Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL REIKALAVIMŲ ASMENIMS, SIEKIANTIEMS ĮGYTI BEI ĮGIJUSIEMS TEISĘ PLĖTOTI IR EKSPLOATUOTI ATSINAUJINANČIUS ENERGIJOS IŠTEKLIUS NAUDOJANČIAS ELEKTRINES JŪRINĖJE TERITORIJOJE, IR JŪRINĖS TERITORIJOS TYRIMŲ BEI KITŲ VEIKSMŲ ATLIKIMO IŠLAIDŲ KOMPENSAVIMO APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. spalio 19 d. Nr.1049
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 10 dalies 1–3, 18 punktais, 11, 18 dalimis, 22 dalies 5 punktu, 28 ir 29 dalimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
1. Patvirtinti Reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines jūrinėje teritorijoje, ir jūrinės teritorijos tyrimų bei kitų veiksmų atlikimo išlaidų kompensavimo aprašą (pridedama).
2. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja praėjus 2 mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas.
3. Įpareigoti Lietuvos Respublikos energetikos ministeriją nedelsiant informuoti Teisės aktų registro tvarkytoją apie šio nutarimo įsigaliojimo datą po šio nutarimo 2 punkte nurodyto pritarimo gavimo.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1049
2022 m. spalio 19 d. nutarimu
REIKALAVIMŲ ASMENIMS, SIEKIANTIEMS ĮGYTI BEI ĮGIJUSIEMS TEISĘ PLĖTOTI IR EKSPLOATUOTI ATSINAUJINANČIUS ENERGIJOS IŠTEKLIUS NAUDOJANČIAS ELEKTRINES JŪRINĖJE TERITORIJOJE, IR JŪRINĖS TERITORIJOS TYRIMŲ BEI KITŲ VEIKSMŲ ATLIKIMO IŠLAIDŲ KOMPENSAVIMO APRAŠAS
I Skyrius
Bendrosios nuostatos
1. Reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines jūrinėje teritorijoje, ir jūrinės teritorijos tyrimų bei kitų veiksmų atlikimo išlaidų kompensavimo aprašas (toliau – Aprašas) nustato kriterijus ir reikalavimus asmenims, dalyvaujantiems atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtros ir eksploatacijos Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje (toliau – jūrinė teritorija) konkurse, kuris organizuojamas Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. birželio 22 d. nutarimo Nr. 697 „Dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo“ (toliau – Nutarimas dėl vietų ir galių) pagrindu (toliau – konkursas). Aprašas taip pat įtvirtina kriterijus ir taisykles, pagal kuriuos nustatomi įpareigojimai konkurso laimėtojams, taip pat tvarką ir terminus, kuriais vadovaujantis kompensuojamos jūrinės teritorijos tyrimų ir kitų veiksmų atlikimo išlaidos.
II SKYRIUS
atitiktis europinės ir transatlantinės integracijos kriterijams
3. Konkurse gali dalyvauti tik europinės ir transatlantinės integracijos kriterijus atitinkantys konkurso dalyviai. Konkurso dalyvis laikomas atitinkančiu europinės ir transatlantinės integracijos kriterijus, jeigu fiziniai ar juridiniai asmenys arba kiti ūkio subjektai, nuosavybės teise įsigiję konkurso dalyvio akcijų, teisių, pajų ar kapitalo dalių (toliau – tiesioginiai akcininkai), fiziniai ar juridiniai asmenys arba kiti ūkio subjektai, nuosavybės teise neturintys konkurso dalyvio akcijų, teisių, pajų ar kapitalo dalių (toliau – akcijos) tiesiogiai, bet galintys daryti įtaką konkurso dalyviui per savo turimas konkurso dalyvio tiesioginio akcininko akcijas ar kitų netiesioginių akcininkų (kai yra akcininkų eilė) akcijas (toliau – netiesioginiai akcininkai) ir (ar) fiziniai asmenys, kurie nuosavybės teise yra tiesiogiai arba netiesiogiai įsigiję konkurso dalyvio akcijų (toliau – galutiniai naudos gavėjai), neatitinkantys europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų, nekontroliuoja konkurso dalyvio kvalifikuotosios akcijų paketo dalies arba neturi balsavimo teisių dalies, kurių procentinė išraiška yra nurodyta Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje apibrėžiant naudos gavėją, kuris yra laikomas tiesioginiu arba netiesioginiu juridinio asmens savininku (toliau – kvalifikuotoji akcijų paketo dalis).
4. Jeigu nors vienas netiesioginis akcininkas ar galutinis naudos gavėjas, kuris nėra tiesioginis akcininkas, neatitinka europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų, tokių netiesioginių akcininkų ir galutinių naudos gavėjų turima konkurso dalyvio akcijų paketo dalis nustatoma pagal sandaugos taisyklę. Pagal šią taisyklę sudauginamos konkurso dalyvio akcininkų eilėje esančios akcijų paketo dalys, pradedant nuo netiesioginio akcininko ar galutinio naudos gavėjo turimos akcijų paketo dalies, kuri padauginama iš akcijų paketo dalies, valdomos aukštesniame lygyje, ir taip tęsiama akcininkų eilėje iki tiesioginių akcininkų turimos akcijų paketo dalies. Sandaugos rezultatas yra europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų neatitinkančio netiesioginio akcininko arba galutinio naudos gavėjo netiesiogiai kontroliuojama konkurso dalyvio akcijų paketo dalis. Jeigu sandaugos rezultatas sudaro kvalifikuotąją akcijų paketo dalį, toks konkurso dalyvis dalyvauti konkurse neturi teisės. Tokiu atveju netiesioginio akcininko, neatitinkančio europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų, akcininkų turima akcijų paketo dalis toliau nėra vertinama. Jeigu sandaugos rezultatas nesudaro kvalifikuotosios akcijų paketo dalies, netiesioginio akcininko, neatitinkančio europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų, akcininkų valdoma akcijų paketo dalis toliau vertinama pagal Aprašo 5 ir 6 punktų taisykles.
5. Jeigu yra keletas (daugiau negu vienas) tiesioginių akcininkų, netiesioginių akcininkų ir (ar) galutinių naudos gavėjų, neatitinkančių europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų ir nekontroliuojančių konkurso dalyvio kvalifikuotosios akcijų paketo dalies, atliekant vertinimą sudedamos tokių tiesioginių akcininkų konkurso dalyvio akcijų paketo dalys ir netiesioginių akcininkų ir (ar) galutinių naudos gavėjų turimos konkurso dalyvio akcijų paketo dalys, apskaičiuotos pagal Aprašo 4 punkte nustatytą sandaugos taisyklę.
6. Jeigu pagal Aprašo 5 punkto taisyklę sudėjus europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų neatitinkančių tiesioginių akcininkų, netiesioginių akcininkų ir (ar) galutinių naudos gavėjų turimas konkurso dalyvio akcijų paketo dalis susidaro kvalifikuotoji akcijų paketo dalis, toks konkurso dalyvis dalyvauti konkurse neturi teisės.
7. Jeigu tiesioginiai akcininkai, netiesioginiai akcininkai ir (ar) galutiniai naudos gavėjai, neatitinkantys europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų, nevaldo konkurso dalyvio kvalifikuotosios akcijų paketo dalies, pagal Aprašo 11 punkte nustatytą tvarką pateiktus dokumentus papildomai vertinama, ar tokiems tiesioginiams akcininkams, netiesioginiams akcininkams ir (ar) galutiniams naudos gavėjams, taip pat neatitinkantiems europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų tretiesiems asmenims, yra perleistos kitų akcininkų balsavimo teisės. Jeigu balsavimo teisės yra perleistos, įvertinama, ar tiesioginių akcininkų, netiesioginių akcininkų ir (ar) galutinių naudos gavėjų, taip pat trečiųjų asmenų, kuriems yra perleistos balsavimo teisės, turima bendra balsavimo teisių suma sudaro kvalifikuotąją akcijų paketo dalį. Netiesioginių akcininkų ir (ar) galutinių naudos gavėjų turima bendra balsavimo teisių suma apskaičiuojama Aprašo 4–6 punktuose nustatyta tvarka. Balsavimo teisių dalis ir akcijų paketo dalis nėra sumuojamos. Jeigu tiesioginiai akcininkai, netiesioginiai akcininkai ir (ar) galutiniai naudos gavėjai, neatitinkantys europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų, nevaldo konkurso dalyvio kvalifikuotosios akcijų paketo dalies, bet jiems yra perleistos kitų akcininkų balsavimo teisės ir tokių balsavimo teisių suma sudaro kvalifikuotąją akcijų paketo dalį, apskaičiuotą Aprašo 4–6 punktuose nustatyta tvarka, toks konkurso dalyvis dalyvauti konkurse neturi teisės.
8. Jeigu konkurso dalyvis, jo tiesioginiai akcininkai ir (ar) jo netiesioginiai akcininkai yra bendrovės, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, Aprašo 3–7 punktuose nustatyta tvarka reguliuojamoje rinkoje vertybinių popierių dalis vertinama tik tuo atveju, jeigu ji sudaro kvalifikuotąją akcijų paketo dalį.
9. Jeigu konkurse dalyvauja jungtinės veiklos sutarties pagrindu veikianti asmenų grupė, kiekvienas iš šių asmenų turi pateikti Aprašo 11 punkte nurodytus dokumentus ir yra individualiai vertinamas Aprašo 3–8 punktuose nustatyta tvarka kaip konkurso dalyvis.
10. Jeigu bent vienas iš jungtinės veiklos sutarties pagrindu veikiančių asmenų neatitinka europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų, tokia jungtinės veiklos sutarties pagrindu veikiančių asmenų grupė dalyvauti konkurse neturi teisės.
11. Siekiant įvertinti, ar konkurso dalyvis, tiesioginiai akcininkai, netiesioginiai akcininkai ir (ar) galutiniai naudos gavėjai atitinka europinės ir transatlantinės integracijos kriterijus, konkurso dalyvis Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (toliau – Taryba) privalo pateikti:
11.1. fizinis asmuo:
11.1.1. asmens tapatybę patvirtinančio dokumento (paso arba asmens tapatybės kortelės), kuriame nurodyti šie konkurso dalyvio asmens duomenys: vardas, pavardė, gimimo data, asmens kodas (jei asmuo jį turi) ir pilietybė, kopiją. Jeigu asmuo turi daugiau negu vieną pilietybę, pateikiamos visose valstybėse, kuriose asmuo yra pilietis, išduotų asmens tapatybę patvirtinančių dokumentų kopijos. Taryba tvarko tik šiuos konkurso dalyvio asmens duomenis: vardą, pavardę, gimimo datą, asmens kodą (jei asmuo jį turi) ir pilietybę;
11.2. juridinis asmuo ar kitas ūkio subjektas:
11.2.1. valstybės įmonės Registrų centro arba užsienio valstybės, kurioje yra registruotas juridinis asmuo ar kitas ūkio subjektas, kompetentingos institucijos išduotą išrašą apie juridinio asmens ar kito ūkio subjekto įregistravimą, jo akcininkus ir galutinius naudos gavėjus, jeigu toje užsienio valstybėje yra prievolė registruoti akcininkus ir galutinius naudos gavėjus, o jeigu tokios prievolės nėra, – nuosavybės teisę pagrindžiančius dokumentus: akcijų apskaitos dokumentus, sutartis dėl akcijų ir kt.;
11.2.2. konkurso dalyvio vadovo ar įgalioto asmens pasirašytą laisvos formos nuosavybės ir kontrolės struktūrą, t. y. informaciją apie konkurso dalyvio tiesioginius akcininkus ir netiesioginius akcininkus iki galutinių naudos gavėjų (nurodyti fizinio asmens vardą ir pavardę, juridinio asmens – pavadinimą), nurodant tiesioginiams akcininkams, netiesioginiams akcininkams ir galutiniams naudos gavėjams nuosavybės teise priklausančią akcijų paketo dalį. Jeigu konkurso dalyvis, jo tiesioginiai akcininkai ir (ar) jo netiesioginiai akcininkai yra bendrovės, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, pateikiama informacija tik apie tuos konkurso dalyvio tiesioginius akcininkus ir netiesioginius akcininkus, kurie valdo konkurso dalyvio kvalifikuotąją akcijų paketo dalį;
11.2.3. konkurso dalyvio vadovo ar įgalioto asmens pasirašytą laisvos formos patvirtinimą, kad konkurso dalyvio tiesioginiai akcininkai ir (ar) netiesioginiai akcininkai nėra perleidę balsavimo teisių kitiems asmenims (jeigu balsavimo teisės neperleistos), arba patvirtinimą, kad konkurso dalyvio tiesioginiai akcininkai ir (ar) netiesioginiai akcininkai yra perleidę balsavimo teisę kitiems asmenims, nurodant perleistų balsavimo teisių dalį ir asmens, kuriam perleistos balsavimo teisės, duomenis (fizinio asmens vardą, pavardę, asmens kodą (jei asmuo jį turi), gyvenamosios vietos adresą, valstybės, išdavusios asmens dokumentą, pavadinimą arba juridinio asmens ar kito ūkio subjekto pavadinimą, kodą, buveinės adresą, valstybės, kurioje registruotas juridinis asmuo ar kitas ūkio subjektas, pavadinimą);
11.3. kitus Tarybos nurodytus dokumentus ir informaciją, reikalingus konkurso dalyvio, jo tiesioginių akcininkų, netiesioginių akcininkų ar galutinių naudos gavėjų atitikčiai europinės ir transatlantinės integracijos kriterijams įvertinti. Šie dokumentai ir informacija turi būti pateikiami tik tuo atveju, jeigu, Tarybos vertinimu, nepakanka pagal Aprašo 11.1 ir (ar) 11.2 papunkčius konkurso dalyvio pateiktų dokumentų.
12. Detalūs Tarybai pateikiamų dokumentų reikalavimai yra nustatomi jūrinės teritorijos naudojimo atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai konkursų organizavimo ir leidimų naudoti jūrinės teritorijos dalis atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai išdavimo tvarkos apraše (toliau – Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašas), kurį rengia ir tvirtina Taryba.
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI, SUSIJĘ SU TIKSLU MAŽINTI ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIŲ DUJŲ IŠMETIMĄ
13. Konkurso laimėtojas per 3 metus nuo leidimo naudoti jūrinės teritorijos dalį (dalis) atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai (toliau – leidimas plėtrai ir eksploatacijai) išdavimo dienos privalo su Lietuvos energetikos agentūra suderinti nepriklausomo akredituoto tikrintojo patvirtintą konkurso laimėtojo planuojamų išskirti iš sunaudoto kuro šiltnamio efektą sukeliančių dujų (toliau – ŠESD) emisijų planą (toliau – ŠESD emisijų planas), kuris apimtų atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių ir susijusios infrastruktūros statybos projekto (toliau – projektas) vykdymo laikotarpį, t. y. laikotarpį nuo pirmojo statybą leidžiančio dokumento iki leidimo gaminti elektros energiją konkurso laimėtojui išdavimo dienos. ŠESD emisijų plane turi būti numatyti projekto jūrinėje teritorijoje statybos etapai, nurodomos sunaudojamo kuro rūšys ir kiekviename etape numatomos ŠESD emisijos pagal kuro rūšį ir emisijos faktorius. Į ŠESD emisijų planą įtraukiami projekto vykdymo laikotarpiu atliekamo atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių ir susijusios infrastruktūros įrenginių transportavimo iš sandėliavimo vietos į statybos (įrengimo) vietą jūrinėje teritorijoje darbai, jų statybos (įrengimo) ar kiti susiję jūrinėje teritorijoje atliekami darbai (tarp jų papildomi tyrimai, darbuotojų transportavimas ir kt.). Atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių ir susijusios infrastruktūros transportavimo iš gamybos į sandėliavimo vietas darbai į ŠESD emisijų planą nėra įtraukiami. Derindama ŠESD emisijų planą arba jau suderinto ŠESD emisijų plano vėlesnius pakeitimus, Lietuvos energetikos agentūra turi teisę kreiptis į kitas institucijas ir įstaigas bei gauti iš jų reikalingą informaciją bei rekomendacijas pagal jų kompetenciją. Lietuvos energetikos agentūra konkurso laimėtojo pateiktą ŠESD emisijų plano projektą arba prašymą dėl ŠESD emisijų plano pakeitimo turi įvertinti per 60 darbo dienų ir, esant poreikiui, paprašyti konkurso laimėtojo pateikti papildomą informaciją. Jeigu konkurso laimėtojas per 60 darbo dienų iš Lietuvos energetikos agentūros negauna informacijos apie ŠESD plano ar siūlomus jo pakeitimų neatitikimus ir nėra prašoma pateikti papildomos informacijos, laikoma, kad konkurso laimėtojo pateiktas ŠESD emisijų planas arba siūlomi jo pakeitimai yra suderinti.
14. ŠESD emisijų planas turi būti parengtas naudojant žemiau nurodomus ŠESD emisijų faktorius:
15. Konkurso laimėtojas turi kompensuoti ŠESD emisijų plane apskaičiuotų ŠESD emisijų, kurių kaina yra lygi 216 Eur/t CO2, vertę.
16. Apskaičiuota ŠESD emisijų vertė per 20 darbo dienų nuo pirmojo statybą leidžiančio dokumento išdavimo dienos turi būti pervesta į atskirą valstybės biudžeto sąskaitą, kuri skelbiama Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos interneto svetainėje.
17. Ne vėliau nei per 6 mėnesius nuo leidimo gaminti elektros energiją išdavimo dienos konkurso laimėtojas įsipareigoja Lietuvos energetikos agentūrai pateikti nepriklausomo akredituoto tikrintojo patvirtintą faktiškai projekto statybos laikotarpiu patirtų ŠESD emisijų ataskaitą (toliau – ŠESD ataskaita). ŠESD ataskaitoje turi būti pateikta informacija, kuri leistų ŠESD ataskaitą palyginti su ŠESD planu, t. y. informacija apie kiekvieno projekto statybos etapo ŠESD faktines emisijas pagal kuro rūšį. Faktiškai patirtų ŠESD emisijų vertė yra lygi 216 Eur/t CO2.
18. Lietuvos energetikos agentūra per 20 darbo dienų patikrina konkurso laimėtojo pateiktą ŠESD ataskaitą ir apskaičiuoja ŠESD emisijų vertės, nurodytos ŠESD emisijų plane ir ŠESD ataskaitoje, skirtumą ir raštu informuoja konkurso laimėtoją ir Energetikos ministeriją.
19. Konkurso laimėtojas privalo papildomai kompensuoti ŠESD emisijų plane ir ŠESD ataskaitoje nustatytų ŠESD emisijų vertės skirtumą, jeigu faktinė ŠESD ataskaitoje apskaičiuotų emisijų vertė 5 procentais ar daugiau viršija ŠESD emisijų plane numatytą emisijų vertę. Tuo atveju, jeigu faktinė ŠESD ataskaitoje apskaičiuotų emisijų vertė yra 5 procentais ar daugiau mažesnė, nei buvo numatyta ŠESD emisijų plane, apskaičiuotas ŠESD emisijų vertės skirtumas yra grąžinamas konkurso laimėtojui.
20. Aprašo 18 punkte apskaičiuotas ŠESD emisijų vertės skirtumas konkurso laimėtojo yra sumokamas į atskirą valstybės biudžeto sąskaitą (kuri skelbiama Energetikos ministerijos interneto svetainėje) arba grąžinamas konkurso laimėtojui per 20 darbo dienų nuo Aprašo 18 punkte nurodyto Lietuvos energetikos agentūros pranešimo gavimo dienos.
IV SKYRIUS
REIKALAVIMAI, susiję su INvesticijomis į aplinkos apsaugą
21. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymu ir Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymu, konkurso laimėtojas privalo įgyvendinti sprendime dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai nustatytas sąlygas ir priemones galimam reikšmingam neigiamam elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių išteklių jūrinėje teritorijoje veiklos poveikiui aplinkai išvengti, sumažinti, kompensuoti ar jo padariniams likviduoti.
22. Konkurso laimėtojas privalo papildomai, t. y. neįskaitant Aprašo 21 punkte numatytų priemonių, skirti ne mažiau kaip 5 milijonų eurų sumą, kuri Vyriausybės nustatyta tvarka būtų panaudojama aplinkos apsaugos jūrinėje teritorijoje tikslais. Konkurso laimėtojas šiame punkte nurodytą sumą privalo per 20 darbo dienų nuo pirmojo statybą leidžiančio dokumento išdavimo dienos pervesti į atskirą valstybės biudžeto sąskaitą, kuri skelbiama Energetikos ministerijos interneto svetainėje.
V SKYRIUS
reikalavimai, susiję su parama vietos bendruomenėms
23. Konkurso laimėtojas privalo šiame skyriuje nustatyta tvarka remti vietos bendruomenes, esančias savivaldybėse, kurių pakrantės sausumos juosta yra lygiagrečiai su jūrinės teritorijos dalimi, kurioje įrengtos atsinaujinančius energijos išteklius naudojančios elektrinės, vadovaujantis Nutarimu dėl vietų ir galių. Nustatant savivaldybes, kurių pakrantės sausumos juosta laikytina lygiagrečia su jūrinės teritorijos dalimi, kurioje įrengtos atsinaujinančius energijos išteklius naudojančios elektrinės, nuo teritorijos, kurioje įrengtos šios elektrinės, šiaurinio ir pietinio kampų nubrėžiamos linijos statmenai kranto linijai.
24. Konkurso laimėtojas Vyriausybės nustatyta tvarka pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 131 straipsnio 4 dalį Vyriausybės Energetikos ministerijos teikimu paskirtam atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos administratoriui (toliau – įmokos administratorius) iki einamųjų metų sausio 31 d. moka įmoką, lygią 1 eurui už 1 MWh. Įmoka mokama tuo atveju, kai kitos paros prekybos elektros energijos biržoje Lietuvos zonoje valandinė kaina yra didesnė už 1 eurą už 1 MWh. Įmoka mokama nuo leidimo gaminti elektros energiją konkurso laimėtojui išdavimo dienos iki šio leidimo galiojimo pabaigos. Einamaisiais metais mokėtina įmoka apskaičiuojama atsižvelgiant į konkurso laimėtojo praėjusiais kalendoriniais metais pagamintos ir į elektros tinklus patiektos elektros energijos kiekį.
25. Surinktas lėšas įmokos administratorius Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis išmoka Aprašo 23 punkte jo nustatytoms savivaldybėms. Konkretus savivaldybėms išmokamos įmokos dydis yra proporcingas konkrečios savivaldybės pakrantės sausumos juostos ilgiui Aprašo 23 punkte nustatytam pakrantės sausumos juostos intervale. Savivaldybių tarybos savo nustatyta tvarka sprendžia dėl lėšų panaudojimo vietos bendruomenių ir gyventojų socialiniams, ekonominiams ir aplinkos apsaugos poreikiams tenkinti.
VI SKYRIUS
Reikalavimai, susiję su mažų ir viduTInių įmonių įtraukimu į projekto įgyvendinimą
26. Konkurso laimėtojas turi užtikrinti, kad nuo leidimo plėtrai ir eksploatacijai konkurso laimėtojui išdavimo dienos iki leidimo gaminti elektros energiją konkurso laimėtojui išdavimo dienos, mažų ir vidutinių įmonių (toliau – MVĮ), kaip tai yra apibrėžta Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymo 3 straipsnio 1 ir 2 dalyse, su projekto statyba susijusių suteikiamų paslaugų ir atliekamų rangos darbų vertė bus ne mažesnė kaip 3 procentai skaičiuojant nuo projekto statybos laikotarpiu atliktų investicijų išlaidų sumos.
27. Konkurso laimėtojas turi užtikrinti, kad nuo leidimo gaminti elektros energiją konkurso laimėtojui išdavimo dienos iki šio leidimo galiojimo pabaigos, MVĮ su projekto eksploatacija susijusių suteikiamų paslaugų ir atliekamų rangos darbų vertė bus ne mažesnė kaip 10 procentų skaičiuojant nuo visų projekto eksploatacijos ir priežiūros sąnaudų sumos.
28. Laikoma, kad konkurso laimėtojas atitinka Aprašo 27 punkte nustatytą reikalavimą, kai Aprašo 27 punkte nurodytų sąnaudų paskutinių 5 kalendorinių metų vidurkis (skaičiuojant iki leidimo gaminti elektros energiją galiojimo pabaigos) yra ne mažesnis kaip 10 procentų. Terminas pradedamas skaičiuoti nuo pirmų kalendorinių metų, einančių po leidimo gaminti elektros energiją išdavimo dienos.
29. Konkurso laimėtojas, teikdamas Aprašo 50 punkte numatytas ataskaitas, kartu privalo pateikti nepriklausomo auditoriaus patvirtintas finansines ataskaitas, kuriose pateikiama detali informacija, susijusi su visomis projekto statybos ir eksploatacijos apimtyje atliktomis investicijomis ir eksploatacijos sąnaudomis, taip pat nurodant, kurios investicijos ir eksploatacijos sąnaudos buvo faktiškai patirtos pasitelkiant MVĮ.
30. Laikoma, kad konkurso laimėtojas atitinka reikalavimą, susijusį su MVĮ įtraukimu į projekto įgyvendinimą, kuomet MVĮ tiekimo grandinėje yra ne žemesniame kaip n-4 lygmenyje, kur:
n – konkurso laimėtojas;
n-1 – konkurso laimėtojo tiekėjas;
n-2 – konkurso laimėtojo tiekėjo tiekėjas;
n-3 – konkurso laimėtojo tiekėjo tiekėjo tiekėjas;
n-4 – konkurso laimėtojo tiekėjo tiekėjo tiekėjo tiekėjas.
VII SKYRIUS
Reikalavimai dėl finansinio pajėgumo
32. Konkurso dalyviai privalo atitikti šiuos finansinio pajėgumo reikalavimus:
32.1. konkurso dalyvio vidutinės metinės pajamos per paskutinius 3 kalendorinius metus yra ne mažesnės kaip 250 milijonų eurų;
32.2. konkurso dalyvio nuosavo kapitalo dydis (fizinio asmens atveju – nuosavo turto dydis) sudaro ne mažiau kaip 20 procentų sumos, kuri gaunama padauginus Tarybos pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 12 dalies 3 punktą įvertinamų vidutinių santykinių investicijų į elektrinių įrengimą ir jų prijungimą prie elektros tinklų, įskaitant transformatorių pastotės sausumos teritorijoje plėtros sąnaudas, dydį iš Tarybos pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 10 dalies 6 punkte skelbiamoje informacijoje apie planuojamą organizuoti konkursą nurodytos elektrinių įrengtosios galios (MW).
33. Kai konkurse dalyvauja jungtinės veiklos sutarties pagrindu veikianti asmenų grupė, vertinamos bendros šių asmenų vidutinės metinės pajamos per paskutinius 3 kalendorinius metus, bendras nuosavo kapitalo dydis ir (ar) bendras nuosavo turto dydis.
34. Siekiant įvertinti, ar konkurso dalyvis atitinka Aprašo 32 punkte nustatytus finansinio pajėgumo reikalavimus, konkurso dalyvis Tarybai privalo pateikti nepriklausomo auditoriaus patvirtintas 3 paskutinių kalendorinių metų finansines ataskaitas (fizinis asmuo – 3 paskutinių kalendorinių metų gyventojų pajamų ir turto deklaracijas). Tais atvejais, kai finansinėse ataskaitose ir (ar) gyventojų pajamų ir turto deklaracijose nėra informacijos apie metines pajamas, nuosavo kapitalo dydį ir (ar) nuosavo turto dydį, privaloma pateikti kitus šią informaciją pagrindžiančius dokumentus arba nuorodas į nacionalines duomenų bazes bet kurioje valstybėje narėje, kuriuose galima susipažinti su prašoma informacija.
35. Tarybai pateikiami užsienio valstybėse parengti ir (ar) išduoti dokumentai turi atitikti Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašo reikalavimus.
36. Konkurso dalyvis gali remtis:
36.1. arba savo tiesioginių ir (ar) netiesioginių dukterinių bendrovių, kuriose konkurso dalyvis tiesiogiai ir (ar) netiesiogiai turi kvalifikuotąją akcijų paketo dalį visuotiniame akcininkų susirinkime, konsoliduotais finansiniais pajėgumais;
36.2. arba savo tiesioginių ir (ar) netiesioginių akcininkų, kurie tiesiogiai ir (ar) netiesiogiai turi kvalifikuotąją akcijų paketo dalį konkurso dalyvio visuotiniame akcininkų susirinkime, konsoliduotais finansiniais pajėgumais;
36.3. arba Aprašo 36.2 papunktyje nurodytų tiesioginių ir (ar) netiesioginių konkurso dalyvio akcininkų tiesioginių ir (ar) netiesioginių dukterinių bendrovių, kuriose šie tiesioginiai ir (ar) netiesioginiai konkurso dalyvio akcininkai tiesiogiai ir (ar) netiesiogiai turi kvalifikuotąją akcijų paketo dalį šių tiesioginių ir (ar) netiesioginių dukterinių bendrovių visuotiniame akcininkų susirinkime, konsoliduotais finansiniais pajėgumais.
37. Konkurso dalyvis gali remtis Aprašo 36.1–36.3 papunkčiuose nurodytų juridinių asmenų konsoliduotais finansiniais pajėgumais. Ūkio subjektai, kurių finansiniais pajėgumais remiamasi (jungtinės veiklos sutarties pagrindu arba tais atvejais, kai yra remiamasi Aprašo 36 punkte nurodytų subjektų finansiniais pajėgumais), prisiima solidarią atsakomybę už elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje projekto įgyvendinimą.
VIII Skyrius
Reikalavimai dėl turimos patirties
38. Konkurso dalyvis Tarybai privalo pateikti informaciją, įrodančią, kad konkurso dalyviui yra išduotas leidimas gaminti elektros energiją (arba jam analogiškas dokumentas) bent vienoje didesnėje kaip 150 MW įrengtosios galios elektrinėje jūros teritorijoje, arba kad konkurso dalyvis yra įgijęs teisę vystyti bent vieną didesnės kaip 150 MW įrengtosios galios elektrinę jūros teritorijoje.
39. Siekiant įvertinti, ar konkurso dalyvis atitinka Aprašo 38 punkte nustatytus turimos patirties reikalavimus, konkurso dalyvis Tarybai privalo pateikti:
39.1. išduoto leidimo gaminti elektros energiją bent vienoje didesnėje kaip 150 MW įrengtosios galios elektrinėje jūros teritorijoje arba jam analogiško dokumento kopiją arba atitinkamos valstybės kompetentingos institucijos išduotą pažymą ir (ar) patvirtinimą apie įgytą teisę vystyti bent vieną didesnės kaip 150 MW įrengtosios galios elektrinę jūros teritorijoje;
40. Tarybai pateikiami užsienio valstybėse parengti ir (ar) išduoti dokumentai turi atitikti Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašo reikalavimus.
41. Konkurso dalyvis gali remtis:
41.1. arba savo tiesioginių ir (ar) netiesioginių dukterinių bendrovių, kuriose konkurso dalyvis tiesiogiai ir (ar) netiesiogiai turi kvalifikuotąją akcijų paketo dalį visuotiniame akcininkų susirinkime, patirtimi;
41.2. arba savo tiesioginių ir (ar) netiesioginių akcininkų, kurie tiesiogiai ir (ar) netiesiogiai turi kvalifikuotąją akcijų paketo dalį konkurso dalyvio visuotiniame akcininkų susirinkime, patirtimi;
41.3. arba Aprašo 41.2 papunktyje nurodytų tiesioginių ir (ar) netiesioginių konkurso dalyvio akcininkų tiesioginių ir (ar) netiesioginių dukterinių bendrovių, kuriose šie tiesioginiai ir (ar) netiesioginiai konkurso dalyvio akcininkai tiesiogiai ir (ar) netiesiogiai turi kvalifikuotąją akcijų paketo dalį šių tiesioginių ir (ar) netiesioginių dukterinių bendrovių visuotiniame akcininkų susirinkime, patirtimi.
42. Tuo atveju, kai konkurse dalyvauja jungtinės veiklos sutarties pagrindu veikianti asmenų grupė, patirties reikalavimus turi atitikti bent vienas iš asmenų.
IX Skyrius
projekto įgyvendinimo PLANO, ATASKAITŲ IR KITOS INFORMACIJOS PAteikimo Reikalavimai
44. Konkurso dalyvis Tarybai privalo pateikti elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje įgyvendinimo planą, kuriame numatomi jo etapai ir etapų įgyvendinimo grafikas. Plane privalomai turi būti pateikta informacija, kada numatoma atlikti šiuos veiksmus:
44.1. pasirašyti pagrindines sutartis (dėl vėjo elektrinių, jų pamatų, vidinio elektros tinklo instaliacijos tarp vėjo elektrinių, jūrinės transformatorinės pastotės įrengimo bei jos sujungimui su sausumos elektros tinklu reikalingos įrangos įsigijimo ir darbų atlikimo) su rangovais ir tiekėjais;
45. Konkurso dalyvis Tarybai taip pat privalo pateikti informaciją apie:
45.1. planuojamus kitus, negu Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 20 straipsnio 24 dalyje nurodytus, finansavimo šaltinius;
45.2. kitą Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nurodytą ir su elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje projektu susijusią informaciją;
46. Konkurso laimėtojas Lietuvos energetikos agentūrai privalo teikti Aprašo 50 punkte numatytas ataskaitas, kuriose turi būti pateikta:
46.1. grafikas, kuriame atsispindėtų projekto įgyvendinimo etapai. Jeigu etapo darbai įgyvendinti, – faktinė jų įgyvendinimo data, jeigu darbai neįgyvendinti, – numatomas įgyvendinimas (ketvirčio tikslumu);
46.2. darbų pagal skirtingus etapus statuso apžvalga. Darbų statuso apžvalga turėtų apimti bendrą trumpą laisvos formos aprašymą, nurodant tarpinius pasiekimus, identifikuojant esamas rizikas, pagrindimą dėl darbų neįgyvendinimo arba dalinio įgyvendinimo, numatomas korekcines priemones ir planuojamus tolesnius darbus;
X Skyrius
JŪRINĖS TERITORIJOS Tyrimų BEI KITŲ VEIKSMŲ ATLIKIMO išlaidų kompensaVIMAS
47. Energetikos ministerija savo interneto svetainėje viešai skelbia informaciją apie išlaidas, patirtas Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje numatytiems jūrinės teritorijos tyrimams ir kitiems veiksmams atlikti. Ši informacija skelbiama per 2 darbo dienas nuo Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje numatytų jūrinės teritorijos tyrimų ir kitų veiksmų atlikimo rezultatų gavimo dienos, tačiau ne vėliau, negu skelbiama informacija apie planuojamą organizuoti konkursą.
48. Energetikos ministerija Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 18 dalyje nustatyta tvarka apskaičiuoja kompensacijos už Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje numatytų jūrinės teritorijos tyrimų ir kitų veiksmų atlikimo išlaidų dydį, kurį konkurso laimėtojas (laimėtojai) per 20 darbo dienų nuo leidimo plėtrai ir eksploatacijai išdavimo dienos sumoka Energetikos ministerijai. Apskaičiuodama kompensacijos už Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje numatytų jūrinės teritorijos tyrimų ir kitų veiksmų atlikimo išlaidų dydį, Energetikos ministerija vadovaujasi taisykle, kad konkurso laimėtojas (laimėtojai) kompensuoja tik tas Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje numatytas jūrinės teritorijos tyrimų ir kitų veiksmų atlikimo išlaidas, kurios nebuvo finansuotos Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės ar kitomis ne valstybės biudžeto asignavimų lėšomis.
XI SKYRIUS
REIKALAVIMŲ vykdymas ir baudų skyrimas
50. Konkurso laimėtojas Lietuvos energetikos agentūrai privalo teikti ataskaitas apie Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 10 dalies 2 ir 18 punktuose numatytų reikalavimų vykdymą. Nuo leidimo plėtrai ir eksploatacijai išdavimo dienos iki leidimo gaminti elektros energiją išdavimo dienos turi būti teikiamos praėjusio ketvirčio ataskaitos, per 60 darbo dienų nuo ketvirčio pabaigos. Nuo leidimo gaminti elektros energiją išdavimo dienos iki šio leidimo galiojimo pabaigos turi būti teikiamos praėjusių kalendorinių metų ataskaitos, per 120 darbo dienų nuo kalendorinių metų pabaigos.
51. Lietuvos energetikos agentūra tikrina, ar konkurso laimėtojas, gavęs leidimą plėtrai ir eksploatacijai, tinkamai vykdo Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 10 dalies 2 ir 18 punktuose bei 22 straipsnio 22 dalies 5 punkte nustatytus reikalavimus, ir vadovaujantis Lietuvos energetikos agentūros parengta ir Energetikos ministro patvirtinta tvarka nustačiusi neatitikimų bei apskaičiavusi neįvykdytų reikalavimų vertę, kaip nustatyta Aprašo 53 punkte, praneša Tarybai. Tikrindama, ar konkurso laimėtojas tinkamai vykdo reikalavimus, Lietuvos energetikos agentūra turi teisę kreiptis į kitas institucijas ir įstaigas bei gauti iš jų reikalingą informaciją ir rekomendacijas pagal jų kompetenciją.
52. Taryba, įvertinusi iš Lietuvos energetikos agentūros gautą informaciją, priima sprendimą dėl baudos konkurso laimėtojui skyrimo Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 28 dalyje, Energetikos įstatyme ir kituose teisės aktuose numatyta tvarka. Priimdama sprendimą dėl baudos konkurso laimėtojui skyrimo Taryba:
53. Konkurso laimėtojui nesilaikant Aprašo III–VI skyriuose nustatytų reikalavimų, išskyrus atvejus, kai reikalavimus įvykdyti vėluojama dėl valstybės, kitų asmenų veiksmų ar nenugalimos jėgos aplinkybių, laikoma, kad konkurso laimėtojui taikomų reikalavimų vertė yra lygi:
53.1. ŠESD emisijų plane apskaičiuotų ŠESD emisijų vertei, jeigu konkurso laimėtojas laiku neįvykdo Aprašo 16 punkte nustatyto reikalavimo;
53.2. ŠESD emisijų plane ir ŠESD ataskaitoje nustatytų ŠESD emisijų vertės skirtumui, kai faktinė ŠESD ataskaitoje apskaičiuotų emisijų vertė 5 procentais ar daugiau viršija ŠESD emisijų plane numatytą emisijų vertę, jeigu konkurso laimėtojas laiku neįvykdo Aprašo 20 punkto reikalavimo;
53.3. Aprašo 22 punkte numatytų papildomai, t. y. neįskaitant Aprašo 21 punkte numatytų priemonių, skirtų lėšų vertei, jeigu konkurso laimėtojas neįvykdo Aprašo 22 punkte nustatyto reikalavimo;
53.4. Mokėtinos įmokos dydžiui, apskaičiuotam Vyriausybės nustatyta tvarka, jeigu konkurso laimėtojas neįvykdo Aprašo 24 punkto reikalavimo;
53.5. Aprašo 26 punkte numatytai su projekto statyba susijusių suteikiamų paslaugų ir atliekamų rangos darbų vertei, jeigu konkurso laimėtojas neįvykdo Aprašo 26 punkto reikalavimo;
54. Jeigu konkurso laimėtojas Aprašo III–VI skyriuose nustatytus reikalavimus įvykdo iš dalies, Aprašo 53 punkte nustatytas reikalavimų vertės dydis yra mažinamas konkurso laimėtojo faktiškai įvykdytų reikalavimų vertės dydžiu.
55. Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 15 dalyje numatytą elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje vystymo mokestį (toliau – vystymo mokestis) konkurso laimėtojas sumoka per 5 metus nuo leidimo gaminti elektros energiją išdavimo dienos. Vystymo mokestis mokamas į atskirą valstybės biudžeto sąskaitą (kuri skelbiama Energetikos ministerijos interneto svetainėje) lygiomis dalimis kasmet iki einamųjų metų gruodžio 31 dienos. Konkurso laimėtojas iki einamųjų metų sausio 31 dienos informuoja Tarybą apie už praėjusius kalendorinius metus sumokėtą vystymo mokestį ir pateikia tai pagrindžiančius įrodymus. Jeigu konkurso laimėtojas netinkamai vykdo pareigą sumokėti vystymo mokestį, Taryba informuoja konkurso laimėtoją ir, vadovaudamasi Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 24 dalies 3 punktu, turi teisę sustabdyti leidimo plėtrai ir eksploatacijai galiojimą.