VALSTYBINĖ KALBOS INSPEKCIJA
ĮSAKYMAS
DĖL ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS TIKRINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2019 m. rugpjūčio 29 d. Nr. V-19
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 364 straipsniu ir siekdamas užtikrinti tinkamą Lietuvos Respublikos Valstybinės kalbos inspekcijos įstatymo 9 straipsnyje nustatytų tikrinimų vykdymą, taip pat reglamentuoti Valstybinės kalbos inspekcijos pareigūnų atliekamų ūkio subjektų veiklos tikrinimo, rezultatų įforminimo ir tvirtinimo procedūras:
1. T v i r t i n u Ūkio subjektų veiklos tikrinimo taisykles ir pavedimo tikrinti formą (pridedama).
2. P a v e d u Bendrųjų reikalų ir finansų skyriui įsakymą paskelbti Teisės aktų registre bei Valstybinės kalbos inspekcijos interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Valstybinės kalbos inspekcijos viršininko
2019 m. rugpjūčio 29 d. įsakymu Nr. V-19
ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS TIKRINIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ūkio subjektų veiklos tikrinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Valstybinės kalbos inspekcijos (toliau – Inspekcija) atliekamų ūkio subjektų veiklos tikrinimų, rezultatų įforminimo ir tvirtinimo procedūras.
2. Taisyklės parengtos įgyvendinant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 364 straipsnio 2 dalies nuostatas.
3. Ūkio subjektų veiklos patikrinimų tikslas – informacijos apie ūkio subjektą rinkimas, vertinimas, metodinės pagalbos ūkio subjektui teikimas, prireikus poveikio priemonių, užtikrinančių tinkamą teisės aktų reikalavimų laikymąsi valstybinės kalbos priežiūros srityje, taikymas, vykdant Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Valstybinės lietuvių kalbos komisijos nutarimų pažeidimų prevenciją, atskleidžiant, ištiriant šiuos pažeidimus bei užtikrinant teisės aktų reikalavimų valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo srityje vykdymo priežiūrą.
4. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
4.1. Ūkio subjektas – fizinis ar juridinis asmuo arba kita organizacija, juridinio asmens ar kitos organizacijos filialas, Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdantis teisės aktų reglamentuojamą ūkinę veiklą, kurią prižiūri šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka įgalioti atlikti viešąjį administravimą subjektai.
4.2. Pareigūnas – Inspekcijos darbuotojas, turintis teisę Inspekcijos vardu surašyti administracinių nusižengimų protokolus ir nagrinėti administracinių nusižengimų bylas bei skirti administracines nuobaudas.
4.3. Ūkio subjekto veiklos patikrinimas – teisės aktais reglamentuoti pareigūnų atliekami veiksmai, kuriais tikrinama ūkio subjekto veikla.
II skyrius
TIKRINIMO PRINCIPAI
5. Ūkio subjektų veiklos patikrinimai atliekami vadovaujantis pagrindiniais principais:
5.1. minimalios ir proporcingos priežiūros naštos (pareigūno veiksmai privalo būti proporcingi ir tinkami siekiamam tikslui įgyvendinti, proporcingi ūkio subjektų dydžiui ir administraciniams gebėjimams, atliekami siekiant kuo mažiau trikdyti ūkio subjektų veiklą; poveikio priemonės yra proporcingos pažeidimo pobūdžiui ir juo padarytai žalai);
5.2. nediskriminavimo (negalima vykdyti ūkio subjektų veiklos patikrinimo, kuriuo būtų diskriminuojami ūkio subjektai dėl jų nuosavybės formos, pilietybės, gyvenamosios vietos ar valstybės, kurioje ūkio subjektas yra įsisteigęs);
5.3. planavimo (tikrinimai atliekami pagal iš anksto patvirtintą tikrinimo planą, išskyrus teisės aktuose nustatytas išimtis);
5.4. viešumo (informacija apie ūkio subjektų veiklos tikrinimo atlikimo tvarką, principus, procedūras ir rezultatus, atskleidžiamus apibendrinta forma, yra vieša);
5.5. metodinės pagalbos teikimo (pareigūnas teikia konsultacijas, įgyvendina kitas prevencinio pobūdžio priemones, padedančias ūkio subjektams laikytis valstybinės kalbos vartojimą ir taisyklingumą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų);
III SKYRIUS
PATIKRINIMŲ RŪŠYS
7. Planinis patikrinimas atliekamas pagal Inspekcijos viršininko patvirtintą ir įstaigos interneto svetainėje skelbiamą pusmečio tikrinimų planą. Tikrinimų planas gali būti keičiamas Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 364 str. 3 d. nustatytais pagrindais. Patvirtintas tikrinimų planas ir jo pakeitimai skelbiami Inspekcijos interneto svetainėje arba į planą įtraukti ūkio subjektai informuojami individualiai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po tikrinimų plano patvirtinimo ar jo pakeitimo.
8. Neplanuotai gali būti tikrinama esant bent vienam šių pagrindų:
8.1. gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą;
8.2. turint informacijos ar kilus pagrįstų įtarimų apie galimą ūkio subjekto veiką, kuri gali prieštarauti teisės aktams ar neatitikti teisės aktų reikalavimų;
8.3. siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti ūkio subjekto veiklos ankstesnio patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai ir įgyvendinti priimti sprendimai;
9. Planinio ir neplaninio patikrinimo ilgiausia trukmė – iki 5 darbo dienų nuo patikrinimo pradžios, kai pareigūnas prisistato tikrinamo ūkio subjekto atstovui. Inspekcijos viršininko ar jo įgalioto asmens motyvuotu sprendimu patikrinimo trukmė gali būti pratęsta, bet ne daugiau kaip iki 10 darbo dienų.
IV SKYRIUS
PATIKRINIMO ORGANIZAVIMAS
10. Pareigūnas prieš atlikdamas planinį privalo turėti Inspekcijos viršininko pasirašytą ir Taisyklėse nustatyta tvarka užregistruotą pavedimą. Apie planuojamą patikrinimą ūkio subjektas raštu arba elektroniniu būdu papildomai informuojamas prieš 10 darbo dienų iki patikrinimo pradžios.
11. Ūkio subjekto veiklos neplaninis patikrinimas atliekamas Inspekcijos viršininko iniciatyva, kai Inspekcijos viršininkas ar jo įgaliotas asmuo priima motyvuotą sprendimą (įsakymą) atlikti šį patikrinimą. Pareigūnas prieš pradėdamas ūkio subjekto veiklos neplaninį patikrinimą kartu su pavedimu pateikia tikrinamam ūkio subjektui patvirtintą sprendimo (įsakymo) atlikti neplaninį patikrinimą kopiją.
13. Pavedime nurodoma:
14. Neturint duomenų apie tikrinamą ūkio subjektą, pavedime privaloma nurodyti tikrinimo vietos adresą.
V SKYRIUS
ŪKIO SUBJEKTO TIKRINIMAS IR TIKRINIMO AKTO SURAŠYMAS
17. Faktinio patikrinimo pradžioje Pareigūnas turi prisistatyti ūkio subjektui arba jo atstovui (savininkui, vadovui, darbuotojui), parodyti tarnybinius pažymėjimus, supažindinti jį su pavedimu.
18. Tikrinimo procese dalyvauja ūkio subjektas ar jo paskirtas atstovas (savininkas, vadovas, darbuotojas). Pareigūno reikalavimu tikrinime dalyvaujantis ūkio subjekto atstovas privalo pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą.
19. Ūkio subjektas arba jo atstovas (savininkas, vadovas, darbuotojas) su pavedimu supažindinamas pasirašytinai: įrašomos pareigos, vardas, pavardė, data. Jeigu ūkio subjektas ar jo atstovas pavedime pasirašyti nesutinka, tai įrašoma pavedime.
20. Pareigūnų, atliekančių ūkio subjektų patikrinimus, teisės:
20.1. gauti paaiškinimus žodžiu ir raštu, papildomus dokumentus iš tikrinamo / patikrinto ūkio subjekto atstovų ar įgaliotų asmenų;
20.2. pateikus tikrinamam ūkio subjektui šių Taisyklių 10 ar 11 punkte nurodytus dokumentus, darbo metu laisvai įeiti į ūkio subjekto veiklos teritoriją, pastatą ar patalpas, tikrinti dokumentus ir kitus patikrinimui reikalingus informacijos šaltinius;
20.3. gauti su tikrinama ūkio subjekto veikla susijusius dokumentus vietoje ir (arba) įpareigoti ūkio subjektą padaryti jų kopijas;
20.5. patikrinimo kliudymo atveju apie tai informuoti tiesioginį vadovą ir kreiptis į policiją su prašymu padėti užtikrinti tarnybinių funkcijų vykdymą;
21. Pareigūnai, atlikdami ūkio subjekto veiklos patikrinimą, privalo:
21.1. vadovautis Viešojo administravimo įstatymu, Valstybinės kalbos inspekcijos nuostatais, valstybinės kalbos vartojimą ir taisyklingumą reglamentuojančiais teisės aktais;
22. Tikrinamas ūkio subjektas turi teisę:
22.1. teikti raštišką nuomonę, pastabas ir paaiškinimus dėl patikrinimo vykdymo ir tikrinimo akte nurodytos informacijos;
22.3. teikti klausimus patikrinimą atliekantiems pareigūnams dėl teisės aktų, reglamentuojančių tikrinamą veiklą, ir kitus klausimus, kurie priskirti Inspekcijos kompetencijai;
22.4. įstatymų nustatyta tvarka skųsti Inspekcijos veiksmus ir priimtus individualius administracinius aktus, taip pat Inspekcijos sprendimą, įformintą įsakymu, atlikti ūkio subjekto veiklos neplaninį patikrinimą, jeigu mano, kad šie veiksmai ar aktai pažeidžia jo teises ar teisėtus interesus. Inspekcijos sprendimo (įsakymo) atlikti neplaninį ūkio subjekto veiklos patikrinimą apskundimas nesustabdo ūkio subjekto veiklos patikrinimo atlikimo;
23. Tikrinamas ūkio subjektas privalo:
23.1. paskirti atsakingą (-us) asmenį (-is), kurie dalyvautų atliekant jo veiklos patikrinimą ir bendradarbiautų su pareigūnais;
23.2. vykdyti pareigūnų teisėtus nurodymus ir netrukdyti jiems įgyvendinti teisės aktais suteiktų įgaliojimų;
23.3. pateikti visus patikrinimui atlikti būtinus dokumentus, kompiuteriu tvarkomus duomenis ir kitą informaciją;
25. Tikrinimo aktas ne ilgiau kaip per penkias darbo dienas turi būti surašomas dviem egzemplioriais ir pasirašomas Inspekcijos viršininko. Abu egzemplioriai siunčiami susipažinti patikrintam ūkio subjektui ar jo atstovui (savininkui, vadovui, darbuotojui). Vienas egzempliorius, kurį pasirašo tikrintas ūkio subjektas ar jo atstovas (savininkas, vadovas, darbuotojas), grąžinamas Inspekcijai. Jeigu tikrintas ūkio subjektas ar jo atstovas (savininkas, vadovas, darbuotojas) atsisako pasirašyti tikrinimo aktą, pareigūnas apie tai įrašo tikrinimo akte.
26. Jeigu tikrinamas ūkio subjektas ar jo atstovas (savininkas, vadovas, darbuotojas) žodžiu ar raštu pateikia pastabų, duomenų ar dokumentų, tai turi būti įrašoma tikrinimo akte ir šios pastabos, duomenys ar dokumentai turi būti pridedami prie tikrinimo akto.
27. Tikrinimo akte turi būti nurodyta:
28. Ūkio subjekto veiklos tikrinimo akto dėstomojoje dalyje turi būti aprašytas ūkio subjekto veiklos tikrinimo objektas, išvados. Nustatyto teisės akto pažeidimo esmė tikrinimo akto dėstomojoje dalyje turi būti išdėstyta aiškiai ir tiksliai.
29. Pareigūnas, įvertinęs ūkio subjekto patikrinimo metu surinktą medžiagą ir surašęs tikrinimo aktą, priima sprendimą dėl tolesnių veiksmų.
30. Tikrinimo aktas turi būti pateiktas Inspekcijos viršininkui. Šis, susipažinęs su tikrinimo aktu, jį pasirašo.
31. Tais atvejais, kai po patikrinimo ūkio subjektas nereaguoja į užfiksuotus patikrinimo metu teisės aktų pažeidimus arba ūkio subjektas informuoja (telefonu, raštu, elektroniniu paštu ir pan.) apie ištaisytus pažeidimus, pareigūnas turi teisę pakartotinai patikrinti ir įvertinti, ar ankstesnių patikrinimų metu nustatyti teisės aktų pažeidimai yra ištaisyti.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
32. Pareigūnų veiklos efektyvumo ir rezultatyvumo vertinimo kriterijais negali būti paskirtų nuobaudų skaičius, baudų dydis ar kiti su sankcijų ūkio subjektams taikymu susiję rodikliai.
33. Inspekcijos viršininkas privalo užtikrinti tinkamą pavedimų registravimą, tvarkymą ir saugojimą.
Forma patvirtinta
Valstybinės kalbos inspekcijos viršininko
2019 m. d. rugpjūčio 29 įsakymu Nr. V-19
VALSTYBINĖ KALBOS INSPEKCIJA
PAVEDIMAS TIKRINTI
20 m. _____________ d. Nr. _____
(data)
_____________________
(sudarymo vieta)
Pavedu Valstybinės kalbos inspekcijos
(pareigūno (-ų) pareigos, vardas, pavardė)
patikrinti _____________________________________________________________________
(tikrinimo tikslas, tikrinamo ūkio subjekto pavadinimas, adresas)
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
patikrinimas.
_______________________________
(tikrinimo rūšis: planinis, neplaninis)
Tikrinti ____________________________
(tikrinimo laikotarpis)
_______________________________ ___________________ _______________________
(įstaigos vadovas) (parašas) (vardas, pavardė)
Susipažinau
________________________
(ūkio subjekto ar jo atstovo parašas)
________________________
(vardas, pavardė)
________________________
(data)