MUITINĖS DEPARTAMENTO
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS GENERALINIO DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL UŽKLAUSŲ IR PRAŠYMŲ, SUSIJUSIŲ SU LIETUVOS RESPUBLIKOS MUITINĖS ADMINISTRUOJAMAIS MOKESČIAIS, TEIKIMO ELEKTRONINIU BŪDU TAISYKLIŲ IR DUOMENŲ, SUSIJUSIŲ SU LIETUVOS RESPUBLIKOS MUITINĖS ADMINISTRUOJAMAIS MOKESČIAIS, TEIKIMO ELEKTRONINIU BŪDU PAVYZDINĖS SUTARTIES PATVIRTINIMO
2015 m. liepos 9 d. Nr. 1B-566
Vilnius
1. T v i r t i n u:
1.1. Užklausų ir prašymų, susijusių su Lietuvos Respublikos muitinės administruojamais mokesčiais, teikimo elektroniniu būdu taisykles (pridedama);
2. Įgalioju teritorinių muitinių viršininkus sudaryti ir pasirašyti Sutartis dėl duomenų, susijusių su Lietuvos Respublikos muitinės administruojamais mokesčiais, teikimo elektroniniu būdu su asmenimis, kurių buveinė yra atitinkamos teritorinės muitinės veiklos zonoje.
PATVIRTINTA
Muitinės departamento prie Lietuvos
Respublikos finansų ministerijos
generalinio direktoriaus
2015 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 1B-566
UŽKLAUSŲ IR PRAŠYMŲ, SUSIJUSIŲ SU LIETUVOS RESPUBLIKOS MUITINĖS ADMINISTRUOJAMAIS MOKESČIAIS, TEIKIMO ELEKTRONINIU BŪDU TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Užklausų ir prašymų, susijusių su Lietuvos Respublikos muitinės (toliau – muitinė) administruojamais mokesčiais, teikimo elektroniniu būdu taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja užklausų mokesčių duomenims ir prašymų administracinėms paslaugoms, susijusioms su muitinės administruojamais mokesčiais, gauti teikimo elektroniniu būdu tvarką.
2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
2.1. Asmuo – fizinis ar juridinis asmuo, sudaręs Duomenų, susijusių su Lietuvos Respublikos muitinės administruojamais mokesčiais, teikimo elektroniniu būdu sutartį (toliau – Sutartis).
2.2. Asmens atstovas – asmens atstovas, turintis asmens įgaliojimą elektroniniu būdu teikti muitinei užklausas asmens mokesčių duomenims ir prašymus administracinėms paslaugoms, susijusioms su muitinės administruojamais asmens mokesčiais, gauti.
2.3. Autentifikavimo ir pasirašymo priemonės – skaitmeninis sertifikatas arba kvalifikuotas sertifikatas.
2.4. Elektroninė forma – Verslininko portale pasirenkama užklausos ar prašymo elektroninė forma, kuri užpildoma užklausos ar prašymo duomenimis ir pasirašoma elektroniniu parašu, patvirtintu Integruotojemuitinės informacinėje sistemoje registruotu sertifikatu.
2.5. Elektroninis pranešimas – struktūrizuota elektroninė (tekstinė) informacija (XML (angl. Extensible Markup Language) dokumentas), kurią sudaro duomenys, reikalingi elektroniniu būdu užklausai ar prašymui pateikti ir muitinės atsakymui gauti.
2.6. EORI kodas – Muitų teisės aktų reguliuojamą veiklą vykdantiems asmenims suteiktas ekonominių operacijų vykdytojų registravimo ir identifikavimo kodas, kuris naudojamas šių asmenų identifikavimui, jiems vykdant muitų teisės aktų reguliuojamą veiklą visose Europos Sąjungos valstybėse.
2.7. Elektroninis prašymų pateikimas – prašymų, kurių formų sąrašas yra pateikiamas Taisyklėse ir Verslininko portale, ir prie jų pridedamų susijusių dokumentų pateikimas muitinei naudojantis Verslininko portalu.
2.8. Išorinis naudotojas – fizinis asmuo, registruotas Verslininko portale Taisyklių nustatyta tvarka, kuriam suteikiama teisė savo ir (arba) savo atstovaujamo asmens vardu teikti užklausas ir prašymus elektroniniu būdu.
2.9. Mokesčių duomenys – pagal išorinio naudotojo elektroniniu būdu pateiktas užklausas Muitinės deklaracijų apdorojimo sistemos Verslininko portale (toliau – Verslininko portalas) pateikiami asmens duomenys iš Mokesčių administravimo ir kontrolės informacinės sistemos (toliau – MAKIS).
2.10. Prašymas – asmens (asmens atstovo) kreipimasis į teritorinę muitinę prašant administracinės paslaugos – išduoti pažymą, patvirtinančią tam tikrą juridinį faktą; nustatytąja tvarka pateikti muitinės turimą mokesčių informaciją; priimti administracinį sprendimą ar kitą nustatytos formos dokumentą, kuriame išreiškiama teritorinės muitinės valia; atlikti kitus teisės aktuose nustatytus veiksmus.
2.13. Užklausa – asmens (asmens atstovo) kreipimasis į muitinę asmens mokesčių duomenims elektroniniu būdu gauti, užklausų elektroninėse formose nurodant duomenų atrankos filtrus. Užklausų sąrašas yra pateikiamas Taisyklėse ir Verslininko portale.
2.14. Verslininko portalas – per muitinės portalą išoriniams naudotojams prieinama programinė įranga, kurios pagalba registruoti išoriniai naudotojai gali pateikti muitinės deklaracijas, užklausas mokesčių duomenims ir prašymus muitinės administracinėms paslaugoms gauti.
2.15. Verslininko portalo naudotojų vadovas – instrukcija, nurodanti kaip naudotis Verslininko portalu, paskelbta muitinės interneto tinklalapyje www.lrmuitine.lt ir adresu https://mdastrader.cust.lt.
Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Mokesčių administravimo įstatyme ir Elektroninio parašo įstatyme vartojamas sąvokas.
3. Teisę gauti mokesčių duomenis ir pateikti prašymus elektroniniu būdu asmuo įgyja pasirašius Sutartį. Galimybė teikti ir gauti duomenis, susijusius su muitinės administruojamais mokesčiais, asmeniui (asmens atstovui) suteikiama Integruotoje muitinės informacinėje sistemoje įregistravus asmens paskirto administratoriaus informaciją, nurodytą Prašyme dėl mokesčių duomenų gavimo ir prašymų pateikimo elektroniniu būdu (priedas) (toliau – Prašymas dėl elektroninių duomenų) ir pateiktą sertifikatą.
4. Kiekvienas registruotas išorinis naudotojas, norėdamas teikti užklausas ir prašymus elektroniniu būdu, turi turėti Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatymo nustatyta tvarka sertifikavimo paslaugų teikėjo išduotą galiojantį skaitmeninį sertifikatą.
II SKYRIUS
ASMENS REGISTRAVIMAS
6. Asmenys, pageidaujantys teikti užklausas ir prašymus mokesčių duomenims ir administracinėms paslaugoms gauti elektroniniu būdu, privalo pateikti teritorinei muitinei, kurios veiklos zonai priklauso Lietuvos Respublikos mokesčių mokėtojo deklaruota gyvenamoji vieta arba juridinio asmens buveinė, Prašymą dėl elektroninių duomenų.
7. Prašymas dėl elektroninių duomenų turi būti pasirašytas asmens, kai jį teikia fizinis asmuo, arba juridinio asmens vadovo arba jo įgalioto asmens, kai prašymą teikia juridinis asmuo. Prašyme dėl elektroninių duomenų turi būti pateikti šie duomenys:
7.1. asmens pavadinimas (fizinis asmuo nurodo vardą, pavardę), Juridinių asmenų registro kodas (fizinis asmuo nurodo asmens kodą), buveinės adresas, kontaktiniai duomenys (telefono ir fakso numeriai, el. pašto adresas);
7.3. asmens atstovo, kuris paskirtas administratoriumi, duomenys (vardas, pavardė, kontaktiniai duomenys (telefono ir fakso numeriai, el. pašto adresas);
III SKYRIUS
SUTARTIES SUDARYMAS
9. Prašymai teritorinėje muitinėje išnagrinėjami per 2 darbo dienas nuo Taisyklių 7 punkte nurodytos informacijos gavimo dienos. Atsakymas asmeniui pateikiamas raštu arba elektroniniu paštu.
10. Teritorinės muitinės pareigūnas patikrina, ar asmens pateikta informacija atitinka Taisyklių reikalavimus.
11. Jeigu pateikta informacija atitinka Taisyklių reikalavimus, teritorinės muitinės pareigūnas parengia Sutartį ir pateikia ją pasirašyti asmeniui (asmens atstovui) ir teritorinės muitinės viršininkui.
12. Jeigu asmens pateikta informacija neatitinka Taisyklių reikalavimų, atsisakoma sudaryti Sutartį su asmeniu. Prieš priimdama sprendimą atsisakyti sudaryti Sutartį su asmeniu, teritorinė muitinė raštu arba elektroniniu paštu praneša asmeniui priežastis, kuriomis ji ketina pagrįsti savo sprendimą, ir suteikia jam galimybę per 14 dienų nuo pranešimo gavimo dienos pareikšti savo nuomonę dėl numatomo priimti sprendimo. Sprendimas priimamas įvertinus asmens nuomonę arba pasibaigus nuomonei pareikšti nustatytam terminui.
IV SKYRIUS
ASMENS ATSTOVŲ REGISTRAVIMAS
14. Pasirašius Sutartį, ji registruojama Muitinės departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka.
15. Asmuo vienam iš savo atstovų priskiria administratoriaus pareigas:
15.1. tvarkyti asmens atstovų prieigą prie Verslininko portalo:
17. Jeigu administratorius negali prisijungti prie Verslininko portalo ir atlikti Taisyklių 15 punkte nurodytų veiksmų, jis pateikia teritorinei muitinei rašytinį prašymą atlikti atitinkamus asmens atstovo (-ų) tvarkymo veiksmus, nurodydamas Sutarties numerį ir asmens atstovo (-ų) identifikavimo duomenis.
18. Administratoriui pateikus Taisyklių 17 punkte nurodytą prašymą teritorinei muitinei dėl naujo asmens atstovo registravimo, pastarasis išoriniu naudotoju registruojamas ne vėliau kaip kitą darbo dieną.
V SKYRIUS
DUOMENŲ TEIKIMO ELEKTRONINIU BŪDU TVARKA IR SĄLYGOS
20. Užklausų ir prašymų duomenis išoriniai naudotojai gali teikti Verslininko portale, prisijungus adresu https://mdastrader.cust.lt.
21. Registruotas išorinis naudotojas, teikdamas užklausas ir prašymus Taisyklių 20 punkte numatytais būdais, prisijungimui prie Verslininko portalo privalo naudoti autentifikavimo priemones, kurios jį identifikuoja kaip asmens, pasirašiusio su teritorine muitine Sutartį, įgaliotą atstovą.
22. Užklausų ir prašymų duomenys įvedami į užklausų ir prašymų elektronines formas ir teikiami (siunčiami) elektroniniais pranešimais. Kiekvienas elektroninis pranešimas turi būti pasirašytas elektroniniu parašu, patvirtintu Integruotoje muitinės informacinėje sistemoje registruotu sertifikatu.
23. Teikiamas elektroninis pranešimas yra pasirašomas ir išsiunčiamas, jeigu:
24. Pateiktų duomenų būklę (pateikimą, priėmimą, atmetimą) išorinis naudotojas gali patikrinti Verslininko portale, paieškos srityje atlikus gautų pranešimų paiešką.
25. Duomenų pateikimas laikomas sėkmingu, kai jų pateikimas patvirtinamas Verslininko portale. Duomenų pateikimo elektroniniu būdu data laikoma jų patvirtinimo Versalininko portale data, kuri nustatoma programinėmis priemonėmis.
VI SKYRIUS
UŽKLAUSŲ TEIKIMO ELEKTRONINIU BŪDU TVARKA IR SĄLYGOS
27. Užklausos mokesčių duomenims gauti elektroniniu būdu yra teikiamos Verslininko portale užpildant užklausų elektronines formas, kaip nurodyta Verslininko portalo naudotojų vadove.
28. Pagal pateiktas užklausas teikiami tokie asmens mokesčių duomenys:
28.2. permokų įskaitymai iš Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau –VMI);
29. Asmens mokesčių duomenys pateikiami Verslininko portale paieškos srityje, atlikus gautų pranešimų paiešką.
VII SKYRIUS
PRAŠYMŲ TEIKIMO ELEKTRONINIU BŪDU TVARKA IR SĄLYGOS
31. Prašymai teikiami per Verslininko portale, įkeliant elektroninį pranešimą arba užpildant prašymo elektroninę formą ir pridedant susijusius dokumentus, laikantis Verslininko portalo naudotojų vadovo nurodymų.
32. Prašymai, teikiami elektroniniu būdu, yra šie:
32.1. prašymai, teikiami, naudojant nustatytą formą:
32. 1.8. prašymas atidėti ir išdėstyti mokestinės nepriemokos sumokėjimą;
32. 1.10. prašymas perduoti mokestinių nepriemokų ir permokų administravimą kitai teritorinei muitinei;
33. Jeigu su prašymu teisės aktų numatytais atvejais turi būti pateikiami kiti dokumentai (įgaliojimas, dokumento patvirtinta kopija ir kt.), asmuo turi pateikti šių dokumentų kopijas Verslininko portalo naudotoju vadove nurodytu rinkmenų formatu ir tvarka.
34. Teritorinės muitinės pareigūnas, esant būtinybei, gali paprašyti pateikti papildomą informaciją ir dokumentus, kurių asmuo negalėjo pateikti elektroniniu būdu arba kuriuos pagal galiojančius teisės aktus privalėjo pateikti, bet nepateikė.
35. Asmens prašymų pateikimas, nagrinėjimas, atsakymų į prašymus parengimas ir pateikimas (išsiuntimas) vykdomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 „Dėl Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“.
Užklausų ir prašymų, susijusių
su Lietuvos Respublikos muitinės administruojamais mokesčiais,
teikimo elektroniniu būdu taisyklių
priedas
PRAŠYMAS DĖL MOKESČIŲ DUOMENŲ GAVIMO IR PRAŠYMŲ PATEIKIMO ELEKTRONINIU BŪDU
_____________ Nr.______________
(sudarymo data) (registracijos numeris)
______________
(sudarymo vieta)
___________________________________________________
(juridinio asmens pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė)
___________________________________________________
(buveinės adresas)
__________________________________________________
(juridinių asmenų registro kodas arba asmens kodas)
Tel. __________________________________
Faks. __________________________________________________
El. paštas _____________________________________________
EORI kodas____________________________________________
Prašau registruoti _________________________________ Muitinės deklaracijų apdorojimo
(asmens pavadinimas)
sistemos Verslininko portalo naudotoju elektroniniams duomenims, susijusiems su Lietuvos Respublikos muitinės administruojamais mokesčiais, gauti.
Asmens atstovo (administratoriaus), atsakingo už asmens atstovų registravimą Verslininko portale duomenys:
_________________ __________________________________________
(vardas, pavardė) (kontaktiniai duomenys)
Sertifikato unikalus numeris (SHA-1 algoritmas) _______________________________
(Pastaba. Sertifikatas su prašymu turi būti pateikiamas kompiuterinėje laikmenoje arba atsiųstas elektroniniu paštu.)
________________________ ________________ ______________________
(prašymą užpildžiusio asmens pareigos) (parašas) (vardas, pavardė)
PATVIRTINTA
Muitinės departamento prie Lietuvos
Respublikos finansų ministerijos
generalinio direktoriaus
2015 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 1B-566
DUOMENŲ, SUSIJUSIŲ SU LIETUVOS RESPUBLIKOS MUITINĖS ADMINISTRUOJAMAIS MOKESČIAIS, TEIKIMO ELEKTRONINIU BŪDU SUTARTIS
_______________ Nr. __________________
(sudarymo data) (registracijos numeris)
______________________
(sudarymo vieta)
__________________teritorinė muitinė, atstovaujama ________________________________,
(vardas, pavardė)
veikiančio pagal Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 20__ m. _______________ d. įsakymu Nr.__________ suteiktą įgaliojimą (toliau – Muitinė), ir ________________________________________________________________________,
(juridinio asmens pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė)
________________________________________, atstovaujamas ____________________________________
(juridinių asmenų registro kodas arba asmens kodas) (vardas, pavardė, atstovavimo pagrindas)
________________ (toliau – Asmuo), toliau kartu vadinami Šalimis, sudarė šią Duomenų, susijusių su Lietuvos Respublikos muitinės administruojamais mokesčiais, teikimo elektroniniu būdu sutartį (toliau – Sutartis).
I. SUTARTIES OBJEKTAS
II. ŠALIŲ TEISĖS IR ĮSIPAREIGOJIMAI
2. Asmuo įsipareigoja:
2.2. užtikrinti naudojamų autentifikavimo ir pasirašymo priemonių saugumą ir slaptumą, neperduoti šių priemonių tretiesiems asmenims;
2.3. nedelsdamas informuoti Muitinę apie Muitinės deklaracijų apdorojimo sistemos Verslininko portale (toliau – Verslininko portalas) registruoto administratoriaus duomenų, autentifikavimo ir pasirašymo priemonių pakeitimą arba atnaujinimą;
2.4. nedelsdamas atnaujinti Verslininko portale pasikeitusius duomenis apie savo atstovus, nurodyti naujojo atstovo duomenis ir autentifikavimo priemones;
3. Asmuo sutinka, kad Muitinė turi teisę naudoti pagal Sutartį teiktus duomenis (informaciją) jos funkcijoms atlikti.
__________________ ___________________________
(muitinės atstovo parašas) (asmens ar jo atstovo parašas)
4. Muitinė įsipareigoja:
4.2. informuoti elektroniniu būdu Asmenį apie pateiktų duomenų būklę (pateikimą, priėmimą, atmetimą ir kt.);
4.4. gavusi Asmens pranešimą apie autentifikavimo ar pasirašymo priemonių praradimą arba jų perdavimą tretiesiems asmenims, nedelsdama, ne vėliau kaip kitą darbo dieną, blokuoti galimybę Asmens arba jo atstovų prisijungimą prie Verslininko portalo;
5. Muitinė turi teisę nepriimti duomenų, jeigu jie neatitinka Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymų ir kitų teisės aktų nustatytų reikalavimų ir (arba) nustatyto formato.
6. Muitinė turi teisę reikalauti pakeisti autentifikavimo ir pasirašymo priemones į kitas, informavusi raštu Asmenį prieš 15 dienų.
III. ATSAKOMYBĖ IR GINČŲ SPRENDIMO TVARKA
9. Muitinė neatsako už tai, kad dėl Asmens naudojamos taikomosios programinės įrangos ar telekomunikacijos tinklų ir kitų ne Lietuvos Respublikos muitinės sistemų gedimų:
11. Asmuo, neužtikrinęs autentifikavimo priemonių saugumo, perdavęs jas tretiesiems asmenims ir nepranešęs Muitinei apie tai, visiškai atsako už pasekmes.
13. Už Sutarties įsipareigojimų nevykdymą arba netinkamą vykdymą Šalys atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
14. Šalys atleidžiamos nuo atsakomybės už Sutarties sąlygų nevykdymą arba netinkamą vykdymą esant nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybėms pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.212 straipsnį ir Atleidimo nuo atsakomybės esant nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybėms taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. liepos 15 d. nutarimu Nr. 840 „Dėl Atleidimo nuo atsakomybės esant nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybėms taisyklių patvirtinimo“.
IV. SUTARTIES GALIOJIMAS, NUTRAUKIMAS, KEITIMAS
17. Sutartis nutraukiama:
18. Šalis turi teisę vienašališkai nutraukti Sutartį, jei kita Šalis nesilaiko Sutartyje nustatytų sąlygų, apie tai prieš 15 dienų iki Sutarties nutraukimo raštu pranešus kitai Šaliai, nesilaikančiai Sutarties sąlygų.
Kitais atvejais Šalis turi teisę vienašališkai nutraukti Sutartį, apie tai prieš 30 dienų iki Sutarties nutraukimo raštu pranešus kitai Šaliai.
V. KITOS SĄLYGOS
21. Apie bet kokius kiekvienos Šalies teisinio statuso, pavadinimo, adreso ar kitų rekvizitų pakeitimus kitai Šaliai turi būti pranešama raštu per 3 dienas.
22. Sutartis sudaryta dviem vienodą teisinę galią turinčiais egzemplioriais, po vieną kiekvienai Šaliai.