LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL 2014–2020 METŲ EUROPOS SĄJUNGOS FONDŲ INVESTICIJŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS 4 PRIORITETO „ENERGIJOS EFEKTYVUMO IR ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGIJOS GAMYBOS IR NAUDOJIMO SKATINIMAS“ 04.3.1-LVPA-T-116 PRIEMONĖS „Gatvių apšvietimo modernizavimas“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠO NR. 1 PATVIRTINIMO
2020 m. balandžio 30 d. Nr. 1-113
Vilnius
Vadovaudamasis Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą, taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. birželio 4 d. nutarimu Nr. 528 „Dėl atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą“, 6.2.7 papunkčiu,
t v i r t i n u 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 4 prioriteto „Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ 04.3.1-LVPA-T-116 priemonės „Gatvių apšvietimo modernizavimas“ projektų finansavimo sąlygų aprašą Nr. 1 (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos energetikos ministro
2020 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. 1-113
2014–2020 METŲ EUROPOS SĄJUNGOS FONDŲ INVESTICIJŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS 4 PRIORITETO „ENERGIJOS EFEKTYVUMO IR ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGIJOS GAMYBOS IR NAUDOJIMO SKATINIMAS“ 04.3.1-LVPA-T-116 PRIEMONĖS „Gatvių apšvietimo modernizavimas“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠAS NR. 1
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 4 prioriteto „Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ 04.3.1-LVPA-T-116 priemonės „Gatvių apšvietimo modernizavimas“ projektų finansavimo sąlygų aprašas Nr. 1 (toliau – Aprašas) nustato reikalavimus, kuriais turi vadovautis pareiškėjai, rengdami ir teikdami paraiškas finansuoti iš Europos Sąjungos (toliau – ES) struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamus projektus (toliau – paraiška) pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos, patvirtintos Europos Komisijos 2014 m. rugsėjo 8 d. įgyvendinimo sprendimu, kuriuo patvirtinami tam tikri „2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos“ elementai, kad, siekiant investicijų į ekonomikos augimą ir darbo vietų kūrimą tikslo, iš Europos regioninės plėtros fondo, Sanglaudos fondo, Europos socialinio fondo ir specialaus asignavimo Jaunimo užimtumo iniciatyvai būtų teikiama parama Lietuvai (apie nurodytą sprendimą Europos Komisija pranešė dokumentu Nr. C(2014)6397) (toliau – Veiksmų programa), 4 prioriteto „Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ 04.3.1-LVPA-T-116 priemonės „Gatvių apšvietimo modernizavimas“ (toliau – Priemonė) finansuojamas veiklas, iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų (toliau – projektai) vykdytojai, įgyvendindami pagal Aprašą finansuojamus projektus, taip pat institucijos, atliekančios paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą.
2. Aprašas yra parengtas atsižvelgiant į:
2.2. 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos prioriteto įgyvendinimo priemonių įgyvendinimo planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2014 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 1-298 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos prioritetų įgyvendinimo priemonių įgyvendinimo plano ir 2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos nacionalinių stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašo patvirtinimo“ (toliau – Priemonių įgyvendinimo planas);
2.3. Projektų administravimo ir finansavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. 1K-316 „Dėl Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Projektų taisyklės);
2.4. 2015 m. balandžio 28 d. Komisijos deleguotąjį reglamentą (ES) Nr.2015/1076, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 1303/2013 nustatomos papildomos taisyklės dėl paramos gavėjo pakeitimo ir dėl su tuo susijusios atsakomybės ir minimalūs reikalavimai, kurie turi būti įtraukti į viešojo ir privačiojo sektorių partnerystės sutartis, finansuojamas Europos struktūrinių ir investicijų fondų lėšomis;
2.5. 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1K-499 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašo patvirtinimo“ (toliau – Veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašas);
2.6. Rekomendacijas dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams, patvirtintas Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos, Ekonomikos augimo veiksmų programos, Sanglaudos skatinimo veiksmų programos ir 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos valdymo komitetų 2014 m. liepos 4 d. protokolu Nr. 34 (su vėlesniais pakeitimais) ir paskelbtas Europos Sąjungos struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt (toliau – Rekomendacijos dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams);
2.7. Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XI-2133 „Dėl Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos patvirtinimo“ (toliau – Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategija);
3. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Aprašo 2 punkte nurodytuose teisės aktuose, Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą, taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. birželio 4 d. nutarimu Nr. 528 „Dėl atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą“, ir 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. spalio 3 d. nutarimu Nr. 1090 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“.
4. Apraše vartojamos kitos sąvokos:
4.1. Atsinaujinančių išteklių energija (AIE) – suprantama taip, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme;
4.2. Atsinaujinančių išteklių energijos gamybos įrenginys – iš atsinaujinančių energijos išteklių energiją gaminantis įrenginys;
4.3. Gatvė - inžinerinis statinys ar atskiras jo ruožas, skirtas transporto priemonių ir pėsčiųjų eismui, esantis miesto ar kaimo gyvenamojoje vietovėje, paprastai turintis pavadinimą;
4.4. Gatvės apšvietimas – paviršinių gatvės elementų apšvietimas tamsiuoju paros metu, kad būtų užtikrintos saugios eismo sąlygos pėstiesiems ir transportui;
4.5. Gatvės elementai − inžinerinio statinio (gatvės) sudėtinės dalys gyvenamosios teritorijos ribose: važiuojamoji dalis, sankryžos, gatvių statiniai, pėsčiųjų ir dviračių takai (šaligatviai), įvairios paskirties skiriamosios juostos, techninės eismo reguliavimo, stebėjimo ir informacinės priemonės, viešojo transporto stotelės ir galiniai punktai, automobilių stovėjimo vietos, techninės priemonės nuo taršos ir triukšmo, želdiniai, apšvietimo inžineriniai tinklai ir įrenginiai gatvių raudonosiomis linijomis apribotoje žemės juostoje;
4.6. Privatus subjektas - bet kokios teisinės formos juridinis asmuo, viešasis juridinis asmuo, išskyrus viešąjį ir privatų juridinius asmenis, kurie Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymo nustatyta tvarka priskiriami prie valdžios sektoriaus, arba tokių asmenų grupė, iš kurios, savivaldybei priėmus sprendimą sudaryti valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį, gali būti reikalaujama įgyti tam tikrą teisinę formą. Privačiu subjektu gali būti ir užsienio juridinis asmuo arba kitas ūkio subjektas, įsteigtas pagal užsienio valstybės teisę ir neturintis juridinio asmens statuso, taip pat Lietuvos Respublikoje įsteigti Europos Sąjungos valstybėse narėse ir kitose Europos ekonominės erdvės valstybėse įsisteigusių įmonių filialai;
4.7. Valdžios ir privataus subjektų partnerystė – viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdas, kai privatus subjektas valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje nustatytomis sąlygomis investuoja į gatvių apšvietimo modernizavimą ir šiai veiklai vykdyti reikalingą savivaldybės turtą ir vykdo Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo 152 straipsnio 3 dalyje nurodytą veiklą gatvių apšvietimo srityje, už kurią privačiam subjektui atlyginimą moka savivaldybė;
5. Priemonės įgyvendinimą administruoja Lietuvos Respublikos energetikos ministerija (toliau – Ministerija) ir viešoji įstaiga Lietuvos verslo paramos agentūra (toliau – įgyvendinančioji institucija).
8. Pagal Aprašą projektams įgyvendinti numatoma skirti iki 12 000 000 eurų (dvylikos milijonų eurų) Europos regioninės plėtros fondo lėšų. Priimdama sprendimą dėl projektų finansavimo Ministerija turi teisę šiame punkte nurodytas sumas pakeisti, neviršydama Priemonių įgyvendinimo plane nurodytos Priemonei skirtos lėšų sumos ir nepažeisdama teisėtų pareiškėjų lūkesčių.
10. Pagal Aprašą remiama veikla – gatvių apšvietimo modernizavimas, didinant energijos vartojimo efektyvumą.
11. Pagal Apraše nurodytą remiamą veiklą kvietimą teikti paraiškas numatoma paskelbti 2020 m. II ketvirtį. Informacija apie planuojamus skelbti kvietimus/sudaryti projektų sąrašus taip pat pateikiama kvietimų teikti paraiškas skelbimo, projektų sąrašų ir finansavimo sutarčių plane, kuris skelbiamas Europos Sąjungos struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt.
II SKYRIUS
REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJAMS IR PARTNERIAMS
III SKYRIUS
PROJEKTAMS TAIKOMI REIKALAVIMAI
14. Projektas turi atitikti šiuos specialiuosius projektų atrankos kriterijus, patvirtintus 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų Veiksmų programos stebėsenos komiteto 2020 m. balandžio 10 d. posėdžio nutarimu Nr. 44P-6(54):
14.1. turi prisidėti prie Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos įgyvendinimo. Laikoma, kad numatomas vykdyti projektas prisideda prie Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos 33.1 papunkčio įgyvendinimo, jeigu projektu bus užtikrintas energijos vartojimo efektyvumo padidėjimas;
14.2. modernizuojamose gatvių apšvietimo atkarpose turi galutines energijos sąnaudas sumažinti ne mažiau kaip 40 procentų;
14.3. laikoma, kad projektas atitinka Aprašo 14.2 papunktyje nurodytą kriterijų, jeigu projektu numatyta, kad modernizavus gatvių apšvietimą, galutinės energijos sąnaudos bus sumažintos ne mažiau kaip 40 procentų. Galutinės energijos sąnaudų sumažėjimas (procentais) vertinamas lyginant apskaičiuotas sumines energijos sąnaudas prieš ir po projekto. 40 procentų sutaupymas turi būti skaičiuojamas kaip teorinis elektros energijos sutaupymas, įvertinus technologinius parametrus, dėl kurių didėja energijos vartojimo efektyvumas, per metus. Elektros energijos suvartojimas prieš projekto įgyvendinimą apskaičiuojamas atsižvelgiant į esamos gatvių apšvietimo sistemos dalies, įtrauktos į projektą, skaičiuotiną (teorinę) elektros energijos suvartojimą, laikant, kad ši sistema yra naudojama racionaliai ir užtikrinant reikalavimų, numatytų apšvietimo kokybę reglamentuojančiuose teisės aktuose, įgyvendinimą. Elektros energijos suvartojimas po projekto įgyvendinimo apskaičiuojamas atsižvelgiant į projekte numatomą pasiekti skaičiuotiną (teorinį) elektros energijos suvartojimą, laikant, kad ši modernizuota gatvių apšvietimo sistema bus naudojama racionaliai ir užtikrinant reikalavimų, numatytų apšvietimo kokybę reglamentuojančiuose teisės aktuose, įgyvendinimą.
15. Projektu turi būti prisidedama prie bent vieno Europos Sąjungos Baltijos jūros regiono strategijos, patvirtintos Europos Komisijos 2012 m. kovo 23 d. komunikatu Nr. COM(2012) 128, tikslo įgyvendinimo pagal bent vieną Europos Sąjungos Baltijos jūros regiono strategijos veiksmų plane, patvirtintame Europos Komisijos 2017 m. kovo 20 d. sprendimu Nr. SWD(2017)118, numatytą politinę sritį „Energetika“. Dokumentai skelbiami Europos Komisijos svetainėje adresu http://ec.europa.eu/regional_policy/lt/policy/cooperation/macro-regional-strategies/baltic-sea/library/#1.
17. Paraiškos pagal Aprašą gali būti teikiamos iki 2020 m. rugsėjo 1 d., o išlaidos apmokamos ne vėliau nei Projektų taisyklių 213.1 ir 213.5 papunkčiuose nustatytais terminais.
18. Projektų veiklų įgyvendinimo trukmė turi būti ne ilgesnė kaip 24 mėnesiai nuo projekto sutarties pasirašymo dienos.
19. Tam tikrais atvejais dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti paraiškos pateikimo ir vertinimo metu, projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpis gali būti pratęstas Projektų taisyklių nustatyta tvarka, nepažeidžiant Projektų taisyklių 213.1 ir 213.5 papunkčiuose nustatytų terminų. Prireikus pratęsti projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpį ilgiau, nei nurodyta šiame punkte, projekto sutarties keitimas turi būti derinamas su ministerija.
21. Projektu turi būti siekiama:
22. Aprašo 21.1 papunktyje nurodyto Priemonės įgyvendinimo stebėsenos rodiklio skaičiavimui taikomas Veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašas. Veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašas skelbiamas Europos Sąjungos struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt. Aprašo 21.2 papunktyje nurodyto nacionalinio stebėsenos rodiklio skaičiavimui taikomas su Priemonių įgyvendinimo planu patvirtintas 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos nacionalinių stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašas.
23. Projekto parengtumui yra taikomas reikalavimas, kad pareiškėjas iki paraiškos pateikimo turi:
23.1. būti parengęs projektu numatomos modernizuoti gatvių apšvietimo sistemos dalies modernizuojamo turto inventorizaciją, kurioje būtų duomenys apie šviestuvų skaičių ir šviestuvų technologiją;
23.2. būti parengęs investicijų projektą su viena siūloma įgyvendinti projekto alternatyva ir investicijų projekto skaičiuokle, kai rengiamas projektas, kuriuo siekiama investuoti į ilgalaikį materialųjį ar nematerialųjį turtą, reikalingą viešosioms paslaugoms, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, teikti ir (arba) viešojo administravimo funkcijoms vykdyti, ir kuriam įgyvendinti suplanuotų investicijų į investavimo objektus išlaidų suma, išskyrus (atėmus) joms tenkantį pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokestį (toliau – PVM) ir išlaidas, kurios apmokamos supaprastintai pagal iš anksto nustatytus dydžius (fiksuotuosius įkainius, fiksuotąsias sumas arba fiksuotąsias normas), viršija 300 000 eurų, investicijų projektas ir investicijų projekto skaičiuoklė rengiami vadovaujantis viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros nustatyta metodika (dokumentas skelbiamas interneto svetainėse www.finmin.lt ir www.esinvesticijos.lt). Jeigu projekte suplanuotų investicijų į investavimo objektus išlaidų suma, išskyrus (atėmus) joms tenkantį pirkimo ir (arba) importo PVM ir išlaidas, kurios apmokamos supaprastintai pagal iš anksto nustatytus dydžius (fiksuotuosius įkainius, fiksuotąsias sumas arba fiksuotąsias normas), neviršija 300 000 eurų, investicijų projekto rengti neprivaloma;
24. Daiktinės pareiškėjo teisės į statinį (gatvę) ir (ar) žemę, kuriame įgyvendinant projektą bus vykdomi statybos darbai, taip pat žemės ir (ar) statinio (gatvės) valdymo formos (nuoma, panauda) turi būti įregistruotos įstatymų nustatyta tvarka ne vėliau nei iki projekto sutarties sudarymo ir galioti ne trumpiau kaip penkerius metus nuo projekto finansavimo pabaigos. Jei statinys (gatvė) ar žemės sklypas yra naudojamas pagal panaudos ar nuomos sutartį, pareiškėjas arba privatus subjektas, jei sudaryta valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartis, turi turėti panaudos davėjo ar nuomotojo raštišką sutikimą vykdyti projekto veiklas. Tais atvejais, kai žemės sklypas nesuformuotas, turi būti gautas Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos raštiškas pritarimas planuojamai projekto veiklai vykdyti ir pateiktas kartu su paraiška.
25. Projekto veiklos, kurioms prašoma finansavimo, gali būti pradėtos įgyvendinti ne anksčiau nei po paraiškos registravimo įgyvendinančiojoje institucijoje dienos, tačiau projekto išlaidos nuo paraiškos registravimo iki sprendimo dėl projekto finansavimo priėmimo yra patiriamos pareiškėjo rizika. Jeigu projekto veiklos, pradedamos įgyvendinti iki paraiškos registravimo įgyvendinančiojoje institucijoje dienos, visas projektas tampa netinkamas ir jam finansavimas neskiriamas.
26. Negali būti numatyti projekto apribojimai, kurie turėtų neigiamą poveikį moterų ir vyrų lygybės ir nediskriminavimo dėl lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, negalios, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos principų įgyvendinimui.
27. Nepažeidžiant Aprašo 10 punkto nuostatų dėl tinkamos finansuoti veiklos, neturi būti numatyti projekto veiksmai, kurie turėtų neigiamą poveikį darnaus vystymosi principo įgyvendinimui.
28. Planuojant viešuosius pirkimus, rekomenduojama numatyti galimybę taikyti Aplinkos apsaugos kriterijus, patvirtintus Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. D1-508 „Dėl Produktų, kurių viešiesiems pirkimams taikytini aplinkos apsaugos kriterijai, sąrašo, Aplinkos apsaugos kriterijų ir Aplinkos apsaugos kriterijų, kuriuos perkančiosios organizacijos ir perkantieji subjektai turi taikyti pirkdamos prekes, paslaugas ar darbus, taikymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, gatvių apšvietimui.
29. Pagal Aprašą valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnyje, ir de minimis pagalba, kuri atitinka 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai nuostatas, neteikiama.
IV SKYRIUS
TINKAMŲ FINANSUOTI PROJEKTO IŠLAIDŲ IR FINANSAVIMO REIKALAVIMAI
30. Projekto išlaidos turi atitikti Projektų taisyklių VI skyriuje ir Rekomendacijose dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams išdėstytus projekto išlaidoms taikomus reikalavimus.
31. Mažiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma yra 200 000 eurų (du šimtai tūkstančių eurų).
32. Didžiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma yra 2 000 000 eurų (du milijonai eurų).
33. Didžiausia galima projekto finansuojamoji dalis sudaro iki 50 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų, t. y. iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų skiriamas finansavimas negali viršyti 50 proc. Pareiškėjas privalo prisidėti prie projekto finansavimo ne mažiau nei 50 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų.
34. Pareiškėjas savo iniciatyva ir savo ir (arba) kitų šaltinių lėšomis gali prisidėti prie projekto įgyvendinimo didesne, nei reikalaujama, lėšų suma.
35. Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dalis, kurios nepadengia projektui skiriamo finansavimo lėšos, turi būti finansuojama iš projekto vykdytojo lėšų.
36. Pareiškėjo įnašo į projekto tinkamas finansuoti išlaidas šaltinis negali būti lėšos, skirtos pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro 2016 m. gegužės 26 d. įsakymą Nr. 1K-213 „Dėl Dotacijų savivaldybėms skyrimo ir grąžinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
37. Pagal Aprašą tinkamų arba netinkamų finansuoti išlaidų kategorijos yra šios:
Išlaidų katego-rijos Nr. |
Išlaidų kategorijos pavadinimas |
Reikalavimai ir paaiškinimai |
1. |
Žemė |
Netinkama finansuoti. |
2. |
Nekilnojamasis turtas |
Netinkama finansuoti. |
3. |
Statyba, rekonstravimas, remontas ir kiti darbai |
Tinkamos finansuoti visos esamos gatvių apšvietimo sistemos modernizavimo išlaidos, patirtos siekiant didinti gatvių apšvietimo sistemos energijos vartojimo efektyvumą (pavyzdžiui, šviestuvų keitimas, atramų atnaujinimas, rekonstravimas, perstatymas, panaikinimas ar naujų įrengimas pakeičiant esamas, intelektualiosios (išmaniosios, pažangiosios) valdymo ir kontrolės sistemos atnaujinimas ir (arba) naujos diegimas, skirstymo bei maitinimo spintų atnaujinimas, rekonstravimas, perstatymas, panaikinimas ar naujų, pakeičiant esamas, įrengimas, atsinaujinančių išteklių energijos gamybos įrenginių, kurių generuojama energija būtų naudojama projektu modernizuojamoje gatvių apšvietimo sistemoje, įdiegimas, gatvių apšvietimo elektros linijų (kabelių) įrengimas pakeičiant esamas linijas (kabelius), atstatomieji ir kiti rangos darbai, kurie yra būtini atlikti pagal galiojančius statybos techninius reglamentus ir kitus teisės aktus, reglamentuojančius statybas). Apšvietimo įrenginiai ir elektros šviestuvai turi atitikti techninius reikalavimus pagal CE ir ENEC sertifikatus. Gatvių apšvietimo sistemos šviestuvai turi garantuoti apšvietą pagal EN 13201 standarto reikalavimus. Šviestuvo galios koeficientas turi būti ne mažesnis nei 0,95. Šviestuvo eksploatacijos laikas turi būti ne mažiau 100 000 val. Šviestuvų apsauga nuo mechaninio poveikio turi būti garantuojama IK08 pagal EN 60598-1 arba pagal EN 60598-2-3 standartą. Tinkamomis finansuoti laikomos projektavimo, statinio statybos techninės priežiūros, statinio projekto vykdymo priežiūros, projekto ekspertizės paslaugos ir kitos inžinerinės paslaugos, tiesiogiai susijusios su projekto veiklomis. |
4. |
Įranga, įrenginiai ir kitas turtas |
Tinkamomis finansuoti laikomos įrangos ar įrenginių, didinančių gatvių apšvietimo sistemos energijos vartojimo efektyvumą (pavyzdžiui, intelektualiosios (išmaniosios, pažangiosios) valdymo ir kontrolės sistemos, atsinaujinančių išteklių energiją naudojančios technologijos, kurių generuojama energija būtų naudojama projektu modernizuojamoje gatvių apšvietimo sistemoje), įsigijimo išlaidos, kai jos įsigyjamos atskirai, ne pagal rangos sutartį. |
5. |
Projekto vykdymas |
Netinkama finansuoti. |
6. |
Informavimas apie projektą |
Tinkamos finansuoti tik privalomos informavimo apie projektą priemonės kaip numatyta Projektų taisyklių 37 skirsnio 450.1 – 450.5 punktuose. Šios išlaidos gali būti priskirtos ir kitoms projekto biudžeto išlaidų kategorijoms, jei su privalomo informavimo apie projektą priemonėmis susiję darbai ar paslaugos perkamos kartu su kitais darbais ar paslaugomis (pavyzdžiui, jei perkant statybos darbus kartu perkamas informacinių stendų įrengimas). |
7. |
Netiesioginės išlaidos ir kitos išlaidos pagal fiksuotąją projekto išlaidų normą |
Projektui taikoma fiksuotoji projekto išlaidų norma netiesioginėms išlaidoms skaičiuojama vadovaujantis Projektų taisyklių 10 priedu. |
Pastaba: Paraiškos formos projekto biudžeto lentelė pildoma vadovaujantis instrukcija Projekto biudžeto formos pildymas, pateikta Rekomendacijose dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams.
40. Išlaidos, apmokamos taikant Aprašo 37 punkte nurodytą fiksuotąją normą, turi atitikti Projektų taisyklių 35 skirsnį.
41. projekto įgyvendinimo metu vadovaujančiajai ar audito institucijoms nustačius, kad fiksuotoji norma buvo netinkamai nustatyta, patikslintas dydis ar jo taikymo sąlygos taikomi projekto veiksmų, vykdomų nuo dydžio ar jo taikymo sąlygų patikslinimo įsigaliojimo dienos, išlaidoms apmokėti.
42. Darbų, projektavimo ir kitų paslaugų, numatytų Aprašo 37 punkte, įkainiai nustatomi vadovaujantis naujausios redakcijos statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo rekomendacijomis[1] (toliau – Rekomendacijos), ir jei įkainiai nėra nustatyti Rekomendacijose, rinkoje egzistuojančiomis darbų ar paslaugų kainomis. Pareiškėjas privalo turėti dokumentus, įrodančius projekto biudžeto pagrįstumą (projektinės sąmatos arba techniniai projektai, arba tiekėjų komerciniai pasiūlymai, arba nuorodos į rinkoje galiojančias kainas arba galimybių studijos ir panašiai).
43. Visi su projekto įgyvendinimu susiję viešieji pirkimai turi būti vykdomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu ir šio įstatymo įgyvendinamaisiais teisės aktais. Darbų metu turi būti naudojamos naujos medžiagos ir montuojami nauji įrenginiai.
44. Projekto išlaidos negali būti finansuotos ar finansuojamos iš kitų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybės, Europos Sąjungos struktūrinių fondų, kitų Europos Sąjungos finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų ir kurioms apmokėti skyrus Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų jos būtų pripažintos tinkamomis finansuoti ir (arba) apmokėtos daugiau nei vieną kartą.
V SKYRIUS
PARAIŠKŲ RENGIMAS, PAREIŠKĖJŲ INFORMAVIMAS, KONSULTAVIMAS, PARAIŠKŲ TEIKIMAS IR VERTINIMAS
46. Siekdamas gauti finansavimą pareiškėjas turi užpildyti paraišką, kurios iš dalies užpildyta forma PDF formatu skelbiama Europos Sąjungos struktūrinių fondų svetainės www.esinvesticijos.lt skiltyje „Finansavimas“ prie paskelbto kvietimo teikti paraiškas „Susijusių dokumentų“. Paraiška ir jos priedai pildomi lietuvių kalba.
47. Pareiškėjas pildo paraišką ir kartu su Aprašo 50 punkte nurodytais priedais iki kvietimo teikti paraiškas skelbime nustatyto termino paskutinės dienos teikia ją per Iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų duomenų mainų svetainę (toliau – DMS).
48. Pareiškėjas prie DMS jungiasi naudodamasis Valstybės informacinių išteklių sąveikumo platforma ir užsiregistravęs tampa DMS naudotoju.
49. Jei laikinai nėra užtikrintos DMS funkcinės galimybės ir dėl to pareiškėjai negali pateikti paraiškos ar jos priedo (-ų) paskutinę paraiškų pateikimo termino dieną, įgyvendinančioji institucija paraiškų pateikimo terminą pratęsia 7 dienų laikotarpiui ir (arba) sudaro galimybę paraiškas ar jų priedus pateikti kitu būdu bei apie tai paskelbia Projektų taisyklių 82 punkte nustatyta tvarka.
50. Kartu su paraiška pareiškėjas turi pateikti šiuos priedus (paraiškos priedų formos skelbiamos Europos Sąjungos struktūrinių fondų svetainės www.esinvesticijos.lt skiltyje „Dokumentai“, ieškant dokumento tipo „paraiškų priedų formos“):
50.1. klausimyną apie pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokesčio tinkamumą finansuoti iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir (arba) Lietuvos Respublikos biudžeto lėšų, jei pareiškėjas prašo PVM išlaidas pripažinti tinkamomis finansuoti, t. y. įtraukia šias išlaidas į projekto biudžetą;
50.2. informaciją apie iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų gaunamas pajamas (taikoma, kai projekto tinkamų finansuoti išlaidų suma iki pajamų įvertinimo viršija 1 mln. eurų);
50.3. pareiškėjo įsipareigojimo padengti netinkamas finansuoti, tačiau šiam projektui įgyvendinti būtinas išlaidas, ir tinkamas išlaidas, kurių nepadengia projekto finansavimas, pagrindimo dokumentus;
50.4. įsakymo (-ų), kuriuo (-iais) pareiškėjo darbuotojai, atsakingi už projekto įgyvendinimą, paskirti projekto vadovu projekto finansininku ir atsakingu už projekto veiklų vykdymo priežiūrą, kopiją (-as);
50.5. investicijų projektą su viena siūloma įgyvendinti projekto alternatyva ir sąnaudų ir naudos analizės skaičiuokle, parengtą pagal Investicijų projektų kuriems siekiama gauti finansavimą iš Europos Sąjungos struktūrinės paramos ir / ar valstybės biudžeto lėšų, rengimo metodiką, kuri skelbiama Europos Sąjungos struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt (skaičiuoklė būtų pateikta .xlsx formatu), jei taikoma;
50.6. viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros išvadą dėl partnerystės projekto socialinės ir ekonominės naudos, kai projektas įgyvendinamas valdžios ir privataus subjektų partnerystės būdu;
51. Aprašo 50.1 – 50.10 papunkčiuose nurodyti priedai, kuriuos sudėtinga pateikti per DMS, gali būti pateikti kitais būdais. Paraiškos pateikimo data ir laikas nustatomi pagal paskutinio pateikto priedo pateikimo datą ir laiką.
52. Paraiškų pateikimo paskutinė diena nustatoma kvietime teikti paraiškas, kuris skelbiamas Europos Sąjungos struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt.
53. Pareiškėjai informuojami ir konsultuojami Projektų taisyklių 5 skirsnyje nustatyta tvarka. Informacija apie konkrečius įgyvendinančiosios institucijos konsultuojančius asmenis ir jų kontaktus bus nurodyta kvietimo teikti paraiškas skelbime, paskelbtame pagal Aprašą Europos Sąjungos struktūrinės paramos svetainėje www.esinvesticijos.lt.
54. Paraiškos vertinimo metu įgyvendinančioji institucija gali paprašyti pareiškėjo pateikti trūkstamą informaciją ir (arba) dokumentus. Pareiškėjas privalo pateikti šią informaciją ir (arba) dokumentus per įgyvendinančiosios institucijos nustatytą terminą.
55. Paraiškas vertina įgyvendinančioji institucija ne ilgiau kaip 60 dienų nuo kiekvienos paraiškos gavimo dienos. Pateiktos paraiškos vertinamos ir sprendimai dėl projektų finansavimo priimami pagal paraiškų pateikimo eilę (išskyrus Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 64.4 ir 64.5 papunkčiuose nurodytus atvejus).
56. Nepavykus paraiškų įvertinti per nustatytą terminą (kai paraiškų vertinimo metu reikia kreiptis į kitas institucijas, atliekama patikra projekto įgyvendinimo ir (ar) administravimo vietoje, vertinimo terminas gali būti pratęstas įgyvendinančiosios institucijos sprendimu. Apie naują paraiškų vertinimo terminą įgyvendinančioji institucija informuoja pareiškėjus per DMS.
57. Paraiška atmetama dėl priežasčių, nustatytų Projektų taisyklių 14–16 skirsniuose, juose nustatyta tvarka. Apie paraiškos atmetimą pareiškėjas informuojamas per DMS per 3 darbo dienas nuo sprendimo dėl paraiškos atmetimo priėmimo dienos.
58. Pareiškėjas sprendimą dėl paraiškos atmetimo gali apskųsti Projektų taisyklių 43 skirsnyje nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 14 dienų nuo tos dienos, kurią pareiškėjas sužinojo ar turėjo sužinoti apie skundžiamus įgyvendinančiosios institucijos veiksmus ar neveikimą.
59. Įgyvendinančiajai institucijai baigus paraiškų vertinimą, sprendimą dėl projekto finansavimo arba nefinansavimo priima Ministerija Projektų taisyklių 17 skirsnyje nustatyta tvarka.
60. Ministerijai priėmus sprendimą finansuoti projektą, įgyvendinančioji institucija per 3 darbo dienas nuo šio sprendimo gavimo dienos per DMS pateikia šį sprendimą pareiškėjams.
61. Pagal Aprašą finansuojamiems projektams įgyvendinti bus sudaromos dvišalės projektų sutartys tarp pareiškėjų ir įgyvendinančiosios institucijos.
62. Ministerijai priėmus sprendimą dėl projekto finansavimo, įgyvendinančioji institucija Projektų taisyklių 18 skirsnyje nustatyta tvarka pagal Projektų taisyklių 4 priede nustatytą formą parengia ir pateikia pareiškėjui projekto sutarties projektą ir nurodo pasiūlymo pasirašyti projekto sutartį galiojimo terminą. Pareiškėjui per įgyvendinančiosios institucijos nustatytą pasiūlymo galiojimo terminą nepasirašius projekto sutarties, pasiūlymas pasirašyti projekto sutartį netenka galios. Pareiškėjas turi teisę kreiptis į įgyvendinančiąją instituciją su prašymu dėl objektyvių priežasčių, nepriklausančių nuo pareiškėjo, pakeisti projekto sutarties pasirašymo terminą.
VI SKYRIUS
PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO REIKALAVIMAI
64. Projektas įgyvendinamas pagal projekto sutartyje, Apraše ir Projektų taisyklėse nustatytus reikalavimus.
65. Projekto vykdytojas turi apdrausti projektui įgyvendinti skirtą ilgalaikį materialųjį turtą, kuris įsigytas ar sukurtas iš projektui skirto finansavimo lėšų, maksimaliu turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų projekto įgyvendinimo laikotarpiu (nuo tada, kai yra sukuriamas ar įsigyjamas) ir ne mažiau kaip penkerius metus nuo projekto finansavimo pabaigos draudimo sritį reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Draudimo sutarties naudos gavėjas turi būti projekto vykdytojas. Draudžiamojo įvykio atveju projekto vykdytojas turi atkurti prarastą turtą.
66. 5 metus po projekto finansavimo pabaigos turi būti užtikrintas investicijų tęstinumas Projektų taisyklių 27 skirsnyje nustatyta tvarka.
67. Kai projektas įgyvendinamas valdžios ir privataus subjektų partnerystės būdu, projekto sutartyje nurodoma:
67.1. projekto vykdytojo atidaryta sąlyginio deponavimo sąskaita, į kurią bus pervedamos projektui skirtos finansavimo lėšos;
67.2. nuostata, ar projekto vykdytojas gali naudoti sąlyginio deponavimo sąskaitą kaip užstatą ir (arba) garantiją, kuria užtikrinamas projekto vykdytojo prievolių pagal valdžios ir privataus sektorių partnerystės sutartį vykdymas;
67.3. projekto vykdytojo prievolė Lietuvos Respublikos finansų ministerijai raštu paprašius pranešti jai apie iš sąlyginio deponavimo sąskaitos išmokėtų lėšų dydį ir apie sąlyginio deponavimo sąskaitos likutį;
67.4. sąlyginio deponavimo sąskaitoje likusių lėšų išmokėjimo taisyklės, kai sąlyginio deponavimo sąskaita uždaroma nutraukus valdžios ir privataus sektorių partnerystės sutartį;
68. Kai Projekto sutartis sudaroma dėl projekto, kurį projekto vykdytojas įgyvendins valdžios ir privataus sektorių partnerystės būdu, projekto vykdytojas įsipareigoja kartu su pirmuoju mokėjimo prašymu pateikti privataus subjekto atrankos dokumentus, viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros vertinimą dėl pirkimo dokumentų atitikties metodiniams reikalavimams, galutinį privataus subjekto pasiūlymą, abiejų šalių pasirašytą įsigaliojusią valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį ir savivaldybės tarybos pritarimą galutinėms sudarytos sutarties sąlygoms (kai taikoma) bei Lietuvos Respublikos finansų ministerijos išvadą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties finansinių sąlygų vertinimo fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu. Pasirašytoje valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje turi būti žemiau išdėstytos nuostatos:
68.2. periodiškumas/galutiniai terminai, kokiu būdu ir kaip privatus subjektas turi teikti reikalingus dokumentus projekto vykdytojui, atsižvelgiant į projekto vykdytojo mokėjimo prašymų teikimo periodiškumą/galutinį terminą, numatytą projekto sutartyje, ir šių dokumentų įvertinimui projekto vykdytojui reikalingą laiką;
68.3. dokumentų, reikalingi patirtoms ir apmokėtoms išlaidoms bei veiklos pažangai pagrįsti, teikimo apimtis ir periodiškumas (informacija, pagrindžianti veiklos vykdomos pagal valdžios ir privataus sektorių partnerystės sutartyje nustatytą grafiką ir numatyta apimtimi; privataus subjekto patirtų ir apmokėtų išlaidų patvirtinimo dokumentai (prekių, paslaugų, darbų pirkimo sutartys, jų keitimai, priėmimo-perdavimo aktai, sąskaitos faktūros, apmokėjimo tretiesiems asmenims dokumentai ir kt.);
68.4. įpareigojimas privačiam subjektui teikti ataskaitas ir sukurti dokumentų laikymo sistemą. Ši sistema apima tas pačias ataskaitų teikimo ir dokumentų laikymo prievoles, kurias turi paramos gavėjas, kuris patiria ir pats apmoka išlaidas, kurios yra tinkamos finansuoti pagal Reglamento (ES) Nr. 1303/2013 65 straipsnį;
68.5. įpareigojimas privačiam subjektui laikytis procedūros, kuria užtikrinama tinkama audito seka, nustatyta Komisijos deleguotojo reglamento (ES) Nr. 480/2014 (1) 25 straipsnyje;
[1] Rekomendacijos dėl statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo registruojamos Juridinių asmenų, fizinių asmenų ir mokslo įstaigų parengtų rekomendacijų dėl statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo registre, kurį Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. spalio 26 d. įsakymu Nr. D1-492 administruoja VĮ Statybos produktų sertifikavimo centras.