Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ ĮSTATYMO NR. XII-336 2, 3 IR 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-429 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ ĮSTATYMO NR. XII-336 2 IR 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3195

 

2019 m. liepos 10 d. Nr. 703

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2019 m. kovo 20 d. sprendimo Nr. SV-S-1148 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 ir 2 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2, 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-429 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIIIP-429) tikslui – sudaryti galimybę perdirbti visas pluoštinių kanapių dalis, tačiau siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui įstatymo projektą Nr. XIIIP-429 tobulinti, atsižvelgiant į šiuos siūlymus:

1.1. Siekiant pluoštinių kanapių auginimo tikslą nurodyti ne sąvokoje, o išdėstyti atskira nuostata, įstatymo projekto Nr. XIIIP-429 1 straipsnyje nurodytą pluoštinių kanapių sąvoką išdėstyti taip: „Pluoštinės kanapės – kanapinių (Cannabaceae) šeimos sėjamosios kanapės (Cannabis sativa L.) rūšies veislių augalai, kurių išdžiovintoje medžiagoje tetrahidrokanabinolio yra ne daugiau kaip 0,2 procento.“

1.2. Įstatymo projekte Nr. XIIIP-429 siūloma Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymą (toliau – įstatymas) papildyti sąvoka „Pluoštinių kanapių produktai“. Siekiant apibrėžti galutiniam vartojimui skirtus pluoštinių kanapių perdirbimo produktus, siūloma įstatymo projektą Nr. XIIIP-429 papildyti sąvoka „Pluoštinių kanapių gaminiai“ ir ją išdėstyti taip: „Pluoštinių kanapių gaminiai – galutiniam vartojimui skirti iš pluoštinių kanapių produktų pagaminti maisto gaminiai, pašarai ir kiti gaminiai, taip pat pluoštinių kanapių produktų turintys gaminiai“. Atitinkamai sąvoką „Pluoštinių kanapių produktai“ siūloma išdėstyti taip: „Pluoštinių kanapių produktai – žaliavinės ar mirkytos kanapės, ar jų dalys“, kadangi, nustatant sąvoką „Pluoštinių kanapių gaminiai“, sąvoka „Pluoštinių kanapių produktai“ apibrėžtų ne galutiniam vartojimui skirtus pluoštinių kanapių produktus.

1.3.  Siekiant teisinio aiškumo, kam būtų leidžiama auginti pluoštines kanapes moksliniais eksperimentiniais ir selekciniais tikslais uždaruose gruntuose ir laboratorijose, įstatymo projekto Nr. XIIIP-429 2 straipsnio nuostatą leisti pluoštines kanapes moksliniais eksperimentiniais ir selekciniais tikslais auginti oficialiai patvirtintų mokslo tyrimų institucijų uždaruose gruntuose ar laboratorijose išdėstyti atskira dalimi, t. y. papildyti įstatymo 3 straipsnį 21 dalimi ir ją išdėstyti taip: „21. Mokslinių tyrimų institutai (kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme) pluoštines kanapes, auginamas moksliniais eksperimentiniais ir selekciniais tikslais, gali auginti uždaruose gruntuose ar laboratorijose.“ Atitinkamai įstatymo 3 straipsnį papildyti 8 dalimi: „8. Šio straipsnio nuostatos, reglamentuojančios pluoštinių kanapių auginimo priežiūrą, taikomos ir šio straipsnio 21 dalyje nurodytam pluoštinių kanapių auginimui.“

1.4.  Patikslinti įstatymo projekto Nr. XIIIP-429 3 straipsnio nuostatą ir įstatymo 4 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Gaminti ir tiekti rinkai galima tik iš šio įstatymo reglamentuojamų pluoštinių kanapių gautus ir pagamintus šio įstatymo reglamentuojamus pluoštinių kanapių produktus ir jų gaminius“, kadangi įstatymo projektą siūloma papildyti sąvoka „Pluoštinių kanapių gaminiai“.

2. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3195 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIIIP-3195) tikslui – leisti rinkai tiekti ne vien tik pluoštą ir sėklas ar šių sėklų produktus, bet ir iš kitų pluoštinių kanapių dalių gautus produktus ir jų gaminius, tačiau siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui įstatymo projektą Nr. XIIIP-3195 tobulinti, atsižvelgiant į šiuos siūlymus:

2.1. Patikslinti įstatymo projekto Nr. XIIIP-3195 1 straipsnio 1 dalies nuostatą ir pluoštinių kanapių gaminių sąvoką išdėstyti taip: „Pluoštinių kanapių gaminiai – galutiniam vartojimui skirti iš pluoštinių kanapių produktų pagaminti maisto gaminiai, pašarai ir kiti gaminiai, taip pat pluoštinių kanapių produktų turintys gaminiai“, kadangi šalutiniai produktai ir iš jų pagaminti gaminiai yra priskiriami prie gaminių ir todėl apibrėžtyje netikslinga nurodyti šalutinius produktus ir iš šalutinių produktų pagamintus gaminius.

2.2Patikslinti įstatymo projekto Nr. XIIIP-3195 1 straipsnio 3 dalies nuostatą ir pluoštinių kanapių produktų sąvoką išdėstyti taip: „Pluoštinių kanapių produktai – žaliavinės ar mirkytos kanapės, ar jų dalys“, kadangi įstatymo projektu Nr. XIIIP-3195 praplečiama pluoštinių kanapių panaudojimo sritis leidžiant panaudoti ne vien tik pluoštą ir sėklas, bet ir visas likusias pluoštinių kanapių dalis, o iš sėklų pagaminti produktai vadinami gaminiais.

2.3. Patikslinti įstatymo projekto Nr. XIIIP-3195 2 straipsnio 1 dalies nuostatą ir įstatymo 4 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Gaminti ir tiekti rinkai galima tik iš šio įstatymo reglamentuojamų pluoštinių kanapių gautus ir pagamintus šio įstatymo reglamentuojamus pluoštinių kanapių produktus ir jų gaminius“, kadangi įstatymo projektas Nr. XIIIP-3195 papildomas sąvoka „Pluoštinių kanapių gaminiai“.

2.4. Atsisakyti įstatymo projekto Nr. XIIIP-3195 2 straipsnio 2 dalies nuostatos nustatyti bendrą maksimalų leistiną 0,2 proc. tetrahidrokanabinolio (toliau – THC) kiekį visuose pluoštinių kanapių gaminiuose, kadangi ši riba nėra įrodymais pagrįsta kaip nekelianti rizikos visuomenės sveikatai ir šimtais kartų viršytų kai kuriose kitose šalyse nustatytus didžiausius leistinus THC kiekius maisto gaminiuose. Siūlomas bendras maksimalus leistinas 0,2 proc. THC kiekis gaminiuose gali sudaryti sąlygas atsirasti nebrangiems didesnės masės maisto gaminiams, kurių sudėtyje esančio THC kiekio gali užtekti svaiginimuisi ir taip sukelti itin didelę grėsmę visuomenės sveikatai ir narkomanijai plisti. Didžiausi leistini THC kiekiai turėtų būti nustatomi priklausomai nuo gaminių grupės ir išdėstomi atskirame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro tvirtinamame sąraše. Didžiausi leistini THC kiekiai pluoštinių kanapių maisto gaminiuose turi būti saugūs, nesukeliantys žalingų padarinių žmogaus sveikatai. Pažymėtina, kad, pvz., Šveicarija yra nustačiusi 20 mg/kg (atitinka 0,002 proc.) didžiausią leistiną THC kiekį kanapių sėklų aliejuje, o Italija parengė ir 2018 m. spalio mėn. pateikė notifikuoti Europos Komisijai teisės akto projektą, kuriuo siekia nustatyti 5 mg/kg (0,0005 proc.) didžiausią leistiną kiekį šiame aliejuje. Kituose pluoštinių kanapių maisto produktuose Šveicarijos nustatyti ir Italijos siekiami nustatyti didžiausi leistini THC kiekiai yra dar mažesni. Atkreipiame dėmesį, kad įstatyme nurodyta 0,2 proc. riba yra taikoma siekiant nustatyti, ar auginamos pluoštinės kanapės atitinka Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1307/2013, kuriuo nustatomos pagal bendros žemės ūkio politikos paramos sistemas ūkininkams skiriamų tiesioginių išmokų taisyklės ir panaikinami Tarybos reglamentas (EB) Nr. 637/2008 ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 73/2009 (OL 2013 L 347, p. 608), reikalavimus. Pagal šį reglamentą leidžiama auginti tik tokių veislių pluoštines kanapes, kuriose THC kiekis sudaro ne daugiau kaip 0,2 proc. Ši riba yra taikoma auginamoms pluoštinėms kanapėms, bet ne jų gaminiams. Kadangi didžiausi leistini THC kiekiai maisto gaminiuose ir pašaruose turi būti pagrįsti, saugūs, nesukeliantys grėsmės žmogaus ir gyvūno sveikatai, o saugos reikalavimai turi būti vienodi visiems pluoštinių kanapių produktams ir gaminiams, nepriklausomai nuo to, ar jie importuojami, įvežami iš kitos Europos Sąjungos valstybės, ar užauginami ir pagaminami Lietuvoje, ir atsižvelgiant į tai, kad negali būti nustatytas bendras didžiausias leistinas THC kiekis visiems pluoštinių kanapių gaminiams, įstatymo projekto Nr. XIIIP-3195 2 straipsnio 2 dalyje dėstomą įstatymo 4 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „3. Gaunami, pagaminti ir tiekiami rinkai pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai turi būti gauti ar pagaminti iš kanapių, kurių THC kiekis neviršija 0,2 proc., ir turi turėti tai patvirtinančią pažymą, kurią išduoda Tarnyba žemės ūkio ministro nustatyta tvarka.“ Kartu papildyti įstatymo projektą Nr. XIIIP-3195 įstatymo 4 straipsnio 4 dalimi: „4. Gaminamų ir tiekiamų rinkai pluoštinių kanapių maisto gaminių, pašarų, ir kitų pluoštinių kanapių gaminių, skirtų tiesioginiam žmogaus ar gyvūno vartojimui ar naudojimui (toliau kartu – tiesiogiai vartojami pluoštinių kanapių gaminiai), THC kiekis pačiame gaminyje neturi viršyti didžiausio leidžiamo THC kiekio, nurodyto sveikatos apsaugos ministro ir žemės ūkio ministro patvirtintame sąraše. Į šį sąrašą įrašytuose pluoštinių kanapių gaminiuose leidžiamas THC kiekis nustatomas atsižvelgiant į keliamą riziką ir galimą kenksmingą poveikį žmogaus ar gyvūno sveikatai, neviršijant Europos maisto saugos tarnybos rekomenduojamų didžiausių leistinų THC kiekių. Į šį sąrašą įrašyti gaminiai turi turėti Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka išduotą laboratorinių tyrimų protokolą su tyrimų rezultatų vertinimo išvada, kuria patvirtinama, kad THC kiekis pačiame gaminyje neviršija didžiausio leistino THC kiekio, nurodyto sveikatos apsaugos ministro ir žemės ūkio ministro patvirtintame sąraše. Kituose tiesiogiai vartojamuose pluoštinių kanapių gaminiuose, kurie nėra įrašyti į sveikatos apsaugos ministro ir žemės ūkio ministro patvirtintą sąrašą, THC kiekis negali viršyti 0,2 proc. ir tiekėjas turi turėti Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatyta tvarka išduotą laboratorinių tyrimų protokolą su tyrimų rezultatų vertinimo išvada, kuria patvirtinama, kad THC kiekis pačiame gaminyje neviršija didžiausio leistino THC kiekio.“

3. Siūlyti sujungti įstatymo projektą Nr. XIIIP-429 ir įstatymo projektą Nr. XIIIP-3195, kadangi jais siekiama tų pačių tikslų – praplėsti pluoštinių kanapių panaudojimo galimybes, o sujungus, siūloma papildyti šiomis nuostatomis, numatant, kad įstatymas turi būti keičiamas atsižvelgiant į šiuos pasiūlymus:

3.1. Patikslinti įstatymo 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas nustato veiklos, susijusios su pluoštinių kanapių auginimu, priežiūros ir veiklos, susijusios su pluoštinių kanapių produktų gavimu ir gaminių gamyba, jų tiekimu rinkai, importu, priežiūros ir pluoštinių kanapių produktų importo licencijavimo tvarką Lietuvos Respublikoje.“, kadangi įstatymas papildomas sąvoka „Pluoštinių kanapių gaminiai“ ir turėtų reglamentuoti ne vien tik pluoštinių kanapių produktų ir gaminių tiekimą rinkai, bet ir jų gavimą bei gamybą.

3.2. Papildyti įstatymo 1 straipsnį 21 dalimi: „21. Šis įstatymas netaikomas pluoštinių kanapių gaminiams, kurie Lietuvos Respublikos farmacijos įstatyme apibrėžti kaip farmacijos produktai, ir kosmetikos gaminiams, kurie 2009 m. lapkričio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 1223/2009 dėl kosmetikos gaminių (OL 2009 L 342, p. 59) apibrėžti kaip kosmetikos gaminiai“, kadangi šios gaminių grupės detaliai reglamentuojamos specialiaisiais teisės aktais: Farmacijos įstatymu ir 2009 m. lapkričio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1223/2009 dėl kosmetikos gaminių.

3.3. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymą siūloma papildyti pluoštinių kanapių produktų ir pluoštinių kanapių gaminių sąvokomis, patikslinti įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje nurodytą pluoštinių kanapių importo sąvoką ir ją išdėstyti taip: „Pluoštinių kanapių produktų ir gaminių importas (toliau – importas) – bet koks pluoštinių kanapių produktų ir gaminių įvežimas į Lietuvos Respubliką iš trečiųjų šalių.“

3.4. Kadangi įstatymą siūloma papildyti pluoštinių kanapių produktų sąvoka, patikslinti įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje nurodytą pluoštinių kanapių importo licencijos sąvoką ir ją išdėstyti taip: „7. Pluoštinių kanapių produktų importo licencija (toliau – licencija) – viešosios įstaigos Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros (toliau – Agentūra) išduodamas dokumentas, kuriuo suteikiama teisė importuoti į Lietuvos Respubliką pluoštinių kanapių produktus, nurodytus reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnio 1 dalies a, b ir c punktuose ir atitinkančius šiame straipsnyje nurodytus reikalavimus.

3.5. Siekiant įstatyme apibrėžti jame vartojamas sąvokas, papildyti įstatymo 2 straipsnį sąvoka „Pluoštinių kanapių augintojas“: „Pluoštinių kanapių augintojas – žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre įregistravęs fizinis ar juridinis asmuo, auginantis šio įstatymo reglamentuojamas pluoštines kanapes.“

3.6. Išbraukti iš įstatymo 2 straipsnio sąvokas „Pluoštinių kanapių sėjomainos laukas“ ir „Sėjomainos rotacija“, kadangi šios sąvokos įstatyme nebebūtų vartojamos.

3.7. Kadangi Europos Sąjungos reglamentų ir nacionalinių teisės aktų sąvokos neturėtų skirtis, patikslinti įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje nurodytą sąvoką „Pluoštinių kanapių tiekimas rinkai“ ir ją išdėstyti taip: „Pluoštinių kanapių produktų ir gaminių tiekimas rinkai – pluoštinių kanapių produktų ar gaminių laikymas pardavimui, įskaitant siūlymą parduoti arba kurį nors kitą jų perdavimo būdą, nemokamai ar už pinigus, ir pats pardavimas, paskirstymas bei kitos jų perdavimo formos“.

3.8. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo paskirtis yra reglamentuoti ne vien tik pluoštinių kanapių produktų ir gaminių tiekimą rinkai, bet ir jų gavimą bei gamybą, siūloma pakeisti įstatymo antrojo skirsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

ANTRASIS SKIRSNIS

PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ AUGINIMAS, PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ PRODUKTŲ GAVIMAS IR GAMINIŲ GAMYBA IR JŲ TIEKIMAS RINKAI“

 

3.9. Siekiant aiškiai apibrėžti pluoštinių kanapių auginimo paskirtį ir tikslą, papildyti įstatymo 3 straipsnį 11 dalimi: „11. Pluoštines kanapes leidžiama auginti pluoštinių kanapių produktų ir pluoštinių kanapių gaminių gamybai arba sodininkystei.“

3.10. Siekiant sumažinti administracinę naštą pluoštinių kanapių augintojams ir atsižvelgiant į 2014 m. liepos 17 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 809/2014, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1306/2013 nuostatų dėl integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, kaimo plėtros priemonių ir kompleksinės paramos taikymo taisyklės (OL 2014 L 227, p. 69), 30 straipsnio g) punktą, pakeisti dabar galiojantį reikalavimą Valstybinei augalininkystės tarnybai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Tarnyba) tikrinti kiekvieną pluoštinių kanapių sėjomainos lauką nustatant, kad Tarnyba tikrina ne mažiau kaip 30 proc. deklaruotų pluoštinių kanapių plotų, ir išdėstyti įstatymo 3 straipsnio 5 dalį taip: „5. Tarnyba žemės ūkio ministro nustatyta tvarka privalo iš ne mažiau kaip 30 proc. deklaruotų pluoštinių kanapių plotų, išskyrus pluoštines kanapes sodininkystei, imti mėginius THC kiekiui kanapėse nustatyti, vadovaudamasi patvirtinta mėginių ėmimo metodika.“

3.11. Kadangi įstatymas reglamentuoja ne vien tik pluoštinių kanapių auginimą, jų produktų ir gaminių tiekimą rinkai, bet ir gamybą, siūloma pakeisti įstatymo 4 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „4 straipsnis. Pluoštinių kanapių produktų ir gaminių gamyba ir tiekimas rinkai“.

3.12. Tikslinti įstatymo 4 straipsnio 3 dalį dėl pluoštinių kanapių importo reikalavimų, ir ją dėstyti pagal 2.4 papunktyje pateiktą siūlymą dėl įstatymo projekto Nr. XIIIP-3195 2 straipsnio 2 dalyje dėstomos įstatymo 4 straipsnio 4 dalies tikslinimo. Kadangi Tarnybos funkcijos įgyvendinant šį įstatymą būtų nurodytos įstatymo 4 str. 6 dalyje, įstatymo 4 straipsnio 3 dalį dėstyti pagal 2.4 papunktyje pateiktą siūlymą dėl įstatymo 4 straipsnio 4 dalies.

3.13. Papildyti įstatymo 4 straipsnį 5 dalimi: „5. Jeigu pluoštinių kanapių gaminių gamybos proceso metu susidaro pluoštinių kanapių tarpiniai produktai, kurie pagal Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo nuostatas yra narkotinės ar psichotropinės medžiagos, jie turi būti apskaitomi ir sunaudojami gaminio, atitinkančio Pluoštinių kanapių įstatymo reikalavimus, gamybai arba kaip atliekos tvarkomi, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka. THC kiekis pluoštinių kanapių tarpiniuose produktuose neturi viršyti 0,2 proc. Jei THC kiekis pluoštinių kanapių tarpiniuose produktuose viršija nustatytą ribą, jie laikomi atliekomis, turi būti šalinami ir negali būti naudojami tolesniame pluoštinių kanapių gaminių gamybos procese“, kadangi pluoštinių kanapių tarpinius produktus, kurie yra narkotinės ar psichotropinės medžiagos, kurioms taikomos Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo nuostatos, būtina reglamentuoti įpareigojant subjektą vykdyti tokių medžiagų apskaitą ir jas panaudoti tik tolesniuose pluoštinių kanapių gaminių gamybos procesuose arba sunaikinti kaip atliekas pagal Atliekų tvarkymo įstatymą. Siūloma tarpinių produktų 0,2 proc. THC kiekio riba užtikrina, kad juridinis asmuo, neturintis specialiosios licencijos pagal Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymą, nelaikytų ir nekauptų narkotinių ir psichotropinių medžiagų, taip pat koncentruotų narkotinių ir psichotropinių medžiagų nenaudotų pluoštinių kanapių gaminių gamybai. Atsižvelgiant į tai, kad siūloma papildyti įstatymo 4 straipsnį 5 dalimi dėl pluoštinių kanapių gaminių gamybos metu susidariusių tarpinių produktų apskaitos, sunaudojimo arba sunaikinimo, papildyti įstatymo 2 straipsnį sąvoka „Tarpiniai produktai“ ir ją išdėstyti taip: „Pluoštinių kanapių tarpiniai produktai – medžiagos, susidarančios gamybos proceso metu perdirbant pluoštinių kanapių produktus, kol pagaminamas pluoštinių kanapių gaminys.“

3.14. Siekiant užtikrinti vartotojų saugą ir sveikatą, įstatyme nurodyti pluoštinių kanapių auginimo, pluoštinių kanapių produktų ir gaminių tiekimo rinkai, importo kontrolės institucijas:

3.14.1. Papildyti įstatymo 4 straipsnį 6 dalimi: „6. Pluoštinių kanapių produktų tiekimo rinkai priežiūrą vykdo Tarnyba.“

3.14.2. Papildyti įstatymo 4 straipsnį 7 dalimi: „7. Tiesiogiai vartojamų pluoštinių kanapių gaminių tiekimo rinkai ir jų THC kiekio priežiūrą vykdo Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba.“

3.14.3. Papildyti įstatymo 4 straipsnį 8 dalimi: „8. Pluoštinių kanapių gaminių, kurie nėra tiesiogiai vartojami pluoštinių kanapių gaminiai, tiekimo rinkai ir jų THC kiekio priežiūrą vykdo Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba.“

3.15. Siekiant teisinio aiškumo, kad pluoštinių kanapių maisto gaminiams ir pašarams, be šio įstatymo nuostatų, taikomi ir kiti teisės aktai, papildyti įstatymo 4 straipsnį 9 dalimi:

9. Pluoštinių kanapių maisto gaminiai taip pat turi atitikti maistą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus, o pašarai – pašarus reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus.“

3.16. Kadangi įstatyme importo reikalavimai apibrėžiami atskiru 5 straipsniu, išbraukti įstatymo 4 straipsnio 3 dalį, įstatymo 5 straipsnį papildyti nauja 6 dalimi: „6. Importuojami pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai turi būti gauti ar pagaminti iš kanapių, kurių THC kiekis neviršija 0,2 proc.. Importuotojas turi turėti trečiosios šalies atsakingos institucijos išduotą tai patvirtinantį dokumentą.“ ir 7 dalimi: „7. Importuojamų tiesiogiai vartojamų pluoštinių kanapių gaminių THC kiekis pačiame gaminyje neturi viršyti didžiausio leistino THC kiekio, nurodyto sveikatos apsaugos ministro ir žemės ūkio ministro patvirtintame sąraše. Importuotojas turi turėti trečiosios šalies atsakingos institucijos išduotą tai patvirtinantį dokumentą.“ Kituose tiesiogiai vartojamuose pluoštinių kanapių gaminiuose, kurie nėra įrašyti į sveikatos apsaugos ministro ir žemės ūkio ministro patvirtintą sąrašą, THC kiekis negali viršyti 0,2 proc. ir importuotojas turi turėti trečiosios šalies atsakingos institucijos išduotą tai patvirtinantį dokumentą.“

3.17. Siekiant, kad importuojant pluoštinių kanapių produktus ir gaminius būtų užtikrinta jų priežiūra, papildyti įstatymo 5 straipsnį 8 dalimi: „8. Pluoštinių kanapių produktų ir pluoštinių kanapių gaminių importo priežiūrą vykdo Muitinės departamentas.“

3.18. Siekiant atitikties 2016 m. gegužės 18 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2016/1239, kuriuo dėl importo ir eksporto licencijų sistemos nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1308/2013 taikymo taisyklės (OL 2016 L 206 p. 44) (toliau – Reglamentas (ES) 2016/1239), 2 straipsnio 6 dalies nuostatoms, įstatymo 6 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip: „6. Įvertinusi šio straipsnio 3 dalyje išvardytus dokumentus, Agentūra, vadovaudamasi Licencijavimo taisyklėmis, pareiškėjams, atitinkantiems šio straipsnio 1 dalyje nurodytus reikalavimus, išduoda licenciją pagal Reglamento (ES) 2016/1239 I priede nustatytą šabloną. Sprendimas dėl licencijos išdavimo ar atsisakymo ją išduoti priimamas nedelsiant gavus pareiškėjo dokumentus. Atsisakius išduoti licenciją, apie tai pranešama pareiškėjui raštu arba elektroninėmis priemonėmis ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos, nurodant priežastis, dėl kurių atsisakoma licenciją išduoti.“

3.19. Siekiant racionalumo ir atitikties Reglamento (ES) 2016/1239 17 straipsnio 2 dalies reikalavimams, patikslinti įstatymo 11 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: 2. Apie licencijuojamos veiklos reikalavimus, taikytas nuobaudas arba su nustatytais pažeidimais susijusias taikytas priemones Agentūra informuoja Europos Komisiją Reglamento (ES) 2016/1239 17 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka.

3.20. Siūloma įstatymo įsigaliojimo datą nustatyti 2020 m. gegužės 1 d., atsižvelgiant į toliau išdėstytus argumentus:

3.20.1.    Įstatymo projektas turi būti notifikuojamas Europos Komisijai ir valstybėms narėms. Kadangi įstatymas turės įtakos laisvam gaminių judėjimui (jame nustatomi pluoštinių kanapių produktų, pluoštinių kanapių maisto gaminių, pašarų gamybos ir tiekimo rinkai reikalavimai, jo reikalavimai bus taikomi visiems Lietuvos rinkai tiekiamiems pluoštinių kanapių produktams ir gaminiams, nepriklausomai nuo to, ar jie būtų pagaminti Lietuvoje ar įvežami iš kitos šalies), įstatymo projektą reikės notifikuoti Europos Komisijai ir ES valstybėms narėms. Notifikavimo pranešimas turės būti pateiktas laikantis 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka (OL 2015 L 241, p. 1), nustatytų reikalavimų ir vadovaujantis ją įgyvendinančiu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“ patvirtintomis Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklėmis (toliau – Taisyklės), laikantis Taisyklių 15 punkte nustatytų projekto priėmimo atidėjimo terminų, pagal kuriuos, priklausomai nuo pateiktų pastabų ar išsamios nuomonės, įstatymo priėmimo atidėjimo terminas turi būti ne trumpesnis nei 3 arba 6 mėn nuo tos dienos, kai Europos Komisija gauna notifikavimo pranešimą.

3.20.2.    Įstatymo įsigaliojimo data turėtų būti nustatoma atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį ir tai, kad ūkio subjektai turės prisitaikyti prie keičiamo reglamentavimo (leistino maksimalaus THC kiekio nustatymo, pažymų, laboratorinių tyrimų protokolų su tyrimų rezultatų vertinimo išvada apie THC kiekį pluoštinių kanapių produktuose ir gaminiuose reikalavimo).

3.20.3.    Priežiūros institucijos turės tinkamai ir kokybiškai pasirengti rinkos priežiūrai bei šių gaminių kokybei ir saugumui užtikrinti. Priežiūros ir kontrolės funkcijų numatymas valstybės institucijoms, kaip didinantis jų veiklos apimtis, visais atvejais susijęs su didėjančiu žmogiškųjų ir materialiųjų išteklių poreikiu ir darantis poveikį valstybės finansams. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti įvertinamas finansavimo poreikis, o kadangi asignavimai valstybės institucijoms 2019 metais jau paskirstyti, nenumatant siūlomų funkcijų vykdymo ar jų apimties didėjimo, naujų funkcijų priskyrimas galimas tik ateinančiais biudžetiniais metais. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo suformuotą doktriną, kurioje konstatuota, kad „<...> įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai.“ (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimas) Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas taip pat konstatavo, kad „teisės norma, kuria valstybė prisiima atitinkamą įsipareigojimą, <...> turi būti paremta materialiniais ir finansiniais ištekliais“ (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1996 m. lapkričio 12 d. nutarimas).

3.21. Atsižvelgiant į tai, kad įstatyme nurodyti: 1 straipsnio 2 dalyje ir įstatymo priedo 3 punkte Komisijos reglamentas (EB) Nr. 1120/2009, kuriuo nustatomos išsamios Tarybos reglamento (EB) Nr. 73/2009, nustatančio bendrąsias tiesioginės paramos schemų pagal bendrą žemės ūkio politiką taisykles ir nustatančio tam tikras paramos schemas ūkininkams, III antraštinėje dalyje numatytos bendrosios išmokos schemos taikymo taisyklės (OL 2009 L 316, p. 1), 2 straipsnio 7 dalyje, 5 straipsnio 2 dalyje, 8 straipsnio 1 dalies 2 punkte Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1234/2007, nustatantis bendrą žemės ūkio rinkų organizavimą ir konkrečias tam tikriems žemės ūkio produktams taikomas nuostatas („Bendras bendro žemės ūkio rinkų organizavimo reglamentas“) (OL 2007 L 299, p. 1), 5 straipsnio 2 ir 3 dalyse, 6 straipsnio 2, 6 ir 7 dalyse, 11 straipsnio 2 dalyje ir įstatymo priedo 1 punkte Komisijos reglamentas (EB) Nr. 507/2008, nustatantis išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1673/2000 dėl bendro pluoštinių linų ir kanapių rinkų organizavimo taikymo taisykles (OL 2008 L 149, p. 38), priede Tarybos reglamentas (EB) Nr. 73/2009, nustatantis bendrąsias tiesioginės paramos schemų ūkininkams pagal bendrą žemės ūkio politiką taisykles ir nustatantis tam tikras paramos schemas ūkininkams, iš dalies keičiantis Reglamentus (EB) Nr. 1290/2005, (EB) Nr. 247/2006, (EB) Nr. 378/2007 ir panaikinantis Reglamentą (EB) Nr. 1782/2003 (OL 2009 L 30, p. 16), ir Komisijos reglamentas (EB) Nr. 1122/2009, kuriuo nustatomos išsamios Tarybos reglamento (EB) Nr. 73/2009 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su kompleksiniu paramos susiejimu, moduliavimu ir integruota administravimo ir kontrolės sistema pagal tame reglamente numatytas ūkininkams skirtas tiesioginės paramos schemas, ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1234/2007 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su kompleksiniu paramos susiejimu pagal vyno sektoriui numatytą paramos schemą (OL 2009 L 316, p. 65), yra paskelbti negaliojančiais, pakeisti nuorodas į atitinkamus galiojančius reglamentus:

3.21.1.   1 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Šio įstatymo tikslas – nustatyti reikalavimus asmenims, pageidaujantiems užsiimti tam tikra veikla, susijusia su reglamento (ES) Nr. 639/2014 9 straipsnio nuostatas atitinkančių pluoštinių kanapių veislių (toliau – įteisintos veislės) auginimu, pluoštinių kanapių produktų ir pluoštinių kanapių gaminių tiekimu rinkai ir importu, taip pat importo licencijuojamos veiklos sąlygas ir sudaryti teisines prielaidas asmenų veiklos priežiūrai šioje srityje atlikti.“;

3.21.2.   2 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip: „7. Pluoštinių kanapių produktų importo licencija (toliau – licencija) – viešosios įstaigos Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros (toliau – Agentūra) išduodamas dokumentas, kuriuo suteikiama teisė importuoti į Lietuvos Respubliką pluoštinių kanapių produktus, nurodytus reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnio 1 dalies a, b ir c punktuose ir atitinkančius šiame straipsnyje nurodytus reikalavimus.“;

3.21.3.   5 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Pluoštinių kanapių produktai importuojami laikantis Reglamento (EB) Nr. 1308/2013 189 straipsnyje ir Reglamento (ES) 2016/1237 9 straipsnyje nustatytų sąlygų, šio įstatymo ir žemės ūkio ministro patvirtintų Pluoštinių kanapių licencijavimo taisyklių (toliau – Licencijavimo taisyklės).“;

3.21.4.    5 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „3. Importuojant pluoštinių kanapių produktus, būtina turėti importo licenciją, atitinkančią Reglamento (ES) 2016/1239 I priede nustatytą šabloną („importo licencija AGRIM“).“;

3.21.5.    6 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Patvirtintiesiems importuotojams licencijos išduodamos, jeigu jie raštu įsipareigoja Agentūrai pateikti dokumentus, įrodančius, kad per trumpesnį negu 12 mėnesių laikotarpį po licencijos išdavimo su licencijose nurodytomis sėjai neskirtomis pluoštinių kanapių sėklomis bus atlikta viena iš reglamento (ES) Nr. 2016/1237 9 straipsnio 4 dalies pirmojoje pastraipoje nurodytų operacijų.“;

3.21.6.    6 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip: „6. Įvertinusi šio straipsnio 3 dalyje išvardytus dokumentus, Agentūra, vadovaudamasi Licencijavimo taisyklėmis, pareiškėjams, atitinkantiems šio straipsnio 1 dalyje nurodytus reikalavimus, išduoda licenciją pagal Reglamento (ES) 2016/1239 I priede nustatytą šabloną. Sprendimas dėl licencijos išdavimo ar atsisakymo ją išduoti priimamas nedelsiant gavus pareiškėjo dokumentus. Atsisakius išduoti licenciją, apie tai pranešama pareiškėjui raštu arba elektroninėmis priemonėmis ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos, nurodant priežastis, dėl kurių atsisakoma licenciją išduoti.“;

3.21.7.    6 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip: „7. Šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytiems produktams importuoti licencija pagal Reglamento (ES) 2016/1239 I priede nustatytą šabloną išduodama per 2 darbo dienas, pateikus Agentūrai visus šio straipsnio 4 dalyje nurodytus dokumentus. Agentūra privalo kontroliuoti, kaip licencijos turėtojas laikosi šio straipsnio 2 dalyje nurodyto rašytinio įsipareigojimo.“;

3.21.8.    8 straipsnio 1 dalies 2) punktą išdėstyti taip: „2) importuoti tik įteisintų veislių šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje nurodytus pluoštinių kanapių produktus, atitinkančius Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnyje nustatytus reikalavimus;“;

3.21.9.    11 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Apie licencijuojamos veiklos reikalavimus, taikytas nuobaudas arba su nustatytais pažeidimais susijusias taikytas priemones Agentūra informuoja Europos Komisiją Reglamento (ES) 2016/1239 17 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka.“

3.22. Kadangi aktualizuojami įstatymu įgyvendinami Europos Sąjungos teisės aktai, įstatymo priedą išdėstyti taip:

 

ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI

 

1.         2002 m. sausio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 178/2002, nustatantis maistui skirtų teisės aktų bendruosius principus ir reikalavimus, įsteigiantis Europos maisto saugos tarnybą ir nustatantis su maisto saugos klausimais susijusias procedūras (OL 2004 m. specialusis leidimas, 15 skyrius, 6 tomas, p. 463), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2017 m. vasario 9 d. Komisijos reglamentu (ES) 2017/228 (OL 2017 L 35, p. 10).

2.         2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1307/2013, kuriuo nustatomos pagal bendros žemės ūkio politikos paramos sistemas ūkininkams skiriamų tiesioginių išmokų taisyklės ir panaikinami Tarybos reglamentas (EB) Nr. 637/2008 ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 73/2009 (OL 2013 L 347, p. 608), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. vasario 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2019/288 (OL 2019 L 53, p. 14).

3.            2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1308/2013, kuriuo nustatomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas ir panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 922/72, (EEB) Nr. 234/79, (EB) Nr. 1037/2001 ir (EB) Nr. 1234/2007 (OL 2013 L 347, p. 671), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2017 m. gruodžio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2017/2393 (OL 2017 L 350, p. 15).

4.            2014 m. kovo 11 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 639/2014, kuriuo papildomas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas Nr. 1307/2013, kuriuo nustatomos pagal bendros žemės ūkio politikos paramos sistemas ūkininkams skiriamų tiesioginių išmokų taisyklės ir iš dalies keičiamas to reglamento X priedas (OL 2014 L 181, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. liepos 9 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2018/1784 (OL 2018 L 293, p. 1).

5.            2014 m. liepos 17 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) Nr. 809/2014, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1306/2013 nuostatų dėl integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, kaimo plėtros priemonių ir kompleksinės paramos taikymo taisyklės (OL 2014 L 227, p. 69), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. gegužės 18 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2018/746 (OL 2018 L 125, p. 1).

6.            2015 m. lapkričio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2015/2283 dėl naujų maisto produktų, iš dalies keičiantis Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 1169/2011 ir panaikinantis Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 258/97 ir Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1852/2001 (OL 2015 L 327, p. 1).

7.            2016 m. gegužės 18 d. Komisijos deleguotasis reglamentas (ES) 2016/1237, kuriuo iš dalies papildomi Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1308/2013 dėl importo ir eksporto licencijų sistemos taikymo taisyklių ir Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1306/2013 užstatų, sumokėtų už tokias licencijas, grąžinimo ir negrąžinimo taisyklių, ir iš dalies keičiami Komisijos reglamentai (EB) Nr. 2535/2001, (EB) Nr. 1342/2003, (EB) Nr. 2336/2003, (EB) Nr. 951/2006, (EB) Nr. 341/2007 ir (EB) Nr. 382/2008 ir panaikinami Komisijos reglamentai (EB) Nr. 2390/98, (EB) Nr. 1345/2005, (EB) Nr. 376/2008 ir (EB) Nr. 507/2008 (OL 2016 L 206, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2017 m. rugpjūčio 17 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2017/1965 (OL 2017 L 279, p. 36).

8.            2016 m. gegužės 18 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) 2016/1239, kuriuo dėl importo ir eksporto licencijų sistemos nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1308/2013 taikymo taisyklės (OL 2016 L 206 p. 44), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2017 m. rugpjūčio 17 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2017/1964 (OL 2017 L 279 p. 34).“

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                       Saulius Skvernelis

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                         Giedrius Surplys