LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL 2014–2020 METŲ EUROPOS SĄJUNGOS FONDŲ INVESTICIJŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS 8 PRIORITETO „SOCIALINĖS ĮTRAUKTIES DIDINIMAS IR KOVA SU SKURDU“ ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS NR. 08.4.1-ESFA-V-405 „INSTITUCINĖS GLOBOS PERTVARKA“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠO NR. 2 PATVIRTINIMO
2018 m. liepos 27 d. Nr. A1-381
Vilnius
Vadovaudamasis 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. spalio 3 d. nutarimu Nr. 1090 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, 65 ir 66 punktais:
1. T v i r t i n u 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 8 prioriteto „Socialinės įtraukties didinimas ir kova su skurdu“ įgyvendinimo priemonės Nr. 08.4.1-ESFA-V-405 „Institucinės globos pertvarka“ projektų finansavimo sąlygų aprašą Nr. 2 (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės
apsaugos ir darbo ministro
2018 m. liepos 27 d. įsakymu Nr. A1-381
2014–2020 METŲ EUROPOS SĄJUNGOS FONDŲ INVESTICIJŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS 8 PRIORITETO „SOCIALINĖS ĮTRAUKTIES DIDINIMAS IR KOVA SU SKURDU“ ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS NR. 08.4.1-ESFA-V-405 „INSTITUCINĖS GLOBOS PERTVARKA“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠAS NR. 2
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 8 prioriteto „Socialinės įtraukties didinimas ir kova su skurdu“ 08.4.1-ESFA-V-405 priemonės „Institucinės globos pertvarka“ projektų finansavimo sąlygų aprašas Nr. 2 (toliau – Aprašas) nustato reikalavimus, kuriais turi vadovautis pareiškėjai, rengdami ir teikdami paraiškas finansuoti iš Europos Sąjungos (toliau – ES) struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamus projektus (toliau – paraiška) pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos, patvirtintos Europos Komisijos 2014 m. rugsėjo 8 d. įgyvendinimo sprendimu, kuriuo patvirtinami tam tikri 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos elementai, kad, siekiant investicijų į ekonomikos augimą ir darbo vietų kūrimą tikslo, iš Europos regioninės plėtros fondo, Sanglaudos fondo, Europos socialinio fondo ir specialaus asignavimo Jaunimo užimtumo iniciatyvai būtų teikiama parama Lietuvai (apie nurodytą sprendimą Europos Komisija pranešė dokumentu Nr. C(2014) 6397) (toliau – veiksmų programa), 8 prioriteto „Socialinės įtraukties didinimas ir kova su skurdu“ 08.4.1-ESFA-V-405 priemonės „Institucinės globos pertvarka“ (toliau – Priemonė) finansuojamas veiklas, iš ES struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų (toliau – projektai) vykdytojai, įgyvendindami pagal Aprašą finansuojamus projektus, taip pat institucijos, atliekančios paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą.
2. Aprašas parengtas vadovaujantis:
2.1. 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2013 L 352, p. 1) (toliau – Komisijos reglamentas);
2.4. Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų neįgaliesiems ir likusiems be tėvų globos vaikams 2014−2020 metų veiksmų planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2014 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. A1-83 „Dėl Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų neįgaliesiems ir likusiems be tėvų globos vaikams 2014–2020 metų veiksmų plano patvirtinimo“ (toliau – Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų neįgaliesiems ir likusiems be tėvų globos vaikams 2014–2020 metų veiksmų planas);
2.5. 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos prioritetų įgyvendinimo priemonių įgyvendinimo planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2015 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. A1-90 „Dėl 2014−2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos prioritetų įgyvendinimo priemonių įgyvendinimo plano ir Nacionalinių stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašo patvirtinimo“ (toliau – Priemonių įgyvendinimo planas);
2.6. Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. 1K-316 „Dėl Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Projektų taisyklės);
2.7. 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1K-499 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašo patvirtinimo“ (toliau – Veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašas);
2.8. Globos centro veiklos ir vaiko budinčio globotojo vykdomos priežiūros organizavimo ir kokybės priežiūros tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. sausio 19 d. įsakymu Nr. A1-28 „Dėl Globos centro veiklos ir vaiko budinčio globotojo vykdomos priežiūros organizavimo ir kokybės priežiūros tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Globos centro veiklos aprašas);
2.9. Rekomendacijomis dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams, patvirtintomis Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos, Ekonomikos augimo veiksmų programos, Sanglaudos skatinimo veiksmų programos ir 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos valdymo komitetų 2014 m. liepos 4 d. protokolu Nr. 34 (su vėlesniais pakeitimais) ir paskelbtomis ES struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt (toliau – Rekomendacijos dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams).
3. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Aprašo 2 punkte nurodytuose teisės aktuose, Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą, taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. birželio 4 d. nutarimu Nr. 528 „Dėl Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą“, ir 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. spalio 3 d. nutarimu Nr. 1090 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“.
4. Taip pat Apraše vartojama sąvoka de minimis pagalbos gavėjas – juridinis asmuo, kuris vykdo ar gali vykdyti ūkinę veiklą Lietuvos Respublikoje arba kurio veiksmai daro įtaką ar ketinimai, jeigu būtų įgyvendinti, galėtų daryti įtaką ūkinei veiklai Lietuvos Respublikoje, jei jis:
5. Priemonės įgyvendinimą administruoja Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija (toliau – Ministerija) ir Europos socialinio fondo agentūra (toliau – įgyvendinančioji institucija).
8. Pagal Aprašą projektams įgyvendinti numatoma skirti iki 11 165 000 (vienuolikos milijonų vieno šimto šešiasdešimt penkių tūkstančių) eurų finansavimo lėšų, iš kurių iki 8 165 000 (aštuonių milijonų vieno šimto šešiasdešimt penkių tūkstančių) eurų – Europos socialinio fondo (toliau – ESF) lėšos, iki 3 000 000 (trijų milijonų) eurų – Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos.
9. Ministerija, priimdama sprendimą dėl projektų finansavimo, turi teisę Aprašo 8 punkte nurodytą sumą padidinti, neviršydama Priemonių įgyvendinimo plane nurodytos Priemonei skirtos lėšų sumos ir nepažeisdama teisėtų pareiškėjų lūkesčių.
10. Pagal Aprašą remiamų veiklų tikslas – plėtoti pagalbos vaikui ir šeimai, globėjams (rūpintojams) sistemą, kuri užtikrintų ir suteiktų galimybes kiekvienam vaikui augti saugioje ir jo raidai palankioje biologinėje šeimoje, jos nesant – įtėvių, globėjų šeimoje.
11. Pagal Aprašą remiamos šios veiklos:
11.1. globos centro veikla, apibrėžta Globos centro veiklos apraše, išskyrus mokymus ir atranką, vykdomus pagal Globėjų (rūpintojų), budinčių globotojų, įtėvių, bendruomeninių vaikų globos namų darbuotojų rengimo programą, patvirtintą Valstybinės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos direktoriaus;
11.4. mobiliosios komandos veikla, apibrėžta Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose;
II SKYRIUS
REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJAMS IR PARTNERIAMS
13. Pagal Aprašą galimas pareiškėjas yra Valstybinė vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VVTAĮT). Galimi partneriai:
14. Projekto partneriams, kurie vykdys globos centro funkcijas, atrinkti savivaldybės administracija organizuoja ir atlieka skaidrią, viešą ir objektyviais kriterijais paremtą atranką, vadovaudamasi savo parengtu ir patvirtintu projekto partnerių (globos centrų) atrankos tvarkos aprašu. Savivaldybės gali bendradarbiauti, siekdamos užtikrinti globos centro funkcijų vykdymą, t. y. vykdyti bendrą projekto partnerių, kurie vykdys globos centro funkcijas, atranką.
15. Atranka gali būti nevykdoma, jei savivaldybės tarybos sprendimu yra patvirtinta (-os) globos centro funkcijas atliekanti (-čios) savivaldybės socialinių paslaugų įstaiga (-os).
16. Globos centro (-ų) paslaugos gali būti perkamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu. Tokiu atveju globos centras (-ai) netampa projekto partneriu.
17. Rekomenduojama, vykdant projekto partnerio (-ių), kuris (-ie) vykdys globos centro funkcijas, atranką arba perkant globos centro paslaugas, kaip numatyta Aprašo 14 ir 16 punktuose, prioritetą teikti organizacijoms, kurios teikė bandomosios socialinių globėjų veiklos užtikrinimo paslaugas, įgyvendinant projektą Nr. 08.4.1-ESFA-V-405-01-0001 „Tvaraus perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų sistemos sąlygų sukūrimas Lietuvoje“.
18. Globos centrai privalo atitikti šį tinkamumo reikalavimą: steigimo dokumentuose (įstatuose, steigimo sandoryje arba veiklos nuostatuose) turi būti nurodyta, kad organizacija vykdo globos centro funkcijas arba organizacijos bent vienas iš nurodytų veiklos tikslų ir (arba) uždavinių, ir (arba) paskirtis yra susiję su Globos centro veiklos aprašo 5 punkte nurodytu pagrindiniu globos centro veiklos tikslu.
19. Sprendimą dėl globos centrų, kurių veikla bus iš dalies finansuojama pagal Aprašą, skaičiaus priima savivaldybės administracija.
20. VVTAĮT inicijuoja ir iki paraiškos pateikimo įgyvendinančiajai institucijai atskirai su kiekviena savivaldybės administracija sudaro jungtinės veiklos sutartis. Jungtinės veiklos sutarties šalimis turi būti VVTAĮT, savivaldybės administracijos ir globos centrai, išskyrus atvejus, kai globos centro paslaugos perkamos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu. Sudarant jungtinės veiklos sutartį, VVTAĮT turi įsitikinti ir užtikrinti, kad globos centrai tampa projekto partneriais laikantis Aprašo 14, 15 ir 18 punktuose nurodytų reikalavimų.
III SKYRIUS
PROJEKTAMS TAIKOMI REIKALAVIMAI
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDRIEJI REIKALAVIMAI PROJEKTAMS
21. Projektas turi atitikti Projektų taisyklių 66 punkte nustatytus bendruosius projektų reikalavimus.
22. Projektas turi atitikti šį specialųjį projektų atrankos kriterijų, patvirtintą Veiksmų programos stebėsenos komiteto 2015 m. vasario 10 d. posėdžio nutarimu Nr. 44P-1 (3): projektas turi atitikti Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų neįgaliesiems ir likusiems be tėvų globos vaikams 2014–2020 metų veiksmų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2014 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. A1-83 „Dėl Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų neįgaliesiems ir likusiems be tėvų globos vaikams 2014−2020 metų veiksmų plano patvirtinimo“ (toliau – Planas). Vertinama projekto ir pareiškėjų atitiktis Plano tikslams, priemonėms bei atsakingiems vykdytojams keliamiems reikalavimams.
24. Pagal Aprašą teikiamo projekto įgyvendinimo trukmė turi būti ne ilgesnė kaip 36 mėnesiai nuo projekto sutarties įsigaliojimo dienos. Dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti paraiškos pateikimo ir vertinimo metu, projekto vykdymo laikotarpis gali būti pratęstas Projektų taisyklių nustatyta tvarka ir nepažeidžiant Projektų taisyklių 213.1 ir 213.5 papunkčiuose nustatytų terminų.
25. Projekto veiklos turi būti vykdomos Lietuvos Respublikoje arba ne Lietuvos Respublikoje (tačiau tik ES valstybėse narėse), jei jas vykdant sukurti produktai, rezultatai ir nauda (ar jų dalis, proporcinga Lietuvos Respublikos finansiniam įnašui) atitenka Lietuvos Respublikai.
26. Tinkamos projekto tikslinės grupės (projekto dalyviai):
27. Projektu turi būti siekiama šių stebėsenos rodiklių, nurodytų Veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo apraše, paskelbtame ES struktūrinių fondų interneto svetainėje www.esinvesticijos.lt, ir pasiekiamos toliau nurodytos minimalios siektinos jų reikšmės:
27.1. „Socialinių paslaugų sistemos darbuotojai, kurie po dalyvavimo ESF veiklose įgijo kvalifikaciją“ (rodiklio kodas – R.S.371) – 95 procentai;
27.2. „Socialinių paslaugų sistemos darbuotojai, kurie dalyvavo kvalifikacijos tobulinimo veiklose“ (rodiklio kodas – P.S.370) – 200 asmenų;
29. Projekto parengtumui taikomas reikalavimas – iki nustatytos paraiškos pateikimo datos VVTAĮT ir projekto partneriai (savivaldybių administracijos ir globos centrai) turi būti sudarę jungtinės veiklos sutartis, kaip nustatyta Aprašo 20 punkte, kurios teikiamos įgyvendinančiajai institucijai kartu su paraiška. Jungtinės veiklos sutartyse rekomenduojama nustatyti:
29.1. VVTAĮT, savivaldybės administracijos ir globos centro (-ų) planuojamas vykdyti veiklas ir funkcijas projekte;
29.2. VVTAĮT, savivaldybės administracijos ir globos centro (-ų) įsipareigojimus dėl stebėsenos rodiklių pasiekimo (nustatant kiekybines reikšmes, pagrindimą bei sąsajas su planuojamomis vykdyti veiklomis ir lėšomis, skirtomis projektui vykdyti);
29.3. atsiskaitymo už pasiektus projekto rodiklius tvarką (dokumentų, pagrindžiančių patirtas išlaidas ir pasiektus rodiklius, teikimo VVTAĮT tvarką);
29.4. projekto lėšų paskirstymą tarp VVTAĮT, savivaldybės administracijos ir globos centro (-ų), avanso išmokėjimo tvarką, atsiskaitymo su savivaldybės administracija ir globos centru (-ais) už patirtas projekto išlaidas tvarką;
30. Projekte negali būti numatyti apribojimai, kurie turėtų neigiamą poveikį įgyvendinant moterų ir vyrų lygybės ir nediskriminavimo dėl lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, negalios, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos principus. Projekto veiklos ir rezultatai turi būti prieinami visiems dalyviams, taip pat turintiems skirtingų poreikių (judėjimo, klausos ar kitą negalią turintiems asmenims ir pan.):
30.1. projekto veiklos prireikus turi būti organizuojamos patalpose, prieinamose judėjimo, regos ar kitą negalią turintiems asmenims;
31. Projekte neturi būti numatyta veiksmų, kurie turėtų neigiamą poveikį įgyvendinant darnaus vystymosi principą.
ANTRASIS SKIRSNIS
REIKALAVIMAI DĖL DE MINIMIS PAGALBOS TEIKIMO
33. Finansavimas, skiriamas de minimis pagalbos gavėjams, yra de minimis pagalba, teikiama vadovaujantis Komisijos reglamentu.
34. De minimis pagalba konkrečiam de minimis pagalbos gavėjui nustatoma vadovaujantis:
34.1. vertinant paraišką – paraiškoje ir Aprašo 56 punkte nustatyta tvarka pareiškėjo pateiktais dokumentais, nurodytais Aprašo 57.4–57.6 papunkčiuose;
34.2. įgyvendinant projektą – projekto vykdytojo projekto sutartyje nustatyta tvarka pateiktais dokumentais, nurodytais Aprašo 57.4–57.6 papunkčiuose, jei:
34.2.1. pareiškėjas kartu su paraiška negalėjo pateikti arba pateikė ne visus Aprašo 57.4–57.6 papunkčiuose nurodytus priedus ar duomenis;
35. Prašomos (galimos) skirti de minimis pagalbos sumos konkrečiam de minimis pagalbos gavėjui teisėtumas turi būti įrodomas vadovaujantis projekto sutartyje, paraiškos priede, užpildytame pagal Aprašo 2 priedo formą, ir Suteiktos valstybės pagalbos registre pateiktais duomenimis šia tvarka:
35.1. įgyvendinančioji institucija, gavusi informaciją iš pareiškėjo (projekto vykdytojo), įvertina:
35.1.1. kiekvieno de minimis pagalbos gavėjo atitiktį Komisijos reglamento nustatytiems reikalavimams, užpildydama Aprašo 3 priedą;
35.1.2. de minimis pagalbos gavėjo sąsajas su Komisijos reglamente pateikta „vienos įmonės“ sąvoka, kaip apibrėžta Komisijos reglamento 2 straipsnio 2 dalyje, de minimis pagalbos gavėjui užpildžius „vienos įmonės“ deklaraciją pagal Komisijos reglamentą, paskelbtą ES struktūrinių fondų svetainės www.esinvesticijos.lt skiltyje „Dokumentai“, ieškant „Finansavimo skyrimas“ ir „Paraiškų formos“;
35.1.3. ar nebus viršyta de minimis pagalbos suteikimo riba: bendra de minimis pagalbos suma, suteikta tam pačiam de minimis pagalbos gavėjui pagal Komisijos reglamentą, negali viršyti 200 000 (dviejų šimtų tūkstančių) eurų ribos per trejų finansinių metų laikotarpį, vienam kelių transporto sektoriuje veikiančiam pareiškėjui – 100 000 (vieno šimto tūkstančių) eurų;
35.2. įgyvendinančioji institucija, iš pareiškėjo (projekto vykdytojo) gavusi informaciją ir atlikusi Aprašo 35.1 papunktyje nurodytą įvertinimą, priima sprendimą dėl de minimis pagalbos priskyrimo konkretiems de minimis pagalbos gavėjams ir, vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“, per 5 darbo dienas nuo valstybės pagalbos suteikimo dienos registruoja duomenis apie suteiktą nereikšmingą (de minimis) pagalbą.
36. Įgyvendinančioji institucija raštu arba elektroniniu paštu informuoja pareiškėją (projekto vykdytoją) apie priimtą sprendimą dėl de minimis pagalbos priskyrimo konkretiems de minimis pagalbos gavėjams, nurodydama de minimis pagalbos dydį bei pobūdį, pateikdama aiškią nuorodą į Komisijos reglamentą (nurodydama reglamento pavadinimą bei skelbimo Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje numerį), išskyrus tuos atvejus, kai apskaičiuotos de minimis pagalbos dydis lygus 0.
37. Pareiškėjas (projekto vykdytojas), gavęs informaciją iš įgyvendinančiosios institucijos, raštu arba elektroniniu paštu informuoja de minimis pagalbos gavėjus apie priimtą sprendimą, nurodydamas de minimis pagalbos dydį bei pobūdį, pateikdamas aiškią nuorodą į Komisijos reglamentą (nurodydamas reglamento pavadinimą bei skelbimo Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje numerį), išskyrus tuos atvejus, kai apskaičiuotos de minimis pagalbos dydis lygus 0.
IV SKYRIUS
TINKAMŲ FINANSUOTI PROJEKTO IŠLAIDŲ IR FINANSAVIMO REIKALAVIMAI
38. Projekto išlaidos turi atitikti Projektų taisyklių VI skyriuje ir Rekomendacijose dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams išdėstytus projekto išlaidoms taikomus reikalavimus.
39. Didžiausia galima projekto finansuojamoji dalis yra iki 100 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų.
40. Pareiškėjas ir (arba) partneris savo iniciatyva bei savo ir (arba) kitų šaltinių lėšomis gali prisidėti prie projekto įgyvendinimo.
41. Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dalis, kurios nepadengia projektui skiriamo finansavimo lėšos, finansuojama iš projekto vykdytojo ir (ar) partnerio (-ių) lėšų.
42. Pagal Aprašą projekto tinkamų arba netinkamų finansuoti išlaidų kategorijos yra šios:
Išlaidų kategorijos Nr. |
Išlaidų kategorijos pavadinimas |
Reikalavimai ir paaiškinimai |
1. |
Žemė |
Netinkama finansuoti |
2. |
Nekilnojamasis turtas |
Netinkama finansuoti |
3. |
Statyba, rekonstravimas, remontas ir kiti darbai |
Netinkama finansuoti |
4. |
Įranga, įrenginiai ir kitas turtas |
Netinkama finansuoti |
5. |
Projekto vykdymas |
Tinkamomis finansuoti laikomos projektą vykdančio personalo darbo užmokesčio išlaidos ir išorės tiekėjo personalo atlygio pagal paslaugų (civilines) ir kitas sutartis išlaidos, kai darbo užmokesčio ir atlygio išlaidas galima aiškiai atskirti. Valstybės ar savivaldybių biudžetinių įstaigų darbuotojui mokamo darbo užmokesčio dydis turi būti nustatomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymu. Kitų įstaigų darbuotojų darbo užmokesčio išlaidos neturi viršyti atitinkamos specializacijos ir kvalifikacijos darbuotojų vidutinio darbo užmokesčio, išskyrus tinkamai pagrįstus atvejus. Su darbuotojais, vykdančiais tiesiogines projekto veiklas, turi būti sudaromos darbo sutartys, kai tas darbas yra pagrindinis, arba papildomos esamos darbo sutartys, kai, be pagrindinių pareigų, sulygstama ir dėl papildomų funkcijų įgyvendinant projektą (tokiu atveju sutartyje turi būti aiškiai įvardyta, kiek laiko dirbama prie projekto, ir nurodomas atlygis). Asmenims, einantiems valstybės tarnautojo pareigas projekto vykdytojo ar partnerio institucijoje, taikomos Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatos ir atskiros darbo sutartys nesudaromos. Vadovaujantis Pareigybių, dėl kurių rengiamas konkursas, sąrašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 496 „Dėl Lietuvos Respublikos darbo kodekso įgyvendinimo“, 2.5 papunkčiu, darbuotojams, kurie dirbs pagal darbo sutartis ir gaus darbo užmokestį iš ES struktūrinės paramos lėšų, turi būti organizuojamas konkursas. Konkursas organizuojamas vadovaujantis Konkursų valstybės ir savivaldybių įmonėse, iš valstybės, savivaldybių ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų bei iš kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų finansuojamose valstybės ir savivaldybių įstaigose ir viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė, organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 496 „Dėl Lietuvos Respublikos darbo kodekso įgyvendinimo“. Projekto vykdytojas privalo užtikrinti, kad projektą vykdantys darbuotojai turėtų išsilavinimą ir kvalifikaciją, atitinkančius projekte numatytas vykdyti funkcijas ir pareigas |
6. |
Informavimas apie projektą |
Netinkama finansuoti |
7. |
Netiesioginės išlaidos ir kitos išlaidos pagal fiksuotąją projekto išlaidų normą |
Tinkamomis finansuoti laikomos įrangos, įrenginių ir kito turto įsigijimo (nuomos, nusidėvėjimo), tikslinių transporto priemonių pirkimo, nuomos ir finansinės nuomos (lizingo), projektui vykdyti reikalingų prekių ir paslaugų įsigijimo, kelionių, komandiruočių, viešinimo ir informavimo apie projektą, darbo užmokesčio (pvz., projektą administruojančio personalo, projekto dalyvių, projektą vykdančio personalo) ir kitos projektui įgyvendinti reikalingos išlaidos, atitinkančios Rekomendacijose dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams nustatytus reikalavimus. Šios išlaidos apmokamos taikant fiksuotąją projekto išlaidų normą pagal Projektų taisyklių 433.3 papunktį, t. y. fiksuotoji norma sudaro 40 proc. išlaidų kategorijos Nr. 5 išlaidų sumos ir taikoma daliai tinkamų finansuoti projekto išlaidų (įskaitant netiesiogines išlaidas) apmokėti (toliau – 40 proc. fiksuotoji norma) |
Pastaba. Paraiškos formos projekto biudžeto lentelė pildoma vadovaujantis Projekto biudžeto formos pildymo instrukcija, pateikta Rekomendacijose dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams.
43. Įgyvendinant projekto veiklas patirtos socialinio darbuotojo darbo užmokesčio išlaidos apmokamos taikant socialinio darbuotojo darbo užmokesčio fiksuotąjį įkainį. Įkainis nustatytas vadovaujantis 2015 m. rugpjūčio 26 d. atliktu Asmenų, priklausomų nuo psichoaktyviųjų medžiagų, reabilitacijos fiksuotųjų įkainių nustatymo tyrimu, kuris skelbiamas ES struktūrinių fondų interneto svetainės www.esinvesticijos.lt skiltyje „Dokumentai“, ieškant „Tyrimai“, „Supaprastinto išlaidų apmokėjimo tyrimai“. Atnaujinus tyrimus ir (ar) pasikeitus teisės aktams, kuriais vadovaujantis nustatytas fiksuotasis įkainis, atnaujintas įkainis taip pat taikomas projektams, dėl kurių projektų sutartys jau sudarytos.
44. Projektą vykdančio personalo darbo užmokestis už kasmetines atostogas ir (ar) kompensacijos už nepanaudotas kasmetines atostogas išmokos, kai darbo užmokesčio išlaidoms apmokėti netaikomi fiksuotieji įkainiai, apmokami taikant kasmetinių atostogų išmokų fiksuotąsias normas, kurios nustatomos atsižvelgiant į konkrečiam darbuotojui priklausantį kasmetinių atostogų dienų skaičių bei jam nustatytos darbo savaitės trukmę. Kasmetinių atostogų išmokų fiksuotosios normos apskaičiuojamos vadovaujantis 2016 m. sausio 19 d. atliktu Kasmetinių atostogų išmokų fiksuotųjų normų nustatymo tyrimu. Tyrimas skelbiamas ES struktūrinių fondų interneto svetainės www.esinvesticijos.lt skiltyje „Dokumentai“, ieškant „Tyrimai“, „Supaprastinto išlaidų apmokėjimo tyrimai“. Atnaujinus tyrimus ir (ar) pasikeitus teisės aktams, kuriais vadovaujantis nustatyta fiksuotoji norma, atnaujinta norma taip pat taikoma projektams, dėl kurių projektų sutartys jau sudarytos.
45. Projekto sutartyje nustačius 40 proc. fiksuotąją normą, projekto įgyvendinimo metu ji negali būti keičiama, išskyrus atvejus, kai pasikeičia fiksuotosios normos taikymą reglamentuojantys teisės aktai.
46. Išlaidos, apmokamos taikant Aprašo 42 ir 44 punktuose nurodytas fiksuotąsias normas ir Aprašo 43 punkte nurodytą fiksuotąjį įkainį, turi atitikti šias nuostatas:
46.1. pagal fiksuotuosius įkainius ir fiksuotąsias normas apmokamos išlaidos turi atitikti Projektų taisyklių VI skyriaus trisdešimt penktajame skirsnyje nurodytus reikalavimus;
46.2. pareiškėjas turi teisę paraiškoje numatyti mažesnius fiksuotųjų įkainių dydžius nei jam taikomi Apraše nustatyti dydžiai;
46.3. projekto išlaidos, kurias numatyta apmokėti taikant fiksuotuosius įkainius, fiksuotąją normą, apmokamos atsižvelgiant į projekto sutartyje nustatytus fiksuotuosius įkainius, fiksuotąją normą ir projekto vykdytojo pateiktus dokumentus, kuriais įrodomas pasiektas kiekybinis projekto rezultatas. Dokumentai, kuriuos reikia pateikti įrodant pagal fiksuotuosius įkainius arba fiksuotąją normą apmokamų kiekybinių rezultatų pasiekimą, nurodomi projekto sutartyje;
46.4. projekto įgyvendinimo metu vadovaujančiajai ar audito institucijai nustačius, kad fiksuotasis įkainis ar fiksuotoji norma buvo netinkamai nustatyti, patikslintas dydis ar jo taikymo sąlygos taikomi projekto veiksmų, vykdomų nuo dydžio ar jo taikymo sąlygų patikslinimo įsigaliojimo dienos, išlaidoms apmokėti.
47. Jei darbuotojų darbo užmokesčio išlaidos apmokamos taikant Aprašo 43 punkte nurodytą fiksuotąjį įkainį, tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos ir kitos, su šių darbuotojų darbo užmokesčiu susijusios ir realiai patirtos išlaidos (draudėjo valstybinio socialinio draudimo įmokos už darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis ne visą darbo laiką ir nepatenkančius į teisės aktuose numatytas išimtis, išeitinės išmokos), kurių neapima Aprašo 43 punkte nurodytas fiksuotasis įkainis. Šios išlaidos apmokamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisės aktais.
V SKYRIUS
PARAIŠKŲ RENGIMAS, PAREIŠKĖJŲ INFORMAVIMAS, KONSULTAVIMAS, PARAIŠKŲ TEIKIMAS IR VERTINIMAS
51. VVTAĮT per Ministerijos rašte dėl projektinio pasiūlymo pateikimo nurodytą terminą turi Ministerijai raštu pateikti projektinį pasiūlymą, užpildytą pagal formą, nustatytą Valstybės projektų planavimo ir atrankos tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kanclerio 2015 m. sausio 2 d. potvarkiu A3-1 „Dėl Valstybės projektų planavimo ir atrankos tvarkos aprašo patvirtinimo“, kuris skelbiamas ES struktūrinių fondų interneto svetainėje www.esinvesticijos.lt.
52. Ministerija, įvertinusi projektinį pasiūlymą, priima sprendimą dėl valstybės projektų sąrašo sudarymo. Į valstybės projektų sąrašą gali būti įtrauktas tik Projektų taisyklių 37 punkte nustatytus reikalavimus atitinkantis projektas. Pareiškėjas, kurio projektas įtrauktas į valstybės projektų sąrašą, įgyja teisę teikti paraišką.
53. Siekdamas gauti finansavimą, pareiškėjas turi užpildyti paraišką, kurios iš dalies užpildyta forma PDF formatu skelbiama ES struktūrinių fondų interneto svetainės www.esinvesticijos.lt skiltyje „Finansavimas / Planuojami valstybės (regionų) projektai“, prie konkretaus planuojamo projekto ieškant „Susiję dokumentai“.
54. Pareiškėjas pildo paraišką ir kartu su Aprašo 57 punkte nurodytais priedais teikia ją per Iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų duomenų mainų svetainę (toliau – DMS).
55. Jei paraiška gali būti teikiama per DMS, pareiškėjas prie DMS jungiasi naudodamasis Valstybės informacinių išteklių sąveikumo platforma ir užsiregistravęs tampa DMS naudotoju.
56. Jei laikinai nėra užtikrintos DMS funkcinės galimybės ir dėl to pareiškėjas negali pateikti paraiškos ar jos priedo (-ų) paskutinę paraiškų pateikimo termino dieną, įgyvendinančioji institucija paraiškos pateikimo terminą pratęsia 7 dienų laikotarpiui ir (arba) suteikia galimybę paraišką ar jos priedus pateikti kitu būdu bei informaciją apie tai paskelbia ES struktūrinių fondų interneto svetainėje www.esinvesticijos.lt.
57. Kartu su paraiška pareiškėjas turi pateikti šiuos priedus:
57.1. partnerio (-ių) deklaraciją (-as), jei projektas įgyvendinamas kartu su partneriu
(-iais) (Partnerio deklaracijos forma įtraukta į pildomą paraiškos formą);
57.2. Klausimyną apie pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokesčio tinkamumą finansuoti iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir (arba) Lietuvos Respublikos biudžeto lėšų, jei pareiškėjas prašo pridėtinės vertės mokesčio išlaidas pripažinti tinkamomis finansuoti, t. y. įtraukia šias išlaidas į projekto biudžetą, kurio forma skelbiama ES struktūrinių fondų interneto svetainės www.esinvesticijos.lt skiltyje „Dokumentai“, ieškant „Paraiškų priedų formos“;
57.3. pareiškėjo ir partnerių sudarytą jungtinės veiklos sutartį, atitinkančią Aprašo 29 punkto reikalavimus;
57.4. Klausimyną dėl organizacijos atitikties ūkio subjekto sąvokai pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnio 1 dalies kriterijus (toliau – Klausimynas), kurio forma skelbiama ES struktūrinių fondų interneto svetainės www.esinvesticijos.lt skiltyje „Finansavimas / Planuojami valstybės (regionų) projektai“, prie konkretaus planuojamo projekto ieškant „Susiję dokumentai“. Klausimyną pildo visi juridiniai asmenys, kurie atitinka de minimis pagalbos gavėjo sąvoką. Klausimyno gali neteikti savivaldybių administracijos. Agentūra, įvertinusi organizacijos užpildytą Klausimyną, turi teisę paprašyti pateikti „vienos įmonės“ deklaraciją pagal Europos Komisijos reglamentą, jei vadovaujantis pateiktais duomenimis organizacija turėtų būti laikoma ūkio subjektu, t. y. de minimis pagalbos gavėja. Jeigu pareiškėjas, teikdamas paraišką, neturi reikalingų duomenų, ši informacija turi būti pateikta projekto įgyvendinimo metu projekto sutartyje nustatyta tvarka ir terminais;
57.5. „vienos įmonės“ deklaraciją pagal Komisijos reglamentą, kaip nurodyta Aprašo 35.1.2 papunktyje. Šią deklaraciją pildo visi juridiniai asmenys, kurie atitinka de minimis pagalbos gavėjo sąvoką. Jeigu pareiškėjas, teikdamas paraišką, neturi reikalingų duomenų „vienos įmonės“ deklaracijai užpildyti, ji turi būti pateikta projekto įgyvendinimo metu projekto sutartyje nustatyta tvarka ir terminais;
58. Jei priedai teikiami ne kartu su paraiška, jie turi būti pateikti iki paraiškai teikti nustatyto termino paskutinės dienos.
59. Paskutinė paraiškos pateikimo diena nustatoma valstybės projektų sąraše, kuris skelbiamas ES struktūrinių fondų interneto svetainėje www.esinvesticijos.lt.
60. Pareiškėjas informuojamas ir konsultuojamas Projektų taisyklių 24–27 punktuose nustatyta tvarka. Informacija apie konkrečius įgyvendinančiosios institucijos konsultuojančius asmenis ir jų kontaktus nurodyta įgyvendinančiosios institucijos siunčiamame pasiūlyme teikti paraiškas pagal valstybės projektų sąrašą.
61. Įgyvendinančioji institucija atlieka projekto tinkamumo finansuoti vertinimą Projektų taisyklių III skyriaus keturioliktajame ir penkioliktajame skirsniuose nustatyta tvarka pagal Aprašo 1 priede nustatytus reikalavimus.
62. Vertindama paraišką, įgyvendinančioji institucija gali paprašyti pareiškėjo pateikti trūkstamą informaciją ir (arba) dokumentus. Pareiškėjas privalo pateikti šią informaciją ir (arba) dokumentus per įgyvendinančiosios institucijos nustatytą terminą.
64. Jei dėl objektyvių priežasčių negalima paraiškos įvertinti per nustatytą terminą (kai vertinant paraišką reikia kreiptis į kitas institucijas, atliekama patikra projekto įgyvendinimo ir (ar) administravimo vietoje), vertinimo terminas gali būti pratęstas įgyvendinančiosios institucijos sprendimu. Apie naują paraiškos vertinimo terminą įgyvendinančioji institucija informuoja pareiškėją per DMS arba raštu, jei nėra įdiegtos tokios funkcinės DMS galimybės.
65. Paraiška gali būti atmetama Projektų taisyklių 118, 121, 122, 1221, 1222, 133, 136 ir 138 punktuose nurodytais pagrindais Projektų taisyklių 123–124 punktuose nustatyta tvarka. Apie paraiškos atmetimą pareiškėjas informuojamas per DMS arba raštu, kol nėra įdiegtos tokios funkcinės DMS galimybės, per 3 darbo dienas nuo sprendimo dėl paraiškos atmetimo priėmimo dienos.
66. Pareiškėjas sprendimą dėl paraiškos atmetimo gali apskųsti Projektų taisyklių 493−494 punktuose nustatyta tvarka.
67. Įgyvendinančiajai institucijai baigus paraiškos vertinimą, sprendimą dėl projekto finansavimo priima Ministerija, vadovaudamasi Projektų taisyklių 153–160 punktuose nurodytais reikalavimais.
68. Ministerijai priėmus sprendimą dėl projekto finansavimo, įgyvendinančioji institucija per 3 darbo dienas nuo šio sprendimo gavimo dienos per DMS arba raštu, jei nėra įdiegtos tokios funkcinės DMS galimybės, pateikia šio sprendimo kopiją pareiškėjui.
69. Pagal Aprašą finansuojam projektui įgyvendinti bus sudaroma dvišalė projekto sutartis tarp pareiškėjo ir įgyvendinančiosios institucijos.
70. Ministerijai priėmus sprendimą dėl projekto finansavimo, įgyvendinančioji institucija Projektų taisyklių IV skyriaus aštuonioliktajame skirsnyje nustatyta tvarka pagal Projektų taisyklių 4 priede nustatytą formą parengia ir pateikia pareiškėjui projekto sutarties projektą ir nurodo pasiūlymo pasirašyti projekto sutartį galiojimo terminą. Pareiškėjui per įgyvendinančiosios institucijos nustatytą pasiūlymo galiojimo terminą nepasirašius projekto sutarties, pasiūlymas pasirašyti projekto sutartį netenka galios. Pareiškėjas dėl objektyvių, nuo jo valios nepriklausančių priežasčių, praleidęs pasiūlymo terminą, turi teisę kreiptis į įgyvendinančiąją instituciją su prašymu atnaujinti projekto sutarties pasirašymo terminą. Įgyvendinančioji institucija, įvertinusi prašymo priežastis, jei šis prašymas neprieštarauja Aprašui, turi teisę pakeisti projekto sutarties pasirašymo terminą ir apie savo sprendimą privalo informuoti pareiškėją ne vėliau kaip per 7 dienas nuo prašymo gavimo dienos.
VI SKYRIUS
PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO REIKALAVIMAI
72. Projektas įgyvendinamas pagal projekto sutartyje, Apraše ir Projektų taisyklėse nustatytus reikalavimus.
73. Projekto įgyvendinimo priežiūrai sudaromas projekto priežiūros komitetas, kuris stebi projekto įgyvendinimo pažangą ir teikia rekomendacijas projekto vykdytojui dėl projekto įgyvendinimo. Projekto priežiūros komitetas sudaromas iš įgyvendinančiosios institucijos, Ministerijos ir projekto vykdytojo atstovų, į projekto priežiūros komiteto sudėtį gali būti įtraukiami kitų institucijų, įstaigų ar organizacijų atstovai. Projekto priežiūros komiteto sudėtį tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras. Projekto priežiūros komiteto veiklos principai nustatomi šio komiteto darbo reglamente, kuris tvirtinamas pirmajame priežiūros komiteto posėdyje.
74. Įgyvendindamas projektą, projekto vykdytojas, prieš pradėdamas derinti esminius projekto sutarties keitimus su įgyvendinančiąja institucija, turi gauti preliminarų projekto priežiūros komiteto pritarimą dėl planuojamų esminių projekto sutarties keitimų.
75. Informacija apie kiekvieną ESF projekto dalyvį renkama pirmą jo dalyvavimo tiesioginėse projekto veiklose dieną vieną kartą per projekto įgyvendinimo laikotarpį. ESF projekto dalyviui pateikiama užpildyti Projekto dalyvio apklausos anketos forma, kurioje prašoma nurodyti informaciją apie ESF projekto dalyvį, nurodytą Projektų taisyklių 270 punkte, papildomai Projekto dalyvio apklausos anketos formoje įtraukiant laukus, kuriuose dalyvių prašoma nurodyti gyvenamąją vietą. Projekto dalyvio apklausos anketos forma skelbiama ES struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt, skiltyje „Dokumentai“, ieškant „Projektų valdymas“ ir „Kitos formos“.
76. Projekto vykdytojas turi užtikrinti 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (OL 2016 L 119, p. 1) reikalavimų laikymąsi.
77. Projekto vykdytojas turi apdrausti projektui įgyvendinti skirtą ilgalaikį materialųjį turtą, kuris įsigytas ar sukurtas iš projektui skirto finansavimo lėšų, maksimaliu turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų. Turtas turi būti apdraustas projekto įgyvendinimo laikotarpiui nuo tada, kai yra sukuriamas ar įsigyjamas. Draudiminio įvykio atveju projekto vykdytojas turi atkurti prarastą turtą, taip pat turi užtikrinti, kad tokio įsipareigojimo laikytųsi ir partneris (-iai).
VII SKYRIUS
APRAŠO KEITIMO TVARKA
78. Aprašas keičiamas vadovaujantis Projektų taisyklių III skyriaus vienuoliktajame skirsnyje nustatytais reikalavimais.