VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA
NUTARIMAS
DĖL valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2012 m. rugsėjo 14 d. nutarimo Nr. o3-229 „DĖL elektros energijos kainos, rezervinės galios ir izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo užtikrinimo paslaugų kainų NUSTATYMO METODIKos patvirtinimo“ pakeitimo
2021 m. rugpjūčio 31 d. Nr. O3E-1064
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 4 punktu, 67 straipsnio
1 dalimi, 68 straipsnio 2 dalimi bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus 2021 m. rugpjūčio 30 d. pažymą
Nr. O5E-984 „Dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos metodikų pakeitimo“,
Taryba n u t a r i a:
1. Pakeisti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2012 m. rugsėjo 14 d. nutarimą Nr. O3-229 „Dėl Elektros energijos kainos, rezervinės galios ir izoliuoto elektros energijos sistemos darbo užtikrinimo paslaugų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ ir jį išdėstyti nauja redakcija:
„VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA
NUTARIMAS
dėl ELEKTROS ENERGIJOS KAINOS, REZERVINĖS GALIOS, IZOLIUOTO ELEKTROS ENERGETIKOS SISTEMOS DARBO IR TOTALIOS ELEKTROS ENERGETIKOS SISTEMOS AVARIJOS PREVENCIJOS AR LIKVIDAVIMO, IZOLIUOTO ELEKTROS ENERGETIKOS SISTEMOS DARBO REZERVO UŽTIKRINIMO PASLAUGŲ KAINŲ NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 2 punktu ir Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 68 straipsniu bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus 2012 m. rugsėjo 7 d. pažymą Nr. O5-207 „Dėl Elektros energijos kainos ir rezervinės galios užtikrinimo paslaugų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“, Taryba n u t a r i a:
2. Pakeisti nurodytuoju nutarimu patvirtintą Elektros energijos kainos, rezervinės galios, izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo ir totalios elektros energetikos sistemos avarijos prevencijos ar likvidavimo, izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo rezervo užtikrinimo paslaugų kainų nustatymo metodiką (toliau – Metodika):
2.1. Pakeisti Metodikos pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
2.2. Pakeisti 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1. Elektros energijos kainos, rezervinės galios, izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo ir totalios elektros energetikos sistemos avarijos prevencijos ar likvidavimo, izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo rezervo užtikrinimo paslaugų kainų nustatymo metodika (toliau – Metodika) reglamentuoja parduodamos elektros energijos kainos, rezervinės galios, izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo ir (ar) totalios elektros energetikos sistemos avarijos prevencijos ar likvidavimo, izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo rezervo (toliau – izoliuoto darbo rezervo) užtikrinimo paslaugų kainų nustatymą Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje teikimo ir jų apimčių nustatymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 916 „Dėl Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje teikimo ir jų apimčių nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas), 7.3 ir 7.4 papunkčiuose nurodytas paslaugas teikiantiems gamintojams bei elektros energijos gamintojams ir nepriklausomiems tiekėjams, turintiems didelę įtaką elektros energijos rinkoje ir (ar) rezervinės galios paslaugų rinkoje, kurie dėl veiksmingos konkurencijos trūkumo gali taikyti pernelyg dideles kainas arba naudoti kainų spaudimą, tuo darydami žalą rinkos dalyviams bei gamintojams, kurie teikia izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo ir (ar) totalios elektros energetikos sistemos avarijos prevencijos ar likvidavimo užtikrinimo paslaugas ir kurių kainos reguliuojamos Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme nustatyta tvarka, taip pat paskirtajam kaupimo įrenginių sistemos operatoriui (toliau – paskirtasis kaupimo sistemos operatorius), teikiančiam izoliuoto darbo rezervo paslaugą.“
2.3. Pakeisti 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2. Vadovaudamiesi Metodika elektros energijos gamintojai, teikiantys Aprašo 7.3 ir 7.4 papunkčiuose nurodytas paslaugas, gamintojai ir nepriklausomi tiekėjai, turintys didelę įtaką rinkoje, gamintojai, kurie teikia izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo ir (ar) totalios elektros energetikos sistemos avarijos prevencijos ar likvidavimo užtikrinimo paslaugas – ir kurių kainos reguliuojamos Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme nustatyta tvarka – bei paskirtasis kaupimo sistemos operatorius, teikiantis izoliuoto darbo rezervo paslaugą, vykdo apskaitos atskyrimą ir sąnaudų paskirstymą, atitinkamai rengia ir teikia elektros energijos kainos viršutinės ribos nustatymo projektą, rezervinės galios užtikrinimo paslaugų bei izoliuoto darbo rezervo paslaugos kainų viršutinių ribų nustatymo projektus Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (toliau – Taryba). Vadovaujantis Metodika ir atsižvelgiant į elektros energijos gamintojų, nepriklausomų tiekėjų ir paskirtojo kaupimo sistemos operatoriaus pateiktus atitinkamus projektus, Taryba nustato elektros energijos kainos ir rezervinės galios užtikrinimo paslaugų kainų viršutines ribas elektros energijos gamintojams, teikiantiems Aprašo 7.3 ir 7.4 papunkčiuose nurodytas paslaugas, gamintojams ir nepriklausomiems tiekėjams, turintiems didelę įtaką rinkoje, gamintojams, kurie teikia izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo ir (ar) totalios elektros energetikos sistemos avarijos prevencijos ar likvidavimo užtikrinimo paslaugas ir kurių kainos reguliuojamos Elektros energetikos įstatyme nustatyta tvarka, bei izoliuoto darbo rezervo paslaugos kainos viršutinę ribą paskirtajam kaupimo sistemos operatoriui, teikiančiam izoliuoto darbo rezervo paslaugą.“
2.4. Pakeisti 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3. Metodikos tikslas – nustatyti skaidrius, objektyvius ir nediskriminuojančius elektros energijos, rezervinės galios, izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo, totalios elektros energetikos sistemos avarijos prevencijos ar likvidavimo bei izoliuoto darbo rezervo užtikrinimo paslaugų kainodaros principus.“
2.5. Pakeisti 4.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„4.1. Asmuo – elektros energijos gamintojas, teikiantis Aprašo 7.3 ir 7.4 papunkčiuose nurodytas paslaugas, gamintojas arba nepriklausomas tiekėjas, motyvuotu Tarybos sprendimu pripažintas turinčiu didelę įtaką elektros energijos rinkoje ir (ar) rezervinės galios užtikrinimo paslaugų rinkoje, bei gamintojas, kuris teikia izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo ir (ar) totalios elektros energetikos sistemos avarijos prevencijos ar likvidavimo paslaugas ir kurio kainos reguliuojamos Elektros energetikos įstatyme nustatyta tvarka, bei paskirtasis kaupimo sistemos operatorius, teikiantis izoliuoto darbo rezervo paslaugą.“
2.6. Pakeisti 8.6 papunktį ir jį išdėstyti taip:
2.7. Pakeisti 9 punktą ir jį išdėstyti taip:
„9. Sąnaudos, kurių apimtis per ataskaitinį laikotarpį priklauso nuo pagamintos ir (ar) nupirktos elektros energijos kiekio per tą laikotarpį, laikomos kintamomis sąnaudomis (šios Metodikos 8.1– 8.4 papunkčiuose nurodytos sąnaudų grupės ir galimai kitos sąnaudos, kurių apimtis per ataskaitinį laikotarpį priklauso nuo pagamintos ir (ar) nupirktos elektros energijos kiekio per tą laikotarpį). Sąnaudos, kurių apimtis per ataskaitinį laikotarpį nepriklauso nuo pagaminto ar nupirkto elektros energijos kiekio per tą laikotarpį, laikomos pastoviomis sąnaudomis (šios Metodikos 8.5–8.13 papunkčiuose nurodytos sąnaudų grupės).“
2.8. Pakeisti 18 punktą ir jį išdėstyti taip:
„18. Nustatant investicijų grąžą Asmenims, išskyrus Asmenis nurodytus Metodikos
V skyriuje, atsižvelgiama į:
18.1. protingumo kriterijų atitinkančios investicijų grąžos normą r (proc.) ir reguliuojamoje veikloje naudojamo ilgalaikio materialaus ir nematerialaus turto vertę, priskirtiną reguliuojamai paslaugai (produktui), pagal formulę:
kur:
ROIi – investicijų grąža, priskirtina paslaugai (produktui), Eur;
i – reguliuojamų kainų paslauga (produktas);
r – protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainą (WACC), proc.;
RABi – reguliuojamoje veikloje naudojamo ilgalaikio materialaus ir nematerialaus turto vertė, priskirtina paslaugai (produktui) ir apskaičiuota pagal (2) formulę, Eur;
RABPi – paslaugai priskirtino reguliuojamo turto, sukurto Metodikos 18.2 ir 18.3 papunkčiuose nurodytais projektais, vertė, Eur;
rp – protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainą (WACC) ir Tarybos sprendimu skiriamą skatinimą Metodikos 18.2 ir 18.3 papunkčiuose nurodytų projektų atvejais, proc.;
p – Metodikos 18.2 ar 18.3 papunkčiuose nurodytas projektas, kuriam skiriamas padidintas WACC;
n – Metodikos 18.2 ar 18.3 papunkčiuose nurodytas projektų skaičius, kuriam skiriamas padidintas WACC.
18.2. Asmens įgyvendintas energetikos inovacijas. Asmeniui įgyvendinus energetikos inovacijas, kurios laikomos pasiteisinusiomis pagal Asmenų prašymų leisti veikti bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje pateikimo ir nagrinėjimo bei veiklos bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje vykdymo tvarkos aprašą, patvirtintą Tarybos 2020 m. rugpjūčio 7 d. nutarimu
Nr. O3E-699 „Dėl Asmenų prašymų leisti veikti bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje pateikimo ir nagrinėjimo bei veiklos bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Inovacijų aprašas), ateinančiam 5 metų periodui yra taikoma papildoma investicinė grąža, kuri apskaičiuojama įvertinus 1 procentiniu punktu padidintą WACC (Tarybos nustatytas WACC + 1 proc.), padauginus iš likutinės ilgalaikio turto vienetų vertės dalies, finansuotos iš Asmens nuosavų ir (ar) skolintų lėšų ir sukurtos diegiant energetikos inovacijas bandomojoje aplinkoje.
18.3. Asmens įgyvendinamus investicijų projektus, įgyvendinančius Lietuvos Respublikos klimato kaitos mažinimo, šiltnamio efektą sukeliančių dujų mažinimo, aplinkos apsaugos tikslus, nustatytus atskiriems reguliuojamiems sektoriams Nacionalinėje energetinės nepriklausomybės strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XI-2133 „Dėl Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos patvirtinimo“ (toliau – Nacionalinė energetinės nepriklausomybės strategija), Lietuvos Respublikos Nacionaliniame energetikos ir klimato kaitos srities veiksmų plane 2021–2030 m. ir Nacionalinėje aplinkos apsaugos strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. balandžio 16 d. nutarimu Nr. XII-1626 „Dėl Nacionalinės aplinkos apsaugos strategijos patvirtinimo“ (toliau – Nacionalinė aplinkos apsaugos strategija), ir prisidedančius prie teigiamo poveikio šiuose strateginiuose dokumentuose nustatytiems rodikliams. Šiems projektams pagal Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos, patvirtintos Tarybos 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. O3-510 „Dėl Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Investicijų grąžos normos nustatymo metodika), 10 punktą, skiriamas papildomas 1 proc. investicijų grąžos priedas (Tarybos nustatytas WACC + 1 proc.), kuris padauginamas iš likutinės ilgalaikio turto vienetų vertės dalies, sukurtos įgyvendinant anksčiau nurodytus investicijų projektus.“
2.9. Pakeisti 19.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„19.2. reguliuojamoje veikloje naudojamo ilgalaikio materialaus ir nematerialaus turto vertę apskaičiuojamą pagal formulę ir duomenis šiam turtui apskaičiuoti pateikiamus Metodikos 4 priedo lentelėje:
RAB i, y = RAB i, y-2 + I i, y-1 – N i, y-1 – R i, y-1 + TINOi, y-1 + TINVi, y-1 (2)
kur:
RAB i, y – reguliuojamoje veikloje naudojamo ilgalaikio materialaus ir nematerialaus turto vertė metams y, Eur;
RAB i, y-2 – reguliuojamoje veikloje naudojamo ilgalaikio materialaus ir nematerialaus turto vertė metų y-2 pabaigoje , Eur. Pirmaisiais metais, kurių vertei apskaičiuoti bus naudojama paslaugos (produkto) teikėjo ilgalaikio materialaus ir nematerialaus turto vienetų ir kito reguliuojamoje veikloje naudojamo turto vertė, lygi šių turto vienetų neperkainotai grynajai buhalterinei vertei, įvertinant investicijas (į eksploataciją įvestą turtą), turto nusidėvėjimą, nurašymus iki metų y-2 pabaigos;
I i, y-1 – paslaugos teikėjo investicijos (į eksploataciją įvestas turtas ir (ar) pagal su Taryba suderintas investicijas planuojamas iki metų y-1 pabaigos į eksploataciją įvesti turtas) į ilgalaikį materialų ir nematerialų reguliuojamoje veikloje naudojamą turtą metais y-1, Eur;
N i, y-1 – paslaugos teikėjo reguliuojamoje veikloje naudojamo turto nusidėvėjimo kaštai metais y-1, Eur;
R i, y-1 – paslaugos teikėjo nurašytas ir parduotas reguliuojamoje veikloje naudotas turtas, metais y-1, Eur;
TINOi, y-1 – ilgalaikio turto vienetų vertės dalis, sukurta diegiant energetikos inovacijas, kuri buvo finansuojama iš Asmens nuosavų ir (ar) skolintų lėšų, tuo atveju, kai Taryba nustato, kad energetikos inovacijų diegimas bandomojoje aplinkoje yra laikomas pasiteisinusiu pagal Inovacijų aprašo nuostatas, metais y-1, Eur;
TINVi, y-1 – likutinės ilgalaikio turto vienetų vertės dalis, sukurta projektais, įgyvendinančiais Lietuvos Respublikos klimato kaitos mažinimo, šiltnamio efektą sukeliančių dujų mažinimo, aplinkos apsaugos tikslus, nustatytus atskiriems reguliuojamiems sektoriams Nacionalinėje energetinės nepriklausomybės strategijoje, Lietuvos Respublikos Nacionaliniame energetikos ir klimato kaitos srities veiksmų plane 2021–2030 m. ir Nacionalinėje aplinkos apsaugos strategijoje, ir prisidedančiais prie teigiamo poveikio šiuose strateginiuose dokumentuose nustatytiems rodikliams.“
2.10. Pakeisti 19.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„19.3. neįtraukiant turto, kuris yra nudėvėtas, nesusijęs su reguliuojama paslauga ir (ar) produktu, nenaudojamo, esančio atsargose (išskyrus būtinąsias atsargas elektros energijos gamybos tikslams), užkonservuoto turto, investicinio turto, taip pat turto dalies, įsigytos už Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšas, gautas subsidijas, dotacijas ir už elektros energijos vartotojų įrenginių prijungimą prie tinklų sumokėtas įmokas įsigyto turto, ar jo dalies, ilgalaikio turto vertės dalies, sukurtos diegiant energetikos inovacijas ir finansuotos iš reguliuojamų paslaugų (produktų) kainos ir (ar) kito turto, kurį draudžiama įtraukti į reguliuojamos paslaugos (produkto) turto vertę pagal Sąnaudų aprašo reikalavimus;“
2.11. Pakeisti 19.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„19.4. neįtraukiant ilgalaikio turto vertės dalies, sukurtos diegiant energetikos inovacijas, kuri buvo finansuojama iš reguliuojamą veiklą vykdančio Asmens nuosavų ir (ar) skolintų lėšų, išskyrus atvejus, kai Taryba nustato, kad energetikos inovacijų diegimas bandomojoje aplinkoje yra laikomas pasiteisinusiu pagal Inovacijų aprašo nuostatas.;“
2.12. Papildyti 19.5 papunkčiu:
„19.5. atskirai įtraukiant likutinę ilgalaikio turto vienetų vertės dalį, sukurtą projektais, įgyvendinančiais Lietuvos Respublikos klimato kaitos mažinimo, šiltnamio efektą sukeliančių dujų mažinimo, aplinkos apsaugos tikslus, nustatytus atskiriems reguliuojamiems sektoriams Nacionalinėje energetinės nepriklausomybės strategijoje, Nacionaliniame energetikos ir klimato kaitos srities veiksmų plane 2021–2030 m. ir Nacionalinėje aplinkos apsaugos strategijoje, ir prisidedančiais prie teigiamo poveikio šiuose strateginiuose dokumentuose nustatytiems rodikliams.“
2.13. Pakeisti 20 punktą ir jį išdėstyti taip:
2.14. Papildyti 201 papunkčiu:
„201. Nustatant Asmenims reguliuojamos paslaugos pajamų ar kainų viršutinę ribą taip pat įvertinama Gamtinių dujų, elektros energetikos, suskystintų naftos dujų įmonių investicijų vertinimo ir derinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Tarybos 2009 m. liepos 10 d. nutarimu Nr. O3-100 „Dėl Gamtinių dujų, elektros energetikos, suskystintų naftos dujų įmonių investicijų vertinimo ir derinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatyta tvarka su Taryba suderintų projektų, skirtų pakeisti reguliuojamosios įmonės eksploatuojamą reguliuojamą ilgalaikį turtą, kuriais perkamos paslaugos iš išorės (toliau – OPEX projektai), sąnaudos, bei nuokrypius nuo su Taryba suderintų OPEX projektų apimties, numatytos derinant atitinkamą OPEX projektą.“
2.15. Pakeisti 26.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„26.1. vadovaujantis formule (išskyrus antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugą):
kur:
T – reguliuojamos paslaugos (produkto) kaina, Eur/vnt.;
S – reguliuojamos paslaugos (produkto) sąnaudos, Eur/vnt.;
i – reguliuojama paslauga (produktas);
y – ataskaitinis laikotarpis, kuriam nustatoma reguliuojamos paslaugos (produkto) kaina, metai;
(y-2) – praėjęs ataskaitinis laikotarpis, užsibaigęs reguliuojamos paslaugos (produkto) kainos nustatymo metu, metai;
Ti,y – i-tosios reguliuojamos paslaugos (produkto) kaina, nustatoma ataskaitiniam laikotarpiui y, Eur/vnt.;
Si,y – i-tosios reguliuojamos paslaugos (produkto) sąnaudos, įskaitant investicijų grąžą, ataskaitinį laikotarpį y, Eur/vnt.;
SP,i,y – i-tosios reguliuojamos paslaugos (produkto) pastoviosios sąnaudos per ataskaitinį laikotarpį y, įskaitant su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, Eur;
SK,i,y – i-tosios reguliuojamos paslaugos (produkto) kintamos sąnaudos per ataskaitinį laikotarpį y, Eur;
ROIi,y – i-tajai reguliuojamai paslaugai (produktui) priskirta investicijų grąža per ataskaitinį laikotarpį y, Eur;
∆ROIi,y-2 – i-tajai reguliuojamai paslaugai (produktui) priskirtos protingumo kriterijų atitinkančios investicijų grąžos neatitikimo dydis, palyginti su nustatyta investicijų grąža, per ataskaitinį laikotarpį (y-2), Eur;
NINOi,y – Asmens energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per reguliuojamų paslaugų (produktų) kainas, dalis, kuri negali sudaryti daugiau kaip 0,5 proc. Tarybos nustatyto metinio pajamų lygio (vertinamas Asmens kreipimosi dėl energetikos inovacijos metu galiojantis Tarybos nustatytas pajamų lygis, iš jo eliminuojant praeitame laikotarpyje skirtą finansavimą energetikos inovacijoms ir neatsižvelgiant į sąnaudų / pajamų nuokrypius, įskaitant ir investicijų grąžos nuokrypius), skaičiuojama atsižvelgiant į Metodikos 282 punktą, per ataskaitinį laikotarpį y, Eur. Jeigu Asmens diegiamai energetikos inovacijai skiriama kitų institucijų ir (ar) fondų parama, paramos dydžiu lygiomis dalimis mažinama Tarybos energetikos inovacijai įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per elektros energijos kainas, dalis ir Asmens nuosavomis ir (ar) skolintomis lėšomis finansuota energetikos inovacijos sąnaudų dalis. Asmuo prie su energetikos inovacijų plėtojimu susijusių išlaidų ne mažesne dalimi, negu skyrė Taryba turi prisidėti iš nuosavų ir (ar) skolintų lėšų;
Qi,y – i-tosios reguliuojamos paslaugos (produkto) kiekis, patiektinas per ataskaitinį laikotarpį y, vnt.“
2.16. Pakeisti 26.11 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„26.11. Antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugos kaina nustatoma vadovaujantis formule:
(4)
kur:
TAAG,y – antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugos kaina, nustatoma ataskaitiniam laikotarpiui y, Eur/vnt.;
SAAG,y – antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugos sąnaudos, įskaitant investicijų grąžą, ataskaitinį laikotarpį y, Eur/vnt.;
SP,AAG,y – antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugos pastoviosios sąnaudos per ataskaitinį laikotarpį y, įskaitant su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, Eur;
ROIAAG,y – antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugos priskirta investicijų grąža per ataskaitinį laikotarpį y, Eur;
ΔROIAAG,y-2 – antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugai priskirtos protingumo kriterijų atitinkančios investicijų grąžos neatitikimo dydis, palyginti su nustatyta investicijų grąža, per ataskaitinį laikotarpį (y-2), Eur;
NINO,y – Asmens energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per reguliuojamų paslaugų (produktų) kainas, dalis, kuri negali sudaryti daugiau kaip 0,5 proc. Tarybos nustatyto metinio pajamų lygio (vertinamas Asmens kreipimosi dėl energetikos inovacijos metu galiojantis Tarybos nustatytas pajamų lygis, iš jo eliminuojant praeitame laikotarpyje skirtą finansavimą energetikos inovacijoms ir neatsižvelgiant į sąnaudų / pajamų nuokrypius, įskaitant ir investicijų grąžos nuokrypius), skaičiuojama atsižvelgiant į Metodikos 282 punktą, per ataskaitinį laikotarpį y, Eur. Jeigu Asmens diegiamai energetikos inovacijai skiriama kitų institucijų ir (ar) fondų parama, paramos dydžiu lygiomis dalimis mažinama Tarybos energetikos inovacijai įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per elektros energijos kainas, dalis ir Asmens nuosavomis ir (ar) skolintomis lėšomis finansuota energetikos inovacijos sąnaudų dalis. Asmuo prie su energetikos inovacijų plėtojimu susijusių išlaidų ne mažesne dalimi, negu skyrė Taryba turi prisidėti iš nuosavų ir (ar) skolintų lėšų;
QAAG,y – perdavimo sistemos operatoriaus prognozuojamas antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugos kiekis, patiektinas per ataskaitinį laikotarpį y, vnt.“
2.17. Pakeisti 26.3.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:
2.18. Papildyti 26.3.5 papunkčiu:
2.19. Pakeisti 30.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„30.1. vadovaujantis formule:
(5)
kur:
TISD,y – izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo paslaugos kaina, nustatoma ataskaitiniam laikotarpiui y, Eur/vnt.;
SISD,y – izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo paslaugos sąnaudos ataskaitinį laikotarpį y, Eur/vnt.;
SP,ISD,y – izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo paslaugos pastoviosios sąnaudos per ataskaitinį laikotarpį y, įskaitant su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, Eur;
SK,ISD,y – izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo paslaugos kintamosios sąnaudos per ataskaitinį laikotarpį y, Eur;
NINO,y – Asmens energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo paslaugos kainą, dalis, kuri negali sudaryti daugiau kaip 0,5 proc. Tarybos nustatyto metinio pajamų lygio (vertinamas Asmens kreipimosi dėl energetikos inovacijos metu galiojantis Tarybos nustatytas pajamų lygis, iš jo eliminuojant praeitame laikotarpyje skirtą finansavimą energetikos inovacijoms ir neatsižvelgiant į sąnaudų / pajamų nuokrypius, įskaitant ir investicijų grąžos nuokrypius), skaičiuojama atsižvelgiant į Metodikos 351 punktą, per ataskaitinį laikotarpį y, Eur. Jeigu Asmens diegiamai energetikos inovacijai skiriama kitų institucijų ir (ar) fondų parama, paramos dydžiu lygiomis dalimis mažinama Tarybos energetikos inovacijai įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per elektros energijos kainas, dalis ir Asmens nuosavomis ir (ar) skolintomis lėšomis finansuota energetikos inovacijos sąnaudų dalis. Asmuo prie su energetikos inovacijų plėtojimu susijusių išlaidų ne mažesne dalimi, negu skyrė Taryba turi prisidėti iš nuosavų ir (ar) skolintų lėšų;
P(N)ISD,y-2 – izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo paslaugos ataskaitiniu laikotarpiu (y-2) priskirtų sąnaudų neatitikimo dydis, palyginti su ataskaitiniu laikotarpiu (y-2) gautų pajamų iš perdavimo sistemos operatoriaus dydžiu, Eur. Ataskaitinio laikotarpio (y-2) izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo paslaugos pajamoms ir sąnaudoms nustatyti naudojamos patikrintos auditoriaus Asmens reguliuojamosios veiklos ataskaitos;
QISD,y – izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo paslaugos kiekis, patiektinas per ataskaitinį laikotarpį y, vnt.“
2.20. Papildyti 30.4 papunkčiu:
2.21. Papildyti V1 skyriumi ir jį išdėstyti taip:
„V1 SKYRIUS
IZOLIUOTO DARBO REZERVO PASLAUGOS
LEISTINŲ PAJAMŲ NUSTATYMO TAISYKLĖS
352. Asmuo, teikiantis izoliuoto darbo rezervo paslaugą, privalo rengti reguliavimo apskaitos sistemą vadovaujantis Sąnaudų aprašo reikalavimais. Asmeniui nustatoma kainos viršutinė riba. Reguliuojamos izoliuoto darbo rezervo paslaugos kainos viršutinė riba nustatoma vadovaujantis šiais principais:
352.1 reguliuojamos izoliuoto darbo rezervo paslaugos kainos viršutinė riba yra lygi šios paslaugos teikimo metinių prognozuojamų sąnaudų ir investicijų grąžos (įvertinant galimus investicijų grąžos nuokrypius už praėjusius ataskaitinius laikotarpius) sumai padalintai iš prognozuojamo paslaugos kiekio. Izoliuoto darbo rezervo paslaugos kainos viršutinė riba nustatoma:
352.1.1. vadovaujantis formule:
kur:
TISDR,y – izoliuoto darbo rezervo paslaugos kainos viršutinė riba, nustatoma ataskaitiniams metams y, Eur/vnt.;
SISDR,y – izoliuoto darbo rezervo paslaugos prognozuojamos sąnaudos ataskaitiniais metais y, Eur/vnt.;
SP,ISDR,y – izoliuoto darbo rezervo paslaugos prognozuojamos pastoviosios sąnaudos ataskaitiniais metais y, įskaitant su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, Eur;
SK,ISDR,y – izoliuoto darbo rezervo paslaugos prognozuojamos kintamosios sąnaudos ataskaitiniais metais y, Eur;
ROIISDR,y – izoliuoto darbo rezervo paslaugos prognozuojama investicijų grąža ataskaitiniais metais y, Eur;
∆ROIISDR,y-2 – izoliuoto darbo rezervo paslaugos protingumo kriterijų atitinkančios investicijų grąžos neatitikimo dydis, palyginti su nustatyta investicijų grąža, per ataskaitinį laikotarpį (y-2), Eur;
QISDR,y – izoliuoto darbo rezervo paslaugos prognozuojamas kiekis, patiektinas per ataskaitinius metus y, vnt.
352.1.2. laikant, kad įvertinant ir apskaičiuojant protingumo kriterijų atitinkančios investicijų grąžos neatitikimo dydį, palyginti su nustatyta investicijų grąža per praėjusį ataskaitinį laikotarpį, kuriuo koreguojamas izoliuoto darbo rezervo paslaugos leistinas pajamų lygis ateinantiems metams (y), yra įvertinama:
352.1.2.1. Asmens uždirbta faktinė investicijų grąža iš reguliuojamos izoliuoto darbo rezervo paslaugos per praėjusį ataskaitinį laikotarpį, įvertinant pagrįstus Asmens pajamų ir (ar) sąnaudų nuokrypius nuo Tarybos nustatytų ar suderintų pajamų, sąnaudų, susijusius su reguliuojamos izoliuoto darbo rezervo paslaugos teikimu per praėjusį ataskaitinį laikotarpį;
352.1.2.2. investicijų grąžos neatitikimas dėl faktinės reguliuojamos paslaugos teikimui naudojamo turto vertės pokyčio, palyginti su Tarybos nustatyta;
352.2. Tuo atveju, kai Asmuo, kuriam izoliuoto darbo rezervo paslaugos kainos viršutinė riba nustatyta pagal Metodikos 351.1 papunkčio reikalavimus, nebeteikia izoliuoto darbo rezervo paslaugos, per praėjusį (y-2) ataskaitinį laikotarpį susidarę neatitikimai tarp Asmeniui prognozuotų ir faktiškai patirtų sąnaudų, teikiant šią paslaugą, Tarybos sprendimu įvertinami, įpareigojant Asmenį grąžinti susidariusį neatitikimą perdavimo sistemos operatoriui, jeigu Asmens faktiškai patirtos sąnaudos buvo mažesnės nei gautos pajamos iš perdavimo sistemos operatoriaus, arba išmokant susidariusį neatitikimą Asmeniui, jeigu Asmens faktiškai patirtos sąnaudos buvo didesnės nei gautos pajamos iš perdavimo sistemos operatoriaus. Per ataskaitinį laikotarpį (y-2) susidariusiems neatitikimams tarp Asmeniui izoliuoto darbo rezervo paslaugos prognozuotų ir faktiškai patirtų sąnaudų nustatyti naudojamos auditoriaus patikrintos Asmens reguliuojamosios veiklos ataskaitos.“
2.22. Pakeisti 36.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„36.4. faktines kapitalo apimtis, priskirtas pagal kiekvieną verslo vienetą ir kiekvieną reguliuojamą paslaugą (produktą), praėjusį ataskaitinį laikotarpį (y–2); laukiamas kapitalo apimtis, priskirtas pagal kiekvieną verslo vienetą ir kiekvieną reguliuojamą paslaugą (produktą), einamąjį ataskaitinį laikotarpį (y–1); prognozuojamas kapitalo apimtis, priskirtas pagal kiekvieną verslo vienetą ir kiekvieną reguliuojamą paslaugą (produktą), būsimąjį ataskaitinį laikotarpį (y);“
2.23. Papildyti 36.5 papunkčiu ir jį išdėstyti taip:
2.24. Papildyti 36.6 papunkčiu ir jį išdėstyti taip:
Elektros energijos kainos,
rezervinės galios ir izoliuoto
elektros energetikos sistemos
darbo užtikrinimo paslaugų kainų
nustatymo metodikos
2 priedas
_________________________________________
(Įmonės pavadinimas)
VEIKLOS SĄNAUDŲ (OPEX) ATASKAITA
(sudarymo data)
201_ faktas |
201_ laukiama |
201_ prognozė |
||||||||||
_ blokas |
_ įrenginiai |
Kita (įvesti) |
Iš viso |
_ blokas |
_ įrenginiai |
Kita (įvesti) |
Iš viso |
_ blokas |
_ įrenginiai |
Kita (įvesti) |
Iš viso |
|
Veiklos sąnaudos (OPEX), tūkst. Eur |
||||||||||||
Darbo užmokestis ir socialinis draudimas |
||||||||||||
Elektros gamybos, įr. rem. ir priežiūros sąnaudos (pvz., KCB eksploatacija) |
||||||||||||
Kitos remonto ir priežiūros sąnaudos |
||||||||||||
Komunalinės paslaugos |
||||||||||||
Telekomunikacijų ir IT paslaugos |
||||||||||||
Komandiruotės |
||||||||||||
Konsultacinės paslaugos |
||||||||||||
Mokslo ir tiriamieji darbai |
||||||||||||
Personalo vystymas |
||||||||||||
Mažaverčių atsargų sąnaudos |
||||||||||||
Viešieji ryšiai ir marketingas |
||||||||||||
Nuoma |
||||||||||||
Transportas |
||||||||||||
Klientų aptarnavimas |
||||||||||||
Mokesčiai |
||||||||||||
Kitos sąnaudos |
||||||||||||
Sąnaudos, skirtos energetikos inovacijoms |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OPEX projektų sąnaudos |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bendros administracinės sąnaudos |
||||||||||||
Nusidėvėjimas ir amortizacija, iš jų: |
||||||||||||
nusidėvėjimo sąnaudos nuo ilgalaikio turto vertės dalies, nurodytos Metodikos 19.4 papunktyje, sukurtos bandomojoje aplinkoje diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas, kuri buvo finansuojama iš reguliuojamą veiklą vykdančio Asmens nuosavų ir (ar) skolintų lėšų |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nusidėvėjimo sąnaudos nuo ilgalaikio turto vertės, nurodytos Metodikos 19.5 papunktyje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nurašymai |
||||||||||||
Vertės sumažėjimas (sumažėjimo atkūrimas) |
||||||||||||
Iš viso sąnaudos |
||||||||||||
Veiklos pelnas |
||||||||||||
Finansinės veiklos pajamos |
||||||||||||
Palūkanų pajamos |
||||||||||||
Valiutos kurso pasikeitimo pajamos |
||||||||||||
Gauti dividendai |
||||||||||||
Kitos finansinės veiklos pajamos |
||||||||||||
Finansinės veiklos sąnaudos |
||||||||||||
Palūkanų sąnaudos |
||||||||||||
Valiutos kurso pasikeitimo nuostoliai |
||||||||||||
Asocijuotų įmonių rezultato dalis |
||||||||||||
Kitos finansinės veiklos sąnaudos |
||||||||||||
Pelnas prieš apmokestinimą |
||||||||||||
Minus pastovieji kaštai šilumos gamybai |
||||||||||||
Pastovieji kaštai po eliminavimų šilumai |
||||||||||||
Turto vertė (be šilumos gamybai naudojamo turto), iš jos: |
||||||||||||
turto vertės dalis, nurodyta Metodikos 19.4 papunktyje, sukurta bandomojoje aplinkoje diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas, kuri buvo finansuojama iš reguliuojamą veiklą vykdančio Asmens nuosavų ir (ar) skolintų lėšų |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
turto, nurodyto Metodikos 19.5 papunktyje, vertė |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Turto grąžos norma |
||||||||||||
Investicijų grąža, iš jos: |
||||||||||||
investicijų grąža nuo turto vertės dalies, nurodytos Metodikos 19.4 papunktyje, sukurtos bandomojoje aplinkoje diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas, kuri buvo finansuojama iš reguliuojamą veiklą vykdančio Asmens nuosavų ir (ar) skolintų lėšų |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
investicijų grąža nuo turto, nurodyto Metodikos 19.5 papunktyje, vertės |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pastoviosios sąnaudos su investicijų grąža |
Elektros energijos kainos,
rezervinės galios ir izoliuoto
elektros energetikos sistemos
darbo užtikrinimo paslaugų kainų
nustatymo metodikos
4 priedas
_________________________________________
(Įmonės pavadinimas)
NAUDOJAMO TURTO VERTĖ, GRUODŽIO 31 D. ATASKAITA
(sudarymo data)
Eil. Nr. |
Pavadinimas |
20..-12-31 (laukiama) tūkst. Lt (tūkst. EUR) |
20..-12-31 (faktas) tūkst. Lt (tūkst. EUR) |
||||||
_ blokas |
_ renginiai |
Kita (įvesti) |
Iš viso |
_ blokas |
_ renginiai |
Kita (įvesti) |
Iš viso |
||
1. |
Ekonomiškai pagrįsta ilgalaikio turto vertė (RAB) (2+3-4-5-6-7)**, iš jos: |
||||||||
1.1. |
turto, būtino rezervui išlaikyti, vertė |
||||||||
1.2. |
turto vertės dalis, nurodyta Metodikos 19.4 papunktyje, sukurta bandomojoje aplinkoje diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas, kuri buvo finansuojama iš reguliuojamą veiklą vykdančio Asmens nuosavų ir (ar) skolintų lėšų |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3. |
Metodikos 19.5 papunktyje nurodyto turto vertė |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Likutinė reguliuojamos veiklos ilgalaikio turto vertė (ataskaitinio laikotarpio pradžioje), iš jos: |
||||||||
2.1. |
turto vertės dalis, nurodyta Metodikos 19.4 papunktyje, sukurta bandomojoje aplinkoje diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2. |
Metodikos 19.5 papunktyje nurodyto turto vertė |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Elektros energetikos įmonės su Taryba suderintos bei įgyvendintos investicijos per ataskaitinius metus, iš jų: |
||||||||
3.1. |
elektros energetikos įmonės su Taryba suderintos bei įgyvendintos energetikos inovacijos per ataskaitinius metus |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2. |
Metodikos 19.5 papunktyje nurodytam turtui sukurti skirtos investicijos |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos, priskaitytos per ataskaitinius metus, iš jų: |
||||||||
4.1. |
nusidėvėjimo sąnaudas nuo ilgalaikio turto vertės dalies, nurodytos Metodikos 19.4 papunktyje, sukurtos bandomojoje aplinkoje diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas, kuri buvo finansuojama iš reguliuojamą veiklą vykdančio Asmens nuosavų ir (ar) skolintų lėšų |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2. |
nusidėvėjimo sąnaudos nuo Metodikos 19.5 papunktyje nurodyto turto vertės |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Parduoto, perleisto ir nurašyto turto likutinė vertė ataskaitinių metų pabaigoje |
||||||||
6. |
Dotacijų ir subsidijų (įskaitant vartotojų prijungimo įmokas, ES fondų lėšas) likutinė vertė |
||||||||
7. |
Nenaudojamo, laikinai nenaudojamo (užkonservuoto) turto vertė |
*naudojamo turto vertė turi būti lygi ilgalaikio materialiojo ir nematerialiojo turto neperkainotai grynajai buhalterinei vertei 2001 m. gruodžio 31 d., įvertinant investicijas, turto nusidėvėjimą, nurašymus, pardavimus ir (ar) kitus Sąnaudų aprašo reikalavimus laikotarpiu tarp šios datos ir ataskaitinių metų, už kuriuos teikiama informacija. Turto vertė apskaičiuojama neįtraukiant reguliuojamo turto, kuris yra nudėvėtas, su reguliuojama paslauga ir (ar) produktu nesusijusio, nenaudojamo, esančio atsargose, užkonservuoto turto, investicinio turto, taip pat už Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšas, gautas subsidijas ir dotacijas; tai pat nepripažįstant nepagrįstai panaudotų investicijų į reguliuojamų paslaugų ir (ar) produktų turto vertę lėšų sumos.