ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS 2021 M. GEGUŽĖS 14 D. ĮSAKYMO NR. A-871 „DĖL SOCIALINĖS PRIEŽIŪROS (PAGALBOS Į NAMUS) PASLAUGŲ ORGANIZAVIMO IR TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2023 m. kovo 6 d. Nr. A-348
Šiauliai
pakeičiu Socialinės priežiūros (pagalbos į namus) paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašą, patvirtintą Šiaulių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2021 m. gegužės 14 d. įsakymu Nr. A-871 „Dėl Socialinės priežiūros (pagalbos į namus) paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir išdėstau jį nauja redakcija (pridedama).
Šis įsakymas skelbiamas Teisės aktų registre ir gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Šiaulių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus
2021 m. gegužės 14 d. įsakymu Nr. A-871
(Šiaulių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus
2023 m. kovo 6 d. įsakymo Nr. A-348 redakcija)
SOCIALINĖS PRIEŽIŪROS (PAGALBOS Į NAMUS) PASLAUGŲ ORGANIZAVIMO IR TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Socialinės priežiūros (pagalbos į namus) paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja socialinės priežiūros (pagalbos į namus) paslaugų (toliau – pagalbos į namus paslaugos) poreikio nustatymo, skyrimo, sustabdymo, nutraukimo procedūras, socialinės priežiūros (pagalbos į namus) teikimo tvarką ir kt.
2. Pagalbos į namus paslaugas asmens namuose teikia įstaiga, turinti teisę teikti akredituotą pagalbos į namus paslaugą Šiaulių rajono savivaldybėje (toliau – įstaiga).
3. Pagalbos į namus paslaugų teikimo tikslas – padėti asmeniui (šeimai), kuriam (-iai) nustatytas pagalbos į namus paslaugų poreikis, skatinant asmens (šeimos) integraciją į visuomenę bei savarankiškumą gyvenamojoje aplinkoje, gerinant gyvenimo kokybę, palaikant ir ugdant paslaugas gaunančių asmenų socialinius įgūdžius.
4. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Socialinių paslaugų kataloge, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“, apibrėžtas sąvokas.
II SKYRIUS
PAGALBOS Į NAMUS PASLAUGŲ GAVĖJAI
5. Pagalbos į namus paslaugos teikiamos asmenims, kurių nuolatinė gyvenamoji vieta yra Šiaulių rajono savivaldybė:
III SKYRIUS
KREIPIMASIS DĖL PAGALBOS Į NAMUS PASLAUGŲ GAVIMO
6. Asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas kreipiasi į Šiaulių rajono savivaldybės socialinių paslaugų centrą (toliau – Centras) ar gyvenamosios vietos seniūniją ir pateikia:
6.1. užpildytą prašymą-paraišką socialinėms paslaugoms gauti (forma SP-8, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. A1‑183 „Dėl kai kurių socialinei paramai gauti reikalingų formų patvirtinimo“) (toliau – prašymas);
6.2. asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą arba teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą jo kopiją. Asmeniui pačiam kreipiantis tiesiogiai į gyvenamosios vietos seniūniją, pateikiamas asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas. Įsitikinus asmens tapatybe, dokumentas grąžinamas jį pateikusiam asmeniui, asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija nedaroma. Asmeniui kreipiantis paštu, teikiama teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija;
6.3. pažymą apie deklaruotą gyvenamąją vietą arba pažymą, patvirtinančią, kad asmuo yra įtrauktas į gyvenamosios vietos neturinčių asmenų apskaitą (jei informacijos nėra Gyventojų registro duomenų bazėje), jei asmuo nėra deklaravęs gyvenamosios vietos ir nėra įrašytas į gyvenamosios vietos neturinčių asmenų apskaitą, pagal galimybes pateikia dokumentų, įrodančių, kad jis gyvena toje savivaldybėje (pvz., joje turi nekilnojamąjį turtą, moka mokesčius už jį, turi viešajame registre įregistruotą nuomos sutartį ir pan.), kopijas (jei tokios informacijos nėra valstybės registruose (kadastruose), žinybiniuose registruose, valstybės informacinėse sistemose);
6.4. asmens socialinį statusą patvirtinantį dokumentą: pensininko ar neįgaliojo pažymėjimą (jei informacijos nėra Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos duomenų bazėje);
6.5. darbingumo lygio pažymą, išduotą Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, pažymą dėl specialiosios nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikio nustatymo (jei informacijos nėra Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos duomenų bazėje);
6.6. pažymas apie savo ir šeimos narių pajamas per 3 paskutinius mėnesius iki kreipimosi dienos (jei informacijos nėra Socialinio draudimo fondo valdybos duomenų bazėje);
6.7. apylinkės teismo sprendimą ar nutartį dėl globos, rūpybos nustatymo bei globėjo, rūpintojo paskyrimo (jei kreipiasi globėjas ar rūpintojas);
7. Veikdami asmens (šeimos) ar visuomenės socialinio saugumo interesais, prašymą gali pateikti bendruomenės nariai ar kiti suinteresuoti asmenys, nurodę priežastį, dėl kurios asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas negali to padaryti. Tokiu atveju pateikiamas prašymas ir paaiškinimas, kodėl asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas negali pats kreiptis dėl pagalbos į namus paslaugos skyrimo.
IV SKYRIUS
PAGALBOS Į NAMUS PASLAUGŲ POREIKIO NUSTATYMAS
8. Asmens (šeimos) pagalbos į namus paslaugų poreikį nustato Centro socialinio darbo organizatorius, vadovaudamasis Šiaulių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2021 m. birželio 2 d. įsakymu Nr. A-1006 „Dėl Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo Šiaulių rajone tvarkos aprašo patvirtinimo“.
9. Pagalbos į namus paslaugų poreikį ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo prašymo gavimo dienos nustato Centro socialinio darbo organizatorius, užpildydamas Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo formą.
10. Kai asmuo (šeima) patiria fizinį ar psichologinį smurtą ar kyla grėsmė jo fiziniam ar emociniam saugumui, Šiaulių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius (toliau – Skyrius), suderinęs klausimą su įstaigos direktoriumi, gali parengti sprendimą dėl pagalbos į namus paslaugų skyrimo, nenustačius minimų paslaugų poreikio. Tokiu atveju pagalbos į namus paslaugų poreikis turi būti nustatytas ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų pradėjus teikti (arba jau suteikus) pagalbos į namus paslaugas.
11. Centro socialinio darbo organizatorius supažindina paslaugos gavėją su mokėjimo už paslaugas kaina, sudėtimi, Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo formoje pateikia rekomendaciją dėl pagalbos į namus paslaugų teikimo trukmės (valandų), dažnumo ir pagalbos į namus paslaugų sudėties poreikio.
V SKYRIUS
FINANSINIŲ GALIMYBIŲ MOKĖTI UŽ PAGALBOS Į NAMUS PASLAUGAS VERTINIMAS
13. Mokėjimo už pagalbos į namus paslaugas dydis apskaičiuojamas vadovaujantis Mokėjimo už socialines paslaugos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. birželio 14 d. nutarimu Nr. 583 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“, Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu, patvirtintu Šiaulių rajono savivaldybės tarybos 2020 m. gruodžio 22 d. sprendimu Nr. T-372 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“.
VI SKYRIUS
PAGALBOS Į NAMUS PASLAUGŲ SKYRIMAS, SUSTABDYMAS IR NUTRAUKIMAS
16. Sprendimą dėl pagalbos į namus paslaugų asmeniui (šeimai) skyrimo priima Skyrius per 10 kalendorinių dienų nuo Centro socialinio darbo organizatoriaus pateikto poreikio vertinimo bei visų dokumentų dienos. Sprendimas dėl pagalbos į namus paslaugos asmeniui (šeimai) skyrimo ir asmens bylos dokumentai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas perduodami įstaigai.
17. Pagalbos į namus paslaugų teikimas gali būti laikinai sustabdomas:
17.1. įstaigai pateikus raštišką informaciją, kad asmuo (šeima), jo globėjas, rūpintojas, pateikė neteisingą informaciją Centro socialinio darbo organizatoriui socialinių paslaugų poreikiui įvertinti;
17.2. įstaigai pateikus raštišką informaciją, kad pagalbos į namus paslaugas gaunantis asmuo (šeima) gali sirgti užkrečiama liga;
17.3. paslaugos gavėjui pateikus raštišką prašymą ir jame nurodžius argumentuotą pagalbos į namus paslaugų sustabdymo priežastį (laikiną išvykimą, gydymąsi stacionarioje gydymosi, reabilitacijos įstaigoje, paslaugų gavėjo namuose laikinai svečiuojantis, apsigyvenus kitiems asmenims, kurie suteikia reikalingą pagalbą).
18. Teikiant prašymą dėl pagalbos į namus paslaugų sustabdymo privaloma nurodyti sustabdymo laikotarpį.
19. Sprendimą dėl pagalbos į namus paslaugų sustabdymo ir atnaujinimo priima įstaigos direktorius ir per 5 darbo dienas informuoja Skyrių.
20. Asmeniui (šeimai) pagalbos į namus paslaugų teikimo sustabdymas neturi trukti ilgiau nei 120 kalendorinių dienų per kalendorinius metus, išskyrus atvejus, kai socialinių paslaugų teikimas stabdomas dėl asmens išvykimo gydytis į sveikatos priežiūros įstaigą ar teismo sprendimo skirti asmeniui priverstinį gydymą, o pasibaigus sustabdymo laikotarpiui, socialinės paslaugos, kurių teikimas buvo sustabdytas, pradedamos teikti tomis pačiomis sąlygomis be atskiro sprendimo priėmimo.
21. Pagalbos į namus paslaugų teikimas asmeniui (šeimai) gali būti nutraukiamas:
21.1. paslaugų gavėjui pateikus raštišką prašymą ir jame nurodžius argumentuotą pagalbos į namus paslaugų nutraukimo priežastį;
21.4. nevykdant sutartyje nurodytų sąlygų (atsisakius mokėti už teikiamas pagalbos į namus paslaugas ir kt.);
21.6. kai pagalbos į namus paslaugoms teikti nesudaromos sąlygos (asmuo ar jo šeimos nariai priskirtini socialinę riziką patiriančių asmenų grupei, asmens namuose nuolat girtaujama, smurtaujama ir individualios priežiūros darbuotojui iškyla grėsmė saugumui, sveikatai ar jam sudaromas psichologinis spaudimas (jis yra žeminamas, vadinamas necenzūriniais žodžiais ir pan.);
22. Įstaiga, gavusi informaciją dėl pagalbos į namus paslaugų nutraukimo asmeniui (šeimai), raštu kreipiasi į Skyrių dėl asmeniui (šeimai) teikiamų paslaugų nutraukimo. Esant poreikiui, Skyrius gali kreiptis į Centro socialinio darbo organizatorių, kuris Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo formoje pateikia išvadą, ar pagalbos į namus paslaugų teikimo nutraukimas atitinka asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikius ir interesus, bei rekomendaciją dėl socialinių paslaugų tęstinumo pagal nustatytą asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, jeigu asmeniui (šeimai) jų reikia, ir asmens (šeimos) poreikio vertinimą perduoda Skyriui, kuris priima sprendimą dėl pagalbos į namus paslaugų nutraukimo.
23. Sprendimas dėl pagalbos į namus paslaugų nutraukimo perduodamas įstaigai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas, įstaiga su sprendimu dėl pagalbos į namus paslaugų nutraukimo supažindina paslaugos gavėją.
VII SKYRIUS
PAGALBOS Į NAMUS PASLAUGŲ TEIKIMAS
25. Įstaiga, gavusi iš Skyriaus sprendimą dėl pagalbos į namus paslaugų skyrimo, per 3 darbo dienas su gautu sprendimu supažindina paslaugos gavėją.
26. Įstaiga kiekvienam paslaugos gavėjui suformuoja asmens bylą, kurioje kaupia ir saugo visus su pagalbos į namus paslaugų skyrimu, sustabdymu, nutraukimu susijusius dokumentus bei kitą informaciją.
28. Jei pagalbos į namus paslaugų negalima užtikrinti visiems besikreipiantiems, įstaiga sudaro pagalbos į namus paslaugų teikimo eilę. Pagalbos į namus paslaugų teikimo eilė sudaroma pagal asmens nuolatinę gyvenamąją vietą ir sprendimo dėl pagalbos į namus paslaugų skyrimo datą ir registraciją.
30. Pagalbos į namus paslaugų sudėtis konkrečiam asmeniui gali būti skirtinga, nustatoma atsižvelgiant į asmens (šeimos) poreikius, bet turi susidėti ne mažiau kaip iš trijų paslaugų. Paslaugos gavėjo (jo teisėto atstovo) prašymu pagalbos į namus paslaugų sudėtis gali būti keičiama.
31. Pagalbos į namus paslaugas sudaro: informavimas, konsultavimas, bendravimas; tarpininkavimas ir atstovavimas; asmens higienos ir priežiūros paslaugos; maitinimo organizavimas; pagalba buityje ir namų ruošoje; pagalba organizuojant asmens sveikatos priežiūrą; ūkinių darbų paslaugos (priedas).
33. Pagalbos į namus paslaugų gavėjų šeimos nariai ir kiti asmenys, gyvenantys kartu, kuriems nenustatytas pagalbos į namus paslaugų poreikis, neturi teisės gauti pagalbos į namus paslaugų saviems poreikiams tenkinti.
34. Pagalbos į namus paslaugas teikia įstaigos individualios priežiūros darbuotojai pagal sudarytus individualius grafikus.
35. Individualios priežiūros darbuotojo laikas, praleistas kelionėje iš vieno pagalbos į namus paslaugų gavėjo pas kitą, yra įskaičiuojamas į jo darbo laiką.
36. Kai pagalbos į namus paslaugų nepakanka pablogėjus asmens sveikatos būklei, įstaigos informuoja Skyrių dėl teikiamų paslaugų pakeitimo kita paslaugų rūšimi: dienos socialinė globa, trumpalaikė / ilgalaikė socialinė globa.
VIII SKYRIUS
ASMENS (ŠEIMOS) TEISĖS IR PAREIGOS
38. Asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių), jo globėjas, rūpintojas, pateikęs prašymą dėl pagalbos į namus paslaugų gavimo arba gaunantis šias paslaugas, turi teisę:
38.2. būti supažindintas su poreikio vertinimu ir asmens bylos dokumentais, paslaugos kaina, paslaugų sąrašu;
39. Asmens (šeimos), gaunančio(s) pagalbos į namus paslaugas (teisėto atstovo), pareigos:
39.1. teikti Centro socialinio darbo organizatoriui teisingą ir išsamią informaciją, reikalingą įvertinti asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį ir finansines galimybes mokėti už šias paslaugas;
39.2. per 5 darbo dienas informuoti individualios priežiūros darbuotoją apie pokyčius, susijusius su asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymu ir finansinių galimybių mokėti už jas vertinimu, pasikeitusią situaciją, turinčius (galinčius turėti) įtakos teikiant asmeniui (šeimai) pagalbos į namus paslaugas;
IX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
40. Įstaiga atsako už kokybišką pagalbos į namus paslaugų organizavimą ir teikimą. Pagalbos į namus paslaugų kokybės kontrolę vykdo Skyrius, vadovaudamasis Šiaulių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2022 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. A-768 „Dėl Šiaulių rajono socialinės priežiūros paslaugų kokybės kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo.
41. Centro socialinio darbo organizatorius, Skyrius bei įstaiga užtikrina asmens (šeimos) pateiktų duomenų konfidencialumą teisės aktų nustatyta tvarka.
43. Centro socialinio darbo organizatoriaus poreikio vertinimą asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas, kiti suinteresuoti asmenys gali apskųsti Šiaulių rajono savivaldybės administracijos direktoriui.
44. Ginčai dėl pagalbos į namus paslaugų skyrimo, organizavimo ir teikimo nagrinėjami Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
45. Asmenų skundai dėl paslaugų teikimo įstaigai pateikiami raštu. Skundai turi būti išnagrinėti per 20 darbo dienų nuo jų gavimo. Jeigu skundo nagrinėjimas susijęs su komisijos sudarymu, posėdžio sušaukimu ar kitomis organizacinėmis priemonėmis, dėl kurių atsakymo pateikimas asmeniui gali užsitęsti ilgiau kaip 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo, įstaigos direktorius per 15 darbo dienų nuo prašymo gavimo turi teisę pratęsti šį terminą dar iki 10 darbo dienų. Atsakymas į skundą išsiunčiamas (įteikiamas) asmeniui. Asmuo, nesutinkantis su įstaigos atsakymu į jo skundą, arba tuo atveju, jeigu per nustatytą skundo nagrinėjimo terminą atsakymas asmeniui neišsiųstas, turi teisę kreiptis į Šiaulių rajono savivaldybės administracijos direktorių bei kitas institucijas įstatymų nustatyta tvarka.
Socialinės priežiūros (pagalbos į namus) paslaugų
organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo
priedas
ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE PAGALBOS Į NAMUS TEIKIAMŲ PAGRINDINIŲ PASLAUGŲ SĄRAŠAS
Eil. Nr. |
Paslaugos pavadinimas |
Paslaugos sudėtis |
1. |
Informavimas, konsultavimas, bendravimas |
1.1. reikalingos informacijos apie socialinę pagalbą suteikimas; 1.2. pagalba analizuojant asmens (šeimos) probleminę situaciją, ieškant veiksmingų problemos sprendimo būdų; 1.3. pokalbio palaikymas; 1.4. laikraščių, knygų, žurnalų, laiškų skaitymas ir rašymas. |
2. |
Tarpininkavimas ir atstovavimas |
2.1. pagalba tarpininkaujant tarp asmens ir kitų institucijų, specialistų; 2.2. transporto paslaugų organizavimas; 2.3. lydėjimas į įstaigas (tik grafiko metu). |
3. |
Asmens higienos ir priežiūros paslaugos |
3.1. pagalba prausiantis, maudantis, rengiantis; 3.2. plaukų, rankų, kojų nagų priežiūra (jei asmuo neserga užkrečiamomis ligomis); 3.5. patalynės keitimas; 3.6. sauskelnių keitimas. |
4. |
Maitinimo organizavimas |
4.1. maisto produktų pirkimas ir pristatymas į namus artimiausioje parduotuvėje (iki 5 kg); 4.2. karšto maisto nupirkimas iš maisto gaminimo įmonės ir pristatymas; 4.3. maisto (nesudėtingų patiekalų) paruošimas; 4.4. pagaminto maisto pašildymas; 4.5. pagalba valgant; 4.6. lydėjimas į maisto prekių parduotuvę. |
5. |
Pagalba buityje ir namų ruošoje |
5.1. buto (namo) gyvenamųjų kambarių valymas bei grindų plovimas (1 kambario); 5.2. tualeto, vonios ar dušo patalpų valymas bei grindų plovimas; 5.3. virtuvės patalpų valymas bei grindų plovimas; 5.4. buto (namo) langų valymas (1 kambario, 2 kartus per metus, esant ne žemesnei kaip +15 oC temperatūrai, kai langai atsidaro į vidų, seni langai neatsukami); 5.5. užuolaidų pakeitimas (1 kambario); 5.6. buitinės technikos valymas; 5.7. indų plovimas (vienam asmeniui vieno valgymo metu); 5.8. skalbimas (skalbinių sudėjimas į automatinę skalbinių mašiną, džiaustymas, surinkimas); 5.9. tualetinės kėdutės kibiro išnešimas; 5.10. šiukšlių surinkimas ir išnešimas. |
6. |
Pagalba organizuojant asmens sveikatos priežiūrą |
6.1. receptų pas gydytoją išrašymas; 6.2. vaistų pirkimas artimiausioje vaistinėje; 6.3. greitosios medicininės pagalbos iškvietimas; 6.4. lydėjimas į sveikatos priežiūros įstaigą. |
7. |
Ūkinių darbų paslaugos |
7.1. malkų bei kieto kuro atnešimas; 7.2. krosnies iškūrenimas; 7.3. krosnies pakuro išvalymas ir pelenų išnešimas; 7.4. vandens atnešimas; 7.5. nešvaraus vandens išnešimas; 7.6. sniego valymas nuo pagrindinių kiemo takų; 7.7. kiemo takų šlavimas; 7.8. laiptinės valymas; 7.9. ūkinių darbų organizavimas. |
_______________________