VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS

ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS GYVENTOJŲ PERSPĖJIMO IR INFORMAVIMO APIE ĮVYKĮ, GRESIANTĮ AR ĮVYKUSĮ EKSTREMALŲJĮ ĮVYKĮ, GRESIANČIĄ AR SUSIDARIUSIĄ EKSTREMALIĄJĄ SITUACIJĄ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2019 m. rugsėjo 6 d. Nr. 30-2280/19

Vilnius

 

 

Siekdamas tinkamai įgyvendinti Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo 14 straipsnio 18 dalies nuostatas:

1. T v i r t i n u Vilniaus miesto savivaldybės gyventojų perspėjimo ir informavimo apie įvykį, gresiantį ar įvykusį ekstremalųjį įvykį, gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2018 m. vasario 8 d. įsakymą Nr. 30-374 „Dėl gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos aktyvavimo“.

3. P a s i l i e k u šio įsakymo vykdymo kontrolę sau.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                        Povilas Poderskis

 


 

 

PATVIRTINTA

Vilniaus miesto savivaldybės

administracijos direktoriaus

2019 m. rugsėjo 6 d.

įsakymu Nr. 30-2280/19

 

 

VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS GYVENTOJŲ PERSPĖJIMO IR INFORMAVIMO APIE ĮVYKĮ, GRESIANTĮ AR ĮVYKUSĮ EKSTREMALŲJĮ ĮVYKĮ, GRESIANČIĄ AR SUSIDARIUSIĄ EKSTREMALIĄJĄ SITUACIJĄ TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Vilniaus miesto savivaldybės gyventojų perspėjimo ir informavimo apie įvykį, gresiantį ar įvykusį ekstremalųjį įvykį, gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato Vilniaus miesto savivaldybės (toliau – Savivaldybė) gyventojų perspėjimo ir informavimo tvarką įvykus įvykiui, gresiant ar įvykus ekstremaliajam įvykiui, gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai.

2. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme ir kituose civilinę saugą reglamentuojančiuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II. ASMENYS, ATSAKINGI UŽ GYVENTOJŲ PERSPĖJIMĄ IR INFORMAVIMĄ,

GYVENTOJŲ PERSPĖJIMUI IR INFORMAVIMUI NAUDOJAMI BŪDAI IR PRIEMONĖS

 

3. Tiesioginį Savivaldybės gyventojų perspėjimą ir informavimą vykdo:

3.1. Savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro (toliau – Centras) Visuomenės informavimo grupė (kai yra aktyvuotas Centras);

3.2. Savivaldybės administracijos struktūrinio padalinio, atsakingo už Savivaldybei priskirtų funkcijų civilinės saugos srityje vykdymą, darbuotojas, atsakingas už nuolatinį Savivaldybės teritorijoje įrengtos perspėjimo sistemos veikimo užtikrinimą ir jos aktyvavimą gresiant ar įvykus įvykiui, ekstremaliajam įvykiui, gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai (darbo laiku);

3.3. Savivaldybės administracijos darbuotojas, atsakingas už informacijos priėmimą ir teikimą Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos (ne darbo laiku arba darbo laiku nesant Tvarkos aprašo 3.2 papunktyje nurodyto darbuotojo).

4. Savivaldybės gyventojų perspėjimui ir informavimui naudojami būdai ir priemonės:

4.1. gyventojų perspėjimo ir informavimo, naudojant viešųjų judriojo telefono ryšio paslaugų teikėjų tinklų infrastruktūrą, sistema (toliau – GPIS);

4.2. perspėjimo sirenomis sistema (toliau – PSS);

4.3. transliuotojai, su kuriais Savivaldybės administracija yra sudariusi susitarimus;

4.4. kiti juridiniai asmenys, su kuriais Savivaldybės administracija yra sudariusi susitarimus.

5. Gyventojų perspėjimui ir informavimui naudojami būdai ir priemonės pasirenkami atsižvelgiant į tai, kurį iš Tvarkos aprašo 6 punkte numatytų kriterijų atitinka susidariusi situacija.

6. Gyventojų perspėjimas ir informavimas vykdomas, kai susidariusi situacija atitinka šiuos kriterijus:

6.1. gavus gelbėjimo darbų vadovo žodinį prašymą perspėti ir informuoti gyventojus, valstybės ir Savivaldybės institucijas ir įstaigas, kitas įstaigas ir ūkio subjektus, esančius įvykio, ekstremaliojo įvykio vietoje, taip pat susidariusių ir (ar) prognozuojamų padarinių teritorijoje;

6.2. gavus Savivaldybės administracijos direktoriaus arba jo paskirto Savivaldybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo rašytinį nurodymą perspėti ir informuoti gyventojus gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai, kai kyla ar gali kilti grėsmė gyventojų gyvybei, sveikatai, turtui ar aplinkai ir, kai numanoma, kad gyventojų perspėjimas ir informavimas galėtų sumažinti ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos padarinių masto didėjimą;

6.3. prevencijos tikslais prognozuojamo ekstremaliojo įvykio ar prognozuojamos ekstremaliosios situacijos atveju, kai gali kilti grėsmė gyventojų gyvybei, sveikatai, turtui ar aplinkai, taip pat siekiant Savivaldybės teritorijoje užtikrinti viešąją tvarką.

7. Gyventojų informavimo prevencijos tikslais iniciatyvos teisę turi:

7.1. valstybės institucijos ir įstaigos, vykdančios veiklą ekstremaliųjų situacijų prevencijos srityje;

7.2. Savivaldybės administracijos struktūriniai padaliniai, vykdantys veiklą ekstremaliųjų situacijų prevencijos srityje arba užtikrinantys Savivaldybės teritorijoje viešąją tvarką.

8. Tvarkos aprašo 7 punkte nurodyti gyventojų informavimo prevencijos tikslais iniciatoriai, rašytinį prašymą prevencijos tikslais informuoti gyventojus teikia Savivaldybės administracijos struktūrinio padalinio, atsakingo už Savivaldybei priskirtų funkcijų civilinės saugos srityje vykdymą, vadovui.

 

III. GYVENTOJŲ PERSPĖJIMO IR INFORMAVIMO TVARKA

 

9. Tvarkos aprašo 3.1 papunktyje nurodyti asmenys informaciją apie poreikį vykdyti gyventojų perspėjimą ir informavimą gauna iš Centro koordinatoriaus.

10. Tvarkos aprašo 3.2 papunktyje nurodytas darbuotojas informaciją apie poreikį vykdyti gyventojų perspėjimą ir informavimą gauna iš savo tiesioginio vadovo, kuris informaciją gali gauti iš Savivaldybės administracijos direktoriaus, Savivaldybės teritorijoje veiklą vykdančių valstybės institucijų ir įstaigų, taip pat kitų Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių.

11. Tvarkos aprašo 3.3 papunktyje nurodytas darbuotojas informaciją apie poreikį vykdyti gyventojų perspėjimą ir informavimą gauna iš:

11.1. gelbėjimo darbų vadovo arba ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo (iš ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo informacija gali būti gaunama, kai nėra aktyvuotas Centras);

11.2. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – PAGD) atsakingo darbuotojo;

11.3. pavojingojo objekto valdytojo pramoninės avarijos pavojingajame objekte atveju;

11.4. kitų Savivaldybės teritorijoje veiklą vykdančių juridinių asmenų (išskyrus nurodytus Tvarkos aprašo 11.2 ir 11.3 papunkčiuose).

12. Tvarkos aprašo 3 punkte nurodyti darbuotojai gyventojų perspėjimą ir informavimą visais Tvarkos aprašo 4 punkte nurodytais būdais ir priemonėmis vykdo, kai:

12.1. Savivaldybėje įvedama nepaprastoji arba karo padėtis;

12.2. vykdomas Savivaldybės gyventojų laikinas perkėlimas avarijos Astravo AE atveju.

13. Tvarkos aprašo 3 punkte nurodyti darbuotojai gyventojų perspėjimą ir informavimą Tvarkos aprašo 4.1 papunktyje nurodyta priemone vykdo įvykus įvykiui ar ekstremaliajam įvykiui, gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai, kai būtinas gyventojų perspėjimas ir informavimas tam, kad būtų išvengta įvykio, ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos padarinių masto didėjimo. Kartu su Tvarkos aprašo 4.1 papunktyje numatyta priemone gali būti naudojamos Tvarkos aprašo 4.3 ir (arba) 4.4 papunktyje (-iuose) numatytos priemonės.

14. Tvarkos aprašo 3.2 papunktyje nurodytas darbuotojas gyventojų informavimą prevencijos tikslais Tvarkos aprašo 4.1 papunktyje nurodyta priemone vykdo, kai gyventojų informavimas būtinas tam, kad prognozuojamo ekstremaliojo įvykio ar prognozuojamos ekstremaliosios situacijos atveju būtų išvengta grėsmės gyventojų gyvybei, sveikatai, turtui ar aplinkai ir (arba)  būtų užtikrinta viešoji tvarka.

15. Tvarkos aprašo 4.2 papunktyje numatyta gyventojų perspėjimo priemonė atskirai (be kitų Tvarkos aprašo 4 punkte numatytų gyventojų perspėjimui ir informavimui skirtų būdų ir priemonių) nėra naudojama.

16. Tvarkos aprašo 3.2 papunktyje nurodytas darbuotojas gyventojų informavimą prevencijos tikslais Tvarkos aprašo 4.3 papunktyje nurodyta priemone vykdo vadovaudamasis susitarimų su kitais juridiniais asmenimis nuostatomis.

17. Tvarkos aprašo 4.4 papunktyje nurodyta priemonė gyventojų perspėjimui ir informavimui gali būti naudojama be kitų Tvarkos aprašo 4 punkte nurodytų priemonių, kai prašymą perspėti ir informuoti gyventojus pateikia gelbėjimo darbų vadovas ir nėra prašoma naudoti kitus gyventojų perspėjimui ir informavimui skirtus būdus ir priemones.

18. Tvarkos aprašo 3 punkte nurodyti darbuotojai, gavę informaciją apie poreikį vykdyti gyventojų perspėjimą ir informavimą, imasi šių veiksmų:

18.1. įvertina gyventojų perspėjimo ir informavimo galimą naudą ir žalą bei priima sprendimą dėl gyventojų perspėjimo ir informavimo. Priėmus sprendimą nevykdyti gyventojų perspėjimo ir informavimo, informaciją apie gyventojų perspėjimo ir informavimo poreikį pateikusiam fiziniam arba juridiniam asmeniui pateikia atsisakymo perspėti ir informuoti gyventojus priežastis;

18.2. priima sprendimą dėl konkrečių gyventojų perspėjimo ir informavimo būdų ir priemonių panaudojimo;

18.3. priima sprendimą dėl GPIS ir (arba) PSS panaudojimo laiko ir apimties arba, kai gyventojų perspėjimas ir informavimas vykdomas valstybės lygiu, patikslina šią informaciją kreipdamasis į informaciją apie poreikį vykdyti gyventojų perspėjimą ir informavimą perdavusį PAGD atsakingą darbuotoją;

18.4. parengia GPIS siunčiamo pranešimo tekstą ir perduoda jį Savivaldybės administracijos Užsienio ryšių ir turizmo skyriui išversti į anglų ir rusų kalbas. Nesant galimybės išversti trumpąjį pranešimą į anglų ir rusų kalbas, pranešimas visais kanalais siunčiamas lietuvių kalba. Kai GPIS pranešimas siunčiamas prevencijos tikslais, pranešimo rengimą ir vertimą į anglų ir rusų kalbas organizuoja pranešimo siuntimo iniciatorius;

18.5. parengia gyventojų informavimui skirtą pranešimą ir perduoda transliuotojams, su kuriais Savivaldybės administracija yra sudariusi susitarimus dėl jo paviešinimo transliuojamų programų metu. Gyventojų perspėjimui naudojant PSS sistemą, informacija gyventojams transliuotojų transliuojamų programų metu turi būti pateikiama praėjus 3 minutėms po PSS įjungimo; 

18.6. kreipiasi į Tvarkos aprašo 4.4 papunktyje nurodytus juridinius asmenis, su kuriais Savivaldybė yra sudariusi susitarimus (išskyrus nurodytus Tvarkos aprašo 4.3 papunktyje) dėl informacijos apie kilusią ar prognozuojamą grėsmę gyventojams išplatinimo jų turimais būdais ir priemonėmis;

18.7. siunčia trumpąjį pranešimą GPIS ir įjungia PSS;

18.8. sutrikus GPIS ir (arba) PSS veiklai, nedelsdami kreipiasi į juridinius asmenims, atsakingus už šių sistemų priežiūros vykdymą, dėl skubaus jų veikimo atkūrimo;

18.9. informaciją apie įvykdytą GPIS ir (arba) PSS panaudojimą pateikia perspėjimo sistemos būklės, gautos informacijos bei nurodymų ir atliktų veiksmų registravimo žurnale (toliau – žurnalas);

18.10. apie įvykdytas gyventojų perspėjimo ir informavimo priemones praneša informaciją apie poreikį vykdyti gyventojų perspėjimą ir informavimą pateikusiam asmeniui ir Savivaldybės administracijos direktoriui.

 

IV. GYVENTOJŲ PERSPĖJIMUI IR INFORMAVIMUI SKIRTŲ PRANEŠIMŲ RENGIMO REKOMENDACIJOS

 

19. Įvykus įvykiui, gresiant ar įvykus ekstremaliajam įvykiui, gresiant ar susidarius ekstremaliajai situacijai gyventojams perspėti ir informuoti skirtuose pranešimuose turi būti pateikiama ši informacija:

19.1. trumpas įvykio apibūdinimas nurodant datą, laiką, vietą, aplinkybes;

19.2. informacija apie esamus ir prognozuojamus įvykio padarinius (žuvusiųjų, sužeistųjų skaičių, poveikį turtui ir aplinkai);

19.3. informacija apie įvykio vietoje dirbančias civilinės saugos sistemos pajėgas ir jų atliktus veiksmus likviduojant įvykio padarinius;

19.4. informacija apie įvykio priežastis (jei yra žinoma);

19.5. saugaus elgesio rekomendacijos;

19.6. „karštosios linijos“ telefono numeris (jei „karštoji linija“ yra įkuriama);

19.7. pranešimas apie tai, kada bus pateikiama atnaujinta informacija ir (arba) organizuojama spaudos konferencija.

 

V. GYVENTOJŲ PERSPĖJIMAS IR INFORMAVIMAS PER PASIUNTINIUS

 

20. Pasiuntinių, kurie atsakingi už Savivaldybės gyventojų perspėjimą ir informavimą įvykių, ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų atvejais, funkcijas vykdo nevyriausybinių organizacijų, su kuriomis Savivaldybės administracija yra sudariusi susitarimus, nariai.

21. Pasiuntiniai gyventojams perspėti ir informuoti pasitelkiami tada, kai gyventojų perspėjimas ir informavimas negali būti vykdomas Tvarkos aprašo 4.1–4.3 papunkčiuose numatytais būdais ir priemonėmis arba kai gelbėjimo darbų vadovas pateikia žodinį prašymą perspėti ir informuoti gyventojus tik per pasiuntinius.

22. Pasiuntinių išvykimo maršrutai kiekvieno įvykio, ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos atveju nustatomi atskirai įvertinus esamą ir (arba) prognozuojamą įvykio, ekstremaliojo įvykio, ekstremaliosios situacijos padarinių mastą. Už pasiuntinių išvykimo maršrutų sudarymą atsakingi nevyriausybinių organizacijų atstovai, įeinantys į Centro sudėtį.

 

VI. VEIKSMAI SUTRIKUS GPIS IR (AR) PSS VEIKLAI ARBA PSS NESAKCIONUOTO ĮSIJUNGIMO ATVEJU

 

23. Nustačius GPIS veikimo sutrikimus, kai nėra poreikio skubos tvarka vykdyti gyventojų perspėjimą ir informavimą, Tvarkos aprašo 3.2 ir 3.3 papunkčiuose nurodyti asmenys nedelsdami informuoja GPIS kompiuterinės darbo vietos priežiūrą vykdantį Savivaldybės administracijos darbuotoją. Nustačius, kad GPIS veiklos sutrikimai nesusiję su minėto darbuotojo kompetencija, apie nustatytus GPIS veiklos sutrikimus informuojamas PAGD atsakingas darbuotojas.

24. Nustačius GPIS veikimo sutrikimus, kai yra poreikis skubos tvarka vykdyti gyventojų perspėjimą ir informavimą, Tvarkos aprašo 3 punkte nurodyti asmenys imasi šių veiksmų:

24.1. apie tai, kad dėl techninių priežasčių neveikia savivaldybės GPIS valdymo darbo vieta arba negalima prisijungti prie GPIS serverio nedelsdami informuoja PAGD ir pateikia prašymą aktyvuoti GPIS iš PAGD esančios GPIS darbo vietos pateikiant visą gyventojų perspėjimui ir informavimui būtiną informaciją (pranešimo išsiuntimo laiką, trukmę, periodiškumą, pranešimo tekstą lietuvių, anglų ir rusų kalbomis bei pranešimo išsiuntimo teritoriją);

24.2. gyventojų perspėjimą ir informavimą vykdo kitais Tvarkos aprašo 4.2–4.4 papunkčiuose nurodytais būdais ir priemonėmis;

24.3. informaciją apie nustatytus GPIS veiklos sutrikimus užfiksuoja žurnale.

25. Nustačius PSS veikimo sutrikimus, kai nėra poreikio skubos tvarka vykdyti gyventojų perspėjimą ir informavimą, Tvarkos aprašo 3.2 ir 3.3 papunkčiuose nurodyti asmenys nedelsdami kreipiasi į PSS priežiūrą atliekantį juridinį asmenį dėl skubaus PSS veiklos atkūrimo.

26. Nustačius PSS veikimo sutrikimus, kai yra poreikis skubos tvarka vykdyti gyventojų perspėjimą ir informavimą, Tvarkos aprašo 3 punkte nurodyti asmenys imasi šių veiksmų:

26.1. nedelsdami kreipiasi į PSS priežiūrą atliekantį juridinį asmenį dėl skubaus PSS veiklos atkūrimo;

26.2. gyventojų perspėjimą ir informavimą vykdo kitais Tvarkos aprašo 4.1, 4.3 ir 4.4 papunkčiuose nurodytais būdais ir priemonėmis;

26.3. informaciją apie nustatytus PSS veiklos sutrikimus užfiksuoja žurnale.

27. Kai PSS ir (arba) GPIS veiklos sutrikimas nustatomas techninių perspėjimo sistemos priežiūros organizavimo grafike numatytų patikrinimų ar GPIS vykdomų periodinių patikrinimų metu:

27.1. informacija apie nustatytus veiklos sutrikimus teisės aktų nustatyta tvarka pateikiama PAGD;

27.2. nustačius PSS ir (arba) GPIS veiklos sutrikimus nedelsiant kreipiamasi į PSS ir (arba) GPIS priežiūrą atliekantį juridinį asmenį dėl skubaus PSS veiklos atkūrimo;

27.3. informaciją apie nustatytus GPIS ir (arba) PSS veiklos sutrikimus užfiksuojama žurnale.

28. Įvykus nesankcionuotam PSS įsijungimui, Tvarkos aprašo 3.2 ir 3.3 papunkčiuose nurodyti asmenys:

28.1. nedelsdami kreipiasi į PSS priežiūrą vykdantį juridinį asmenį dėl PSS nesankcionuoto įsijungimo priežasčių nustatymo ir pašalinimo;

28.2. nedelsiant informuoja PAGD ir Bendrojo pagalbos centro atsakingus darbuotojus;

28.3. informaciją apie nesankcionuotą PSS įsijungimą užfiksuoja žurnale.

 

VII. GYVENTOJŲ INFORMAVIMAS CIVILINĖS SAUGOS KLAUSIMAIS KASDIENINĖS VEIKLOS METU

 

29. Gyventojų informavimą civilinės saugos klausimais kasdieninės veiklos metu vykdo:

29.1. Savivaldybės administracijos struktūrinis padalinys, atsakingas už Savivaldybei priskirtų funkcijų civilinės saugos srityje vykdymą;

29.2. Savivaldybės administracijos struktūrinis padalinys, atsakingas už Vilniaus miesto gyventojų informavimą apie svarbiausias miesto aktualijas ir Savivaldybės veiklą ir teigiamo Vilniaus, Vilniaus miesto savivaldybės ir jos atstovų įvaizdžio kūrimą;

29.3. Savivaldybės įmonės ir įstaigos.

30. Gyventojų informavimas civilinės saugos klausimais vykdomas įgyvendinant kasmetiniuose Savivaldybės civilinės saugos pajėgų parengties užtikrinimo ir gyventojų švietimo civilinės saugos srityje organizavimo priemonių planuose numatytas priemones.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

31. Savivaldybės turimos PSS priežiūrą vykdo juridinis asmuo, su kuriuo Savivaldybės administracija yra sudariusi sutartį dėl PSS priežiūros vykdymo. Priežiūros vykdymas finansuojamas valstybės biudžeto lėšomis, Savivaldybei skiriamomis vadovaujantis Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro patvirtinta tvarka. 

32. GPIS kompiuterinės darbo vietos priežiūrą vykdo Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu paskirtas darbuotojas.

33. PSS plėtra Vilniaus mieste vykdoma teisės aktų nustatyta tvarka. Savivaldybės administracija, esant finansinėms galimybėms, PSS plėtrai gali skirti Savivaldybės biudžeto lėšų.

34. Tvarkos aprašo 3.3 papunktyje nurodytiems darbuotojams už darbą ne darbo laiku apmokama Lietuvos Respublikos darko kodekso 118 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka.

________________________________

part_844e773491ac4071a409c9d4feab56bc_end