimo institucija. Komisijos nariui asmeniškai savo iniciatyva pateikus klaidingus duomenis Komisijai ir pagal juos Komisijai priėmus neobjektyvų sprendimą prieš politiką bei šį sprendimą viešai paskelbus, bet vėliau, išaiškėjus tikrosioms aplinkybėms, kuriomis vadovaudamasi Komisija savo sprendimą panaikiną, jis atleidžiamas iš Komisijos narių. Jo vietą Komisijoje užima kitas asmuo.
X. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
34. Šiuose nuostatuose vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, nurodytas Vietos savivaldos įstatyme, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme, Kodekse, kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose savivaldybės politikų elgesį ir tinkamą pareigų vykdymą.
35. Klausimai, neaptarti šiuose nuostatuose, svarstomi, sprendimai priimami vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatomis bei Tarybos priimtais sprendimais.
36. Jei šių nuostatų atskiri punktai tampa prieštaraujančiais aukštesnės juridinės galios Lietuvos Respublikos teisės aktams, tai nedaro negaliojančiais kitų nuostatų punktų, o prieštaraujančiuose punktuose įtvirtinti klausimai sprendžiami pagal aktualius Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus.