Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 19 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-1614, LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ KODEKSO 1851 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-1615 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 19 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIIP-1784
2014 m. lapkričio 12 d. Nr. 1255
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2014 m. birželio 27 d. sprendimo Nr. SV-S-692 „Dėl įstatymų ir Seimo nutarimo projektų išvadų“ 6, 7 ir 10 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Pritarti Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo Nr. I-1143 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-1614.
2. Pritarti Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo Nr. I-1143 19 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIIP-1784 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-1784) teisinio reguliavimo tikslui, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą Nr. XIIP-1784, atsižvelgiant į šiuos pasiūlymus:
2.1. Siūlytina atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIIP-1784 nuostatos dėl draudimo rūkyti daugiabučių namų balkonuose, terasose, galerijose ir pro daugiabučių namų langus (toliau – draudimas), kadangi valstybės ir savivaldybių institucijų atstovams gali būti sudėtinga nustatyti draudimo pažeidėjus, kad būtų galima surašyti administracinio teisės pažeidimo protokolą. Nors ir bus galimybių užfiksuoti patį draudimo pažeidimą (nufotografuoti, apklausti kaimynus ir panašiai), tačiau nustatyti pažeidėjo asmenybę bus beveik neįmanoma, nes nei Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksas, nei Lietuvos Respublikos policijos veiklos įstatymas, nei kiti Lietuvos Respublikos įstatymai policijos pareigūnams ar savivaldybių institucijų atstovams nesuteikia teisės patekti į privačios nuosavybės objektus tiriant administracinius teisės pažeidimus ar siekiant užkirsti jiems kelią.
2.2. Siūlytina Įstatymo projektą Nr. XIIP-1784 svarstyti kartu su Lietuvos Respublikos Seime įregistruotais Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 224 ir
2591 straipsnių pakeitimo ir Kodekso papildymo 1856 straipsniu įstatymo projektu Nr. XIIP-609 ir Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 372, 1851, 224, 2591 straipsnių pakeitimo ir papildymo, Kodekso papildymo 1856 straipsniu įstatymo projektu Nr. XIIP-707, kuriuose siūloma numatyti administracinę atsakomybę už asmenų iki 18 metų tabako gaminių vartojimą ir turėjimą, ir Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo 2, 8, 15, 19, 26 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 161, 271 straipsniais įstatymo Nr. XIP-743(2) projektu, kuriuo siūloma įtvirtinti draudimą asmenims iki 18 metų rūkyti (vartoti) tabako gaminius ar jų turėti.
3. Pritarti Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1851 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-1615 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-1615) teisinio reguliavimo tikslui, tačiau iš esmės nepritarti teisinio reguliavimo priemonėms, kadangi priėmus Įstatymo projektą Nr. XIIP-1615 juo siūlomos nustatyti nuobaudos už Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (toliau – ATPK) 1851 straipsnyje nurodytus administracinius teisės pažeidimus (rūkymą vietose, kuriose pagal savivaldybių tarybų sprendimus draudžiama tai daryti, ir vietose, kuriose pagal įstatymus draudžiama tai daryti) savo griežtumu nepagrįstai išsiskirtų iš nuobaudų, skiriamų už panašius administracinius teisės pažeidimus, sistemos (pavyzdžiui, rūkymas autobuse, troleibuse ar maršrutiniame taksi užtraukia baudą nuo dešimties iki dvidešimties litų (ATPK 137 straipsnio 3 dalis), rūkymas aerodromo teritorijoje nenustatytose vietose užtraukia baudą nuo dvidešimties iki penkiasdešimties litų (ATPK 1162 straipsnio 2 dalis), rūkymas jūrų laivuose nenustatytose vietose užtraukia įspėjimą arba baudą nuo dešimties iki dvidešimties litų (ATPK 118 straipsnis), rūkymas vidaus vandenų transporto priemonėse nenustatytose vietose užtraukia įspėjimą arba baudą nuo dešimties iki dvidešimties litų (ATPK 120 straipsnis), o Įstatymo projekto Nr. XIIP-1615 aiškinamajame rašte nenurodomi duomenys, kuriais remiantis daroma išvada, kad šiuo metu ATPK 1851 straipsnyje nustatytos baudos yra neefektyvios, ir nepagrindžiama, kodėl būtent už šiuos pažeidimus turėtų būti numatyta griežtesnė atsakomybė. Pažymėtina, kad teisės doktrinoje vyrauja nuostata, jog bausmės efektyvumą (kartu ir prevencinės funkcijos įgyvendinimą) lemia ne bausmės griežtumas, o jos neišvengiamumas. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 1998 m. gruodžio 9 d. nutarime pabrėžė, kad bausmių griežtinimas iškreipia ir nuvertina jų paskirtį, nes tuo akcentuojamas vien nubaudimo aspektas. Taip pat pažymėtina, kad skiriant administracinę nuobaudą siekiama pažeidėją ne tik nubausti, bet ir auklėti, kad jis laikytųsi įstatymų, gerbtų bendro gyvenimo taisykles, taip pat kad tiek pats teisės pažeidėjas, tiek ir kiti asmenys nepadarytų naujų teisės pažeidimų (ATPK 20 straipsnis).