Pasvalio rajono savivaldybės administracijos

direktorius

 

Įsakymas

Dėl PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS ANTIKORUPCInės POLITIKOS PATVIRTINimO

 

2024 m. gegužės 16 d. Nr. DV-224

Pasvalys

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 34 straipsnio 6 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymu, atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos parengtą Antikorupcinės aplinkos viešajame sektoriuje kūrimo ir įgyvendinimo vadovą bei siekdamas Pasvalio rajono savivaldybės administracijos veikloje neleisti atsirasti ir egzistuoti korupcijos apraiškoms, sukurti Pasvalio rajono savivaldybės administracijoje antikorupcinę aplinką,

patvirtinu Pasvalio rajono savivaldybės administracijos antikorupcinę politiką (pridedama).

Įsakymas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                        Povilas Balčiūnas

 

PATVIRTINTA

Pasvalio rajono savivaldybės administracijos

direktoriaus 2024 m. gegužės 16 d. įsakymu

Nr. DV-224

 

 

PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS ANTIKORUPCINĖ POLITIKA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Pasvalio rajono savivaldybės administracijos antikorupcinė politika (toliau – Politika) – tai vidinis prevencijos dokumentas, kuriuo Pasvalio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius ir funkcijas, įsipareigoja nesitaikstyti su korupcija, laikytis tarptautinių ir Lietuvos Respublikos teisės aktų korupcijos prevencijos srityje bei viešai deklaruoja, kad ji netoleruoja neetiško elgesio, neteisėtų dovanų, nepotizmo, interesų konflikto, kyšininkavimo, papirkimo, prekybos poveikiu, piktnaudžiavimo tarnyba ir kitų korupcinių nusikalstamų veikų bei korupcijos pasireiškimo formų.

 

2. Politikoje nustatyti Savivaldybės administracijoje taikomi bendrieji korupcijos prevencijos principai, antikorupcinės politikos tikslai ir uždaviniai, galimi korupcijos prevencijos būdai, pagrindiniai antikorupcinės politikos formavimo ir įgyvendinimo subjektai bei Politikos reikalavimų nevykdymo pasekmės.

 

3. Politika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu (toliau – Įstatymas), kitais teisės aktais, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos parengtą Antikorupcinės aplinkos viešajame sektoriuje kūrimo ir įgyvendinimo vadovą.

 

 

II SKYRIUS

PAGRINDINĖS SĄVOKOS

 

4. Šioje Politikoje vartojamos sąvokos ir santrumpos:

4.1. Artimi asmenys. Deklaruojančio asmens sutuoktinis, sugyventinis, partneris, kai partnerystė įregistruota įstatymų nustatyta tvarka (toliau – partneris), taip pat ir deklaruojančio asmens tėvai (įtėviai), vaikai (įvaikiai), broliai (įbroliai), seserys (įseserės), seneliai, vaikaičiai ir jų sutuoktiniai, sugyventiniai ar partneriai.

4.2. Atsparumo korupcijai lygis. Dydis, rodantis Savivaldybės administracijos darbuotojų atsparumą korupcijai.

4.3Dovana. Turtinė  ar  kitokia  asmeninė  nauda  (vaišingumo  dovanos,  paslaugos, privilegijos, nuolaidos, vartoti skirtos dovanos ir t. t.), į kurią darbuotojas neturi privačios teisės  ir  kuri jam suteikia geresnę materialinę ar nematerialinę padėtį. Tai apima ir naudą, kurią gauna tretieji asmenys, pvz., artimieji, pažįstami ir pan.

4.4. Interesų konfliktas. Situacija,  kai  deklaruojantis  asmuo,  atlikdamas  darbines  pareigas  ar vykdydamas pavedimą, turi priimti ar dalyvauti priimant sprendimą arba įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais.

4.5. Kyšininkavimas. Kyšininkavimas suprantamas kaip asmens tiesioginis ar per tarpininką pažadėjimas ar susitarimas priimti neteisėtą ar nepagrįstą atlygį (materialų ar nematerialų, turintį ekonominę vertę rinkoje ar jos neturintį), t. y. kyšį pageidaujamą veiką, taip pat reikalavimas ar provokavimas duoti kyšį bei kyšio priėmimas.

4.6. Korupcija. Piktnaudžiavimas įgaliojimais, siekiant naudos sau ar kitam  asmeniui viešajame ar privačiame sektoriuje.

4.7. Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas. Procedūra, kuria nustatomi korupcijos rizikos veiksniai Savivaldybės administracijos veikloje.

4.8. Korupcijos prevencija. Sisteminga  veikla,  kuria  siekiama  didinti  Savivaldybės administracijos ir  jos darbuotojų atsparumą korupcijai ir kuri apima korupcijos rizikos veiksnių nustatymą, įvertinimą, šalinimą ir (ar) mažinimą, sudarant bei įgyvendinant korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonių sistemą.

4.9. Korupcijos rizika. Tikimybė, kad Savivaldybės administracijos veiklos srityje gali pasireikšti korupcija.

4.10. Korupcijos rizikos analizė. Specialiųjų  tyrimų  tarnybos  atliekama  korupcijos  rizikos  ir  jos  veiksnių savivaldybės veiklos  srityje  ar  procese,  apimančiame  vieno  ar  kelių viešojo sektoriaus subjektų veiklos  sritis, nustatymas ir nagrinėjimas antikorupciniu požiūriu.

4.11. Korupcijos rizikos valdymas.  Savivaldybės administracijos vidaus kontrolės sudedamoji dalis, apimanti korupcijos rizikos veiksnių nustatymą, įvertinimą ir priemonių, kurios mažina korupcijos riziką, parinkimą, jų įgyvendinimą, pasiektų rezultatų vertinimą.

4.12. Korupcijos rizikos veiksniai.  Priežastys, sąlygos, įvykiai, aplinkybės, dėl kurių gali pasireikšti korupcijos rizika.

4.13. Korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos. Kyšininkavimas, prekyba poveikiu, papirkimas, piktnaudžiavimas. Kitos nusikalstamos veikos, padaromos teikiant administracines ar viešąsias paslaugas, piktnaudžiaujant įgaliojimais ir tiesiogiai ar netiesiogiai siekiant naudos sau ar kitam asmeniui: tarnybos pareigų neatlikimas, piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi arba įgaliojimų viršijimas, kišimasis į valstybės tarnautojo ar viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens veiklą, dokumento suklastojimas ar disponavimas suklastotu dokumentu, sukčiavimas, turto pasisavinimas ar iššvaistymas, tarnybos paslapties  atskleidimas, komercinės  paslapties  atskleidimas, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimas, nusikalstamu būdu įgytų pinigų ar turto legalizavimas.

Kitos nusikalstamos veikos,  kai tokių veikų padarymu  siekiama ar reikalaujama kyšio, papirkimo arba nuslėpti ar užmaskuoti kyšininkavimą ar papirkimą.

4.14. Korupcinio pobūdžio teisės pažeidimas. Administracinis nusižengimas, darbo pareigų pažeidimas ar tarnybinis nusižengimas, padaromas piktnaudžiaujant  įgaliojimais, tiesiogiai ar netiesiogiai siekiant naudos sau ar kitam asmeniui, taip pat korupcinio pobūdžio nusikalstama veika.

4.15. Nepotizmas. Savo šeimos narių, giminaičių, kitų artimų asmenų bei draugų globa ir protegavimas, naudojantis einamomis pareigomis, vardu ir galia.

4.16. Pasitikėjimo linija. Informacijos apie pažeidimus Savivaldybės administracijoje vidinis teikimo kanalas.

4.17. Pažeidimas. Savivaldybės administracijoje  galbūt  rengiama,  daroma  ar  padaryta  nusikalstama  veika, administracinis  nusižengimas  ar  darbo  pareigų  pažeidimas,  taip  pat šiurkštus privalomų profesinės etikos normų pažeidimas ar kitas grėsmę viešajam interesui keliantis arba pažeidžiantis teisės pažeidimas, apie kuriuos asmuo sužino iš savo turimų ar turėtų tarnybinių, darbo arba sutartinių santykių su Savivaldybės administracija.

4.18Piktnaudžiavimas.  Suprantamas kaip valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens pasinaudojimas tarnybine padėtimi, priešingais tarnybai interesais arba įgaliojimų viršijimu.

4.19. Prekyba poveikiu. Neteisėti veiksmai pasinaudojant savo pareigomis, įgaliojimais ar kita tikėtina įtaka, siekiant paveikti įstaigą, organizaciją, valstybės tarnautoją ir panašiai, kad šie teisėtai ar neteisėtai veiktų ar neveiktų, vykdydami savo įgaliojimus.

4.20. Privatūs interesai. Deklaruojančio  asmens (ar jam artimo asmens)  suinteresuotumas asmenine turtine ar neturtine nauda, deklaruojančio asmens (ar jam artimo asmens) moralinė  skola,  moralinis  įsipareigojimas  ar  kitas  panašaus pobūdžio interesas, deklaruojančiam asmeniui atliekant darbines pareigas.

4.21. Stropus patikrinimas. Procesas,  kurio  metu  siekiama  išsamiau įvertinti  korupcijos  rizikos veiksnius, susijusius  su  Savivaldybės administracijos veikla,  konkrečiais  sandoriais, projektais, kontrahentais ir kandidatais / Savivaldybės administracijos darbuotojais.

4.22. Teisės aktų ar jų projektų antikorupcinis vertinimas.  Esamo  ir  (ar)  numatomo  teisinio  reguliavimo  vertinimas  antikorupciniu požiūriu  ir  teisinio  reguliavimo trūkumų,  galinčių sudaryti prielaidas korupcijai, nustatymas.

4.23. Viešieji interesai.  Visuomenės suinteresuotumas, kad deklaruojantys asmenys  visus sprendimus priimtų nešališkai ir teisingai.

5. Kitos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonių taikymą.

 

III SKYRIUS

PAGRINDINIAI POLITIKOS PRINCIPAI IR ĮSIPAREIGOJIMAI

 

6. Pagrindiniai Politikos principai:

6.1. teisėtumo principas. Savivaldybės administracijoje korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonės įgyvendinamos laikantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų bei užtikrinant pagrindinių asmens teisių ir laisvių apsaugą; 

6.2. nulinė  tolerancija  korupcijai  ir  atsakomybės  neišvengiamumas. Savivaldybės administracijoje netoleruojamos jokios korupcijos pasireiškimo formos. Kiekvienas Savivaldybės administracijos darbuotojas, padaręs korupcinio  pobūdžio veiką, neatsižvelgiant į einamas pareigas, atliekamas darbo funkcijas, atsako teisės aktų nustatyta tvarka. Kai pažeidimas turi neteisėtos veikos požymių, apie tai visada pranešama kompetentingoms institucijoms;

6.3. visuotinio privalomumo. Korupcijos prevencijos subjektai yra visi asmenys. Tai reiškia: 

6.3.1. visi Savivaldybės administracijos darbuotojai įsipareigoja laikytis šioje Politikoje nustatytų principų ir korupcijai atsparios  aplinkos  kūrimo  priemonių,  vengti  bet  kokių  korupcinio  pobūdžio  teisės pažeidimų, o jiems patikėtas funkcijas vykdyti sąžiningai ir skaidriai;

6.3.2. asmeninį  vadovų  pavyzdį.  Tai  yra  esminis  nepakantumo  korupcijai  kultūros Savivaldybės administracijoje formavimo veiksnys. Savivaldybės administracijos vadovai aktyviai dalyvauja korupcijos prevencijos veikloje, savo asmeniniu pavyzdžiui demonstruoja tinkamą elgesį, kuris nekelia abejonių darbuotojams ir visuomenei, bei rūpinasi Savivaldybės administracijos interesais ir reputacija;

6.4. nuolatinumo. Korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonių veiksmingumas užtikrinamas nuolat tikrinant ir peržiūrint korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonių įgyvendinimo rezultatus, vertinant veiksmingumą;

6.5. proporcingos korupcijos prevencijos veiklos. Korupcijai atsparios aplinkos kūrimo kontrolės priemonės, skirtos mažinti korupcijos rizikas, kuriamos ir diegiamos, atsižvelgiant į nustatytą korupcijos rizikų lygį, siekiant kuo mažesnės administracinės naštos;

6.6. skaidrumo  ir  viešumo. Savivaldybės administracijoje korupcijos  prevencijos veikla  yra vieša ir suprantama, atvira visuomenei. Veikla ir strateginiai tikslai yra skaidrūs, o pagrindiniai veiklos dokumentai, kiek tai neprieštarauja teisės aktų reikalavimams, yra viešai prieinami;

6.7. darbuotojų įtraukimo. Darbuotojai nuolat informuojami apie Savivaldybės administracijoje įgyvendinamą Politiką, skatinami prisidėti prie antikorupcinės aplinkos kūrimo ir įtraukiami į korupcijai atsparios aplinkos kontrolės priemonių įgyvendinimą;

6.8. sąžiningumo ir nešališkumo. Savivaldybės administracijos darbuotojai privalo visuomet vengti interesų konfliktų. Susidarius aplinkybėms, galinčioms sukelti darbuotojo ir Savivaldybės administracijos interesų konfliktą, darbuotojas turi nusišalinti nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ar priimant sprendimus ir apie tai informuoti atsakingus asmenis Savivaldybės administracijoje nustatyta tvarka; 

6.9. asmens  teisių  apsaugos.  Savivaldybės administracijoje  korupcijos  prevencijos veikla vykdoma užtikrinant teisinio reguliavimo tikrumą ir stabilumą, apsaugant asmenų teises ir teisėtus interesus, vadovaujantis asmens duomenų teisinės apsaugos reikalavimais;

6.10. atsakomybės neišvengiamumo principas. Kiekvienas Savivaldybės administracijos darbuotojas, padaręs korupcinio pobūdžio veiklą, nepriklausomai nuo užimamų pareigų, atliekamų funkcijų, atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

7. Savivaldybės administracija viešai deklaruoja, kad draudžia ir netoleruoja bet kokios formos korupcijos ir jos pasireiškimo formų, todėl įsipareigoja: 

7.1. nesitaikstyti su bet kokios formos korupcija. Savivaldybės administracija draudžia ir netoleruoja kyšininkavimo, papirkimo, prekybos poveikiu, nepotizmo, neteisėtų išankstinių susitarimų, piktnaudžiavimo turimais įgaliojimais, nesąžiningos tarpusavio veiklos, taip pat tokios veiklos su klientais, veiklos partneriais, Lietuvos ar užsienio valstybių institucijomis, organizacijomis ar kitais asmenimis ir kitų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų bei korupcijos pasireiškimo formų. Darbuotojai negali nei tiesiogiai, nei netiesiogiai siūlyti, duoti kyšių, taip pat neturi teisės tokių kyšių priimti ar prašyti, o elgesys neturi kelti abejonių, kad buvo elgiamasi priešingai; 

7.2. neteikti  ir  nepriimti  jokių  dovanų  ar  paslaugų,  kurios  neatitinka  tarptautinio protokolo,  tradicijų,  nėra  skirtos  reprezentacijai  ar  yra  nepriimtinos  pagal teisės aktus. Savivaldybės administracija prisideda prie visuomenės pasitikėjimo savivalda didinimo, todėl nepriima ir neteikia dovanų, kurios yra nepriimtinos pagal teisės aktus;

7.3. skaidriai vykdyti visus pirkimus ir pardavimus:

7.3.1. viešieji  pirkimai. Savivaldybės administracijos viešieji  pirkimai  vykdomi  laikantis  lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų ir nustatytų viešųjų pirkimų procedūrų;

7.3.2. turto sandoriai. Nekilnojamojo turto sandoriai vykdomi tik viešai. Kilnojamojo turto pardavimas organizuojamas tokia tvarka, kuri užtikrintų vienodas sąlygas, teises ir prieinamumą tiek tretiesiems asmenims, tiek  Savivaldybės administracijos darbuotojams. Darbuotojai ir su jais susiję asmenys parduodamo kilnojamojo turto pirkime gali dalyvauti tik tokiomis pačiomis sąlygomis, kaip ir bet kokie kiti asmenys. Bet kokie galimi interesų konfliktai deklaruojami ir jų privaloma vengti (pvz., darbuotojo funkcijos tiesiogiai susijusios su Savivaldybės turto pardavimu / vertės nustatymu ir pan.). Jei darbuotojui nėra privalomas privačių interesų deklaravimas, apie interesų konflikto situaciją privaloma pranešti tiesioginiam vadovui ir darbuotojui, už korupcijai atsparios aplinko kūrimą atsakingam asmeniui;

7.4. vengti interesų konfliktų. Privačius interesus deklaruojantys darbuotojai atvirai ir sąžiningai atskleidžia informaciją apie savo privačius interesus, užpildydami ir laiku atnaujindami interesų deklaracijas bei iš anksto informuodami apie galimą interesų konfliktą. Savivaldybės administracijos darbuotojai nedalyvauja priimant ir vykdant sprendimus, dėl kurių kyla ar gali kilti interesų konfliktas. Savivaldybės administracijos darbuotojai sprendimus priimama nešališkai ir objektyviai, be išankstinio nusistatymo ir asmeniškumo, atsižvelgdami į faktais ir duomenimis pagrįstą informaciją; 

7.5. skatinti darbuotojus ir kitus suinteresuotus asmenis pranešti apie bet kokius pastebėtus ar įtariamus buvusius, esamus ar būsimus pažeidimus Savivaldybės administracijoje įdiegtu vidiniu pranešimų kanalu. Savivaldybės administracija tiria visus pateiktus pranešimus, saugo juos pateikusių asmenų konfidencialumą ir nedaro jiems neigiamo poveikio. Pranešimą pateikusiam asmeniui neatsiranda jokia atsakomybė dėl garbės ir orumo įžeidimo, dėl šmeižto, jeigu teikdamas informaciją apie pažeidimą jis pagrįstai manė, kad teikia teisingą informaciją, šios nuostatos galioja ir tais atvejais, jei po atlikto tyrimo paaiškėja, kad pateikta informacija nepasitvirtino. Nustačiusi neteisėtos veikos požymius, Savivaldybės administracija apie tai praneša kompetentingoms institucijoms.

 

IV SKYRIUS

POLITIKOS ĮGYVENDINIMAS IR KONTROLĖ

 

8. Visi esami ir naujai priimami Savivaldybės administracijos darbuotojai privalo susipažinti su Politika ir vykdyti jos reikalavimus.

9. Politikos nuostatų įgyvendinimas detalizuojamas kituose dokumentuose, reglamentuojančiuose korupcijos prevenciją, kuriuos rengia ir tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius.

10. Už  Politikos rengimą ir laiku atliktą atnaujinimą atsakingas už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą Savivaldybės administracijoje atsakingas asmuo.

11. Politiką tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius.

12. Politika yra peržiūrima ir atnaujinama pagal poreikį.

13. Politika taikoma visiems Savivaldybės administracijos darbuotojams, ji gali būti taikoma Savivaldybės įmonėse ir įstaigose, jei tai įsakymu nusimato įstaigos ar įmonės vadovas ir su ja supažindina darbuotojus. 

14. Ši Politika skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje ir yra prieinama visiems Savivaldybės administracijos darbuotojams.

15. Visi Savivaldybės administracijos darbuotojai privalo pranešti apie bet kokius Politikos pažeidimus arba įtariamus pažeidimus už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingam asmeniui.

16.  Politikos nuostatų pažeidimas gali būti laikomas šiurkščiu darbo pareigų pažeidimu ir už jį gali būti taikoma Lietuvos Respublikos teisės aktais ir Savivaldybės administracijos Darbo tvarkos taisyklėmis nustatyta atsakomybė.

17. Tais atvejais, kai Politikos pažeidimas turi nusikalstamos veikos požymių, apie tai pranešama kompetentingoms institucijoms ir už šias veikas gali būti taikoma Lietuvos Respublikos teisės aktais nustatyta atsakomybė.

 

_______________________