LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA

 

SPRENDIMAS

DĖL Vyriausiosios rinkimų komisijos 2022 m. rugpjūčio 25 d. sprendimo Nr. Sp-66 „dėl išorinės politinės reklamos taisyklių patvirtinimo“ PAKEITIMO

 

2023 m. lapkričio 23 d. Nr. Sp-286

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 32 straipsnio 1 dalies 1 punktu, 98 straipsniu ir Lietuvos Respublikos referendumo konstitucinio įstatymo 17 straipsnio 5 dalimi, nusprendžia:

Pakeisti Išorinės politinės reklamos taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 2022 m. rugpjūčio 25 d. sprendimu Nr. Sp-66 „Dėl Išorinės politinės reklamos taisyklių patvirtinimo“:

1. Pakeisti 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

7. Jeigu statinio dalyje veikia valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga, draudimas įrengti ir skleisti išorinę reklamą ant pastato galioja visam statiniui. Jeigu statinių, kuriuose veikia valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, viduje (jeigu ten yra įrengtos tradicinės vietos įvairiems skelbimams neatlygintinai skelbti) leidžiama skleisti išorinę politinę reklamą, turi būti sudarytos vienodos sąlygos visiems politinės kampanijos dalyviams.“

2. Pakeisti 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

8. Pareiga nuimti išorinę politinę reklamą tenka šią reklamą paskelbusiam asmeniui per vieną mėnesį nuo galutinių rinkimų ar referendumo rezultatų paskelbimo arba nuo Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimo pripažinti referendumo paskelbimo iniciatyvą nutraukta įsigaliojimo dienos (toliau – referendumo rezultatų paskelbimas), išskyrus atvejus, kai politinė reklama turi būti pašalinta anksčiau dėl rinkimų agitacijos ribojimo vykstant balsavimui iš anksto ir rinkimų dieną.“

3. Pakeisti 9 punktą ir jį išdėstyti taip:

9. Jeigu išorinė politinė reklama įrengiama stenduose, vaizdo ekranuose ar kituose įrenginiuose, kurie yra skirti reklamai skleisti, įrenginių valdytojai (juridiniai ar fiziniai asmenys) laikomi viešosios informacijos skleidėjais. Nuo politinės kampanijos pradžios iki paskelbiant galutinius rinkimų ar referendumo rezultatus viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai politinę reklamą gali skleisti tik pagal visiems politinės kampanijos dalyviams vienodus politinės reklamos įkainius ir sąlygas, kurie skelbiami Vyriausiosios rinkimų komisijos interneto svetainėje. Politinei reklamai taikomi įkainiai ir sąlygos teikiami ne vėliau kaip likus 30 dienų iki rinkimų ar referendumo dienos Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka.

9.1. Asmenims, pagal Rinkimų kodeksą neturintiems teisės finansuoti politinės kampanijos dalyvių (finansuoti draudžiama juridiniams asmenims, taip pat fiziniams asmenims, kuriems tokie apribojimai yra numatyti Rinkimų kodekse, priklausomai nuo politinės kampanijos rūšies), draudžiama politines kampanijas remti bet kokia forma, įskaitant leidimą įsirengti ir skleisti išorinę politinę reklamą neatlygintinai.

9.2. Politinės kampanijos dalyviui politinės kampanijos reikmėms įsigijus prekių ir gavus paslaugų žemesne negu rinkos kaina, kainos skirtumas laikomas nepinigine auka.

9.3. Išorinės politinės reklamos įrengimo ir skleidimo atlygintinumas:

9.3.1. Fizinis asmuo jam priklausančiame objekte (sklype, statinyje, kitame objekte), laikydamasis savanoriškumo principo, gali neatlygintinai duoti rašytinį sutikimą įrengti išorinę politinę reklamą kitose negu Taisyklių 6.6 papunktyje nurodytose vietose, tai yra tokiose, kuriose nereikalingos specialios išorinės reklamos pateikimo priemonės (ant langų, tvorų ir panašiai), arba leisti politinės kampanijos dalyviui savo lėšomis įsirengti specialias išorinės reklamos pateikimo priemones. Tokiu atveju išorinės politinės reklamos įrengimo išlaidos turi būti apmokėtos iš politinės kampanijos sąskaitos.

9.3.2. Jeigu fizinis asmuo Taisyklių 9.3.1 papunktyje nurodytą objektą nuomos, panaudos ar kitu pagrindu yra perdavęs naudotis juridiniam asmeniui arba jame (dalyje objekto) pats ar kitas asmuo vykdo komercinę veiklą (pavyzdžiui, dalis ar visas pastatas nuomojamas parduotuvei, kirpyklai, teikiamos apgyvendinimo paslaugos ir panašiai), turi būti sudaryta atlygintinė sutartis.

9.3.3. Juridinis asmuo, nepriklausomai nuo reklamos pateikimo priemonės klasifikacijos (speciali ar pritaikyta priemonė), negali duoti rašytinio sutikimo skleisti išorinę politinę reklamą neatlygintinai. Visais atvejais turi būti sudaryta atlygintinė sutartis.

9.3.4. Įrengti išorinę politinę reklamą ant daugiabučio gyvenamojo namo galima tik turint daugiabučio gyvenamojo namo butų ir kitų patalpų savininkų sprendimą dėl sutikimo įrengti išorinę politinę reklamą, priimtą Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.85 straipsnyje nustatyta tvarka, išskyrus atvejus, kai tokia reklama skleidžiama buto savininkui priklausančiame lange, balkone, ant buto durų.

9.3.5. Fizinio asmens rašytiniame sutikime neatlygintinai įrengti ir skleisti išorinę politinę reklamą turi būti nurodyta, kad sutikimas duotas neatlygintinai, sutikimą davusio asmens vardas, pavardė, jo kontaktiniai duomenys ryšiui palaikyti, reklamos įrengimo adresas, sutikimo galiojimo laikotarpis, ar asmuo yra savininkas (jeigu ne savininkas, kokiu pagrindu valdo objektą, kuriame ar ant kurio bus įrengta išorinė politinė reklama). Be to, gali būti nurodyta numatoma reklamos įrengimo data, jos pašalinimo sąlygos ir kita informacija.

9.3.6. Jeigu politinės kampanijos dalyvis nepateikia sutikimo ar sutarties dėl išorinės politinės reklamos įrengimo, nedeklaruoja politinės reklamos įrengimo išlaidų, nors jos buvo patirtos, tai Vyriausioji rinkimų komisija sprendimu nustato nepiniginės aukos vertę ir politinės kampanijos išlaidas viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų deklaruotais politinės reklamos įkainiais ir papildo politinės kampanijos finansavimo apskaitos žiniaraštį.

9.4. Skelbimo lentose, kuriose visų asmenų skelbimai įprastai skelbiami neatlygintinai, išorinė politinė reklama gali būti skelbiama tik tuo atveju, jeigu skelbimo lenta yra toje vietoje, kurioje nedraudžiama skelbti politinę reklamą. Skelbimo lentose išorinė politinė reklama gali būti skelbiama gavus skelbimo lentos valdytojo rašytinį sutikimą ar nesant jo išreikštos valios, kad draudžiama skelbti politinę reklamą (pavyzdžiui, užrašas skelbimo lentoje, kad skelbti politinę reklamą draudžiama). Skelbimo lentos valdytojas, sutikdamas ar nesutikdamas dėl politinės reklamos skleidimo, privalo laikytis politinės kampanijos dalyvių lygiateisiškumo principo. Politinės kampanijos dalyviai privalo laikytis skelbimų dydžių ribojimų, jeigu tokie nurodyti.

9.5. Transporto priemonių ir kitų judančių bei kilnojamųjų pagal pirminę paskirtį objektų (automobilio, priekabos) pastatymas, kai ant jų yra įrengta politinė reklama, negali pažeisti įstatymų ar kitų galiojančių teisės aktų, žemės savininko ar valdytojo nustatytų taisyklių, teisių ar teisėtų interesų. Pavyzdžiui, šalia prekybos centrų esančiose automobilių stovėjimo aikštelėse neturėtų būti paliekamas automobilis ilgiau, negu protingai yra reikalinga naudotis aikštele. Ilgalaikis transporto priemonių ir kitų judančių bei kilnojamųjų pagal pirminę paskirtį objektų pastatymas galimas tik sudarius atlygintinę sutartį arba gavus sutikimą (kaip nurodyta Taisyklių 9.3 papunktyje). Pavyzdžiui, kai sutariama su privačios aikštelės savininku palikti transporto priemonę sutartam laikotarpiui už sutartą kainą.“

4. Pakeisti 13 punktą ir jį išdėstyti taip:

13. Rinkimų (referendumo) komisijos nariai po balsavimo patalpos įrengimo pastebėję Taisyklių 10, 11 ir 12 punktuose nurodytą draudžiamą politinę reklamą turi teisę kreiptis į politinės kampanijos dalyvį arba politinę reklamą paskelbusį asmenį (jeigu šį asmenį įmanoma nustatyti pagal reklamos paskelbimo vietą), kad politinė reklama būtų pašalinta. Jeigu politinės reklamos pašalinimas nereikalauja specialių priemonių, ją gali pašalinti rinkimų (referendumo) komisijos nariai.“

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                  Lina Petronienė