LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL TUBERKULIOZĖS PROFILAKTIKOS, DIAGNOSTIKOS, GYDYMO IR KONTROLĖS 2024–2030 METŲ VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO
2023 m. lapkričio 20 d. Nr. V-1187
Vilnius
Siekdamas įgyvendinti Pasaulio sveikatos organizacijos strategines nuostatas tuberkuliozės valdymo srityje:
1. T v i r t i n u Tuberkuliozės profilaktikos, diagnostikos, gydymo ir kontrolės 2024–2030 metų veiksmų planą (pridedama).
2. P a v e d u šiuo įsakymu patvirtintame Tuberkuliozės profilaktikos, diagnostikos, gydymo ir kontrolės 2024–2030 metų veiksmų plane nurodytiems Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai pavaldiems veiksmų plano įgyvendinimo priemonių vykdytojams vykdyti jame numatytas priemones.
3. R e k o m e n d u o j u šiuo įsakymu patvirtintame Tuberkuliozės profilaktikos, diagnostikos, gydymo ir kontrolės 2024–2030 metų veiksmų plane nurodytiems ne Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai pavaldiems veiksmų plano įgyvendinimo priemonių vykdytojams dalyvauti įgyvendinant jame numatytas priemones.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
sveikatos apsaugos ministro
2023 m. lapkričio 20 d. įsakymu Nr. V-1187
TUBERKULIOZĖS PROFILAKTIKOS, DIAGNOSTIKOS, GYDYMO IR KONTROLĖS 2024–2030 METŲ VEIKSMŲ PLANAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Tuberkuliozės profilaktikos, diagnostikos, gydymo ir kontrolės 2024–2030 metų veiksmų plano (toliau – Veiksmų planas) paskirtis – atsižvelgiant į Pasaulio sveikatos organizacijos (toliau – PSO), Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro (toliau – ECDC) strateginių dokumentų nuostatas, užtikrinti šiuolaikišką, efektyvią tuberkuliozės prevenciją, diagnostiką, gydymą ir valdymą, iš esmės sumažinti sergamumą tuberkulioze, atsparių tuberkuliozės formų vystymąsi ir mirtingumą nuo šios ligos.
2. Rengiant Veiksmų planą atsižvelgta į strateginių tarptautinių dokumentų – PSO strateginio dokumento „TB pabaiga“ (END TB) (toliau – PSO strategija „TB pabaiga“), Tuberkuliozės 2023–2030 metų veiksmų plano PSO Europos regionui (PSO Europos regiono biuras), aktualios redakcijos PSO konsoliduotų gairių tuberkuliozei, dokumento „Latentinės tuberkuliozės infekcijos programinis valdymas Europos Sąjungoje“ (ECDC) – nuostatas.
II SKYRIUS
SITUACIJOS APŽVALGA
4. Sveikata – viena pagrindinių žmogaus ir visuomenės vertybių. Šiuolaikinė sveikatos priežiūros sistema yra orientuota į gyvenimo kokybės ir sveikatos, kuri yra veikiama ligos, gerinimą. Remiantis pastarųjų metų duomenimis, tuberkuliozė (toliau – TB) išlieka viena pavojingiausių infekcinių ligų pasaulyje. PSO duomenimis, TB yra trylikta pagrindinė mirties priežastis pasaulyje. Išsivysčius aktyviai TB formai ir nesigydant mirštamumas nuo šios ligos siekia apie 50 proc. Siekdama užtikrinti spartų ambicingų epidemiologinių pokyčių įgyvendinimą, PSO pradeda įgyvendinti TB kontrolės strategiją iki 2035 m. „TB pabaiga“. Strategijos orientyras – ilgalaikių veiksmų planas, leidžiantis pašalinti TB kaip visuomenės sveikatos problemą, iki 2035 m. sumažinant TB atvejų skaičių 90 proc. (lyginant su 2015 m.), t. y. iki <10/100 tūkst. gyventojų, per 2015–2035 m. laikotarpį mirčių nuo TB skaičių sumažinant 95 proc., kad 2050 m. TB atvejų liktų mažiau kaip 1/milijonui gyventojų.
5. Asmenų, sergančių TB, skaičių lemia daugelis faktorių – skurdas, nevisavertė mityba, žalingas alkoholio vartojimas, žmogaus imunodeficito viruso (toliau – ŽIV) infekcija, rūkymas, diabetas ir kt. Apie 64 proc. TB sergančių asmenų yra bedarbiai, 30 proc. žalingai vartoja alkoholį, 1,8 proc. yra narkotinių medžiagų vartotojai, 12 proc. pažeidinėja gydymo režimą. Pacientai, žalingai vartojantys alkoholį, pažeidinėjantys gydymo režimą, yra vaistams atsparios TB vystymosi šaltinis. Dažniausios šios grupės asmenų nutraukto gydymo priežastys – motyvacijos, socialinės ir psichologinės paramos, integruotų sveikatos priežiūros paslaugų (pvz., priklausomybės nuo alkoholio gydymo ir TB diagnostikos ir gydymo) stoka.
6. Pažymėtina, kad Lietuvoje pastaraisiais metais buvo skiriamas prioritetas TB valdymo priemonėms pagal PSO strateginius dokumentus. Iš esmės sėkmingai įgyvendinamas Sveikatos netolygumų mažinimo 2014–2023 m. veiksmų plano 1 priedas „Profilaktikos, diagnostikos ir gydymo efektyvumo didinimo tuberkuliozės bei ūmių infekcinių ir lėtinių kvėpavimo takų ligų srityse krypties aprašas“, patvirtintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. V-815 „Dėl Sveikatos netolygumų mažinimo Lietuvoje 2014–2023 metų veiksmų plano patvirtinimo“:
6.1. Siekiant didinti Lietuvos gyventojų informuotumą TB klausimais (apie TB epidemiologinę būklę ir apsisaugojimo nuo TB būdus), pateikiant mokslu pagrįstą informaciją apie užkrečiamumą TB, simptomus, gydymo eigą, tiesiogiai stebimo gydymo (toliau – DOTS) įgyvendinimą ir jo efektyvumą, buvo parengti pranešimai žiniasklaidai, informaciniams portalams.
6.2. Buvo vykdomos sveikatos raštingumo didinimo veiklos, kuriomis siekta kuo daugiau informacijos suteikti sergantiesiems, jų šeimų nariams ir sąlytį turėjusiems asmenims. Siekiant vykdyti sergančiųjų TB bei jų šeimos narių mokymus TB prevencijos klausimais, buvo vykdomi susitikimai su bendruomenėmis. Buvo organizuoti susitikimai su pirminės sveikatos priežiūros centrų darbuotojais, gydytojais, teikiančiais TB diagnostikos ir gydymo paslaugas, skirti sąlytį su TB sergančiuoju turėjusių asmenų paieškos organizavimo stiprinimui, socialinių paslaugų tuberkulioze sergančiajam teikimui, gydymo užbaigimo kontrolės ambulatorinėje grandyje stiprinimui. Buvo teikiama informacija epidemiologiniais ir logistikos organizavimo klausimais regionų darbuotojams, atsakingiems už socialinių paramos priemonių teikimą, užtikrinant TB gydymo kontrolę sergantiems tuberkulioze asmenims ambulatorinio gydymo metu.
6.3. Organizuoti mokymai Vilniaus universitete „Tuberkuliozės profilaktikos, diagnostikos, gydymo organizavimo gerinimas ir praktinių įgūdžių tobulinimas“, skirti šeimos medicinos paslaugas teikiantiems gydytojams, gydytojams pulmonologams, vaikų pulmonologams, bendrosios praktikos ir bendruomenės slaugytojams, bei Lietuvos sveikatos mokslų universitete organizuoti sveikatos priežiūros specialistų profesinės kvalifikacijos tobulinimo kursai tema „Plaučių tuberkuliozė“, skirti gydytojams pulmonologams ir šeimos gydytojams.
Organizuoti mokymai Sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų kompetencijų centre. Jų metu buvo apmokyti visuomenės sveikatos priežiūros specialistai, šeimos medicinos paslaugas teikiančios bendrosios praktikos ir bendruomenės slaugytojos, socialiniai darbuotojai, savivaldybių ir seniūnijų darbuotojai. Mokymų temos: TB epidemiologinė situacija Lietuvoje, TB užsikrėtimo ir perdavimo keliai, TB diagnostika ir gydymo kontrolė ir stebėsena.
Parengta metodinė-informacinė medžiaga TB epidemiologinės priežiūros ir kontrolės tobulinimo klausimais mokymams, skirtiems bendrosios praktikos slaugytojams, bendruomenės slaugytojams bei visuomenės sveikatos priežiūros specialistams.
6.4. Iš Europos Sąjungos (toliau – ES) struktūrinių fondų lėšų ir savivaldybėms subsidijuojant buvo finansuojamas DOTS kabinetų steigimas savivaldybėse, skirtos lėšos socialinei paramai (padengiamos pacientų kelionės į DOTS kabinetus išlaidos ir dalijami maisto talonai). Socialinė parama tapo tikslinga motyvacine priemone ir paskata pasiekti gerų TB išgydymo rezultatų bei sumažinti nutraukto gydymo atvejų skaičių. Nutrauktas gydymas yra vienas pagrindinių atsparios TB užkrato plitimo veiksnių populiacijoje.
6.5. Efektyviai įgyvendinamos TB kontrolės strateginiuose dokumentuose numatytos šiuolaikinės priemonės – greitų molekulinių tyrimų naudojimas, nustatant vaistinį atsparumą, kokybiškas daugeliui vaistų ir rifampicinui (toliau – DVA/RA) atsparios TB atvejo valdymas.
6.6. Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – VLK) Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) biudžeto lėšomis centralizuotai perkami efektyvūs vaistai tuberkuliozei gydyti:
Pirmaeiliai vaistai ambulatoriniam TB gydymui |
Antraeiliai vaistiniai preparatai stacionariam ir ambulatoriniam TB gydymui |
Vaistai perkami nuo 2016 m. • Etambutolis • Izoniazidas • Pirazinamidas • Rifampicinas • Rifampicinas + Izoniazidas |
Vaistai perkami nuo 2011 m. • Moksifloksacinas • Levofloksacinas • Kapreomicinas • Amikacinas • Kanamicinas • Protionamidas • Cikloserinas arba Terizidonas • Paramino salicilinė rūgštis Vaistai perkami nuo 2016 m. • Bedakvilinas • Delamanidas • Linezolidas Vaistai perkami nuo 2020 m. • Klofaziminas |
Nuo 2016 m. gegužės 1 d. VLK asmens sveikatos priežiūros įstaigas aprūpina antraeiliais vaistais tuberkuliozei gydyti Bedakvilinu bei Delamanidu. 2020 m. lapkričio 11 d. panaikinti vaistinių preparatų Bedakvilino bei Delamanido skyrimo apribojimai.
Bedakvilinu ir (ar) Delamanidu gydytų pacientų skaičius
Metai |
Bedakvilinu gydytų pacientų skaičius |
Delamanidu gydytų pacientų skaičius |
Bedakvilinu ir (ar) Delamanidu gydytų pacientų skaičius |
2016 |
31 |
17 |
46 |
2017 |
56 |
43 |
96 |
2018 |
74 |
41 |
109 |
2019 |
96 |
41 |
126 |
2020 |
99 |
34 |
119 |
2021 |
118 |
35 |
126 |
2022 |
169 |
52 |
176 |
PSDF biudžeto išlaidų vaistams tuberkuliozei gydyti pokytis 2014–2022 m.
Nauji ir perprofiliuoti vaistai įtraukti į gydymo režimo schemas, gydymo efektyvumo stebėsena lėmė DVA TB epidemiologinės situacijos gerėjimą šalyje.
6.7. Į pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugų, už kurias mokamas skatinamasis priedas, sąrašą įtrauktos paslaugos:
6.7.2. sergančio tuberkulioze asmens išgydymas. Šeimos gydytojai finansiškai skatinami, jei bakteriologinių tyrimų (mikroskopijos, pasėlio), atliekamų dviem paskutiniais gydymo kurso mėnesiais, o dauginio atsparumo vaistams TB atveju – paskutiniais trimis mėnesiais, rezultatai yra neigiami, t. y. pacientas nebeišskiria TB mikobakterijų.
6.8. Stiprinant ambulatorinį gydymą, sumažintos stacionarinio gydymo lovos nuo 1052 lovų 2014 m. iki 439 lovų (suaugusiųjų ir vaikų) 2022 m. Pacientų, gavusių stacionarines ilgalaikio gydymo paslaugas, skaičius sumažėjo nuo 2 235 suaugusių pacientų 2014 m. iki 1041 suaugusio paciento 2022 m., vaikų – nuo 212 pacientų iki 31 paciento.
6.9. Iš ES struktūrinių fondų lėšų pastatytas VU ligoninės Santaros klinikų Infekcinių ligų centras, modernizuotos TB diagnostikos ir gydymo paslaugas teikiančios įstaigos Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Vilniuje. Taip pat atnaujintos TB diagnostikai ir gydymui reikalingos medicinos priemonės.
7. Pastarojo dešimtmečio TB epidemiologinės situacijos vertinimas ir rezultatai Lietuvoje.
Tuberkuliozės valstybės informacinės sistemos (toliau – TVIS) duomenimis, 2022 m. buvo užregistruoti 678 nauji TB atvejai ir recidyvai. Per 2014–2022 m. laikotarpį TB atvejų skaičius sumažėjo 50,7 proc., o paplitimo rodiklis – 48,3 proc. (žr. diagramą Nr. 1).
Diagrama Nr. 1. Užregistruoti TB atvejai Lietuvoje 2014–2022 m. (nauji atvejai ir recidyvai).
2022 m. nuo TB mirė 39 asmenys ir buvo pasiektas 1,4/100 000 gyv. rodiklis (žr. diagramą Nr. 2). Mirties nuo TB atvejų 2014–2022 m. laikotarpiu sumažėjo 78,8 proc.
Diagrama Nr. 2. Lietuvoje 2014–2022 m. mirė nuo TB.
Lietuvoje pradėjus įgyvendinti efektyvios TB kontrolės PSO strategijos „TB pabaiga“ priemones, Sveikatos netolygumų mažinimo Lietuvoje 2014–2023 metų veiksmų planą, TB epidemiologiniai rodikliai pradėjo ženkliai mažėti. 2015–2020 metų laikotarpiu, įgyvendinus 1-ojo PSO strategijos „TB pabaiga“ etapo uždavinius, pavyko sergamumo TB rodiklius sumažinti beveik 49 proc. (kai rekomenduojama 20 proc.), mirčių nuo TB skaičių – 57 proc. (žr. 1 lentelę).
1 lentelė. PSO strategijos „TB pabaiga“ 1-ojo etapo rezultatai Lietuvoje.
PSO strategija „TB Pabaiga“ Lietuvoje |
Rezultatai |
|||||
Indika-toriai |
2015–2020 m. I ETAPAS |
PSO rekomenduoja-mas pasiekti sumažėjimo lygis |
Rezultatai Lietuvoje 2020 m. (sumažėji-mas lyginant su 2015 m.) |
|||
2015 m. |
2020 m. |
|||||
TB atve-jai |
100 000 gyven-tojų |
TB at-vejai |
100 000 gyven-tojų |
|||
Sumažė-jęs serga-mumo TB dažnis |
1394 |
48,02 |
688 |
24,6 |
20 proc. |
48,8 proc. |
Sumažė-jęs mirčių nuo TB dažnis |
150 |
5,17 |
62 |
2,2 |
35 proc. |
57,4 proc. |
2022 m. užregistruoti 627 nauji TB atvejai (žr. diagramą Nr. 3). Per 2014–2022 m. laikotarpį TB atvejų skaičius sumažėjo 51,8 proc., paplitimo rodiklis – 49,5 proc.
Diagrama Nr. 3. Užregistruoti nauji TB atvejai Lietuvoje 2014–2022 m.
2022 m. užregistruoti 574 nauji plaučių TB atvejai (žr. diagramą Nr. 4). Per 2014–2022 m. laikotarpį TB atvejų skaičius sumažėjo 51,9 proc., paplitimo rodiklis – 49,6 proc.
Diagrama Nr. 4. Užregistruoti nauji plaučių TB atvejai Lietuvoje 2014–2022 m. (nauji atvejai ir recidyvai).
2022 m. buvo užregistruoti 535 nauji bakteriologiškai patvirtinti plaučių TB atvejai (žr. diagramą Nr. 4). Bakteriologiškai patvirtinta daugiau kaip 93 proc. naujai susirgusių plaučių TB ligonių. 2014–2022 m. laikotarpiu šių atvejų skaičius sumažėjo 409 atvejais (43,3 proc.) (žr. diagramą Nr. 5). Didžiausias atvejų mažėjimas fiksuojamas 2019–2020 m. laikotarpiu – net 33 proc., tačiau tam įtakos galėjo turėti koronaviruso (COVID-19 ligos) pandemija: naudotos asmens apsaugos priemonės, laikinai sumažėjęs planinių sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumas ir kt.
Diagrama Nr. 5. Užregistruoti nauji bakteriologiškai patvirtinti plaučių TB atvejai Lietuvoje 2014–2022 m.
Didžiausius iššūkius ieškant efektyvesnio TB gydymo kelia vaistams atspari TB, jos paplitimo mastai. DVA/RA TB paplitimas Lietuvoje yra vienas didžiausių ES/ Europos ekonominės erdvės (toliau – ES/EEE) valstybėse. 2021 m. 29 ES/EEE valstybėse buvo užregistruota 770 DVA/RA atvejų, iš jų 105 Lietuvoje. Reikia pažymėti, kad DVA/RA TB epidemiologiniai rodikliai Lietuvoje per pastaruosius 9 metus sumažėjo 58,8 proc., tačiau atvejų kreivė judėjo netolygiai (žr. diagramą Nr. 6). Didžiausias atvejų mažėjimas buvo pasiektas 2020 m., bet tai gali būti susiję su COVID-19 pandemijos pasekmėmis.
Diagrama Nr. 6. Daugeliui vaistų ir rifampicinui atsparios TB paplitimas Lietuvoje 2014–2022* metais.
2022* m. duomenys preliminarūs.
Gydymo rezultatų analizė.
PSO strategijoje „TB pabaiga“ nustatyta, kad TB sėkmingo išgydymo rodiklis 2025 m. turėtų siekti ne mažiau kaip 90 proc. 2020 m. Lietuvoje sėkmingo naujų plaučių TB atvejų (be atsparios TB atvejų) išgydymo rodiklis siekė daugiau kaip 85 proc. Nutraukto gydymo atvejų skaičius sumažėjo nuo 7,7 proc. (2015 m.) iki 3,1 proc. (2020 m.).
Diagrama Nr. 7. Naujų plaučių TB atvejų gydymo rezultatai (be atsparios TB atvejų)
Sergamumas ir ligotumas TB įkalinimo įstaigose tiesiogiai atspindi analogiškus rodiklius visuomenėje – augant sergamumui visuomenėje, didėja registruotų atvejų ir įkalinimo įstaigose. Atkreiptinas dėmesys, kad didesniąją dalį TB atvejų, registruojamų įkalinimo įstaigose, sudaro atvejai, kurie užregistruojami atlikus ką tik į įkalinimo įstaigą patekusių asmenų profilaktinį sveikatos tikrinimą – tai iš laisvės atsinešti atvejai. TB atvejai, kurie registruojami jau vėlesniais laisvės atėmimo bausmės laikotarpiais, sudaro nedidelį sergamumo procentą. Toliau diagramose pateikiami kelerių metų duomenys apie atliktų tyrimų ir registruotų TB atvejų skaičius bei registruotų TB atvejų pasiskirstymą tarp suimtųjų ir nuteistųjų.
1 schema. Atliktų dėl TB tyrimų ir registruotų TB atvejų (pagal visas registravimo kategorijas) skaičius 2017–2022 m. laikotarpiu
Kaip matyti iš schemoje pateiktų duomenų, laisvės atėmimo įstaigose taip pat pastebimas registruotų TB atvejų mažėjimas: nuo 2017 m. registruotų 35 atvejų iki 13 atvejų, registruotų 2022 m.
2 schema. Registruotų TB atvejų pasiskirstymas tarp suimtųjų ir nuteistųjų 2021–2022 m. laikotarpiu
Kaip matyti iš schemoje pateiktų duomenų, pastaraisiais metais apie 80 proc. laisvės atėmimo vietose registruojamų TB atvejų sudaro iš laisvės atsinešti atvejai.
Analizuojant TB gydymo rezultatus laisvės atėmimo vietose, išryškėja labai aktuali problema – gydymo nutraukimas, kai asmuo paleidžiamas iš laisvės atėmimo vietos jam nebaigus viso TB gydymo kurso. Šioje grandyje itin svarbus skirtingų institucijų (bausmių vykdymo sistemos sveikatos priežiūros padalinių, viešųjų sveikatos priežiūros įstaigų, savivaldybių, nevyriausybinių organizacijų) bendradarbiavimas – galimo palydėjimo modelio kūrimas, siekiant, kad paciento gydymas būtų tęsiamas toliau, taip pat ir paties paciento motyvavimas gydytis.
8. Pagrindiniai iššūkiai, problemos ir trūkumai, kuriuos padeda spręsti Veiksmų planas:
8.1. nepakankamai teisės aktuose reglamentuota TB infekcijos (latentinės TB infekcijos) diagnostika ir prevencinis gydymas, neapmokamas PSDF biudžeto lėšomis suaugusiųjų rizikos grupių asmenų TB infekcijos gydymas;
8.2. nėra apmokėjimo už rizikos grupių asmenų tikrinimą dėl TB tvarkos aprašo, todėl nepakankamai efektyviai vykdomas rizikos grupių (asmenys, gyvenantys uždaruose kolektyvuose (slaugos ir globos įstaigose, nakvynės namuose ir pan.), asmenys, kurių sveikatos būklė didina riziką susirgti tuberkulioze, asmenys, atvykę iš šalių, kuriose didelis sergamumas tuberkulioze ir kt.) asmenų tikrinimas dėl TB;
8.3. nėra apmokėjimo už neapdraustų privalomuoju sveikatos draudimu asmenų ištyrimo dėl TB tvarkos aprašo, šių asmenų motyvacijos skatinimo. Laisvės atėmimo vietose asmenų, neapdraustų privalomuoju sveikatos draudimu, ištyrimas dėl TB atliekamas valstybės biudžeto, skiriamo Lietuvos kalėjimų tarnybai, lėšomis, kelios savivaldybės finansuoja šių asmenų ištyrimo programas;
8.4. nereglamentuota ir neįdiegta naujas ir efektyvus TB mikobakterijų (toliau – TM) ištyrimas viso genomo sekoskaitos metodu, ypač reikalingas atsparios TB diagnostikai ir valdymui, vaistų nuo TB koncentracijos kraujuje tyrimai;
8.5. nepakankama psichologinė pagalba TB sergantiems pacientams, ne visose savivaldybėse užtikrinamas socialinės paramos tęstinumas ambulatorinio gydymo metu;
8.6. TB diagnostikos ir gydymo paslaugų apmokėjimo sistema neskatina specializuotų ambulatorinių paslaugų plėtros ir stacionarinio gydymo trukmės mažinimo (nepakankamas apmokėjimas gydytojams pulmonologams, vaikų pulmonologams už suteiktas ambulatorines paslaugas, gydytojai pulmonologai, vaikų pulmonologai neskatinami už sėkmingą išgydymą);
8.8. nepakankamai diegiami naujausi PSO rekomenduojami atsparios TB trumpo gydymo kursai, trūksta vaikams pritaikytų vaistų formų;
8.10. trūksta integruotų paslaugų, ypač asmenims, sergantiems tuberkulioze ir turintiems priklausomybę nuo alkoholio, narkotinių ir psichotropinių medžiagų;
8.11. nepakankamas tarpinstitucinis bausmių vykdymo sistemos sveikatos priežiūros padalinių, viešųjų asmens sveikatos priežiūros įstaigų (toliau – ASPĮ), savivaldybių, nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimas, kai asmuo paleidžiamas iš laisvės atėmimo vietos jam nebaigus viso TB gydymo kurso; pasitaiko atvejų, kai informacija apie paleidžiamo į laisvę asmens sergamumą tuberkulioze pasiekia savivaldybes vėlokai, t. y. asmeniui jau išėjus iš įkalinimo įstaigos; neužtikrinamas TB sergančio asmens palydėjimas į ASPĮ;
III SKYRIUS
VEIKSMŲ PLANO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
9. Veiksmų plano tikslas – mažinti sergamumą ir mirtingumą nuo TB, sumažinti atsparių vaistams TM atsiradimą ir plitimą, užtikrinti efektyvų TB valdymą.
10. Tikslui pasiekti nustatomi šie uždaviniai:
10.2. gerinti TB ankstyvos diagnostikos ir gydymo paslaugų prieinamumą, kokybę, efektyvumą, diegti ir plėtoti šiuolaikiškus, inovatyvius TB diagnostikos ir gydymo metodus;
10.3. stiprinti TB stebėseną, analizę, integruotą sveikatos priežiūrą, tarpinstitucinį bendradarbiavimą;
IV SKYRIUS
VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO RODIKLIAI
11. Sumažintas sergamumo TB (nauji TB atvejai) rodiklis (lyginant su 2015 m.) – 50 proc. 2025 m., 80 proc. 2030 m.: nuo 48,02/100 000 gyventojų 2015 m. iki 25/100 000 gyventojų 2025 m. ir iki 11/100 000 gyventojų 2030 m.
12. Sumažintas mirtingumo nuo TB rodiklis (lyginant su 2015 m.) – 75 proc. 2025 m., 90 proc. 2030 m.: nuo 5,17/100 000 gyventojų 2015 m. iki 1,4/100 000 gyventojų 2025 m. ir iki 0,9/100 000 gyventojų 2030 m.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
15. Veiksmų plano priemonės gali būti finansuojamos iš PSDF biudžeto, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų, ES struktūrinių fondų lėšų bei kitų teisėtai įgytų lėšų.
Tuberkuliozės profilaktikos, diagnostikos, gydymo ir kontrolės
2024–2030 metų veiksmų plano
priedas
VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS
Eil. Nr. |
Priemonės, veiksmo pavadinimas |
Įvykdymo data arba vykdymo laikotarpis (jei taikoma) |
Siektinas rezultatas (jei taikoma)
|
Atsakingas (-i) vykdytojas (-ai)
|
1 uždavinys. Stiprinti TB prevenciją |
||||
1.1. |
Parengti TB infekcijos (latentinės TB infekcijos) rizikos grupių asmenims diagnostikos, prevencinio gydymo ir šių paslaugų išlaidų apmokėjimo tvarkos aprašo projektą |
2024 m. IV ketv. |
Parengtas TB infekcijos (latentinės TB infekcijos) rizikos grupių asmenims diagnostikos, prevencinio gydymo ir šių paslaugų išlaidų apmokėjimo tvarkos aprašo projektas ir patvirtintas sveikatos apsaugos ministro įsakymu |
SAM, Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (toliau – NVSC), VLK, ASPĮ, gydytojams pulmonologams ir vaikų pulmonologams atstovaujančios draugijos ir kitos sveikatos priežiūros specialistų draugijos |
1.2. |
Parengti Tuberkulioze sergančių asmenų nustatymo ir atvejo valdymo tvarkos aprašo pakeitimo projektą |
2024 m. IV ketv. |
Parengtas Tuberkulioze sergančių asmenų nustatymo ir atvejo valdymo tvarkos aprašo pakeitimo projektas ir patvirtintas sveikatos apsaugos ministro įsakymu |
SAM, NVSC, VLK, ASPĮ, gydytojams pulmonologams ir vaikų pulmonologams atstovaujančios draugijos ir kitos sveikatos priežiūros specialistų draugijos |
1.3. |
Parengti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. rugpjūčio 6 d. įsakymo Nr. 399 „Dėl tuberkulino mėginių atlikimo ir statistinės ataskaitos formos Nr. 9 „Tuberkulino mėginių atlikimo statistinė ataskaita“ patvirtinimo“ pakeitimo projektą |
2025–2026 m. |
Parengtas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. rugpjūčio 6 d. įsakymo Nr. 399 „Dėl tuberkulino mėginių atlikimo ir statistinės ataskaitos formos Nr. 9 „Tuberkulino mėginių atlikimo statistinė ataskaita“ patvirtinimo“ pakeitimo projektas ir patvirtintas sveikatos apsaugos ministro įsakymu |
SAM, NVSC, ASPĮ, gydytojams pulmonologams ir vaikų pulmonologams atstovaujančios draugijos ir kitos sveikatos priežiūros specialistų draugijos |
1.4. |
Vykdyti TB sergančių pacientų ir jų šeimos narių informavimą TB profilaktikos ir kontrolės klausimais |
2024–2030 m. |
|
ASPĮ, NVSC |
1.5. |
Parengti sveikatos apsaugos ministro 2016 m. spalio 7 d. įsakymo Nr. V-1159 „Dėl Užkrečiamosios ligos židinio ir protrūkio epidemiologinės diagnostikos ir kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo projektą |
2024–2025 m. |
Parengtas sveikatos apsaugos ministro 2016 m. spalio 7 d. įsakymo Nr. V-1159 „Dėl Užkrečiamosios ligos židinio ir protrūkio epidemiologinės diagnostikos ir kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo projektas |
NVSC, SAM, ASPĮ, savivaldybės |
1.6. |
Užtikrinti sąlytį turėjusių asmenų nustatymą, jo kokybę ir aprėptis |
2024–2030 m. |
|
NVSC, ASPĮ, savivaldybės |
2 uždavinys. Gerinti TB ankstyvosios diagnostikos ir gydymo paslaugų prieinamumą, kokybę, efektyvumą, diegti ir plėtoti šiuolaikiškus, inovatyvius TB diagnostikos ir gydymo metodus |
||||
2.1. |
Inicijuoti suinteresuotų šalių diskusiją ir parengti pasiūlymus dėl neapdraustų privalomuoju sveikatos draudimu asmenų ištyrimo dėl TB ir šių paslaugų išlaidų apmokėjimo galimybių
|
2024 m. II ketv. |
|
SAM, VLK, ASPĮ |
2.2. |
Asmens sveikatos priežiūros paslaugų vertinimo komitetui pateikti paraiškas įrašyti TM ištyrimą viso genomo sekoskaitos metodu ir vaistų nuo TB koncentracijos kraujuje tyrimus į PSDF lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą |
2025–2026 m. |
|
VšĮ Vilniaus universiteto ligoninė Santaros klinikos (toliau – VULSK), Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninė Kauno klinikos (toliau – LSMUL KK) |
2.3. |
Įdiegti TM ištyrimą viso genomo sekoskaitos metodu ir vaistų nuo TB koncentracijos kraujuje tyrimus gavus Asmens sveikatos priežiūros paslaugų vertinimo komiteto sprendimą įtraukti šias paslaugas į PSDF lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą |
2026–2027 m. |
|
SAM, VLK, VULSK, LSMUL KK |
2.4. |
Užtikrinti socialinę paramą TB sergantiems pacientams ambulatorinio gydymo fazėje (kai pacientui teikiama DOTS paslauga arba vykdoma nuotolinė gydymo stebėsena) |
2024–2030 m. |
|
Savivaldybės, ASPĮ |
2.5. |
Tobulinti TB diagnostikos ir gydymo paslaugų organizavimo ir apmokėjimo sistemą, skatinti ambulatorinių paslaugų plėtrą |
2025–2026 m. |
|
VLK, SAM, ASPĮ |
2.6. |
Organizuoti asmens sveikatos priežiūros specialistų mokymus TB diagnostikos, gydymo ir valdymo srityje |
2024–2030 m. |
|
Universitetai, gydytojams pulmonologams ir vaikų pulmonologams atstovaujančios draugijos, Higienos instituto Kompetencijų centras |
2.7. |
Organizuoti visuomenės sveikatos specialistų, socialinių darbuotojų mokymus TB valdymo srityje |
2024–2030 m. |
|
Universitetai, gydytojams pulmonologams ir vaikų pulmonologams atstovaujančios draugijos, Higienos instituto Kompetencijų centras |
2.8. |
Naudoti ir diegti PSO rekomenduojamus TB gydymo kursus ir kitas gydymo naujoves, užtikrinti centralizuotą naujų vaistų nuo TB ir vaikams pritaikytų vaistų formų įsigijimą atsižvelgiant į PSDF biudžeto galimybes |
2024–2030 m. |
|
VLK, SAM, ASPĮ |
2.9. |
Nustatyti TB diagnostikos ir gydymo paslaugų kokybės rodiklius |
2025–2026 m. |
|
SAM, universitetai, ASPĮ, gydytojams pulmonologams ir vaikų pulmonologams atstovaujančios draugijos ir kitos sveikatos priežiūros specialistų draugijos, VLK |
3 uždavinys. Stiprinti TB stebėseną, analizę, integruotą sveikatos priežiūrą, tarpinstitucinį bendradarbiavimą |
||||
3.1. |
Plėtoti nuotolinę gydymo stebėseną |
2024–2030 m. |
|
ASPĮ |
3.2. |
Užtikrinti integruotų diagnostikos ir gydymo paslaugų pacientams, sergantiems tuberkulioze ir priklausomybe (nuo alkoholio, narkotinių ir psichotropinių medžiagų) prieinamumą |
2025–2030 m. |
|
SAM, VLK, Respublikinis priklausomybės ligų centras, ASPĮ |
3.3. |
Stiprinti tarpinstitucinį bendradarbiavimą – bausmių vykdymo sistemos sveikatos priežiūros padalinių, ASPĮ, savivaldybių, nevyriausybinių organizacijų, kai asmuo paleidžiamas iš laisvės atėmimo vietos jam nebaigus viso TB gydymo kurso |
2025–2030 m. |
|
SAM, Lietuvos kalėjimų tarnyba, ASPĮ, savivaldybės, nevyriausybinės organizacijos |
3.4. |
Modernizuoti TVIS, užtikrinant visų renkamų duomenų skaitmenizavimą, papildomai rinkti, stebėti ir analizuoti duomenis apie artimą sąlyti su sergančiaisiais TB turėjusius asmenis |
2024–2026 m. |
|
NVSC, VšĮ Vilniaus universiteto ligoninė Santaros klinikos |
3.5. |
Rengti ir skelbti TVIS duomenų analizę, apžvalgas |
2024–2030 m. |
|
VšĮ Vilniaus universiteto ligoninė Santaros klinikos, NVSC |
4 uždavinys. Didinti sveikatos raštingumą - kuo daugiau informacijos suteikti sergančiajam, jo šeimos nariams ir sąlytį turėjusiems asmenims |
||||
4.1. |
Vykdyti periodinį visuomenės informavimą apie TB epidemiologinę būklę ir apsisaugojimo nuo TB būdus |
2024–2030 m. |
|
NVSC, SAM, savivaldybių visuomenės sveikatos biurai, ASPĮ, nevyriausybinės organizacijos |
4.2. |
Gerinti psichologinės pagalbos prieinamumą TB sergantiems pacientams |
2025–2030 m. |
|
SAM, VLK, savivaldybių visuomenės sveikatos biurai, ASPĮ, nevyriausybinės organizacijos |
_____________