LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2014 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO TVIRTINIMO

 

2014 m. balandžio 18 d. Nr. 5TS-1110

Lazdijai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, 33 punktu, Lazdijų rajono savivaldybės taryba  n u s p r e n d ž i a:

Patvirtinti Lazdijų rajono savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų planą (pridedama).

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                              Artūras Margelis


 

PATVIRTINTA

Lazdijų rajono savivaldybės tarybos

2014 m. balandžio 18 d.

sprendimu Nr. 5TS-1110

 

Lazdijų rajono savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų planas

 

I. ĮVADAS

1. Bendra informacija

 

Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 ir 7 straipsniuose apibrėžtos savivaldybių savarankiškos ir valstybės perduotos savivaldybėms funkcijos, nustatančios savivaldybių atsakomybę teikiant gyventojams socialines paslaugas. Vadovaudamosi Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu ir siekdamos nustatyti socialinių paslaugų teikimo mastą ir rūšis pagal gyventojų poreikius, savivaldybės kasmet sudaro ir tvirtina socialinių paslaugų planą. Lazdijų rajono savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų planas (toliau – Socialinių paslaugų planas) rengiamas vadovaujantis Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“.

Socialinių paslaugų planas atitinka atitinka:

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XII-51, uždavinius „Gerinti socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę, socialinių darbuotojų darbo sąlygas“ ir „Stiprinti darbą su probleminėmis šeimomis, gerinti jų kokybę ir efektyvumą“.

2. Valstybės ilgalaikės raidos strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. IX-1187, pagrindinį tikslą „Sukurti aplinką plėtoti šalies materialinei ir dvasinei gerovei, kurią apibendrintai nusako žinių visuomenė, saugi visuomenė ir konkurencinga ekonomika“, kryptį „Socialinės paramos plėtra ir skurdo bei socialinės atskirties įveikimas“ ir jos pagrindinius veiksmus „Teikti prevencines ir reabilitacines socialines paslaugas socialinės atskirties grupėms, prievartą ir išnaudojimą patyrusiems, sergantiems priklausomybės ligomis, grįžusiems iš įkalinimo vietų ir kitiems asmenims“, „Geriau panaudoti nevyriausybinių organizacijų išteklius ir gebėjimus socialinei paramai tobulinti“ bei kitus veiksmus.

3. Alytaus regiono plėtros 2010–2020 metų plano įgyvendinimo priemonių sąrašo, patvirtinto Alytaus regiono plėtros tarybos 2010 m. birželio 3 d. nutarimu Nr.(10.18)-4R-1, tikslą „Gerinti sveikatos ir socialinių paslaugų kokybę ir prieinamumą“, uždavinius „Renovuoti, modernizuoti ir plėsti sveikatos, socialinių paslaugų ir paslaugų neįgaliesiems įstaigų infrastruktūrą“, „Didinti teikiamų sveikatos, socialinių paslaugų ir paslaugų neįgaliesiems kokybę“ ir priemones „Regiono sveikatos ir socialinių paslaugų bei paslaugų neįgaliesiems įstaigų rekonstrukcija, renovacija ir plėtra bei materialinės bazės atnaujinimas“, „Socialinių paslaugų centrų kūrimas, plėtra ir jų teikiamų paslaugų kokybės gerinimas“ bei „Sveikatos, socialinių paslaugų ir paslaugų neįgaliesiems kokybės gerinimo ir prieinamumo didinimo projektų įgyvendinimas“. 

4. Lazdijų rajono savivaldybės 2011 – 2020 metų strateginio plėtros plano, patvirtinto Lazdijų rajono savivaldybės tarybos 2011 m. birželio 29 d. sprendimu Nr. 5TS-61, tikslą „Užtikrinti gyventojų socialinį saugumą“, uždavinius: „Užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą ir įvairovę“; „Gerinti socialinių paslaugų kokybę bei didinti

darbuotojų kvalifikaciją“; „Gerinti socialines paslaugas teikiančių įstaigų infrastruktūrą“ ir priemones: 3.3.1.3. sukurti našlaičių ir netekusių tėvų globos vaikų socialinės globos infrastruktūrą; 3.3.1.4. įkurti savarankiškogyvenimo namus VšĮ Lazdijų socialinių paslaugų centre; 3.3.1.5. įsteigti dienos socialinės globos padalinį VšĮ Lazdijų socialinių paslaugų centre; 3.3.1.6. plėtoti nestacionarias socialines paslaugas bei užtikrinti jų kokybę; 3.3.2.3. bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis, teikiant socialines paslaugas; 3.3.3.1. didinti VšĮ Lazdijų socialinių paslaugų centro socialinės globos namų gyventojų

gerovę; 3.3.4.3. gerinti Lazdijų rajono savivaldybės socialinės globos centre „Židinys“ teikiamų socialinių paslaugų kokybę ir kitas priemones.

Rengiant Socialinių paslaugų planą naudoti Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos 2011 metų gyventojų ir būstų surašymo, Alytaus darbo biržos, Lazdijų rajono savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių bei jų reguliavimo sričiai priskirtų įstaigų, kitų įstaigų bei organizacijų, teikiančių socialines paslaugas Lazdijų rajono savivaldybės gyventojams, pateikta informacija.

 

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai:

 

2.1. Užtikrinti, kad socialinės paslaugos būtų teikiamos visiems jų reikalingiems Lazdijų rajono savivaldybės gyventojams, neatsižvelgiant į jų finansines galimybes ir laikantis socialinio teisingumo principo.

2.2. Vykdant Lietuvos Respublikos teisės aktais nustatytą socialinės apsaugos politiką, gerinti socialiai pažeidžiamų Lazdijų rajono savivaldybės gyventojų, jų šeimų gyvenimo kokybę.

2.3. Plėtoti socialines paslaugas asmenims, atsidūrusiems socialinėje atskirtyje, skatinti jų socialinę adaptaciją, reabilitaciją ir integraciją į visuomenę.

2.4. Skatinti socialinės paramos specialistų ir socialinių darbuotojų kvalifikacijos kėlimą ir įdarbinimą.

2.5. Bendradarbiauti su Lazdijų rajono savivaldybės nevalstybinėmis ir kitomis organizacijomis teikiant socialines paslaugas.

2.6. Telkti socialinių paslaugų įstaigų, nevalstybinių organizacijų, socialinio darbo specialistų pastangas, siekiant įgyvendinti socialinių paslaugų planą, kad socialinė pagalba būtų aktyvi ir skatintų pačius asmenis, ypač socialinės rizikos asmenis ir šeimas, būti savarankiškais ir visaverčiais visuomenės nariais, o ne vien naudotis pasyvia pinigine parama.

Socialinės paslaugos Lazdijų rajono savivaldybėje turėtų būti teikiamos taip, kad būtų užtikrinami būtinieji asmens poreikiai ir kad asmuo būtų skatinamas aktyviai ieškoti būdų padėti pačiam sau išspręsti susidariusią probleminę situaciją. Socialinėje atskirtyje esantys asmenys turėtų būti informuojami ne tik apie teikiamas socialines paslaugas, bet ir apie asmens socialinio statuso ir vertybinių orientacijų grąžinimo kryptingomis socialinėmis, pedagoginėmis, psichologinėmis, ugdymo ar kitomis priemonėmis, siekiant integruoti asmenį į visuomenę, būdus.

Planuojama ir toliau plėsti socialinių paslaugų tinklą, siekiant, kad paslaugos būtų kuo arčiau žmogaus namų, kad būtų prieinamos visiems Lazdijų rajono savivaldybės gyventojams, kuriems jos reikalingos. Teikti socialines paslaugas bus skatinami savanoriai,

nevalstybinės organizacijos bei finansuojamos nevalstybinių organizacijų pateiktos programos, susijusios su socialinių paslaugų teikimu.

Tam, kad teikiamos socialinės paslaugos būtų aukštos kokybės, specialistai, dirbantys su paslaugų gavėjais taip pat turi būti atitinkamai parengti, t.y. nuolat keliama jų profesinė kvalifikacija bei nustatyti tokie darbo krūviai, kurie atitiktų nustatytas normas. Nuo socialinio darbuotojo, dirbančio su klientais kompetencijos, dažnai tiesiogiai priklauso šiems klientams suteiktos socialinės pagalbos sėkmingumas ir teikiamų paslaugų kokybė.

 

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai

 

Socialinių paslaugų planą rengė Lazdijų rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vedėja Lina Margelienė, Lazdijų rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vyr. specialistė Asta Račkauskienė, Lazdijų rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vyr. specialistė Janina Norkevičienė.

 

II. BŪKLĖS ANALIZĖ

4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis

Eil. Nr.

Rodiklis

Gyventojų (šeimų) skaičius 2012 m.

Gyventojų (šeimų) skaičius 2013 m.

 

1

2

3.

4.

 

1.

Gyventojų skaičius, iš jų:

22064

21639

21251*

 

Miesto gyventojai

5837

5776

 

 

Kaimo gyventojai

16227

15863

 

2.1.

vaikai (iki 19 m.)

4568

4349

 

2.2.

darbingo amžiaus gyventojai, iš jų:

11096

11005

 

2.2.1.

darbingo amžiaus jaunimas 20-29 metų

2572

2629

 

2.2.2.

darbingo amžiaus asmenys 30-59 metų

8524

8376

 

2.3.

pensinio amžiaus gyventojai (60 ir daugiau metų(

6400

6285

 

3.

Šeimos ir vaikai

 

 

 

3.1.

socialinės rizikos šeimos

97

94

 

3.2.

vaikų skaičius socialinės rizikos šeimose

233

227

 

3.3.

vaikus globojančios šeimos

39

33

 

3.4.

šeimose globojami vaikai

52

39

 

3.5.

globos įstaigose globojami vaikai

42

34

 

3.6.

Lietuvos Respublikos piliečių įvaikinti vaikai

-

-

 

3.7.

smurtą patyrę vaikai

7

10

 

4.

Suaugę socialinės rizikos asmenys

 

 

 

4.

Suaugę socialinės rizikos asmenys

2012

2013

 

4.1.

asmenų dispanserizacija dėl alkoholio ir narkotikų

32

47

 

4.2.

narkotikų vartotojai

3

3

 

4.3.

sergamumas tuberkulioze

 

 

8**

16***

 

* - prognoziniai duomenys

** Naujai registruotų sergančių tuberkulioze atvejų skaičius

***Iš viso sergančių atvira tuberkulioze skaičius

 

Natūrali gyventojų kaita, santuokos ir ištuokos apskrityse ir savivaldybėse 2013 m.*

Gyvų gimusių kūdikių skaičius

Mirusiųjų skaičius

Natūrali gyventojų kaita

Santuokų skaičius

Ištuokų skaičius

Iš viso

30858

41556

-10698

20507

9914

Alytaus apskritis

1358

2330

-972

959

456

Alytaus m. sav.

474

616

-142

347

188

Alytaus r. sav.

262

512

-250

162

76

Druskininkų sav.

195

330

-135

167

69

Lazdijų r. sav.

214

415

-201

133

50

Varėnos r. sav.

213

457

-244

150

73

* - prognoziniai duomenys

100 15–59 metų amžiaus gyventojų tenka nurodyto amžiaus gyventojų .

 

Požymiai: amžius, administracinė teritorija ir metai

 

2010

2011

2012

 

0–14

 

Lietuvos Respublika

23

24

24

 

Alytaus apskritis

23

24

23

 

Alytaus m. sav.

23

23

23

 

Alytaus r. sav.

24

24

24

 

Druskininkų sav.

20

20

21

 

Lazdijų r. sav.

26

26

26

 

Varėnos r. sav.

24

24

24

 

60 ir vyresni

 

Lietuvos Respublika

33

34

35

 

Alytaus apskritis

37

38

40

 

Alytaus m. sav.

26

29

31

 

Alytaus r. sav.

47

48

48

 

Druskininkų sav.

37

37

40

 

Lazdijų r. sav.

47

47

46

 

Varėnos r. sav.

47

47

48

 

 

 

Demografinės senatvės koeficientas metų pradžioje . Požymiai: administracinė teritorija ir metai

 

2010

2011

2012

 

Lietuvos Respublika

140

144

147

 

Alytaus apskritis

156

163

169

 

Alytaus m. sav.

113

124

133

 

Alytaus r. sav.

193

200

197

 

Druskininkų sav.

179

187

192

 

Lazdijų r. sav.

177

177

180

 

Varėnos r. sav.

190

193

199

 

Vidutinis gyventojų amžius metų pradžioje . Požymiai: lytis, administracinė teritorija ir metai

2010

2011

2012

Lietuvos Respublika

39,4

39,8

40,1

Alytaus apskritis

40,3

40,9

41,3

Alytaus m. sav.

38,0

38,8

39,4

Alytaus r. sav.

42,2

42,6

42,7

Druskininkų sav.

41,0

41,5

42,0

Lazdijų r. sav.

41,6

41,7

42,0

Varėnos r. sav.

42,0

42,4

42,7

 

Medianinis gyventojų amžius metų pradžioje . Požymiai: lytis,
administracinė teritorija ir metai

2010

2011

2012

2013

Vyrai ir moterys

Lietuvos Respublika

40,0

41,0

41,0

42,0

Alytaus apskritis

42,0

43,0

44,0

44,0

Alytaus m. sav.

39,0

40,0

41,0

42,0

Alytaus r. sav.

44,0

45,0

45,0

46,0

Druskininkų sav.

43,0

44,0

45,0

45,0

Lazdijų r. sav.

43,0

44,0

45,0

45,0

Varėnos r. sav.

44,0

45,0

46,0

46,0

2002–2012 m. statistiniai rodikliai patikslinti pagal gyventojų skaičių, perskaičiuotą remiantis Lietuvos Respublikos 2011 m. visuotinio gyventojų ir būstų surašymo rezultatais.

 

2060 m. pagal medianinį amžių Lietuvos visuomenė bus viena seniausių iš visų ES narių. Medianinis amžius – į dvi skaičiumi vienodas jaunesnių ir vyresnių gyventojų grupes visuomenę skirianti amžiaus riba. Kuo šis rodiklis didesnis, tuo visuomenė yra senesnė. Prognozuojama, kad po 50 metų medianinis amžius Lietuvoje sieks apie 51 metus, tuo tarpu Europos Sąjungos šalių vidurkis bus 47,9 metai. Atsižvelgiant į tai, kad 2008 m. lietuvių medianinis amžius nesiekė 40 metų, akivaizdu, kad Lietuvoje sparčiai daugėja vyresnio ir mažėja jaunesnio amžiaus žmonių. Taigi, jau dabar būtina imtis senėjančios visuomenės padarinius švelninančių kompleksinių priemonių ir numatyti, kokios priemonės turi būti įgyvendintos ateityje

 

4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai

 

Gyventojų socialinių paslaugų poreikius bei socialinio tinklo kūrimąsi lemia tiek išoriniai, tiek vidiniai veiksniai:

 gyventojų senėjimas,

 vidutinės gyvenimo trukmės didėjimas,

Vyresnio amžiaus žmones vargina įvairūs sveikatos sutrikimai. Dažniausiai jiems nustatomas pagalbos į namus, socialinės globos, transporto paslaugų poreikis, reikalingos techninės pagalbos priemonės (vežimėliai, lazdelės, vaikštynės ir kita).

 nedarbas,

Nedarbas siejasi su asmens ir jo šeimos negebėjimu apsirūpinti pirmos būtinybės (maistu, drabužiais) ir kitomis prekėmis, apmokėti būsto, komunalines paslaugas, už vaikų ir (ar) savo mokslą, sveikatos draudimo nebuvimu. Dažniausiai šiai socialinei grupei reikalingos tarpininkavimo ir atstovavimo, maitinimo, aprūpinimo drabužiais ir kitos socialinės paslaugos.

 negalia,

Dažniausiai suaugę asmenys pripažįstami neįgaliaisiais dėl jungiamojo audinio ir skeleto - raumenų sistemos ligų, vaikai - dėl psichikos ir elgesio sutrikimų.

Neįgaliesiems reikalingos panašios socialinės paslaugos kaip ir senyvo amžiaus asmenims.

Tai pagalbos į namus, socialinės globos, transporto, aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis, būsto pritaikymo neįgaliųjų poreikiams ir kitos paslaugos pagal poreikį.

 priklausomybės alkoholiui ir kitoms psichotropinėms medžiagoms,

 motyvacijos keisti socialinę situaciją stoka,

· smurtas šeimoje,

· valkatavimas,

· elgetavimas

· psichologinė, fizinė ar seksualinė prievarta.

Šie veiksniai lemia vaikų, suaugusių asmenų ir šeimų priskyrimą socialinės rizikos grupei. Socialinėmis paslaugomis (tokiomis kaip socialinių įgūdžių ugdymas,

tarpininkavimas ir kitomis) mažinamos neigiamos socialinių problemų pasekmės vaikams ir šeimoms bei vykdoma prevencija.

 

Socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai analizuojami pagal išskirtas 3 žmonių socialinės grupes:

1) vaikai ir šeimos, t. y. likę be tėvų globos, socialinės rizikos vaikai, vaikai iš socialinės rizikos šeimų ir socialinių įgūdžių stokojančių šeimų (toliau – socialinės rizikos šeimos);

2) senyvo amžiaus ir neįgalūs asmenys;

3) socialinės rizikos asmenys.

 

4.2.1. Vaikai ir šeimos

 

2013 metų pradžioje Lazdijų rajono savivaldybėje gyveno daugiau nei 21,6 tūkst. gyventojų.

Lazdijų rajono savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus duomenimis,

2013 m. metų pradžioje Lazdijų rajono savivaldybėje buvo 97 šeimos ir 234 jose augantys vaikai, kurie priskirtini socialinės rizikos grupei. 2013 metų pabaigoje apskaitoje buvo 94 šeimos ir 227 jose augantys vaikai.

Šeimos priskyrimą rizikos grupei paprastai lemia keletas tarpusavyje susijusių veiksnių: priklausomybės ligos (piktnaudžiavimas alkoholiu ar pan.), motyvacijos spręsti savo problemas stoka, socialinių įgūdžių stoka prižiūrėti vaikus, nedalyvavimas vaikų ugdyme, vaikų mokyklos nelankymas, tinkamų gyvenimo sąlygų vaikams neužtikrinimas, gaunamos valstybės paramos naudojimas ne šeimos interesams, psichologinis, fizinis, seksualinis smurtas, ilgalaikė bedarbystė, finansiniai sunkumai, sveikatos, psichologinės problemos, sudėtinga socialinė adaptacija po psichinės ligos ir kt. Tokiomis sąlygomis augantys vaikai patys neretai atsiduria socialinės rizikos grupėje: jie yra labiau linkę „iškristi“ iš švietimo sistemos, pradėti vartoti psichoaktyvias medžiagas, nusikalsti. Juos galima laikyti ir potencialiais bedarbiais, kadangi išsimokslinimo stoka trukdo įsitvirtinti darbo rinkoje.

Šioms šeimoms ir jose gyvenantiems vaikams teikiamos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos, siekiant išsaugoti vaikams šeimą, mažinti socialinę atskirtį. Paslaugų poreikis socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugoms socialinės rizikos šeimoms vis didėja.

Socialiniai darbuotojai su šeima dirba pagal individualaus darbo planą, kuriame iškeliamas tikslas ir numatomi uždaviniai, įpareigojantys šeimą imtis tam tikrų veiksmų, gerinančių šeimos gyvenimo sąlygas, užtikrinančių vaikų poreikių tenkinimą, sudarančių sąlygas vaikams saugiai augti ir vystytis namuose, gerinančius šeimos narių tarpusavio santykius ir bendravimą.

Šiuo požiūriu labai svarbi yra socialinių darbuotojų, teikiančių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas socialinės rizikos šeimoms, veikla, taip pat vaikų dienos centrų ar dienos užimtumo grupių veikla, t. y. prevencinis darbas apsaugant vaikus nuo gatvės įtakos, nusikalstamumo ir žalingų įpročių.

Lazdijų rajono savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus duomenimis, 2013 m. bėgyje iš socialinės rizikos šeimų apskaitos ir socialinių įgūdžių

stokojančių šeimų sąrašo buvo išbraukta 20 šeimų, iš jų daugiausiai dėl šeimos teigiamų pokyčių – 7 (20 vaikų), 35 proc., ir suėjus vaiko pilnametystei – 6 (9 vaikai), 30 proc. 2013 metų bėgyje į socialinės rizikos šeimų apskaitą naujai įrašyta – 17 šeimų (30 vaikų). 58,8 proc. jų (10 šeimų) dėl šeimoje pasireiškiančio piktnaudžiavimo alkoholiu ar kitomis narkotinėmis medžiagomis ir 41,2 proc. dėl šeimos narių socialinių įgūdžių stokos.

4.2.1.1 lentelėje pateiktas šeimų pasiskirstymas pagal išbraukimo iš apskaitos priežastis.

 

4.2.1.1 lentelė. Socialinės rizikos ir socialinių įgūdžių stokojančių šeimų pasiskirstymas pagal išbraukimo iš apskaitos priežastis

 

2013 metų pradžioje

socialinės rizikos šeimų apskaitoje buvo – 97 šeimos, jose auga 234 vaikai

2013 metų pabaigoje

socialinės rizikos šeimų apskaitoje buvo – 94 šeimos, jose auga 227 vaikai

2013 metais naujai įrašyta

į socialinės rizikos šeimų apskaitą – 17  šeimų, jose auga 30 vaikų

Iš jų dėl:

Socialinių įgūdžių stokos

Piktnaudžiavimo alkoholiu ar kitomis narkotinėmis medžiagomis

Smurto šeimoje

Kitų (nurodyti)

Kitų (nurodyti)

Kitų (nurodyti)

Šeimų –7

Vaikų –11

Šeimų –10

Vaikų –19

Šeimų –

Vaikų –

Šeimų –

Vaikų –

Šeimų –

Vaikų –

Šeimų –

Vaikų –

2013 metais išbraukta

iš socialinės rizikos šeimų apskaitos – 20 šeimų, jose auga 38 vaikai

Iš jų dėl:

Teigiamų pokyčių

Apribotų tėvų teisių

Tėvų mirties

Suėjusios pilnametystės

Vaikų mirties

Šeimos išsikėlimo iš Lazdijų r. sav.

Šeimų –7

Vaikų –20

Šeimų –1

Vaikų –1

Šeimų –1

Vaikų –1

Šeimų –6

Vaikų –9

Šeimų –1

Vaikų –1

Šeimų –4

Vaikų –6

 

Dirbant su šeimomis labai svarbus komandinis darbas, bendradarbiavimas su kitomis institucijomis ir organizacijomis. Socialiniai darbuotojai nuolat bendradarbiauja, keičiasi informacija su ugdymo įstaigų pedagogais, policijos pareigūnais, dienos centrų darbuotojais

ir kt. specialistais. Nuolat palaikomas ryšys su Vaiko teisių apsaugos skyriaus darbuotojais, organizuojami tarpžinybiniai susirinkimai, kuriuose sprendžiami vaikų grąžinimo į šeimą ir paėmimo iš šeimos, socialinės globos (rūpybos) peržiūros ir kt. klausimai.

 

4.2.2. Senyvo amžiaus ir neįgalūs asmenys

 

Statistikos departamentuo duomenimis, Lazdijų rajono savivaldybėje 2013 metais gyveno 6285 gyventojai, kurių amžius 60 ir daugiau metų. Tai sudaro 29 proc. visų Lazdijų rajono savivaldybės gyventojų. Šią žmonių socialinę grupę veikia įvairūs amžiaus sąlygoti faktoriai: pasitraukimas iš darbinės veiklos, žemas pragyvenimo lygis, sumažėję gebėjimai savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime, sveikatos problemos, negalia, našlystė, dezorientacija greitai besikeičiančioje aplinkoje.

Lietuvos Respublikos Seimas 2009 m. gruodžio 9 d. priėmė Lietuvos Respublikos socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo laikinąjį įstatymą Nr. XI-537. Šis įstatymas priimtas konstatavus, kad Lietuvos Respublikos valstybės ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų prognozės rodo nuolat didėjantį deficitą, nulemtą Lietuvos ūkį apėmusios ekonomikos krizės, todėl būtina stabilizuoti Lietuvos Respublikos valstybės ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų deficito didėjimą ir subalansuoti pinigų srautus, siekti kiek įmanoma apsaugoti socialiai jautrių asmenų grupes ir ekonomikos krizės laikotarpiu užtikrinti išmokų mokėjimą laiku. Dėl priimto laikinojo įstatymo buvo sumažintos senatvės pensijos ir pablogėjo socialinė - ekonominė pensininkų padėtis. Nuo 2012 metų sausio 1 dienos senatvės pensijos grąžintos į 2009 metų lygį, tačiau dėl nepalankios ekonominės situacijos valstybėje bei nuolat didėjančių prekių ir paslaugų kainų, pensininkų socialinė – ekonominė situacija nepagerėjo.

Spartūs visuomenės senėjimo procesai, ilgėjanti vidutinė gyvenimo trukmė, dėl ekonominės krizės pablogėjusios socialinės-ekonominės sąlygos lemia augantį poreikį bendrosioms socialinėms paslaugoms (maitinimo, transporto organizavimo, sociokultūrinėms paslaugoms ir kt.), pagalbai į namus, apgyvendinimui ir socialinei globai stacionariose bei nestacionariose socialinių paslaugų įstaigose. Šios paslaugos itin reikalingos vienišiems senyvo amžiaus asmenims. Teikiant socialines paslaugas gerinama ne tik senyvo amžiaus asmenų, bet ir jų vaikų, globėjų, t.y. suaugusių darbingo amžiaus gyventojų, gyvenimo kokybė, pastariesiems sudarant galimybę aktyviau dalyvauti darbo rinkoje.

Didėjant vyresnio amžiaus žmonių skaičiui ir mažėjant jų fiziniam aktyvumui reikia ieškoti būdų padėti išvengti dėl gyventojų senėjimo kylančių problemų ir sudaryti sąlygas vyresnio amžiaus žmonėms gyventi pilnavertį gyvenimą, t. y. sukurti vienodas sąlygas su kitais siekiant dalyvauti fizinėje veikloje.

Vadovaujantis LR statistikos departamento duomenimis akivaizdu, kad didelę gyventojų dalį sudaro pensinio amžiaus, neįgalūs asmenys ir vaikai. Tai ir lemia vis didesnį socialinių paslaugų poreikį, nes šis poreikis įvertinamas pagal demografinę, ekonominę ir socialinę situaciją, besiklostančią Lazdijų rajono savivaldybėje. Asmenims, turintiems vidutinę ar sunkią negalią, reikalinga globa ir priežiūra, kurios šeimos nariai užtikrinti negali, nes yra dirbantys arba pensinio amžiaus ir prastos sveikatos. Nemaža dalis neįgaliųjų turi kompleksinę negalią (aklumas, kurtumas ir t.t.), serga epilepsija, todėl likti be priežiūros ir nuolatinės globos negali. Nesuteikus nestacionarinių paslaugų, šie žmonės gali patekti į globos namus.

Svarbu pažymėti pagalbos į namus paslaugų, kurios padeda neįgaliems, senyvo amžiaus asmenims (šeimoms), dėl ligos ar kitų priežasčių netekusiems savarankiškumo, tvarkytis buityje bei dalyvauti visuomenės gyvenime, reikalingumą. Poreikis namuose teikiamoms paslaugoms Lazdijų rajono savivaldybėje auga, ryškėja šių paslaugų gavėjų ir suteiktų paslaugų skaičiaus augimo tendencija.

2013 metais išliko pagalbos į namus gavėjų ir paslaugų skaičiaus augimo tendencija. Daugiausiai paslaugų gavėjų buvo vyresni nei 65 m. Dažniausiai teikiamos paslaugos buvo maisto produktų pirkimas, malkų, vandens atnešimas, buto tvarkymas, maisto ruošimas / pašildymas, medikamentų pirkimas, darbuotojo lankymasis sveikatos priežiūros įstaigoje, pagalba prausiantis.

Ilgalaikės socialinės globos paslaugas suaugusiems Lazdijų rajono savivaldybės

gyventojams, turintiems proto ir kompleksinę negalią, teikia Veisiejų socialinės globos namai, viešosios įstaigos Lazdijų socialinių paslaugų centro Socialinės globos namai, viešoji įstaiga Kapčiamiesčio socialinės globos namai ir kitos socialinės globos įstaigos asmenų pasirinkimu.

Siekiant pagerinti ilgalaikės socialinės globos kokybę viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras įgyvendina projektą ir modernizuoja socialinės globos namus. Siekiama 2014 metais gauti senyvo amžiaus asmenų ir suaugusių asmenų su negalia socialinės globos licenciją.

Grafikas

 

Matome, kad daugiausiai Lazdijų rajono savivaldybėje yra asmenų, kuriems nustatyta fizinė negalia. Negalios rūšis, asmens šeimyninė, finansinė padėtis yra tampriai susiję su neįgaliųjų socialinių paslaugų poreikiais. Dėl negalios sąlygoto riboto savarankiškumo šiems asmenims paprastai sudėtinga spręsti įvairius buitinius, sveikatos, ugdymosi, užimtumo klausimus, dalyvauti visuomenės gyvenime.                     

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras organizuoja transporto paslaugų teikimą asmenims, kurie dėl amžiaus, negalios ar ligos turi judėjimo negalią ir negali naudotis visuomeniniu, individualiu transportu bei kurių vaikai arba šeimos nariai dėl objektyvių priežasčių negali jiems suteikti transporto paslaugos.

Transporto paslaugos teikiamos važiuoti į (iš) gydymo ir reabilitacijos įstaigas, į Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybą, į ortopedijos įmones, apsigyventi į socialinės globos įstaigas.

Ne mažiau aktuali Lazdijų rajono savivaldybėjee yra aplinkos pritaikymo neįgaliesiems problema: nėra daug pritaikytų viešosios paskirties objektų ir įstaigų. Siekdama sudaryti kuo palankesnes socialinės integracijos sąlygas asmenims, turintiems judėjimo, apsitarnavimo funkcijų sutrikimų, Lazdijų rajono savivaldybė organizuoja

nemokamus būstų pritaikymo darbus, t. y. gyvenamųjų patalpų pritaikymą neįgaliesiems, panaudojant specialius elementus (keltuvus, liftus, nuovažas), koreguojant šiems žmonėms neprieinamas erdves (tualetą, vonią, virtuvę). Būstų (aplinkos) pritaikymo neįgaliųjų poreikiams programa finansuojama valstybės ir Lazdijų rajono savivaldybės biudžeto lėšomis.

Siekiant pagerinti socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems kokybę ir tikslingumą, Lietuvos Respublikos Socialinės apsaugos ir darbo ministro 2011-07-01 įsakymu Nr. A1-309 patvirtintas Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje finansavimo tvarkos aprašas, kuriuo vadovaujantis Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektai nuo 2012 metų yra finansuojami per savivaldybes. 2013 m. socialinės reabilitacijos paslaugas neįgaliesiems teikė 6 nevalstybinės organizacijos. Reabilitacijos paslaugas gavo 311 asmenų (žr. lentelę).

Eil. nr.

Organizacijos pavadinimas

Socialinės reabilitacijos paslaugų gavėjų skaičius 2013 m.

Planuojamas socialinės reabilitacijos paslaugų gavėjų skaičius 2014 m.

1.

Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos ,,Viltis“ Lazdijų padalinys

21

21

2.

Viešoji įstaiga ,,Vilniaus ir Alytaus regionų aklųjų centras“

120

120

3.

Lietuvos kurčiųjų draugijos Vilniaus teritorinės valdybos Alytaus pirminė organizacija

29

23

4.

Lazdijų rajono neįgaliųjų draugija

84

167

5.

Varnėnų kaimo bendruomenė

-

20

6.

Veisiejų seniūnijos bendruomenės komitetas

22

17

7.

Mikniškių kaimo bendruomenė

35

-

Iš viso:

311

368

 

4.2.3. Socialinės rizikos asmenys

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Socialinių paslaugų įstatymu, socialinės rizikos suaugęs asmuo – darbingo amžiaus asmuo, esantis socialiai atskirtas dėl to, kad elgetauja, valkatauja, piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomas nuo azartinių lošimų, yra įsitraukęs ar linkęs įsitraukti į nusikalstamą veiklą, yra patyręs ar kuriam kyla pavojus patirti psichologinę, fizinę ar seksualinę prievartą, smurtą šeimoje ir yra iš dalies ar visiškai netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

Šios žmonių socialinės grupės išskirtinis bruožas – tarpusavyje susijusių socialinių problemų „rinkinys“. Neretai priklausomybės ligomis sergantys asmenys, siekdami patenkinti poreikį psichoaktyvioms medžiagoms, įvykdo nusikaltimus, todėl patenka į įkalinimo įstaigas. Grįžę iš laisvės atėmimo vietų jie susiduria su tokiais neigiamais padariniais kaip prarasta šeima, gyvenamasis būstas, darbinė veikla, socialinis statusas, o tai gali pastūmėti į elgetavimą, valkatavimą, kartotinį nusikalstamumą. Nustatyta, kad

teistumas, piktnaudžiavimas alkoholiu, bedarbystė yra esminiai faktoriai, sąlygojantys asmenų benamystę (Maleckienė N., Šimėnaitė A., 2006).

Kiekvienais metais vis dažniau pastebima tendencija, kai nuolatinio būsto, darbo, pajamų neturintys asmenys kreipiasi dėl socialinių paslaugų. Socialinių darbuotojų požiūris leidžia jiems operatyviai bent minimaliai tenkinti pagrindinius žmogiškuosius poreikius bei socialinių paslaugų prieinamumas sudaro sąlygas išgyventi kritiniais gyvenimo atvejais. Tačiau tokių asmenų silpna motyvacija keisti gyvenimo būdą, ryškus asmenybės degradavimo laipsnis, sudaro ypač dideles kliūtis jų grąžinimui į visuotinai priimtinas gyvenimo sąlygas. Tokiems asmenims būdingos ligos kaip tuberkuliozė, diabetas, psichikos sutrikimai, traumos, pedikuliozė, o jų nenoras apsišvarinti, ribotos sveikatos patikrinimo galimybės sudaro sąlygas plisti užkrečiamoms ligoms ne tik įvairiose

institucijose, bet ir viešajame transporte, kitose visuomeninėse vietose.

Siekiant užtikrinti sveikatos priežiūrą asmenims, neturintiems pastovios gyvenamos vietos ir neapdraustiems privalomuoju sveikatos draudimu, Lazdijų rajono savivaldybės administracija yra sudariusi sutartį su viešąja įstaiga „Lazdijų ligoninė“ palaikomojo gydymo bei slaugos paslaugų teikimo šiems asmenims.

 

4.3. Kiti rodikliai

4.3.1. Gyventojų migracija

 

Gyventojų skaičius Lazdijų rajono savivaldybėje nuolat mažėja, o populiacija sensta.

Lazdijų rajono savivaldybėje gyventojų skaičius 2010-2012 metais sumažėjo 8,9 proc. (nuo 24,2 tūkst. gyventojų 2010 m., iki 22 tūkst. Gyventojųv 2012 m.).

Lazdijų rajono savivaldybėje nuolat mažėja 0-15 metų amžiaus gyventojų dalis ir didėja pensinio amžiaus gyventojų dalis. Populiacija Lazdijų rajono savivaldybėje sensta ir vidutinis gyventojų amžiaus vidurkis viršija tiek Lietuvos, tiek Alytaus apskrities vidurkį.

Lazdijų rajono savivaldybėje dominuoja kaimiškos gyvenvietės, kuriose gyvena net 74 proc. savivaldybės gyventojų. Šis skaičius beveik dvigubai viršija Alytaus apskrities ir tris kartus Lietuvo vidurkį.

Gyventojų tankis Lazdijų rajono savivaldybėje yra labai mažas ir beveik du kartus atsilieka nuo Alytaus apskrities vidurkio, bei tris kartus nuo Lietuvos vidurkio. Mažas gyventojų tankis ir didelis kaimiškų vietovių gyventojų skaičius sukelia vykimo pas socialinių paslaugų gavėjus į namus problemų.

Gyventojų skaičiaus mažėjimą Lazdijų rajono savivaldybėje nulemia neigiamas migracijos bei natūralios kaitos saldo.

Pagrindinis gyventojų pragyvenimo šaltinis yra žemės ūkis. Miško gėrybės jau daugelį metų taip pat yra nemažos dalies rajono gyventojų pragyvenimo šaltiniu. Daugelis Lazdijų rajono savivaldybėgyventojė vasaros metu užsidirba rinkdami uogas bei grybus.

Lentelėje pateikiami Statistikos departamento duomenys apie Lietuvos ir Lazdijų rajono savivaldybės gyventojų migraciją:

Gyventojų migracija . Požymiai: migracijos kryptis, administracinė teritorija, statistiniai rodikliai ir metai

2007

2008

2009

2010

2011

Vidaus ir tarptautinė migracija

Lietuvos Respublika

Atvyko

65 044

65 972

56 051

55 009

67 884

Išvyko

70 288

73 690

71 534

132 953

106 062

Neto migracija

-5 244

-7 718

-15 483

-77 944

-38 178

Lazdijų r. sav.

Atvyko

362

420

366

351

431

Išvyko

521

504

433

665

646

Neto migracija

-159

-84

-67

-314

-215

Tarptautinė migracija

Lietuvos Respublika

Atvyko

8 609

9 297

6 487

5 213

15 685

Išvyko

13 853

17 015

21 970

83 157

53 863

Neto migracija

-5 244

-7 718

-15 483

-77 944

-38 178

Lazdijų r. sav.

Atvyko

11

32

30

18

42

Išvyko

36

50

40

283

212

Neto migracija

-25

-18

-10

-265

-170

12

 

Staigus išvykusių padidėjimas 2010 metais yra sąlyginis ir sietinas su prievole mokėti sveikatos draudimo įmokas gyvenamąją vietą deklaravusiems Lietuvoje. 

 

4.3.2. Nedarbas

 

Bedarbiai, tūkst. . Požymiai: administracinė teritorija ir metai

2010

2011

2012

Lietuvos Respublika

312,1

247,2

216,9

Alytaus apskritis

18,6

15,4

14,0

Alytaus m. sav.

7,5

5,9

5,3

Alytaus r. sav.

3,4

3,0

3,0

Druskininkų sav.

2,8

2,2

1,7

Lazdijų r. sav.

2,4

2,2

2,1

Varėnos r. sav.

2,5

2,1

1,7

Registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus gyventojų santykis, % .Požymiai: administracinė teritorija ir metai

2010

2011

2012

Lietuvos Respublika

14,5

13,1

11,7

Alytaus apskritis

16,9

16,0

14,9

Alytaus m. sav.

16,4

15,3

14,4

Alytaus r. sav.

18,6

18,5

18,7

Druskininkų sav.

17,9

16,1

13,2

Lazdijų r. sav.

16,7

17,5

17,0

Varėnos r. sav.

15,5

14,0

12,0

14

 

5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje analizė

 

Lazdijų rajono savivaldybėje didžiausia socialinių paslaugų teikėja yra viešoji įstaiga

Lazdijų socialinių paslaugų centras (toliau – Socialinių paslaugų centras).

Šiuo metu Socialinių paslaugų centras teikia daugumą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintame Socialinių paslaugų kataloge numatytų paslaugų (dienos globos, aprūpinimo drabužiais, transporto, asmens higienos, pagalbos į namus, skalbimo, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, tarpininkavimo ir atstovavimo, apgyvendinimo, sociokultūrines paslaugas), aprūpina gyventojus kompensacine technika, organizuoja akcijas ir vykdo programas įvairioms savivaldybės gyventojų socialinėms grupėms. Įstaiga bendradarbiauja su savivaldybės administracijos skyriais bei tarnybomis, socialinės veiklos nevyriausybinėmis organizacijomis, teisėsaugos ir teisėtvarkos institucijomis, švietimo, gydymo ir sveikatos priežiūros bei kitomis įstaigomis.

Lazdijų rajono savivaldybės administracija kartu su viešaja įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centru įgyvendina du infrastruktūrinius projektus. Projektu „Viešosios įstaigos Lazdijų socialinių paslaugų centro veiklos plėtra gerinant nestacionarių paslaugų kokybę ir didinant jų įvairovę“ kuriami savarankiško gyvenimo namai. Įgyvendinus projektą „Viešosios įstaigos Lazdijų socialinių paslaugų centro dienos socialinės globos padalinio įsteigimas“ bus įkurtas dienos socialinės globos padalinys.

2012 ir 2013 metai metais buvo vykdomas Vaikų dienos centrų veiklos projektas „Po pamokų“, kurį finansavo Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Vaikų dienos centrą lankė 15 vaikų iš socialinės rizikos ir socialiai remtinų šeimų. Vaikai vyko į išvykas ir ekskursijas, dirbo visuomeninį darbą, sportavo, gamino rankdarbius, rengė vakarones ir kitus šventinius renginius.

Šiuo metu savivaldybėje veikia socialinę veiklą vykdančios asociacijos: Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Lazdijų skyrius, Lazdijų rajono neįgaliųjų draugija, Lazdijų rajono cukrinio diabeto klubas, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Lazdijų skyrius. Keturios neįgaliųjų asociacijos įsikūrę „po vienu stogu“ šalia Socialinių paslaugų centro, patalpose Kauno g. 8, Lazdijuose.

Savivaldybėje veikia ir tradicinė religinė bendruomenė Vilkaviškio vyskupijos Lazdijų dekanato Caritas. Lazdijų parapijos namuose religinė bendruomenė vykdo įvairius socialinės veiklos projektus.

Taip pat savivaldybėje vykdo veiklą ir trys bendruomeniniai socialinių paslaugų centrai: Krosnos, Seirijų ir Veisiejų. Šiuose socialinių paslaugų centruose socialiai remiami asmenys gali nusiprausti, išsiskalbti drabužius, patalynę. Jiems rajono savivaldybės administracijos veikiančių socialinės paramos teikimo komisijų siūlymais yra išduodami talonai praustis ir skalbtis.

Bendruomeninės įstaigos suteikia didelę pagalbą sprendžiant gyventojų socialines problemas ir talkina vykdant socialines akcijas bei programas. Nevyriausybinės organizacijos yra sukurtos bendruomenės narių ir atstovauja jų interesams, todėl turi gyventojų pasitikėjimą ir palaikymą priimant svarbius socialinių problemų sprendimus. Jų nesudėtingos struktūros leidžia dirbti lanksčiai, greitai reaguoti į gyventojų problemas. Taip pat jose mažesnis dokumentų, kuriuos klientui reikia pateikti ar užpildyti, kiekis, teikiamos paslaugos nemokamos, organizuojamas savanoriškas darbas. Skatinti naujų nevyriausybinių organizacijų kūrimąsi yra vienas iš pagrindinių savivaldybės socialinių tikslų.

Nuo 2012 metų pradėtos teikti apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose

paslaugos senyvo amžiaus ir suaugusiems neįgaliems asmenims. Šiuose namuose yra 10 vietų.

 

Lazdijų rajono savivaldybės socialinių paslaugų įstaigos 

Įstaigos pavadinimas

Įstaigos pavaldumas

Vietų skaičius

Gyvenančių (lankančių) skaičius

2012 m.

2013 m.

2012 m.

2013 m.

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras:

- socialinės globos namai;

- dienos socialinė globa;

- savarankiško gyvenimo namai;

- pagalba į namus.

Lazdijų rajono savivaldybės taryba

 

 

 

40

3

 

 

 

 

 

 

 

40

3

10

 

 

 

 

 

 

35

3

 

 

70

 

 

 

41

3

10

 

80

Lazdijų rajono savivaldybės socialinės globos centras „Židinys“ 1. Trumpalaikės ir ilgalaikės socialinės globos;

2. dienos socialinė globa.

Lazdijų rajono savivaldybės taryba

 

 

 

10

 

1

 

 

 

10

 

1

 

 

 

10

 

1

 

 

 

10

 

1

 

Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektus Lazdijų rajono savivaldybėje 2012 ir 2013 metais metais vykdė:

Organizacijos pavadinimas

Valstybės biudžeto lėšos, tūkst. Lt 2012 m.

Savivaldybės biudžeto lėšos, tūkst. Lt 2012 m.

Valstybės biudžeto lėšos, tūkst. Lt 2013 m.

Savivaldybės biudžeto lėšos, tūkst. Lt 2013 m.

Skirta valstybės biudžeto lėšų, tūkst. Lt 2014 m.

Skirta savivaldybės biudžeto lėšų, tūkst. Lt 2014 m.

Lazdijų miesto seniūnijos bendruomenės komitetas

10,0

1,0

-

-

-

-

Viešoji įstaiga Vilniaus kurčiųjų reabilitacijos centras

5,0

0,5

5,00

0,50

4,55

0,45

Lazdijų rajono neįgaliųjų draugija

39,0

3,9

53,00

5,30

47,47

4,75

Varnėnų kaimo bendruomenė

5,0

0,5

-

-

4,55

0,45

Mikniškių kaimo bendruomenės komitetas

5,0

0,5

5,00

0,50

-

-

Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Lazdijų padalinys

11,0

1,1

12,00

1,20

7,27

0,72

Viešoji įstaiga „Vilniaus ir Alytaus regionų aklųjų centras“

32,0

3,2

36,00

3,60

31,44

3,15

Veisiejų seniūnijos bendruomenės komitetas

-

-

6,00

0,60

8,72

0,87

 

107,0

10,7

117,00

11,70

104,00

10,40

Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis

 

Dauguma Lazdijų rajono savivaldybės socialinių paslaugų yra teikiama Lazdijų ir Veisiejų miestuose bei Kapčiamiesčio miestelyje. Tačiau atsižvelgiant į gyventojų poreikius, pagrindinės paslaugos yra teikiamos ir kitose seniūnijose.

 

 

Viešoji įstaiga Kapčiamiesčio socialinės globos namaibos namai
Krosnos socialinių paslaugų centras „Sūrava“Veisiejų socialinės globos namaiSeirijų socialinių paslaugų centras „Šilas“Veisiejų socialinių paslaugų centrasLietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Lazdijų r. skyriusLazdijų r. sav. socialinės globos centras „ŽidinysVšĮ Lazdijų socialinių paslaugų centrasLASS Vilniaus ir Alytaus apskričių tarybos Lazdijų skyriusLazdijų r. neįgaliųjų draugija300px-LazdijuRajonoSavivaldybesSeniunijos 

 

17

 

Lazdijų rajono savivaldybėje veikia trys socialinių paslaugų centrai, kurių steigėjai yra asociacijos Seirijų, Krosnos ir Veisiejų seniūnijų bendruomenių komitetai. Bendruomenių gausa Lazdijų rajone rodo, kad rajono žmonės nori burtis bendrai veiklai ir spręsti bendras problemas, o jų įsteigti socialinių paslaugų centrai – kad siekiama geresnės gyvenimo kokybės. Lazdijų rajono savivaldybės administracija skatino bendruomenių savarankiškumą, nes visos bendruomenės turi potencialą. „ Potencialas – bendruomenės gebėjimas savarankiškai didinti savo gerovę, plėtoti bendruomenėje ekonomines, kultūrines socialines ir aplinkos galimybes. Žmonių žinios, įgūdžiai, vertybės, ištekliai turi

būti panaudojami bendruomenės plėtroje. Bendruomenės plėtra nevyksta savaime, ji reikalauja sąmoningai ir nuosekliai dirbti įgyvendinant pokyčius dėl bendruomenės gerovės. Pirmasis bendruomenės įsteigtas socialinių paslaugų centras „Šilas – Lazdijų rajono savivaldybėje pradėjo veikti 2005 m. Seirijų miestelyje. Vėliau – 2007 m., duris atvėrė Krosnos socialinių paslaugų centras. Plėtojant socialinių paslaugų infrastruktūrą Lazdijų rajone, Socialinės paramos skyrius 2007 tarpininkavo Seirijų ir Veisiejų bendruomenių komitetams teikiant paraiškas Socialinių paslaugų infrastruktūros plėtros programos projektų konkursui. Buvo gautos lėšos įgyvendinti dviems projektams – „Seirijų socialinių paslaugų centro plėtra II ir „Veisiejų socialinių paslaugų centras. Seirijų socialinių paslaugų centro plėtros projekto dėka buvo praplėstos patalpos ir daugiau erdvės skirta vaikams ir jaunimui, jiems iš projekto lėšų nupirktas treniruoklių kompleksas, biliardo stalas, kompiuteriai. Visuose bendruomenės įsteigtuose centruose teikiamos skalbimo, prausimosi, pirties paslaugos. Taip pat šiuose centruose veikia Vaikų dienos centrai, kuriuose socialinės rizikos vaikai, gali ateiti po pamokų, paruošti namų darbus, turiningai praleisti laisvalaikį. Vaikai organizuoja šventes, išvykas, kurių metu kviečiami jų tėvai, skatinamas jų tarpusavio bendravimas.

 

6. Galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas

 

Bazinė Lazdijų rajono savivaldybės socialinių paslaugų infrastruktūra sukurta, socialinių problemų kokybiškam sprendimui skiriama vis daugiau lėšų, dirba vis daugiau organizacijų, tačiau socialinių paslaugų poreikis tam tikroms gyventojų grupėms dar yra.

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes*

Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis

1000 gyventojų tenka vietų

Iš jų finansuoja savivaldybė (įskaitant tiksl.dotaciją)

įvertintas

nepatenkintas

1

2

3

4

5

6

1.

Ilgalaikė socialinė globa (globos namuose ir slaugos skyriuje)

66

3

4,39

1,93

2.

Trumpalaikė socialinė globa

2

-

0,2

0,2

3.

Dienos socialinė globa institucijoje

2

1

0,68

0,68

4.

Dienos socialinė globa asmens namuose

-

-

-

-

5.

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

-

-

-

-

6.

Pagalba į namus

61

3

2,46

2,46

7.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje (vaikų dienos centruose)

-

-

4,03

0,81

8.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas (asmens (šeimos) namuose)

98 šeimų

-

20,14

20,14

9.

Laikinas apnakvindinimas

-

-

-

-

10.

Kitos socialinės priežiūros paslaugos

-

-

-

-

11.

Bendrosios socialinės paslaugos

1600

-

64,46

64,46

 

Pagrindiniai socialinių paslaugų gavėjai rajono savivaldybėje yra senyvo amžiaus asmenys, asmenys su negalia ir socialinės rizikos šeimos bei jose augantys vaikai. Kiti gavėjai - socialinės rizikos asmenys, likę be tėvų globos vaikai bei kiti asmenys, turintys socialinių problemų.

Savivaldybės administracijos padalinių (Socialinės paramos skyriaus, Vaiko teisių apsaugos skyriaus, seniūnijų ir kt.), socialinės paskirties įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų pastangomis dauguma gyventojų gauna pagal poreikį reikalingas socialines paslaugas.

Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų išvystymą atspindi LR socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtinti šalies socialinių paslaugų išvystymo normatyvai. Kai kurie savivaldybės socialinių paslaugų išvystymo normatyvai neatitinka patvirtintų normatyvų – nesant socialinių paslaugų poreikio, savivaldybė neorganizuoja dienos socialinės globos institucijoje, trumpalaikės globos, ilgalaikės globos vaikams su negalia ar pagalbos į namus vaikams su negalia.

Savivaldybė socialines paslaugas finansuoja tiesiogiai (biudžetinę įstaigą) arba pagal sutartis (asmens pasirinktus arba teismo paskirtus globos namus bei konkurso būdu atrinktas organizacijas) ir perka viešuosius pirkimus reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Kadangi mažoje savivaldybėje neekonomiška kurti socialines paslaugų įstaigas dėl mažo ir tuo pačiu nepakankamo socialinių paslaugų įstaigos veiklai užtikrinti paslaugų gavėjaus skaičiaus, paslaugų pirkimas pasiteisina.

 

7. Socialinių darbuotojų ir jų padėjėjų skaičius savivaldybėje

 

Eil. Nr.

Įstaigos

Socialinių darbuotojų skaičius

Soc. darbuotojų padė-jėjų skaičius

iš viso

iš jų finansuojamų iš VB

1.

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose:

 

 

 

1.1.

biudžetinėse

3

-

4

1.2.

viešosiose

18

14

7

1.3.

vaikų dienos centruose projektų įgyvendinimo laikotarpiu

3

-

 

1.3

asociacijose

3

-

2

2.

Sveikatos priežiūros įstaigose

2

-

 

3.

Savivaldybės administracijoje

14

(be valst. tarnautojų)

-

 

 

Iš viso

43

14

13

 

8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga

 

Piniginių lėšų panaudojimo duomenys pateikiami šio plano IV dalies lentelės skiltyje „2012 metais faktiškai skirtas finansavimas“.

Neįgaliųjų aprūpinimas techninės pagalbos priemonėmis:

Neįgaliųjų techninės pagalbos priemonėmis buvo aprūpinti 253 neįgalieji.

Gavėjų skaičius

Gavėjai pagal negalios pobūdį

Neįgalūs vaikai

Suaugę darbingo amžiaus neįgalieji, netekę:

Pensinio amžiaus neįgalieji

35-55 proc. darbingumo

40-60 proc. darbingumo

75-100 proc. darbingumo

Nustatytas priežiūros (pagalbos) specialusis poreikis

Nustatytas slaugos specialusis poreikis

Nustatytas slaugos specialusis poreikis

253

3

21

51

53

70

55

 

Informacija apie suteiktų techninės pagalbos priemonių pobūdį:

Dažniausiai trūksta funkcinių lovų, čiužinių nuo pragulų, tualetinių kėdžių, todėl neįgaliesiems šių priemonių tenka laukti.

 

Ilgalaikės socialinės globos paslaugos VšĮ Lazdijų socialinių paslaugų centre:

 

Metai

Gyveno

 

Atvyko

Išvyko/mirė

Iš viso (vidutiniškai gyveno

Vyrai

Moterys

Vyrai

Moterys

Vyrai

Moterys

2012

10

25

2

9

-

5

36

2013

12

29

6

4

3(mirė)

7(mirė)

41

 

Pajamos už socialinę globą senelių namuose, Lt

Metai

Pajamos už socialinę globą, Lt

Gyventojų mokestis, Lt

Savivaldybės savarankiškos funkcijos lėšos, Lt

Tikslinės dotacijos lėšos, Lt

2011

596955

303653

175511

117791

2012

586799

288223

200252

98324

2013

749103

333734

156071

259298

 

Išlaidų struktūra socialinei globai senelių namuose :

 

Išlaidų pavadinimas

2011 m. išlaidos, Lt

2012 m. išlaidos, Lt

2013 m. išlaidos

1.

Darbo užmokestis tiesiogiai dirbantiems su klientais, Lt

145928

145370

153960

2.

Darbo užmokestis pagalbiniam personalui ir administracijai,Lt

83004

78930

70981

3.

Išlaidos maitinimui, Lt

191319

178663

192304

4.

Išlaidos šildymu, Lt

78439

83220

65940

5.

Išlaidos už šaltą vandenį, Lt

5069

4950

6308

6.

Išlaidos už karštą vandenį, Lt

 

 

 

7.

Išlaidos už elektros energiją, Lt

11514

13420

13638

8.

Išlaidos drabužiams, Lt

 

 

 

9.

Išlaidos patalynei, Lt

 

 

 

10.

Išlaidos medikamentams, Lt

14102

15333

10406

11.

Išlaidos higienos priemonėms, Lt

20234

22835

19954

12.

Kitos išlaidos (išvardinti), Lt

35144

31280

31350

 

Pagalbos į namus paslaugos VšĮ Lazdijų socialinių paslaugų centre:

 

2011 m.

2012 m.

2013 m.

Gavėjų skaičius**

74

83

113

Gavėjai, gyvenantys kaimuose

49

47

79

Gavėjai, gyvenantys miestuose*

25

36

34

Suteikta paslaugų valandomis

15551

15842

16894

Savivaldybės administracijos mokėjimai, Lt

137298

162030

172794

Paslaugų gavėjų mokėjimai, Lt

2661

7736

13122

Bendros pajamos už paslaugas, Lt

139959

169766

185916

Išlaidos, susijusios su šia paslauga, Lt. Iš jų:

163380

174434

187469

Lankomosios priežiūros darbuotojų darbo užmokesčiui, Lt

151770

163334

176645

Lankomosios priežiūros darbuotojų transporto išlaidoms, Lt

 

 

 

Lankomosios priežiūros darbuotojų ryšių paslaugoms, Lt

2160

1560

1854

Kitos išlaidos, susijusios su šia paslauga (išvardinti), Lt

9450

9240

8970

Paslaugas teikiantys darbuo-

tojai, etatų skaičius ir asmenų skaičius

Etatai

Darbuotojai

Etatai

Darbuotojai

Etatai

Darbuotojai

11,5

27

9,5

29

9,5

33

* Lazdijų mieste ir Veisiejų mieste

 

Socialinės priežiūros paslaugos socialinės rizikos šeimoms VšĮ Lazdijų socialinių paslaugų centre:

 

 

2011 m.

2012 m.

2013 m.

Šeimų skaičius

129

113

95

Vaikų tose šeimose kaičius

250

252

228

Šeimos, gyvenančios kaimuose

110

97

80

Šeimos, gyvenančios miestuose*

19

16

15

Savivaldybės administracijos mokėjimai, Lt. Iš jų:

Darbo užmokesčiui, Lt

Kiti, Lt

Darbo užmokesčiui, Lt

Kiti, Lt

Darbo užmokesčiui, Lt

Kiti, Lt

289943

107337

329728

122498

388284

27894

Bendros pajamos už šias paslaugas (visos iš savivaldybės ir asmenų mokėjimai)

397432

452331

416286

Išlaidos socialinių darbuotojų darbo užmokesčiui, Lt

289943

329728

388284

Kitos išlaidos, susijusios su šia paslauga, Lt. Išvardinti:

52970

44693

32133

Išlaidos socialinių darbuotojų transportui, Lt

18263

11959

8189

Išlaidos socialinių darbuotojų ryšių priemonėms, Lt

8235

7454

4066

Socialinių darbuotojų draudimo išlaidos, Lt

1852

1850

1848

Kitos išlaidos, susijusios su šia paslauga (išvardinti) Lt

24620

23430

18030

Paslaugas teikiančių socialinių darbuotojų skaičius

14

14

14

 

Socialinės paslaugos Lazdijų rajono savivaldybės socialinės globos centre „Židinys“

2013 m. buvo 5 neįgalūs lankytojai.

Patvirtintas finansavimas:

1. Savivaldybės biudžeto lėšos (darbo užmokesčiui ir soc.draudimui) - 238800,00 litų, panaudota 221494,42 litai.

2. Biudžetinių įstaigų pajamų lėšų patvirtinta 107501,00 litas, panaudota 107499,24 litai (prekėms, paslaugoms).

3. Valstybės dotacijų (soc.darbuotojų darbo užmokesčiui didinti ir soc.draudimo mokesčiams sumokėti) patvirtinta 18300,00 litų, panaudota 18300,00 litų.

4. Valstybės dotacijos (sunkios negalios lankytojų) patvirtinta 48800,00 litų, panaudota 48800,00 litų darbo užmokesčiui ir socialiniam draudimui.

 

III. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS

9. 2014 metų priemonių planas

 

Uždaviniai

Priemonės

Atsakingi vykdytojai

 

1

2

4

1. Organizuoti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas likusiems be tėvų globos vaikams, socialinės rizikos vaikams.

1.1. Vaikų apgyvendinimas vaikų socialinės globos namuose.

Socialinės paramos skyrius

1.2. Pagalbos pinigų šeimoms, globojančioms (rūpinančioms) ar prižiūrinčioms nesusietus giminystės ryšiais vaikus, skyrimas.

 

Socialinės paramos skyrius

 

2. Organizuoti trumpalaikės ir dienos socialinės globos paslaugas vaikams ir jaunimui su negalia.

2.1. Trumpalaikės ir dienos socialinės globos paslaugų teikimas Lazdijų rajono savivaldybės socialinės globos centre „Židinys“

Lazdijų rajono savivaldybės socialinės globos centras „Židinys“

3. Organizuoti vaikų socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas dienos centruose.

3.1. Paslaugų teikimas viešojoje įstaigoje Lazdijų socialinių paslaugų centre

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

3.2. Paslaugų teikimas nevalstybinių organizacijų Vaikų dienos cenruose

Nevalstybinės organizacijos

Socialinės paramos skyrius

 

4. Organizuoti socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo namuose paslaugas socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams. 

4.1. Paslaugų organizavimas viešojoje įstaigoje Lazdijų socialinių paslaugų centre

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

 

5. Organizuoti ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugas.

5.1. Asmenų apgyvendinimas socialinės globos namuose.

Socialinės paramos skyrius

5.2 . Projekto „Viešosios įstaigos Lazdijų socialinių paslaugų centro Socialinės globos namų gerbūvio sutvarkymas“ įgyvendinimas

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

6. Organizuoti dienos socialinės globos paslaugas.

6.1. Dienos socialinės globos paslaugų teikimas viešojoje įstaigoje Lazdijų socialinių paslaugų centre

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

7. Organizuoti apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose paslaugas.

7.1. Apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose paslaugų teikimas viešojoje įstaigoje Lazdijų socialinių paslaugų centre

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

8. Organizuoti pagalbos į namus paslaugas.

8.1. Paslaugų organizavimas viešojoje įstaigoje Lazdijų socialinių paslaugų centre

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

 

8.2. Dienos socialinės globos paslaugų asmens namuose teikimas.

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

 

 

11. Organizuoti transporto paslaugas.

11.1. Paslaugų organizavimas viešojoje įstaigoje Lazdijų socialinių paslaugų centre

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

12. Organizuoti sociokultūrines paslaugas.

12.1. Paslaugų teikimas Viešojoje įstaigoje Lazdijų socialinioų paslaugų centre

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

 

13. Organizuoti socialinės reabilitacijos paslaugas neįgaliesiems.

13.1. Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje 2014 m. projektų finansavimas.

Socialinės paramos skyrius

 

 

14. Organizuoti socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, bendrąsias socialines paslaugas.

14.1. Paslaugų teikimas viešojoje įstaigoje Lazdijų socialinių paslaugų centre

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

15. Organizuoti maitinimo paslaugas.

15.1. Maitinimo organizavimas.

Socialinės paramos skyrius

 

15.2. NVO, teikiančių nemokamo maitinimo paslaugas nepasiturintiems asmenims, 2014 m. projektų finansavimas.

 

Socialinės paramos skyrius

 

16. Organizuoti asmens higienos ir priežiūros paslaugas.

16.1. Maudymosi paslaugų talonų ir skalbimo talonų suteikimas 

Socialinės paramos skyrius;

Seniūnijos;

Viešoji įstaiga Lazdijų socialinių paslaugų centras

 

 

 

9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys

 

Socialinių paslaugų planas yra įrankis įgyvendinti Lazdijų rajono savivaldybės Socialinės apsaugos plėtojimo, skurdo bei socialinės atskirties mažinimo programos priemones.

Vadovaujantis LR socialinių paslaugų įstatymu ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos

Valstybės kontrolės 2009 m. vasario 27 d. audito ataskaitoje „Socialinių paslaugų teikimas“ nurodytas išvadas, socialinės paslaugos asmeniui (šeimai) turi būti teikiamos atsižvelgiant į individualius jo interesus ir poreikius. Auditorių nuomone, neturi būti išskiriami socialinių paslaugų teikimo prioritetai – asmenims turi būti suteiktos visos reikiamos socialinės paslaugos. Todėl Plane prioritetinės paslaugų kryptys nenustatomos.

 

10. Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas

 

Pagrindinis socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje finansavimo šaltinis – savivaldybės ir valstybės lėšos bei parama iš Europos sąjungos struktūrinių fondų. Nevyriausybinės organizacijos savo veiklą vykdo naudodamos ir kitus finansavimo šaltinius – organizacijos narių mokestį, iki 2 procentų gyventojo pajamų mokesčio paramai, savanorių darbą, rėmėjų lėšas ir kt.

Lėšų didėjimą socialinėms paslaugoms lemia įgyvendinami Europos Sąjungos

lėšomis finansuojami du infrastruktūriniai projektai.

 

11. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai

 

2014 metais socialiniai darbuotojai ir lankomosios priežiūros darbuotojai dalyvaus mokymuose ų mokymui bei kvalifikacijai kelti lėšų nenumatoma.

 

12. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu

 

Lazdijų rajono savivaldybė, kaip ir kitos savivaldybės, neturi tiek finansinių galimybių, kad savo savivaldybės gyventojams užtikrintų aukštos kokybės socialines paslaugas, tačiau jos finansinės galimybės atitinka su numatytų Plane priemonių finansavimu.

2013 metais socialinių paslaugų teikimui skirtų lėšų iš savivaldybės biudžeto pakako. Tačiau trūko specialiosios tikslinės dotacijos lėšų asmenų su sunkia negalia globai. Toliau vystyti socialinių paslaugų teikimo kokybę ir kiekybę bei plėsti naujas socialinių paslaugų rūšis planuojama pritraukiant lėšas iš ES struktūrinių fondų ir kitų šaltinių.

 

12.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas

 

Vadovaujantis LR socialinių paslaugų įstatymu, savivaldybėje socialinės paslaugos organizuojamos visiems gyventojams, atsižvelgiant į jų individualius interesus ir poreikius. Nesant

socialinių paslaugų poreikio, savivaldybė minimaliai organizuoja dienos socialinę globą institucijoje, trumpalaikės globos senyvo amžiaus asmenims ir rizikos asmenims, ilgalaikės globos vaikams su negalia bei pagalbos į namus vaikams su negalia. Todėl kai kurie savivaldybės socialinių paslaugų išvystymo normatyvai neatitinka LR socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintų šalies socialinių paslaugų išvystymo normatyvų.

 

IV. FINANSAVIMO PLANAS

 

10. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai ir būdai

 

Eil. Nr.

Asignavimų valdytojai                   (įstaigų vadovai)                      

Priemonės

Bendri asignavimai

iš jų: pagal finansavimo šaltinius

Savivaldy

bės lėšos

Dotacijos

valstybinėms funkcijoms

biudžetinių įstaigų pajamos

1.

Socialinės globos centras „Židinys“

Socialinės paslaugos globos įstaigoje

382000

216000

78000 

 

88000

2.

Lazdijų rajono savivaldybės administracija

Socialinių paslaugų teikimas

1650200

632000

1018200

 

3.

Lazdijų rajono savivaldybės administracija

Vaikų laikinosios priežiūros užtikrinimas

4000

4000

 

 

4.

Lazdijų rajono savivaldybės administracija

Slaugos lovų išlaikymas

15000

15000

 

 

Iš viso: 

2051200

867000

17982000

88000

 

V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ

 

13. Socialinių paslaugų plėtros vizija ir prognozė 2013–2015 metams

 

Socialinių paslaugų Lazdijų rajono savivaldybės gyventojams plėtra 2013–2015 metams planuojama atsižvelgiant į žinomą (faktinį) paslaugų poreikį Lazdijų rajono savivaldybėje.

Kurti tokią socialinių paslaugų sistemą šeimoms ir vaikams:

1. Socialinis darbas su socialinės rizikos šeimomis:

· individualus socialinis darbas su socialinės rizikos šeimomis, teikiant bendrąsias socialines paslaugas;

· socialinių įgūdžių ugdymas asmens namuose;

· socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos vaikams iš socialinės rizikos šeimų vaikų dienos centruose.

2. Ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugos vaikams:

· paslaugų organizavimas šeimose, šeimynose, institucijose;

· vaikų, globojamų šeimose, skaičiaus didinimas;

· vaikų socialinės globos namų veikla šeimynų principu.

3. Socialinių įgūdžių ugdymo paslaugos jaunuoliams, augusiems vaikų socialinės globos namuose.

5. Socialinės paslaugos krizės ištiktoms šeimoms:

· konsultavimo paslaugų prieinamumas krizės ištiktai šeimai;

6. Tėvų globos netekusių vaikų globos šeimoje skatinimas.

7. Pagalbos teikimas vaikus globojančioms šeimoms:

· kasmetinių atostogų ir „atokvėpio“ paslaugų teikimas;

· socialinio darbuotojo skyrimas pagelbėti vaiką globojančiai šeimai ar šeimynai globėjo ligos atveju.

Kurti tokią socialinių paslaugų sistemą senyvo amžiaus ir neįgaliesiems asmenims:

1. Ilgalaikė / trumpalaikė socialinė globa („atokvėpio“ paslaugos) institucijoje:

· asmenims su proto, kompleksine negalia;

· senyvo amžiaus asmenims, sergantiems senatvinės demencijos formomis.

2. Dienos socialinė globa:

· globa namuose asmenims su sunkia negalia;

· dienos globos paslaugų įvairovės bei prieinamumo ir kokybės plėtimas;

· slaugos paslaugų į namus įdiegimas;

· globos ir slaugos modelio sukūrimas;

· integruotų slaugos / globos paslaugų namuose modelių kūrimas.

3. Apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose paslaugų asmenims su proto, psichikos ir fizine negalia teikimas, savarankiško gyvenimo namų teikiamų paslaugų priežiūra ir efektyvumo didinimas.

4. Pagalbos į namus paslaugų masto / apimčių didinimas ir kokybės gerinimas.

5. Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas proto negalią turintiems asmenims namuose ir institucijoje.

6. Transporto paslaugos asmenims su judėjimo negalia.

Kurti tokią socialinių paslaugų sistemą socialinės rizikos asmenims:

1. Socialinių (darbinių) įgūdžių ugdymas ir palaikymas priklausantiems nuo psichotropinių medžiagų, grįžusiems iš laisvės atėmimo vietų, nuolatinės gyvenamosios vietos neturintiems asmenims jų gyvenamosios vietos bendruomenėse.

 

14. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis

 

Didėjant paslaugų gavėjų ir sunkioje socialinėje situacijoje esančių gyventojų skaičiui, numatoma, kad per ateinančius 3 metus savivaldybės biudžetas ir jo dalis socialinėms paslaugoms augs. Lėšų augimą įtakoja tai, kad nuo 2007 metų savivaldybės dalinai moka už siunčiamus į socialines globos įstaigas savo gyventojus. Lėšų poreikis socialinėms paslaugoms gali nežymiai augti dėl numatomų pradėti teikti naujų paslaugų rūšių – socialinės priežiūros savarankiško gyvenimo namuose bei dienos socialinės globos institucijoje suaugusiems asmenims su negalia bei senyvo amžiaus asmenimsasmenims.

 

VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

15. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai, įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai, pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas

 

Plano įgyvendinimo priežiūrą vykdo Lazdijų rajono savivaldybės administracijos padalinys – Socialinės paramos skyrius. Planas peržiūrimas pagal poreikį. Plano vertinimo rezultatai aptariami su rajono savivaldybės ir socialinių paslaugų įstaigų vadovais, socialiniais darbuotojais.

Vertinant Planą, analizuojama, ar pasiekti rezultatai, tikslai ir uždaviniai. Jei jie nepasiekti, aiškinamasi, kokie veiksniai galėjo turėti reikšmės rezultatams, numatomos priemonės jiems pašalinti ar minimalizuoti. Planas gali būti tikslinamas pagal kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos socialinių paslaugų plano įgyvendinimui bei tikslų pasiekimui.

Vykdomų numatytų priemonių efektyvumas yra vertinamas pagal Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamus socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijus.


 

VII. INFORMACIJOS ŠALTINIAI

 

1. 2009-12-09 Lietuvos Reapublikos socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo laikinasis įstatymas Nr. XI-537.

2. 2006-01-19 Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymas Nr. X-493.

3. 2005-07-01 Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymas Nr. IX-2228.

4. 2003-07-01 Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymas Nr. XI-1675 (2011-12-01 redakcija Nr. XI-1772).

5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006-11-15 nutarimas Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“.

6. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006-04-05 įsakymas Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“.

7. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007-12-29 įsakymas Nr. A1-384 „Dėl LR socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006-04-05 įsakymo Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“ pakeitimo“.

8. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007-04-12 įsakymas Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir Socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“.

9. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2011-07-01 įsakymas Nr. A1-309 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2010 m. birželio 22 d. įsakymo Nr. A1-287 „Dėl Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektų finansavimo tvarkos aprašo ir Neįgaliųjų asociacijų veiklos rėmimo projektų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo pakeitimo“.

10. Lazdijų rajono savivaldybės tarybos 2014 m. vasario 28 d. sprendimas Nr. 5TS-1011 „Dėl 2014 metų Lazdijų rajono savivaldybės biudžeto patvirtinimo“.

11. 2006-12-13 Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvencija ir jos Fakultatyvus protokolas. 

12. Lietuvos statistikos departamento internetinė svetainė, el. adresas http://www.stat.gov.lt/.


 

PRIEDAI

 

Lazdijų rajono savivaldybės

2014 metų socialinių paslaugų plano

priedas

 

Socialinių paslaugų rūšys

 

Socialinių paslaugų įstatyme yra išskirtos dvi socialinių paslaugų rūšys – bendrosios ir specialiosios. Bendrosios socialinės paslaugos teikiamos asmeniui (šeimai), kurio gebėjimai savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime gali būti ugdomi ar kompensuojami atskiromis, be nuolatinės specialistų pagalbos teikiamomis paslaugomis. Remiantis Socialinių paslaugų katalogu, bendrosioms socialinėms paslaugoms priskiriama:

1. informavimas;

2. konsultavimas;

3. tarpininkavimas ir atstovavimas;

4. maitinimo organizavimas;

5. aprūpinimas būtiniausiais drabužiais ir avalyne;

6. transporto organizavimas;

7. sociokultūrinės paslaugos;

8. asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas ir kt.

 

Specialiosios socialinės paslaugos teikiamos asmeniui (šeimai), kurio gebėjimas savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime ugdyti ar kompensuoti bendrųjų socialinių paslaugų nepakanka. Specialioms socialinėms paslaugoms priskiriama socialinė priežiūra ir socialinės globa. Socialinė priežiūra yra visuma paslaugų, kuriomis asmeniui (šeimai) teikiama kompleksinė pagalba, kuriai nereikia nuolatinės specialistų priežiūros. Socialinė globa  yra visuma paslaugų, kuriomis asmeniui teikiama kompleksinė pagalba, kuriai reikia nuolatinės specialistų priežiūros.

 

Specialiosios socialinės paslaugos

 

Paslaugos skirstomos

Apibrėžimas, ypatumai

Socialinė priežiūra

Pagalba į namus

Asmens namuose teikiamos paslaugos, padedančios asmeniui (šeimai) tvarkytis buityje bei dalyvauti visuomenės gyvenime. Pagalbos į namus paslaugų sudėtis konkrečiam asmeniui gali būti skirtinga, atsižvelgiant į jo poreikius, bet turi susidėti ne mažiau kaip iš 3 paslaugų.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas

Paslaugos, teikiamos asmenims (šeimoms) dienos metu, siekiant palaikyti ir atstatyti savarankiškumą atliekant įvairias visuomeniniame ar asmeniniame (šeimos) gyvenime reikalingas funkcijas asmenims su negalia, bendruomenės centre, dienos centre), asmens namuose. Socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugų sudėtis konkrečiam asmeniui gali būti skirtinga, atsižvelgiant į jo poreikius, bet turi susidėti ne mažiau kaip iš 3 paslaugų.

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

Namų aplinkos sąlygų ir reikalingų paslaugų suteikimas asmenims (šeimoms), kuriems nereikia nuolatinės, intensyvios priežiūros, sudarant jiems sąlygas savarankiškai tvarkytis savo asmeninį (šeimos) gyvenimą. savarankiško gyvenimo namuose asmenys (šeimos) patys tvarkosi buitį (gaminasi maistą, moka už komunalines paslaugas, apsiperka), iš dalies padedant socialiniam darbuotojui ar socialinio darbuotojo padėjėjui. Apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose paslaugų sudėtis konkrečiam asmeniui gali būti skirtinga, atsižvelgiant į jo poreikius.

Laikinas apnakvindinimas

 

Nakvynės ir būtinųjų paslaugų (asmens higienos, buitinių) suteikimas asmenims, kurie yra benamiai, piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, esant krizinei situacijai ir pan., kai, nesuteikus šių paslaugų, iškyla grėsmė asmens sveikatai ar gyvybei. Policijos ar greitosios medicinos pagalbos tarnybų pristatyti  asmenys laikino apnakvindinimo įstaigose apnakvindinami esant sveikatos priežiūros specialistų išvadai, kad asmeniui nereikalinga būtinoji medicinos pagalba.

Intensyvi krizių įveikimo pagalba

Pagalbos suteikimas asmeniui, atsidūrusiam krizinėje situacijoje.

Socialinė globa

Dienos socialinė globa

Visuma paslaugų, kuriomis asmeniui teikiama kompleksinė, nuolatinės specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba dienos metu.

Trumpalaikė socialinė globa

Visuma paslaugų, kuriomis asmeniui teikiama kompleksinė, nuolatinės specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba benamystės ar krizių atvejais, vaikams laikinai netekus tėvų globos, šeimos nariams, globėjams, rūpintojams dėl tam tikrų priežasčių (ligos, komandiruotės, atostogų, šeimos ar darbo įsipareigojimų ir kt.) laikinai ar darbo savaitę negalint prižiūrėti asmenų, kuriems reikalinga nuolatinė priežiūra – „atokvėpio“ paslaugos ar tęstinės socialinės paslaugos darbo savaitę (paromis), taip pat socialinės rizikos suaugusiems asmenims ir socialinės rizikos vaikams po medicininės reabilitacijos siekiant integruotis į visuomenę

Ilgalaikė socialinė globa

Visuma paslaugų, kuriomis visiškai nesavarankiškam asmeniui teikiama kompleksinė, nuolatinės specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba