APLINKOS APSAUGOS AGENTŪROS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL KORUPCIJOS PASIREIŠKIMO TIKIMYBĖS NUSTATYMO IR JO ATLIKIMO
APLINKOS APSAUGOS AGENTŪROJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. lapkričio 21 d. Nr. AV-245
Vilnius
Siekdama vykdyti Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme numatytas prievoles ir priemones, kuriomis kuriama korupcijai atspari aplinka ar didinamas atsparumas korupcijai:
1. T v i r t i n u Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo ir jo atlikimo Aplinkos apsaugos agentūroje tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pavedu Teisės skyriaus vyriausiajai specialistei Jurgitai Baronaitei per Dokumentų valdymo bendrąją informacinę sistemą (DBSIS) supažindinti su šiuo įsakymu Aplinkos apsaugos agentūros struktūrinių padalinių vadovus.
3. S k e l b i u šį įsakymą Teisės aktų registre ir Aplinkos apsaugos agentūros interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Aplinkos apsaugos agentūros direktoriaus
2024 m. lapkričio 21 d. įsakymu Nr. AV-245
KORUPCIJOS PASIREIŠKIMO TIKIMYBĖS NUSTATYMO IR JO ATLIKIMO APLINKOS APSAUGOS AGENTŪROJE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo ir jo atlikimo Aplinkos apsaugos agentūroje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Aplinkos apsaugos agentūros (toliau – Agentūra) veiklos srityse atliekamo korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo tvarką, nustatant korupcijos rizikas ir (ar) rizikos veiksnius, išvados dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės rengimo ir korupcijos rizikos ir (ar) rizikos veiksnių mažinimo ar pašalinimo priemonių nustatymo reikalavimus.
2. Aprašas parengtas atsižvelgiant į Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo ir jo atlikimo tvarkos rekomendacijas, patvirtintas Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2021 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 2-246 „Dėl Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo ir jo atlikimo tvarkos rekomendacijų patvirtinimo“ (toliau – Rekomendacijos).
3. Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo tikslas – antikorupciniu požiūriu įvertinti Agentūros veiklos sritis, siekiant nustatyti korupcijos rizikas ir (ar) rizikos veiksnius, galinčius sudaryti prielaidas darbuotojams ar kitiems asmenims padaryti korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus ir nustatyti priemones, skirtas nustatytoms korupcijos rizikoms ir (ar) rizikos veiksniams sumažinti ar pašalinti.
4. Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo uždaviniai:
4.1. nustatyti rizikas, galinčias pasireikšti Agentūros veiklos srityse ir sudaryti prielaidų darbuotojams ar kitiems asmenims padaryti korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus;
4.2. apskaičiuoti nustatytų korupcijos rizikų lygį, suskirstyti jas pagal svarbą, taikant matricų metodą;
II SKYRIUS
VEIKLOS SRIČIŲ, KURIOSE EGZISTUOJA KORUPCIJOS PASIREIŠKIMO TIKIMYBĖ, NUSTATYMAS IR SĄRAŠO SUDARYMAS
6. Agentūra, valdydama korupcijos riziką, savo nuožiūra gali atlikti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą konkrečioje savo veiklos srityje.
7. Veiklos sritimi laikytina Agentūros atliekama procedūra teisės aktuose jai pavestoms funkcijoms atlikti.
8. Sudaromas ir atnaujinamas Agentūros veiklos sričių sąrašas, skirtas sisteminti informaciją apie korupcijos pasireiškimo tikimybės Agentūroje nustatymą:
8.1. Agentūros Teisės skyriaus vyriausiasis specialistas (toliau – už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas subjektas) kreipiasi į Agentūros struktūrinių padalinių vadovus ar jų paskirtus kitus kontaktinius asmenis prašydamas pateikti pasiūlymus, kokioms Agentūros veiklos sritims, kuriose egzistuoja korupcijos pasireiškimo tikimybė, aktualu atlikti vertinimą. Agentūros struktūriniai padaliniai pasiūlymus pateikia už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingam subjektai per 5 darbo dienas.
8.2. Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas subjektas apibendrina iš Agentūros struktūrinių padalinių gautą informaciją ir sudaro arba atnaujina Agentūros veiklos sričių, kuriose egzistuoja korupcijos pasireiškimo tikimybė, sąrašą.
8.3. Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas subjektas, įvertinęs Agentūros struktūrinių padalinių pateiktus pasiūlymus dėl veiklos sričių, kuriose egzistuoja korupcijos pasireiškimo tikimybė, ne vėliau nei per 5 darbo dienas nuo paskutinio Agentūros struktūrinio padalinio pateikto pasiūlymo gavimo dienos sudaro ar atnaujina Agentūros konkrečių veiklos sričių, kuriose egzistuoja korupcijos pasireiškimo tikimybės, sąrašą ir jį teikia Agentūros direktoriui tvirtinti.
9. Sprendimą atlikti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą priima Agentūros direktorius, tvirtindamas korupcijos prevencijos veiksmų planą, kuriame numatytas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo Agentūroje atlikimas arba už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingo subjekto motyvuotą teikimą dėl tikslingumo atlikti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą.
10. Agentūros vykdomos veiklos sritis priskiriama prie sričių, kuriose egzistuoja korupcijos pasireiškimo tikimybė, jeigu ji atitinka vieną ar kelis iš šių vertinimo kriterijų:
10.1. Padaryta korupcinio pobūdžio nusikalstama veika arba korupcinio pobūdžio teisės pažeidimas. Atitiktis šiam kriterijui nustatoma vertinant, ar per analizuojamąjį laikotarpį Agentūroje buvo užfiksuota Korupcijos prevencijos įstatymo 2 straipsnio 9-10 dalyse nurodytų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų ar korupcinio pobūdžio teisės pažeidimų atvejų.
10.2. Pagrindinės funkcijos yra kontrolės ar priežiūros vykdymas. Vertinama, kad veikla atitinka šį kriterijų, jei nustatoma, kad Agentūrai suteikti įgaliojimai vykdyti veiklą, skirtą prižiūrėti, kaip fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys laikosi įstatymų, kitų teisės aktų reikalavimų atitinkamoje valdymo srityje.
10.3. Kai Agentūros darbuotojų funkcijos, uždaviniai, darbo ir sprendimų priėmimo tvarka bei atsakomybė nėra išsamiai reglamentuoti. Vertinama, kad veikla atitinka šį kriterijų, jei nustatoma, kad darbuotojų įgyvendinami uždaviniai, vykdomos funkcijos, darbo ir sprendimų priėmimo tvarka neapibrėžti (nepakankamai apibrėžti), platūs darbuotojų įgaliojimai priimti sprendimus savo nuožiūra.
10.4. Veikla yra susijusi su leidimų ir kitokių papildomų teisių suteikimu ar apribojimu. Vertinama, kad veikla atitinka šį kriterijų, nustačius, kad Agentūros darbuotojams suteikti įgaliojimai išduoti leidimus, licencijas ir kitokias papildomas teises ar atsisakyti jas išduoti arba sustabdyti, panaikinti jų galiojimą ar kitaip jas apriboti, taikyti teisės aktuose nustatytas kitas teisinio poveikio priemones, konstatuoti, nagrinėti teisės pažeidimus ir priimti sprendimus dėl teisinės atsakomybės priemonių taikymo.
10.5. Daugiausia priima sprendimus, kuriems nereikia kito viešojo sektoriaus subjekto patvirtinimo. Vertinama, kad veikla atitinka šį kriterijų, kai Agentūrai suteikti įgaliojimai savarankiškai priimti sprendimus, susijusius su jos turto valdymu, naudojimu ir disponavimu juo, viešaisiais pirkimais, taip pat sprendimais administracinio reglamentavimo, administracinių paslaugų teikimo, viešųjų paslaugų teikimo administravimo srityje, kai šie sprendimai susiję su kelių rūšių visuomeninių santykių reguliavimu ir (ar) kitų viešojo sektoriaus subjektų valdymo sritimi ar kompetencija, tačiau teisės aktai nenustato prievolės derinti juos su kitais viešojo sektoriaus subjektais ir (ar) nereikia kito viešojo sektoriaus subjekto patvirtinimo.
10.6. Anksčiau atlikus korupcijos rizikos analizę buvo nustatyta veiklos trūkumų. Veiklos atitiktis šiam kriterijui vertinama tik tuo atveju, jei Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – STT) teisės aktų nustatyta tvarka atliko korupcijos rizikos analizę Agentūroje ir pateikė išvadą dėl korupcijos rizikos analizės. Laikytina, kad veikla atitinka šį kriterijų, jei STT parengtoje išvadoje buvo pateiktos kritinės antikorupcinės pastabos, kurios apibrėžtos Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos aprašo, patvirtinto STT direktoriaus 2021 m. lapkričio 9 d. įsakymu Nr. 2-229 „Dėl Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 19 punkte ir 19.1 papunktyje.
10.7. Gauti skundai, pranešimai, pareiškimai dėl atliktų veiksmų ir (ar) priimtų sprendimų. Atitiktis šiam kriterijui nustatoma vertinant, ar per analizuojamąjį laikotarpį Agentūros veiklos srityje (ar struktūrinio padalinio, susijusio su analizuojama veiklos sritimi) užfiksuoti skundai, pranešimai, pareiškimai.
10.8. Priimami sprendimai yra susiję su materialine ar kitokia interesanto nauda. Veiklos atitiktis šiam kriterijui vertinama tuo atveju, jeigu Agentūros darbuotojai interesanto atžvilgiu priima sprendimus, susijusius su pastarajam tenkančia materialine nauda.
10.9. Valstybės kontrolė, Seimo kontrolieriai, kitos kontrolės ar priežiūros institucijos arba pati Agentūra atliktų vidaus patikrinimų metu nustatė veiklos pažeidimų atitinkamoje srityje.
11. Nustačius, kad Agentūros veiklos sritis (-ys) atitinka vieną ar kelis iš 10 punkte nustatytų kriterijų, šiose srityse atliekamas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas (toliau – KPT). Pirmenybė pasirenkant veiklos sritis detalesnei analizei teikiama veiklos sritims, atitinkančioms 10.1 papunktį. Jei tokių veiklos sričių nebuvo nustatyta, pasirenkama ta (-os) veiklos (-ų) sritis (-ys), kuri (-ios) atitinka daugiausia 11 punkte nurodytų kriterijų.
12. Jei sprendimą atlikti korupcijos pasireiškimo tikimybės (toliau – KPT) nustatymą Agentūroje priima Aplinkos ministerija (toliau – Ministerija), tada korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atlieka Ministerijos už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas subjektas.
III SKYRIUS
INFORMACIJOS SURINKIMAS
15. Atliekant KPT taikomi šie informacijos (duomenų) rinkimo metodai:
15.2. interviu metodas (Agentūros darbuotojams ar kitiems asmenims, galintiems suteikti KPT atlikimui reikalingos informacijos, pateikiami klausimai);
16. KPT pradedamas teisės aktų, reglamentuojančių veiklą analizuojamoje veiklos srityje, susipažinimu ir analize, kurios metu identifikuojamos teisinio reglamentavimo spragos, galimybė dviprasmiškai taikyti teisės aktų nuostatas, įvertinamas sprendimų priėmimo procedūros aiškumas, įvertinama teisės akto taikymo praktika, nustatyti korupcijos atvejai ir kurios teisės akto nuostatos sudaro sąlygas korupcijai. Taip pat papildomai analizuojami ir kiti dokumentai, susiję su analizuojama veiklos sritimi.
17. Atliekant KPT būtina išsamiai, objektyviai ir visapusiškai ištirti reikšmingus duomenis (priimtus norminius, vidaus ir individualius teisės aktus, kitus dokumentus ir juose užfiksuotą informaciją ir pan.) ir atsakyti į šiuos klausimus tiek, kiek, atsižvelgiant į atliekamo KPT apimtis ir (ar) analizuojamos veiklos srities specifiką, jie aktualūs:
17.1. ar Agentūra teikė pasiūlymus teisės aktams, reglamentuojantiems atitinkamą veiklos sritį ir (ar) procedūrą, kurie leistų dviprasmiškai taikyti teisės aktų nuostatas;
17.2. ar Agentūros patvirtinti vidaus teisės aktai, reglamentuojantys atitinkamą veiklos sritį ir (ar) procedūrą, dera su aukštesnės teisinės galios teisės aktais;
17.3. ar Agentūros patvirtinti vidaus teisės aktai, reglamentuojantys atitinkamą veiklos sritį, nenustato perteklinių reikalavimų lyginant su aukštesnės galios teisės aktais, ar nėra plečiamai aiškinamos įstatymo nuostatos;
17.4. ar Agentūros įgaliojimai ar kompetencija detalizuoti jos patvirtintuose vidaus teisės aktuose. Ar įgaliojimų ir tarpusavio santykių (funkcijų) nustatymas (paskirstymas) vidaus teisės aktuose yra aiškus ir tinkamai suprantamas, ar laikomasi norminiuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų, apribojimų funkcijoms ir (ar) kompetencijoms nustatyti ir paskirstyti, pavyzdžiui, sprendimų priėmimo ir kontrolės ar priežiūros veiksmų atskyrimo ir pan.;
17.5. ar pakankamai reglamentuotas analizuojamos procedūros atlikimas, ar yra poreikis ją reglamentuoti detaliau, siekiant mažinti darbuotojų diskreciją, skirtingą taikymo praktiką;
17.6. ar Agentūros tarnautojai ir (ar) darbuotojai laikosi reikalavimų ir (ar) apribojimų, susijusių su jų teisėmis, pareigomis ir atsakomybe analizuojamoje veiklos srityje. Ar Agentūros tarnautojams ir (ar) darbuotojams nesuteikti per platūs įgaliojimai veikti savo nuožiūra;
17.7. ar Agentūros atliekamos procedūros pradedamos tik esant teisiniams pagrindams, nustatytiems norminiuose teisės aktuose;
17.8. ar Agentūrai pradedant procedūrą tinkamai ir visapusiškai įvertinama jos teikiamos administracinės ar viešosios paslaugos gavėjo, jo pateiktų dokumentų atitiktis norminių teisės aktų reikalavimams. Ar toks vertinimas atliekamas laikantis teisės aktuose įtvirtintų kriterijų;
17.9. ar Agentūra pradėdama procedūrą, faktines aplinkybes, susijusias su administracinės ar viešosios paslaugos gavėjų statusu, jų pateiktų dokumentų apimtimi ir turiniu, vertina vienodai, nediskriminuoja ir (ar) neproteguoja kai kurių paslaugos gavėjų;
17.10. ar sprendimai Agentūrai vykdant procedūras priimami laikantis norminiuose teisės aktuose įtvirtintų principų, kriterijų. Ar šie kriterijai yra taikomi objektyviai, nediskriminuojant atskirų viešosios ar administracinės paslaugos, kito veiksmo subjektų;
17.11. ar Agentūros priimami sprendimai (jų projektai) rengiami ir derinami laikantis norminiuose teisės aktuose ir įstaigos vidaus administravimo aktuose nustatytų terminų;
17.12. ar Agentūros priimami sprendimai tinkamai įforminami ir dokumentuojami, ar atitinka jiems keliamus turinio ir formos reikalavimus, t.y., ar yra nurodyti sprendimo priėmimo teisiniai pagrindai, ar sprendimai yra pagrįsti, tinkamai motyvuoti ir pan.;
17.13. ar sprendimus Agentūroje priima tinkamus įgaliojimus ir kompetenciją turintys tarnautojai ir (ar) darbuotojai;
17.14. ar Agentūros priimti sprendimai yra objektyvūs ir vienodi (esant tapačioms ar panašioms faktinėms aplinkybėms) visiems procedūros dalyviams;
17.15. ar informacija apie Agentūros priimtus sprendimus, kitus veiksmus yra viešai prieinama jei to reikalauja norminiai teisės aktai;
17.16. ar tinkamai laikomasi norminių teisės aktų, Agentūros priimtų sprendimų apskundimo tvarkos. Ar priimant skundą ir (ar) pakeičiant, panaikinant sprendimą nėra diskriminuojami ir (ar) proteguojami kai kurie procedūros dalyviai;
IV SKYRIUS
KORUPCIJOS RIZIKOS IR (AR) RIZIKOS VEIKSNIŲ VEIKLOS SRITYSE, KURIOSE EGZISTUOJA KORUPCIJOS PASIREIŠKIMO TIKIMYBĖ, NUSTATYMAS
18. Rizikos nustatomos įvertinus ir išanalizavus Rekomendacijų 12 punkte išvardintus informacijos šaltinius.
19. Rizikas nustato už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas subjektas ir Agentūros struktūrinis padalinys (-iai), kurio (-ių) veiklos sritis (-ys) vertinamos, konsultuojantis. Nustačius Agentūrai aktualias rizikas, sudaromas jų bendras sąrašas. Pavyzdinis tipinių rizikų ir jų veiksnių, būdingų atskiroms veiklos sritims, sąrašas pateikiamas Rekomendacijų 1 priede.
20. Sudarius Agentūros rizikų sąrašą:
20.1. Įvertinamas kiekvienos nustatytos rizikos poveikio viešojo sektoriaus subjekto veiklai (Rekomendacijų Lentelė Nr. 1) ir kilimo tikimybės (Rekomendacijų Lentelė Nr. 2) lygiai.
20.2. Apskaičiuojamas kiekvienos nustatytos rizikos lygis taikant Rekomendacijų 17 punkte nustatytą formulę: R=TxP (R – rizika, T – tikimybė, P – poveikis).
20.3. Visos nustatytos rizikos suskirstomos pagal svarbą taikant matricų metodą (Rekomendacijų Lentelė Nr. 3). Matrica susideda iš dviejų kriterijų: vertikaliojo kriterijaus – poveikio ir horizontaliojo kriterijaus – tikimybės, kuriuos sudaro penki lygiai kaip nurodyta Rekomendacijų 15-16 punktuose.
V SKYRIUS
IŠVADOS DĖL KORUPCIJOS PASIREIŠKIMO TIKIMYBĖS NUSTATYMO PARENGIMAS IR KORUPCIJOS RIZIKOS LYGIŲ NUSTATYMAS
21. Atlikus KPT nustatymą surašoma išvada kaip nustatyta Rekomendacijose. Išvadą parengia už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas subjektas.
22. Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas atliekamas ir Išvada surašoma ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo atlikimo pradžios ir pateikiama Agentūros direktoriui ar jo įgaliotam asmeniui patvirtinti per 3 darbo dienas nuo jos surašymo, išskyrus Rekomendacijų 23 punkte nustatytąjį atvejį.
23. Atsižvelgiant į Rekomendacijų 21.6.2 ir 21.6.3 papunkčių nuostatas, išvadoje nurodžius, kad tam tikroms rizikoms išanalizuoti tikslinga atlikti korupcijos rizikos veiksnių nustatymo procedūrą šių Rekomendacijų V skyriaus nustatyta tvarka, bendras korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo terminas yra 5 mėnesiai nuo korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo atlikimo pradžios. Per šį terminą turi būti surašyti visi Išvados priedai (Rekomendacijų 3 priedas). Šiais atvejais Išvados priedai (Rekomendacijų 3 priedas) yra neatsiejamos Išvados dalys, o Išvada Agentūros direktoriui ar jo įgaliotam asmeniui patvirtinti teikiama kartu su visais priedais per 3 darbo dienas nuo jų surašymo.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
24. Agentūros direktorius ar jo įgaliotas asmuo, patvirtinęs išvadą dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo, priima sprendimus dėl korupcijos rizikos ir jos veiksnių (jeigu jie nustatyti) pašalinimo ar mažinimo.
25. Išvada dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo skelbiama Agentūros interneto svetainėje.
26. Kai Aplinkos ministerija priima sprendimą atlikti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą jai pavaldžioje įstaigoje Agentūroje, išvada dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo skelbiama Aplinkos ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse.
27. Siekiant susisteminti Agentūros veiksmus kuriant korupcijai atsparią aplinką, nustatytų rizikų mažinimo ir (ar) korupcijos rizikos veiksnių šalinimo priemonės įrašomos į Agentūros korupcijos prevencijos veiksmų planą ir (ar) į Agentūros metinį veiklos planą.
28. Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas subjektas ne vėliau kaip po vienerių metų nuo Tvarkos aprašo 25 punkte nurodytų Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto asmens sprendimų priėmimo ar Agentūros korupcijos prevencijos veiksmų plano patvirtinimo Agentūros interneto svetainėje paskelbia, kokie veiksmai buvo atlikti ir kokie rezultatai pasiekti mažinant rizikas ir (ar) šalinant jų veiksnius.