LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL MAŽOS TARŠOS ZONŲ NUSTATYMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m. spalio 11 d. Nr. 3-432

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 6 straipsnio
4 punktu ir atsižvelgdamas į Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2021 m. birželio 30 d. nutarimu Nr. XIV-490 „
Dėl Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės patvirtinimo“, 27.1.3 papunktį,

t v i r t i n u Mažos taršos zonų nustatymo rekomendacijas (pridedama).

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                                           Marius Skuodis

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2023 m. spalio 11 d. įsakymu Nr. 3-432

 

 

MAŽOS TARŠOS ZONŲ NUSTATYMO REKOMENDACIJOS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Mažos taršos zonų nustatymo rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) nustato mažos taršos zonų planų (toliau – Planas) turinio rengimo bei įgyvendinimo reikalavimus, kuriais remiantis rekomenduojama nustatyti mažos taršos zonas (toliau – MTZ) miestuose, MTZ veikimo principus ir rekomenduojamas taisykles.

2.       Rekomendacijos skirtos savivaldybėms ir jų institucijoms, kurios vadovaudamosi Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo nuostatomis turi nustatyti MTZ, ir kitiems asmenims, dalyvaujantiems Planų rengimo, įgyvendinimo ir stebėsenos procese.

3.       Rekomendacijose pateikiamos nuostatos taikomos tik motorinėms transporto priemonėms (toliau – transporto priemonė) ir jų eismui MTZ.

4.       MTZ savivaldybių tarybų sprendimu gali būti laikomos vietinės reikšmės apsauginėmis zonomis.

5.       Rekomendacijos parengtos vadovaujantis Alternatyviųjų degalų įstatymu, 2019 m. privačios tyrimų ir konsultacijų įmonės Rupprecht Consult – Forschung & Beratung GmbH parengtomis „Darnaus judumo mieste plano rengimo ir įgyvendinimo gairėmis“ (II leidimas) (angl. „Guidelines for developing and implementing a Sustainable Urban Mobility Plan“ (2nd edition), Europos Komisijos finansuojamoje transporto gerosios praktikos dalijimosi platformoje Eltis pateikiamu teminiu vadovu „Transporto priemonių patekimo į miestą taisyklės ir darnaus judumo planai: Transporto priemonių patekimo į miestą reguliavimas kaip integruotos judumo politikos dalis“ (angl. „UVAR and SUMPs: Regulating vehicle access to cities as part of integrated mobility policies“) ir Europos Sąjungos (toliau – ES) programos „Horizontas 2020“ lėšomis finansuotomis, ReVeAL projekto komandos parengtomis transporto priemonių patekimo į miestą gairėmis „Kaip reguliuoti transporto priemonių patekimą į miestus: ES projekto ReVeAL gairės miestams, rengiantiems įvažiavimo į miestą taisykles“ (angl. „How to regulate vehicle access in urban areas: Guidance from the EU ReVeAL project for cities putting in place access regulations“).

6.       Rekomendacijose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Alternatyviųjų degalų įstatyme, Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatyme, Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme, Lietuvos Respublikos motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Darnaus judumo planų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2022 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 3-586 „Dėl Darnaus judumo planų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, ir Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimuose, patvirtintuose Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų patvirtinimo“.

 

II SKYRIUS

PLANAI

 

7.       Planai yra pagalbinė priemonė savivaldybėms nustatyti MTZ ir įgyvendinti Alternatyviųjų degalų įstatyme įtvirtintus reikalavimus. Planų rengti neprivaloma, tačiau rekomenduojama.

8.       Planų rengimas ir MTZ nustatymas turi užtikrinti įgyvendinimą rodiklių, priemonių ir tikslų, nustatytų šiuose dokumentuose:

8.1.    2021–2030 metų nacionaliniame pažangos plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998 „Dėl 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano patvirtinimo“;

8.2.    Nacionalinėje klimato kaitos valdymo darbotvarkėje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2021 m. birželio 30 d. nutarimu Nr. XIV-490 „Dėl Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės patvirtinimo“;

8.3.    Nacionaliniame oro taršos mažinimo plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. balandžio 17 d. nutarimu Nr. 371 „Dėl Nacionalinio oro taršos mažinimo plano patvirtinimo“;

8.4.    Nacionalinėje aplinkos apsaugos strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. balandžio 16 d. nutarimu Nr. XII-1626 „Dėl Nacionalinės aplinkos apsaugos strategijos patvirtinimo“;

8.5.    Lietuvos Respublikos nacionaliniame energetikos ir klimato srities veiksmų plane 2021–2030 m., patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. gruodžio 30 d. pasitarimo protokolu Nr. 52;

8.6.    Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XI-2133 „Dėl Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos patvirtinimo“;

8.7.    2019 m. gruodžio 11 d. Komisijos komunikate Europos Parlamentui, Europos Vadovų Tarybai, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui „Europos žaliasis kursas“ (KOM (2019) 640 galutinis);

8.8.    2020 m. gruodžio 9 d. Komisijos komunikate Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui „Darnaus ir išmanaus judumo strategija. Europos transporto kelias į ateitį“ (KOM (2020) 789 galutinis).

9.       Savivaldybėms rekomenduojama, kad Plane būtų įvertinta esama miesto aplinkos oro tarša, miesto gyventojų bei kitų asmenų judumo situacija, Plano tikslai ir siekiami rodikliai, teritorinis apibrėžtumas ir parengtos taisyklės, kuriose būtų nurodytas MTZ tipas, kurios transporto priemonės gali patekti į numatytą teritoriją, kainodara ir kiti svarbūs aspektai, darantys įtaką oro užterštumui bei jo didėjimui (toliau – MTZ taisyklės), atsižvelgiant į Rekomendacijų IV skyriuje pateikiamas Plano turinio dalis.

10.     Savivaldybėms Planą rekomenduojama įtraukti į darnaus judumo planus (jeigu savivaldybė juos yra parengusi), kad MTZ būtų neatsiejama jo dalis kartu su kitomis numatytomis priemonėmis, skirtomis aplinkos oro kokybei pagerinti.

11.     Nustatant MTZ ir (ar) rengiant Planus, savivaldybėms rekomenduojama konsultuotis ir Planų projektus suderinti su Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija.

12.     Rekomenduojama Planus peržiūrėti ne rečiau kaip kas 3 metus ir prireikus atnaujinti.

 

III SKYRIUS

SIEKIAMI REZULTATAI

 

13.     MTZ nustatymu siekiami rezultatai:

13.1Aplinkos oro taršos miestuose mažinimas. Nustačius MTZ, turi sumažėti aplinkos oro teršalų: kietųjų dalelių KD2,5 (toliau – KD2,5), kietųjų dalelių KD10 (toliau – KD10) ir azoto dioksido (toliau – NO2), kiekis, o tai gali prisidėti prie miestų aplinkos oro kokybės gerinimo ir taršos sukeliamų širdies, kvėpavimo takų ir plaučių ligų rizikų mažinimo.

13.2Transporto priemonių eismo srautų ir tranzitinių spūsčių mažinimas. MTZ nustatymas turi paskatinti transporto priemonių su vidaus degimo varikliais (toliau – VDV) vairuotojus rinktis alternatyvius maršrutus ar kitus keliavimo būdus, taip sumažinant eismo intensyvumą ir spūstis taršiausiose miesto vietose.

13.3Aplinkos triukšmo mažinimas. Sumažėjęs transporto priemonių su VDV skaičius turi sumažinti miestuose šių transporto priemonių keliamą aplinkos triukšmą. Rekomenduojama atsižvelgti į tai, kad transporto priemonės, turinčios naujesnius ir modernesnius VDV ar varomos alternatyviaisiais degalais, skleidžia mažiau aplinkos triukšmo.

13.4Miesto gyventojų ir svečių gyvenimo kokybės gerinimas. Sumažėjus transporto priemonių su VDV skaičiui ir joms skirtą kelių plotą pavertus rekreacine ar komercine erdve, turi pagerėti miesto gyventojų ir svečių gyvenimo kokybė, kuri vertinama atliekant socialinius tyrimus.

13.5Alternatyvių keliavimo būdų skatinimas. MTZ įrengimas miestuose turi paskatinti gyventojus rinktis alternatyvius keliavimo būdus: viešąjį transportą, dalijimosi transporto priemonėmis, pavėžėjimo paslaugas, taksi, keliones dviračiais, mikrojudumo transporto priemonėmis, pėsčiomis ir kt.

13.6Skatinimas įsigyti netaršias ar mažiau taršias transporto priemones. MTZ nustatymas turi paskatinti gyventojus rinktis mažiau taršias arba netaršias transporto priemones ar apskritai atsisakyti asmeninių transporto priemonių.

13.7Papildomas alternatyvių keliavimo būdų ir infrastruktūros plėtros finansavimas. MTZ apmokestinimas ir papildomų lėšų skyrimas turi padėti savivaldybėms surinkti papildomų lėšų alternatyviems keliavimo būdams skatinti ir jų infrastruktūrai gerinti.

 

IV SKYRIUS

PLANO TURINYS

 

14.     Rengiant Planą, rekomenduojama remtis tokiomis turinio dalimis:

14.1Aplinkos oro taršos analizė. Rekomenduojama:

14.1.1. atlikti ir įvertinti esamų Aplinkos apsaugos agentūros viešai prieinamų ir teikiamų teršalų sklaidos duomenų analizę; jų nesant, atlikti teršalų sklaidos modeliavimą ir ekspertinį aplinkos oro kokybės vertinimą (KD10, KD2,5 ir NO2);

14.1.2. išanalizuoti transporto priemonių eismo ir srautų poveikį aplinkos oro kokybei ir atlikti keliamos taršos analizę;

14.1.3. įvertinti aplinkos oro kokybės stebėsenos duomenis ir nustatyti taršiausius laikotarpius (paros, metų ir kt.);

14.1.4. įvertinti transporto sektoriaus keliamą taršą pagal transporto priemonių kategoriją, pagaminimo metus ir naudojamą degalų rūšį bei aplinkos oro taršą skatinančius veiksnius (pvz., socialinius, ekonominius);

14.1.5. atlikti aplinkos triukšmo, atsirandančio dėl transporto priemonių judėjimo, taršos analizę.

14.2Gyventojų ir kitų asmenų judumo situacijos analizė. Rekomenduojama:

14.2.1. atlikti transporto srautų ir eismo spūsčių analizę;

14.2.2. atlikti gyventojų skaičiaus augimo ir tankumo didėjimo analizę ir numatyti jo prognozę;

14.2.3. įvertinti gyventojų judėjimo kryptis, pagrindinius gyventojų traukos taškus (kino teatrai, parkai, prekybos centrai, mokymo įstaigos, gydymo įstaigos ir kt.) ir jų pasiekiamumą alternatyviais keliavimo būdais;

14.2.4. surinkti statistikos duomenis apie registruotas transporto priemones pagal transporto priemonių degalų tipą, pagaminimo metus, kategoriją, ekologijos standartą (toliau – EURO standartas);

14.2.5. įvertinti esamą techninę įrangą ir infrastruktūrą, reikalingą MTZ įrengti (vaizdo stebėjimo kameras, rinkliavos vartus, automatinės eismo kontrolės mechanizmus, stacionarius (nekilnojamus) nustatyto greičio režimo ar kitus pažeidimus fiksuojančius automatinius prietaisus ir kt.);

14.2.6. įvertinti esamą programinę įrangą ir infrastruktūrą, reikalingą MTZ įrengti (duomenų bazes, informacines sistemas, transporto priemonių registrus, sąsajas su kitais duomenų valdytojais ir kt.);

14.2.7. įvertinti programinės įrangos ir infrastruktūros suderinamumo ir sujungimo su kitais Lietuvos miestais ir užsienio šalimis galimybes.

14.3Siekiami tikslai ir rodikliai. Rekomenduojama:

14.3.1. išsikelti MTZ siektinus tikslus;

14.3.2. nurodyti MTZ siektinus pokyčio rodiklius ne trumpesniam kaip 4 metų laikotarpiui (aplinkos oro užterštumo lygį, transporto priemonių skaičių pagal klases ir EURO standartus, registruotų elektromobilių skaičių ir kt.);

14.3.3. nustatyti periodines Rekomendacijų IV skyriuje numatyto Plano turinio stebėsenos priemones, kurios užtikrintų operatyvų siekiamų tikslų įgyvendinimą, taikomų priemonių efektyvumą ir keitimą, oro kokybės gerėjimą.

14.4MTZ teritorijos nustatymas. Rekomenduojama:

14.4.1. atsižvelgiant į atliktas aplinkos oro taršos ir gyventojų bei kitų asmenų judumo situacijos analizes ir siekiamus tikslus bei rodiklius, nustatyti ir apibrėžti geografinę teritoriją, kurioje bus įgyvendinamos ir taikomos MTZ taisyklės;

14.4.2. numatyti teritorijos plėtros galimybes ateityje;

14.4.3. įvertinti kitas įgyvendinamas aplinkos oro taršos valdymo priemones ir strategijas, susijusias su transporto priemonių patekimo į miestą ar tam tikrą teritoriją taisyklėmis.

14.5Transporto priemonių patekimo į MTZ taisyklės ir reguliavimas. Rekomenduojama:

14.5.1. atsižvelgiant į atliktas aplinkos oro taršos ir gyventojų bei kitų asmenų judumo situacijos analizes ir siekiamus tikslus bei rodiklius, įvertinti ir numatyti tinkamiausią MTZ tipą (neapmokestinama ar apmokestinama);

14.5.2. įvertinti ir numatyti taisykles, pagal kurias transporto priemonės galės patekti į numatytą teritoriją;

14.5.3. nustatyti (jei MTZ apmokestinama) MTZ kainodarą ir vietinės rinkliavos dydį, kurie turėtų skatinti į MTZ nevažiuoti su transporto priemonėmis, turinčiomis VDV;

14.5.4. nustatyti, kaip ir kokioms transporto priemonėms bei gyventojams bus taikomos ribotos išimtys patekti į MTZ ir kokia bus tokių leidimų išdavimo sistema;

14.5.5. nustatyti (jei MTZ apmokestinama), kaip bus įgyvendinamas įvažiavimo į MTZ apmokestinimas ir kaip atliekami mokėjimai;

14.5.6. nurodyti, kokiais metodais (sistemomis) bus užtikrinama MTZ stebėsena (kokie bus taikomi techniniai ir kiti metodai, užtikrinant transporto priemonių patekimo į MTZ ribojimus ir MTZ taisyklių laikymąsi);

14.5.7. nurodyti, kaip kasmet (ar kitu numatytu periodiškumu) keisis į MTZ galinčių įvažiuoti transporto priemonių parko struktūra pagal EURO standartą.

15.     Savivaldybės gali į Planą įtraukti ir kitas Plano turinio dalis.

 

V SKYRIUS

MTZ TERITORIJOS NUSTATYMAS

 

16.     Rekomenduojama MTZ nustatyti teritorijoje, kurioje:

16.1esamas aplinkos oro užterštumo lygis neatitinka aplinkos oro taršos (KD10, KD2,5 ir NO2) ribinių verčių, nustatytų pagal 2008 m. gegužės 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2008/50/EB dėl aplinkos oro kokybės ir švaresnio oro Europoje (toliau – ribinės vertės);

16.2didėja aplinkos oro užterštumo lygis ir kyla rizika, kad jis neatitiks nustatytų ribinių verčių ateityje;

16.3fiksuojamas transporto priemonių triukšmas, viršijantis nustatytas ribines normas (vadovaujantis Lietuvos Respublikos triukšmo valdymo įstatymu ir Lietuvos higienos norma HN 33:2011 „Triukšmo ribiniai dydžiai gyvenamuosiuose ir visuomeninės paskirties pastatuose bei jų aplinkoje“, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. birželio 13 d. įsakymu Nr. V-604 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 33:2011 „Triukšmo ribiniai dydžiai gyvenamuosiuose ir visuomeninės paskirties pastatuose bei jų aplinkoje“ patvirtinimo“);

16.4esama gausiai apgyvendintų vietų ir dažnai lankomų susibūrimo vietų ar miesto viešųjų erdvių (aikščių, parkų, kt.);

16.5fiksuojamas padidėjęs transporto priemonių eismo intensyvumas (vadovaujantis Vidutinio metinio paros eismo intensyvumo apskaičiavimo iš trumpalaikio matavimo duomenų rekomendacijomis R VMPEI TM 20, patvirtintomis Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus 2020 m. balandžio 8 d. įsakymu V-57 „Dėl Vidutinio metinio paros eismo intensyvumo apskaičiavimo iš trumpalaikio matavimo duomenų rekomendacijų R VMPEI TM 20 patvirtinimo“);

16.6sulaukiama gyventojų skundų dėl aplinkos oro taršos užterštumo lygio pagal ribines vertes neatitinkančių teritorijų;

16.7esama kitų oro užterštumo rizikos veiksnių ir objektų.

17.     Nustatant MTZ teritoriją yra svarbūs šie susisiekimo sektoriaus elementai ir į juos rekomenduojama atsižvelgti:

17.1Viešojo transporto paslaugų prieinamumas. Nustatant MTZ, reikia įvertinti, ar viešasis transportas turės pajėgumų aptarnauti išaugusius ir pasikeitusius keleivių srautus tiek į numatytą teritoriją, tiek iš jos. Tarp MTZ ir pagrindinių miesto susisiekimo vietų rekomenduojama užtikrinti reguliarų susisiekimą viešuoju transportu.

17.2Transporto priemonių stovėjimo vietos. Prie pagrindinių įvažiavimo į MTZ vietų rekomenduojama numatyti transporto priemonių sustojimo ir stovėjimo vietas ir keleivių išlaipinimo vietas.

17.3Alternatyvūs transporto priemonių maršrutai. Rekomenduojama išanalizuoti, kaip nustačius MTZ keisis eismo srautai, numatyti ir įvertinti alternatyvius maršrutus, kaip pasiekti MTZ ar šalia jos esančius svarbius miesto objektus ir vietas.

17.4Svarbūs keliai. Atsižvelgiant į jų svarbą draudžiama valstybinės reikšmės kelius įtraukti į numatomą MTZ.

17.5Įvažiavimų skaičius. Siūloma nustatyti ribotą įvažiavimo į numatytą teritoriją vietų skaičių (mažesnis įvažiavimų skaičius leis efektyviau įgyvendinti MTZ taisykles).

18.     Nustatant MTZ, rekomenduojama iš anksto išanalizuoti ir įvertinti numatytos teritorijos plėtros galimybes ateityje (plečiant ir prijungiant šalia esančias teritorijas), skatinant jose nesinaudoti transporto priemonėmis su VDV ir periodiškai didinant jų naudojimo ribojimus.

 

VI SKYRIUS

VIEŠINIMAS

 

19Į Plano rengimą ir MTZ nustatymo procesą turi būti įtraukti gyventojai ir visi suinteresuoti subjektai, siekiant užtikrinti, kad jie būtų informuoti apie MTZ teikiamas naudas, taisykles, aplinkos oro kokybės svarbą, daromą poveikį ir gautų kitą naudingą informaciją.

20Savivaldybėms rekomenduojama apie Planą ir jame numatomas MTZ taisykles visuomenę informuoti atitinkamomis informacinėmis priemonėmis ne vėliau kaip prieš 6 mėnesius iki planuojamos MTZ nustatymo ir įsigaliojimo pradžios (įskaitant ir atvejus, kai MTZ taisyklės yra atnaujinamos). Rekomenduojamos informacijos viešinimo priemonės ir būdai:

20.1kelionių planavimo, navigacijos ir žemėlapių mobiliosios programos;

20.2socialinės medijos;

20.3interneto svetainės;

20.4televizija ar radijas;

20.5fiziniai informaciniai stendai;

20.6vieši susitikimai su gyventojais ir kitais suinteresuotais subjektais.

21.     Rekomenduojama, kad informuojant visuomenę apie planuojamą MTZ ar jos pakeitimus būtų atsižvelgiama į konkrečius visuomenės segmentus, įskaitant:

21.1MTZ teritorijoje gyvenančius gyventojus;

21.2miesto gyventojus;

21.3miesto svečius;

21.4užsienio valstybių piliečius, gyvenančius ar viešinčius Lietuvoje;

21.5MTZ teritorijoje veikiančius verslo subjektus;

21.6viešojo transporto operatorius (vietinius, regioninius ir tarptautinius);

21.7kitas numatytoje MTZ veikiančias ir viešąsias paslaugas teikiančias institucijas (medicinos įstaigas, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento, policijos įstaigas, jų padalinius ir kt.).

22.     Apie MTZ turi būti viešinama ši informacija:

22.1MTZ siekiami rezultatai;

22.2MTZ teritorija;

22.3MTZ taisyklės;

22.4transporto priemonių, kurioms taikomos MTZ taisyklės, klasės;

22.5įvažiavimo mokesčio kainodara ir apmokėjimo galimybės (jeigu MTZ apmokestinama);

22.6įvažiavimo į MTZ leidimų išdavimo reikalavimai ir leidimų gavimo būdai;

22.7MTZ taisyklių taikymo išimtys;

22.8informacija apie sankcijas už MTZ taisyklių nesilaikymą;

22.9informacija apie tai, kaip planuoti kelionę siekiant išvengti MTZ (alternatyvūs maršrutai).

23.     Rekomenduojama visuomenei viešinti informaciją apie Plane įgyvendintus išsikeltus MTZ tikslus ir siektinus pokyčio rodiklius.

24.     Rekomenduojama bendradarbiauti su vietos įmonėmis, įstaigomis ir organizacijomis, siekiant paaiškinti MTZ siektinus rezultatus ir skatinti prisidėti prie šios priemonės tikslų, skirtų aplinkos oro kokybei gerinti, įgyvendinimo.

25.     Rekomenduojama, kad MTZ taisyklės ir kita aktuali informacija (grafiniai vaizdiniai) būtų viešinama ir prieinama tiek lietuvių, tiek anglų kalbomis.

 

VII SKYRIUS

APLINKOS ORO KOKYBĖS STANDARTAI

 

26.     Pagrindiniai aplinkos oro teršalai, kuriuos išmeta transporto priemonės su VDV, yra KD2,5, KD10 ir NO2, todėl šie teršalai yra pagrindiniai indikatoriai tiriant ir analizuojant taršiausias miesto vietas. Kasmetinė aplinkos oro užterštumo lygio atitikties nustatytoms normoms stebėsena gali padėti stebėti ir vertinti Plane išsikeltų tikslų įgyvendinimo eigą ir nustatant MTZ siektinus aplinkos oro pokyčio rodiklius.

27.     Rekomenduojama MTZ nustatyti ir prireikus MTZ taisykles periodiškai atnaujinti, remiantis aplinkos oro užterštumo lygio mieste vertinimo, atlikto teisės aktų numatyta tvarka, rezultatais.

28.     Vertinant aplinkos oro užterštumo lygį, rekomenduojama vadovautis ribinėmis vertėmis, nustatytomis Aplinkos oro užterštumo sieros dioksidu, azoto dioksidu, azoto oksidais, benzenu, anglies monoksidu, švinu, kietosiomis dalelėmis ir ozonu normose, patvirtintose Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2001 m. gruodžio 11 d. įsakymu Nr. 591/640 „Dėl Aplinkos oro užterštumo sieros dioksidu, azoto dioksidu, azoto oksidais, benzenu, anglies monoksidu, švinu, kietosiomis dalelėmis ir ozonu normų patvirtinimo“. Savivaldybės gali nustatyti ir griežtesnius aplinkos oro užterštumo vertinimo kriterijus.

 

VIII SKYRIUS

TRANSPORTO PRIEMONIŲ PATEKIMO Į MTZ TAISYKLĖS

 

29.     MTZ gali būti apmokestintos. Šis pasirinkimas yra savarankiškas, savivaldybių tarybų priimamas sprendimas. Savivaldybių tarybos, savo miestuose nustačiusios MTZ, nepriklausomai nuo pasirinkto MTZ apmokestinimo tipo, turi užtikrinti šios priemonės veiksmingumą.

30.     Savivaldybės gali nustatyti tokius MTZ tipus pagal apmokestinimą:

30.1neapmokestinama MTZ – teritorija, į kurią transporto priemonių, neatitinkančių MTZ taisyklėse numatytų reikalavimų, patekimas reguliuojamas savivaldybės tarybos nustatytomis nemokestinėmis priemonėmis;

30.2apmokestinama MTZ – teritorija, į kurią transporto priemonių, neatitinkančių MTZ taisyklėse numatytų reikalavimų, patekimas reguliuojamas savivaldybės tarybos nustatytomis mokestinėmis priemonėmis.

31.     Pasirinkus apmokestinamą MTZ, rekomenduojamos šių įvažiavimo į MTZ leidimų parinktys (pasirinktai vienas ar keli):

31.1vienkartinis leidimas už kelionę (vienam įvažiavimui);

31.2kasdienis leidimas 24 valandoms;

31.3metinis leidimas (kalendoriniams metams);

31.4minutinis leidimas pagal praleistą laiką.

32.     Savivaldybių institucijos, siekdamos užtikrinti MTZ taisyklių laikymąsi, teisės aktų numatyta tvarka gali skirti sankcijas ir baudas už MTZ taisyklių pažeidimus ir nustatytos tvarkos nesilaikymą.

33.     MTZ rekomenduojama nustatyti taip, kad būtų užtikrinamas pakopinis perėjimas prie netaršaus transporto priemonių parko.

34.     Reguliuojant transporto priemonių patekimą į MTZ, rekomenduojama remtis:

34.1Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro (toliau – registras) duomenimis ir (ar) transporto priemonės registracijos liudijime (toliau – liudijimas) numatytais EURO standartais;

34.2jeigu registre ir (ar) liudijime nėra nurodytas EURO standartas, tuomet – registre ir (ar) liudijime nurodyta pirmosios registracijos data, transporto priemonės gamintojo nustatytais transporto priemonės modelio metais, transporto priemonės pagaminimo data arba kalendoriniais metais, kuriais transporto priemonė buvo pagaminta.

35.     Jeigu registre ir (ar) liudijime nėra nurodytas EURO standartas, pirmosios registracijos data, transporto priemonės gamintojo nustatyti transporto priemonės modelio metai, transporto priemonės pagaminimo data arba kalendoriniai metai, kuriais transporto priemonė buvo pagaminta, transporto priemonė laikoma neturinti EURO standarto.

36.     Siekiant užtikrinti MTZ efektyvumą, toliau pateikiamos savivaldybėms rekomenduojamos transporto priemonių patekimo į MTZ taisyklės:

 

1 lentelė. Transporto priemonių patekimo į MTZ taisyklės lengviesiems automobiliams (M1 klasė) ir lengviesiems krovininiams automobiliams (N1 klasė)

EURO standartas

Transporto priemonės pagaminimo, modelio nustatymo arba pirmos registracijos metai

Įvažiuoti į MTZ su transporto priemone, turinčia VDV (visų rūšių benzinas ar benzinas ir dujos, ar benzinas, dujos ir elektra, ar benzinas, dujos ir etanolis, ar benzinas ir elektra), galima tik su savivaldybės išduotu leidimu ar sumokėjus nustatytą mokestį

Įvažiuoti į MTZ su transporto priemone, turinčia VDV (visų rūšių dyzelinas ar dyzelinas ir elektra), galima tik su savivaldybės išduotu leidimu ar sumokėjus nustatytą mokestį

Neturi ar 1, 2

2000 m. ir ankstesni metai (M1 klasė)

2001 m. ir ankstesni metai (N1 klasė)

Nuo 2025 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2025 m. sausio 1 d. (imtinai)

3, 4

2001–2010 m.

(M1 klasė)

2002–2011 m.

(N1 klasė)

 

Nuo 2028 m. sausio 1 d. (imtinai)

 

Nuo 2027 m. sausio 1 d. (imtinai)

5

2011–2014 m.

(M1 klasė)

2012–2015 m.

(N1 klasė)

 

Nuo 2031 m. sausio 1 d. (imtinai)

 

Nuo 2030 m. sausio 1 d. (imtinai)

6 ar naujesnis

Nuo 2015 m.

(M1 klasė)

Nuo 2016 m.

(N1 klasė)

Nuo 2035 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2032 m. sausio 1 d. (imtinai)

 

2 lentelė. Transporto priemonių patekimo į MTZ taisyklės autobusams (M2 ir M3 klasės)

EURO standartas

Transporto priemonės pagaminimo, modelio nustatymo arba pirmos registracijos metai

Įvažiuoti į MTZ su transporto priemone, turinčia VDV (visų rūšių benzinas ar benzinas ir dujos, ar benzinas, dujos ir elektra, ar benzinas, dujos ir etanolis, ar benzinas ir elektra), galima tik su savivaldybės išduotu leidimu ar sumokėjus nustatytą mokestį

Įvažiuoti į MTZ su transporto priemone, turinčia VDV (visų rūšių dyzelinas ar dyzelinas ir elektra), galima tik su savivaldybės išduotu leidimu ar sumokėjus nustatytą mokestį

Neturi ar 1, 2

1999 m. ir ankstesni metai

Nuo 2026 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2026 m. sausio 1 d. (imtinai)

3, 4

2000–2008 m.

Nuo 2030 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2028 m. sausio 1 d. (imtinai)

5

2009–2013 m.

Nuo 2035 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2032 m. sausio 1 d. (imtinai)

6 ar naujesnis

Nuo 2014 m.

Nuo 2035 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2035 m. sausio 1 d. (imtinai)

 

3 lentelė. Transporto priemonių patekimo į MTZ taisyklės mopedams, motociklams ir jiems prilyginamoms transporto priemonėms (L kategorija)

EURO standartas

Transporto priemonės pagaminimo, modelio nustatymo arba pirmos registracijos metai

Įvažiuoti į MTZ su transporto priemone, turinčia VDV (visų rūšių benzinas ar benzinas ir dujos, ar benzinas, dujos ir elektra, ar benzinas, dujos ir etanolis, ar benzinas ir elektra), galima tik su savivaldybės išduotu leidimu ar sumokėjus nustatytą mokestį

Įvažiuoti į MTZ su transporto priemone, turinčia VDV (visų rūšių dyzelinas ar dyzelinas ir elektra), galima tik su savivaldybės išduotu leidimu ar sumokėjus nustatytą mokestį

Neturi ar 1, 2, 3

2016 m. ir ankstesni metai

Nuo 2030 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2025 m. sausio 1 d. (imtinai)

4

2017–2020 m.

Nuo 2033 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2030 m. sausio 1 d. (imtinai)

5 ar naujesnis

Nuo 2021 m.

Nuo 2035 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2035 m. sausio 1 d. (imtinai)

 

4 lentelė. Transporto priemonių patekimo į MTZ taisyklės krovininiams automobiliams (N2 klasė) ir sunkiesiems krovininiams automobiliams (N3 klasė)

EURO standartas

Transporto priemonės pagaminimo, modelio nustatymo arba pirmos registracijos metai

Įvažiuoti į MTZ su transporto priemone, turinčia VDV (visų rūšių benzinas ar benzinas ir dujos, ar benzinas, dujos ir elektra, ar benzinas, dujos ir etanolis, ar benzinas ir elektra), galima tik su savivaldybės išduotu leidimu ar sumokėjus nustatytą mokestį

Įvažiuoti į MTZ su transporto priemone, turinčia VDV (visų rūšių dyzelinas ar dyzelinas ir elektra), galima tik su savivaldybės išduotu leidimu ar sumokėjus nustatytą mokestį

Neturi ar 1, 2

1999 m. ir ankstesni metai

Nuo 2026 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2026 m. sausio 1 d. (imtinai)

3, 4

2000–2008 m.

Nuo 2030 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2028 m. sausio 1 d. (imtinai)

5

2009–2013 m.

Nuo 2033 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2030 m. sausio 1 d. (imtinai)

6 ar naujesnis

Nuo 2014 m.

Nuo 2035 m. sausio 1 d. (imtinai)

Nuo 2035 m. sausio 1 d. (imtinai)

 

37.     Savivaldybės gali nustatyti kitus transporto priemonių patekimo į MTZ taisyklių taikymo terminus (bet ne vėlesnius, nei nurodyta Rekomendacijų 36 punkto lentelėse). Terminus rekomenduojama suderinti su Susisiekimo ministerija.

38.     MTZ taisyklės turi būti taikomos 24 valandas per parą, visomis savaitės dienomis, nepriklausomai nuo bet kokių kitų sąlygų, tačiau savivaldybės, kurių miestuose aplinkos oro užterštumo lygis viršija ribines vertes tik šiltuoju ar šaltuoju metų laiku arba tik tam tikromis dienomis ar valandomis, gali pasirinkti taikyti MTZ taisykles fiksuotu sezoniniu, dieniniu ar valandiniu principu.

 

IX SKYRIUS

IŠIMTYS

 

39.     Rekomenduojama MTZ taikyti kuo mažiau išimčių (įskaitant nuolaidų sistemas) atskiroms transporto priemonių klasėms, kategorijoms, gyventojams, institucijoms ar kitiems subjektams, tačiau atsižvelgus ir įvertinus aplinkybes savivaldybės sprendimu išimtys gali būti taikomos šioms grupėms ir subjektams (jų naudojamoms transporto priemonėms):

39.1asmenims, turintiems judėjimo negalią arba individualių poreikių ir teisę naudoti skiriamąjį ženklą „Neįgalusis“ ant transporto priemonių arba neįgalių asmenų automobilių statymo kortelę;

39.2taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiantiems verslo subjektams;

39.3dalijimosi automobiliais paslaugas teikiantiems verslo subjektams;

39.4tolimojo, vietinio (miesto) reguliaraus susisiekimo autobusams, kurių maršrutai patvirtinti Viešojo transporto kelionių duomenų informacinėje sistemoje;

39.5pašto ir siuntų pristatymo paslaugas teikiantiems verslo subjektams;

39.6istorinėms transporto priemonėms.

40.     MTZ taisyklių išimtys privalo būti taikomos šioms grupėms ir subjektams (jų naudojamoms transporto priemonėms):

40.1specialiąsias transporto priemones naudojančių institucijų nespecialiosioms transporto priemonėms, civilinės saugos, kelių priežiūros, uosto saugos tarnybų, muitinės pareigūnams, Lietuvos kariuomenės, užkrečiamųjų ligų epidemiologinę priežiūrą atliekančių visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų, viešąją tvarką užtikrinančių ir vietinės rinkliavos mokėjimo tvarkos kontrolę vykdančių tarnybų, laidojimo paslaugas teikiančių verslo subjektų, komunalinių atliekų tvarkymą užtikrinančių institucijų transporto priemonėms, kai jomis atliekamos tarnybinės (darbo) funkcijos;

40.2kitų avarinių, miesto gatves tiesiančių, miesto gatves, požemines komunikacijas bei pastatus remontuojančių ir prižiūrinčių tarnybų (įmonių ar bendrovių) specialiųjų transporto priemonių, pažymėtų specialiais šviesos signalais, valdytojams (vairuotojams), atvykusiems likviduoti avarijų, ikiteisminio tyrimo įstaigoms priklausančių transporto priemonių, nepažymėtų skiriamaisiais ženklais ir specialiais šviesos signalais, valdytojams (vairuotojams), atliekantiems ikiteisminio tyrimo veiksmus ar vykdantiems operatyvinę veiklą, mobiliesiems kranams, žemės ūkio, kasimo ir kitų su statybomis susijusių transporto priemonių valdytojams (vairuotojams).

41.     Įvažiavimui į MTZ pagal numatytas MTZ taisykles gali būti taikomas ne ilgesnis nei 3 metų pereinamasis laikotarpis gyvenamąją vietą teritorijoje deklaravusių asmenų valdomoms transporto priemonėms (pradedant skaičiuoti nuo MTZ įsigaliojimo pradžios). Šie asmenys turi būti nurodyti Transporto priemonių savininkų apskaitos informacinėje sistemoje ir (ar) registre, ir (ar) liudijime.

42.     Transporto priemonėms, registruotoms užsienyje, turi būti taikomos ir užtikrintos tokios pačios taisyklės ir sąlygos, kaip ir Lietuvos Respublikoje registruotoms transporto priemonėms.

 

X SKYRIUS

MTZ STEBĖSENA

 

43.     Savivaldybės turi užtikrinti MTZ stebėseną (prireikus savivaldybės gali numatyti už stebėseną atsakingas institucijas). Siekiant užtikrinti, kad MTZ efektyviai veiktų ir būtų įgyvendinti išsikelti tikslai, reikalinga veiksminga stebėsenos sistema, užtikrinanti MTZ taisyklių laikymąsi.

44.     Rekomenduojama savivaldybėms pasinaudoti miesto turima ir valdoma esama technine ir programine infrastruktūra, kad būtų sumažintos papildomos su MTZ nustatymu ir eksploatavimu susijusios išlaidos.

45.     Savivaldybėms, nustatant MTZ ir įgyvendinant stebėseną, rekomenduojama:

45.1taikyti valstybinio numerio atpažinimo sistemą; prie įvažiavimo į MTZ ar ir pačioje MTZ įrengtos stebėsenos kameros nuskaito į MTZ įvažiuojančių transporto priemonių valstybinius numerius ir sulygina juos su duomenų baze; tokia sistema turėtų automatiškai informuoti savivaldybę ar savivaldybės numatytas už stebėseną atsakingas institucijas, ar transporto priemonė atitinka MTZ taisyklių reikalavimus; transporto priemonėms, registruotoms užsienyje, reikalinga platforma, leidžianti patekti į bendrą duomenų bazę;

45.2bendradarbiauti su kitomis Lietuvos Respublikos savivaldybėmis, siekiant kuo panašesnių sprendimų, padarytų remiantis MTZ stebėsena.

46.     MTZ stebėseną vykdančios institucijos pagal galimybes gali taikyti ir kitus transporto priemonių stebėsenos ir identifikavimo būdus, tokius kaip:

46.1valstybinių numerių indentifikavimas – savivaldybės viešosios tvarkos pareigūnai atlieka atsitiktinius transporto priemonių patikrinimus skenuodami valstybinius transporto priemonių numerius ar tikrindami lipdukus, klijuojamus ant valstybinių numerių ir (ar) priekinio transporto priemonės stiklo;

46.2kelio užtvarų naudojimas – įvažiavimai į MTZ užtveriami kelio užtvarais, jie atsikelia tik jei transporto priemonė atitinka numatytas taisykles;

46.3radijo dažnių identifikavimas (angl. radio frequency identification, RFID) – panaudojant radijo dažnių elektromagnetinius laukus, siekiama automatiškai identifikuoti ir sekti prie transporto priemonių pritvirtintas žymas, kuriose yra duomenys, reikalingi nustatyti, ar transporto priemonė atitinka MTZ taisykles.

 

 

 

 

XI SKYRIUS

MTZ ŽYMĖJIMAS

 

47.     Prieš įvažiavimą į MTZ turi būti įrengti aiškiai suprantami informaciniai stendai, kuriuose vairuotojai informuojami apie tai, kad artėjama prie MTZ.

48.     Informacinius stendus rekomenduojama įrengti taip, kad vairuotojai turėtų galimybę spėti pasirinkti alternatyvų maršrutą. Informaciniuose stenduose turi būti nurodyta informacija apie MTZ taisykles, apribojimus, mokėjimo būdus ir įkainius (jei MTZ apmokestinama).

49.     Rekomenduojama prie informacinių stendų pateikti papildomą informaciją apie transporto priemonių stovėjimo aikšteles, viešąjį transportą (nurodant jo maršrutus) ir kitus keliavimo būdus.

 

XII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

50.     Susisiekimo ministerija kas 2 metus peržiūri ir prireikus atnaujina Rekomendacijas.

 

______________