herbas-L_spalvotas

 

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS BANKO PINIGŲ PLOVIMO IR TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS IR TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO POLITIKOS PATVIRTINIMO

 

2023 m. gruodžio 7 d. Nr. 03-168

Vilnius

 

 

Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

Patvirtinti Lietuvos banko pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos ir tarptautinių sankcijų įgyvendinimo politiką (pridedama).

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                                                             Gediminas Šimkus

 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2023 m. gruodžio 7 d.

nutarimu Nr. 03-168

 

 

LIETUVOS BANKO PINIGŲ PLOVIMO IR TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS IR TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO POLITIKA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Lietuvos banko pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos ir tarptautinių sankcijų įgyvendinimo politika (toliau – Politika) nustato Lietuvos banko vykdomos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos (PPTFP) ir tarptautinių sankcijų (TS) tinkamo įgyvendinimo tikslus ir apimtį, vidaus kontrolės procedūrų, susijusių su PPTFP ir TS įgyvendinimu, pagrindinius principus, Lietuvos banko tarnautojų (toliau – tarnautojai) funkcijas ir atsakomybę, Lietuvos banko valdybos (toliau – Valdyba) informavimo sistemą ir priemones, taikomas siekiant užkardyti galimą pinigų plovimą ir terorizmo finansavimą (PPTF) arba TS neįgyvendinimo pasireiškimą.

2.       Lietuvos bankas, vykdydamas Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 8 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytas funkcijas, įgyvendina būtinas PPTFP priemones, taip pat Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymo nustatyta tvarka įgyvendina TS.

3.       Lietuvos bankas, siekdamas formuoti gerąją praktiką, suprasdamas savo veiklos rizikas ir galimą jų poveikį reputacijai, finansams ir veiklai, siekia tinkamai jas valdyti ir reikalauja, kad klientai ir sandorio šalys atitiktų PPTFP ir TS įgyvendinimo standartus. Taip pat siekia, kad tarnautojais, atliekančiais jiems pavestas pareigas, nebūtų pasinaudota vykdant nusikalstamą veiką, todėl taiko PPTFP ir TS įgyvendinimą užtikrinančias priemones tose veiklos srityse, kuriose gali pasireikšti PPTF ir TS rizikos.

4. Politika netaikoma Lietuvos bankui atliekant finansų rinkos dalyvių priežiūrą.

5. Politikos nuostatos taikomos atsižvelgiant į Lietuvos banko, kaip centrinio banko, veiklos specifiką, teisės aktuose nustatytas teises ir pareigas ir tarptautinius privalomuosius PPTFP standartus (Finansinių veiksmų darbo grupės kovai su pinigų plovimu ir teroristų finansavimu gairės dėl rizika pagrįsto požiūrio taikymo bankiniame sektoriuje[1], Europos bankininkystės institucijos nuostatos dėl rizika grindžiamo kovos su pinigų plovimu ir terorizmo finansavimu metodo savybių ir veiksmų, kurių kompetentingos institucijos turėtų imtis vykdydamos rizika grindžiamą veiklos vykdymą ir praktiką[2], Bazelio komiteto bankų priežiūros gairės[3]).

6. Politika parengta atsižvelgiant į Lietuvos banko priemonių, skirtų tarptautinių sankcijų bei pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikai valdyti bei pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos priežiūrai stiprinti, plane, patvirtintame Lietuvos banko valdybos pirmininko 2023 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. V2023/(1.7.E-4505)-02-34 Dėl Lietuvos banko priemonių plano, tarptautinių sankcijų bei pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikų valdymui ir pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos priežiūrai stiprinti, patvirtinimo“, nurodytas priemones ir atsakinguosius padalinius.

7. Politikoje vartojamos sąvokos:

7.1.    Individualus PPTF rizikos vertinimas – su individualiais dalykiniais santykiais susijęs Lietuvos banko kliento rizikos vertinimas.

7.2.    Lietuvos banko klientas – fizinis arba juridinis asmuo, kuris naudojasi Lietuvos banko teikiamomis paslaugomis, atlieka pinigines operacijas arba yra Lietuvos banko sandorio šalis.

7.3.    Lietuvos banko padalinio veiklos PPTF ir TS rizikų vertinimas – rizikų vertinimas, kurį atlieka Lietuvos banko padalinys, siekdamas nustatyti savo veikloje kylančias (su visa jo vykdoma veikla susijusias) PPTF ir TS rizikas.

7.4.    PPTF rizika – tikimybė, kad Lietuvos banku (pavyzdžiui, dėl nepakankamų ar netinkamų PPTFP įgyvendinimo vidaus kontrolės sistemos priemonių) bus pasinaudota vykdant PPTF veikas.

7.5.    PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistema – visuma priemonių, taikomų Lietuvos banko, siekiant užkardyti galimą PPTF ir užtikrinti, kad teisės aktų nustatyta tvarka būtų laikomasi Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų TS ir jos būtų tinkamai vykdomos. Priemonių visuma apima visas Lietuvos banko taikomas priemones, kuriomis siekiama imtis veiksmų, privalomų dėl Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų TS, ir (arba) susilaikyti nuo bet kokių veiksmų, jeigu dėl to būtų nesilaikoma ar išvengiama Lietuvos Respublikoje įgyvendinamomis TS nustatytų apribojimų ir įpareigojimų.

7.6.    TS rizika tikimybė, kad Lietuvos bankas nesilaikys, išvengs (dalyvaus išvengiant) ir (arba) pažeis (dalyvaus pažeidžiant) Lietuvos Respublikoje įgyvendinamas TS.

7.7.    Kitos Politikoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme ir Tarptautinių sankcijų įstatyme.

 

II SKYRIUS

PPTFP IR TS ĮGYVENDINIMO VIDAUS KONTROLĖS SISTEMA, JOS TIKSLAI IR FUNKCIJOS

 

 

8. PPTFP įgyvendinimo vidaus kontrolės sistemos tikslas – užtikrinti, kad Lietuvos bankas tinkamai įgyvendintų PPTFP reikalavimus, gebėtų nustatyti PPTF riziką, laiku nustatytų ir įvertintų galimas PPTF grėsmes, gebėtų valdyti kylančią PPTF riziką, tinkamai taikytų ją mažinančias priemones ir atitiktų tarptautinius PPTFP standartus.

9. TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistemos tikslas – užtikrinti, kad Lietuvos bankas, vykdydamas savo veiklą, laikytųsi Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų TS reikalavimų, TS būtų tinkamai įgyvendinamos ir būtų išvengta Lietuvos banko dalyvavimo jas pažeidžiant, apeinant ar siekiant jų išvengti.

10. Politikos 8 ir 9 punktuose nurodytiems tikslams įgyvendinti Lietuvos banke sukurta PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistema, kuri yra sudėtinė visos Lietuvos banko vidaus kontrolės sistemos dalis. PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistema leidžia nepertraukiamai užtikrinti, kad Lietuvos bankas tinkamai įgyvendintų PPTFP reikalavimus ir TS.

11. PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistemą sudaro šių priemonių visuma:

11.1Politika, ją įgyvendinančios taisyklės ir (ar) procedūros, apimančios kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo ir deramo tikrinimo, kliento tikrinimo, ar jis nėra subjektas, kuriam taikomos TS, kliento dalykinių santykių ir operacijų (sandorių) stebėsenos, įskaitant vidaus tyrimą dėl galimai įtartinų piniginių operacijų ar sandorių ir pranešimų teikimą Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (FNTT), informacijos saugojimo, tarnautojų mokymo organizavimo procedūras;

11.2Valdybos informavimo sistema, leidžianti laiku priimti sprendimus dėl PPTF ir TS rizikų valdymo;

11.3atliekamas funkcijas atitinkanti tarnautojų kompetencija, aiškiai nustatyta atsakomybė, paskirstytos pareigos ir funkcijos;

11.4tinkama informacinių technologijų sistema, užtikrinanti nenutrūkstamą duomenų kaupimą, apdorojimą ir panaudojimą, siekiant valdyti PPTF ir TS rizikas;

11.5PPTF ir TS rizikų nustatymas, vertinimas ir valdymas.

12. PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistemos pagrindą sudaro Politika. Politikos nuostatų įgyvendinimas nustatomas Politiką įgyvendinančiose taisyklėse ir (ar) procedūrose.

13. Siekdamas užtikrinti tinkamą PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistemos tikslų vykdymą Lietuvos bankas atlieka šias funkcijas:

13.1nustato, vertina ir valdo PPTF ir TS rizikas;

13.2atlieka kliento priimtinumo vertinimą arba rizikos apetito nustatymą (prisiimamas rizikos lygis);

13.3nustato ir taiko PPTF ir TS rizikų valdymo (mažinimo) priemones;

13.4paskirsto tarnautojų, atsakingų už PPTFP ir TS vidaus kontrolės sistemos įgyvendinimo priemonių vykdymą, atsakomybę ir atskaitomybę;

13.5organizuoja tarnautojų mokymą ir kvalifikacijos kėlimą.

14. PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistema ir jos efektyvus veikimas didina tikimybę, kad Politikos tikslai bus pasiekti ir (arba) funkcijos bus įgyvendintos.

15. PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistemos elementų vertinimas atliekamas vykdant vidaus ar išorės auditą. Su tokio vertinimo rezultatais supažindinama Valdyba.

 

III SKYRIUS

Bendrieji PPTF ir TS rizikų valdymo principai

 

16. Siekdamas užtikrinti tinkamą PPTFP ir TS įgyvendinimą Lietuvos bankas, vykdydamas savo funkcijas, vadovaujasi šiais principais:

16.1pažink savo klientą – Lietuvos bankui svarbu pažinoti savo klientą ir naudos gavėją;

16.2veiksmingumo – Lietuvos bankas turimus žmogiškuosius ir organizacinius išteklius siekia naudoti taip, kad kuo geriau įgyvendintų Politikoje nustatytus tikslus;

16.3proporcingumo – Lietuvos bankas taiko PPTFP ir TS įgyvendinimą užtikrinančias priemones tose veiklos srityse, kuriose gali pasireikšti PPTF ir TS rizikos. Atsižvelgiant į teikiamų paslaugų pobūdį, taikomos priemonės turi atitikti Politikos keliamus tikslus ir Lietuvos banko kliento rizikos lygį. Renkamos informacijos apimtis, dalykinių santykių su Lietuvos banko klientu stebėsenos sistema, jos intensyvumas turėtų būti nustatomi atsižvelgiant į keliamos PPTF rizikos lygį ir pobūdį;

16.4trijų linijų modelio – taikomas siekiant užtikrinti PPTF ir TS rizikų valdymo veiksmingumą ir tinkamą kontrolės procesą;

16.5vadovybės (Valdybos) įtraukimo į sprendimų dėl aukštos rizikos klientų priėmimo procesą;

16.6konfidencialumo – Lietuvos bankas visais veiklos lygmenimis užtikrina konfidencialios informacijos, gautos PPTFP ir TS įgyvendinimo tikslais, tinkamą apsaugą;

16.7atsakomybės ir funkcijų paskirstymo – aiškiai paskirstyta PPTF ir TS rizikos valdymo atsakomybė ir atskaitomybė;

16.8nulinės tolerancijos TS įgyvendinimo pažeidimams – Lietuvos bankas, prieš atlikdamas vienkartines operacijas, pradėdamas dalykinius santykius su klientu, sudarydamas sandorius, sutartis ir (arba) susitarimus, taip pat tęsdamas dalykinius santykius, periodiškai tikrina visus be išimties savo klientus, ar jie nėra subjektai, kuriems taikomos TS. Šis principas netaikomas Lietuvos banko klientų klientams, partneriams ir tiekėjams;

16.9rizika pagrįsto požiūrio – Lietuvos bankas, savo veikloje taikydamas PPTFP priemones, vadovaujasi veiksmingumo, proporcingumo principais ir rizika pagrįstu požiūriu, kad ne visi Lietuvos banko klientai kelia vienodą PPTF riziką, todėl daugiausia dėmesio ir išteklių skiriama tiems klientams, kurie kelia didesnę PPTF riziką.

 

IV SKYRIUS

ORGANIZACINĖ STRUKTŪRA

 

17. Valdybos pirmininkas atsako už organizacinės struktūros, pagal kurią nustatytos tarnautojų teisės, pareigos ir atsakomybė PPTF ir TS rizikų valdymo srityje, suformavimą ir įgyvendinimo užtikrinimą.

18. PPTFP ir TS įgyvendinimas užtikrinamas taikant trijų linijų modelį, kurį sudaro:

18.1.         pirmoji linija – Lietuvos banko padalinių vadovai ir tarnautojai (toliau – Lietuvos banko padaliniai), atsakingi už PPTF ir TS rizikų valdymą savo veikloje. Tai nuolatinis PPTF ir TS rizikų valdymo procesas užtikrinant, kad PPTF ir TS rizikos būtų nustatytos ir įvertintos, o numatytos PPTFP ir TS įgyvendinimo priemonės vykdomos. Pirmoji linija priima sprendimus proceso lygmeniu ir informuoja antrąją liniją apie PPTF ir TS rizikas, planuojamus, faktinius ir numatomus rezultatus valdant šią riziką, užtikrina teisės ir norminių aktų laikymąsi;

18.2.         antroji linija – Strategijos ir valdysenos departamento Atitikties ir rizikos valdymo skyriaus vadovas ir PPTFP pareigūnai (SVD ARVS), atsakingi už PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistemos plėtojimą, palaikymą ir nuolatinį tobulinimą, įskaitant PPTF ir TS rizikų valdymo proceso organizavimą ir koordinavimą. SVD ARVS taip pat teikia metodinę pagalbą, konsultuoja, vykdo PPTF ir TS rizikų stebėseną, užtikrina, kad efektyviai veiktų pirmosios linijos veiklos rizikos valdymo sistema (įskaitant vidaus kontrolę). Tuo tikslu SVD ARVS atlieka analizę ir Valdybai teikia ataskaitas apie šios veiklos rizikų valdymo būklę, siūlo priemones kylančioms rizikoms valdyti (mažinti);

18.3.         trečioji linija – nepriklausomas auditas, organizuojamas Lietuvos banko viduje arba samdomas iš išorės. Nepriklausomo audito metu atliekamas nepriklausomas PPTF ir TS rizikų valdymo ir PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistemos tinkamumo ir efektyvumo vertinimas.

V SKYRIUS

POLITIKĄ ĮGYVENDINANČIOS TAISYKLĖS IR (AR) PROCEDŪROS

 

19. Politiką įgyvendinančias taisykles ir (ar) procedūras rengia Lietuvos banko padaliniai ir derina su SVD ARVS (toliau – Lietuvos banko padalinių taisyklės ir (ar) procedūros). Lietuvos banko padalinių taisykles ir (ar) procedūras įsakymu tvirtina Lietuvos banko pirmininkas.

20. Lietuvos banko padalinių taisyklėse ir (ar) procedūrose turi būti:

20.1įvertinta padalinio aptarnaujamų klientų, teikiamų paslaugų, jų platinimo kanalų ir geografinė rizika. Tuo tikslu turi būti atliktas padalinio PPTF ir TS rizikų vertinimas (tiek visos padalinio veiklos, tiek ir individualaus kliento);

20.2apibrėžtos padalinio taikomos PPTF ir TS rizikų mažinimo priemonės;

20.3nustatyti klientų priimtinumo kriterijai, nurodant, kokie klientai nėra priimtini padaliniui apsisaugant nuo nepriimtinos ar nevaldomos PPTF rizikos;

20.4apibrėžtas kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymas, patvirtinimas ir individualus PPTF rizikos vertinimas;

20.5nustatytas kliento tikrinimo, ar jis nėra subjektas, kuriam taikomos TS, procesas ir tolesni tarnautojo veiksmai, nustačius, kad klientas yra subjektas, kuriam taikomos TS (sankcionuotų subjektų galimybių disponuoti lėšomis (turtu) ar ekonominiais ištekliais apribojimas ir kt.); 

20.6nustatyta dalykinių santykių ir (ar) operacijų stebėsenos sistema;

20.7nustatytas informacijos, duomenų ir dokumentų saugojimas;

20.8nustatytas įtartinų klientų ir (ar) operacijų aptikimas, operacijos sustabdymas, informacijos apie nustatytus subjektus, kuriems taikomos TS, teikimas antrajai linijai;

20.9nustatytas tarnautojų kompetencijos atnaujinimo periodiškumas ir atskaitomybė.

21. Dalykiniai santykiai negali būti užmegzti, operacija, sandoris gali būti nevykdomi, jei klientas neatitinka Lietuvos banko padalinio nustatytų klientų priimtinumo kriterijų, trūksta duomenų apie klientą arba kyla įtarimų, kad Lietuvos banko padalinio teikiamos paslaugos ar produktai bet kokiu būdu gali būti panaudoti PPTF tikslams ar TS pažeidimams.

22. Jau užmegztus dalykinius santykius reikia nedelsiant nutraukti, jei Lietuvos banko padalinys, valdydamas PPTF ar TS rizikas, nustato, kad negali tinkamai susidoroti su atsiradusia PPTF ar TS rizika, ir kyla grėsmė Lietuvos bankui būti panaudotam vykdant PPTF ar neįgyvendinant TS.

23. Lietuvos banko padalinių taisyklės ir (ar) procedūros turi būti nuolat peržiūrimos ir atnaujinamos atsižvelgiant į Lietuvos banko vykdomą veiklą. Įvykus svarbiems veiklos pokyčiams (pradedant teikti naujas paslaugas, nauju platinimo kanalu, naujai grupei klientų ir kt.), Lietuvos banko padalinių taisyklės ir (ar) procedūros, taip pat PPTF ir TS rizikų vertinimai, nedelsiant privalo būti papildyti atsižvelgiant į padalinio veiklos pokytį.

24. Lietuvos banko padalinių taisyklės ir (ar) procedūros negali prieštarauti Politikoje nustatytiems bendriesiems PPTF ir TS rizikų valdymo principams. Už Lietuvos banko padalinių taisyklių ir (ar) procedūrų reguliarią peržiūrą ir atnaujinimą atsakingi Lietuvos banko padalinių vadovai. Lietuvos banko padalinių taisyklių ir (ar) procedūrų antrinę peržiūrą vykdo antroji linija, su kuria turi būti derinami visi pakeitimai ir papildymai.

25. Lietuvos banko padalinio veikloje taikomos PPTF ir TS rizikų valdymo (mažinimo) priemonės turi būti objektyviai pagrįstos ir proporcingos siekiamiems PPTFP tikslams.

26. PPTF ir TS rizikų valdymo (mažinimo) priemonės taikomos visiems Lietuvos banko klientams.

27. Visų valdymo linijų tarnautojai turi būti supažindinti su PPTFP ir TS įgyvendinimą reglamentuojančiais teisės aktais, Politika ir Lietuvos banko padalinių taisyklėmis ir (ar) procedūromis, privalo jas išmanyti ir taikyti.

28. Valdybos pirmininkas atsako už tai, kad Lietuvos banko padaliniai, atsakingi už PPTF ir TS rizikų valdymą, turėtų pakankamai išteklių galimiems PPTF ir TS pažeidimams, TS apėjimo ir (arba) vengimo atvejams nustatyti, padaliniams būtų prieinama visa jų funkcijoms atlikti reikalinga informacija, įskaitant prieigą prie informacijos, susijusios su Lietuvos banko kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymu, kliento pažinimu, piniginėmis operacijomis ir sandoriais, taip pat kitą informaciją, būtiną jų funkcijoms vykdyti, bet tuo neapsiribojant.

 

VI SKYRIUS

FUNKCIJOS IR ATSAKOMYBĖS

 

29. Valdybos pirmininkas, būdamas atsakingas už PPTFP ir TS įgyvendinimo priemonių organizavimą Lietuvos banke, atlieka šias funkcijas:

29.1. užtikrina proporcingą PPTFP ir TS įgyvendinimo priemonių taikymą, atsižvelgiant į Lietuvos banko veiklos mastą ir pobūdį;

29.2. užtikrina, kad Valdybai būtų reguliariai teikiama išsami ir savalaikė informacija bei duomenys apie PPTF ir TS rizikas;

29.3. informuoja Valdybą apie bet kokias PPTFP ir TS įgyvendinimo problemas, teikia rekomendacijas dėl šių problemų sprendimo;

29.4. užtikrina, kad SVD ARVS turėtų tiesioginę prieigą prie visos informacijos, būtinos užduotims atlikti, taip pat turėtų pakankamai žmogiškųjų ir techninių išteklių bei priemonių pavestoms užduotims tinkamai atlikti.

30. Valdybos pirmininkas, būdamas atsakingas už PPTFP ir TS įgyvendinimo priemonių organizavimą Lietuvos banke, privalo vengti galimo interesų konflikto, susijusio su kitomis jo funkcijomis.

31. SVD ARVS, atlikdamas antrosios linijos funkcijas ir įgyvendindamas PPTFP ir TS įgyvendinimo reikalavimus Lietuvos banke, atsako už:

31.1. tam tikro Lietuvos banko padalinio atlikto PPTF ir TS rizikų vertinimo peržiūrą ir tikslinimą, taip pat užtikrina, kad apie šio vertinimo rezultatus būtų informuojama Valdyba, siūlo rizikų valdymo (mažinimo) sprendimus;

31.2. Politikos, Lietuvos banko padalinių taisyklių ir (ar) procedūrų peržiūrą ir tikslinimą, atsižvelgiant į Lietuvos bankui aktualias PPTF ir TS rizikas;

31.3. konsultacijų Lietuvos banko padaliniams, atsakingiems už PPTF ir TS rizikų valdymą savo veikloje (pirmojoje linijoje), teikimą, prieš priimant galutinį sprendimą pradėti dalykinius santykius su aukštos rizikos klientu arba nusprendus tęsti dalykinius santykius su aukštos rizikos klientu;

31.4. kasdienės veiklos atitikties PPTFP ir TS įgyvendinimo procedūroms užtikrinimą, taip pat vykdo kokybės kontrolę prižiūrint, ar pirmoji linija tinkamai vykdo formaliuosius procedūrų reikalavimus, nustato trūkumus, siūlo riziką mažinančius veiksmus, apie nustatytus trūkumus informuoja Valdybą ir teikia rekomendacijas dėl jų pašalinimo, tikrina, kad trūkumai būtų pašalinti;

31.5. tinkamą Valdybos informavimą apie kylančias ir (ar) nustatytas PPTF ir TS rizikas;

31.6. tinkamą įtartinų piniginių operacijų (sandorių) ir pranešimų bei informacijos apie pritaikytas TS įgyvendinimo priemones (apribojus subjektų disponavimą lėšomis ar ekonominiais ištekliais) teikimą FNTT;

31.7. tinkamą tarnautojų mokymo proceso organizavimą ir vidaus kontrolę.

32. SVD ARVS, atlikdamas antrosios linijos funkcijas, neatlieka kitų funkcijų, galinčių kelti interesų konfliktą priimant PPTF ir TS rizikas mažinančius sprendimus.

33. Lietuvos banko padaliniai, atsakingi už PPTF ir TS rizikų valdymą savo veikloje:

33.1. skirsto išteklius, kurių reikia tinkamam PPTF ir TS rizikų valdymui, siekiant užtikrinti padaliniui keliamus tikslus;

33.2. užtikrina periodišką PPTF ir TS rizikų nustatymą valdomuose procesuose ir jos vertinimą, aktualios informacijos apie nustatytas ar pasikeitusias rizikas pateikimą SVD ARVS, kad laiku būtų priimti tinkami PPTF ir TS rizikų valdymo (mažinimo) sprendimai;

33.3. operatyviniu lygmeniu nustato vidaus procedūras, kurių reikia tinkamam PPTF ir TS rizikų valdymui užtikrinti, ir jų laikosi;

33.4. atsako už tinkamų PPTF ir TS rizikų valdymo (mažinimo) priemonių diegimą padalinio valdomuose procesuose;

33.5. užtikrina informacijos apie PPTF ir TS rizikų nustatymo svarbą skleidimą padalinyje;

33.6. atsako už padalinio tarnautojų kompetenciją ir jos atnaujinimo periodiškumą.

34. Lietuvos banko padalinių tarnautojų pareigos ir atsakomybė detaliai nustatomos Lietuvos banko padalinių taisyklėse ir (ar) procedūrose.

35. Tarnautojai, vykdydami PPTFP ir TS įgyvendinimo funkcijas, užtikrina konfidencialios informacijos, gautos šiais tikslais, tinkamą apsaugą ir tai, kad turima konfidenciali informacija būtų atskleidžiama tik tiems tarnautojams, kurių tiesioginėms funkcijoms atlikti ji yra reikalinga, arba tretiesiems asmenims tik Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytais atvejais ir pagrindais.

 

VII SKYRIUS

Valdybos informavimO SISTEMA

 

36. Viena iš Lietuvos banko valdomos PPTFP ir TS įgyvendinimo vidaus kontrolės sistemos dalių yra Valdybos informavimo sistema. Tinkamas Valdybos informavimas apie vykdomą PPTFP ir TS įgyvendinimą užtikrina savalaikių ir tinkamų sprendimų, susijusių su PPTF ir TS rizikų valdymu, priėmimą. Valdybai informaciją teikia SVD ARVS.

37. Valdybai reguliariai teikiama ši informacija:

37.1. Lietuvos banko padalinio veiklos PPTF ir TS rizikų vertinimo rezultatai (įskaitant statistinę informaciją apie Lietuvos banko padalinio turimų klientų rizikos profilį);

37.2. reikšmingi PPTF ir TS rizikų pokyčiai, įskaitant statistinę informaciją apie Lietuvos banko klientų PPTF ir TS rizikų pokyčius;

37.3. Lietuvos banke nustatyti PPTFP ir TS įgyvendinimo trūkumai ir jų šalinimo procesas;

37.4. žmogiškųjų ir technologinių išteklių pakankamumas PPTFP ir TS įgyvendinimo funkcijoms vykdyti;

37.5. siūlomos priemonės PPTF ir TS rizikoms valdyti (mažinti) ir kt.

38. Valdybai ataskaitos apie PPTFP ir TS įgyvendinimą teikiamos reguliariai (ne rečiau kaip kartą per metus) arba atsiradus poreikiui, siekiant laiku nustatyti besikeičiančias PPTF ir TS rizikas ir priimti jas mažinančius sprendimus.

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

39. Už Politikos įgyvendinimą atsakingas SVD ARVS.

40. Politika peržiūrima pasikeitus teisės aktų reikalavimams, pasikeitus su Lietuvos banko veikla susijusioms rizikoms, atsižvelgiant į Lietuvos banko padalinių veiklos PPTF ir TS rizikų  vertinimo rezultatus arba įvykus kitiems reikšmingiems įvykiams ir, jei reikia, turi būti atnaujinama. Už Politikos peržiūrą ir atnaujinimą atsakingas SVD ARVS.

_____________________



[1] Nuoroda https://www.fatf-gafi.org/media/fatf/documents/reports/Risk-Based-Approach-Banking-Sector.pdf.

[2] Nuoroda https://www.eba.europa.eu/sites/default/documents/files/document_library/Publications/Guidelines/2022/EBA-GL-2022-05%20GLs%20on%20AML%20compliance%20officers/1035126/Guidelines%20on%20AMLCFT%20compliance%20officers.pdf.

[3] Nuoroda https://www.bis.org/bcbs/publ/d505.pdf.