visagino savivaldybės taryba
sprendimas
DĖL VISAGINO SAVIVALDYBĖS PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ VARTOJIMO PREVENCIJOS 2016–2019 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2016 m. gruodžio 1 d. Nr. TS-202
Visaginas
Visagino savivaldybės taryba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, Nacionaline narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos
2010–2016 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2010 m. lapkričio 4 d. nutarimu Nr. XI-1078 „Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2010–2016 metų programos patvirtinimo“, Narkotinių ir psichotropinių medžiagų, narkotinių ir psichotropinių medžiagų pirmtakų (prekursorių), tabako ir alkoholio kontrolės koncepcijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. spalio 27 d. nutarimu Nr. 1277 „Dėl Narkotinių ir psichotropinių medžiagų, narkotinių ir psichotropinių medžiagų pirmtakų (prekursorių), tabako ir alkoholio kontrolės koncepcijos patvirtinimo“, 26 punktu, Lietuvos Respublikos narkotikų, tabako ir alkoholio prevencijos tarpinstituciniu veiklos planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 217 „Dėl Lietuvos Respublikos narkotikų, tabako ir alkoholio prevencijos tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“ nusprendžia:
Patvirtinti Visagino savivaldybės psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos 2016–2019 metų programą (pridedama).
PATVIRTINTA
Visagino savivaldybės tarybos
2016 m. gruodžio 1 d. sprendimu Nr. TS-202
VISAGINO SAVIVALDYBĖS PSICHOAKTYVIŲJŲ MEDŽIAGŲ VARTOJIMO PREVENCIJOS 2016–2019 METŲ PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Visagino savivaldybės psichoaktyviųjų medžiagų prevencijos 2016–2019 metų programos (toliau – Programa) paskirtis – nustatyti Visagino savivaldybės politikos tikslus ir uždavinius, susijusius su psichoaktyviųjų medžiagų kontrole bei vartojimo prevencija.
2. Sveikata yra žmogaus vertybė ir gyvenimo pagrindas, kuris turi būti pakankamai tvirtas, kad būtų sėkmingai sprendžiami kasdienio gyvenimo klausimai, įveikiami socialiniai ir ekonominiai iššūkiai. Visagino savivaldybė deda daug pastangų ne tik sveikatos išsaugojimo ir stiprinimo srityje, bet ir narkomanijos prevencijos srityje per investicijas į vaikų ir jaunimo neformalųjį švietimą, kultūrinę veiklą. Savivaldybėje veikia daug visuomeninių organizacijų, kas rodo mūsų bendruomenės (kaip pilietinės visuomenės dalies) brandą ir aktyvumą. Visagino savivaldybė kiekvienais metais savo biudžete numato lėšų švietimui ir neformaliajam ugdymui. Tai itin prasminga ir toliaregiška investicija. Visagino savivaldybės prioritetais, tai gyventojų užimtumas, gabių vaikų ugdymas, vaikų gyvenimo įgūdžių mokymai, žalingų įpročių prevencija ir t. t. Nepaisant skiriamų investicijų, Visagino savivaldybė užima pirmaujančias pozicijas Lietuvoje dėl narkotinių ir psichotropinių medžiagų paplitimo bendrojoje populiacijoje, sergamumo ir ligotumo narkomanija bei alkoholinių gėrimų vartojimo paplitimu. Manome, kad lemiantys faktoriai – tai nedarbo problema, neigiamos pasekmės uždarytos Ignalinos atominės elektrinės, kaip pagrindinio Visagino gyventojų darbo vietų šaltinio. Nepakankama pasiūla užimtumo, renginių, laisvalaikio praleidimo vietų, skirtų 20–30 metų jaunimui, tokiam amžiaus tarpsniui, kada turi formuotis žmogaus atramos taškai ir vertybės. Siekiant įgyvendinti narkotinių ir psichotropinių medžiagų, tabako ir alkoholio vartojimo prevencijos priemones, kompleksiškai šalinti šio neigiamo reiškinio priežastis, būtina stiprinti teisėsaugos, sveikatos priežiūros, švietimo, socialinės apsaugos, kontrolės ir kitų savivaldybės institucijų sistemas, skatinti glaudesnį jų tarpusavio bendradarbiavimą ir bendradarbiavimą su visuomene, nevyriausybinėmis organizacijomis, ugdyti visuomenės nepakantumą neteisėtam narkotinių ir psichotropinių medžiagų platinimui ir vartojimui.
3. Programa pagrįsta šiais strateginiais dokumentais:
3.1. Lietuvos Respublikos Seimo 2010 m. lapkričio 4 d. nutarimu Nr. XI-1078 „Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2010–2016 metų programos patvirtinimo“;
3.2. Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. XI-2015 „Dėl Valstybės pažangos strategijos „Lietuvos pažangos strategija „Lietuva 2030“ patvirtinimo“;
3.4. Lietuvos Respublikos Seimo 2011 m. gruodžio 13 d. rezoliucija „Dėl kryptingos narkotikų, tabako ir alkoholio vartojimo prevencijos ir kontrolės politikos“;
3.5. Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964 „Dėl Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų programos patvirtinimo“;
4. Programa parengta atsižvelgiant į narkotikų kontrolės politikos sritis: vaikų, jaunimo ir visuomenės švietimą, pasiūlos ir paklausos mažinimą, informacijos rinkimą ir analizę, bendradarbiavimą ir koordinavimą. Programa pagrįsta nuolatiniu narkotikų kontrolės politikos stiprinimu, teisinės bazės tobulinimu, stebėsena ir vertinimu, koordinuotu tarpinstitucinių programų įgyvendinimu, efektyviu lėšų naudojimu, griežta atskaitomybe ir kontrole.
5. Pagrindinės Programoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatyme, Lietuvos Respublikos narkologinės priežiūros įstatyme, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Nacionalinėje narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2010–2016 metų programoje.
5.1. Psichoaktyviosios arba psichiką veikiančios medžiagos – medžiagos, kurios veikia žmogaus psichiką, sutrikdo žmogaus elgesį ir gali sukelti psichinę ir (ar) fizinę priklausomybę. Psichoaktyviųjų (veikiančių psichiką) medžiagų samprata apima ne tik narkotikus, veikiančius psichiką, bet ir alkoholį, tabaką, kofeiną bei lakiąsias medžiagas.
5.2. Prevencija – visuomenės, ypač vaikų ir jaunimo, švietimas, aiškinant narkotikų, tabako ir alkoholio žalą asmenybei, šeimai ir visuomenei, šių medžiagų vartojimo mažinimo priemonės.
5.3. Pirminė prevencija. Ji apima priemones, kuriomis siekiama apsaugoti dar nepradėjusius vartoti psichoaktyviųjų medžiagų asmenis ir tokiu būdu sumažinti naujų vartotojų gausėjimą. Pirminė prevencija skirstoma į bendrąją, atrankinę ir tikslinę.
5.4. Bendroji prevencija. Ji taikoma jauno amžiaus žmonių grupėms ir orientuojama į visus gyventojus (visą šalį, vietos bendruomenę, mokyklą, rajoną ar gyvenvietę), siekiant užkirsti kelią narkotikų vartojimui. Prevencijos priemonės apima įgūdžių formavimą ir žinių apie narkotikų, tabako ir alkoholio vartojimo žalą ir padarinius plėtimą, sveikatingumo ugdymą, neigiamų nuostatų apie šių medžiagų vartojimą ir sveikos gyvensenos įgūdžių ugdymą.
5.5. Atrankinė prevencija. Ji taikoma pažeidžiamiems, dar neturintiems narkotikų vartojimo patirties, asmenims ar jų grupėms bei bendruomenėms (ypač jauniems žmonėms), kurie dėl aplinkos arba asmenų, priskiriamų rizikos grupei, neigiamo poveikio gali pradėti svaigintis narkotikais. Atrankinė prevencija taikoma šioms pagrindinėms tikslinėms grupėms: naktinių klubų lankytojams, „gatvės vaikams“, nepilnamečiams, įrašytiems į policijos profilaktikos įskaitą, vaikams, gyvenantiems vaikų globos įstaigose, vaikams, kurių abu tėvai ar vienas iš tėvų yra priklausomi nuo narkotikų, nelankantiems mokyklos bei blogai besimokantiems vaikams.
5.6. Tikslinė prevencija. Ji taikoma asmenims, kuriems būdingas probleminis elgesys dėl psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, bet dar neturintiems priklausomybės požymių, reikalaujančių specializuoto gydymo. Tikslinės prevencijos priemonės taikomos šioms tikslinėms grupėms: ankstyviesiems probleminiams narkotikų vartotojams, kurie dažniausiai juos vartoja pramogaudami, savaitgaliais, bei eksperimentuotojams, bandžiusiems vartoti narkotines ir (ar) psichotropines medžiagas vieną ar keletą kartų gyvenime eksperimento tikslais.
5.7. Paklausos mažinimas – kompleksinės ir integruotos narkotikų, tabako ir alkoholio vartojimo prevencijos, ankstyvosios intervencijos, sveikatos priežiūros, reabilitacijos ir reintegracijos priemonės, skatinančios visuomenę nevartoti narkotinių ir psichotropinių medžiagų, mažinančios šių medžiagų vartojimą ir su tuo susijusius žalingus padarinius.
5.8. Pasiūlos mažinimas – kompleksinės valstybinio reguliavimo priemonės (įskaitant ir kontrolės priemones), kuriomis siekiama proporcingai riboti ir kontroliuoti teisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų bei jų pirmtakų (prekursorių), tabako ir alkoholio apyvartą bei mažinti neteisėtą narkotikų, tabako ir alkoholio apyvartą.
6. Programos vykdytojai – Visagino savivaldybės administracija, Visagino savivaldybės švietimo įstaigos, Visagino švietimo pagalbos tarnyba, Visagino savivaldybės įstaigos, teikiančios socialines paslaugas, Visagino savivaldybėje veikiantis Visuomenės sveikatos biuras, Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos Visagino skyrius, Visagino policijos komisariatas, seniūnaitijos, Visagino savivaldybės sveikatos priežiūros įstaigos, Sveikatos priežiūros įstaigų Psichologinės pagalbos tarnyba, nevyriausybinės organizacijos.
II SKYRIUS
ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ
8. Psichoaktyviosios medžiagos sukelia apsinuodijimų, priklausomybės, psichozių, savižudybių, nusikaltimų riziką bei daro įtaką kai kurių ligų atsiradimui. Pastaraisiais metais pastebimas ypač spartus paauglių ir jaunimo rūkymo, alkoholio, narkotinių medžiagų vartojimo plitimas Centrinės ir Rytų Europos šalyse, taip pat ir Lietuvoje. Narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo paplitimas bendroje populiacijoje ir Visagino savivaldybėje nors ir mažėja, bet išlieka didelis.
9. Valstybinio psichikos sveikatos centro ir Higienos instituto pateiktais duomenimis, 2013 m. pabaigoje asmens sveikatos priežiūros įstaigose dėl psichikos ir elgesio sutrikimų vartojant narkotines ir psichotropines medžiagas iš viso Lietuvoje registruotas 5 851 asmuo, Visagino mieste 2013 m. pabaigoje buvo registruoti 119 asmenų, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas. 2014 m. Lietuvoje registruoti 5 820 asmenų, Visagine – 111 asmenų. 2015 m., VšĮ Visagino pirminės sveikatos priežiūros centro duomenimis, Visagine registruoti 96 asmenys.
10. 2013 m. ligotumas narkomanija Lietuvoje sudarė 198,88 atv. 100 tūkst. gyv., 2014 m. – 199,2 atvejų 100 tūkst. gyventojų. Visagine 2014 m. šis rodiklis siekė 548,2 atv. 100 tūkst. gyventojų, t. y. 2,8 karto didesnis negu bendras Lietuvos rodiklis. 2014 m. didžiausias ligotumas narkomanija, išskyrus Visaginą, yra nustatytas: Vilniaus apskrityje – 434,9 atv. 100 tūkst. gyventojų, Klaipėdos apskrityje – 297,2 atv. 100 tūkst. gyventojų ir Kauno apskrityje – 99,0 atv. 100 tūkst. gyventojų. Mažiausias ligotumas: Marijampolės apskrityje – 11,9 atv. 100 tūkst. gyventojų, Telšių apskrityje – 44,6 atv. 100 tūkst. gyventojų ir Šiaulių apskrityje – 56,1 atv. 100 tūkst. gyventojų (1 pav.).
1 pav. Ligotumo narkomanija rodikliai Lietuvos apskrityse ir Visagine 2014 m.
11. 2013 m. ligotumas alkoholine psichoze Lietuvoje sudarė 117,0 atv. 100 tūkst. gyventojų, Visagine 296,65 atv. 100 tūkst. gyventojų. 2014 m. ligotumas alkoholine psichoze Lietuvoje sudarė 110,0 atv. 100 tūkst. gyventojų, Visagine – 607,4 atv. 100 tūkst. gyventojų (absoliučiais skaičiais atitinkamai 3445 ir 123).
12. Informatikos ir ryšių departamento prie Vidaus reikalų ministerijos duomenimis, 2013 m. Lietuvoje užregistruotos 2 354 nusikalstamos veikos, susijusios su neteisėtu narkotinių ir psichotropinių medžiagų disponavimu, iš jų Visagino savivaldybėje – 80. 2014 m. Lietuvoje užregistruotos 2 587 nusikalstamos veikos, Visagino savivaldybėje – 61. Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento duomenimis, 2015 m. nusikalstamų veikų, susijusių su disponavimu narkotinėmis medžiagomis, Lietuvoje – 2 524, Visagino savivaldybėje – 10. Higienos instituto duomenimis, Lietuvoje 2014 m. nusikalstamų veikų, susijusių su disponavimo narkotinėmis medžiagomis ir jų kontrabanda, skaičius buvo – 65,2 atv. 100 tūkst. gyventojų. Mažiausias nusikalstamų veikų skaičius užregistruotas: Šakių rajono savivaldybėje – 0,0 atv. 100 tūkst. gyventojų, Jurbarko rajono savivaldybėje –– 3,5 atv. 100 tūkst. gyventojų, Klaipėdos rajono savivaldybėje – 3,8 atv. 100 tūkst. gyventojų, Prienų rajono savivaldybėje – 7,1 atv. 100 tūkst. gyventojų, Raseinių rajono savivaldybėje – 8,5 atv. 100 tūkst. gyventojų. 2014 m. didžiausiais nusikalstamų veikų skaičius užregistruotas: Visagine – 234,9 atv. 100 tūkst. gyventojų, Marijampolės savivaldybėje – 190,2 atv. 100 tūkst. gyventojų, Kaišiadorių r. savivaldybėje – 180,5 atv. 100 tūkst. gyventojų, Šiaulių miesto savivaldybėje – 143,7 atv. 100 tūkst. gyventojų bei Vilniaus miesto savivaldybėje – 129,4 atv. 100 tūkst. gyventojų (1 lentelė).
1 lentelė. Nusikalstamos veikos, susijusios su disponavimu narkotinėmis medžiagomis ir jų kontrabanda, (nusikaltimai) 100 000 gyv.
Mažiausi rodikliai |
Didžiausi rodikliai |
||
Savivaldybė |
Rodiklis 100 000 gyv. |
Savivaldybė |
Rodiklis 100 000 gyv. |
Šakių r. sav. |
0,0 |
Visagino sav. |
234,9 |
Jurbarko r. sav. |
3,5 |
Marijampolės sav. |
190,2 |
Klaipėdos r. sav. |
3,8 |
Kaišiadorių r. sav. |
180,5 |
Prienų r. sav. |
7,1 |
Šiaulių m. sav. |
143,7 |
Raseinių r. sav. |
8,5 |
Vilniaus m. sav. |
129,4 |
Lietuvos rodiklis 65,2/100 000 gyv. |
13. Visagino savivaldybės žemo slenksčio paslaugų kabineto duomenimis, kabinete 2015 metais iš viso apsilankė ~ 150 asmenų, iš jų ~ 50 nuolatinių klientų ir ~ 36 nauji klientai. Per dieną apsilanko vidutiniškai 8 klientai, kuriems išduodami švirkštai (15 švirkštų vienam klientui), servetėlės ir kitos higienos priemonės.
14. Visagino savivaldybė iš savivaldybės lėšų teikia socialinę paramą priklausomybės ligomis sergantiems asmenims. Priklausomybės ligų gydymo išlaidų kompensaciją gauna asmenys, kurių šeimos (vieno gyvenančio asmens) pajamos vienam asmeniui neviršija 3 valstybės remiamų pajamų dydžių. Priklausomybės ligų gydymo išlaidų kompensacijos dydis: kompensacija už abstinencinio sindromo iki 1 mėnesio gydymą; kompensacija už stacionarų iki 1 mėnesio gydymą; kompensacija už reabilitacijos dalį, kurios neapmoka valstybė (ne daugiau nei 3 mėnesius, pateikiant prašymą kiekvienam mėnesiui atskirai); kompensacija už periodinius testus reabilitacijos metu, atliekamus Psichikos sveikatos centruose; kompensacija už vaistus (pagal receptus).
15. 2006–2016 metais Visagino savivaldybė kompensavo priklausomybės ligų gydymą 117 asmenų (87 vyrams ir 30 moterų). 2015 m. į Visagino savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrių priklausomybės ligų gydymo išlaidų kompensacijai gauti kreipėsi 10 žmonių (13 prašymų). 2016 m. pirmame pusmetyje kreipėsi 5 žmonės (8 prašymai). Nuo 2006 m. iki 2016 m. birželio 1 d. iš savivaldybės biudžeto už priklausomybės ligų gydymą buvo sumokėta apie 26 tūkst. Eur. Lėšų pasiskirstymas pagal metus parodytas 2 pav.
|
2 pav. Lėšos, skirtos priklausomybės ligų gydymui, iš savivaldybės biudžeto
16. Pagrindinės įstaigos, į kurias kreipėsi priklausomybės ligomis sergantys asmenys, buvo Vilniaus priklausomybės ligų centras, VšĮ „Meikštų dvaras“ bei Labdaros ir paramos fondas „Vilties švyturys“. Žmonių pasiskirstymas priklausomai nuo gydymo įstaigos pavaizduotas 3 pav.
3 pav. Įstaigos, į kurias kreipėsi priklausomybės ligomis sergantys asmenys
17. Higienos instituto duomenimis, 2014 m. užregistruota 2644 asmenys, sergantys hepatitu, 2015 m. – 3213. VšĮ Visagino pirminės sveikatos priežiūros centro duomenimis, 2015 metais Visagino savivaldybėje užregistruota 117 asmenų, sergančių hepatitu, ir 1 asmuo užsikrėtęs ŽIV. Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento duomenimis, 2014 m. Visagine ligotumas AIDS – 1 atvejis, ŽIV nešiotojų – 12 atvejų. Ligotumas AIDS Lietuvoje – 415 atvejų, ŽIV nešiotojų – 2 378.
18. Visagino savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus duomenimis, 2014 m. Visagino savivaldybėje per metus buvo registruotos 106 šeimos, patenkančios į rizikos šeimų grupę. 2015 m. – 100 šeimų, 2016 m. lapkričio 1 d. – 80 šeimų. Socialinės paramos skyriaus duomenimis, 2015 m. Visagino savivaldybėje buvo registruoti 3 asmenys, kurie buvo priskirti rizikos grupei. 2016 m. tokių asmenų registruota 13.
19. Higienos instituto duomenimis, vertinant licencijų verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais skaičių, 2014 m. Lietuvoje liepos 1 d. buvo 16880 (174 gyv. 1-ai licencijai). Visagino savivaldybėje – 319 gyv. 1-ai licencijai (2 lentelė). Visagino savivaldybės administracijos Vietinio ūkio valdymo ir statybos skyriaus duomenimis, 2016 m. lapkričio 1 d. Visagino savivaldybėje išduota 51 licencija verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos oficialios statistikos portalo duomenis, Visagine 2015 m. nuolatinių gyventojų buvo registruota 19 900. Taigi šiandien Visagino savivaldybėje apytiksliai yra 390 gyv. 1-ai licencijai.
2 lentelė. Gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais 2014 m.
Mažiausi rodikliai |
Didžiausi rodikliai |
||
Savivaldybė |
Asmenų sk. 1-ai licencijai |
Savivaldybė |
Asmenų sk. 1-ai licencijai |
Trakų r. sav. |
124 |
Visagino sav. |
319 |
Anykščių r. sav. |
127 |
Panevėžio m. sav. |
277 |
Druskininkų sav. |
129 |
Vilniaus r. sav. |
275 |
Rokiškio r. sav. |
131 |
Šiaulių m. sav. |
268 |
Šalčininkų r. sav. |
133 |
Mažeikių r. sav. |
249 |
Lietuvos rodiklis 174 gyv. 1-ai licencijai |
20. Vertinant alkoholinių gaminių prieinamumą, svarbu atsižvelgti į tai, kiek vienai licencijai tenka gyventojų. Iš viso 2014 m. išduotų ir galiojančių liepos 1 d. licencijų verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais buvo 19 583 (150 gyv. 1-ai licencijai), Visagino savivaldybėje – 21 (283 gyv. 1-ai licencijai) (4 pav.). Visagino savivaldybės administracijos Vietinio ūkio valdymo ir statybos skyriaus duomenimis, 2016 m. lapkričio 1 d. Visagino savivaldybėje išduotos 63 galiojančios licencijos verstis prekyba alkoholiniais gėrimais.
|
4 pav. Gyventojų skaičius, tenkantis vienai licencijai verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais
21. Higienos instituto duomenimis, 2013 m. mirtingumas nuo atsitiktinio apsinuodijimo narkotikais ir psichodisleptikais Lietuvoje tarp vyrų sudarė 3,0 atv. 100 tūkst. gyventojų ir 0,5 atv. 100 tūkst. gyventojų tarp moterų (absoliučiais skaičiais atitinkamai 41 ir 8). Visagine šis rodiklis siekė 10,2 atv. 100 tūkst. gyventojų tarp vyrų (absoliučiais skaičiais 1), moterų, mirusių nuo apsinuodijimo narkotikais ir psichodisleptikais, nebuvo. 2013 m. Lietuvoje mirtingumas nuo atsitiktinio apsinuodijimo alkoholiu tarp vyrų sudarė 15,9 atv. 100 tūkst. gyventojų, tarp moterų 2,9 atv. 100 tūkst. (absoliučiais skaičiais atitinkamai 217 ir 46). Visagine šis rodiklis siekė 51,0 atv. 100 tūkst. gyventojų tarp vyrų ir 9,0 atv. 100 tūkst. gyventojų tarp moterų (absoliučiais skaičiais 5 ir 1). 2014 m. mirtingumas nuo atsitiktinio apsinuodijimo narkotikais ir psichodisleptikais Lietuvoje tarp vyrų sudarė 5,3 atv. 100 tūkst., tarp moterų 0,6 atv. 100 tūkst. gyventojų (absoliučiais skaičiais atitinkamai 72 ir 9). Visagine šis rodiklis siekė 20,8 atv. 100 tūkst. gyventojų tarp vyrų (absoliučiais skaičiais 2). Moterų, mirusių nuo apsinuodijimo narkotikais ir psichodisleptikais, nebuvo. 2014 m. Lietuvoje mirtingumas nuo atsitiktinio apsinuodijimo alkoholiu tarp vyrų sudarė 14,2 atv. 100 tūkst. gyventojų ir 3,2 atv. 100 tūkst. tarp moterų (absoliučiais skaičiais atitinkamai 192 ir 50). Visagine šis rodiklis siekė 20,8 atv. 100 tūkst. gyventojų tarp vyrų ir 18,4 atv. 100 tūkst. gyventojų tarp moterų (absoliučiais skaičiais 2 ir 2). Visagino savivaldybėje yra matomas vienas iš didžiausių visoje Lietuvoje standartizuoto mirtingumo rodiklių dėl priežasčių, susijusių su narkotikų vartojimu. Standartizuotas mirtingumas Lietuvoje dėl priežasčių, susijusių su narkotikų vartojimu, pavaizduotas 5 paveikslėlyje.
|
5 pav. Standartizuotas mirtingumas dėl priežasčių, susijusių su narkotikų vartojimu
22. Psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevenciją ypač svarbu vykdyti tarp jaunų žmonių. Socialiniai veiksniai, turintys įtakos narkomanijos plitimui: netinkamas auklėjimas šeimoje; vaiko augimas nepilnoje šeimoje; piktnaudžiavimas alkoholiu ir kitais narkotikais šeimoje, nekritiškas požiūris į juos; alkoholizmas šeimos istorijoje, kur vaikai gali paveldėti polinkį į šiuos įpročius; asocialus vaiko elgesys ir padidėjęs aktyvumas; nenoras mokytis, nesėkmės moksle; draugystė su narkotikus vartojančiais bendraamžiais; ankstyvas alkoholio ir kitų narkotikų išmėginimas; nekritiškas požiūris į alkoholį ir kitus narkotikus; alkoholio ir kitų narkotikų prieinamumas; ekonominiai ir socialiniai nepritekliai; bendruomenės ryšių sumažėjimas; mokykloje vykdomas nepakankamas narkomanijos prevencijos darbas; neigiamas mokytojų asmeninis pavyzdys (toleruojami rūkantys mokytojai).
Palankūs esamos situacijos veiksniai:
•puikiai išvystytas neformaliojo ugdymo įstaigų tinklas, aukštas mokinių užimtumas užklasinėje, užmokyklinėje veikloje;
•savivaldybė pradėjo daugiau propaguoti sveiką gyvenimo būdą;
•sugriežtinta atsakomybė už vairavimą išgėrus;
•savivaldybės pradėjo įgyvendinti teisę riboti ar uždrausti prekybą alkoholiniais gėrimais švenčių ir masinių renginių dienomis.
Nepalankūs esamos situacijos veiksniai:
•kompaktiškoje pagal teritoriją Visagino savivaldybėje daug ūkio subjektų, kurie verčiasi mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais ir tabako gaminiais, lengvai prieinamų jaunimui;
•visuomenė nepakankamai informuojama apie psichoaktyviųjų medžiagų kontrolę ir prevenciją;
•alkoholinių gėrimų vartojimas pripažįstamas kaip socialinė norma ir kultūros dalis, nepopuliarios blaivybės idėjos;
•dėl priklausomybės ligų specifikos yra nepakankama asmenų, priklausomų nuo psichoaktyviųjų medžiagų, motyvacija gydytis ir dalyvauti socialinės ir psichologinės reabilitacijos programose;
•nepakankamai organizuojama 20–30 metų jaunimui skirtų kultūrinių renginių, jaunimo verslumo/užimtumo skatinimo programų;
•mažos galimybės įsidarbinti;
•IAE darbo nutraukimo socialinės pasekmės, bendruomenės ryšių ir sutelktumo sumažėjimas.
III SKYRIUS
PROGRAMOS TIKSLAS, PRIORITETAI IR UŽDAVINIAI
23. Programos tikslas – stiprinti Visagino savivaldybės gyventojų saugumą ir sveikatą, mažinant psichotropinių medžiagų (narkotikų, tabako, alkoholio) vartojimą, pasiūlą bei paklausą.
24. Programos prioritetai:
24.2. asmenų, vartojančių narkotikus, alkoholį ir tabaką, sveikatos priežiūra, reabilitacija ir socialinė reintegracija;
25. Programos uždaviniai:
25.1. mažinti narkotikų, tabako ir alkoholio pasiūlą ir apyvartą (vykdyti nusikaltimų, susijusių su neteisėta narkotikų, tabako ir alkoholio apyvarta, prevencijos ir kontrolės priemones; skatinti visuomenę netoleruoti nusikalstamų veikų, susijusių su neteisėta narkotikų, tabako ir alkoholio apyvarta; mažinti tabako gaminių ir alkoholio produktų prieinamumą ir vartojimą, tobulinant teisinį reglamentavimą per savivaldybės tarybos sprendimus);
25.2. mažinti narkotikų, tabako ir alkoholio paklausą (vykdyti bendrąją, atrankinę ir tikslinę narkotikų, tabako ir alkoholio vartojimo prevenciją, formuojant neigiamą požiūrį į jų vartojimą; vaikams ir jaunimui diegti vertybines nuostatas ir sveikos gyvensenos įgūdžius; įgyvendinti prevencijos programas; gerinti sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą ir kokybę asmenims, turintiems psichikos ir elgesio bei kitų sveikatos sutrikimų dėl narkotikų, tabako ir alkoholio vartojimo, siekiant užkirsti kelią ŽIV, virusinių hepatitų ir kitų infekcijų plitimui bei mažinti mirtingumą apsinuodijus narkotikais ir/ar alkoholiu; gerinti socialinių paslaugų (pagalba socialinės rizikos šeimoms ir asmenims, psichologinės reabilitacijos, reintegracijos į visuomenę bei kitų socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę; stiprinti sveikatos priežiūros prieinamumą, siekiant asmenims, sergantiems priklausomybe, padidinti teikiamų paslaugų kokybę);
25.3. stiprinti veiklos valdymą ir koordinavimą (plėtoti tarpinstitucinį bendradarbiavimą, skatinti iniciatyvas narkotikų, tabako ir alkoholio pasiūlos ir paklausos mažinimo srityse, gerinti teisėsaugos institucijų bendradarbiavimą ir veiklos koordinavimą, siekti aktyvesnio visuomenės palaikymo ir bendradarbiavimo su teisėsaugos ir priežiūros institucijomis, vykdant narkotikų, tabako ir alkoholio apyvartos kontrolę; stiprinti administracinius gebėjimus tobulinant specialistų kvalifikaciją; teikti informaciją institucijoms ir visuomenei apie stebėsenos duomenis, apie sergamumą ir ligotumą narkomanija, priklausomybės ligomis, apie statistinių duomenų analizę, atliktus tyrimus, prevencinių priemonių, programų ir projektų įgyvendinimo veiksmingumą).
IV SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS, VYKDYTOJAI, TERMINAI IR LAUKIAMI REZULTATAI
Eil. Nr. |
Priemonės pavadinimas |
Įvykdymo terminas |
Priemonės vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
Vertinimo kriterijai
|
Siekiamas rodiklis
|
Prelimina-rus lėšų poreikis Eur |
Galimi lėšų šaltiniai |
1. UŽDAVINYS. MAŽINTI NARKOTIKŲ, TABAKO IR ALKOHOLIO PASIŪLĄ IR APYVARTĄ |
||||||||
1. |
Stiprinti teisėsaugos institucijų bendradarbiavimą, įgyvendinant priemones, mažinančias psichoaktyviųjų medžiagų pasiūlą ir paklausą, atskleisti pažeidimus, nusikalstamas veikas, susijusius su neteisėta narkotinių ir psichotropinių medžiagų apyvarta |
2016–2019 m. |
Utenos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Visagino policijos komisariatas |
Bus įgyvendintas atsakomybės neišvengiamumo principas, sumažintas narkotinių, psichotropinių medžiagų vartojimas ir disponavimas |
Atliktų policijos priemonių skaičius
Atliktų patikrinimų apsvaigimui nustatyti skaičius
|
Ne mažiau kaip 12 kasmet
Ne mažiau kaip 50 patikrinimų apsvaigimui nustatyti |
Policijos žmogiškieji ištekliai
1700 kasmet |
VB
SB (5 pr.) |
2. |
Vykdyti tikslines priemones, siekiant nustatyti ir išaiškinti alkoholio ir tabako gaminių pardavimo ar perdavimo nepilnamečiams vartoti faktus |
2016–2019 m. |
Utenos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Visagino policijos komisariatas |
Bus sustiprinta verslo ir visuomenės socialinė atsakomybė už neteisėtą gaminių pardavimą nepilnamečiams |
Policijos priemonių skaičius |
Kas ketvirtį |
Policijos žmogiškieji ištekliai |
VB |
3. |
Informuoti visuomenę skatinant netoleruoti nusikalstamų veikų, susijusių su neteisėta psichoaktyviųjų medžiagų apyvarta |
2016–2019 m. |
Utenos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Visagino policijos komisariatas |
Padidės visuomenės informuotumas ir nusikalstamų veikų, susijusių su neteisėta psichoaktyviųjų medžiagų apyvarta, netoleravimas |
Vietinėje spaudoje, savivaldybės ir policijos komisariato interneto svetainėse kas pusmetį paskelbta informacija |
Ne mažiau kaip po 2 informacijas interneto svetainėse, vietinėje spaudoje kasmet
|
100 |
SB (5 pr.) |
4. |
Stiprinti Visagino savivaldybės Viešosios tvarkos kontrolę, steigiant naujas pareigybes Visagino savivaldybės administracijos stuktūroje |
2017 m. |
Visagino savivaldybės administracija
|
Bus užtikrintas teisės aktų vykdymas, sustiprinta kontrolė |
Darbuotojų, vykdančių viešosios tvarkos kontrolę, skaičius |
Ne mažiau, kaip 2 darbuotojai |
18000 |
SB (1 pr.) |
5. |
Inicijuoti Visagino savivaldybės tarybos sprendimų projektus dėl alkoholio prekybos apribojimo, draudimo rūkyti viešose vietose |
2016–2019 m. |
Bendruomenės sveikatos taryba, Narkotikų kontrolės komisija, Visuomenės sveikatos biuras, Utenos apskrities Vyriausiojo policijos komisariato Visagino policijos komisariatas, seniūnaičiai, NVO |
Bus sumažinta alkoholio pasiūla, skatinama nerūkyti viešose vietose, bus formuojamas neigiamas visuomenės požiūris į psichoaktyviųjų medžiagų vartojimą |
Priimtų Visagino savivaldybės tarybos sprendimų skaičius |
Ne mažiau, kaip 4 per visą programos laikotarpį |
- |
- |
6. |
Griežtinti licencijų verstis prekyba alkoholio ir tabako gaminiais kontrolę |
2017–2019 m. |
Visagino savivaldybės administracija
|
Bus sumažintas alkoholio ir tabako prieinamumas gyventojams |
Išduotų licencijų verstis prekyba alkoholio ir tabako gaminiais skaičius |
Išduotų licencijų verstis prekyba alkoholio ir tabako gaminiais mažėjimas (2 proc. kasmet) |
- |
- |
2. UŽDAVINYS. MAŽINTI NARKOTIKŲ, TABAKO IR ALKOHOLIO PAKLAUSĄ |
||||||||
7. |
Vykdyti bendrąją prevenciją rengiant ir įgyvendinant mokyklų/ gimnazijų psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencinį planą |
2016–2019 m. |
Visagino savivaldybės mokyklos, |
Kiekvienoje mokykloje prevencinė veikla bus vykdoma nuosekliai ir kryptingai. Bus formuojamas neigiamas moksleivių požiūris į psichoaktyviųjų medžiagų vartojimą, suvokimas apie šių medžiagų sukeliamą žalą |
2017–2019 metais kasmet parengtas ir įgyvendintas mokyklos/ gimnazijos psichotropinių medžiagų vartojimo prevencinis planas, įgyvendintų priemonių skaičius |
2017–2019 metais įgyvendinta po 6 prevencinius planus kasmet (mokyklų, gimnazijų, VTPMC) |
Įstaigų ištekliai |
Įstaigų lėšos, VB |
8. |
Vykdyti atrankinę prevenciją, teikiant konsultacijas asmenims, kurie dar neturi psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo patirties, bet dėl neigiamo socialinės aplinkos poveikio padidėja tikimybė, kad jie gali pradėti vartoti narkotines ir psichotropines medžiagas |
2017–2019 m. |
Visagino švietimo pagalbos tarnybos, VšĮ VPSP Psichologinės pagalbos tarnybos, Visagino socialinių paslaugų centro, Visagino paramos vaikui centro, Vaiko teisių apsaugos skyriaus darbuotojai / socialiniai darbuotojai / pedagogai, psichologai |
Bus sumažinta riziką ir padidinta apsaugos veiksnių įtaka, formuojamas neigiamas požiūris į psichoaktyviųjų medžiagų vartojimą |
Asmenų, kurie kreipėsi pagalbos ar buvo nukreipti gauti socialinės/psichologinės pagalbos, skaičius |
100 proc. asmenų, kurie kreipėsi (ar buvo nukreipti) pagalbos, gavo paslaugą |
Įstaigų ištekliai
|
Įstaigų lėšos, VB, ES ir kitų fondų lėšos |
9. |
Vykdyti vaikų ir jaunimo socializacijos projektų finansavimą |
2016–2019 m. |
Visagino savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyrius, Visagino socialinių paslaugų centras |
Bus sudaryta galimybė prasmingam vaikų ir jaunimo užimtumui bei vaikų ir jaunimo, turinčių mažiau galimybių, socialinių kompetencijų ugdymui |
Socializacijos projektų skaičius |
Ne mažiau kaip 5 projektai kasmet |
10000 |
SB (2,6 per.) |
10. |
Įgyvendinti Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymą |
2017–2019 m. |
Visagino savivaldybės Vaiko gerovės komisija, Visagino socialinių paslaugų centras |
Bus koreguojamas vaikų, turinčių polinkį nepaisyti socialinių normų ir vertybių, elgesys; vykdomas gyvenimo įgūdžių, gebėjimų ugdymas, pozityvus užimtumas, švietimo ar kitos pagalbos teikimas pagal vaiko poreikius. Tai padės vaikams sėkmingai resocializuotis ir integruotis visuomenėje |
Vaikų, turinčių žalingų įpročių ir psichikos problemų, nukreiptų pas atitinkamus specialistus, skaičius |
100 proc. vaikų, nukreiptų pas atitinkamus specialistus, gavo paslaugą |
Įstaigų ištekliai |
Įstaigų lėšos |
11. |
Vykdyti psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos ir sveikos gyvensenos propagavimo projektų įgyvendinimą |
2016–2019 m. |
Visagino savivaldybės biudžetinės įstaigos, organizacijos, NVO |
Bus formuojamas neigiamas požiūris į psichoaktyviųjų medžiagų vartojimą, suvokimas apie šių medžiagų sukeliamą žalą |
Prevencijos projektų skaičius |
Ne mažiau kaip 3 projektai kasmet |
3000 |
ŠMM, SADM, JRD, kitų fondų lėšos |
12. |
Vykdyti jaunimo centrų / erdvių veiklos / iniciatyvų finansavimą |
2017–2019 m. |
Visagino savivaldybės administracija, jaunimo reikalų koordinatorius |
Bus sudaryta galimybė prasmingam vaikų ir jaunimo užimtumui bei vaikų ir jaunimo, turinčių mažiau galimybių, socialinių kompetencijų ugdymui |
Socializacijos projektų / iniciatyvų skaičius |
Ne mažiau kaip 2 projektai / iniciatyvos kasmet |
6000 |
SB (5 pr.) |
13. |
Vykdyti tikslinę prevenciją socialinės rizikos šeimoms, socialinės rizikos suaugusiems asmenims, socialinės rizikos vaikams, vartojantiems narkotines ir psichotropines medžiagas, bet dar neturintiems priklausomybės požymių |
2017–2019 m. |
Visagino savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyrius, VšĮ PSPC Psichikos sveikatos centras, Visagino socialinių paslaugų centras, Visagino paramos vaikui centras, Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos Visagino skyrius |
Bus siekiama anksti nustatyti socialinės rizikos asmenis ir motyvuoti juos nevartoti narkotinių ir psichotropinių medžiagų, teikti jiems reikiamą švietimo, socialinę ir psichologinę pagalbą, vykdyti ankstyvąją intervenciją |
Asmenų, nukreiptų pas atitinkamus specialistus, skaičius |
100 proc. asmenų, nukreiptų pas atitinkamus specialistus, gavo paslaugą |
Įstaigų ištekliai |
Įstaigų lėšos, VB, ES, kitų fondų lėšos
|
14. |
Atlikti tyrimus „Psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo paplitimas tarp moksleivių“ |
2017–2019 m. |
Visuomenės sveikatos biuras, Visagino švietimo pagalbos tarnyba, Visagino savivaldybės mokyklos. |
Bus atlikta situacijos analizė ir kasmet galima bus atlikti palyginimą |
Atliktų tyrimų skaičius |
Ne mažiau kaip 1 tyrimas kasmet |
Įstaigų ištekliai |
SB, ES, kitų fondų lėšos |
15. |
Vykdyti priminę, bendrąją psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevenciją, užkrečiamųjų ligų prevenciją, skatinti fizinį aktyvumą ir sveiką gyvenseną, vykdyti mokinių sveikatos priežiūrą, įgyvendinant Visuomenės sveikatos priežiūros funkcijas |
2017–2019 m. |
Visuomenės sveikatos biuras |
Bus įgyvendinta Visuomenės sveikatos biuro programa (visuomenės sveikatos priežiūra) ir parengta veiklos ataskaita |
Prevencijos programų /ataskaitų apie įgyvendinimą skaičius |
100 proc. įgyvendinta VSB 1 prevencijos programa ir parengta ataskaita (kasmet) |
30 proc. VSB lėšų, skirtų sveikatos stiprinimui ir priežiūrai, skirti psichoakty-viųjų medžiagų vartojimo prevencijai |
SB (7 pr.), ES, kitų fondų lėšos |
16. |
Įsteigti Visagino visuomenės sveikatos biurą |
2017–2018 m. |
Visagino savivaldybės taryba, Visagino savivaldybės administracija |
Pagerės Visuomenės sveikatos priežiūros funkcijų įgyvendinimo kontrolė ir biuro specialistų atsakomybė |
Įsteigtų VS biurų skaičius |
Įsteigtas 1 biuras |
40000 2017-2018 m. |
SB (7 pr.) |
17. |
Vykdyti sveikatos priežiūros rėmimo specialiųjų programų konkursą, nustatant vieną iš prioritetų – psichotropinių medžiagų vartojimo prevencija |
2016–2018 m. |
Visagino savivaldybės administracija |
Bus užtikrintas sveikatos priežiūros įstaigų, kitų įstaigų ir NVO programų įgyvendinimas sveikatos priežiūros srityje |
Programų skaičius |
Ne mažiau kaip 4 programos kasmet |
20 proc. iš aplinkos teršimą surinktų lėšų (suma nustatoma kasmet) 8200 (2016) |
SB (7 pr.) |
18. |
Organizuoti vaikų užimtumą tikslinei grupei – vaikams iš socialinės rizikos šeimų (mokinių atostogų metu) |
2016–2019 m. |
Visagino socialinių paslaugų centras |
Bus užtikrintas prasmingas vaikų, turinčių mažiau galimybių / elgesio ypatumų / socialinės rizikos vaikų, užimtumas vasaros metu |
Programų skaičius |
Ne mažiau kaip 1 programą kasmet |
VSPC resursai |
SB, kitų fondų lėšos |
19. |
Vykdyti nuolatinį asmenų (jaunimo bei transporto priemonių vairuotojų) apsvaigimo nuo narkotinių, psichotropinių ir kt. psichoaktyviųjų medžiagų nustatymo kontrolę |
2017–2019 m. |
Utenos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Visagino policijos komisariatas |
Bus padidintas atsitiktinių patikrų skaičius, įgyvendintas atsakomybės neišvengiamumo principas, sumažės apsvaigusiųjų skaičius |
Patikrų nuo apsvaigimo skaičius |
Ne mažiau kaip 4 patikros per metus |
Utenos apskr. VPK Visagino policijos komisariato žmogiškieji ištekliai |
VB |
20. |
Užtikrinti informacijos teikimą savivaldybės, ugdymo ir socialinių paslaugų įstaigų interneto svetainėse, vietinėje žiniasklaidoje (internetas, televizija): informaciniai reportažai / straipsniai apie narkotikų, alkoholio ir tabako žalą sveikatai bei būdus atsikratyti šių žalingų įpročių |
2016–2019 m. |
Visagino savivaldybės administracija, Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos Visagino skyrius, Utenos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Visagino policijos komisariatas, Visuomenės sveikatos biuras, Visagino socialinių paslaugų centras, Visagino savivaldybės seniūnaičiai, NVO |
Bus užtikrintas informacijos teikimas gyventojams psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos ir kontrolės klausimais |
Paskelbtų informacijų vietinėje spaudoje, savivaldybės, ugdymo įstaigų, NVO interneto svetainėse skaičius |
Ne mažiau kaip 2 informacijos svetainėse, 2 vietinėje spaudoje, 2 reportažai per TV kasmet
|
100 kasmet |
SB (5 pr.) |
21. |
Užtikrinti savivaldybės interneto svetainėje interaktyvios nuorodos sukūrimą su informacija, kur kreiptis pagalbos, jeigu žmogus / vaikas vartoja psichoaktyviąsias medžiagas |
2016–2017 m. |
Narkotikų kontrolės komisija, Visuomenės sveikatos biuras, Visagino savivaldybės administracija |
Daugiau tėvų, žmonių ir savivaldybės specialistų gaus informaciją, kur kreiptis pagalbos ir gauti pagalbą, jeigu vaikas / suaugęs asmuo vartoja psichoaktyviąsias medžiagas, gyventojams laiku bus suteikta reikalinga pagalba |
Sukurta ir paskelbta nuoroda su naudinga informacija |
1 interaktyvi nuoroda |
- |
- |
22. |
Sukurti socialinę reklamą ir įrengti socialinės reklamos stendus |
2016–2019 m. |
Visagino savivaldybės administracija, Visuomenės sveikatos biuras |
Padidės visuomenės informuotumas apie narkotikų, tabako, alkoholio keliamą žalą, bus formuojami sveikos gyvensenos įgūdžiai |
Bus įrengti ir efektyviai naudojami savivaldybės informaciniai stendai |
Įrengti ne mažiau kaip 2 stendai ir ne rečiau kaip kartą per metus atnaujinama socialinė reklama |
600 2016 m. ir po 400 vėlesniais metais |
SB (1 pr.) |
23. |
Organizuoti metinių dienų minėjimą – Pasaulinės dienos be tabako (gegužės 31 d.), Tarptautinės nerūkymo dienos (lapkričio 15 d.), Pasaulinės AIDS dienos (gruodžio 1 d.) |
2017–2019 m. |
Visuomenės sveikatos biuras, Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos Visagino skyrius, Visagino savivaldybės administracija, Visagino socialinių paslaugų centras |
Bus organizuoti metinių dienų minėjimai, tai atkreips visuomenės dėmesį į esamas problemas |
Renginių (akcijų) skaičius |
Organizuoti 5 renginiai / akcijos |
250
|
SB (4 pr.) |
24. |
Organizuoti akciją „Renkuosi žinoti“ – greitas testavimas dėl ŽIV ir hepatito C ir B |
2016–2019 m. |
Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos Visagino skyrius |
Dalyviams bus atliekami tyrimai, kalbama apie jų prasmę, teikiamos rekomendacijos bei dalinama informacinė medžiaga, raginanti būti budriais ir laiku pasitikrinti sveikatą bei išvengti šių klastingų infekcinių susirgimų |
Akcijų skaičius |
Ne mažiau kaip kartą per metus |
Organizacijos lėšos |
Lietuvos Raudono-jo Kryžiaus draugijos Visagino skyriaus lėšos |
25. |
Atlikti nakvynės namų veiklos analizę, išplėsti paslaugas – saugios nakvynės (išblaivinimo) paslaugos įvedimas |
2017–2019 m. |
Visagino socialinių paslaugų centras, Visagino savivaldybės administracija |
Bus patobulintas nakvynės namų veiklos reguliavimas, išplėstos paslaugos, užtikrinant apsvaigusio žmogaus ir visuomenės saugą ir orumą |
Įrengtų išblaivinimo kambarių (moterų ir vyrų) skaičius |
Įrengta 2 saugios nakvynės (išblaivinimo) kambariai |
30000 patalpų įrengimui 2017 m., 18000 darbuotojų etatams kasmet |
SB (10, 6 pr.)
|
26. |
Teikti Laikino apgyvendinimo paslaugas socialinės rizikos suaugusiems asmenims, smurtą šeimoje patyrusiems asmenims, baigusiems reabilitacijos bendruomenėse programas asmenims Nakvynės namuose ir krizių centre |
2016–2019 m. |
Visagino socialinių paslaugų centras, Visagino šeimos krizių centras |
Bus užtikrinta sauga ir orumas socialinės rizikos suaugusiems asmenims, smurtą šeimoje patyrusiems asmenims, asmenims, baigusiems reabilitacijos bendruomenėse programas |
Veikiančių organizacijų, kur teikiamos apgyvendinimo paslaugas socialinės rizikos asmenims, skaičius |
Veikiančios ne mažiau kaip 2 organizacijos |
Įstaigų pajamos (VSPC 1935 - paslaugos kaina) 2016 m. - 42 055 |
SB (6 pr.) ES, kitų fondų lėšos |
27. |
Vykdyti prevencinį darbą su švirkščiamųjų narkotikų vartotojais ir infekuotais asmenimis „Žemo slenksčio“ (žalos mažinimo) kabinete |
2017–2019 m. |
Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos Visagino skyrius |
Padidės įvairių rūšių paslaugų prieinamumas priklausomybės ligomis sergantiems asmenims: panaudotų švirkštų keitimas; sargių dalijimas; greitas testavimas dėl ŽIV, hepatito C ir B; konsultavimas, švietimas, nukreipimas gydymui, psichologo pagalba |
Priimtų asmenų skaičius |
Aptarnauti ne mažiau kaip 40 asmenų |
8900 socialinio darbuotojo etato įsteigimas kasmet, 500 pavojaus mygtuko įrengimas |
SB (6 pr.) |
28. |
Palaikyti pagalbos sau grupes (anoniminių alkoholikų, anoniminių narkomanų), vykdyti grupių vadovų mokymus, viešinti informaciją apie pagalbos sau grupių veiklą vietinėje žiniasklaidoje |
2016–2019 m. |
Visagino savivaldybės administracija
|
Bus apmokyti pagalbos sau grupių vadovai, bus skatinama pagalbos sau grupių veikla bei grupių veikla bus viešinama vietinėje žiniasklaidoje |
Kvalifikacijos tobulinimo renginių / dalyvių skaičius; skelbimų skaičius
|
Ne mažiau kaip 1 seminaras 1 vadovui kasmet; 4 skelbimai vietinėje spaudoje apie pagalbos sau grupių susitikimus kasmet |
150 transporto išlaidos kasmet,
60 kasmet |
SB (1 pr.) |
29. |
Užtikrinti gydytojo toksikologo paslaugų suteikimą asmenims, sergantiems priklausomybės ligomis |
2017–2019 m. |
VšĮ Visagino ligoninė |
Bus teikiama sveikatos priežiūra ir gydymas asmenims, sergantiems priklausomybės ligomis |
Asmenų, kuriems suteiktos toksikologo paslaugos, skaičius |
1 nuolat dirbantis specialistas, 100 proc. asmenų, kuriems reikalinga pagalba, gavo paslaugą |
Sveikatos įstaigos biudžetas |
TLK |
30. |
Užtikrinti psichikos sveikatos priežiūros paslaugų suteikimą asmenims, sergantiems priklausomybės ligomis |
2016–2019 m. |
VšĮ Visagino ligoninė, VšĮ PSPC Psichikos sveikatos centras |
Bus teikiama sveikatos priežiūra, konsultacijos ir gydymas asmenims, turintiems psichikos ir elgesio sutrikimų dėl psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo, sergantiems priklausomybės ligomis |
Asmenų, kuriems suteiktos psichiatro paslaugos, skaičius |
3 nuolat dirbantys specialistai, 100 proc. asmenų, kuriems reikalinga pagalba, gavo paslaugą |
Sveikatos įstaigų biudžetas |
TLK |
31. |
Teikti socialinę paramą priklausomybės ligomis sergantiems asmenims |
2016–2019 m. |
Visagino savivaldybės administracija |
Bus mažinamas priklausomybes turinčių asmenų skaičius |
Asmenų, kuriems suteikta parama, skaičius |
Apmokėtas 6 asmenų gydymas |
1500 kasmet |
SB (6 pr.) |
32. |
Užtikrinti greitosios ir būtinosios medicinos pagalbos paslaugos suteikimą apsinuodijusiems nuo alkoholio, narkotinių ir psichotropinių medžiagų |
2016–2019 m. |
GMP teikiančios įmonės |
Bus užtikrinta pagalba asmenims, apsinuodijusiems nuo alkoholio, narkotinių ir psichotropinių medžiagų |
Asmenų, kuriems suteikta pagalba, skaičius |
1 veikianti GMP stotis, ligoninės priėmimo skyrius |
Sveikatos įstaigų biudžetas |
TLK |
3. UŽDAVINYS. STIPRINTI VEIKLOS VALDYMĄ IR KOORDINAVIMĄ |
||||||||
33. |
Skatinti tarpinstitucinį bendradarbiavimą |
2016–2019 m. |
Narkotikų kontrolės komisija
|
Bus užtikrintas tarpinstitucinis bendradarbiavimas, siekiant mažinti psichoaktyviųjų medžiagų pasiūlą ir paklausą |
Organizuotų tarpinstitucinių susitikimų skaičius |
Ne mažiau kaip 2 per metus |
- |
- |
34. |
Organizuoti narkotikų kontrolės komisijos posėdžius |
2016–2019 m. |
Narkotikų kontrolės komisija |
Bus užtikrintas svarbių klausimų aptarimas, svarstymas |
Posėdžių skaičius |
Ne mažiau kaip 2 per metus |
- |
- |
35. |
Organizuoti iniciatyvų (renginių) narkotikų, tabako ir alkoholio pasiūlos ir paklausos mažinimo srityse konkursą |
2017–2019 m. |
Visagino savivaldybės administracija, jaunimo reikalų koordinatorius |
Bus skatinamos organizacijų iniciatyvos, formuojamos blaivybės vertybės |
Atrinkta geriausia metų iniciatyva |
Ne mažiau kaip 1 iniciatyva per metus |
300 |
SB (7 pr.) |
36. |
Aplankyti savivaldybes, turinčias patirties įgyvendinant narkotikų žalos mažinimo priemones, išblaivinimo įstaigas, pasidalinti ir apsikeisti patirtimi (komisijos narių / specialistų išvyka) |
2016–2017 m. |
Narkotikų kontrolės komisija |
Bus užtikrintas bendradarbiavimas tarp savivaldybių, tai padidins Narkotikų kontrolės komisijos narių informuotumą apie psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevenciją |
Organizuota išvyka pasisemti patirties |
1 kartą per metus |
150 transporto išlaidoms kasmet |
SB (7 pr.) |
37. |
Organizuoti konferenciją alkoholio, tabako ir narkotikų vartojimo prevencijos klausimais |
2017–2019 m. |
Visuomenės sveikatos biuras |
Organizuotų konferencijų skaičius |
Suorganizuo-ta ir įvykusi konferencija, po vieną kas dvejus metus |
900 kas dveji metai |
SB (7 pr.) |
|
38. |
Vykdyti narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, sergamumo narkomanija, priklausomybės ligomis, psichikos ir elgesio sutrikimais, kurių priežastis yra narkotinės ir psichotropinės medžiagos, stebėseną. Kaupti informaciją dėl sergamumo ir ligotumo narkomanija, dėl nusikalstamų veikų, susijusių su narkotinėmis medžiagomis, dėl rizikos šeimų ir rizikos asmenų, dėl licencijų verstis alkoholio ir tabako prekyba, dėl sergamumo ir ligotumo AIDS, ŽIV ir hepatitu skaičiaus |
2016–2019 m. |
VšĮ Visagino ligoninės pavaduotojas gydymui, Visagino savivaldybės gydytojas, Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugijos Visagino skyrius, Visuomenės sveikatos biuras |
Sukaupti duomenys bus pristatyti savivaldybės Narkotikų kontrolės komisijai, savivaldybės institucijoms ir visuomenei |
Atliktų duomenų analizių skaičius |
Ne mažiau kaip 1 metinė duomenų analizė |
- |
- |
39. |
Dalyvauti (Narkotikų kontrolės komisijos nariams) NTAKD, kitų institucijų organizuojamuose mokymuose psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo klausimais |
2016–2019 m. |
Narkotikų kontrolės komisija |
Narkotikų kontrolės komisijos nariai bus apmokyti narkotikų, tabako ir alkoholinių gėrimų prevencijos klausimais, pagerės narių kompetencija |
Mokymų skaičius / dalyvių skaičius |
Ne mažiau kaip 1 mokymai / ne mažiau kaip 3 komisijos nariai dalyvauja mokymuose kasmet |
200 transporto išlaidos kasmet |
SB (7 pr.) |
40. |
Pateikti Narkotikų kontrolės komisijos veiklos ataskaitas savivaldybės tarybai bei paskelbti jas savivaldybės interneto svetainėje |
2016–2019 m. |
Narkotikų kontrolės komisija |
Kiekvienais metais Narkotikų kontrolės komisijos veiklos ataskaitos bus teikiamos savivaldybės tarybai |
Ataskaitų skaičius |
Ne mažiau kaip 1 ataskaita kasmet |
- |
- |
V SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS
27. Programos įgyvendinimą koordinuoja Visagino savivaldybės narkotikų kontrolės komisija (toliau – Komisija).
28. Atsakingos savivaldybės institucijos ir įstaigos, vykdančios Programos įgyvendinimo priemones, kiekvienais metais į savo strateginius veiklos planus įtraukia priemones, kurias numato vykdyti pagal Programą.
29. Ši programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės biudžete atitinkamoms institucijoms ir įstaigoms, atsakingoms už Programos priemonių įgyvendinimą, patvirtintų bendrųjų asignavimų. Programai finansuoti gali būti naudojamos Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų ir kitos teisės aktų nustatyta tvarka gautos lėšos.
30. Savivaldybės institucijos ir įstaigos, vykdančios Programos įgyvendinimo priemones, kiekvienais metais iki sausio 31 d. pateikia Komisijai informaciją apie Programos įgyvendinimo priemonių vykdymą.
31. Komisija koordinuoja Programos įgyvendinimo priemonių vykdymą ir kiekvienais metais iki kovo 1 d. parengia Programos įgyvendinimo priemonių vykdymo ataskaitą.
32. Savivaldybių institucijos, įgyvendindamos narkotinių, tabako ir alkoholio pasiūlos ir paklausos mažinimo priemones, bendradarbiauja su sveikatos priežiūros, socialinių paslaugų teikimo, kultūros, švietimo, teisėsaugos įstaigomis, teritorinėmis darbo biržomis, asociacijomis, bendruomenėmis.