LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL 2020–2022 METŲ TARPVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANO PATVIRTINIMO
2020 m. balandžio 20 d. Nr. D1-227
Vilnius
Vadovaudamasis 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentu (ES) Nr. 660/2014, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo, ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 25 d. nutarimo Nr. 90 „Dėl 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 660/2014, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo, įgyvendinimo“ 1.2 papunktį,
Aplinkos ministras Kęstutis Mažeika
SUDERINTA SUDERINTA
Policijos departamento prie Lietuvos Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie
Respublikos vidaus reikalų ministerijos Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos
2020 m. kovo 20 d. raštu Nr. 5-S-4353 2020 m. kovo 5 d. raštu Nr. 21-14-529
SUDERINTA SUDERINTA
Muitinės departamento prie Lietuvos VŠĮ Transporto kompetencijų agentūra
Respublikos finansų ministerijos 2020 m. kovo 6 d. raštu Nr. 10-318
2020 m. kovo 12 d. raštu Nr. (4.5.) 3B-1966
SUDERINTA
Lietuvos transporto saugos administracijos
2020 m. kovo 5 d. raštu Nr. 15B-1434
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2020 m. balandžio 20 d. įsakymu Nr. D1-227
2020–2022 METŲ TARPVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. 2020–2022 metų tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų planas (toliau – Planas) parengtas įgyvendinant 2006 m. birželio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo (toliau – Reglamentas Nr. 1013/2006) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentu (ES) Nr. 660/2014 (toliau – Reglamentas Nr. 660/2014), nuostatas. Planas yra taikomas 2020–2022 metais Lietuvos Respublikos teritorijoje. Planas peržiūrimas, atnaujinamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. birželio 22 d. įsakymo Nr. D1-444 „Dėl 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 660/2014, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo, įgyvendinimo“ nustatyta tvarka.
2. Tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų tikslas – užtikrinti, kad tarpvalstybinis atliekų vežimas atitiktų nustatytą teisinį reglamentavimą, užkirsti kelią pažeidimams ir nelegaliems atliekų vežimams, stiprinti nelegalių atliekų vežimų prevenciją.
II SKYRIUS
TARPVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ 2016–2018 METŲ BŪKLĖS APŽVALGA
4. Rengiant Planą buvo vertinami 2016–2018 metų tarpvalstybinių atliekų vežimų statistiniai duomenys, vežamų atliekų srautai, kryptys, nelegalių tarpvalstybinių atliekų vežimų situacija, kiti patikrinimams planuoti reikalingi duomenys ir informacija (1–5 lentelės).
5. Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos 2018 m. patikrino 1198 atliekas tvarkančias įmones, iš jų 83 įmones, vykdančias tarpvalstybinius atliekų vežimus. Tai sudaro 6,9 % visų atliekas tvarkančių įmonių patikrinimų.
6. Nelegalių tarpvalstybinių atliekų vežimų skaičiaus ir tų pačių metų tarpvalstybinių atliekų vežimų skaičiaus santykis yra: 2016 m. – 0,15%, 2017 m. – 0,16% ir 2018 m. – 0,12% (4 lentelė).
1 lentelė. Leidimai vežti atliekas, kurioms taikoma išankstinio rašytinio leidimo ir sutikimo procedūra, kaip numatyta Reglamente Nr. 1013/2006
Tarpvalstybinių atliekų vežimų pobūdis |
2016 |
2017 |
2018 |
|||
Išduoti |
Neišduoti |
Išduoti |
Neišduoti |
Išduoti |
Neišduoti |
|
Eksportas/išvežimas |
44 |
2 |
46 |
0 |
67 |
0 |
Importas/įvežimas |
22 |
1 |
30 |
0 |
17 |
8 |
Tranzitas |
19 |
1 |
22 |
0 |
13 |
0 |
Iš viso |
85 |
4 |
98 |
0 |
97 |
8 |
2 lentelė. Išduoti leidimai vežti atliekas, kurioms taikoma išankstinio rašytinio leidimo ir sutikimo procedūra, kaip numatyta Reglamente Nr. 1013/2006 (pagal atliekų rūšį)
Metai
|
Akumulia-torių ir baterijų atliekos |
Liumines-cencinių lempų atliekos |
Filtrų (oro, tepalo, kuro) atliekos |
Elektros ir elektroninės įrangos atliekos |
Alyvų atliekos |
Kitos pavojin-gosios atliekos |
Nepavojin-gosios atliekos |
Iš viso |
2015 |
11 |
2 |
1 |
6 |
6 |
45 |
2 |
73 |
2016 |
15 |
3 |
1 |
4 |
4 |
45 |
13 |
85 |
2017 |
12 |
3 |
1 |
7 |
5 |
57 |
13 |
98 |
2018 |
10 |
4 |
3 |
8 |
5 |
62 |
5 |
97 |
Iš viso |
48 |
12 |
6 |
25 |
20 |
209 |
33 |
353 |
3 lentelė. Faktinis tarpvalstybinių atliekų vežimų skaičius*
Metai |
Eksportas/išvežimas |
Importas/įvežimas |
Tranzitas |
Iš viso |
2013 |
2006 |
388 |
156 |
2550 |
2014 |
2169 |
576 |
128 |
2873 |
2015 |
1668 |
399 |
12 |
2079 |
2016 |
1396 |
588 |
82 |
2066 |
2017 |
1582 |
823 |
78 |
2483 |
2018 |
1250 |
1200 |
66 |
2516 |
Iš viso |
10071 |
3974 |
522 |
14567 |
* Tarpvalstybinių atliekų vežimų skaičius pagal tarpvalstybinio atliekų vežimo judėjimo dokumentus (Reglamento Nr. 1013/2006 IB priedas) ir atliekų gavėjų informaciją apie gautas atliekas.
4 lentelė. Nelegalūs tarpvalstybiniai atliekų vežimai
Nelegalūs vežimai |
||||||
Metai |
Eksportas/išvežimas |
Importas/įvežimas |
Iš viso |
|||
Nustatyti atvejai |
Atliekų kiekis, t |
Nustatyti atvejai |
Atliekų kiekis, t |
Nustatyti atvejai |
Kiekis, t |
|
2013 |
2 |
26 |
1 |
15,98 |
3 |
41,98 |
2014 |
2 |
563,77 |
1 |
15,98 |
3 |
579,75 |
2015 |
1 |
5,07 |
4 |
30,7 |
5 |
35,77 |
2016 |
3 |
Apie 3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
2017 |
1 |
22,9 |
3 |
9,6 |
4 |
32,5 |
2018 |
3 |
4,5 |
0 |
0 |
3 |
4,5 |
5 lentelė. Pagrindinės tarpvalstybinių atliekų vežimų, kuriems taikoma išankstinio pranešimo ir leidimo procedūra, kaip numatyta Reglamente Nr. 1013/2006, kryptys (leidimų skaičius)
Išvežimas |
|||||||||
Eil. Nr. |
Šalis |
2013 m. |
2014 m. |
2015 m. |
2016 m. |
2017 m. |
2018 m. |
||
1. |
Latvija |
15 |
14 |
12 |
6 |
14 |
11 |
||
2. |
Lenkija |
23 |
25 |
27 |
7 |
20 |
19 |
||
3. |
Estija |
4 |
7 |
4 |
1 |
4 |
2 |
||
4. |
Vokietija |
9 |
8 |
8 |
2 |
2 |
5 |
||
5. |
Švedija |
20 |
20 |
34 |
3 |
0 |
2 |
||
6. |
Danija |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Eksportas |
|||||||||
1. |
Norvegija |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
||
2. |
Baltarusija |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
||
Įvežimas |
|||||||||
Eil. Nr. |
Šalis |
2013 m. |
2014 m. |
2015 m. |
2016 m. |
2017 m. |
2018 m. |
||
1. |
Latvija |
12 |
8 |
7 |
4 |
4 |
6 |
||
2. |
Lenkija |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
3. |
Estija |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
||
4. |
Vokietija |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
5. |
Švedija |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
2 |
||
6. |
Danija |
1 |
1 |
0 |
0 |
2 |
2 |
||
Importas |
|||||||||
1. |
Norvegija |
2 |
17 |
15 |
12 |
13 |
2 |
||
2. |
Baltarusija |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
||
3. |
Gruzija |
- |
- |
- |
2 |
3 |
3 |
||
III SKYRIUS
TAPRVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PLANO UŽDUOTYS, PRIEMONĖS IR PRIORITETAI
7. Plano užduotys ir priemonės nustatytos išanalizavus Aplinkos apsaugos agentūros surinktus tarpvalstybinių atliekų vežimų, kuriems taikoma išankstinio rašytinio pranešimo ir leidimo procedūra pagal Reglamento Nr. 1013/2006 3 straipsnį, duomenis. Buvo vertintas faktinis tarpvalstybinių atliekų vežimų, vežimų pagal atliekų rūšį skaičius, pagrindinės tarpvalstybinių atliekų vežimų kryptys, nustatyti nelegalūs tarpvalstybiniai atliekų vežimai ir kiti aspektai. Nustatant Plano užduotis ir priemones atsižvelgta į tarpvalstybinius atliekų vežimus, kuriems netaikoma išankstinio rašytinio pranešimo ir leidimo procedūra („žaliojo sąrašo“ atliekos, kurios vežamos atsižvelgiant į Reglamento Nr. 1013/2006 3 straipsnio 2 ir 4 dalis, vadovaujantis Reglamento Nr. 1013/2006 18 straipsnio reikalavimais).
8. Tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų prioritetai pasirinkti atsižvelgiant į 2013–2018 metų nelegalių tarpvalstybinių atliekų vežimų duomenis, įvertinus duomenis apie dažniausiai pasitaikančius nelegalius tarpvalstybinius atliekų vežimus pagal atliekų rūšis, daugiausia vežamas atliekas, išduotus leidimus vežti atliekas, kurioms taikoma išankstinė rašytinė leidimo ir sutikimo procedūra pagal Reglamentą Nr. 1013/2006. Nustatant prioritetus atsižvelgta į atitinkamų atliekų galimą pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai, siekiant sustiprinti ir pagerinti atliekų, vežamų per Europos Sąjungos sieną, kontrolę.
9. 2020–2022 m. numatomi šie tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų prioritetai pagal atliekų srautus:
9.1. 2020 m. netinkamų eksploatuoti transporto priemonių, elektros ir elektronikos įrangos atliekų, akumuliatorių ir baterijų atliekų tarpvalstybiniai vežimai;
IV SKYRIUS
TAPRVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ TEISINIS PAGRINDIMAS
10. Tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų poreikis, pobūdis, kiekis ir kiti rodiklių nustatymo principai, mažiausias reikiamas patikrinimų (įskaitant fizines įstaigų, įmonių, tarpininkų, prekiautojų, atliekų vežimo ar susijusio naudojimo ir/ar šalinimo patikras) skaičius nustatytas vadovaujantis:
10.2. Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. vasario 18 d. įsakymu Nr. D1-145 „Dėl Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų aprašo patvirtinimo ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. birželio 30 d. įsakymo Nr. 327 „Dėl Kontroliuojamų objektų tikrinimo dažnumo nustatymo regionų aplinkos apsaugos departamentuose tvarkos“ pripažinimo netekusiu galios“.
11. Tarpvalstybinis bendradarbiavimas dėl tarpvalstybinių atliekų vežimų vykdomas vadovaujantis Reglamento (EB) Nr. 1013/2006 50 straipsnyje nurodytais principais – keičiantis informacija apie tarpvalstybinius atliekų vežimus (atliekų srautus, atliekų tvarkytojus, įrenginius ir kt.), keičiantis patirtimi, planuojant ir vykdant tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimus ir kontrolę.
V SKYRIUS
TAPRVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANO PRIEMONĖS, UŽDUOTYS IR REZULTATŲ VERTINIMO RODIKLIAI
12. Pagal Planą atliekamų tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų rezultatų vertinimo rodikliai apima atliktų patikrinimų ir nustatytų pažeidimų skaičių. Numatomi atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimų rezultatai – efektyvesnė atliekų tarpvalstybinių vežimų kontrolė ir institucijų bendradarbiavimas, pagal kompetenciją prisidedant prie atliekų tarpvalstybinių vežimo kontrolės, išaiškinant pažeidimus, susijusius su atliekų tarpvalstybiniais vežimais, nelegalių vežimų atvejų skaičiaus mažėjimas, nelegalių vežimų prevencijos stiprinimas.
13. Šios Plano parengime dalyvaujančios ir/ar Plano užduotis bei priemones vykdančios institucijos bendradarbiauja Europos Sąjungos ir tarptautinių bei Lietuvos Respublikos teisės aktų numatyta tvarka ir pagal kompetenciją atlieka patikrinimus:
2020–2022 metų tarpvalstybinių atliekų
vežimų patikrinimų plano
priedas
2020–2022 METŲ TARPVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANO PRIEMONĖS IR UŽDUOTYS
Priemonės ir užduotys |
||||||||||||||||||||||||||
1. Tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai pagal kompetenciją |
||||||||||||||||||||||||||
Eil. Nr. |
Vykdytojas (atsakinga institucija) |
Objektas (-ai) |
Patikrinimų skaičius |
Numatomų patikrų pobūdis |
Įvykdymo periodas (metai) |
Įgyvendinimui reikalingos priemonės |
Pastabos |
|||||||||||||||||||
1.1. |
Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos |
Tikrinami pranešėjai, kaip apibrėžiama Reglamento Nr. 1013/2006 2 straipsnio 15 punkte, arba atliekų vežimą organizuojantis asmuo, kaip apibrėžiama Reglamento Nr. 1013/2006 18 straipsnio 1 punkte. |
249 |
Dokumentų patikra
Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją
|
2020–2022 |
- |
Kasmet ne mažiau kaip 80 patikrinimų (atliekų tvarkymo ir pakrovimo vietose) |
|||||||||||||||||||
Tikrinami gavėjai, kaip apibrėžiama Reglamento Nr. 1013/2006 2 straipsnio 14 punkte |
51 |
Dokumentų patikra
Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją |
2020–2022 |
- |
Kasmet ne mažiau kaip 15 patikrinimų (atliekų iškrovimo ir tvarkymo vietose) |
|||||||||||||||||||||
1.2. |
Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos |
Transportavimo konteineriai, transporto priemonės |
12* |
Dokumentų patikra
Prireikus fizinė krovinio patikra |
2020–2022 |
- |
* Atliekami kiekvieno įvažiuojančio krovinio patikrinimai. Nustatyti konkretaus skaičiaus nėra galimybės, nes jis kinta kiekvienais metais |
|||||||||||||||||||
2. Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai pagal kompetenciją (įskaitant ir kitų valstybių institucijų dalyvavimą) |
||||||||||||||||||||||||||
Eil. Nr. |
Vykdytojai (atsakingos institucijos) |
Objektas (-ai) |
Patikrinimų skaičius* |
Numatomų patikrų pobūdis |
Įvykdymo periodas (metai) |
Įgyvendinimui reikalingos priemonės |
Pastabos |
|||||||||||||||||||
2.1 |
Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su kitomis institucijomis: Muitinės departamentu prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Lietuvos transporto saugos administracija, VšĮ Transporto kompetencijų agentūra, Policijos departamentu prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Valstybinės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos |
Transportavimo konteineriai, transporto priemonės |
48 |
Dokumentų patikra
Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją
|
2020–2022 |
|
Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai atliekami pagal kompetenciją ir poreikį. Institucijos prireikus pagal kompetenciją bendradarbiauja ir teikia informaciją Aplinkos apsaugos departamentui prie Aplinkos ministerijos.
Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai (reidai) kelio ruožuose vykdomi ne rečiau kaip kartą per pusmetį Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos prašymu |
|||||||||||||||||||
2.1.1 |
Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su Policijos departamentu prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos |
Transportavimo konteineriai, transporto priemonės |
Iš 2.1 papunktyje nurodyto patikrinimų skaičiaus
24 |
Dokumentų patikra
Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją
|
2020–2022 |
- |
Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai atliekami pagal kompetenciją ir poreikį. Institucijos prireikus pagal kompetenciją bendradarbiauja ir teikia informaciją Aplinkos apsaugos departamentui prie Aplinkos ministerijos.
Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai (reidai) kelio ruožuose vykdomi ne rečiau kaip kartą per pusmetį Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos prašymu |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
2.1.2 |
Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su Muitinės departamentu prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
|
Transportavimo konteineriai, transporto priemonės |
Iš 2.1. papunktyje nurodyto patikrinimų skaičiaus |
Dokumentų patikra
Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją |
2020–2022 |
- |
Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai (reidai) jūrų uosto, kelių ir kt. muitinės postuose vykdomi Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos prašymu |
|||||||||||||||||||
18 |
||||||||||||||||||||||||||
2.1.3. |
Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su Lietuvos transporto saugos administracija |
Transportavimo konteineriai, transporto priemonės |
Iš 2.1. papunktyje nurodyto patikrinimų skaičiaus |
Dokumentų patikra
Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją |
2020–2022 |
|
Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai (reidai) valstybinės reikšmės keliuose vykdomi Aplinkos apsaugos departamentui prie Aplinkos ministerijos suderinus su Lietuvos transporto saugos administracija |
|||||||||||||||||||
6 |
||||||||||||||||||||||||||
3. Kitos užduotys ir priemonės, užtikrinančios efektyvų tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų planavimą ir įgyvendinimą: |
||||||||||||||||||||||||||
3.1. Tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimus atliekančių pareigūnų mokymai |
||||||||||||||||||||||||||
Eil. Nr. |
Vykdytojas (atsakinga institucija) |
Tema |
Apimtis |
Įvykdymo terminas |
Pastabos |
|||||||||||||||||||||
3.1.1. |
Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos |
Tarpvalstybinių atliekų vežimų valstybinė kontrolė |
Organizuoti mokymus. Planuojama apmokyti Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos darbuotojus. |
Iki 2022 metų |
Pagal poreikį pranešimus skaityti gali būti kviečiami Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos, Aplinkos apsaugos agentūros, Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir kitų institucijų specialistai |
|||||||||||||||||||||
3.1.2 |
Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
|
Tarpvalstybinių atliekų vežimų valstybinė kontrolė |
Prireikus suorganizuoti seminarą muitinės pareigūnams |
Iki 2022 metų |
Pagal poreikį pranešimus skaityti gali būti kviečiami Aplinkos ministerijos, Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos, Aplinkos apsaugos agentūros specialistai |
|||||||||||||||||||||
3.2. Bendradarbiavimo sutartys ir (ar) kiti bendradarbiavimą reglamentuojantys dokumentai |
||||||||||||||||||||||||||
Eil. Nr. |
Dokumento pavadinimas |
Pasirašiusios institucijos |
Pasirašymo data |
Dokumento galiojimo terminas |
Pastabos |
|||||||||||||||||||||
3.2.1. |
Susitarimas dėl bendradarbiavimo tarpvalstybinių atliekų vežimų kontrolės srityje |
Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija |
2020 metai |
Pagal susitarimą |
|
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
*Nurodomas minimalus skaičius, kaip nustatyta Reglamente Nr. 660/2014