LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGŲ ORGANIZAVIMO IR TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO 

 

2018 m. gegužės 21 d. Nr. A1-231

Vilnius

 

 

Siekdamas įgyvendinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano patvirtinimo“, 1.2.2 papunkčio darbo „Šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų vaikams, neįgaliesiems, jų šeimoms plėtra“ 4 veiksmą „Naujų individualizuotų bendruomeninių paslaugų neįgaliajam ir jo šeimai (apsaugotas būstas, socialinė reabilitacija po ilgalaikės institucinės globos ar hospitalizacijos, asmeninio asistento, savarankiško gyvenimo namų, atokvėpio paslaugų) sukūrimas ir plėtra“ ir vadovaudamasis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. kovo 2 d. įsakymu Nr. A1-83 „Dėl Asmeninio asistento paslaugų organizavimo ir teikimo bei asmeninio asistento veiklos gairių patvirtinimo“ 2.1 papunkčiu:

1. T v i r t i n u Asmeninio asistento paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. P a v e d u:

2.1. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kartu su Neįgaliųjų reikalų departamentu prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos per 90 kalendorinių dienų nuo bandomojo asmeninio asistento paslaugų organizavimo ir teikimo proto ir (ar) psichikos negalią turintiems asmenims projekto (toliau – bandomasis projektas) įgyvendinimo pabaigos pateikti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai aprašomojo pobūdžio ataskaitą apie bandomąjį projektą, jį įgyvendinant pasiektus rezultatus, išvadas, pasiūlymus ir kitą su bandomojo projekto įgyvendinimu susijusią naudingą informaciją (laisva forma);

2.2. šio įsakymo vykdymo kontrolę viceministrui pagal veiklos sritį.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                                               Linas Kukuraitis

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

socialinės apsaugos ir darbo ministro

2018 m. gegužės 21 d. įsakymu

Nr. A1-231

 

 

ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGŲ ORGANIZAVIMO IR TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Asmeninio asistento paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato asmenims su proto ir (ar) psichikos negalia asmeninio asistento paslaugų įgyvendinant bandomąjį asmeninio asistento paslaugų organizavimo ir teikimo proto ir psichikos negalią turintiems asmenims projektą (toliau – bandomasis projektas) poreikio vertinimo kriterijus, asmeninio asistento paslaugų organizavimo ir teikimo, teikimo sustabdymo ir nutraukimo tvarką, asmeninio asistento atliekamas funkcijas, teikiamas paslaugas, jų finansavimą bei kontrolę.

2. Asmeninio asistento paslaugų tikslas – atsižvelgiant į individualius asmens poreikius ir siekiant palaikyti asmens savarankiškumui kasdieniame gyvenime būtinus įgūdžius, suteikti jam pagalbą būnant namuose ir viešojoje aplinkoje (palydint ir komunikuojant).

3. Apraše vartojamos sąvokos:

3.1. Asmeninio asistento paslauga – namų ir viešojoje aplinkoje (palydint ir komunikuojant) individualiai asmeniui teikiama pagalba iki 4 valandų per parą, padedanti įgalinti asmenį būti savarankišką ir užtikrinanti svarbiausias jo gyvybinės veiklos funkcijas (asmens higiena, mityba, judumas / mobilumas, socialiniai santykiai ir aplinka).

3.2. Asmeninio asistento paslaugų teikėjas – Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka atrinktas fizinis ar juridinis asmuo, kita organizacija ir (ar) jų padalinys (toliau – paslaugų teikėjas).

3.3. Asmeninio asistento paslaugų teikimo organizatoriaiValstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Tarnyba) ir Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Departamentas).

3.4. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme ir Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme.

4. Aprašo nuostatos taikomos tik įgyvendinant bandomąjį projektą teikiamoms asmeninio asistento paslaugoms.

 

II SKYRIUS

ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGŲ TEIKIMO ORGANIZAVIMAS

 

5. Asmeninio asistento paslaugų teikimą organizuoja Tarnyba ir Departamentas.

6. Tarnyba, organizuodama asmeninio asistento paslaugų teikimą:

6.1. planuoja ir skiria lėšų asmeninio asistento paslaugoms teikti;

6.2. vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka, atrenka asmeninio asistento paslaugų teikėjus;

6.3. vykdo asmeninio asistento paslaugų teikimo priežiūrą ir kontrolę;

6.4. ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo asmeninio asistento paslaugų pirkimo sutarties (toliau – Pirkimo sutartis) su paslaugų teikėju sudarymo dienos raštu pateikia informaciją apie paslaugų teikėją ir jo teikiamas paslaugas savivaldybėms, neįgaliųjų nevyriausybinėms organizacijoms;

6.5. kartu su Departamentu viešina informaciją savo interneto svetainėse, socialiniuose tinkluose apie paslaugų teikėjus ir galimybes gauti asmeninio asistento paslaugas, nurodydami paslaugų teikėjo kontaktinį asmenį, taip pat informuoja organizacijas, atstovaujančias asmenims, turintiems proto ir (ar) psichikos negalią, bei juos vienijančias, dėl asmeninio asistento paslaugų teikimo.

7. Įgyvendinant bandomąjį projektą, paslaugų teikėjas tiesiogiai ir (ar) nuotoliniu būdu (telefonu, el. paštu, internetu) teikia informaciją asmenims apie teikiamas asmeninio asistento paslaugas, galimybes jomis pasinaudoti, asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimo kriterijus, asmeninio asistento paslaugų organizavimo bei teikimo tvarką.

 

III SKYRIUS

ASMENYS, TURINTYS TEISĘ GAUTI ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGAS

 

8. Teisę į asmeninio asistento paslaugas turi Lietuvos Respublikos piliečiai nuo 16 metų, kuriems Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nustatyta tvarka nustatytas neįgalumo lygis arba darbingumo lygis dėl proto ir (ar) psichikos negalios, visiškai arba vidutiniškai apribojančios jų veiklą, dalyvumą (gebėjimą orientuotis, judėti, dirbti, savarankiškai tvarkyti asmeninį ir socialinį gyvenimą), ir kuriems reikalinga kitų apmokytų asmenų pagalba.

9. Prioritetas gauti asmeninio asistento paslaugas teikiamas Aprašo 8 punkte nurodytiems asmenims, kurie:

9.1. lanko ugdymo įstaigą;

9.2. dirba arba ieško darbo;

9.3. siekia gyventi savarankiškai (yra išėję iš stacionarios globos įstaigų);

9.4. laukia eilėje gauti socialines paslaugas įstaigoje (iš jų prioritetas teikiamas laukiantiesiems eilėje gauti stacionarios socialinės globos paslaugas)

 

IV SKYRIUS

DOKUMENTŲ, REIKALINGŲ ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGOMS GAUTI, PATEIKIMAS

 

10. Asmuo ar (ir) tėvai (įtėviai), globėjai (rūpintojai), ar (ir) sutuoktinis, ar (ir) vaikai (įvaikiai), ar jo įgaliotas atstovas (toliau – asmuo), pageidaujantys gauti asmeninio asistento paslaugas, paslaugų teikėjui pateikia:

10.1. laisvos formos prašymą gauti asmeninio asistento paslaugas;

10.2. asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą (Lietuvos Respublikos piliečio pasą, asmens tapatybės kortelę ar gimimo liudijimą);

10.3. Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos išduotą Neįgalumo lygio pažymą ar Darbingumo lygio pažymą;

10.4. dokumentus ar kitą informaciją, pagrindžiančią prioriteto suteikimą.

11. Aprašo 10 punkte nurodytus dokumentus paslaugų teikėjui asmuo gali pateikti asmeniškai, siųsdamas paštu, per kurjerį arba elektroniniu būdu. Asmuo paslaugų teikėjui pateikia Aprašo 10 punkte nurodytų dokumentų originalus arba tinkamai patvirtintas jų kopijas. Jei asmuo paslaugų teikėjui pateikia Aprašo 10 punkte nurodytų dokumentų originalus, jų kopijas patvirtina pats paslaugų teikėjas. Jei paslaugos teikėjas yra viešojo administravimo subjektas, asmuo Aprašo 10.3 papunktyje nurodytus dokumentus pateikia tik tokiu atveju, jei šių dokumentų nėra valstybės ar žinybiniuose registruose ar kitose valstybės informacinėse sistemose.

 

V SKYRIUS

ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGŲ POREIKIO VERTINIMO KRITERIJAI IR ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGŲ ORGANIZAVIMO BEI TEIKIMO TVARKA

 

12. Paslaugų teikėjas, gavęs Aprašo 10 punkte nurodytus dokumentus, su asmeniu, turinčiu teisę gauti asmeninio asistento paslaugas, sutartu laiku, bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo dokumentų gavimo dienos, užpildo Asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimo klausimyną (Aprašo 1 priedas). Jei būtina, pokalbyje gali dalyvauti ir asmens tėvai (įtėviai), globėjai (rūpintojai) ar (ir) asmens sutuoktinis, ar (ir) jo vaikai (įvaikiai), ar jo įgaliotas atstovas. Pokalbis gali būti vykdomas asmens namuose arba paslaugos teikėjo numatytoje vietoje. Jei asmuo be pateisinamos priežasties sutartu laiku neatvyksta į pokalbį, paslaugos teikėjas nevertina asmens asmeninio asistento paslaugų poreikio. Kitas pokalbis gali įvykti tik asmeniui pakartotinai pateikus paslaugos teikėjui naują prašymą dėl asmeninio asistento paslaugų skyrimo.

13. Paslaugų teikėjas, vertindamas asmens asmeninio asistento paslaugų poreikį, turi teisę:

13.1. gauti iš asmens papildomų dokumentų ar informacijos, reikalingos jo asmeninio asistento paslaugų poreikiui nustatyti;

13.2. paslaugų teikėjo prašymu nemokamai gauti iš valstybės ir savivaldybės įmonės, įstaigos ir organizacijos informaciją, susijusią su asmens asmeninio asistento paslaugų poreikio nustatymu.

14. Asmeninio asistento paslaugų poreikis vertinamas individualiai pagal Asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimo klausimyne (Aprašo 1 priedas) nurodytus asmens, turinčio teisę gauti asmeninio asistento paslaugas, poreikius 4 veiklose (asmens higiena, mityba, judumas / mobilumas, socialiniai santykiai ir aplinka). Asmeninio asistento paslaugų poreikis vertinamas kiekvienoje veikloje namuose ir viešojoje aplinkoje taškais: 0 taškų – nereikia asmeninio asistento pagalbos; 1 taškas – nedidelis ar vidutinis asmeninio asistento pagalbos poreikis; 2 taškai – didelis asmeninio asistento pagalbos poreikis; 3 taškai – nuolatinis asmeninio asistento pagalbos poreikis.

15. Asmeninio asistento paslaugų poreikis asmeniui nustatomas, kai:

15.1. asmens higienos veiklos vertinimo taškų suma – nuo 2 iki 12;

15.2. mitybos veiklos vertinimo taškų suma nuo – 1 iki 6;

15.3. judumo / mobilumo veiklos vertinimo taškų suma – nuo 1 iki 3;

15.4. socialinių santykių ir aplinkos veiklos vertinimo taškų suma – nuo 2 iki 18.

16. Paslaugų teikėjas, atsižvelgdamas į asmens prioritetus asmeninio asistento paslaugoms gauti, pagal Asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimo klausimyną (Aprašo 1 priedas) suskaičiuotų visų veiklų vertinimo taškų sumą nustato asmeninio asistento paslaugų teikimo trukmę, t. y. gautinų paslaugų trukmę (vidutinį valandų skaičių) per parą:

16.1. vidutiniškai iki 1 valandos per parą asmeninio asistento pagalbos poreikis, kai veiklų vertinimo taškų suma – nuo 1 iki 12;

16.2. vidutiniškai iki 2 valandų per parą asmeninio asistento pagalbos poreikis, kai veiklų vertinimo taškų suma – nuo 13 iki 20;

16.3. vidutiniškai iki 3 valandų per parą asmeninio asistento pagalbos poreikis, kai veiklų vertinimo taškų suma – nuo 21 iki 28;

16.4. vidutiniškai iki 4 valandų per parą asmeninio asistento pagalbos poreikis, kai veiklų vertinimo taškų suma – nuo 29 iki 38.

17. Asmeniui asmeninio asistento paslaugų poreikis nenustatomas, jei, įvertinus jo asmeninio asistento pagalbos poreikį namuose ir viešojoje aplinkoje, visų veiklų vertinimo taškų suma yra maksimali, t. y. 39 taškai. Tokiu atveju paslaugos teikėjas asmeniui siūlo kreiptis dėl socialinių paslaugų poreikio vertinimo vietos savivaldybėje.

18. Užpildęs Asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimo klausimyną (Aprašo 1 priedas), paslaugų teikėjas ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo pokalbio su asmeniu dienos suskaičiuoja asmens asmeninio asistento pagalbos poreikio kiekvienoje veikloje surinktus taškus ir raštu pateikia išvadas dėl asmeninio asistento paslaugų poreikio skyrimo (toliau – Išvada) Tarnybos paskirtam darbuotojui. Kartu su Išvada paslaugų teikėjas Tarnybos paskirtam darbuotojui pateikia Aprašo 10 punkte nurodytus dokumentus. Tarnyba ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo Išvados gavimo dienos įvertina paslaugų teikėjo pateiktus Aprašo 10 punkte nurodytus dokumentus ir Išvadą bei informuoja paslaugų teikėją dėl asmens teisės gauti asmeninio asistento paslaugas.

19. Paslaugų teikėjas, gavęs Tarnybos patvirtinimą dėl asmens galimybės gauti asmeninio asistento paslaugas, per 4 darbo dienas nuo Tarnybos patvirtinimo gavimo dienos priima sprendimą dėl asmeninio asistento paslaugų skyrimo (toliau – sprendimas). Sprendime nurodoma galimų suteikti asmeninio asistento paslaugų trukmė (valandų skaičius) per mėnesį, veiklos, kuriose gali būti teikiamos asmeninio asistento paslaugos, ir asmeninio asistento, atitinkančio asmens nurodytus ir bendruosius reikalavimus, kandidatūros. Jeigu asmeninio asistento paslaugas skirti atsisakoma, sprendime nurodomos atsisakymo tai daryti motyvuotos priežastys. Paslaugų teikėjas nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 5 dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, asmens prašyme nurodytu būdu informuoja jį apie priimtą sprendimą.

20. Jei asmuo nesutinka su paslaugų teikėjo sprendimu dėl asmeninio asistento paslaugų poreikio nustatymo (pvz., dėl nurodytos asmeninio asistento paslaugų teikimo trukmės (valandų skaičiaus per mėnesį) ir (ar) veiklų, kuriose gali būti teikiamos asmeninio asistento paslaugos), jis per 5 dienas nuo sprendimo gavimo dienos gali pakartotinai kreiptis į paslaugų teikėją ir pateikti laisvos formos prašymą dėl asmeninio asistento paslaugų poreikio pakartotinio vertinimo.

21. Paslaugų teikėjas, gavęs asmens prašymą dėl asmeninio asistento paslaugų poreikio pakartotinio vertinimo ir (ar) asmeninio asistento Aprašo 27.2.1 papunktyje nurodytą informaciją, su asmeniu sutartu laiku, bet ne vėliau kaip per 10 dienų, atlieka pakartotinį asmens asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimą. Pakartotinai asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimą atlieka kitas, ne pirmame asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimo procese dalyvavęs vertintojas. Pakartotinai atlikdamas asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimą, paslaugų teikėjas gali priimti šiuos sprendimus:

21.1. palikti nepakeistą pirminį sprendimą dėl asmeninio asistento paslaugų poreikio nustatymo;

21.2. pakeisti pirminį sprendimą dėl asmeninio asistento paslaugų poreikio nustatymo;

21.3. jei paaiškėja naujų faktinių aplinkybių, turinčių įtakos nustatant asmeninio asistento paslaugų poreikį, priimti naują sprendimą dėl asmeninio asistento paslaugų poreikio nustatymo.

22. Asmuo, gavęs sprendimą dėl asmeninio asistento paslaugų teikimo, nedelsdamas arba su paslaugų teikėju sutartu laiku, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo gavimo dienos, pasirašo Asmeninio asistento paslaugų teikimo sutartį (toliau – Sutartis). Sutartyje, be kitų nuostatų, turi būti nurodyta asmeninio asistento paslaugų teikimo tvarka ir sąlygos, paslaugų teikėjo ir asmens teisės bei pareigos.

23. Asmuo su jam tinkančiu asmeniniu asistentu nedelsdamas arba per 5 dienas nuo Sutarties pasirašymo dienos sudaro Individualų asmeninio asistento paslaugų teikimo planą (toliau – Planas) (Aprašo 2 priedas). Plane būtina nurodyti:

23.1. veiklas, kuriose bus teikiamos asmeninio asistento paslaugos, ir jų apibūdinimą;

23.2. asmeninio asistento paslaugų teikimo laiką (savaitės diena ir paros laikas) bei trukmę;

23.3. asmens ir asmeninio asistento pareigas (atsakomybę), teises, kitą svarbią informaciją, galinčią turėti įtakos asmeninio asistento paslaugų teikimui.

24. Asmuo turi teisę paslaugų teikėjui siūlyti savo asmenį, kuris jam teiktų asmeninio asistento paslaugas. Tokiu atveju paslaugų teikėjas turi pasitelkti siūlomą asmenį asmeninio asistento paslaugoms teikti ir su asmeniu bei siūlomu asmeniniu asistentu pasirašyti Trišalę asmeninio asistento paslaugų teikimo sutartį (toliau – Trišalė sutartis), kurioje, be kitų nuostatų, turi būti nurodyta asmeninio asistento paslaugų teikimo tvarka ir sąlygos, paslaugų teikėjo, asmeninio asistento ir asmens teisės bei pareigos, o asmuo su jo siūlomu asmeniniu asistentu sudaro ir pasirašo Planą. Asmens siūlomas asmuo, kuris jam teiktų asmeninio asistento paslaugas, turi atitikti Aprašo 26 punkte nurodytus reikalavimus. Asmens šeimos nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai), tėvas (įtėvis), motina (įmotė) ir (ar) artimi giminaičiai, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, negali būti jo asmeniniu asistentu.

25. Asmeninio asistento paslaugos asmeniui gali būti teikiamos ne ilgiau kaip 12 mėnesių.

 

VI SKYRIUS

ASMENINIO ASISTENTO ATLIEKAMOS FUNKCIJOS IR TEIKIAMOS PASLAUGOS

 

26. Asmeninis asistentas, pradėdamas teikti asmeninio asistento paslaugas, turi būti išklausęs įžanginius individualios priežiūros personalo mokymus, jei neturi Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyto išsilavinimo arba nėra įgijęs socialinio darbuotojo padėjėjo, lankomosios priežiūros ar asmeninio asistento kvalifikacijos pagal socialinių darbuotojų padėjėjo, lankomosios priežiūros ar asmeninio asistento profesinio mokymo programą. Jei paslaugos gavėjui yra būtinos asmeninio asistento paslaugos, kurios, vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2000 m. balandžio 26 d. įsakymu Nr. 220 „Dėl Lietuvos medicinos normos MN 21:2000 „Slaugytojo padėjėjas. Funkcijos, pareigos, teisės, kompetencija ir atsakomybė“ patvirtinimo“, priskiriamos slaugytojo padėjėjo veiklos sričiai, asmeninis asistentas turi būti įgijęs dar ir slaugytojo padėjėjo kvalifikaciją.

27. Asmeninis asistentas atlieka šias funkcijas:

27.1. teikia asmeninio asistento paslaugas pagal Plane apibrėžtas sąlygas;

27.2. ne vėliau kaip per 2 dienas nuo toliau išvardytų aplinkybių atsiradimo raštu informuoja paslaugų teikėją apie:

27.2.1. pasikeitusias aplinkybes, turinčias (galinčias turėti) įtakos teikiamų asmeninio asistento paslaugų kokybei ir apimčiai (pvz., apie asmens išvykimą, gyvenamosios vietos pakeitimą, mirtį, sveikatos būklės bei kitus asmens ir jo aplinkos pokyčius, kurie gali turėti įtakos teikiamoms paslaugoms, asmens sveikatai ar net gyvybei);

27.2.2. asmens skundus, prašymus, pasiūlymus, susijusius su asmeninio asistento paslaugų teikimu;

27.3. teikia paslaugų teikėjui mėnesines asmeninio asistento paslaugų teikimo atskaitas, kurių formą, teikimo būdą ir laiką nustato ir tvirtina paslaugų teikėjas. Asmeninio asistento paslaugų teikimo ataskaitoje asmeninis asistentas nurodo šių paslaugų teikimo datą, laiką, trumpai apibūdina suteiktas paslaugas, jei reikia, pateikia kitą informaciją, turėjusią įtakos jo suteiktų paslaugų kokybei ir (ar) apimčiai. Asmuo ataskaitoje pateikia trumpą išvadą apie jam suteiktų asmeninio asistento paslaugų kokybę. Asmeninio asistento paslaugų teikimo ataskaitą pasirašo asmuo ir asmeninis asistentas.

28. Asmeninis asistentas, atsižvelgdamas į asmens poreikius, galimybes ir Sutartyje ar Trišalėje sutartyje bei Plane apibrėžtas sąlygas, asmeniui gali teikti šias paslaugas:

28.1. teikti asmeniui pagalbą būnant namuose ir viešojoje aplinkoje, skatindamas jo savarankiškumą, būtiną kasdieniame gyvenime;

28.2. teikti asmeniui individualią diskretišką pagalbą, susijusią su asmens higiena (padeda rengtis, maudytis, naudotis tualetu ir kt.);

28.3. lydėti asmenį į sveikatos priežiūros ar kitas valstybės ar savivaldybės institucijas, įstaigas, organizacijas, užimtumo įstaigas, darbą, laisvalaikio praleidimo vietą;

28.4. organizuoti asmens maitinimą (pamaitinimas, daiktų pakėlimas ir laikymas mitybos procese);

28.5. teikti asmeniui individualią pagalbą, adekvačiai reaguojant į aplinką ir siekiant užmegzti bei palaikyti socialinius santykius su ta aplinka (kalbėjimas, laiko suvokimas, orientavimasis aplinkoje, dienos režimo laikymasis, savivoka, disponavimas finansiniais ištekliais, vaistų vartojimas, socialinis bendravimas, poilsis ir laisvalaikis).

29. Paslaugų teikėjas privalo užtikrinti, kad kiekvienas asmuo, teikiantis asmeninio asistento paslaugas, būtų aprūpintas saugos darbe, mobiliojo ryšio priemonėmis, transporto priemonėmis arba turi būti kompensuojamos jo kelionių išlaidos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos darbo kodekse nustatyta tvarka.

30. Paslaugų teikėjas, teikdamas šias paslaugas, gali pasitelkti savanorius, kurie neatlygintinai teiks asmeninio asistento paslaugas ar kitaip padės asmeniui, neimdami už tai atlygio.

31. Rekomenduojama paslaugų teikėjui sudaryti sąlygas asmenims, teikiantiems asmeninio asistento paslaugas, periodiškai (pvz., ne rečiau kaip kartą per 3 mėnesius) dalytis patirtimi, susijusia su asmeninio asistento paslaugų teikimu.

 

VII SKYRIUS

ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGŲ TEIKIMO SUSTABDYMAS, ATNAUJINIMAS IR NUTRAUKIMAS

 

32. Asmeninio asistento paslaugų teikimas sustabdomas:

32.1. pasikeitus asmens sveikatos būklei;

32.2. paaiškėjus, kad asmuo, besikreipiantis dėl asmeninio asistento paslaugų, pateikė neteisingą informaciją asmeninio asistento paslaugų poreikiui įvertinti, norėdamas gauti asmeninio asistento paslaugas. Šiuo atveju asmeninio asistento paslaugų teikimas sustabdomas tol, kol, atsižvelgiant į naujai paaiškėjusias aplinkybes, pakartotinai nustatomas asmeninio asistento paslaugų poreikis;

32.3. įtarus, kad asmeninio asistento paslaugas gaunantis asmuo gali sirgti užkrečiamąja liga, iki tol, kol gaunama sveikatos priežiūros specialisto išvada raštu, kad asmuo nekelia pavojaus asmeninio asistento sveikatai;

32.4. asmeniui, nesilaikančiam Sutartyje ar Trišalėje sutartyje ir Plane nurodytų sąlygų.

33. Asmeninio asistento paslaugų teikimas asmeniui atnaujinamas išnykus aplinkybėms, dėl kurių buvo priimtas sprendimas sustabdyti asmeninio asistento paslaugų teikimą ne vėliau kaip per 30 dienų ir / ar pakartotinai nustačius asmeninio asistento paslaugų poreikį.

34. Asmeninio asistento paslaugų teikimas nutraukiamas:

34.1. asmeniui raštu atsisakius asmeninio asistento paslaugų;

34.2. kai asmeniui nebenustatomas neįgalumo lygis ar darbingumo lygis;

34.3. asmeniui apsigyvenus savarankiško gyvenimo namuose, grupinio gyvenimo namuose ar globos įstaigoje;

34.4. asmeniui išvykus nuolat gyventi į kitą vietovę;

34.5. jei asmeniui pradedama teikti dienos socialinė globa.

35. Sprendimą dėl asmeninio asistento paslaugų sustabdymo, nutraukimo ar atnaujinimo priima paslaugų teikėjas. Apie priimtą sprendimą dėl asmeninio asistento paslaugų sustabdymo, nutraukimo, atnaujinimo ir to sprendimo priežastis paslaugų teikėjas per 5 dienas el. paštu, paštu, per kurjerį informuoja asmenį ir Tarnybą.

 

VIII SKYRIUS

ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGŲ TEIKIMO FINANSAVIMAS IR KONTROLĖ

 

36. Asmeninio asistento paslaugų teikimas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis pagal 2014–2020 m. Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą.

37. Paslaugų teikėjas, kontroliuodamas, kaip asmeninis asistentas teikia paslaugas, gavęs mėnesinę asmeninio asistento paslaugų teikimo ataskaitą, įvertina asmens išvadą apie jam suteiktų asmeninio asistento paslaugų kokybę ir tai, ar teiktos asmeninio asistento paslaugos atitinka Aprašo reikalavimus.

38. Paslaugų teikėjas apskaito ir dokumentaliai fiksuoja visas asmeniui suteiktas paslaugas, kas mėnesį pateikdamas Tarnybai suderintos formos ataskaitą. Baigęs teikti asmeninio asistento paslaugas, paslaugų teikėjas per 14 dienų pateikia su Tarnyba suderintos formos ataskaitą apie asmeninio asistento paslaugų teikimo eigą ir pasiektus rezultatus.

39. Tarnyba, kontroliuodama, kaip paslaugų teikėjas teikia asmeninio asistento paslaugas, vertina, ar:

39.1. teikiamos asmeninio asistento paslaugos atitinka Aprašo reikalavimus;

39.2. paslaugų teikėjas pagal Pirkimo sutartyje su Tarnyba numatytas ataskaitas teikia teisingus duomenis, ar asmeninio asistento paslaugoms teikti skirtos lėšos naudojamos efektyviai, pagal tikslinę paskirtį;

39.3. laikosi Pirkimo sutarties su Tarnyba sąlygų.

40. Nustačius Aprašo 39 punkte nurodytą (-us) pažeidimą (-us), paslaugų teikėjas privalo ne pagal tikslinę paskirtį panaudotas ir (ar) nepanaudotas lėšas grąžinti per Tarnybos nustatytą laikotarpį. Negrąžintos lėšos išieškomos Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

 

IX SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

41. Asmuo, pateikęs informaciją ir (ar) dokumentus, reikalingus asmeninio asistento paslaugoms gauti, atsako už pateiktos informacijos teisingumą.

42. Sutartis ar Trišalė sutartis ir (ar) Planas gali būti keičiami tik asmens, paslaugų teikėjo ir (ar) asmeninio asistento rašytiniu sutarimu.

43. Paslaugų teikėjas ir Tarnyba, įgyvendindami bandomąjį projektą, teikia vienas kitam ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai informaciją apie asmeninio asistento paslaugų teikimą ir (ar) jų organizavimą, nepažeisdami Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo ir kitų asmens duomenų teisinę apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų.

44. Asmeninio asistento paslaugų teikimą įrodantys dokumentai saugomi ir tvarkomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

____________________

 

 

Asmeninio asistento paslaugų organizavimo ir

teikimo tvarkos aprašo         

1 priedas

 

_____________________________

(Asmeninio asistento paslaugų teikėjo pavadinimas)

 

 

Asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimo klausimynas

_________Nr._____

(data)

 

ASMUO, KURIAM PRAŠOMA ĮVERTINTI ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGŲ POREIKĮ

Vardas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pavardė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gimimo data

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Su asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimo tvarka esu supažindintas (-a), Asmeninio asistento paslaugų poreikio vertinimo klausimyno (toliau – klausimynas) reikšmė, vertinant asmeninio asistento paslaugų poreikį ir pobūdį, man yra žinoma.

 

 

Asmuo (jo atstovas) _______________ ____________________________

______________ (parašas) (vardas ir pavardė)

(data)

 

Pirma klausimyno dalis

 

Pirma klausimyno dalis pildoma remiantis asmens ar jo atstovo pateiktais dokumentais ir informacija asmeninio asistento paslaugų poreikiui nustatyti. Pildant klausimyną, tinkamą teiginį reikia pažymėti Q ar surašyti asmens ar jo atstovo pateiktą žodinę informaciją.

 

1. Asmeninio asistento paslaugos poreikio vertinimas (pažymėkite Q):

1.1. asmeninio asistento paslaugos poreikis vertinamas pirmą kartą

1.2. asmeninio asistento paslaugos poreikis vertinamas pakartotinai

1.3. asmeninio asistento paslaugos poreikis vertinamas pakartotinai, prašant asmeniui ar asmeniniam asistentui (dėl pasikeitusios asmens sveikatos būklės ar kitų aplinkybių)

 

2. Asmens dalyvumas (pažymėkite Q):

2.1.  asmuo lanko ugdymo įstaigą

2.2.  asmuo dirba arba ieško darbo

2.3.  asmuo siekia gyventi savarankiškai (išėjęs iš stacionarios globos įstaigos)

2.4.  asmuo laukia eilėje gauti socialines paslaugas įstaigoje

2.5.  kita (įrašykite).....................................................................................................................................................................................................

 

3. Aplinkos pritaikymas ugdymo įstaigoje ar darbovietėje (jei asmuo nedirba ar nelanko ugdymo įstaigos, pereikite prie 5 klausimo) (jei asmuo lanko ugdymo įstaigą ar dirba, trumpai aprašykite, ar aplinka ugdymo įstaigoje ar darbovietėje atitinka specialiuosius asmens poreikius (darbo vietos pritaikymas, specialiųjų priemonių suteikimas ir pan.), kokių problemų dėl aplinkos pritaikymo asmuo patiria darbovietėje ar ugdymo įstaigoje)

 

4. Kaip asmuo nuvyksta iki darbovietės ar ugdymo įstaigos? (ar asmeniui būtinas specialusis transportas, ar asmuo pats vairuoja, ar vyksta viešuoju transportu ir pan., kokių problemų asmuo patiria, jei reikia nuvykti iki ugdymo įstaigos ar darbovietės)

 

5. Asmens gyvenamasis būstas (pažymėkite Q):

5.1. asmens būstas pritaikytas neįgaliesiems

5.2. asmens būstas nepritaikytas neįgaliesiems

5.3.  kita (įrašykite).................................................................................................................................................................................................................

 

6. Asmens šeima (pažymėkite Q):

6.1.  asmuo gyvena vienas

6.2.  asmuo gyvena ne vienas (su sutuoktiniu, tėvais (įtėviais), globėjais (rūpintojais), vaikais (įtėviais) ir pan.)

6.3.  kita (įrašykite).....................................................................................................................................................................................................

Asmens santykiai su šeima (jei asmuo gyvena vienas, pereikite prie 7 klausimo) (trumpai apibūdinkite asmens santykius su šeima, kokią pagalbą suteikia šeima, kokių problemų kyla gyvenant kartu)

 

7. Kokių sveikatos sutrikimų turi asmuo? Ar jis nuolat vartoja vaistus? Ar jam būna krizinių situacijų? Kaip dažnai jam tenka lankytis sveikatos priežiūros įstaigoje? Ar jis gauna namuose slaugytojo ar slaugytojo padėjėjo paslaugas? (trumpai aprašykite negalios pobūdį, vartojamus vaistus, pasitaikančias krizines situacijas, gebėjimą valdyti emocijas (agresija, euforija ir kt.), elgesį, alergijas ir pan.)

 

Antra klausimyno dalis

 

Antroje klausimyno dalyje pateikiami klausimai, susiję su kasdiene asmens veikla. Asmeninio asistento paslaugų poreikis vertinamas individualiai 4 veiklose (asmens higiena, mityba, judumas / mobilumas, socialiniai santykiai ir aplinka). Pildant klausimyną, reikia pažymėti, kokio lygio asmeninio asistento pagalbos reikia asmeniui.

Asmeninio asistento paslaugų poreikis asmeniui vertinamas pagal veiklą namuose ir viešojoje aplinkoje taškais:

0 taškų – nereikia asmeninio asistento pagalbos;

1 taškas – nedidelis ar vidutinis asmeninio asistento pagalbos poreikis;

2 taškai – didelis asmeninio asistento pagalbos poreikis;

3 taškai – nuolatinis asmeninio asistento pagalbos poreikis.

 

 

8. Veikla ir asmeninio asistento pagalbos poreikis

Veiklos vertinimo kriterijai (taškais)

 

0 (nereikia asmeninio asistento pagalbos)

 

1 (nedidelis ar vidutinis asmeninio asistento pagalbos poreikis)

2 (didelis asmeninio asistento pagalbos poreikis)

 

3 (nuolatinis asmeninio asistento pagalbos poreikis)

8.1. Asmens higiena. Ar asmeniui reikalinga pagalba, atliekant procedūras, susijusias su asmens higiena (prausiantis, maudantis, valantis dantis, naudojantis tualetu, rengiantis) (pažymėkite Q): TAIP    NE 

(jei TAIP, tęskite veiklos vertinimą užduodami asmeniui toliau esančius klausimus, o jei NE, pereikite prie 8.2 punkto ir 8.1 punkto gale esančioje eilutėje „Asmens higienos veiklos vertinimo taškų suma“ įrašykite „0“)

8.1.1. Prausimasis ir maudymasis

Asmuo savarankiškai prausiasi, maudosi (muilinasi, trinasi ir nusiplauna kūną), nusišluosto. Šiuos veiksmus atlieka saugiai (nekeldamas grėsmės sau ir / ar aplinkiniams), suvokdamas jų prasmę.

Asmuo savarankiškai prausiasi, maudosi, nusišluosto arba jam reikalinga minimali kontaktinė pagalba (pvz., nutrinti plaušine vieną ar du laukus (kojas, pėdas) ar išplauti tarpvietę), gali būti reikalinga žodinė kito asmens pagalba (raginimas, veiksmų nusakymas) ir / ar vonios bei prausimosi reikmenų paruošimas (vandens prileidimas), ir / ar asmeniui atliekant šiuos veiksmus reikalinga kito asmens priežiūra (pvz., prausimosi reikmenų naudojimas pagal paskirtį).

Asmeniui prausiantis, maudantis, šluostantis reikalinga didesnė nei minimali kito asmens kontaktinė pagalba ir / ar priežiūra atliekant visus veiksmus (pvz., nušluostyti visas kūno dalis) ar nuolatinis veiksmų nusakymas ir nuolatinis maudymosi proceso stebėjimas, kad asmuo nepakenktų sau ar kitiems.

Asmeniui prausiantis ir maudantis, reikia nuolatinės kito asmens pagalbos atlikti veiksmą, asmuo yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

 

 

 

VERTINIMAS

 

 

 

 

8.1.2. Kūno dalių priežiūra (dantų valymas, skutimasis, nagų karpymas)

Asmuo savarankiškai prižiūri odą, dantis, plaukus, rankų, kojų nagus ir atlieka tai saugiai (nekeldamas grėsmės sau ir / ar aplinkiniams), suvokdamas šių veiksmų prasmę.

Asmuo savarankiškai prižiūri odą, dantis, plaukus, rankų, kojų nagus, tik gali būti reikalinga žodinė pagalba (raginimas, veiksmų nusakymas) ir / ar minimali ar vidutinė kito asmens kontaktinė pagalba bei priežiūra prižiūrint plaukus, rankų ir kojų nagus.

Asmeniui reikalinga didesnė nei minimali kito asmens kontaktinė pagalba prižiūrint odą, dantis, plaukus, rankų, kojų nagus ir / ar asmuo turi būti stebimas, nes, be priežiūros atlikdamas minėtus veiksmus, jis gali sukelti pavojų sau ar aplinkiniams.

 

Asmeniui būtina nuolatinė kito asmens kontaktinė pagalba atliekant su kūno dalių priežiūra susijusius veiksmus, nes jis pats negali atlikti šių veiksmų ir yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

 

VERTINIMAS

 

 

 

 

8.1.3. Naudojimasis tualetu (šlapinimosi ir tuštinimosi valdymas)

Asmuo savarankiškai naudojasi tualetu ir atlieka tai saugiai (nekeldamas grėsmės sau ir / ar aplinkiniams), suvokdamas šių veiksmų prasmę.

Asmuo geba savarankiškai naudotis tualetu, tik gali būti reikalinga žodinė pagalba (raginimas, veiksmų nusakymas) ir / ar minimali ar vidutinė kito asmens kontaktinė pagalba (pvz.: prilaikyti, padėti šluostantis ar apsirengiant / nusirengiant).

Asmeniui naudojantis tualetu reikalinga didesnė nei vidutinė kito asmens kontaktinė pagalba, kai asmuo nesuvokia (nevaldo) proceso, tačiau gali naudotis tualetu, kitam asmeniui kontroliuojant procesą.

Asmeniui būtina nuolatinė kito asmens kontaktinė pagalba, nes jis nesuvokia ar nevaldo šlapinimosi bei tuštinimosi veiksmų ir yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

VERTINIMAS

 

 

 

 

8.1.4 Rengimasis (viršutinių ir apatinių drabužių vilkimasis, batų avimasis, tinkamos aprangos pasirinkimas)

Asmuo savarankiškai apsirengia, nusirengia, apsiauna, nusiauna, pagal metų sezoną ar orą pasirenka tinkamą aprangą ir tai atlieka saugiai (nekeldamas grėsmės sau ir / ar aplinkiniams), suvokdamas šių veiksmų prasmę.

 

Asmuo savarankiškai apsirengia, nusirengia, apsiauna, nusiauna, pagal metų sezoną ar orą pasirenka tinkamą aprangą, tik gali būti reikalinga žodinė kito asmens pagalba (raginimas, patarimai) ir / ar minimali ar vidutinė kito asmens kontaktinė pagalba (pvz.: pradėti apsirengimo veiksmą ar padėti rengtis, jei yra smulkių aprangos elementų (sagų, segtukų, sagčių, raištelių), ar kartais patarti dėl tinkamos aprangos, nusakyti rengimosi veiksmus ir / ar raginti rengtis, priminti, kad reikia rengtis).

Asmeniui reikalinga didesnė nei vidutinė kontaktinė arba žodinė kito asmens pagalba apsirengiant, nusirengiant, apsiaunant, nusiaunant, tinkamos aprangos pats nepasirenka (pvz.: pats neapsiauna batų, nesuvokia, kad reikia apsirengti (nusirengti) striukę, užsidėti (nusiimti) kepurę, ir pan.).

 

Asmeniui būtina nuolatinė kito asmens kontaktinė pagalba atliekant veiksmus, nes pats neapsirengia ir yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

 

 

 

VERTINIMAS

 

 

 

 

ASMENS HIGIENOS VEIKLOS VERTINIMO TAŠKŲ SUMA

8.1.1 + 8.1.2 + 8.1.3 + 8.1.4

8.2. Mityba. Ar asmeniui reikalinga pagalba mitybos procese (valgymo įrankių laikymas, paruošimas, pagalba valgymo, gėrimo ar rijimo procese) (pažymėkite Q): TAIP    NE 

(jei TAIP, tęskite veiklos vertinimą užduodami asmeniui toliau esančius klausimus, o jei NE, pereikite prie 8.3 punkto ir 8.2 punkto gale esančioje eilutėje „Mitybos veiklos vertinimo taškų suma“ įrašykite „0“)

8.2.1. Maitinimasis

(valgymo, gėrimo, rijimo procesas)

Asmuo maitinasi savarankiškai, veiksmus atlieka saugiai (nekeldamas grėsmės sau ir / ar aplinkiniams), suvokdamas jų prasmę.

 

Asmuo maitinasi savarankiškai, tik gali būti reikalinga minimali ar vidutinė žodinė kito asmens pagalba (raginimas, patarimai) ir / ar paruošimas (pvz.: įdėti maisto, užtepti ant duonos sviesto, įpilti gėrimo), ir / ar minimali kontaktinė pagalba (pvz.: paduoti į rankas įrankį, kartais įstumti maisto gabaliuką į šaukštą ar uždėti ant šakutės ir pan.).

Asmeniui maitinantis reikalinga didesnė nei vidutinė kito asmens žodinė ir kontaktinė pagalba atliekant veiksmus ir / ar nuolatinė šių veiksmų priežiūra, kai asmuo savarankiškai juos atlieka, tačiau nesupranta jų prasmės (pvz., gali pradėti valgyti ne maisto produktus, taip sukeldamas pavojų savo sveikatai).

Asmeniui būtina nuolatinė kito asmens kontaktinė pagalba atliekant veiksmus, nes pats jų atlikti negali ir yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

 

 

VERTINIMAS

 

 

 

 

8.2.2. Daiktų pakėlimas ir laikymas mitybos procese

 

Asmuo savarankiškai gali paimti, laikyti, perkelti ir padėti daiktus, veiksmus atlieka saugiai (nekeldamas grėsmės sau ir / ar aplinkiniams), suvokdamas jų prasmę.

Asmuo savarankiškai gali paimti, laikyti, perkelti ir padėti daiktą, veiksmus atlieka saugiai (nekeldamas grėsmės sau ir / ar aplinkiniams), tik užtrunka ilgiau, gali būti reikalinga minimali ar vidutinė žodinė kito asmens pagalba (raginimas, patarimai, veiksmų sekos nusakymas).

Asmeniui reikalinga didesnė nei vidutinė kito asmens žodinė ir / ar kontaktinė pagalba (pvz., pamaitinti) ir nuolatinė veiksmų atlikimo priežiūra.

Asmeniui būtina nuolatinė kito asmens kontaktinė pagalba atliekant veiksmus, nes pats šių veiksmų atlikti negali ir yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

 

VERTINIMAS

 

 

 

 

MITYBOS VEIKLOS VERTINIMO TAŠKŲ SUMA

8.2.1 + 8.2.2

8.3. Judumas / mobilumas. Ar asmeniui reikalinga kito asmens pagalba vykstant (einant) iš taško A į tašką B (pažymėkite Q):

TAIP    NE 

(jei TAIP, tęskite veiklos vertinimą užduodami asmeniui toliau esančius klausimus, jei NE, pereikite prie 8.4 punkto, o 8.3 punkto gale esančioje eilutėje „Judumo / mobilumo veiklos vertinimo taškų suma“ įrašykite „0“)

8.3.1. Palydėjimas

 

Asmuo savarankiškai nueina iš taško A į tašką B orientuodamasis erdvėje ir suvokdamas šių veiksmų prasmę.

Asmuo savarankiškai nueina iš taško A į tašką B, tačiau užtrunka ilgiau, gali būti reikalinga minimali ar vidutinė kito asmens žodinė pagalba ir / ar priežiūra (pvz.: autobuso maršruto priminimas, adreso priminimas, epizodinis palydėjimas).

Asmuo negali savarankiškai nueiti iš taško A į tašką B be kito asmens pagalbos, reikalinga nuolatinė žodinė pagalba ir priežiūra.

Asmeniui būtina nuolatinė kito asmens pagalba atliekant veiksmus, nes pats jų atlikti negali ir yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

 

JUDUMO / MOBILUMO VEIKLOS VERTINIMO TAŠKŲ SUMA

8.3.1

8.4. Socialiniai santykiai ir aplinka. Ar asmeniui reikalinga kito asmens pagalba bendraujant, disponuojant finansiniais ištekliais, orientuojantis aplinkoje ir laike, organizuojant laisvalaikį ir poilsį (pažymėkite Q): TAIP    NE 

(jei TAIP, tęskite veiklos vertinimą užduodami asmeniui toliau esančius klausimus, o jei NE, 8.4 punkto gale esančioje eilutėje „Socialinių santykių ir aplinkos vertinimo taškų suma“ įrašykite „0“)

8.4.1 Kalbėjimas (pranešimų kūrimas bendraujant) ir / ar kalbos suvokimas (pranešimų priėmimas bendraujant)

Asmuo mintis dėsto sklandžiai, suvokia situaciją, geba išreikšti savo poreikius ir / ar supranta sakytinę kalbą, atitinkamai reaguoja į pasakytą pranešimą.

Asmuo kalba nesklandžiai, atskirais žodžiais, tačiau gestais (ženklais) bei mimika ar raštu, ar su minimalia kito asmens pagalba (pvz.: priminus pavienius žodžius, teisingai suformulavus sakinio pradžią) geba išreikšti savo poreikius ir / ar supranta sakytinę kalbą.

Asmuo nekalba ir tik tam tikrais, ne visiems suprantamais, ženklais ar su kito asmens pagalba (pvz., jam aiškiai suformulavus klausimą) geba išreikšti tik elementarius, būtinus poreikius ir / ar supranta tik paprasčiausius nurodymus, klausimus, bet į juos nereaguoja.

Asmeniui būtina nuolatinė kito asmens pagalba, nes pats nekalba ir gestais bei kitais ženklais nesugeba išreikšti savo poreikių ir / ar visiškai nesupranta net paprasčiausių nurodymų, klausimų, gestų, mimikos pranešimų, nereaguoja į juos ir yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

VERTINIMAS

 

 

 

 

8.4.2. Disponavimas finansiniais ištekliais

Asmuo savarankiškai disponuoja turimu turtu, pajamomis.

Asmuo savarankiškai tvarkosi su pinigais, bet reikalinga kitų žmonių žodinė pagalba atliekant mokėjimus, užpildant dokumentus.

Asmuo tvarkosi pats, bet reikalinga nuolatinė kito asmens priežiūra ar pagalba.

Asmeniui reikalinga nuolatinė kito asmens pagalba atliekant veiksmus, nes pats jų atlikti negali ir yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

VERTINIMAS

 

 

 

 

8.4.3. Orientavimasis laike ir aplinkoje, savivoka bei dienos režimo laikymasis

Asmuo orientuojasi laike ir aplinkoje, jo savivoka gera, jis laikosi dienos režimo.

Dalinis (vienos ar dviejų) asmens funkcijų (savivokos, kūno suvokimo, laiko potyrio) sutrikimas: asmeniui, savarankiškai planuojančiam, tvarkančiam, baigiančiam tvarkyti kasdienius reikalus, reikia daugiau laiko susivokti, gali būti reikalinga minimali ar vidutinė žodinė kito asmens pagalba (pvz.: priminimas, paaiškinimas ir pan.).

Sutrikusios dvi iš trijų asmens funkcijų (savivokos, kūno suvokimo, laiko potyrio): asmuo laikosi kito asmens sudarytos dienotvarkės, būtina žodinė kito asmens pagalba.

Asmeniui reikalinga nuolatinė kito asmens pagalba, nes jis nesugeba planuoti, tvarkyti kasdieninių reikalų, jų užbaigti, visiškai sutrikusios jo savivokos, kūno suvokimo ir laiko potyrio funkcijos, todėl yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

VERTINIMAS

 

 

 

 

8.4.4. Vaistų vartojimas

 

 

Asmuo viską atlieka savarankiškai ir prasmingai: supranta, kad reikia gerti vaistus, ir juos geria, geba atsirinkti būtinus, žino, kada, kokius ir kokiomis dozėmis vartoti, nepamiršta to padaryti, šiuos veiksmus atlieka saugiai (nekeldamas grėsmės sau ir / ar aplinkiniams), suvokia jų prasmę.

Kitam asmeniui priminus, asmuo be kito asmens ar su minimalia kito asmens pagalba geba atsirinkti vaistus, kuriuos reikia gerti, žino, kokiomis dozėmis, ir pats išgeria.

 

Asmuo nesuvokia, kad reikia gerti vaistus (gali tam priešintis) ir / ar pats nesugeba atsirinkti vaistų, nežino, kokiomis dozėmis ir kada juos gerti.

Asmeniui reikalinga nuolatinė kito asmens pagalba, nes pats nesuvokia, kad vaistus reikia gerti, ir / ar to daryti nesugeba, todėl yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų. Vaistai leidžiami ir / ar paduodami per zondą ir / ar turi būti sugirdyti.

VERTINIMAS

 

 

 

 

8.4.5. Socialinis bendravimas

 

Asmuo noriai bendrauja su aplinkiniais (artimaisiais, kaimynais, draugais ir pan.) ir tai daro savo iniciatyva.

Asmuo bendrauja su aplinkiniais, tačiau tai daro nenoriai, gali vengti palaikyti socialinius ryšius, užsisklęsti savyje, todėl reikalinga minimali ar vidutinė kito asmens pagalba, paskatinimas, motyvavimas.

Asmuo pats nesugeba ir nenori palaikyti socialinių ryšių, todėl jam būtina nuolatinė kito asmens pagalba, jo rodoma iniciatyva bendraujant, užmezgant santykius su aplinkiniais.

Asmuo negali bendrauti net ir padedant kitiems asmenims (tai neįmanoma dėl sunkiausių smegenų pažeidimų, vegetacinės sistemos būklės).

VERTINIMAS

 

 

 

 

8.4.6. Poilsis ir laisvalaikis

 

Asmuo savarankiškai organizuoja poilsį ir laisvalaikį.

Asmenį reikia skatinti dalyvauti veikloje, tačiau jis gali savarankiškai organizuoti laisvalaikį arba su minimalia kito asmens pagalba.

Asmuo nesugeba organizuoti laisvalaikio, todėl dalyvaujant veikloje būtina kito asmens pagalba (skatinimas, motyvavimas).

Asmeniui reikalinga nuolatinė kito asmens pagalba, nes jis pasyviai (nieko neveikia, tik guli ar sėdi) leidžia laisvalaikį ir yra priklausomas nuo kito asmens veiksmų.

VERTINIMAS

 

 

 

 

SOCIALINIŲ SANTYKIŲ IR APLINKOS VEIKLOS VERTINIMO TAŠKŲ SUMA

8.4.1 + 8.4.2 + 8.4.3 + 8.4.4 + 8.4.5 + 8.4.6

VISŲ VEIKLŲ VERTINIMO TAŠKŲ SUMA

8.1 +8.2 +8.3 +8.4

 

9. Asmens (jei būtų nustatytas asmeninio asistento paslaugų poreikis) reikalavimai asmeniniam asistentui (įrašykite):

9.1.________________________________________________________________________________________________________________

9.2.________________________________________________________________________________________________________________

9.3.________________________________________________________________________________________________________________

9.4.________________________________________________________________________________________________________________

9.5.________________________________________________________________________________________________________________

 

10. Asmens pageidaujamas asmeninio asistento paslaugų poreikis (valandų skaičius, dienų skaičius, veiklos ir pan.) (įrašykite):

 

 

 

Vertinimą atlikęs darbuotojas                                       _________________________                      _______________________________

(parašas)                                                       (vardas, pavardė)             

 

 

Asmuo (jo tėvai, įtėviai, globėjai)                                 __________________________                      _________________________________

(parašas)                                                       (vardas, pavardė)

 

_________________________________

 

Asmeninio asistento paslaugų organizavimo ir

teikimo tvarkos aprašo

2 priedas

 

Individualus asmeninio asistento paslaugų teikimo planas

 

20____m.______________ d. Nr.__________

 

1. Informacija apie asmenį, kuriam nustatytas asmeninio asistento paslaugų poreikis (toliau – paslaugų gavėjas):

1.1. asmens vardas, pavardė_______________________________________________________ ;

1.2. gyvenamosios vietos adresas ___________________________________________________ ;

1.3. telefono numeris __________________, mobiliojo telefono numeris ____________________ ;

1.4. bendra informacija apie paslaugų gavėją (negalios pobūdis, ligos, užimtumas, galimos krizinės situacijos, kita svarbi informacija, galinti turėti įtakos paslaugų gavėjo ir asmeninio asistento bendravimui, asmeninio asistento teikiamų paslaugų kokybei, ir pan.).

 

2. Informacija apie asmeninį asistentą:

2.1. vardas, pavardė ______________________________________________________________ ;

2.2. gyvenamosios vietos adresas ____________________________________________________ ;

2.3. telefono numeris __________________, mobiliojo telefono numeris ____________________ .

 

3. Asmeninio asistento paslaugų poreikis ir teikiamos paslaugos

 

Veikla

Paslaugos apibūdinimas (trumpas teikiamos paslaugos aprašymas)

Paslaugos teikimo laikas (kokiomis dienomis, kokiu paros metu, numatoma paslaugos teikimo trukmė)

Pastabos (kitos aplinkybės ar sąlygos, specialus paslaugos teikimo būdas ir pan.)

3.1. Asmens higiena (pvz.: prausimasis ir maudymasis, kūno dalių priežiūra, naudojimaisis tualetu, rengimasis)

 

 

 

3.2. Mityba (pvz.: maitinimas, daiktų pakėlimas ir laikymas mitybos procese)

 

 

 

3.3. Judumas / mobilumas (pvz., palydėjimas į ugdymo įstaigą, darbą, laisvalaikio praleidimo vietą)

 

 

 

3.4. Socialiniai santykiai ir aplinka (pvz.: kalbėjimas, disponavimas finansiniais ištekliais, orientavimasis laike ir aplinkoje, savivoka bei dienos režimo laikymasis, vaistų vartojimas, socialinis bendravimas, poilsis ir laisvalaikis)

 

 

 

3.5. Kita veikla (bendru paslaugų gavėjo ir asmeninio asistento sutarimu teikiama pagalba)

 

 

 

 

4. Kita informacija apie paslaugų gavėją, būtina asmeninio asistento paslaugoms teikti: paslaugų gavėjo būdo savybės, galimos krizinės situacijos ir veiksmai joms susidarius (pildo paslaugų gavėjas)

 

5. Asmeninio asistento pareigos (atsakomybė):

5.1. užtikrinti paslaugų gavėjo konfidencialumą;

5.2. kokybiškai teikti šiame plane nurodytas paslaugas;

5.3. gerbti paslaugų gavėjo orumą ir prigimtines teises, jo laisvo apsisprendimo teisę;

5.4. užtikrinti mandagius, pasitikėjimu, pagarba ir pagalba pagrįstus santykius su paslaugų gavėju, paslaugas teikti sąžiningai, patikimai, nešališkai ir empatiškai;

5.5. būti lojaliam paslaugų gavėjui, teikti pirmenybę jo interesams ir veikti gavus jo sutikimą, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymuose numatytus atvejus, kai kyla grėsmė jam pačiam, paslaugų gavėjui ar aplinkiniams;

5.6. nereikalauti ar neimti iš paslaugų gavėjo atlygio jokia forma;

5.7. prireikus pasitelkti į pagalbą kitų sričių specialistus;

5.8. nedelsiant informuoti paslaugų teikėją apie:

5.8.1. pasikeitusią paslaugų gavėjo situaciją, turinčią (galinčią turėti) įtakos asmeninio asistento paslaugų teikimui, jų apimčiai (pvz., apie asmens išvykimą, gyvenamosios vietos pakeitimą, mirtį, sveikatos būklės ar kitus asmens, jo aplinkos pokyčius, kurie gali turėti įtakos paslaugų poreikiui, asmens sveikatai ar net gyvybei);

5.8.2. paslaugų gavėjo skundus, prašymus, pasiūlymus, susijusius su asmeninio asistento paslaugų teikimu;

5.8.3. iki einamojo mėnesio 8 d. pateikti paslaugų teikėjui mėnesinę asmeninio asistento paslaugų teikimo atskaitą;

5.9. kita (įrašykite)................................................................................................................................ .

 

6. Asmeninio asistento teisės:

6.1. jei nėra sulygta bendru sutarimu su paslaugų gavėju, atsisakyti teikti kitas, nei šiame plane aprašyta, asmeninio asistento paslaugas;

6.2. atsisakyti teikti asmeninio asistento paslaugas, jei paslaugų gavėjo elgesys ar jo sveikatos būklė kelia grėsmę jam ir jo sveikatai;

6.3. kita (įrašykite)............................................................................................................................... .

 

7. Paslaugų gavėjo pareigos (atsakomybė):

7.1. teikti asmeniniam asistentui visą reikiamą teisingą informaciją;

7.2. gerbti asmeninio asistento orumą ir vertinti jo teikiamas paslaugas;

7.3. nereikalauti asmeninio asistento teikti kitokio pobūdžio paslaugas, nei numatyta šiame plane, išskyrus bendru sutarimu su asmeniniu asistentu numatytas kitas paslaugas;

7.4. informuoti asmeninį asistentą apie savo sveikatos būklę, individualius poreikius ir galimas krizines situacijas;

7.5. apmokėti asmeninio asistento išlaidas lankantis laisvalaikio praleidimo vietose (bilietai, kelionės į kitas šalis, gyvenimas viešbučiuose);

7.6. iki einamojo mėnesio 5 d. patikrinti ir pasirašyti mėnesinę asmeninio asistento paslaugų teikimo ataskaitą;

7.7. užtikrinti mandagius, pasitikėjimu, pagarba ir pagalba pagrįstus santykius su asmeniniu asistentu;

7.8. kita (įrašykite)............................................................................................................................... .

 

8. Paslaugų gavėjo teisės:

8.1. bendru sutarimu su asmeniniu asistentu ir paslaugų teikėju keisti šį planą;

8.2. atsisakyti asmeninio asistento teikiamų paslaugų, jei šios neatitinka jo poreikių ir interesų;

8.3. kita (įrašykite)................................................................................................................................ .

 

 

 

Asmeninis asistentas ___________________________ ________________________             

(parašas)                                                (vardas, pavardė)              

 

Paslaugų gavėjas (ar jo atstovas) ____________________ _____________________________

(parašas)                                    (vardas, pavardė)