Mazeikiai

 

Mažeikių rajono SAVIVALDYBĖS taryba

 

 

SPRENDIMAS

DĖL MAŽEIKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022–2024 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2022 m. kovo 31 d. Nr. T1-105

Mažeikiai

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, 4 dalimi, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsniu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015–2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, bei atsižvelgdama į Korupcijos prevencijos veiksmų planų, jų projektų ir planų įgyvendinimo vertinimo tvarkos aprašą, patvirtinta Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2021 m. gruodžio 28 d. įsakymu               Nr. 2-283 „Dėl Korupcijos prevencijos veiksmų planų, jų projektų ir planų įgyvendinimo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo, Mažeikių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Mažeikių rajono savivaldybės 2022–2024 metų korupcijos prevencijos veiksmų planą (pridedamas).

2. Įpareigoti Mažeikių rajono savivaldybės administracijos direktorių, skyrių vedėjus, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės kontroliuojamų įmonių vadovus pagal kompetenciją įgyvendinti priemones, numatytas Mažeikių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2022–2024 metų veiksmų plano įgyvendinimo priemonių plane.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas ikiteismine tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijos Šiaulių apygardos skyriui (Dvaro g. 81, LT-76299, Šiauliai) arba Regionų apygardos administracinio teismo Šiaulių rūmams (Dvaro g. 80, LT-76298, Šiauliai) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo šio sprendimo paskelbimo ar įteikimo suinteresuotai šaliai dienos.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                           Vidmantas Macevičius

 

 

PATVIRTINTA

Mažeikių rajono savivaldybės tarybos

2022 m. kovo 31 d. sprendimu Nr. T1-105

 

 

MAŽEIKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022-2024 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS VEIKSMŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Mažeikių rajono savivaldybės 2022–2024 metų korupcijos prevencijos veiksmų planas (toliau – Planas) parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015–2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos įgyvendinimo 2020–2022 metų tarpinstituciniu veiklos planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 4 d. nutarimu Nr. 1232 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos įgyvendinimo 2020–2022 metų tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“ ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais korupcijos prevencijos veiklą. Taip pat atsižvelgta į Lietuvos Respublikos vietos savivaldos ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymų nuostatas.

2. Planas skirtas korupcijos prevencijai užtikrinti Mažeikių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) institucijose (Savivaldybės taryboje, Savivaldybės administracijoje), Savivaldybės kontroliuojamose įmonėse, biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, kurių viena iš steigėjų (savininkė arba dalininkė) yra Savivaldybė (toliau kartu – Savivaldybės institucijos, įmonės ar įstaigos), kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 21 straipsnyje.

3. Planu siekiama šalinti prielaidas korupcijai atsirasti ir plisti, paskatinti visuomenę aktyviai reikšti nepakantumą korupcijai, teikti paramą numatytoms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti, vykdyti glaudų Savivaldybės bendradarbiavimą su vyriausybinėmis ir nevyriausybinėmis organizacijomis, kitais asmenimis, ginant prigimtines ir kitas bendras žmogaus teises ir laisves.

4. Plano strateginės kryptys yra:

4.1. korupcijos prevencija (kontrolės užtikrinimas);

4.2. antikorupcinis švietimas (antikorupcinės aplinkos kūrimas visuomenėje).

5. Korupcijos prevencija įgyvendinama vadovaujantis šiais principais:

5.1. teisėtumo – korupcijos prevencijos priemonės įgyvendinamos laikantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų ir užtikrinant pagrindinių asmens teisių ir laisvių apsaugą;

5.2. visuotinio privalomumo – korupcijos prevencijos subjektais gali būti visi asmenys;

5.3. sąveikos – korupcijos prevencijos priemonių veiksmingumas užtikrinamas derinant visų korupcijos prevencijos subjektų veiksmus, keičiantis subjektams reikalinga informacija ir teikiant vienas kitam visakeriopą pagalbą;

5.4. pastovumo – korupcijos prevencijos priemonių veiksmingumo užtikrinimas nuolat tikrinant ir peržiūrint korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimo rezultatus bei teikiant pasiūlymus dėl priemonių veiksmingumo didinimo institucijai, kuri pagal savo kompetenciją įgaliota įgyvendinti tokius pasiūlymus.

6. Planas įgyvendinamas vadovaujantis Plano įgyvendinimo priemonių planu, kuriame numatytos prevencinės priemonės, skirtos išvengti socialinių, ekonominių grėsmių, ginti visuotinai pripažįstamas žmogaus teises, laisves bei viešąjį interesą.

7. Plano paskirtis – užtikrinti Savivaldybės institucijų veiklos skaidrumą, atvirumą, teisinių ir antikorupcinių principų laikymąsi, ilgalaikėmis priemonėmis ir procedūromis užkirsti kelią korupcijos atsiradimui ir plėtrai Savivaldybės institucijose, įmonėse ir įstaigose.

8. Plano nuostatos yra privalomos visoms Savivaldybės institucijoms, įmonėms ar įstaigoms.  

9. Plane nurodytų priemonių vykdymą kontroliuoja Savivaldybės tarybos sprendimu sudaryta Mažeikių rajono savivaldybės antikorupcijos komisija (toliau – Antikorupcijos komisija).

10. Plane vartojamos sąvokos atitinka teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

11. Planą tvirtina Mažeikių rajono savivaldybės taryba.

 

II SKYRIUS

APLINKOS ANALIZĖ

 

12. Korupcija yra viena iš nacionalinių grėsmių valstybei ir tuo pačiu vienas iš pavojingiausių socialinių reiškinių, keliantis grėsmę žmogaus teisėms, demokratijai ir teisinei valstybei, iškreipiantis socialinį teisingumą, sąžiningą konkurenciją, verslo sąlygas, mažinantis ekonomikos augimą, keliantis pavojų valstybės valdymui, savivaldybės institucijų ir įstaigų stabilumui ir visuomenės moralei. Korupcija sietina su pernelyg dideliu biurokratijos ir reglamentavimo mastu, sprendimų diskrecijos ir atskaitingumo pusiausvyros nebuvimu.

13. Savivaldybės administracijoje veikia antikorupcinius teisės aktus atitinkanti korupcijos prevencijos sistema – vykdomi teisės aktų reikalavimai, vyksta antikorupcinis švietimas ir informavimas.

14. Korupcijai įvertinti pasitelkiami sociologiniai ir ekspertiniai vertinimo būdai ir tyrimai, remiamasi įvairių tyrimų visuma ir faktiniais duomenimis apie padarytus korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus.

15. Nuo 2001 m. Lietuvoje vykdomas projektas „Lietuvos korupcijos žemėlapis“. Projekto įgyvendinimo metu, kasmet atliekamas tyrimas, kuris atskleidžia esamą korupcijos lygio situaciją šalyje.

 

16. Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) inicijuoto tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2021“ duomenimis sumažėjo gyventojų, pateisinančių kyšio davimą. Taip pat, perpus sumažėjo įmonių vadovų, vertinančių korupciją, kaip labai rimtą problemą plėtojant verslą Lietuvoje. Nors pusė Lietuvos gyventojų ir beveik trys ketvirtadaliai įmonių vadovų žino, kur galima kreiptis, norint pranešti apie korupciją, tik vienas iš penkių gyventojų ir vienas iš keturių įmonių vadovų nurodė, kad tai darytų.

 

17. Lietuvos korupcijos žemėlapio duomenys rodo, kad korupcijos, kaip aktualios problemos vertinimas Lietuvoje pastaruosius metus reikšmingai nesikeičia. Tai galėtų būti signalas sektoriams, kurie nuolat įvardijami, kaip korumpuočiausi – metas imtis ryžtingesnių veiksmų, kuriant korupcijai atsparią aplinką.

 

18. Korupcija – aktualiausia problema po mažų atlyginimų, kylančių kainų ir sveikatos apsaugos problemų. Per pastaruosius 12 mėnesių kyšį nurodė davę 10 proc. gyventojų, 5 proc. verslo įmonių vadovų ir 2 proc. valstybės tarnautojų, lyginant su 2020 m. situacija reikšmingai nepasikeitė. Tarp Lietuvos gyventojams aktualių problemų korupcija užima 4-ą vietą po mažų atlyginimų, kylančių kainų ir sveikatos apsaugos problemų. Kaip labai rimtą problemą korupciją nurodė kas trečias Lietuvos gyventojas. Tačiau net perpus  sumažėjo įmonių vadovų (2021 m. – 7 proc.), teigiančių, kad korupcija yra labai rimta problema vykdant veiklą Lietuvoje.

 

19. Sveikatos apsaugos sektorius išlieka sritimi, kurioje gyventojai dažniausiai susiduria su kyšio prievartavimo ir davimo rizika, taip pat pastaraisiais metais buvo stebimas korupcinės patirties didėjimas. 2021 m. gyventojų ir įmonių vadovų nuomone, labiausiai korumpuotos institucijos yra gydymo įstaigos, teismai, Seimas, savivaldybės, partijos. Valstybės tarnautojų vertinimu, į korumpuočiausių institucijų penketuką patenka ir žiniasklaida, ji įvertinta prasčiau nei partijos – žiniasklaidos vertinimas prastėja antrus metus iš eilės.

 

20. Sisteminė korupcija vertinama kaip pagrindinė korupcijos forma Lietuvoje visose tikslinėse grupėse. Nepotizmas, politinių partijų narių protegavimas, sprendimų priėmimo vilkinimas ir palankių įstatymų, naudingų atskiroms grupėms, priėmimas nurodomos kaip aktualiausios korupcijos formos.

 

21. Daugiau valstybės tarnautojų sprendimų priėmimą Lietuvoje vertina kaip atvirą. 2021 m. sprendimų priėmimą kaip atvirą Lietuvoje vertina 10 proc. gyventojų ir įmonių vadovų bei 31 proc. valstybės tarnautojų. Stebimi gerėjantys valstybės tarnautojų sprendimų priėmimo vertinimai, kurie, lyginant su 2020 m., išaugo pusantro karto (buvo 21 proc.). Valstybės tarnautojų ir įmonių vadovų nuomone, dažniausiai įtaką siekiama daryti farmacijos, energetikos ir sveikatos apsaugos sektoriuose. 2021 m. itin išaugo energetikos, kaip labiausiai siekiamo paveikti sektoriaus, vertinimas – taip mano 60 proc. valstybės tarnautojų ir 62 proc. įmonių vadovų. Tarp būdų, kuriais siekiama daryti įtaką, dažniausiai buvo įvardinti neoficialūs susitikimai ir pasiūlymai, naudojimasis pažintimis, politinių kampanijų ar partijų rėmimas, finansinio atlygio už palankų sprendimą pažadėjimas.

 

22. Tik kas septintas valstybės tarnautojas, susidūręs su korupcija, apie tai pranešė. Per metus 6 proc. sumažėjo gyventojų, teigiančių, kad kyšis padeda spręsti problemas, tačiau jų dalis išlieka pakankamai didelė (65 proc.). Antikorupcinis potencialas vis dar yra vienas pagrindinių iššūkių. Tai rodo ir pasiryžusių apie korupciją pranešti visuomenės dalis. Nors pusė gyventojų ir beveik trys ketvirtadaliai įmonių vadovų žino, kur galima kreiptis, norint pranešti apie korupciją, tik vienas iš penkių gyventojų ir vienas iš keturių įmonių vadovų nurodė, kad tai darytų. Dauguma valstybės tarnautojų žino, kur galėtų pranešti apie korupciją (84 proc.), o realus antikorupcinis potencialas suprastėjo: kaip ir 2020 m. apie korupciją praneštų kas antras tarnautojas, bet tarp su korupcija susidūrusių apie tai teigė pranešęs vienas iš septynių valstybės tarnautojų (2020 m. apie tai pranešęs teigė vienas iš penkių). Kaip pagrindinės priežastys nepranešti apie korupciją 2021 m. išliko baimė nukentėti, netikėjimas, kad asmenys bus nuteisti, įsitikinimas, kad visi žino apie korupciją, bet nepraneša arba žinių trūkumas atpažinti korupciją.

 

23. „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2021“ tyrimą, inicijavo STT, o atliko visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centras „Vilmorus“ 2021 m. rugsėjo–lapkričio mėnesiais. Iš viso buvo apklausti 1005 Lietuvos gyventojai, 503 verslo įmonių vadovai, 697 valstybės tarnautojai. Analogiškas tyrimas buvo atliktas ir 2020 m. lapkričio - 2021 m. sausio mėnesiai.

 

24. 2021 m. „Transparency International“ Korupcijos suvokimo indekso (KSI) tyrime Lietuvai skirtas 61 balas iš 100 galimų ir 34 vieta 180 šalių sąraše. Lietuva užima 13 vietą tarp Europos Sąjungos (ES) valstybių, pernai ji buvo 14-ta. Lyginant su praėjusiais metais, Lietuvos KSI padidėjo 1 balu, Lietuva pakilo viena pozicija aukščiau vertinant tiek tarp ES, tiek tarp Pasaulio šalių. Nuo 2012 metų – Lietuvos korupcijos suvokimo indeksas išaugo 7 balais. Lietuva patenka tarp 25 Pasaulio šalių, kurių KSI nuo 2012 metų augo teigiama linkme.

 

25.  Korupcijos suvokimo indekso teigiamas pokytis rodo antikorupcinę evoliuciją. Korupcijos prevencija tampa viena prioritetinių viešojo sektoriaus veiklos krypčių. Matosi akivaizdžios pastangos mažinant valstybės ir savivaldos institucijų fragmentiškumą korupcijos prevencijos srityje. Norint išlaikyti pasiektus rezultatus ir laiku  valdyti kylančias rizikas, svarbu toliau stiprinti įrodymais grįstos antikorupcinės politikos formavimą bei tęsti sėkmingas antikorupcinio sąmoningumo didinimo iniciatyvas.

 

26. Sprendimų priėmimo proceso atvirumo užtikrinimas vis dar išlieka iššūkiu antikorupciniu požiūriu, tad būtina ne tik didinti viešojo sektoriaus atskaitomybės standartus, bet ir stiprinti komunikaciją su visuomene, įgalinti visuomenės narius dalyvauti sprendimų priėmimo procesuose, atitinkamai suteikiant tam reikalingus įrankius – užtikrinant valstybės valdomų duomenų atvirumą ir jų pakartotinį panaudojimą.

 

27. Europos Komisija 2020 m. birželio mėnesį paviešino atliktos reprezentatyvios Europos Sąjungos (toliau – ES) gyventojų apklausos apie korupciją rezultatus. Apklausoje, kuri vyko 2019 m. gruodžio mėn., dalyvavo 27 498 respondentai, iš kurių 1000 – Lietuvos gyventojai. Europos Komisija turi politinį mandatą vertinti valstybių narių pastangas kovoje su korupcija ir plėtoti ES antikorupcinę politiką. Šiame kontekste visuomenės apklausos padeda matuoti korupcijos problemos paplitimą ir dinamiką. ES gyventojų apklausa apie korupciją yra kartojama kas kelerius metus nuo 2005 m., o 2019 m. apklausa vyko septintąjį kartą. 2019 metų apklausos rezultatai atskleidė, kad daugiau kaip septyni iš dešimties ES gyventojų mano, kad korupcija jų šalyje yra paplitusi, bet skirtumai tarp valstybių narių išlieka žymūs: manančių, kad korupcija šalyje paplitusi, respondentų dalis skiriasi nuo 22 proc. Suomijoje iki 97 proc. Kroatijoje. Valstybių antikorupcinės aplinkos netolygumą atskleidžia ir skirtingas korupcijos patirties mastas.

27.1. Korupcijos suvokimas. Korupcijos paplitimo suvokimas Lietuvoje išlieka aukštas – 92 proc. respondentų teigė, kad korupcijos problema mūsų šalyje yra paplitusi. Tai šeštas aukščiausias rodiklis tarp ES valstybių narių, rodiklis yra aukštesnis nei kaimyninėse valstybėse ir reikšmingai nesikeičia nuo 2013 m. Keičiasi korupcijos paplitimo intensyvumo vertinimas – mažėja respondentų dalis, mananti, kad korupcija Lietuvoje „labai paplitusi“ ir auga respondentų grupė, mananti, kad korupcija paplitusi iš dalies.

27.2. Politinės korupcijos vertinimas. Politinė korupcija suvokiama kaip paplitusi problema Lietuvoje. Dauguma Lietuvoje gyvenančių respondentų teigė, kad korupcija yra paplitusi vietinėse ar regioninėse viešosiose institucijose (82 proc. – 5 aukščiausias rodiklis ES), o taip pat ir nacionalinėse viešosiose institucijose (79 proc. – 12 aukščiausias rodiklis ES). Pastarieji rodikliai yra aukštesni nei kaimyninėse valstybėse.

27.3. Korupcijos versle vertinimas. Aptariant korupcijos versle problematikos suvokimą, atkreiptinas dėmesys, kad net 22 ES valstybėse didesnė gyventojų dalis mano, kad vienintelis būdas sukurti sėkmingą verslą yra turėti politinių ryšių. Lietuva patenka į šių valstybių gretas (su teiginiu sutinka 67 proc., 10 aukščiausias rodiklis ES). Taip pat net 24 valstybėse didesnė dalis respondentų sutinka su teiginiu, kad favoritizmas ir korupcija yra kliūtis verslo konkurencijai šalyje. Lietuvoje su šiuo teiginiu sutiko 68 proc. respondentų, rodiklis yra 15 ES.

27.4. Korupcijos patirtis. Apklausos duomenimis, korupcijos patirtis Lietuvoje 2019 m. siekė 8 proc.– tiek respondentų nurodė, kad per pastaruosius 12 mėnesių patys patyrė arba tapo korupcijos atvejo liudininkais. Lyginant su 2017 m., rodiklis išliko toks pats, bet šešerių metų laikotarpyje yra sumažėjęs tris kartus.

27.5. Korupcijos toleravimas. Lietuvos gyventojai vidutiniškai labiau nei ES yra linkę toleruoti korupciją. 37 proc. respondentų yra priimtina dovanoti dovaną viešojo sektoriaus atstovui siekiant naudos, 31 proc. mano, kad priimtina padaryti paslaugą, 23 proc. duoti pinigų. Atitinkamai ES vidutiniai dydžiai yra 23 proc., 23 proc. ir 16 proc. Pagal šiuos rodiklius apskaičiuotas korupcijos toleravimo indeksas Lietuvoje siekia 44 proc. ir nors šis rodiklis reikšmingai mažėja (2017 m. – 48 proc., 2013 m. – 71 proc.), bet išlieka 8 aukščiausias tarp ES valstybių.

27.6. Pranešimas apie korupciją. Lietuvoje gyvenantys respondentai žino, kur gali pranešti apie korupciją taip pat gerai, kaip kitų ES valstybių narių gyventojai, tačiau pranešimo apie korupciją kultūra Lietuvoje išlieka žema. Tarp respondentų, kuriems per pastaruosius metus teko susidurti su korupcija, tik 6 proc. nurodė, kad apie tai pranešė (rodiklis nuo 2017 m. nėra pasikeitęs) – tai ketvirtas žemiausias dydis tarp 28 ES valstybių, kur vidutiniškai apie korupciją pranešė 21 proc. su ja susidūrusių respondentų.

28. Apibendrinant rezultatus absoliuti dauguma Lietuvos gyventojų mano, kad korupcijos problema šalyje yra paplitusi. Gyventojų nuomone, kyšininkavimas, papirkinėjimas bei piktnaudžiavimas valdžia labiausiai paplitęs sveikatos priežiūros sistemoje, politinėse partijose ir tarp valstybės tarnautojų, sprendžiančių dėl viešųjų konkursų laimėtojų. Be to, didžioji dalis Lietuvos gyventojų mano, kad korupcija yra paplitusi tiek vietos, tiek nacionalinio lygmens institucijose. Ilgalaikėje perspektyvoje, pastebima, kad gyventojų vertinimas tampa nuosaikesnis – reikšmingai mažėja gyventojų, manančių, kad korupcijos lygis per trejų metų laikotarpį išaugo, ir šis rodiklis yra vienas iš mažiausių ES, taip pat mažėja korupcijos paplitimo intensyvumo vertinimas.

29. Reikšminga gyventojų dalis nenori pranešti apie korupciją manydami, kad korupcijos faktą įrodyti yra sudėtinga, taip pat nesitikima, kad korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus padarę asmenys bus nubausti. Vertinant kovos su korupcija priemones, vyrauja veikiau skeptiškos nuostatos – didesnė gyventojų dalis mano, kad aukšto lygio korupcija šalyje nėra pakankamai tiriama, be to, abejojama šių priemonių taikymo nešališkumu. Pastebėtina, kad lėtu tempu, bet nuosekliai auga gyventojų dalis, mananti, kad šalyje yra pakankamai sėkmingų baudžiamojo persekiojimo pavyzdžių, atgrasančių nuo korupcijos.

30. Lietuvos Respublikos Vyriausybė pagal STT parengtą projektą pakeitė Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo taisykles. Pakeičiant taisykles buvo siekiama suderinti jų nuostatas su naujos redakcijos Korupcijos prevencijos įstatymu, kuris įsigaliojo nuo 2022 m. sausio 1 d. Minėtomis taisyklėmis turi vadovautis viešojo administravimo subjektai, kurie rengia norminių teisės aktų projektus, kai jais numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, nustatytus Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje. Tai santykiai, kurie susiję su viešaisiais pirkimais, valstybės ar savivaldybių turto valdymu, naudojimu ar disponavimu juo, licencijų, leidimų išdavimu ir kt., arba, kai teisės akto projekto rengėjo nuomone, rengiamu teisės aktu numatomas teisinis reguliavimas gali kelti korupcijos riziką. Pakeičiant taisykles buvo siekiama suderinti jų nuostatas su naujos redakcijos Korupcijos prevencijos įstatymu, taip pat nustatyta keletas naujovių:

30.1. viešojo administravimo subjekte rengiant norminio teisės akto projektą, jis pateikiamas vertintojui antikorupciniam vertinimui atlikti, kai teisės akto projektas jau suderintas su kitais subjekto administracijos padaliniais ir darbuotojais, pavaldžiomis įstaigomis.

30.2. vertintojui pateikiamas ne tik teisės akto projektas, bet ir teisės akto projekto lydimieji dokumentai. Vertintojas turi išanalizuoti ir teisės akto projekto lydimuosiuose dokumentuose pateiktą informaciją: projekto inicijavimo priežastis ir tikslus.

30.3. pakeisti teisės akto projekto antikorupcinio vertinimo atlikimo terminai, kuriuos nustato viešojo administravimo subjekto vadovas. Vietoj ne trumpesnio negu 3 darbo dienų termino, nustatytas ne trumpesnis negu 5 darbo dienų terminas. Taip pat nustatyta išimtis – jeigu dėl nenumatytų aplinkybių teisės aktas turi būti priimtas nedelsiant ir jis nėra didelės apimties ar sudėtingas, tokiu atveju gali būti nustatytas ne ilgesnis negu 3 darbo dienų terminas teisės akto projekto antikorupciniam vertinimui atlikti.

30.4. tuo atveju, kai po derinimo su suinteresuotomis institucijomis teisės akto projektas papildomas arba pakeičiamas, vertintojas turi nuspręsti, ar tikslinga atlikti pakartotinį teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą, ar ne.

30.5. supaprastintas teisės akto projekto antikorupcinio vertinimo pažymos pildymas, minėtoje pažymoje patikslinti kai kurie kriterijai.

Įsigaliojus Korupcijos prevencijos įstatymo naujajai redakcijai, ministerijos, atlikdamos galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimą (t. y. teisinio reguliavimo taikymo ir veikimo vertinimą), vadovaudamosi Vyriausybės patvirtinta vertinimo metodika, gali atlikti galiojančių norminių teisės aktų antikorupcinį vertinimą. Tokiu atveju iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų gali būti prašoma pateikti informaciją apie jų veikloje nustatytus (pastebėtus) korupcijos rizikos veiksnius, kurie susidarė dėl vertinamo teisinio reguliavimo.

31. STT, siekdama užkirsti kelią korupcijos atsiradimui, pašalinti teisės aktų ir Savivaldybių institucijų skirtingose veiklos srityse egzistuojančias procedūrų taikymo spragas, dėl kurių gali atsirasti sąlygos korupcijai pasireikšti bei atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programoje[1] nustatytus tikslus[2] ir tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2020“[3] rezultatus[4], pateikė apibendrintą savivaldybių informaciją apie 2019–2021 metais atliktų korupcijos rizikos analizių[5]  ir teisės aktų bei jų projektų antikorupcinių vertinimų rezultatus ir nustatytus šiuos korupcijos rizikos veiksnius: viešieji pirkimai; savivaldybių įmonių, viešųjų įstaigų valdymas; savivaldybių būsto ir socialinio būsto įsigijimas, skyrimas, kontrolė, būklės gerinimo (remonto) darbų organizavimas ir savivaldybių būsto fondo sudarymas ir administravimas; daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų administratorių atrankos vykdymas, skyrimo tvarkos nustatymas bei įgyvendinimas ir jų veiklos priežiūra ir kontrolė; savivaldybių biudžeto lėšų skyrimas (projektų finansavimas) ir jų įgyvendinimui skirtų lėšų naudojimo priežiūra; vietinės rinkliavos už naudojimąsi nustatytomis mieste vietomis transporto priemonėms statyti nustatymas ir administravimas; kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų, skirtų vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti) ir prižiūrėti, skirstymas ir kelių (gatvių) įtraukimas į vietinių kelių sąrašą bei kelių (gatvių) asfaltavimo eiliškumo nustatymas; savivaldybės ir jos kontroliuojamų įmonių viešųjų ir privačių interesų derinimo kontrolė; aplinkos tvarkymo darbų organizavimas ir jų atlikimo priežiūra; specialiųjų socialinių paslaugų teikimo organizavimas ir vienkartinių, tikslinių, sąlyginių ir periodinių pašalpų skyrimas ir mokėjimas; parama smulkiajam ir vidutiniam verslui, smulkiojo ir vidutinio verslo rėmimo fondo bei Verslo tarybų veikla; užimtumo didinimas; švietimas; sveikatos apsauga; paramos teikimas; valstybinės žemės sklypų formavimas ir pertvarkymas bei pagrindinės naudojimo paskirties ir (ar) būdo keitimas; ilgalaikio materialiojo turto nuomos viešojo konkurso ir nuomos be konkurso organizavimas ir vykdymas, turto perdavimas panaudos pagrindais laikinai neatlygintinai valdyti ir naudotis bei patikėjimo teise valdomų stadionų, sporto salių ir kitų patalpų trumpalaikė nuoma ir panauda; leidimų prekiauti viešosiose vietose išdavimas ir rinkliavų nustatymas; vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimas iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymas; projektų finansavimo, vertinimo ekspertų atranka ir veikla; atleidimas nuo infrastruktūros plėtros įmokos mokėjimo.

32. Antikorupcinės komisijos vaidmuo kuriant antikorupcinę aplinką savivaldybėje yra koordinuoti savivaldybės politikos įgyvendinimą korupcijos prevencijos srityje, išskirti prioritetines prevencijos ir kontrolės kryptis, nuosekliai įgyvendinant priemones, didinančias korupcijos prevencijos veiksmingumą. Antikorupcinės komisijos veikla palyginus su praeitu laikotarpiu buvo efektyvesnė, tačiau nepaisant to, dažnu atveju dar gajus ir formalus požiūris į korupcijos prevenciją bei jos naudą, juntamas Komisijos ar atskirų jos narių atlikti korupcinio pobūdžio veikų tyrėjo ir baudėjo vaidmenį, mažai dėmesio skiriant švietimui bei prevencijai. Dėl šių priežasčių galima teigti, kad Komisija vis dar nepakankamai naudojasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo suteikta galimybe skaidrinti ir tobulinti administracines procedūras, savivaldybės veiklą, nuosekliai įgyvendinant priemones, didinančias korupcijos prevencijos veiksmingumą.

33. Antikorupcinės komisijos vaidmuo korupcijos prevencijoje:

33.1. dalyvavimas atliekant teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą;

33.2. dalyvavimas rengiant korupcijos prevencijos veiksmų planus ir išvadų dėl jų įgyvendinimo teikimas;

33.3 siūlymų ir pastabų dėl korupcijos prevencijos priemonių vykdymo nagrinėjimas;

33.4. visuomenės informavimas apie savo veiklą, vykdomas korupcijos prevencijos priemones savivaldybėje bei jų įgyvendinimo rezultatus;

33.5. atliktų viešųjų pirkimų analizė;

33.6. informavimas apie galimus korupcijos atvejus.

34. Antikorupcijos komisijų galimi probleminiai aspektai praktinėje veikloje:

34.1. fragmentiška, pasyvi ir nerezultatyvi veikla;

34.2.formalus požiūris į korupcijos prevenciją ir nustatytų funkcijų nevykdymas;

34.3. nuomonė, kad „pas mus viskas yra gerai“;

34.4. kompetencijos trūkumas;

34.5. veiklos viešumo stoka;

34.6. komisijos funkcijų neformalus delegavimas vienam Komisijos nariui (paprastai atsakingam už korupcijos prevenciją);

34.7. teikiamų ataskaitų skirtingas periodiškumas.

35. Antikorupcijos komisijų veiksmingas dalyvavimas kuriant antikorupcinę aplinką vietos savivaldoje: priminti savivaldybės administracijai apie privalomų korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą. Turint informacijos signalizuoti tarybos narius, už korupcijos prevenciją atsakingus valstybės tarnautojus, savivaldybės administracijos vadovus apie pastebėtas teisinio reguliavimo spragas bei korupcijos rizikos veiksnius veikloje. Užtikrinti antikorupcinės priemonės vykdymo kontrolę; Viešinti komisijos veiklą bei nepamiršti informaciją atnaujinti.

36. Lietuvos Respublikos VRM kartu su Lietuvos savivaldybių asociacija, Vyriausybės atstovų įstaiga ir LR STT, siekdamos prisidėti prie savivaldybių tarybų antikorupcijos komisijų veiklos gerinimo ir įgyvendindamos Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos įgyvendinimo 2020–2022 metų tarpinstitucinio veiklos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 4 d. nutarimu Nr. 1232, 1.1.6.1 priemonę, parengė Savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisijos veiklos standartą. Šiame standarte pateiktos rekomendacijos, kaip pagal kompetenciją atitinkamai tobulinti antikorupcijos komisijos veiklą reglamentuojančius teisės aktus, kitas priemones, sudarančias prielaidas komisijos veiklos efektyvumui, skaidrumui ir viešumui.

37. Savivaldybės administracija įgyvendindama Mažeikių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2019-2021 m. programos įgyvendinimo priemonių plano 3 uždavinį „Nustatyti darbuotojų atsparumo korupcijai lygį“, 2021 m. kovo mėn. atlikto anoniminę apklausą. Atlikta apklausa buvo siekiama nustatyti darbuotojų tolerancijos korupcijai indeksą, t. y. atskleisti koks yra Administracijos darbuotojų požiūris į korupciją, koks darbuotojų santykis su korupcinio pobūdžio apraiškomis, darbuotojų sąmoningumo lygis šioje srityje bei pasirengimas dalyvauti įgyvendinant korupcijos prevencijos priemones.

37.1. Vertinant respondentų atsakymus matyti, kad Savivaldybės administracijoje net 75 proc. darbuotojų žino apie vykdomas korupcijos prevencijos priemones.

37.2. Dėl noro dalyvauti antikorupcinėje veikloje pasisakė 49 proc. apklaustųjų, beveik 70 proc. žino kur kreiptis norint pranešti apie korupcijos atvejį ir 61 proc. tai asmeniškai padarytų, kas parodo pakankamai aukštą korupcijos netoleravimo lygį.

37.3. Atsakant į klausimą kaip manote, ar Administracijoje yra paplitusi situacija, kai administracijos darbuotojams ar tarnautojams norima papildomai atsilyginti, 45,1 proc. atsakė ne ir/ ar buvo siūlomas kyšis ar buvote susidūrę su korupcija 86,3 proc. respondentu pasisakė neigiamai.

37.4. Atsakant į klausimą, nurodant priežastį dėl kurios nepraneštumėte ar nepranešėte apie siūlomą/duodama kyšį 52,9 proc. nurodė, kad nebuvo įsitikinę, kad tai korupcijos atvejis.    

37.5. vertinant respondentų atsakymus matyti, kad, nors Savivaldybės administracijos darbuotojai Savivaldybėje praktiškai nebuvo susidūrę su kyšininkavimo ar spaudimo darymo situacijomis, taip pat nėra patys siūlę ar davę kyšį, ar darę spaudimą dėl sprendimų priėmimo, jiems sunku pasakyti, kaip jie elgtųsi situacijoje, kai pastebėtų korupcijos apraiškas (ar praneštų, kur kreiptųsi ir pan.). Tai rodo, jog darbuotojams reikalingas papildomas antikorupcinis švietimas (tiek dėl korupcinių situacijų identifikavimo, tiek dėl žinojimo, kur ir kaip kreiptis). Šias išvadas patvirtina ir į atvirus klausimus apie pasiūlymus antikorupcinėje veikloje pateikti respondentų atsakymai, kad Savivaldybės administracijoje reiktų: daugiau informacinės sklaidos apie vykdomas korupcijos prevencijos priemones; mokymų apie korupcinio pobūdžio veikas ir atsakomybę už jas, galimas rizikas ir kaip jų išvengti; darbuotojų informavimo, kam ir kaip pranešti apie sužinotą neteisėtą korupcinio pobūdžio veiksmą, kokia gresia atsakomybė už korupcinius nusižengimus.

38. Savivaldybėje nuo 2019-04-01 iki 2021-12-31 įvertinti 257 teisės aktų (Tarybos sprendimų) projektai (2019 m. – 153, 2020 m. – 59, 2021 m. - 45). Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo pažymos skelbiamos Teisės aktų informacinėje sistemoje.

39. Savivaldybės interneto svetainėje korupcijos prevencijai skirtame skyriuje skelbiama Korupcijos prevencijos programa, informacija apie Savivaldybės tarybos narių, Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų nusišalinimą nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, vykdant jiems pavestas užduotis.

40. 2019-2021 m. Savivaldybės tarybos nariai, Savivaldybės administracijos darbuotojai ir Savivaldybės įstaigų ir įmonių darbuotojai dalyvavo mokymuose, seminaruose korupcijos prevencijos ir teisės aktų antikorupcinio vertinimo temomis.

41. Savivaldybės interneto svetainėje www.mazeikiai.lt skelbiami Savivaldybės tarybos sprendimai ir sprendimų projektai, rengimo medžiaga, Savivaldybės mero potvarkiai, Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymai (nuorodos į internetą: e-tar.lt), taip pat kita teisinė informacija.

42. Siekiant didinti viešumą ir atskaitingumą visuomenei Savivaldybės tarybos posėdžiai transliuojami tiesiogiai internetu.

43. Buvo įgyvendinamas Savivaldybės 2019 –2021 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių planas, patvirtintas Mažeikių rajono savivaldybės tarybos 2019 m. kovo 29 d. sprendimu Nr. T1-71 „Dėl Mažeikių rajono savivaldybės 2019 – 2021 metų korupcijos prevencijos programos ir jos priemonių plano patvirtinimo“.

44. Parengtas ir Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintas Mažeikių rajono savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų etikos kodeksas, reglamentuojantis darbuotojų elgesio principus, kurių privaloma laikytis vykdant teisės aktų nustatytas pareigas ir funkcijas bei teikiant administracines paslaugas, kurti kūrybingą ir geranorišką aplinką, ugdyti bendradarbiavimu ir tarpusavio supratimu paremtus santykius, didinti visuomenės pasitikėjimą viešojo sektoriaus atstovais, gerinti viešojo administravimo kokybę.

45. Parengtas ir Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintas Veiksmų Mažeikių rajono savivaldybės administracijoje gavus neteisėtą atlygį tvarkos aprašas.

46. Parengtas ir Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintas Mažeikių rajono savivaldybės dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, taip pat reprezentacijai skirtų dovanų perdavimo, vertinimo, registravimo, saugojimo tvarkos aprašas.

47. Vykdant antikorupcinę veiklą per 2019 - 2021 m. įvyko 14 Antikorupcijos komisijos posėdžių, kurių metu buvo svarstomi ir pradėti galimi korupcijos pasireiškimo tyrimai.

48. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, savivaldybėje įgyvendintos Mažeikių rajono savivaldybės 2019–2021 metų korupcijos prevencijos programos priemonių plane numatytos priemonės, dalinai pasiekti numatyti tikslai.

49. Priemonė Nr. 18. 2019–2021 metais organizuoti Tarptautinės antikorupcijos dienos renginiai, akcijos, kurių tikslas ugdyti gebėjimus kurti ir meninės raiškos priemonėmis atskleisti nepakantumą korupcijai ir jos apraiškoms – kyšininkavimui, papirkimui, piktnaudžiavimui tarnyba, didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti Savivaldybės bendruomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą:

49.1. Mažeikių rajono gimnazijose, progimnazijose, pagrindinėse, pradinėse mokyklose per 2019-2021 metus buvo organizuoti Tarptautinės antikorupcijos dienos renginiai (dalis jų):

·    Projektas 1-4 klasių mokiniams „Vaikai mokosi apie vertybes“.

·    Diskusija 8 klasių mokiniams „Skaidru. O kaip elgtumeisi tu?“

·    Tyrimas „Akademinis (ne)sąžiningumas mokykloje ir mokantis nuotoliniu būdu“.

·    LIONS QUEST programa integruota į 1-8 klasių valandėles ugdomos kompetencijos ir įgūdžiai (socialinis sąmoningumas, atsakomybė), skatinamos vertybės (atsakingumas, sąžiningumas).

·    Pasirašyta „Sąžiningumo deklaracija“. Mokykla – tinklo narė. Mokinių taryba.

·    Mokinių tarybos akcija „Antikorupcinio kokteilio“ receptas ir pristatymas.

·    Diskusija „ Korupcijos voratinklis“, 10 kl. mokiniai.

·    Antikorupcinio plakato „Korupcijai- Ne“ kūrimas, pristatymas, paroda, 5-10 kl. mokiniai.

·    Antikorupcijos temos integravimas į klasių valandėles ir pilietiškumo pagrindų pamokas, 5-10 kl. mokiniai.

·    Pokalbiai 4 klasėse klasių valandėlių metu „Antikorupcija. Kas tai?“

·    Rašinių konkursas „Pasaulis be korupcijos“. 3-4 klasių mokiniai

·    Integruota etikos ir pilietinio ugdymo pamoka. Gerbk savo šalį. Korupcijai sakyk Ne. 9-10 kl. mokiniai.

·    Integruotos pamokos: „Tikroji drąsa“, „Ar lengva pasakyti – NE“, „Tikrasis pilietiškumas“, „Kaip reikia atsidėkoti?“. 1-4 klasių mokiniai.

·    Kūrybinių darbų laboratorija antikorupcinė tematika. Plakatas „Būk sąžiningas“ 1-10 kl. Mokiniai.

·    Kultūrinė pažintinė išvyka į Pakruojo dvarą. Saugi ir sąžininga žmonių veikla. 5-10 kl. mokiniai.

50. Atsižvelgiant į atliktus sociologinius tyrimus, būtų tikslinga pagal  Plano priemonių plano priemone Nr. 1, atlikti kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų, skirtų vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti) ir prižiūrėti, skirstymas ir kelių (gatvių) įtraukimas į vietinių kelių sąrašą bei kelių (gatvių) asfaltavimo eiliškumo arba savivaldybės ir jos kontroliuojamų įmonių viešųjų ir privačių interesų derinimo kontrolės veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo tikimybės jose įvertinimą.    

51. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio nuostatoms, Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2011 m. gegužės 13 d. įsakymu Nr. 2-170 „Dėl Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijų patvirtinimo“, 2019, 2020, 2021 metų III ketvirtį savivaldybės įstaigose ir įmonėse buvo atliekamas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas. Savivaldybės išvados pateiktos Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai.

52. Atsižvelgiant į Mažeikių rajono savivaldybės Antikorupcijos komisijos ir Savivaldybės administracijos direktoriaus siūlymus, 2019-2021 m. buvo atlikti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymai šiose srityse:

52.1. Žemės paskirties ir (ar) naudojimo būdo keitimas, paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai administravimo procedūrų organizavimas ir kontrolė.

52.2. Leidimų išdavimas atlikti kasinėjimo darbus Mažeikių rajono savivaldybės viešojo naudojimo teritorijoje, bei vietinės rinkliavos, už leidimo įrengti išorinę reklamą, leidimo įrengti išorinę reklamą išdavimo Mažeikių rajono savivaldybės teritorijoje administravimo procedūrų organizavimas ir kontrolė.

52.3. Administracijos veikla organizuojant aplinkos tvarkymo darbus bei vykdant jų atlikimo priežiūrą.

53. Savivaldybė, savivaldybės institucijos, įmonės ar įstaigos kreipėsi į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą dėl informacijos apie asmenį, siekiantį eiti arba einantį savivaldybės įstaigoje ar įmonėje pareigas, numatytas Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje (2019 m. – 10, 2020 m. – 9, 2021 m. – 17).

54. Savivaldybės interneto svetainėje http://mazeikiai.lt korupcijos prevencijai skirtame skyriuje skelbiama Mažeikių rajono savivaldybės korupcijos prevencijos programa, jos įgyvendinimo priemonių planas, ataskaitos, taip pat informacija dėl pranešimų apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas ar pasiūlymų korupcijos prevencijos klausimais pateikimą, atsakingus už korupcijos prevenciją asmenis bei kita aktuali informacija.

 

III SKYRIUS

PLANO TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

55. Savivaldybės korupcijos prevencijos veiksmų plano tikslas – užtikrinti veiksmingą ir kryptingą korupcijos prevencijos ir kontrolės sistemą Savivaldybėje, Savivaldybės administracijoje, jos struktūriniuose padaliniuose, Savivaldybės viešosiose ir biudžetinėse įstaigose, taip pat Savivaldybės įmonėse, šalinti neigiamas sąlygas, skatinančias korupcijos atsiradimą, stiprinti pilietiškumą ir netoleranciją korupcijai ir diegti sąžiningo elgesio standartus.

56. Pirmasis tikslas – atskleisti korupcijos priežastis, sąlygas korupcijai pasireikšti Savivaldybės institucijose ir įstaigose ir jas šalinti, didinti skaidrumo politiką.

56.1 Uždaviniai pirmajam Plano tikslui pasiekti:

56.1.1. užtikrinti efektyvų korupcijos rizikos valdymą, tobulinti antikorupcinę aplinką;

56.1.2. efektyviai organizuoti asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją, veiklą;

56.1.3. Nustatyti įstaigose, įmonėse dirbančių asmenų atsparumo korupcijai lygį.

57. Antrasis tikslas – diegti skaidraus ir sąžiningo elgesio standartus, siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Savivaldybės institucijų veiklos srityse.

57.1. Uždaviniai antrajam Plano tikslui pasiekti:

57.1.1. organizuoti  viešųjų ir privačių interesų konfliktų valdymą;

57.1.2. didinti sprendimų ir procedūrų skaidrumą, viešumą ir atskaitingumą visuomenei, įtraukiant į priimamus sprendimus;

57.1.3. gerinti administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo kokybę, užtikrinti informacijos gyventojams sklaidą;

58. Trečiasis tikslas – supažindinti valstybės tarnyboje dirbančius asmenis, Savivaldybės bendruomenę su korupcijos keliamu pavojumi, skatinti pilietiškumą ir nepakantumą korupcijos apraiškoms.

58.1. Uždaviniai trečiajam Plano tikslui pasiekti:

58.1.1. įgyvendinti antikorupcinio ugdymo programas;

58.1.2. didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti Savivaldybės bendruomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą;

58.1.3. ugdyti darbuotojų antikorupcinį sąmoningumą, šviesti antikorupcinėmis temomis.

59. Ketvirtas tikslas – sklandus ir efektyvus 2022-2024 m. Plano ir jo priemonių plano įgyvendinimo užtikrinimas nustatant konkrečius terminus.

59.1. Uždaviniai ketvirtajam Plano tikslui pasiekti:

59.1.1. Plano ir jo priemonių plano įgyvendinimo užtikrinimas nustatant konkrečius terminus.

59.1.2. įgyvendinti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo metu pateiktas rekomendacijas.

60. Plane nustatytų tikslų pasiekimas vertinamas pagal Plano priemonių plane nustatytus tikslo rezultato kriterijus.

61. Plano uždavinių įgyvendinimas vertinamas pagal nustatytus laukiamo rezultato kriterijus. Už duomenų, reikalingų nustatyti, ar šie kriterijai pasiekti, surinkimą pagal kompetenciją atsako Plano priemonių plane nurodyti vykdytojai.

62. Atskiros Plano įgyvendinimo priemonės vertinamos pagal jų įgyvendinimo būklę. Priemonių, susijusių su teisinio reglamentavimo nustatymu, pakeitimu ir pripažinimu netekusiu galios, įgyvendinimas išskiriamas į du etapus – teisės aktų projektų parengimą ir teisės aktų projektų priėmimą, nustatant konkrečius subjektus, atsakingus už atitinkamus įgyvendinimo etapus.

 

IV SKYRIUS

PLANO ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, ATSKAITOMYBĖS KONTROLĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS

 

63. Planas įgyvendinamas pagal Savivaldybės tarybos patvirtintą Plano įgyvendinimo priemonių planą.

64. Už Plano įgyvendinimą atsakingas Savivaldybės administracijos direktorius. Plano įgyvendinimą koordinuoja Savivaldybės darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą.

65. Plano uždavinių įgyvendinimo vertinimą ir Plano įgyvendinimo kontrolę vykdo Savivaldybės tarybos sudaryta Antikorupcijos komisija  šios komisijos nuostatuose ir kituose teisės aktuose nustatyta tvarka.

66. Už konkrečių Plano priemonių įgyvendinimą pagal kompetenciją atsako priemonių plane nurodyti vykdytojai.

67. Plane dalyvaujančios Savivaldybės įstaigos vykdytinas Plano priemones numato savo veiklos planuose arba įtraukia į įstaigos ar įmonės korupcijos prevencijos planų priemonių planus.

68. Plano įgyvendinimo priemonių vykdytojai pasibaigus metams, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 15 d., pateikia Savivaldybės administracijos darbuotojui, atsakingam už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą, apibendrintą informaciją apie jiems priskirtų Plano priemonių įgyvendinimo eigą, pasiektus rezultatus.

69. korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas asmuo apibendrina iš vykdytojų gautą informaciją apie priemonių įgyvendinimą, pasiektus rezultatus ir susistemintus duomenis pateikia Savivaldybės administracijos direktoriui ir Antikorupcijos komisijai. Informacija skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje.

70. Antikorupcijos komisija pagal reikalą išklauso Plano vykdytojų ataskaitas ir  ne vėliau kaip iki balandžio 1 d. apibendrintą praėjusių metų Plano vykdymo ataskaitą kartu su savo veiklos ataskaita teikia Savivaldybės tarybai.

71. Plano veiksmingumo stebėseną, korupcijos rizikos valdymo vertinimą Savivaldybėje atlieka Savivaldybės centralizuota vidaus audito tarnyba.

72. Plano įgyvendinimo priemonių vykdytojai, atsižvelgdami į kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtaką Plano priemonėms įgyvendinti, teikia Antikorupcijos komisijai motyvuotus pasiūlymus dėl įgyvendinamų Plano priemonių koregavimo ar pakeitimo efektyvesnėmis, detalizuodami jų tikslus, vykdymo procesą ir vertinimo kriterijus.

73. Savivaldybės institucijos, įmonės ar įstaigos, nevyriausybinės organizacijos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys iki einamųjų metų III ketvirčio pabaigos gali teikti Antikorupcijos komisijai  pasiūlymus dėl Plano nuostatų, tikslų ir uždavinių atnaujinimo, priemonių plano keitimo ar / ir pildymo. Pasiūlymai skelbiami Savivaldybės interneto svetainės www.mazeikiai.lt skyriuje „Korupcijos prevencija“.

74. Atsižvelgus į Antikorupcijos komisijos veiklos ir Plano įgyvendinimo ataskaitą ar sociologų tyrimų rezultatus, kitą reikšmingą informaciją, Planas ir jos įgyvendinimo priemonių planas pagal reikalą Savivaldybės tarybos sprendimu gali būti atnaujinami, tačiau ne vėliau kaip likus 6 mėnesiams iki Plano įgyvendinimo pabaigos.

75. Planas finansuojama iš patvirtintų bendrųjų Savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių.

76. Prireikus atskiroms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti gali būti numatytas papildomas finansavimas.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

77. Atsižvelgiant į antikorupcinių teisės aktų pakeitimus, kompetentingų institucijų ir asmenų išvadas ir rekomendacijas, sociologinių tyrimų rezultatus, kitą reikšmingą informaciją, Planas gali būti keičiama Savivaldybės tarybos sprendimu.

78. Planas įsigalioja kitą dieną nuo paskelbimo Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka.

79. Planas viešai paskelbiamas Savivaldybės interneto svetainėje.

 

 

____________________

 

 

MAŽEIKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2022-2024 METŲ VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

I. Tikslas – atskleisti korupcijos priežastis, mažinti ir šalinti korupcijos pasireiškimo prielaidas, didinti skaidrumo kultūrą

Tikslo rezultato kriterijai:

1.  Įvertinta situacija Mažeikių rajono savivaldybėje biudžetinių, viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) ir (ar) savivaldybės kontroliuojamų įmonių

(toliau –  savivaldybės įstaiga) veiklos srityse, kuriose egzistuoja korupcijos pasireiškimo rizika, ir parengtos išvados.

2. Nustatyti bendrą darbuotojų požiūrį į korupciją, įvertinti kiek plačiai paplitęs korupcijos reiškinys įstaigose ir įmonėse.

Eil. Nr.

Problema

Priemonė

Vykdytojas (-ai)

Įvykdymo terminas

Laukiamo rezultato vertinimo kriterijai

1 uždavinys. Užtikrinti efektyvų korupcijos rizikos valdymą, tobulinti antikorupcinę aplinką

1.

Neužtikrinama

Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 10 straipsnyje nustatyta pareiga atlikti veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo tikimybės jose įvertinimą

Atlikti savivaldybės įstaigų ir įmonių veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo tikimybės jose įvertinimą

Savivaldybės administracijos direktorius, Savivaldybės įstaigų ir įmonių kuratoriai

Kasmet iki III ketvirčio pabaigos

Nustatytos veiklos sritys, kuriose yra didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, atliktas korupcijos pasireiškimo tikimybės įvertinimas, parengta išvada

2.

Neužtikrinamas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 17 str. 4 d. nuostatų įgyvendinimas.

Nustatyta tvarka kreiptis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą dėl informacijos apie asmenį, siekiantį eiti arba einantį savivaldybės įstaigoje ar įmonėje pareigas, numatytas Korupcijos prevencijos įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje.

Aktualizuoti savivaldybės interneto svetainėje pareigų, kurias siekiantys eiti arba einantys asmenys privalomai tikrinami kreipiantis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, sąrašai

 

Savivaldybės meras,

savivaldybės administracijos direktorius,

Savivaldybės įstaigų ir įmonių kuratoriai

Sąrašai aktualizuojami kas ketvirtį.

Korupcijos tikimybės sumažėjimas priimant į įstaigą nepriekaištingos reputacijos asmenis.

Savivaldybės interneto svetainėje aktualizuojami pareigų, kurias siekiantys eiti arba einantys asmenys privalomai tikrinami kreipiantis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, sąrašai.

Kreiptasi dėl visų asmenų, siekusių eiti pareigas, kai kreiptis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą informacijos yra privaloma (100 proc.), kreipimųsi skaičius

3.

Tikrinant Savivaldybei priklausančių įmonių bei įstaigų veiklą, nustačius korupcijos atsiradimo prielaidas, neinformuojama Antikorupcinė Komisiją.

Pateikti informaciją apie nustatytas korupcijos atsiradimo prielaidas.

Savivaldybės Centralizuotas vidaus audito skyriaus vedėjas.

Informaciją pateikti nedelsiant, paaiškėjus

apie nustatytas korupcijos atsiradimo prielaidas.

Nustatytų atvejų skaičius.

4.

Savivaldybės įstaigose ir įmonėse neįdiegti antikorupcinio elgesio standartai (antikorupcinio elgesio kodeksai ar taisyklės, kuriuose, atsižvelgiant į jos veiklos specifiką, išsamiai būtų nustatyti pagrindiniai darbuotojų skaidrios veiklos ir antikorupcinio elgesio standartai, kuriais siekiama užtikrinti sąžiningumą, atsakingumą, korupcijos netoleravimą, taip pat aprašomi pavyzdiniai galimos korupcinio pobūdžio rizikos atvejai ir darbuotojų veiksmai su jais susidūrus).

Savivaldybės įstaigose ir įmonėse įdiegti antikorupcinio elgesio standartai.

Savivaldybės įstaigų ir įmonių kuratoriai

2022 metai

Parengti ir teisės aktais patvirtinti antikorupcinio elgesio standartai.

5.

Neįgyvendintos Lietuvos Respublikos lobistinės veiklos įstatymo 5 straipsnio 4 dalies ir 11 straipsnio 6 dalies nuostatos, nenustatyta savivaldybės administracijos darbuotojų atžvilgiu vykdytos lobistinės veiklos deklaravimo ir šios veiklos priežiūros tvarka.

Parengti darbuotojų atžvilgiu vykdytos lobistinės veiklos deklaravimo ir šios veiklos priežiūros tvarką.

Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą.

Teisės ir personalo skyrius.

2022 m. III ketvirtis.

Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu patvirtinta darbuotojų atžvilgiu vykdytos lobistinės veiklos deklaravimo ir šios veiklos priežiūros tvarka.

 

2   uždavinys. Efektyviai organizuoti asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją, veiklą

6.

Neužtikrintas veiksmingas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo nuostatų įgyvendinimas

Paskirti asmenį, atsakingą už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą.

Savivaldybės įstaigų, įmonių kuratoriai

Iki 2022 m. II ketvirčio pabaigos

Savivaldybės įstaigose, įmonėse paskirti asmenys, atsakingi už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą. Informacija apie atsakingą asmenį skelbiama savivaldybės įstaigos, įmonės interneto svetainėje.

3 uždavinys. Nustatyti įstaigose, įmonėse dirbančių asmenų atsparumo korupcijai lygį.

7.

Nenustatytas darbuotojų atsparumo korupcijai lygis

Nustatyti darbuotojų atsparumą korupcijai

Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą.

Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjas,

Savivaldybės įstaigų, įmonių kuratoriai

2023 m.

Savivaldybės įstaigose, įmonėse nustatytas atsparumo korupcijai lygis

II. Tikslas – diegti skaidraus ir sąžiningo elgesio standartus, siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Mažeikių rajono savivaldybės institucijų veiklos srityse

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Užtikrintas nuoseklus, sklandus ir veiksmingas korupcijos rizikos valdymas.

2. Asmenų, pagal apklausos duomenis davusių neteisėtą atlygį už savivaldybės suteiktas paslaugas, sumažėjimas 10 proc.

1 uždavinys. Organizuoti viešųjų ir privačių interesų konfliktų valdymą

8.

Nepakankamas visuomenės pasitikėjimas savivaldybės įstaigomis

Skelbti interneto svetainėje informaciją apie savivaldybės tarybos narių, savivaldybės administracijos, savivaldybės įstaigų ir įmonių darbuotojų nusišalinimus nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, vykdant jiems pavestas užduotis, kad būtų išvengta viešųjų ir privačių interesų konflikto.

Savivaldybės administracijos Bendrojo skyriaus vedėjas, Savivaldybės įstaigų, įmonių kuratoriai, Savivaldybės tarybos sekretorius.

 

 

 

 

 

 

Kas ketvirtį

Bus išvengta interesų konflikto, padidės visuomenės pasitikėjimas savivaldybės institucijomis.

Kartą per ketvirtį parengta apibendrinta informacija apie Mažeikių rajono savivaldybės tarybos narius, savivaldybės administracijoje, savivaldybės įstaigose ir įmonėse

dirbančių asmenų nusišalinimo ir nušalinimo atvejus

9.

Būtina skatinti Savivaldybės valstybės tarnautojų (darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis) sąžiningumą ir veiklos skaidrumą, užtikrinti tinkamą viešųjų ir privačių interesų derinimą valstybės tarnyboje.

Atrinkti darbuotojus privačių interesų deklaracijose pateiktų duomenų įvertinimui, kontroliuoti, kad visi valstybės tarnautojai (darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis), Savivaldybės įstaigų ir kontroliuojamų įmonių vadovai būtų laiku ir tinkamai pateikę privačių interesų deklaracijas, o pasikeitus aplinkybėms per nustatytą terminą šiuos deklaracijos duomenis atnaujintų. Užtikrinti deklaracijų tvarkymą, pateiktų duomenų teisėtumą ir atsakomybės taikymą.

Savivaldybės administracijos Teisės ir personalo skyrius.

Kasmet 2022-2024 m.

Visi valstybės tarnautojai ir jiems prilyginti asmenys laiku pateikę privačių interesų deklaracijas ir apie tai informavę administracijos direktoriaus įgaliotą valstybės tarnautoją. Ne mažiau 10 procentų nuo visų darbuotojų.

10.

Savivaldybės interneto svetainėje neskelbiama informaciją apie Savivaldybės mero ir tarybos narių nusišalinimų nuo Savivaldybės tarybai teikiamų svarstyti  klausimų nepriėmimą.

 

Užtikrinti visuomenės informavimą apie  Savivaldybės tarybos narių nepriimtus nusišalinimus nuo Savivaldybės tarybai teikiamų svarstyti  klausimų, vadovaujantis Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2016 m. sausio 27 d. sprendimu Nr. KS-8 „Dėl kriterijų valstybinėje tarnyboje  dirbančio asmens pareikštam nusišalinimui nepriimti patvirtinimo“.

 

Savivaldybės tarybos sekretorius

 

Esant poreikiui

Nepriimtų nusišalinimų skaičiaus bei paviešintos informacijos apie nusišalinimu nepriėmimą skaičiaus santykis.

2 uždavinys. Didinti sprendimų ir procedūrų skaidrumą, viešumą ir atskaitingumą visuomenei, įtraukiant į priimamus sprendimus

11.

Interneto svetainėje neskelbiama informacija apie savivaldybės įstaigų darbuotojų tarnybines komandiruotes

Skelbti interneto svetainėje informaciją apie įstaigų ir įmonių darbuotojų tarnybines komandiruotes, nurodant komandiruotės tikslą, išlaidas bei rezultatą

Savivaldybės administracijos Teisės ir personalo skyriaus vedėjas, Savivaldybės įstaigų, įmonių kuratoriai

Kas ketvirtį

Interneto svetainėje skelbiama informacija apie darbuotojų tarnybines komandiruotes, nurodant komandiruotės tikslą, išlaidas bei rezultatą.

12.

Daugumai gyventojų nepakanka informacijos apie tai, kaip jie gali dalyvauti priimant sprendimus, ar gali teikti savo pasiūlymus.

Interneto svetainėse aiškiai informuoti apie gyventojų galimybę dalyvauti viešose konsultacijose ir skelbti, į kokius jų pasiūlymus buvo nuspręsta atsižvelgti arba neatsižvelgta.

Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vadovai

Nuolat

Paviešintų konsultacijų metu iš gyventojų gautų pasiūlymų skaičius.

Paviešintų sprendimų dėl viešųjų konsultacijų metu gautų pasiūlymų skaičius.

13.

Informacijos trūkumas siekiant įvertinti Mažeikių rajono savivaldybės antikorupcinę aplinką.

Atlikti visuomenės nuomonės tyrimą.

Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą, antikorupcijos komisija

 

2023 m.

Atliktas visuomenės nuomonės tyrimas. Nustatytas požiūris į korupciją, įvertintas antikorupcinis potencialas, nustatyta korupcinė patirtis, korupcijos paplitimas, labiausiai korupcijos paveiktos sritys.

3  uždavinys.  Gerinti administracinių ir viešųjų paslaugų teikimo kokybę, užtikrinti informacijos gyventojams sklaidą

14.

Dažnai visuomenei nėra žinoma aktuali informacija apie savivaldybėje teikiamas administracines ir viešąsias paslaugas arba skelbiama informacija neaktuali

Užtikrinti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 19, 20 straipsnių įgyvendinimą.

Savivaldybės administracijos skyrių vedėjai,  Savivaldybės įstaigų, įmonių kuratoriai

Nuolat

Tinkamai organizuojamas asmenų aptarnavimas, išsamiai išdėstyta informacija apie savivaldybės teritorijoje teikiamas administracines ir viešąsias paslaugas ir jų teikimo tvarka. Parengti ir interneto svetainėse paskelbti administracinių ir viešųjų paslaugų aprašymai (100 proc.)

III. Tikslas – supažindinti valstybės tarnyboje dirbančius asmenis, savivaldybės bendruomenę su korupcijos keliamu pavojumi, skatinti nepakantumą korupcijos apraiškoms

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad žino, kur reikia kreiptis norint pranešti apie korupcijos atvejį, skaičiaus padidėjimas 10 proc.

2. Užtikrintas Korupcijos prevencijos plano priemonių vykdymo viešumas, informacijos aktualumas.

3. Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad žino kokia atsakomybė gresia už korupcinius nusižengimus, skaičiaus padidėjimas 20 proc.

4. Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie korupcijos atvejį, skaičiaus padidėjimas 20 proc.

1 uždavinys. Įgyvendinti antikorupcinio ugdymo programas

15.

Nepakankamas savivaldybės bendruomenės narių pilietinės sąmonės lygis ir nepakantumas korupcijai

Organizuoti antikorupcinės kultūros ugdymo dienas, savaites, Tarptautinės antikorupcijos dienos renginius, dalyvauti rajono, šalies lygiu skelbiamuose konkursuose antikorupcijos tema.

Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą, Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjas,

Savivaldybės įstaigų, įmonių kuratoriai.

Kiekvienais metais

Įstaigų, kuriose buvo organizuoti renginiai, skaičius, dalyvių skaičius. Konkursuose dalyvavusių asmenų skaičius.

16

Į pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrąsias programas neįtraukiamos temos, susijusios su antikorupcinio sąmoningumo didinimu.

Užtikrinti, kad į pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrąsias programas būtų įtraukiamos temos, susijusios su antikorupcinio sąmoningumo didinimu.

Švietimo, kultūros ir sporto skyrius

Kiekvienais metais

Visose rajono pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrosiose programose įtrauktos temos, susijusios su antikorupcinio sąmoningumo didinimu.

17.

Nebendradarbiaujama su kitų savivaldybių Antikorupcijos komisijomis dėl gerosios praktikos pasidalijimo.

Bendradarbiauti su kitų savivaldybių Antikorupcijos komisijomis ir keistis informacija korupcijos prevencijos srityje.

Antikorupcijos komisija, Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą,

Kiekvienais metais

Susitikimų su kitų savivaldybių Antikorupcijos komisijomis skaičius (ne mažiau kaip 1 susitikimai per metus).

18.

Nebendradarbiaujama su bendruomenių, nevyriausybinių organizacijų atstovais.

Vykdyti antikorupcinį švietimą ir skatinti antikorupcines iniciatyvas su bendruomenių, nevyriausybinių organizacijų atstovais.

Antikorupcijos komisija, Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą.

Kiekvienais metais

Susitikimų skaičius (ne mažiau kaip 1 susitikimas per metus).

2 uždavinys. Didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti savivaldybės bendruomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą

19.

Asmenys, nemotyvuoti pranešti apie korupcijos atvejus, per mažai informuojami apie galimus pranešimo apie korupcijos atvejus būdus

Organizuoti viešas prevencines, švietimo veiklas korupcijos tema

Antikorupcijos komisija, Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą, Savivaldybės įstaigų, įmonių kuratoriai.

Nuolat

Įgyvendinta vieša antikorupcinė veikla.

Veiklos tema, trukmė, dalyvių skaičius

20.

Visuomenės pateikti siūlymai/pastabos vykdant Savivaldybės korupcijos prevencijos plano ir jos įgyvendinimo priemonių planą nėra skelbiami.

Sudaryti galimybę Savivaldybės bendruomenei Savivaldybės interneto svetainėje, skiltyje „Korupcijos prevencija“ pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos plano ir jos įgyvendinimo priemonių plano, įgyvendinimo

Bendrojo skyriaus vedėjas, Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą

 

Nuolat

Gautų Savivaldybės bendruomenės narių pasiūlymų ir pastabų skaičius

3 uždavinys. Ugdyti darbuotojų antikorupcinį sąmoningumą, šviesti antikorupcinėmis temomis

21.

Nepakankamas darbuotojų antikorupcinis sąmoningumas ir netolerancija korupcijos reiškiniams

Organizuoti Savivaldybės administracijos, savivaldybės įstaigų darbuotojų kursus, mokymus, susijusius su antikorupcine veikla

Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą, Savivaldybės įstaigų, įmonių kuratoriai.

Kiekvienais metais

Organizuoti ir įvykę mokymai apie korupcijos prevenciją, laikantis nuostatos, kad kasmet tokiuose mokymuose turi dalyvauti ne mažiau kaip 20 proc. darbuotojų, prioritetą teikiant naujai priimtiems darbuotojams.

22.

Darbuotojams trūksta informacijos apie savivaldybėje veikiančius pranešimų kanalus, kuriais galima pranešti apie neteisėtus veiksmus, korupcijos atvejus ar kitus pažeidimus.

Teikti informaciją apie savivaldybėje veikiančius kanalus, kuriais galima pranešti apie neteisėtus veiksmus, korupcijos atvejus ar kitus pažeidimus.

 

Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą

 

1 Kartą per pusmetį

1 kartą per pusmetį darbuotojams pateikta informacija apie savivaldybėje veikiančius kanalus, kuriais galima pranešti apie neteisėtus veiksmus, korupcijos atvejus ar kitus pažeidimus (plakatų savivaldybės administracijoje iškabinimas, informacijos persiuntimas padalinių vadovams, pasidalinimas viešoje erdvėje, lankstinukų platinimas ir kt.).

IV. Tikslas – sklandus ir efektyvus 2022-2024 m. Plano ir jos priemonių plano įgyvendinimo užtikrinimas nustatant konkrečius terminus.

Tikslo rezultato kriterijai:

1 Užtikrintas Korupcijos prevencijos plano priemonių vykdymo tęstinumas, informacijos aktualumas, tobulintinų teisės aktų savalaikis pakeitimas.

1 uždavinys. Plano ir jos priemonių plano įgyvendinimo užtikrinimas nustatant konkrečius terminus.

23.

Neužtikrinamas savalaikis informacijos apie priemonių plano įgyvendinimą, pateikimas

Atsakingi vykdytojai pateikia informaciją apie Plano įgyvendinimo priemonių vykdymą.

Savivaldybės administracijos skyrių vedėjai, įstaigų, įmonių vadovai

2022-07-01

2023-07-01

2024-07-01

Pateikta informacija apie priemonių, numatytų, Plano įgyvendinimo priemonių plane, įvykdymo rezultatus.

24.

Interneto svetainėje neskelbiamos ataskaitos apie priemonių plano vykdymą.

Parengiama ir Antikorupcijos komisijoje apsvarstoma Plano įgyvendinimo priemonių plano vykdymo ataskaita.

Antikorupcijos komisija, Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą, Savivaldybės administracijos skyrių vedėjai.

Kasmet iki balandžio 1 d.

Antikorupcijos komisijai pritarus ataskaitai, ji paskelbiama Mažeikių rajono savivaldybės interneto svetainėje.

2 uždavinys. Įgyvendinti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo metu pateiktas rekomendacijas

25.

Savivaldybės įstaigų ir įmonių interneto svetainėse neskelbiamos rekomendacijos, pateiktos nustačius korupcijos pasireiškimo tikimybę. Neužtikrinamas vykdomų antikorupcinių priemonių viešinimas.

Savivaldybės įstaigų ir įmonių interneto svetainėse skelbiamos rekomendacijos, pateiktos nustačius korupcijos pasireiškimo tikimybę.

Darbuotojas, atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą

 

Savivaldybės įstaigų ir įmonių kuratoriai

Kasmet iki gruodžio 1 d.

Savivaldybės įstaigų ir įmonių interneto svetainėse paskelbtos rekomendacijos, pateiktos nustatant korupcijos pasireiškimo tikimybę.

 

 

____________________

 



[1] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/25c529d0cbcd11e4aaa0e90fce879681

[2] Siekti didesnio viešojo sektoriaus valdymo efektyvumo, sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo ir atskaitingumo visuomenei, didesnio valstybės tarnybos atsparumo korupcijai ir užtikrinti sąžiningą konkurenciją, skaidrų ir racionalų prekių, darbų ar paslaugų pirkimą vykdant viešuosius pirkimus.

[3] Prieiga internete: https://www.stt.lt/analitine-antikorupcine-zvalgyba/lietuvos-korupcijos-zemelapis/7437.

[4] Tikslinių grupių apklausa atskleidė, kad, kaip ir ankstesniuose tyrimuose, savivaldybė yra labiausiai korumpuotų institucijų ketvertuke šalyje. Šiuo klausimu nuomonę pateikė 22 % gyventojų, 39 % valstybės tarnautojų, 29 % įmonių atstovų. Nors apklaustųjų duomenimis, savivaldybėse sumažėjo kyšininkavimo indeksai, valstybės tarnautojų nuomone, labiausiai kyšio yra tikimasi savivaldybių administracijose.

[5] Prieiga internete: https://www.stt.lt/korupcijos-prevencija/korupcijos-rizikos-analizes/atliktos-korupcijos-rizikos-analizes/7471.