VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS
VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO 2004 M. GRUODŽIO 7 D. ĮSAKYMO NR. VA-186 „DĖL MOKESČIŲ MOKĖTOJO PERMOKOS (SKIRTUMO) AR NEPAGRĮSTAI IŠIEŠKOTŲ SUMŲ GRĄŽINIMO (ĮSKAITYMO)“ PAKEITIMO
2025 m. vasario 28 d. Nr. VA-16
Vilnius
Pakeičiu Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gruodžio 7 d. įsakymą Nr. VA-186 „Dėl Mokesčių mokėtojo permokos (skirtumo) ar nepagrįstai išieškotų sumų grąžinimo (įskaitymo)“:
1. Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:
„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 87 straipsniu, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 22.9 papunkčiu,“.
2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintas Mokesčių mokėtojo permokos (skirtumo) ar nepagrįstai išieškotų sumų grąžinimo (įskaitymo) taisykles:
2.1. Pakeičiu 3.6 papunktį ir jį išdėstau taip:
„3.6. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas (ES) 2016/679), MAĮ, mokesčių įstatymuose, Mokesčių mokėtojo sumokėtų sumų įskaitymo ir mokėjimo prievolių dydžių skirtumo pagal patikslintus mokėjimo prievolių dokumentus tvarkymo taisyklėse, patvirtintose Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. VA-193 „Dėl Mokesčių mokėtojo sumokėtų sumų įskaitymo ir mokėjimo prievolių dydžių skirtumo pagal patikslintus mokėjimo prievolių dokumentus tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Įskaitymo taisyklės), vartojamas sąvokas.“
2.2. Pakeičiu 4.6 papunktį ir jį išdėstau taip:
„4.6. įskaitomos Mokesčių mokėtojo mokestinės nepriemokos perėmimo taisyklių, patvirtintų Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2002 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. 127 „Dėl Mokesčių mokėtojo mokestinės nepriemokos perėmimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka perimtos kito mokesčių mokėtojo mokestinės nepriemokos;“.
2.3. Pakeičiu 9.1.4 papunktį ir jį išdėstau taip:
„9.1.4. VMI administruojamus nedeklaruojamus ir VMI neadministruojamus mokesčius, baudas, paskirtas pagal MAĮ 139, 140 straipsnių nuostatas ar kaip poveikio priemonė už padarytus teisės pažeidimus pagal viešojo administravimo subjektų veiklą reglamentuojančius teisės aktus, kurių įskaitymas Įskaitymo taisyklių nustatyta tvarka automatiškai nevykdomas, ir kitas įmokas, mokamas į VMI biudžeto pajamų surenkamąsias sąskaitas;“.
2.4. Pakeičiu 9.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
„9.2. VMI administruojamų nedeklaruojamų ir VMI neadministruojamų mokesčių, baudų, paskirtų pagal MAĮ 139, 140 straipsnių nuostatas ar kaip poveikio priemonė už padarytus teisės pažeidimus pagal viešojo administravimo subjektų veiklą reglamentuojančius teisės aktus, kurių įskaitymas Įskaitymo taisyklių nustatyta tvarka automatiškai nevykdomas, ir kitų įmokų, mokamų į VMI biudžeto pajamų surenkamąsias sąskaitas, grąžintinas sumas įskaityti mokesčių mokėtojo nepriemokoms padengti;“.
2.5. Pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:
„11. Prašymas gali būti teikiamas:
11.1. elektroniniu būdu:
11.1.1. mokesčių mokėtojui (ar jo atstovui) prisijungus prie Mano VMI ir siūlomomis autentifikavimo priemonėmis patvirtinus savo tapatybę pagal Valstybinės mokesčių inspekcijos portalo e. VMI autorizuotų elektroninių paslaugų srities Mano VMI naudojimo taisyklių, patvirtintų Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2012 m. spalio 3 d. įsakymu Nr. VA-91 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos portalo e. VMI autorizuotų elektroninių paslaugų srities Mano VMI naudojimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Mano VMI taisyklės), nustatytą tvarką.
Jeigu mokesčių mokėtojas neturi galimybės naudotis informacinių ryšių technologinėmis priemonėmis, tai Prašymą galima užpildyti ir pateikti elektroniniu būdu per Mano VMI, atvykus į bet kurią AVMI, kurioje yra mokesčių mokėtojams skirta kompiuterizuota darbo vieta su interneto prieiga;
11.1.2. mokesčių mokėtojui (fiziniam asmeniui, kuris nevykdo jokios rūšies ekonominės veiklos) (toliau – fizinis asmuo) atvykus į bet kurį aptarnavimo padalinį AVMI ir išreiškus pageidavimą, kad Prašymą per Mano VMI pateiktų AVMI valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį (toliau – darbuotojas). Tokiu atveju AVMI valstybės tarnautojas ar darbuotojas, atlikęs fizinio asmens autentifikavimą užtikrinančias procedūras, t. y. nustatęs fizinio asmens tapatybę pagal jo pateiktą asmens tapatybę patvirtinantį (asmens tapatybės kortelė, pasas) ar nustatantį dokumentą (pavyzdžiui, vairuotojo pažymėjimas) ir prisijungęs prie Mano VMI, užpildo Prašymą pagal fizinio asmens pateiktą informaciją ir jį pateikia.
Jeigu dėl tokios paslaugos kreipiasi fizinio asmens atstovas, jis turi pateikti asmens tapatybę patvirtinantį ar nustatantį dokumentą ir atstovavimą liudijantį dokumentą, suteikiantį teisę pateikti Prašymą. Atstovavimą liudijantis dokumentas gali būti nepatvirtintas notaro, jeigu šį dokumentą informacinių technologijų priemonėmis sudarė fizinis asmuo ir užregistravo jį Įgaliojimų registre, taip pat kitais įstatymų nustatytais atvejais. Atstovavimą liudijančio dokumento (ar jo kopijos) pateikti nereikia, kai fizinio asmens atstovas yra VMI informacinėse sistemose įtrauktas kaip tam fiziniam asmeniui atstovaujantis asmuo, turintis teisę pateikti Prašymą;
11.1.3. telefonu, paskambinus VMI konsultavimo telefonu + 370 5 260 5060 (toliau – konsultavimo telefonas).
Prašymą šiame papunktyje nustatyta tvarka gali teikti fizinis asmuo ar jo atstovas, kurie nėra Mano VMI naudotojai ar neturi galimybių Prašymą pateikti Taisyklių 11.1.1, 11.1.2 papunkčiuose nurodytais būdais.
Konsultavimo telefonu Prašymo pateikimo paslauga neteikiama, jei kartu su Prašymu turi būti pateikti papildomi dokumentai (pavyzdžiui, jei mokesčių mokėtojas pageidauja susigrąžinti valstybės rinkliavos mokesčio permoką, tai kartu su Prašymu turi pateikti institucijos, suteikusios paslaugą, pažymą, kurioje turi būti nurodytos valstybės rinkliavos grąžinimo priežastys).
Konsultacijų ir informacijos teikimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklėse, patvirtintose Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m spalio 9 d. įsakymu Nr. VA-66 „Dėl Konsultacijų ir informacijos teikimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Konsultacijų taisyklės), nustatyta tvarka konsultavimo telefonu metu atlikus fizinio asmens ar jo atstovo autentifikavimą ir, jei kreipiasi fizinio asmens atstovas, pagal VMI turimą informaciją įsitikinus jo teise atstovauti, Prašymą pagal fizinio asmens ar jo atstovo konsultavimo telefonu pateiktą informaciją (duomenis) užpildo VMI valstybės tarnautojas ar darbuotojas Mano VMI. Telefoninis pokalbis įrašomas ir teisė perklausyti pokalbio įrašą ir (ar) gauti telefoninio pokalbio įrašo kopiją įgyvendinama Konsultacijų taisyklėse nustatyta tvarka;
11.2. jeigu fizinis asmuo ar jo atstovas Prašymo pateikti Taisyklių 11.1 papunkčio nurodytais būdais neturi galimybės dėl objektyvių priežasčių (pavyzdžiui, neveikia Mano VMI) arba šis pateikimo būdas lemtų akivaizdžiai neproporcingą administracinę naštą (pavyzdžiui, kai Prašymą teikia užsienio fizinis ar juridinis asmuo), tokiu atveju Prašymas gali būti pateiktas raštu:
11.2.1. atsiunčiamas paštu – (registruotu laišku) ar per pasiuntinių (kurjerių) įmones į aptarnavimo padalinį AVMI jos skelbiamais adresais.
Kartu su Prašymu turi būti pateiktos Taisyklių 11.1.2 papunktyje nurodytų dokumentų kopijos, kad AVMI valstybės tarnautojas ar darbuotojas galėtų atlikti asmens autentifikavimą užtikrinančias procedūras ir, jei kreipiasi fizinio asmens atstovas, įsitikinti jo teise atstovauti;
11.2.2. atvykus į aptarnavimo padalinį AVMI, užpildytas popierinis Prašymas įteikiamas AVMI valstybės tarnautojui ar darbuotojui.
AVMI valstybės tarnautojas ar darbuotojas, atlikęs asmens autentifikavimą užtikrinančias procedūras pagal Taisyklių 11.1.2 papunktyje nustatytą tvarką, ir, jei kreipiasi fizinio asmens atstovas, įsitikinęs jo teise atstovauti, priima Prašymą.“
2.6. Pakeičiu 13 punktą ir jį išdėstau taip:
„13. Jei mokesčių mokėtojas pageidauja gauti informaciją apie Prašymo pateikimą arba gauti Prašymo kopiją su gavimo žyma, tokiu atveju:
13.1. Prašymo kopija arba fizinio asmens kartu su popieriniu Prašymu pateiktas Prašymo antras egzempliorius su gavimo žyma grąžinama (-as) į aptarnavimo padalinį AVMI atvykusiam Prašymą pateikusiam mokesčių mokėtojui;
13.2. per 2 darbo dienas nuo Prašymo gavimo AVMI Prašymo kopija su gavimo žyma siunčiama paštu, kai prie gauto mokesčių mokėtojo Prašymo yra pridėtas vokas su pašto ženklu ir įrašytu atgaliniu adresu;
2.7. Pakeičiu 15 punktą ir jį išdėstau taip:
„15. Prašymui išnagrinėti ir sprendimui priimti mokesčių mokėtojas turi pateikti papildomus dokumentus ar duomenis (pavyzdžiui, PVM sąskaitas faktūras, prekių pirkimo-pardavimo sutartis, teismo nutartis, mokėjimo dokumentus (mokėjimo nurodymas, mokėjimo pavedimas, debeto pavedimas, mokėjimo kvitas, atsiskaitomasis čekis), muitinės dokumentus, nepateiktas už praėjusius laikotarpius pirmines ar patikslintas mokesčių deklaracijas, valstybės (savivaldybės) institucijų (įstaigų) pažymas, kredito įstaigose laikomų piniginių lėšų sąskaitų išrašų kopijas, atstovavimą liudijantį dokumentą (jo kopiją), paveldėjimo teisės liudijimą (jo kopiją) ir kt.), pagrindžiančius VMI administruojamų mokesčių ar baudų už administracinius nusižengimus permokos (skirtumo) susidarymą ir (arba) patvirtinančius VMI neadministruojamų mokesčių, baudų, paskirtų pagal MAĮ 139, 140 straipsnių nuostatas ar kaip poveikio priemonė už padarytus teisės pažeidimus pagal viešojo administravimo subjektų veiklą reglamentuojančius teisės aktus, ir kitų įmokų sumokėjimą ar nepagrįstai išieškotas sumas, taip pat, kurie autentifikuoja Prašymą pateikusį asmenį, jei VMI valstybės tarnautojas ar darbuotojas, nagrinėjantis Prašymą, negali gauti šios informacijos iš VMI ir kitų valstybės institucijų (įstaigų) informacinių sistemų elektroniniu būdu ar kitomis ryšio priemonėmis ir to pareikalauja Taisyklių 16 punkto nustatyta tvarka ir terminais.
Mokesčių mokėtojas, pageidaujantis susigrąžinti valstybės rinkliavos mokesčio permoką, kartu su Prašymu turi pateikti institucijos, suteikusios paslaugą, pažymą, kurioje turi būti nurodytos valstybės rinkliavos grąžinimo priežastys, kaip tai nustatyta Valstybės rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimo Nr. 1458 „Dėl Konkrečių valstybės rinkliavos dydžių sąrašo ir Valstybės rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“ 6 ir 7 punktuose nustatyta tvarka.
Mokesčių mokėtojas, pageidaujantis susigrąžinti pelno mokesčio permoką, Juridinių asmenų registrui privalo būti pateikęs mokestinio laikotarpio, už kurį pelno mokesčio permoka yra susidariusi, finansinės atskaitomybės dokumentus (jeigu finansinė atskaitomybė būtina pagal įstatymus, taikomus juridiniam asmeniui, kuris teikia Prašymą susigrąžinti pelno mokesčio permoką).
Papildomi dokumentai ar duomenys (jų kopijos) gali būti pateikti kartu su Prašymu, atvykus į aptarnavimo padalinį AVMI ir įteikiami VMI valstybės tarnautojui ar darbuotojui, paštu (registruotu laišku) ar per pasiuntinių (kurjerių) įmones, elektroniniu būdu per Mano VMI.“
2.8. Pakeičiu 30 punkto antrąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„Kai prašoma grąžinti (įskaityti) klaidingai pervestą sumą, VMI administruojamo nedeklaruojamo mokesčio permoką arba VMI neadministruojamo mokesčio, baudos, paskirtos pagal MAĮ 139, 140 straipsnių nuostatas ar kaip poveikio priemonė už padarytus teisės pažeidimus pagal viešojo administravimo subjektų veiklą reglamentuojančius teisės aktus, nepagrįstai išieškotų piniginių lėšų sumą ar kitos įmokos per didelę sumokėtą sumą, dalyse „nuo“ ir „iki“ įrašoma ta pati sumokėjimą patvirtinančio dokumento data.“
2.9. Pakeičiu 39.1 papunkčio pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„39.1. Prašymo 20 laukelyje „Įmokos kodas“ įrašoma permokos (skirtumo) suma ar sumokėta įmoka, prašomos padengti mokėjimo prievolės įmokos kodas arba VMI administruojamo nedeklaruojamo ar neadministruojamo mokesčio, baudos, paskirtos pagal MAĮ 139, 140 straipsnių nuostatas ar kaip poveikio priemonė už padarytus teisės pažeidimus pagal viešojo administravimo subjektų veiklą reglamentuojančius teisės aktus, ar kitos įmokos kodas.“
2.10. Pakeičiu 41.4 papunktį ir jį išdėstau taip:
„41.4. fizinio asmens Prašymas grąžinti permoką (skirtumą) į kito asmens kredito įstaigoje atidarytą sąskaitą pateiktas konsultavimo telefonu.
Pageidaujant susigrąžinti mokesčių ar kitų įmokų permoką (skirtumą) į kito asmens kredito įstaigoje atidarytą sąskaitą, Prašymas turi būti pateiktas Taisyklių 11.1.1, 11.1.2, 11.2.1, 11.2.2 papunkčių nustatyta tvarka.“
2.11. Pakeičiu 45 punktą ir jį išdėstau taip:
„45. Jei Prašymas buvo pateiktas klaidingai Taisyklių 11.1.1 papunktyje nurodytu būdu, tai pateiktas klaidingas Prašymas / paslauga turi būti atšaukta (jei Prašymas dar nebuvo įvykdytas). Tokiu atveju mokesčių mokėtojas turi pateikti prašymą per Mano VMI atsisakyti paslaugos ir / arba pateikti naują Prašymą.“
2.12. Pakeičiu 46 punktą ir jį išdėstau taip:
„46. Jei fizinis asmuo Prašymą buvo pateikęs Taisyklių 11.1.2, 11.1.3, 11.2.1 ir 11.2.2 papunkčiuose nurodytas būdais, pateikti prašymą atsisakyti paslaugos gali paskambinęs konsultavimo telefonu ar atvykęs į bet kurį aptarnavimo padalinį AVMI. Po to gali pateikti naują Prašymą Taisyklių 11.1.2, 11.1.3, 11.2.1,11.2.2 papunkčiuose nustatyta tvarka.“
2.13. Pakeičiu 47.4 papunktį ir jį išdėstau taip:
„47.4. įskaitomos Prašyme nurodytos VMI neadministruojamų mokesčių sumos, baudos, paskirtos pagal MAĮ 139, 140 straipsnių nuostatas ar kaip poveikio priemonė už padarytus teisės pažeidimus pagal viešojo administravimo subjektų veiklą reglamentuojančius teisės aktus, ir kitos įmokos, kurios turi būti mokamos į VMI biudžeto pajamų surenkamąsias sąskaitas;“.
2.14. Pakeičiu 56.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
„56.2. įskaityti:
56.2.1. deklaruojamų mokesčių mokestines ir (arba) baudų už AN nepriemokas Įskaitymo taisyklių nustatyta tvarka;
56.2.2. mokesčių mokėtojo Prašyme nurodytus deklaruojamus mokesčius, kurių mokėjimo terminas nepasibaigęs, Prašymo gavimo data;
56.2.4. muitinės administruojamų mokesčių prievoles VMI ir Muitinės įskaitymo tvarkos nustatyta tvarka;
56.2.5. VMI neadministruojamus mokesčius, baudas, paskirtas vadovaujantis MAĮ 139, 140 straipsnių nuostatas ar kaip poveikio priemonė už padarytus teisės pažeidimus pagal viešojo administravimo subjektų veiklą reglamentuojančius teisės aktus, ir kitas įmokas Sprendimo priėmimo data;
2.15. Papildau 71 punktu:
„71. Prašyme nurodyti duomenys, įskaitant asmens duomenis, tvarkomi tiek, kiek tai susiję ir būtina mokesčių administratoriaus funkcijoms vykdyti (mokesčio prievolės apskaičiavimas, perskaičiavimas, sugretinimas, sumokėjimas ir paskirstymas, Prašymo nagrinėjimas, permokos (skirtumo) įskaitymas ir (arba) grąžinimas), užtikrinti atitiktį teisės aktų keliamiems reikalavimams ir kitiems VMI teisėtiems interesams (pvz., apsiginti skundo atveju), vadovaujantis Reglamento (ES) 2016/679 6 straipsnio 1 dalies c ir e punktais, MAĮ ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais duomenų tvarkymą ir mokesčių administravimą. Tvarkomų duomenų (tarp jų ir asmens duomenų) apimtis ir saugojimo terminai, duomenų gavėjai bei kita su Prašyme pateikiamų duomenų tvarkymu susijusi informacija reglamentuojama Mano VMI taisyklėse.“
2.16. Papildau 72 punktu:
„72. Telefoninių pokalbių įrašai, kai mokesčių mokėtojai konsultavimo telefonu kreipiasi dėl paslaugos suteikimo, mokesčių įskaitymo / grąžinimo tikslu saugomi einamuosius ir penkerius praėjusius kalendorinius metus. Įrašytos konsultavimo telefonu suteiktos paslaugos pokalbio kokybės užtikrinimo tikslu tvarkomos vienus kalendorinius metus. Šiame punkte nurodytiems tikslams įgyvendinti mokesčių administratorius nustatyta tvarka gali perklausyti pokalbio įrašą ir patikrinti suteiktos paslaugos teisingumą. Apie daromą teikiamos paslaugos garso įrašą ir įrašo tikslą (-us) mokesčių mokėtojas informuojamas prieš telefoninio pokalbio pradžią. Prašymą teikiantis asmuo atsako už konsultavimo telefonu kartu su Prašymu teikiamų duomenų teisingumą.“
3. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą Prašymo grąžinti (įskaityti) permoką (skirtumą) ar nepagrįstai išieškotas sumas FR0781 formą ir ją išdėstau nauja redakcija (pridedama).
4. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą Sprendimo grąžinti (įskaityti) permoką (skirtumą) ar nepagrįstai išieškotas sumas FR0783 formą ir ją išdėstau nauja redakcija (pridedama).
5. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą Pranešimo apie gyventojų pajamų mokesčio grąžinimą pagal Pajamų mokesčio deklaraciją FR0784 formą ir ją išdėstau nauja redakcija (pridedama).