LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2010 M. KOVO 16 D. ĮSAKYMO NR. 3-163 „DĖL TRAUKINIO MAŠINISTŲ PROFESINIO MOKYMO PROGRAMŲ REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2015 m. birželio 18 d. Nr. 3-257(1.5E)

Vilnius

 

 

1. P a k e i č i u  Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2010 m. kovo 16 d. įsakymą Nr. 3-163 „Dėl Traukinio mašinistų profesinio mokymo programų reikalavimų patvirtinimo“:

1.1. Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:

„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 5 punktu ir įgyvendindamas 2007 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2007/59/EB dėl traukinių mašinistų, valdančių lokomotyvus ir traukinius geležinkelių sistemoje Bendrijos teritorijoje, sertifikavimo (OL 2007 L 315, p. 51), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2014 m. birželio 24 d. Komisijos direktyva 2014/82/ES (OL 2014 L 184, p. 11), nuostatas,“.

1.2. Pakeičiu nurodytuoju įsakymu patvirtintus Traukinio mašinistų profesinio mokymo programų reikalavimus:

1.2.1. Pakeičiu 4 punktą ir jį išdėstau taip:

4. Šiuose reikalavimuose vartojamos sąvokos paaiškintos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme ir kituose geležinkelių transporto eismo saugą reglamentuojančiuose teisės aktuose.“

1.2.2. Pakeičiu 5 punktą ir jį išdėstau taip:

5. Traukinio mašinisto profesinio mokymo programos turi būti sudaromos taip, kad asmeniui, pageidaujančiam gauti traukinio mašinisto pažymėjimą, būtų suteikta teorinių ir praktinių žinių, nesusijusių su konkrečių geležinkelių riedmenų naudojimu konkrečioje geležinkelių infrastruktūroje, apie:

5.1. traukinio mašinisto darbo specifiką, jo darbą reglamentuojančius teisės aktus, traukinio mašinistui keliamus profesinius reikalavimus ir darbo tvarkos taisykles;

5.2. geležinkelių transporto veiklą, geležinkelių transporto eismo saugos reikalavimus ir juos nustatančius teisės aktus, taikomus norminius techninius dokumentus;

5.3. geležinkelių infrastruktūrą;

5.4. ryšio priemonių traukiniuose naudojimą;

5.5. traukinius, jų sandarą ir techninius reikalavimus, taikomus geležinkelių riedmenims;

5.6. riziką, susijusių su geležinkelių transporto veikla;

5.7. pagrindinius fizikos dėsnius, veikiančius geležinkelių riedmenis ir jų sudedamąsias dalis.“

1.2.3. Papildau 63 punktu:

63. Traukinio mašinisto pažymėjimą pageidaujantys gauti asmenys, baigę traukinio mašinistų profesinio mokymo programą, turi:

63.1. išmanyti geležinkelių transporto veiklos ir geležinkelių transporto eismo saugos principus, geležinkelių transporto veiklą ir geležinkelių transporto eismo saugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus, ypač susijusius su traukinio mašinistų sertifikavimu, pavojingųjų krovinių vežimu, aplinkos apsauga ir priešgaisrine sauga;

63.2. išmanyti traukinio mašinistui keliamus profesinius reikalavimus, traukinio mašinisto darbo specifiką ir atsakomybės sritis, elgesio ekstremaliosiose situacijose principus, norminius techninius dokumentus ir darbo tvarkos ir saugos taisykles;

63.3. suprasti, koks traukinio mašinisto elgesys, veiksmai, būsena yra nesuderinami su geležinkelių transporto eismo saugai svarbių užduočių atlikimu (vaistų, alkoholio, narkotinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimas, liga, stresas, nuovargis ir t. t.);

63.4. gebėti nustatyti su geležinkelių transporto veikla susijusių asmenų funkcijas ir atsakomybės sritis;

63.5. suprasti, kaip svarbu tiksliai vykdyti pareigas ir tiksliai taikyti darbo metodus;

63.6. suprasti profesinės sveikatos ir saugos svarbą (pvz., kaip reikia elgtis esant ant bėgių ir netoli jų, kaip saugiai įlipti į traukos riedmenis ir iš jų išlipti, ergonomikos dėsnius ir t. t.);

63.7. žinoti elgesio įgūdžius ir principus (streso valdymas, ekstremalios situacijos ir t. t.);

63.8. žinoti aplinkos apsaugos principus (taupus važiavimas ir t. t.).

63.9. išmanyti geležinkelių transporto eismo organizavimo būdus (vienkelis, dvikelis geležinkelis ir kt.);

63.10 išmanyti struktūrinius ir sisteminius geležinkelių infrastruktūros principus ir parametrus, bėgių, geležinkelio kelių, kelynų charakteristikas, geležinkelio statinių parametrus;

63.11. išmanyti geležinkelių signalizacijos ir traukinių valdymo sistemas, jų paskirtį ir veikimo principus;

63.12. išmanyti geležinkelių infrastruktūros saugos įrangą (įkaitusių ašidėžių aptiktuvai, dūmų detektoriai ir kt.) ir jos veikimo principus;

63.13. išmanyti traukiniuose naudojamas ryšio priemones (radijo ryšį tarp traukinio mašinisto ir traukinių eismo tvarkdario ir kt.), jų svarbą, išmanyti ryšio priemonių veikimo principus ir naudojimo procedūras, gebėti nustatyti asmenis, su kuriais ryšio priemonėmis turi susisiekti traukinio mašinistas, šių asmenų funkcijas ir atsakomybės sritis;

63.14. išmanyti traukos riedmenų tipus (elektriniai traukiniai, šilumvežiai, garvežiai ir kt.), geležinkelių riedmenų vidinio ir išorinio ženklinimo tvarką, ypač vežant pavojinguosius krovinius naudojamus simbolius, traukinio formavimo dokumentus;

63.15. gebėti apibūdinti geležinkelių riedmenų mechaninę sandarą (vežimėliai, kėbulas, mašinisto kabina, apsaugos sistemos ir kt.);

63.16. išmanyti geležinkelių riedmenų stabdžių sistemos veikimo ypatumus ir jos charakteristikų skaičiavimus;

63.17. gebėti nustatyti traukinio greitį, didžiausią leistiną geležinkelio riedmenų ašies apkrovą ir jėgas, veikiančias sankabą;

63.18. išmanyti rizikos, susijusios su geležinkelių transporto veikla, veiksnius ir šios rizikos mažinimo priemones;

63.19. išmanyti rikto atveju taikytinas procedūras, taip pat procedūras, kurios turi būti taikomos įvykus geležinkelių transporto eismo įvykiui ar katastrofai, kurių metu nukenčia traukinyje esantys žmonės (pvz., evakuacija);

63.20. išmanyti, kokios jėgos veikia ratą, gebėti nustatyti veiksnius, turinčius įtakos geležinkelių riedmenų greitėjimo ir stabdymo charakteristikoms (oro sąlygos, stabdžių įranga, prastesnis sukibimas, smėlio barstymas ir t. t.);

63.21. išmanyti elektrotechnikos principus (grandinės, įtampos matavimas ir t. t.), traukos elektros energijos tiekimo pricipus (kontaktinis tinklas, trečiasis bėgis ir t. t.).“

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2016 m. sausio 1 d.

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                                         Rimantas Sinkevičius