Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KRIMINALINĖS ŽVALGYBOS ĮSTATYMO NR. XI-2234 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4842 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS KARO POLICIJOS ĮSTATYMO NR. VIII-911 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4843
2017 m. birželio 7 d. Nr. 429
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. balandžio 28 d. sprendimo Nr. SV-S-229 „Dėl įstatymo projekto išvadų“ 3 ir 4 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4842 ir Lietuvos Respublikos karo policijos įstatymo Nr. VIII-911 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4843 dėl toliau nurodytų priežasčių.
Lietuvos Respublikos Konstitucija garantuoja žmogaus teisę į privatumą ir įpareigoja valstybę užtikrinti tinkamą jos apsaugą. Prevencinės priemonės, kuriomis siekiama riboti ir mažinti nusikalstamumą, savaime nelaikytinos konstituciškai nepagrįstu žmogaus teisės į privatumą ribojimu, tačiau nustatant teisinį reguliavimą, kuriuo sukuriamos prielaidos valstybės institucijoms naudoti priemones, kuriomis ribojama žmogaus teisė į privatumą, inter alia numatytas Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatyme, yra būtina laikytis konstitucinio proporcingumo principo. Todėl kriminalinės žvalgybos subjektų veikla, jų sistema turėtų būti ypač kontroliuojama, siekiant kiekvienu atveju atidžiai ir nuodugniai įvertinti, ar suteikiant naujiems subjektams kriminalinės žvalgybos teises nėra pažeidžiamas proporcingumo principas.
Karo policijos atliekami ikiteisminiai tyrimai sudaro mažiau nei vieną procentą ikiteisminių tyrimų, atliekamų nacionaliniu mastu (2015 metais atlikta apie 40, 2016 metais – apie 70 ikiteisminių tyrimų, šiais metais registruota apie 20). Karo policijos kompetencija yra nustatyta valstybei svarbioje srityje, susijusioje su nusikalstamų veikų krašto apsaugos sistemoje tyrimu ir prevencija, kuri dabartinėje saugumo situacijoje privalo būti atidžiai stebima, tačiau esama patirtis rodo, kad tiriant nusikalstamas veikas ar atliekant jų prevenciją yra sudarytos visos galimybės pasitelkti kitus subjektus, kuriems įstatymas suteikia kriminalinės žvalgybos teises. Pažymėtina, kad Karo policija, atlikdama savo funkcijas, turi teisę bendradarbiauti su kriminalinės žvalgybos subjektais (Lietuvos Respublikos karo policijos įstatymo 10 straipsnio 2 dalis), t. y. prireikus gali inicijuoti reikiamų kriminalinės žvalgybos veiksmų atlikimą ir gauti apibendrintą kriminalinės žvalgybos informaciją.
Be to, siekiant tinkamai vykdyti kriminalinę žvalgybą, vadovaujantis Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo ir Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo nuostatomis, reikia investicijų į Lietuvos kariuomenės Karo policijos infrastruktūrą, įrangą ir personalą. Manytina, kad valstybės biudžeto lėšų panaudojimo efektyvumo aspektu būtų racionaliau prireikus pasitelkti jau esamus kriminalinės žvalgybos subjektų pajėgumus, vadovaujantis Lietuvos Respublikos karo policijos įstatymo 10 straipsnio 2 dalimi.