herbas

ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS SOCIALINIO DARBO SU SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMOMIS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2017 m. rugsėjo 5 d. Nr. DĮV-1363

Šalčininkai

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 1 dalimi, 4 dalies 1 ir 2 punktais, atsižvelgdamas į Šalčininkų rajono savivaldybės tarybos 2017 m. kovo 30 d. sprendimo Nr. T-706 „Dėl Šalčininkų rajono savivaldybės bendro darbo su šeimomis tvarkos aprašo patvirtinimo“ 49 punktą:

1. T v i r t i n u Šalčininkų rajono savivaldybės socialinio darbo su socialinės rizikos šeimomis tvarkos aprašą (pridedama).

2. P a v e d u Reginai Sokolovič, Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos skyriaus vedėjai, pasirašytinai supažindinti su šiuo įsakymu seniūnijų socialinius darbuotojus darbui su socialinės rizikos šeimomis.

 

 

 

Savivaldybės administracijos direktorius                                                        Josif Rybak


 

PATVIRTINTA

Šalčininkų rajono savivaldybės

administracijos direktoriaus

2017 m. rugsėjo 5 d. įsakymu

Nr. DĮV-1363

 

 

ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS SOCIALINIO darbo su socialinės rizikos šeimomis tVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šalčininkų rajono savivaldybės socialinio darbo su socialinės rizikos šeimomis tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja darbo su socialinės rizikos šeimomis, auginančiomis vaikus, kurios yra įrašytos į Šalčininkų rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė), socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitą (toliau – Apskaita) organizavimą ir vykdymą, socialinės priežiūros paslaugų (toliau – socialinės paslaugos) joms teikimą. 

2. Aprašo tikslas – atkurti, ugdyti, palaikyti ir stiprinti socialinės rizikos šeimos socialinius įgūdžius bendraujant ir bendradarbiaujant šeimoje ir už jos ribų, įveikiant krizines situacijas, savarankiškai priimant sprendimus ir užtikrinant visapusišką vaikų poreikių tenkinimą bei jų asmenybės ugdymą. Teikiant socialines paslaugas socialinės rizikos šeimai, turi būti užtikrinamas socialinių paslaugų teikimas ir vaikams.

3. Socialinės rizikos šeima šeima, kurioje auga vaikų iki 18 metų ir kurioje bent vienas iš tėvų piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomas nuo azartinių lošimų, dėl socialinių įgūdžių stokos nemoka ar negali tinkamai prižiūrėti vaikų, naudoja smurtą prieš vaikus, gaunamą valstybės paramą panaudoja ne šeimos interesams ir todėl iškyla pavojus vaikų fiziniam, protiniam, dvasiniam, doroviniam vystymuisi bei saugumui. Socialinės rizikos šeimai priskiriama ir šeima, kurios vaikui įstatymų nustatyta tvarka yra nustatyta globa (rūpyba) arba (ir) apribota tėvų (tėvo ar motinos) valdžia.

4. Stebima šeima tai šeima, turinti socialinių problemų, kurioje vykdomas prevencinis darbas, siekiant įgalinti šeimą siekti pokyčių asmeniniame ir socialiniame gyvenime, ir užkirsti kelią galimoms šeimos didesnėms socialinėms problemoms atsirasti.

5. Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

 

 

II. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKĖJŲ PAREIGOS, ATSAKOMYBĖ IR FUNKCIJOS

 

6. Socialinės paslaugos socialinės rizikos šeimoms teikiamos Savivaldybės administracijos seniūnijose (toliau – Seniūnija). Socialines paslaugas socialinės rizikos šeimoms teikia seniūnijų socialiniai darbuotojai.

7. Seniūnijose veikia Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos seniūnijos Socialinės paramos ir pagalbos šeimai teikimo komisijos (toliau – Seniūnijos komisija), sudarytos Savivaldybės administracijos direktoriaus (toliau – Administracijos direktorius) įsakymu, seniūno teikimu. Seniūnijos komisija svarsto ir teikia išvadas ir rekomendacijas dėl socialinės rizikos šeimoms teikiamų socialinių paslaugų skyrimo, tęsimo, nutraukimo. Posėdžiai protokoluojami.

8. Socialinės paslaugos socialinės rizikos šeimai teikiamos darbo dienomis, darbo valandomis. Esant būtinumui ir objektyvioms aplinkybėms, siekiant užtikrinti laiku teikiamą pagalbą šeimoms, socialiniam darbuotojui sutikus bei suderinus su seniūnu, socialinės paslaugos gali būti teikiamos ir kitu laiku.

9. Socialiniai darbuotojai neturi teisės atskleisti konfidencialios informacijos tretiesiems asmenims apie socialinės rizikos šeimą ar socialinės rizikos asmenį be jo sutikimo, išskyrus atvejus, kuriuos numato įstatymai.

10. Įtarus, kad lankytis šeimoje gali būti nesaugu, socialinis darbuotojas į socialinės rizikos šeimą  vyksta su seniūnijos, Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos skyriaus (toliau – Skyrius), Vaiko teisių apsaugos skyriaus (toliau – VTAS) ar Viešosios tvarkos skyriaus specialistu, Psichosocialinės pagalbos šeimai  centro psichologu, policijos pareigūnu ar kitu mobiliosios tarpinstitucinės komandos nariu.

11.  Socialinio darbuotojo funkcijos:

11.1. Informuoti – teikti reikalingą informaciją apie socialinę pagalbą šeimai (asmeniui).

11.2.     Konsultuoti – kartu su asmeniu analizuoti šeimos (asmens) probleminę situaciją ir ieškoti veiksmingų problemos sprendimo būdų.

11.3.    Tarpininkauti ir atstovauti – teikti pagalbą šeimai (asmeniui), sprendžiant įvairias  problemas (teisines, sveikatos, ūkines, buitines, tvarkant dokumentus, mokant mokesčius, užrašant pas specialistus, organizuojant ūkio darbus ir kt.), tarpininkauti tarp šeimos (asmens) ir jos aplinkos (kitų institucijų, specialistų, asmenų).

11.4. Ugdyti ir palaikyti kasdieninio šeimos (asmens) gyvenimo įgūdžius – planuojant ir atliekant namų ruošos darbus, prižiūrint vaikus, bendraujant ir panašiai.

11.5. Ugdyti darbinius įgūdžius – padėti savarankiškai susitvarkyti patalpas, aplinką, planuoti atlikti šiuos darbus.

11.6. Telkti pedagogus, socialinius pedagogus,  psichologus ir  kitus specialistus darbui su socialinės rizikos šeimomis.

11.7. Bendradarbiauti su Skyriumi ir VTAS, socialinių paslaugų, ugdymo ir švietimo, sveikatos priežiūros ir gydymo bei teisėsaugos įstaigomis ir kitomis įstaigomis ir institucijomis, nurodytomis Šalčininkų rajono savivaldybės tarybos 2017 m. kovo 30 d. sprendimo Nr. T-706 „Dėl Šalčininkų rajono savivaldybės bendro darbo su šeimomis tvarkos aprašo patvirtinimo“ 5 punkte.

11.8.    Skatinti šeimas kreiptis teisinės pagalbos dėl tėvystės vaikui nustatymo, išlaikymo priteisimo, santuokos, ištuokos ir kitų juridinių faktų nustatymo.

11.9. Padėti šeimai tikslingai panaudoti išmokas – pagalba planuojant ir tvarkant pinigų apskaitą, apsiperkant ir mokant mokesčius. Socialiniam darbuotojui nustačius, kad Susitarimo paskirstant šeimos pajamas nepakanka – surašo šeimos buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą   ir informuoja Skyrių dėl išmokų mokėjimo būdo nepinigine forma pagal Šalčininkų rajono savivaldybės tarybos 2017 m. vasario 23 d. sprendimu Nr. T-675 patvirtintą Socialinių išmokų teikimo ir panaudojimo nepinigine forma tvarkos aprašą.

11.10. Organizuoti intensyvios krizių įveikimo pagalbos suteikimą šeimai, vaikui atsidūrus krizinėje  situacijoje.

11.11. Dirbti intensyvų socialinį darbą su šeima, kurios vaikams nustatyta laikina globa, siekiant juos grąžinti biologinei šeimai bei palaikyti ryšį su vaiko globėjais (rūpintojais).

11.12.  Teikti kitas paslaugas, būtinas socialinių įgūdžių ugdymui ir palaikymui.

11.13. Vertinti šeimai teikiamų socialinių paslaugų veiksmingumą ir efektyvumą bei rinkti ir kaupti informaciją, ataskaitas, kitus dokumentus apie šeimos problemas ir jų socialinę aplinką šeimos byloje, kurioje kaupiama informacija apie šeimą.

11.14. Siūlyti šeimą, auginančią vaikus, įtraukti į Apskaitą – gavus informaciją  iš mokyklos, bendruomenės, kaimynų ir kt. apie tai, kad auginančioje vaikus šeimoje, kuri nėra įtraukta į Apskaitą ir nustačius (surinkus informaciją), kad yra pagrindas šeimą įtraukti į Apskaitą – ir  pridėti tai pagrindžiančius dokumentus: Seniūnijos komisijos siūlymą (rekomendacija), Šeimos aplankymo aktą,  medicinos, mokymosi, teisėsaugos institucijų, kitų juridinių ar fizinių ar asmenų gautą informaciją apie vaiko teisių pažeidimus šeimoje ir panašiai.

 

III. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO ORGANIZAVIMAS SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMOMS

 

12. Administracijos direktoriui priėmus įsakymą dėl šeimos įrašymo į Apskaitrą, socialinis darbuotojas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo iš VTAS gautos raštiškos informacijos apie šeimos įtraukimą į apskaitą, aplanko šeimą, ir priima Prašymą-paraišką socialinėms paslaugoms gauti (SP-8) bei nustato šeimos socialinių paslaugų poreikį, užpildant Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo formą, patvirtintą Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu, bei kitus dokumentus, kurių formos patvirtintos Administracijos direktoriaus įsakymu (Šeimos situacijos įvertinimas bei socialinių paslaugų poreikių nustatymas, Susitarimas, Individualus pagalbos socialinės rizikos šeimai planas, Individualaus darbo su klientu planas, Socialinės rizikos šeimos, auginančios vaikus, pokyčių analizė).

13. Skyriaus atsakingas specialistas:

13.1. registruoja gautą informaciją apie socialinę riziką, užpildo Sprendimo dėl socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) skyrimo formą (toliau – Sprendimas), patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, ir ją pateikia Skyriaus vedėjui, kuris priima sprendimą dėl socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos šeimai skyrimo;

13.2. registruoja Sprendimą ir duomenis apie socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos socialinės rizikos  šeimai skyrimą suveda į socialinės paramos informacinę sistemą SPIS;

13.3. užregistruotą Sprendimą kartu su visais gautais pirminiais dokumentais perduoda socialiniam darbuotojui. Sprendimo kopiją teikia VTAS ir socialinės rizikos  šeimai.

14. Socialiniai darbuotojai teikia paslaugą socialinės rizikos šeimai esant Sprendimui.

15. Socialinės rizikos šeimos skirstomos į tris lygius:

15.1. aukšta rizika – kai šeima negeba savarankiškai funkcionuoti ir jai reikia nuolatinės socialinių darbuotojų ir kitų specialistų pagalbos, (lankymosi dažnumas  ne mažiau kaip 3-5  kartai per savaitę);

15.2. vidutinė rizika - kai šeima geba savarankiškai funkcionuoti, tačiau norint užtikrinti visišką šeimos narių saugumą ir emocinę, psichologinę gerovę, nuolat reikia tam tikros socialinių darbuotojų ir kitų specialistų pagalbos, (lankymosi dažnumas ne mažiau kaip 1 kartas per savaitę);

15.3. žema rizika, kai šeima patiria krizę, tačiau iš esmės gali savarankiškai funkcionuoti ir geba užtikrinti visų narių saugumą, bei emocinę, psichologinę, materialinę gerovę, (lankymosi dažnumas pagal poreikį, bet ne rečiau kaip vieną kartą per mėnesį).

16. Sprendimas priimamas nedelsiant nuo Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo išvadų pateikimo Skyriui.

17. Apie Sprendimo priėmimą informuojamas (pateikiant Sprendimą) socialinis darbuotojas, kuris per 5 darbo dienas nuo Sprendimo priėmimo dienos pasirašytinai su Sprendimu supažindina socialinės rizikos šeimą. Sprendimo kopija pateikiama socialinės rizikos šeimai. Sprendimo originalas grąžinamas į Skyrių.

18. Priėmus Sprendimą, socialinis darbuotojas:

18.1. parengia Susitarimą dėl bendros veiklos siekiant pokyčių su socialinės rizikos šeima, kuris peržiūrimas kas pusę metų ir įvertinami pasiekti tikslai bei uždaviniai;

18.2. lankydamasis socialinės rizikos šeimoje, pildo Individualaus darbo su klientu planą;

18.3. kartą per pusmetį VTAS ir Skyriui teikia Informaciją apie šeimą ir jai teikiamą pagalbą;

18.4. įvertinęs situaciją bei teigiamus pokyčius socialinės rizikos šeimoje, apsvarstęs tai Seniūnijos komisijos posėdyje, teikia siūlymą VTAS dėl šeimos išbraukimo iš Apskaitos.

19. Socialinės rizikos šeima išbraukiama iš Apskaitos Administracijos direktoriaus įsakymu VTAS teikimu.

20. Socialinės rizikos šeimų socialinių paslaugų poreikį socialinis darbuotojas, socialinių paslaugų teikimo laikotarpiu ar pasikeitus aplinkybėms, ne rečiau kaip kartą per metus, iš naujo įvertina, atsižvelgdamas į Seniūnijos komisijos išvadas ir rekomendacijas.

21. Vykdant prevencinę veiklą, siekiant išvengti socialinių problemų atsiradimo šeimoje, kuri nėra įtraukta į Apskaitą, socialinis darbuotojas, gavęs informaciją  iš mokyklos, bendruomenės, kaimynų ir pan. apie kylančias socialines problemas šeimoje, apsilanko joje ir, pasitvirtinus faktams, užpildo Šeimos aplankymo aktą, kviečia į Seniūnijos komisijos posėdį bei įrašo šeimą į seniūnijos stebimų šeimų sąrašą.

22. Stebimose šeimose lankosi ne rečiau, kaip kartą per mėnesį, apsilankymo metu pildo pakartotinio aplankymo akto formą.

23. Prevencinis darbas stebimose šeimose vykdomas iki puses metų, o po to socialinis darbuotojas teikia informaciją Seniūnijos komisijai apsvarstyti prevencinio darbo su stebima šeima veiksmingumą ir efektyvumą ir spręsti:

23.1. ar teikti siūlymą VTAS dėl stebimos šeimos įrašymo į socialinės rizikos šeimų sąrašą;

23.2. pratęsti prevencinį darbą su šeima dar pusei metų;

23.3. stebimai šeimai nutraukti socialinių paslaugų teikimą.

24. Socialinis darbuotojas, gavęs informaciją apie tėvų ar kito teisėto vaiko atstovo smurtavimą prieš vaiką ar kitokį piktnaudžiavimą tėvų valdžia ir dėl to kylančią realią grėsmę vaiko sveikatai ar gyvybei arba tėvų ar kitų artimųjų be priežiūros paliktą vaiką ir dėl to kylantį pavojų vaiko sveikatai ir saugumui ar vaiką, rastą be priežiūros, nedelsdamas informuoja VTAS ir pagal situaciją kitas reikiamas tarnybas (policiją, greitąją medicinos pagalbą ir pan.).

 

IV. SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

25. Socialinės rizikos šeima turi teisę:

25.1. gauti teisingą informaciją apie socialines paslaugas, jų teikimo pobūdį;

25.2. gauti tinkamos kokybės socialines paslaugas;

25.3. į informacijos ir dokumentų apie jį ir jo šeimą konfidencialumą.

26. Socialinės rizikos šeima privalo:

26.1. pateikti būtinus dokumentus bei kitą informaciją, reikalingą socialinių paslaugų poreikiui nustatyti ar socialinių paslaugų teikimo tęstinumui užtikrinti (apie save, šeimos narius, gimines ir artimuosius, gaunamas pajamas, darbovietę, turimą turtą ir pan.) ir atsakyti už jos teisingumą;

26.2. bendradarbiauti su socialiniais darbuotojais bei seniūnijų vyresniaisiais specialistais socialinių paslaugų poreikio nustatymo metu, kai teikiama pagalba sprendžiant jo susidariusias problemas.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

27. Dokumentai apie teikiamas socialines paslaugas socialinės rizikos asmeniui (šeimai) kaupiami ir saugomi suformuotose bylose seniūnijoje.

28. Skyriuje, suformuotose bylose pagal seniūnijas, saugomi: Prašymai-paraiškos socialinėms paslaugoms gauti, Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimai, Sprendimai.

29. Socialinės rizikos šeimai iš vienos seniūnijos persikėlus gyventi į kitą, teikiamų socialinių paslaugų byla perduodama naujos gyvenamosios vietos seniūnijai.

30. Apie socialinės rizikos šeimos persikėlimą iš vienos seniūnijos į kitą ar išvykus gyventi į kitą savivaldybę, raštu informuojamas Skyrius ir VTAS.

31. Duomenys apie socialinių paslaugų skyrimą, pakeitimą ir nutraukimą socialinės rizikos šeimoms ir socialinės rizikos asmenims vedami į socialinės paramos informacinę sistemą SPIS.

32. Skyriaus atsakingas darbuotojas turi teisę dalyvauti Seniūnijos komisijos posėdžiuose bei kontroliuoti, kaip teikiamos bendrosios ir socialinės priežiūros paslaugos socialinės rizikos ar stebimoms šeimoms.

33. Seniūnija užtikrina socialinio darbo su socialinės rizikos ir patyrusiomis riziką šeimomis tęstinumą Socialinio darbuotojo atostogų metu, jo ligos, komandiruotės ir kitais atvejais.

34. Socialinis darbuotojas atsako už kokybišką socialinių paslaugų socialinės rizikos ir stebimoms šeimoms teikimą.

35. Skundų dėl teikiamų paslaugų kokybės nagrinėjimą organizuoja Administracijos direktorius arba jo įgaliotas asmuo.

36. Socialinis darbuotojas nuolatos, bet ne rečiau kaip kartą per 6 mėnesius, raštu informuoja VTAS apie socialinės rizikos šeimoje kylančias problemas, sunkumus dirbant su šeima ir pateikia kitą svarbią informaciją bei prideda šią informaciją patvirtinančius dokumentus (pakartotinio apsilankymo aktus, Seniūnijos komisijos rekomendacijas ir pan.). VTAS prašymu, informaciją teikia dažniau ir reguliariai.

37. Socialinis darbuotojas rengia metines ataskaitas apie socialinės rizikos ar stebimas šeimas ir joms teikiamą pagalbą už praėjusius metus iki einamųjų metų sausio mėnesio 10 d. ir teikia jas Skyriui ir VTAS.

38. Tvarkos aprašo įgyvendinimą kontroliuoja Skyriaus vedėjas.

39. Šis Aprašas gali būti keičiamas ar papildomas Administracijos direktoriaus įsakymu.

 

______________________