LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL Nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimo asmenims, perkantiems turtĄ pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2018 m. balandžio 19 d. Nr. 3D-237
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 4 dalimi,
t v i r t i n u Nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimo asmenims, perkantiems turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2018 m. balandžio 19 d. įsakymu
Nr. 3D-237
NEREIKŠMINGOS (dE MINIMIS) PAGALBOS TEIKIMO ASMENIMS, perkantiems turtą PIRMINEI ŽEMĖS ŪKIO PRODUKTŲ GAMYBAI VYKDYTI, TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimo asmenims, perkantiems turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato nereikšmingos (de minimis) pagalbos fiziniams ir juridiniams asmenims, perkantiems žemės ūkio veikla užsiimančio fizinio asmens turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti ar jo dalį (toliau – pagalba), teikimo iš valstybės biudžeto lėšų tvarką.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje (OL 2013 L 352, p. 9), Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nuostatai), Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2015 m. lapkričio 13 d. nutarimu Nr. 1S-120/2015 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Suteiktos pagalbos duomenų tvarkymo taisyklės), ir atsižvelgiant į Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrąsias administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios administravimo taisyklės).
3. Pagalbos teikimo tikslas – sudaryti palankesnes sąlygas fiziniams ir juridiniams asmenims įsigyti turtą pirminei žemės ūkio produktų gamybai vykdyti, kitam žemės ūkio veikla užsiimančiam fiziniam asmeniui nusprendus parduoti visą ar didžiąją dalį savo su žemės ūkio veiklos vykdymu susijusio turto.
4. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai:
4.1. Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (adresas: Blindžių g. 17, 08111 Vilnius);
5. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
5.1. Pirminė gamyba – kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme;
5.2. Ūkinis gyvūnas – gyvūnas, laikomas ar veisiamas maistui, kailiams, vaistams ir kitai produkcijai gauti, darbo ir kitais ūkininkavimo tikslais;
5.3. Žemės ūkio technika – traktoriai, universalios traktorių priekabos (puspriekabės), žemės ūkio mašinos, įrenginiai (gyvulininkystės, gamybinių patalpų (sandėlių, saugyklų, daržinių), darbų mechanizavimo proceso įrenginiai, kurie dažnai yra ne savarankiški vienetai, o technologinės linijos ar gamybinio proceso įrenginių dalis), įranga ir įtaisai žemės ūkio darbams atlikti. Prie žemės ūkio technikos kategorijos nepriskiriama įvairi technika, kuri iš dalies gali būti naudojama ir žemės ūkio gamyboje, tačiau yra pagaminta įvairių ūkio šakų arba kitoms reikmėms (kelių transporto priemonės (krovininiai ir lengvieji automobiliai, autobusai, automobilių priekabos ir puspriekabės, motociklai), kitos transporto priemonės (laivai, orlaiviai ir kt.), kelių ir statybinės mašinos (kranai, keltuvai, greideriai), įvairūs ne žemės ūkio paskirties gamybinių patalpų įrenginiai (kompresoriai, autokrautuvai, plovimo, valymo mašinos ir kt.), komunalinė, buitinė, organizacinė ir kita technika);
5.4. Žemės ūkio valda – kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme;
II skyrius
TINKAMI PAREIŠKĖJAI
7. Pagal Taisykles pagalba teikiama žemės ūkio veikla užsiimančio fizinio asmens turtą pirminei gamybai vykdyti perkantiems (su kredito įstaigos kreditu ar be jo) fiziniams ir juridiniams asmenims, turintiems žemės ūkio valdą ar jos neturintiems. Tuo atveju, kai pareiškėjas turi žemės ūkio valdą, jo vardu registruotos žemės ūkio valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte (VED), yra ne didesnis kaip 50 000 Eur paraiškos teikimo dienos duomenimis (kai paraiška teikiama prieš įsigyjant turtą pirminei gamybai vykdyti, kuriam prašoma pagalbos pagal Taisykles (toliau – turtas pirminei gamybai vykdyti)) arba turto pirminei gamybai vykdyti pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo dienos duomenimis (kai paraiška teikiama jau įsigijus turtą pirminei gamybai vykdyti).
8. Valdos ekonominis dydis skaičiuojamas pagal Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. 3D-382 „Dėl Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte, yra nustatomas atsižvelgiant į paraiškos pateikimo datą arba turto pirminei gamybai vykdyti pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo datą bei vadovaujantis šiomis nuostatomis:
8.1. kai paraiška teikiama arba pirkimo–pardavimo sutartis sudaroma einamųjų metų pirmąjį pusmetį, t. y. nuo einamųjų metų sausio 1 d. iki einamųjų metų birželio 30 d., pagal VĮ Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro (toliau – ŽŪIKVC) už praėjusių metų laikotarpį, prasidedantį sausio 1 d. ir pasibaigiantį gruodžio 31 d., apskaičiuotą valdos ekonominį dydį einamųjų metų sausio 1 d., kuris ŽŪIKVC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų sausio 30 d.;
8.2. kai paraiška teikiama arba pirkimo–pardavimo sutartis sudaroma einamųjų metų antrąjį pusmetį, t. y. nuo einamųjų metų liepos 1 d. iki einamųjų metų gruodžio 31 d., pagal ŽŪIKVC už laikotarpį, prasidedantį praėjusių metų liepos 1 d. ir pasibaigiantį einamųjų metų birželio 30 d., apskaičiuotą valdos ekonominį dydį einamųjų metų liepos 1 d., kuris ŽŪIKVC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų rugpjūčio 31 d.
9. Pagal Taisykles pagalba teikiama, jeigu pareiškėjas:
9.1. nėra gavęs paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones turtui pirminei gamybai vykdyti, kuriam prašoma pagalbos pagal Taisykles, įsigyti;
9.2. savo vardu kaip valdos valdytojas yra įregistravęs žemės ūkio valdą (taikoma tuo atveju, kai pareiškėjas paraiškos pateikimo momentu turi žemės ūkio valdą) arba įsipareigoja įregistruoti savo vardu žemės ūkio valdą per tris mėnesius nuo sprendimo suteikti pagalbą priėmimo dienos ir informaciją apie įregistravimą pateikti pagalbą administruojančiai institucijai (Bendrovei arba Agentūrai) (toliau – administruojanti institucija) (taikoma tuo atveju, kai pareiškėjas paraiškos pateikimo momentu neturi žemės ūkio valdos);
9.3. įsipareigoja užsiimti žemės ūkio veikla ne trumpiau kaip 3 metus nuo sprendimo skirti pagalbą priėmimo dienos;
9.4. ne mažiau kaip 5 metus nuo žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo užtikrina jos naudojimą žemės ūkio veiklai, kaip nustatyta Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatyme;
9.5. pareiškėjas užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma pagalbos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų nacionalinių ir Europos Sąjungos programos lėšų;
9.6. pareiškėjas ir jo sutuoktinis nedalyvauja ir nedalyvavo įgyvendinant Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonę „Ankstyvo pasitraukimo iš prekinės žemės ūkio gamybos rėmimas“ ir Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonę „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“;
10. Jeigu pagalbos gavėjas mirė po sprendimo skirti pagalbą priėmimo ar esant nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybėms, pagalbos gavėjo įsipareigojimai gali būti perduodami. Šiuo atveju perimti visas teises ir pareigas bei įsipareigojimus, susijusius su pagalba, teisių perėmėjas gali tik tuo atveju, jeigu jis teisių ir pareigų perėmimo metu atitinka tinkamumo gauti pagalbą sąlygas ir reikalavimus. Asmuo, perimantis pagalbos gavėjo įsipareigojimus, pateikia pagalbą administruojančiai institucijai rašytinį prašymą dėl įsipareigojimų perėmimo ir pagalbos gavėjo mirties arba nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių patvirtinimo dokumentus.
III SKYRIUS
TINKAMOS SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PAgalbai GAUTI
11. Pagalba pagal Taisykles būtų teikiama, kai:
11.1. įsigyjamas turtas pirminei gamybai vykdyti yra:
11.1.2. pastatai ir (arba) statiniai su jiems priklausančiais žemės sklypais. Gyvenamasis pastatas yra tinkamas įsigyti turtas tik tuo atveju, jei gyvenamojo pastato sklypas ribojasi su perkamos žemės ūkio paskirties žemės sklypu ir (ar) perkamų pastatų ir (arba) statinių sklypais;
11.2. fizinio asmens, kurio turtą pirminei gamybai vykdyti pareiškėjas perka, žemės ūkio valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte (VED), ne mažesnis nei 25 000 Eur paraiškos teikimo dienos duomenimis (kai paraiška teikiama prieš įsigyjant turtą pirminei gamybai vykdyti) arba turto pirminei gamybai vykdyti pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo dienos duomenimis (kai paraiška teikiama jau įsigijus turtą pirminei gamybai vykdyti). Valdos ekonominis dydis nustatomas Taisyklių 8 punkte nustatyta tvarka;
11.3. įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti vertė sudaro ne mažiau kaip 70 proc. viso pardavėjo turto žemės ūkio veiklai vykdyti vertės pagal atliktą nepriklausomą turto vertinimą arba, jei įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti balansinė vertė sudaro ne mažiau kaip 70 proc. viso pardavėjo turto žemės ūkio veiklai vykdyti balansinės vertės pagal buhalterinės apskaitos dokumentus (duomenims apie įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti balansinę vertę pagrįsti pateikiama pardavėjo pasirašyta pažyma, kurioje nurodomas turto pavadinimas, kiekis ir vertė). Šiame papunktyje nurodytai sąlygai patikrinti duomenys apie gyvenamojo pastato vertę nėra įtraukiami.
12. Pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM) už numatomas įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo paslaugas nėra tinkamos finansuoti išlaidos, išskyrus atvejus, kai jį faktiškai ir galutinai sumoka pagalbos gavėjas, nesantis PVM mokėtojas.
IV SKYRIUS
PAGALBOS DYDIS ir intensyvumas
14. Pagal Taisykles teikiamą pagalbą sudaro:
14.1. dalies palūkanų, sumokėtų už kredito įstaigos kreditą turtui pirminei gamybai vykdyti įsigyti, kompensacija už ne ilgesnį kaip 60 mėnesių laikotarpį nuo kredito sutarties pasirašymo dienos;
14.2. dalies garantinės įmokos kompensacija tuo atveju, kai teikiamas kredito įstaigos kreditas su Bendrovės garantija;
15. Pagal Taisykles kompensuojama dalis 14 punkte nurodytų rūšių išlaidų:
15.1. 80 proc. – pareiškėjams (fiziniams asmenims), jaunesniems kaip 40 metų amžiaus paraiškos pateikimo dieną;
16. Bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma, suteikta vienam pagalbos gavėjui (t. y. vienai įmonei, kaip ji apibrėžta reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje), per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį negali būti didesnė kaip 15 000 Eur, kaip nustatyta reglamento (ES) Nr. 1408/2013 3 straipsnio 2 dalyje.
17. Bendra pirminės gamybos sektoriuje veiklą vykdantiems ūkio subjektams skiriamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį neturi viršyti reglamento (ES) Nr. 1408/2013 priede nurodytos nacionalinės ribos.
18. Jei pagalbos gavėjas vykdo veiklą keliuose sektoriuose, teikiama pagalba sumuojama vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1408/2013 5 straipsnio 1 ir 2 dalies nuostatomis.
19. Jei dvi įmonės susijungia arba viena įsigyja kitą, arba kai viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių, apskaičiuojant, ar suteikus pagalbą pagalbos gavėjui nebus viršytos Taisyklių 16 ir (ar) 17 punktuose nurodytos ribos, turi būti taikomos reglamento (ES) Nr. 1408/2013 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos.
20. Pagalbos kompensuojant dalį palūkanų dydis pareiškėjui ir diskontuota šios pagalbos vertė apskaičiuojama vadovaujantis Taisyklių 21–26 punktų nuostatomis.
21. Metinė palūkanų norma, nuo kurios skaičiuojama palūkanų kompensacija pagal Taisykles, negali būti didesnė kaip 4 proc. Jeigu metinė palūkanų norma viršija nustatytą didžiausią metinę palūkanų normą, palūkanų kompensacija skaičiuojama nuo nustatytos didžiausios metinės palūkanų normos.
22. Pareiškėjui faktiškai išmokėta palūkanų kompensacijos suma negali viršyti priimant sprendimą dėl palūkanų kompensacijos suteikimo apskaičiuotos pagalbos sumos visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui. Palūkanų kompensacijos suma visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui apskaičiuojama susumuojant palūkanų kompensacijos sumą, apskaičiuotą nuo faktiškai sumokėtų palūkanų (jei iki paraiškos pateikimo dienos dalis palūkanų buvo sumokėta), ir mokėtiną kompensacijos sumą, apskaičiuotą už laikotarpį, už kurį palūkanos dar nėra sumokėtos, kuri apskaičiuojama Taisyklių 23 punkte nustatyta tvarka.
23. Palūkanų kompensacijos suma už laikotarpį, už kurį palūkanos dar nėra sumokėtos, tuo atveju, jei kartu su kredito sutartimi pateikiamas palūkanų mokėjimo grafikas, apskaičiuojama nuo palūkanų sumos, kuri pagal palūkanų mokėjimo grafiką turės būti sumokėta per šį laikotarpį (neviršijant Taisyklių 21 punkte nurodytos didžiausios palūkanų normos). Tuo atveju, jei kartu su kredito sutartimi palūkanų mokėjimo grafikas su mokėtinomis palūkanų sumomis nepateiktas, palūkanų kompensacijos suma apskaičiuojama nuo palūkanų sumos, kuri apskaičiuojama atsižvelgiant į kredito sutartyje nurodytą kredito sumą, metinę palūkanų normą (neviršijant Taisyklių 21 punkte nurodytos didžiausios palūkanų normos) ir palūkanų kompensavimo laikotarpį, darant prielaidą, kad kreditas bus grąžinamas vienodomis dalimis visą grąžinimo laikotarpį.
24. Vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1408/2014 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis mokama pagalba diskontuojama pagalbos suteikimo dieną. Palūkanų kompensacijos dalies, kuri apskaičiuota už laikotarpį, už kurį palūkanos dar nėra sumokėtos, diskontuota palūkanų kompensacijos vertė apskaičiuojama pagal Bendrųjų administravimo taisyklių 3 priede nurodytą Valstybės pagalbos arba nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą.
25. Pakeitus kredito sutarties sąlygas po pagalbą administruojančios institucijos priimto sprendimo dėl pagalbos skyrimo, pagalbos dydis visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui, apskaičiuotas vadovaujantis Taisyklių 20 punktu, neperskaičiuojamas. Kredito įstaigos apskaičiuotos palūkanos bei delspinigiai už pradelsto termino kreditus nekompensuojami.
26. Tuo atveju, kai Taisyklių III skyriuje nurodytam turtui įsigyti naudojama tik kredito dalis, palūkanų ir garantinės įmokos kompensacijos dydis skaičiuojamas tik nuo palūkanų ir garantinės įmokos, sumokėtų už kredito dalį, panaudotą turtui, nurodytam Taisyklių III skyriuje, įsigyti, sumos.
27. Pareiškėjo įsigyjamo turto pirminei gamybai vykdyti nepriklausomo vertintojo vertinimo išlaidų kompensacija tuo atveju, kai Taisyklių III skyriuje nurodytas tinkamas įsigyti turtas sudaro tik dalį viso nepriklausomo vertintojo įvertinto turto, apskaičiuojama atsižvelgiant į įvertinto Taisyklių III skyriuje nurodyto tinkamo įsigyti turto vertės dalį.
28. Jei suteikus pagalbą būtų viršytos Taisyklių 16 ir (ar) 17 punktuose nurodytos ribos, priimant sprendimą dėl pagalbos suteikimo apskaičiuota pagalba sumažinama tiek, kad nebūtų pažeistas reglamentas (ES) Nr. 1408/2013.
V SKYRIUS
Dokumentų pateikimo TVARKA
30. Paraiškos, kai turtui pirminei gamybai vykdyti įsigyti yra teikiamas kreditas su Bendrovės garantija, forma skelbiama Bendrovės interneto svetainėje adresu www.garfondas.lt. Paraiškos, kai turtui pirminei gamybai vykdyti įsigyti teikiamas kreditas be garantijos arba kredito įstaigos paslaugomis nesinaudojama, forma pateikiama Taisyklių 1 priede ir skelbiama Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse adresais: www.zum.lt ir www.nma.lt. Dokumentai, kurie turi būti pateikti kartu su užpildyta paraiška, išvardyti paraiškos formoje.
31. Paraiška ir susiję dokumentai turi būti pildomi lietuvių kalba. Kita kalba užpildyta paraiška ir susiję dokumentai nepriimami.
32. Paraiška ir susiję dokumentai turi būti pateikti spausdintine forma (surinkti kompiuteriu) arba užpildyti ranka. Neaiškiai arba neįskaitomai ranka užpildytos paraiškos ir susiję dokumentai nepriimami.
33. Turi būti pateikiamas vienas originalus paraiškos egzempliorius ir susijusių dokumentų originalai arba kopijos, patvirtintos pareiškėjo parašu. Kiekvienas paraiškos ir susijusių dokumentų lapas turi būti patvirtintas pareiškėjo parašu.
34. Pareiškėjas paraišką teikia:
34.1. kredito įstaigai kartu su teikiamais dokumentais dėl garantijos suteikimo – tuo atveju, kai turtui pirminei gamybai vykdyti įsigyti teikiamas kredito įstaigos kreditas su Bendrovės garantija;
35. Tuo atveju, kai teikiamas kreditas su Bendrovės garantija, kredito įstaiga teikia Bendrovei:
36. Tuo atveju, kai teikiamas kreditas be Bendrovės garantijos arba kredito įstaigos paslaugomis nesinaudojama, pareiškėjas:
36.1. paraišką Agentūrai pateikia ne vėliau kaip per metus nuo kredito sutarties sudarymo, o tuo atveju, kai pareiškėjas kreipiasi pagalbos tik daliai turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo išlaidų kompensuoti, nuo turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo dokumentų sudarymo. Paraiška Agentūrai teikiama asmeniškai, per įgaliotą asmenį arba registruotu paštu.
36.2. kredito įstaigos pažymą apie kredito įstaigai sumokėtas palūkanas iki paraiškos pateikimo (2 priedas) pateikia Agentūrai kartu su paraiška, vėliau pažymas apie kredito įstaigai sumokėtas palūkanas po paraiškos pateikimo (2 priedas) teikia Agentūrai vieną kartą per metus trečiam ketvirčiui pasibaigus iki spalio 15 d. už per einamųjų metų I–III ketvirtį ir prieš tai ėjusių metų IV ketvirtį sumokėtas palūkanas arba atitinkamai trumpesnį laikotarpį, t. y. neįskaitant laikotarpio, už kurį palūkanos buvo sumokėtos iki paraiškos pateikimo ir informacija apie jas Agentūrai jau buvo pateikta su paraiška.
36.3 ne vėliau kaip per 10 darbo dienų turi pranešti Agentūrai apie bet kurių duomenų, pateiktų paraiškoje, taip pat apie kontaktinių duomenų pasikeitimus bei aplinkybių, kurios turi įtakos tinkamam įsipareigojimų vykdymui, atsiradimą. Šiame papunktyje nurodytą informaciją pareiškėjas pateikia Taisyklių 36.1 papunktyje nurodytais būdais.
VI SKYRIUS
Paraiškų administravimo tvarka
Paraiškų administravimas Taisyklių 34.1 papunktyje nurodytuoju atveju
37. Taisyklių 34.1 papunktyje nurodytuoju atveju pareiškėjo tinkamumą vertina, pagalbos dydį apskaičiuoja ir pagalbos lėšas pagalbos gavėjams išmoka Bendrovė.
38. Bendrovė ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo dokumentų dėl pagalbos pareiškėjui skyrimo gavimo iš kredito įstaigos (į 15 darbo dienų terminą neįskaičiuojami paklausimų pareiškėjui ar kitoms institucijoms dėl papildomos informacijos pateikimo ir atsakymų gavimo terminai):
38.2. apskaičiuoja pareiškėjui mokėtiną pagalbos sumą ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui (toliau – Registras) teiktiną pagalbos sumą (kuriai apskaičiuoti naudojama diskontuota palūkanų kompensacijos vertė);
38.3. vadovaudamasi Nuostatais ir Suteiktos pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis patikrina informaciją apie visą per praėjusių trejų finansinių metų laikotarpį pareiškėjo (įskaitant ir su šiuo ūkio subjektu reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) gautą nereikšmingą (de minimis) pagalbą, taip pat ar bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma, pridėjus pagal šias Taisykles apskaičiuotą pagalbos sumą, neviršija leidžiamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos;
39. Jei priimamas sprendimas skirti pagalbą, Bendrovė:
39.1. per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dėl pagalbos pagal šias Taisykles skyrimo raštu informuoja pagalbos gavėjus apie mokėtiną pagalbos dydį (palūkanų kompensavimo atveju – nediskontuotą pagalbos dydį, apskaičiuotą visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui) ir kad suteikiama pagalba yra nereikšminga (de minimis), pateikdama aiškią nuorodą į reglamentą (ES) Nr. 1408/2013, nurodydama jo pavadinimą bei skelbimo Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje numerį, ir diskontuotą pagalbos sumą (kuriai apskaičiuoti naudojama diskontuota palūkanų kompensacijos vertė). Tuo atveju, kai suteikiama pagalba kompensuojant dalį kredito palūkanų, taip pat nurodoma, kad pagalbos gavėjui faktiškai išmokėta palūkanų kompensacijos suma negali būti didesnė už apskaičiuotą mokėtiną palūkanų kompensacijos sumą visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui;
40. Jei priimamas sprendimas pagalbos neskirti, Bendrovė ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos išsiunčia šį sprendimą pareiškėjui. Sprendimas dėl pagalbos neskyrimo turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo reikalavimus.
42. Bendrovė pateikia Ministerijos struktūriniam padaliniui, atsakingam už biudžeto planavimą, informaciją apie lėšų poreikį pagalbai išmokėti asmenims, perkantiems turtą pirminei gamybai vykdyti (3 priedas):
42.1. ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo pagalbos gavėjo garantinės įmokos dalies (be kompensuojamos dalies) sumokėjimo dienos apie lėšų poreikį daliai sumokėtų palūkanų, garantinės įmokos ir (ar) turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo išlaidų kompensuoti;
42.2. vėliau kasmet trečiam ketvirčiui pasibaigus iki gruodžio 15 d. apie lėšų poreikį daliai palūkanų kompensuoti, neviršijant pagalbos gavėjams mokėtinų kompensacijos sumų už visą palūkanų kompensavimo laikotarpį. Lėšų poreikis daliai palūkanų kompensuoti apskaičiuojamas pagal kredito įstaigos pateiktus duomenis apie pagalbos gavėjo einamųjų metų I–III ketvirtį ir prieš tai ėjusių metų IV ketvirtį sumokėtas palūkanas. Prieš apskaičiuodama kompensacijos dydį Bendrovė patikrina, ar pagalbos gavėjas laikosi Taisyklių 9.3 ir 9.4 papunkčiuose nustatytų reikalavimų.
43. Ministerijos struktūrinis padalinys, atsakingas už buhalterinę apskaitą, pagal gautą ministerijos struktūrinio padalinio, atsakingo už biudžeto planavimą, pažymą apie lėšų poreikį pagalbai išmokėti asmenims, perkantiems turtą pirminei gamybai vykdyti, vadovaudamasis Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo“, rengia mokėjimo paraišką Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui (toliau – Valstybės iždo departamentas) dėl lėšų pagalbai asmenims, perkantiems turtą pirminei gamybai vykdyti, išmokėti pervedimo į Bendrovės sąskaitą. Mokėjimo paraiška parengiama ir pateikiama Valstybės iždo departamentui per 5 darbo dienas nuo pažymos gavimo dienos.
Paraiškų administravimas Taisyklių 34.2 papunktyje nurodytuoju atveju
45. Taisyklių 34.2 papunktyje nurodytuoju atveju pareiškėjo tinkamumą vertina, pagalbos dydį apskaičiuoja ir pagalbos lėšas pagalbos gavėjams išmoka Agentūra.
46. Agentūra ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo paraiškos gavimo (į 15 darbo dienų terminą neįskaičiuojami paklausimų pareiškėjui ar kitoms institucijoms dėl papildomos informacijos pateikimo ir atsakymų gavimo terminai):
46.2. apskaičiuoja pareiškėjui mokėtiną pagalbos sumą ir į Registrą teiktiną pagalbos sumą (kuriai apskaičiuoti naudojama diskontuota palūkanų kompensacijos vertė);
46.3. vadovaudamasi Nuostatais ir Suteiktos pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis, patikrina informaciją apie visą per praėjusių trejų finansinių metų laikotarpį pareiškėjo (įskaitant ir su šiuo ūkio subjektu reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) gautą nereikšmingą (de minimis) pagalbą, taip pat ar bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma, pridėjus pagal šias Taisykles apskaičiuotą pagalbos sumą, neviršija leidžiamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos;
47. Jei priimamas sprendimas pagalbos neskirti, Agentūra ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos išsiunčia šį sprendimą pareiškėjui. Sprendimas dėl pagalbos neskyrimo turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo reikalavimus.
48. Jei priimamas sprendimas skirti pagalbą, Agentūra:
48.1. per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dėl pagalbos pagal Taisykles skyrimo raštu informuoja pagalbos gavėjus apie pagalbos dydį (palūkanų kompensavimo atveju – nediskontuotą pagalbos dydį, apskaičiuotą visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui), ir kad suteikiama pagalba yra nereikšminga (de minimis), pateikdama aiškią nuorodą į reglamentą (ES) Nr. 1408/2013, nurodydama jo pavadinimą bei skelbimo Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje numerį, ir diskontuotą pagalbos sumą (kuriai apskaičiuoti naudojama diskontuota palūkanų kompensacijos vertė). Tuo atveju, kai suteikiama pagalba kompensuojant dalį kredito palūkanų, taip pat nurodoma, kad pagalbos gavėjui faktiškai išmokėta palūkanų kompensacijos suma negali būti didesnė už apskaičiuotą mokėtiną palūkanų kompensacijos sumą visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui;
48.2. vadovaudamasi Nuostatais ir Suteiktos pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis, per Nuostatuose nustatytą terminą pateikia Registrui informaciją apie pagalbos gavėjui skiriamą pagalbos sumą. Registrui pateikti duomenys apie suteiktą pagalbą tikslinami Nuostatuose nustatyta tvarka ir terminais;
48.3. per 10 darbo dienų nuo sprendimo skirti pagalbą priėmimo dienos užsako lėšas iki paraiškos pateikimo sumokėtų palūkanų daliai ir daliai turto pirminei gamybai vykdyti vertinimo išlaidų kompensuoti. Vėliau kasmet trečiam ketvirčiui pasibaigus iki gruodžio 15 d. užsako lėšas daliai palūkanų kompensuoti pagal pagalbos gavėjų pateiktas Taisyklių 36.2 papunktyje nurodytas pažymas, neviršijant pagalbos gavėjams mokėtinų kompensacijos sumų už visą palūkanų kompensavimo laikotarpį. Prieš išmokėdama palūkanų kompensaciją, Agentūra patikrina, ar pagalbos gavėjas laikosi Taisyklių 9.3 ir 9.4 papunkčiuose nustatytų reikalavimų.
50. Lėšos užsakomos ir išmokamos pagalbos gavėjams Bendrųjų administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
52. Siekdamos viešai ir skaidriai panaudoti pagalbai išmokėti skirtas lėšas, Bendrovė ir Agentūra skelbia pareiškėjų ir pagalbos gavėjų sąrašus, projektų pavadinimus ir sumas, kurios buvo skirtos ir išmokėtos kiekvienam pagalbos gavėjui iš valstybės biudžeto. Informacija apie pagalbos gavėjams kalendoriniais metais išmokėtą pagalbą paskelbiama iki kitų metų gegužės 31 d. Bendrovės ir Agentūros interneto svetainėse.
53. Pagalbos gavėjai, nevykdantys Taisyklių 9.3 ir (ar) 9.4 papunkčiuose nustatytų reikalavimų, privalo grąžinti visą pagal Taisykles jiems išmokėtą pagalbą.
54. Privalomos grąžinti lėšos, kurios pagalbos gavėjams buvo neteisėtai išmokėtos ir (arba) panaudotos pažeidžiant teisės aktus, ir su minėtomis lėšomis susijusios palūkanos administruojamos Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2011 m. spalio 13 d. įsakymu Nr. 3D-750 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.
55. Pagalbos gavėjai, gavę pagalbą neteisėtai, arba asmenys, prisidėję prie neteisėto pagalbos gavimo (sąmoningai patvirtinę klaidingus duomenis), atsako teisės aktų nustatyta tvarka.