LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA

 

SPRENDIMAS

DĖL REKOMENDACIJŲ DĖL POLITINĖS REKLAMOS PATVIRTINIMO

 

2014 m. vasario 12 d. Nr. Sp-28

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 3 punktu, nusprendžia:

Pritarti Rekomendacijoms dėl politinės reklamos (pridedama).

 

 

 

 

 

 

 

Pirmininkas                                                                                                           Zenonas Vaigauskas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

vyriausiosios rinkimų komisijos

2014 m. vasario 12 d. sprendimu Nr. Sp-28

 

 

REKOMENDACIJOS

DĖL POLITINĖS REKLAMOS

 

Vyriausioji rinkimų komisija, atsižvelgdama į įstatymų, reglamentuojančių politinės reklamos skleidimą, pasikeitimus, apibendrindama atsakymus į gaunamus paklausimus ir siekdama sudaryti palankesnes sąlygas politinėms partijoms bei kandidatams kuo plačiau skleisti politinę reklamą ir sumažinti galimų ginčų kilimo prielaidas, parengė ir skelbia rekomendacijas dėl politinės reklamos 2014 m. gegužės 11 d. Respublikos Prezidento ir 2014 m. gegužės 25 d. rinkimų į Europos Parlamentą politinėms kampanijoms.

Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 3 straipsnio 12 dalyje nustatyta, kad Vyriausioji rinkimų komisija neturi teisės aiškinti rinkimų ir referendumų įstatymų nuostatų, todėl šiomis rekomendacijomis teikia tik nuomonę dėl politinės reklamos.

Politinės reklamos skleidimą reglamentuoja rinkimų įstatymai ir Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės (toliau – PKFFK) įstatymas.

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.      Politinė reklama – valstybės politiko, politinės partijos, politinės partijos nario, politinės kampanijos dalyvio, jų vardu ir (ar) interesais bet kokia forma ir priemonėmis už užmokestį ar neatlygintinai politinės kampanijos laikotarpiu ar tarp politinių kampanijų skleidžiama informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose arba kurios skleidimu propaguojamas valstybės politikas, politinė partija, politinės partijos narys ar politinės kampanijos dalyvis, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa.

2.      Išorinė politinė reklama suprantama kaip vaizdo ar garso priemonėmis viešai skleidžiama politinė reklama. Išorine politine reklama taip pat laikoma politinė reklama, skelbiama viešose vietose, pastatuose, transporto priemonėse.

3.      Politine reklama nelaikomi:

3.1.      politinės kampanijos laikotarpiu neatlygintinai skleidžiami įprastinio pobūdžio informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių partijų, kandidatų veiklą, susijusią su kandidato darbine ar nuolatinio pobūdžio visuomenine veikla, informacija, kuria nesiekiama paveikti rinkėjų motyvacijos balsuojant rinkimuose arba kurią skleidžiant nepropaguojamas valstybės politikas, politinė partija, politinės partijos narys ar politinės kampanijos dalyvis, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa;

3.2.       rinkimų štabo informacinė iškaba (stendas, skydas ir kt.), kai ji yra pakabinta ant (ar pastatyta šalia) pastato (patalpos ar kitur), kuriame yra įsikūręs  rinkimų štabas. Rinkimų štabo iškaboje gali būti ši informacija: politinės partijos pavadinimas ir (ar) kandidato pavardė, partijos logotipas, rinkimų štabo darbo laikas ir kontaktinė informacija. Rekomenduojama laikytis valstybės įstaigų ir institucijų iškaboms keliamo reikalavimo: iškabos matmenys turi būti 40 x 60 cm. Mobiliems rinkimų štabams taikomi tokie patys politinės reklamos ribojimai;

3.3.      politinių partijų, kandidatų, politinės kampanijos dalyvių padėkos po balsavimo (pakartotinio balsavimo) dienos, išskyrus atvejus, kai jos spausdinamos kitos politinės kampanijos laikotarpiu iki balsavimo rinkimuose ar referendumo dienos.

4.      Rinkimų agitacijos laikotarpiu politine reklama laikoma šių rekomendacijų 3.1 ir 3.2 punktuose minimi informaciniai pranešimai, informacija:

4.1.      jeigu už juos atsilyginama ar numatoma atsilyginti;

4.2.      kai tokie pranešimai yra neįprastai dažni;

4.3.      kai tokiais pranešimais yra agituojama balsuoti partijos ar kandidato interesais;

4.4.      skelbiama kandidato nuotrauka, atvaizdas ar kita, kai skelbiama be papildomos informacijos arba gerokai didesni už kartu skelbiamą informaciją, politinės partijos logotipas (išskyrus rinkimų štabo informacinę iškabą, atitinkančią 3.2 punkte nurodytus reikalavimus), politinės partijos, kandidatų sąrašo ar kandidato rinkimų numeris, rinkimų šūkis bei raginimas balsuoti;

4.5.      rinkimų štabo iškabos, neatitinkančios 3.2 punkte nurodytų reikalavimų;

4.6.      politinės partijos pirmininko, jos narių, išrinktų Seimo, Europos Parlamento ar savivaldybių tarybų nariais, nuotraukos, pasisakymai, kita viešai skleidžiama atlygintina (ar numatoma atlyginti) informacija, nesusijusi su jo veikla atstovaujamoje institucijoje ir (ar) atstovaujamos institucijos kompetencija, jei politinė partija ar asmuo dalyvauja politinėje kampanijoje;

4.7.      kandidato biografija, asmeninė nuomonė, informacija apie vertybes, vykdomą visuomeninę veiklą, apie tai, ką numato daryti išrinkus, tiesioginis ar netiesioginis skatinimas rinkti (ar nerinkti) naujus ar esamus narius ir pan.;

4.8.      kita informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose arba kurios skleidimu propaguojamas valstybės politikas, politinė partija, politinės partijos narys ar politinės kampanijos dalyvis, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa.

5.      Kad įprastinio pobūdžio informacija nebūtų laikoma politine reklama ar turinčia politinės reklamos požymių, rekomenduojama nenaudoti rinkimų šūkių, specialiai ir pabrėžtinai neišryškinti kandidato pavardės, nedėti jo nuotraukos į pirmą leidinio puslapį, grafiškai apipavidalinant vengti didelių kandidato atvaizdų, naudoti dalykinį, o ne agitacinį stilių, nedėti informacijos apie politiko asmenines ir kitas su jo veikla nesusijusias savybes, jo šeiminį gyvenimą, pomėgius, laisvalaikį.

 

II. REIKALAVIMAI, TAIKOMI POLITINEI REKLAMAI

 

6.      Politinės kampanijos laikotarpiu politinė reklama turi būti teisės aktų nustatyta tvarka pažymėta nurodant lėšų šaltinį ir aiškiai atskirta nuo kitos skleidžiamos informacijos.

7.      Respublikos Prezidento rinkimų ir rinkimų į Europos Parlamentą politinės kampanijos prasideda atitinkamai: 2013 m. lapkričio 11 d. ir 2013 m. lapkričio 25 d.

8.      Vyriausiosios rinkimų komisijos 2010 m. rugsėjo 7 d. sprendimu Nr. Sp-58 patvirtintame Politinės reklamos žymėjimo tvarkos apraše nustatyti spausdintos ir elektroninėmis priemonėmis skleidžiamos politinės reklamos žymėjimo reikalavimai ir tų reikalavimų laikymosi priežiūros procedūros.

9.      Politinė reklama, politinės kampanijos laikotarpiu nepažymėta pagal teisės aktų reikalavimus arba pažymėta nesilaikant teisės aktų reikalavimų, laikoma paslėpta politine reklama ir yra draudžiama. Už jos skleidimą taikoma įstatymų nustatyta atsakomybė.

10.  Anonsų, kuriuose yra politinė reklama, skleidimui taikomi tokie patys reikalavimai kaip ir politinei reklamai.

11.       Politinės kampanijos laikotarpiu viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai politinę reklamą gali skleisti tik pagal visiems politinės kampanijos dalyviams vienodus, pagal PKFFK įstatymo reikalavimus Vyriausiajai rinkimų komisijai pateiktus ir jos interneto svetainėje paskelbtus įkainius ir sąlygas.

12.  Viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai negali sudaryti išskirtinių sąlygų kuriai nors partijai ar kandidatui, be to, negali atsisakyti vienodomis sąlygomis sudaryti sutartį su kokia nors partija ar kandidatu.

13.  Viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai gali atsisakyti skleisti politinę reklamą, kurioje yra kitas politines partijas ar politinės kampanijos dalyvius kompromituojančios medžiagos, jeigu atsisakoma prisiimti galimas atsakomosios nuomonės paskleidimo išlaidas.

14.  Politinei reklamai, be specialių PKFFK įstatymu nustatytų reikalavimų, taikomi ir Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme reklamai nustatyti principai ir reikalavimai.

15.  Politinės reklamos turiniui taikomi visi viešosios informacijos turinio reikalavimai.

16.  Primintina, kad viešosios informacijos rengėjai, skleidėjai, žurnalistai ir leidėjai savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija ir įstatymais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, humanizmo, lygybės, pakantos, pagarbos žmogui principais, gerbia žodžio, kūrybos, religijos ir sąžinės laisvę, nuomonių įvairovę, laikosi profesinės etikos normų, Lietuvos žurnalistų ir leidėjų etikos kodekso nuostatų, padeda plėtoti demokratiją, visuomenės atvirumą, skatina visuomenės pilietiškumą ir valstybės pažangą, stiprina valstybės nepriklausomybę, puoselėja valstybinę kalbą, tautinę kultūrą ir dorovę.

17.  Viešoji informacija apie kandidatus, politines partijas ir kitus politinės kampanijos dalyvius visuomenės informavimo priemonėse turi būti pateikiama teisingai, tiksliai ir nešališkai.

 

III. POLITINĖS REKLAMOS SKLEIDIMAS

 

18.  PKFFK įstatymas draudžia skleisti politinę reklamą:

18.1.   politinės kampanijos laikotarpiu – neatlygintinai, išskyrus diskusijų laidas;

18.2.   rinkimų agitacijos kampanijos etapu – per televiziją, išskyrus diskusijų laidas ir ne trumpesnius kaip 30 sekundžių agitacinius siužetus, kuriuose politinės kampanijos dalyvis informuoja apie politinę programą arba kalba aktualiais visuomenei klausimais (politinės kampanijos dalyvio išlaidos šiems agitaciniams siužetams negali viršyti 50 procentų politinės kampanijos dalyviui nustatyto didžiausio leistino politinės kampanijos išlaidų dydžio);

18.3.   pirmame periodinio spaudos leidinio puslapyje, nepaisant to, ar vyksta politinė kampanija, ar ne;

18.4.   jeigu jos paskleidimas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams.

19.  Rengdami neatlygintinas diskusijų laidas, viešosios informacijos rengėjai ir skleidėjai turėtų laikytis kandidatų, kandidatų sąrašų lygiateisiškumo principo ir apie rengiamas laidas informuoti visus politinės kampanijos dalyvius. Jeigu nėra galimybių į vieną laidą pasikviesti visų partijų atstovų ir išsikėlusių kandidatų, galima būtų rengti kelias diskusijų laidas, kuriose dalyvautų skirtingi politinės kampanijos dalyviai. Labai svarbu, kad visi politinės kampanijos dalyviai būtų informuoti apie rengiamas diskusijų laidas ir dalyvavimo jose sąlygas.

20.       Šių rekomendacijų 18.2 punkte minimi agitacijos siužetai gali būti parengti iš anksto, transliuojami kelis kartus.

21.       PKFFK įstatyme yra numatytas baigtinis sąrašas per televiziją galimos skleisti politinės reklamos. Kitokia politinė reklama (bėganti eilutė, logotipas, trumpesnis negu 30 sekundžių ar vaidybinis siužetas ir pan.) per televiziją būtų laikoma PKFFK įstatymo pažeidimu.

22.       Politinės kampanijos dalyvio dalyvavimu agitaciniame siužete laikomas išsikėlusio ar keliamo kandidato dalyvavimas. Tais atvejais, kai savarankiškas dalyvis yra politinė partija ar jos keliamas kandidatų sąrašas, šiuose siužetuose turi dalyvauti bent vienas kandidatas iš kandidatų sąrašo, taip pat gali dalyvauti politinės partijos pirmininkas ar kitas politinės partijos narys, kuris eina renkamas pareigas (Seimo nario, Europos Parlamento nario, savivaldybės tarybos nario pareigas). Šiuose siužetuose dalyvaujantys asmenys informuoja apie politinę programą arba kalba aktualiais visuomenei klausimais.

23.       Jeigu asmuo, kuris eina pareigas valstybės, savivaldybių institucijose ar įstaigose ir kartu yra kandidatas, dėl einamų pareigų turi per visuomenės informavimo priemones pranešti svarbių žinių, tai jis gali padaryti tik per spaudos konferenciją. Gali būti skelbiamas tik šios konferencijos įrašas, jeigu jame nėra rinkimų agitacijos.

24.   Kandidatams rinkimų agitacijos metu rekomenduojama nerengti reportažų, komentarų, interviu, nevesti žinių ar kitų radijo ar televizijos laidų ar nedalyvauti radijo, televizijos rengiamose šiose laidose, spaudoje nepublikuoti kandidatų kaip žurnalistų publikacijų, nuotraukų, jeigu jo dalyvavimas radijo, televizijos laidose, publikacijų ar nuotraukų skelbimas gali būti suprantamas kaip šio kandidato politinė reklama. Skelbiant tokią informaciją, jai taikomi politinės reklamos skleidimo reikalavimai.

25.  Rinkimų įstatymai draudžia įrengti ir skleisti išorinę politinę reklamą:

25.1.    ant statinių, kuriuose yra valstybės valdžios, teisėsaugos, kitos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos;

25.2.    valstybės ar savivaldybių įmonėms priklausančiose transporto priemonėse ir ant jų, (Respublikos Prezidento rinkimų išorinė politinė reklama gali būti skelbiama, kai reklamos plotai ar vaizdo transliavimo įrenginiai priklauso ar yra perduoti naudotis tretiesiems asmenims, kuriems valstybės ar savivaldybių įmonės negali daryti tiesioginio ar netiesioginio lemiamo poveikio);

25.3.   automobilių keliuose ir jų sanitarinės apsaugos zonose, taip pat gatvėse ir prie jų, jeigu ji gali užstoti technines eismo reguliavimo priemones, kelio ženklus, pabloginti matomumą, akinti eismo dalyvius, atitraukti jų dėmesį ir taip kelti pavojų eismo dalyviams; taip pat draudžiama naudoti reklamą, imituojančią kelio ženklus;

25.4.   ant skulptūrų ir paminklų;

25.5.   50 metrų atstumu aplink pastatą, kuriame yra balsavimo patalpa;

25.6.   neturint žemės, statinių ar kitų objektų, ant kurių ar kuriuose ji įrengiama, savininko sutikimo.

26.   Išorinė politinė reklama saugomose teritorijose ir nekilnojamosiose kultūros vertybėse, taip pat jų teritorijose leidžiama tik suderinus su valstybės įstaiga, atsakinga už kultūros vertybių apsaugą, ir saugomos teritorijos steigėjo įgaliota įstaiga.

27.  Išorinė politinė reklama turi būti įrengiama laikantis Vyriausiosios rinkimų komisijos 2014 m. vasario 12 d. sprendimu Nr. Sp-27 patvirtintų Išorinės politinės reklamos skleidimo taisyklių.

28.  Pareiga nuimti išorinę politinę reklamą iki prasidedant įstatymų nustatytam laikui, kai rinkimų agitacija draudžiama, tai yra 30 valandų iki rinkimų pradžios, tenka išorinę politinę reklamą paskelbusiam asmeniui.

29.  Mitinguose ir kituose renginiuose naudojamus skydus, stendus, vėliavas ir kitokią atributiką, agituojančią balsuoti už politinę partiją ir (ar) kandidatą, renginio organizatoriai po renginio privalo nedelsdami pašalinti iš viešos vietos savomis lėšomis.


 

IV. RINKIMŲ AGITACIJOS DRAUDIMO LAIKOTARPIS

 

30.  Rinkimų agitacija, nepaisant jos būdų, formų ir priemonių, draudžiama likus 30 valandų iki rinkimų pradžios ir rinkimų dieną iki balsavimo pabaigos, išskyrus nuolatinę vaizdinę agitaciją, jeigu ji iškabinta iki prasidedant šiam rinkimų agitacijos draudimui. Rinkimų agitacijos draudimo laikotarpiu ir balsavimo iš anksto metu jokių vaizdinių rinkimų agitacijos priemonių (išskyrus tas, kurias išleido Vyriausioji rinkimų komisija) negali būti balsavimo patalpoje ir 50 metrų atstumu aplink pastatą, kuriame yra balsavimo patalpa, bei pastate, kuriame balsuojama specialiu paštu. Jeigu tuo pačiu metu kartu vyksta kitų rinkimų agitacija arba agitacija dėl referendumo, rinkimų agitacija draudžiama likus 30 valandų iki rinkimų pradžios ir rinkimų dieną iki balsavimo pabaigos tokiomis pačiomis sąlygomis ir tvarka.

31.  Informacija apie vykstančius rinkimus ar referendumą, jų svarbą valstybės gyvenimui, atvykusių balsuoti rinkėjų skaičių, dokumentus, kuriuos būtina turėti balsuojant, kvietimas atvykti balsuoti ar kita informacija, kuria neraginama nedalyvauti rinkimuose ar referendume, balsuoti už ar prieš kandidatą ar kandidatų sąrašą arba referendumui teikiamo sprendimo priėmimą, rinkimų (referendumo) agitacija nelaikoma.

32.  Respublikos Prezidento rinkimų ir rinkimų į Europos Parlamentą agitacija draudžiama:

Diena

Pastatuose, kuriuose vyksta balsavimas paštu

Pastatuose, kuriuose vyksta balsavimas iš anksto (savivaldybių pastatuose) ir 50 metrų aplink

Rinkimų apylinkės balsavimo patalpoje ir 50 metrų atstumu aplink pastatą, kuriame yra balsavimo patalpa

2014-05-07*

 

 

 

2014-05-08*

 

 

 

2014-05-09*

 

 

 

2014-05-10 nuo 1 val.

 

 

 

2014-05-11 iki 20 val.

 

 

 

2014-05-21*

 

 

 

2014-05-22*

 

 

 

2014-05-23*

 

 

 

2014-05-24 nuo 1 val.

 

 

 

2014-05-25 iki 20 val.

 

 

 

* ol vyksta balsavimas)audimui. to, kad ji įrengta mokamai turbūt netampa politine reklamasime konkretų adžresą* kol vyksta balsavimas

 

V. POLITINĖS REKLAMOS UŽSAKYMAI

33.  Politinės partijos, jų keliami kandidatai, išsikėlę kandidatai gali įgyti turtinių prievolių dėl išlaidų politinei kampanijai tik nuo jų įregistravimo savarankiškais politinės kampanijos dalyviais ir paskelbimo Vyriausiosios rinkimų komisijos interneto svetainėje dienos.

34.  PKFFK įstatymas draudžia politinės kampanijos dalyvius finansuoti per trečiuosius asmenis. Tai reiškia, kad politinę reklamą gali užsakyti ir apmokėti tik politinės kampanijos dalyvis ar jam atstovaujantis asmuo.

35.  Rekomenduojama priimant užsakymą politinei reklamai rengti ar skleisti arba sudarant sutartį dėl politinės reklamos rengimo ar skleidimo įsitikinti, ar asmuo yra registruotas savarankišku politinės kampanijos dalyviu arba atstovauja savarankiškam politinės kampanijos dalyviui.

 

VI. VIEŠOSIOS INFORMACIJOS RENGĖJO AR SKLEIDĖJO DEKLARACIJA

 

36.  Viešosios informacijos rengėjo ar skleidėjo deklaracija – Vyriausiajai rinkimų komisijai privalomas pateikti dokumentas, kuriuo viešosios informacijos rengėjas ar skleidėjas deklaruoja paskleistą politinę reklamą, nurodo paskleistos politinės reklamos kainą, įkainius, skelbimo laiką (plotą) ir asmenį, kurio interesais politinė reklama buvo paskleista, taip pat asmenį, užsakiusį parengti ar paskleisti politinę reklamą, ir asmenį, sumokėjusį už politinės reklamos paskleidimą.

37.  Politinės kampanijos laikotarpiu viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai elektroninių ryšių priemonėmis Vyriausiajai rinkimų komisijai privalo pateikti viešosios informacijos rengėjo ar skleidėjo deklaraciją du kartus (tris kartus – jeigu vyksta pakartotinis balsavimas): likus 10 dienų iki rinkimų ar referendumo dienos (likus 5 dienoms – jeigu vyksta pakartotinis balsavimas) ir ne vėliau kaip per 25 dienas nuo rinkimų (pakartotinių rinkimų) ar referendumo galutinių rezultatų paskelbimo dienos.

38.  Viešosios informacijos rengėjų ar skleidėjų deklaracijos už Respublikos Prezidento rinkimų kampaniją Vyriausiajai rinkimų komisijai teikiamos iki 2014 m. gegužės 1 d. ir birželio 12 d. (jeigu vyks pakartotinis balsavimas,  – iki 2014 m. gegužės 20 d. ir birželio 26 d.). Viešosios informacijos rengėjų ar skleidėjų deklaracijos už rinkimų į Europos Parlamentą politinę kampaniją teikiamos iki 2014 m. gegužės 14 d. ir birželio 26 d.

 

 

VII. ATSAKOMYBĖ

 

39.  Visus ginčus dėl rinkimų agitacijos ir politinės reklamos skleidimo sprendžia Vyriausioji rinkimų komisija.

40.  Už politinės reklamos skleidimo reikalavimų pažeidimą gali būti surašomas administracinio teisės pažeidimo protokolas.

41.  Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 2079 straipsnyje[1] nustatyta, kad:

41.1.   politinės reklamos skleidimo reikalavimų, numatytų Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės, rinkimų ir Referendumo įstatymuose, nesilaikymas – užtraukia baudą viešosios informacijos rengėjo ar skleidėjo vadovui arba kitam už viešosios informacijos skleidimą ar visuomenės informavimo priemonės turinį atsakingam asmeniui nuo vieno tūkstančio iki penkių tūkstančių litų;

41.2.   tokia pat veika, padaryta asmens, bausto administracine nuobauda už šio straipsnio pirmojoje dalyje numatytą pažeidimą, – užtraukia baudą viešosios informacijos rengėjo ar skleidėjo vadovui ar kitam už viešosios informacijos skleidimą ar visuomenės informavimo priemonės turinį atsakingam asmeniui nuo dviejų tūkstančių iki dešimties tūkstančių litų;

41.3.   išorinės politinės reklamos įrengimo ir skleidimo nustatytos tvarkos pažeidimas – užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio iki trijų tūkstančių litų, o politinės kampanijos dalyviui ar politinės partijos, kuri yra politinės kampanijos dalyvė, pirmininkui – nuo vieno tūkstančio iki penkių tūkstančių litų.

 



[1] http://www3.lrs.lt/pls/inter/dokpaieska.showdoc_l?p_id=416992